eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
579 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
سرائر | مجله دین و روحانیت
🔺مناظراتی درباره ازدواج سفید، اسلام و همجنسگرایی، ارتداد و آزادی، حجاب، دین و اخلاق با مشارکت کارشنا
📜آیا طرح مسأله همجنسگرایی به عادی سازی آن کمک نمی‌کند؟ 🔻حسین سوزنچی، از کارشناسان حوزوی حاضر در دوره درس گفتارهای دین و اخلاق مدرسه آزاد فکری در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹نکاتی درباره درس گفتگوی دین اخلاق وحقوق جنسی (مساله همجنسگرایی). برخی از دوستان می‌پرسند: آیا با طرح بحث همجنسگرایی به گسترش و عادی سازی آن کمک نمی‌شود؟ بنده در مقابل می‌پرسم: آیا باید صبر کنیم که یک موضوع به یک مساله حاد اجتماعی تبدیل شود و سپس درباره آن و چگونگی مواجهه با آن به بحث و گفتگو بپردازیم؟ آیا وقتی علائم هجوم از دور سوسو می‌زند بهتر نیست که پیشاپیش درباره آنچه می‌خواهد رخ دهد بیندیشیم و بحث کنیم و با بحث‌های خود امکان داوری عاقلانه و هوشیارانه در برابر این امواج غربی را برای جامعه فراهم آوریم؟ 🔹از نظر حقیر، همجنسگرایی بسیار بیش از اینکه یک گرایش واقعی در معدودی از انسانها باشد، مصداق بارز سرکشی نفس اماره عده قلیلی است که با ابزارهای متعدد رسانه‌ای می‌کوشند خود را حق به جانب و دارای عِدّه و عُدّه نشان دهد؛ در حالی که علی‌رغم ساخت هزاران فیلم در راستای عادی‌سازی و مظلوم‌نمایی در این عرصه، و تبلیغات شدید درباره آن به عنوان یکی از حقوق طبیعیِ بشر، و ایجاد قوانین تسهیل‌کننده این روابط، و همراه کردن جو حمایتی در میان توده‌ها، به نحوی که مخالفت با آن مخالفت با حقوق آزادی و برابری انسان‌ها قلمداد شود، آمارهای خود کشورهای غربی، از نفوذ ضعیف این پدیده شوم در مقام عمل، حتی در خود این جوامع حکایت دارد. مثلا حتی بعد از تصویب و قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در آمریکا، طبق آمار موسسه گالوپ، تعداد کسانی که خود را همجنسگرا معرفی می کردند حدود 1.7 درصد بود و تنها یک دهم آنان اقدام به چنین ازدواجی کردند. 🔹آیا بهتر نیست که در مقابل این پروپاگاندای عظیم رسانه‌ای، این واقعیت‌ها نیز در معرض دید همگان قرار گیرد؟ آیا بهتر نیست که پیش از اینکه این موج دفاع از همجنسگرایی به ایران هم سرایت کند، با بحث و تامل، اندکی مردم را به فکر درباره منطق آنان واداریم که: آن انسانی که از کرامت و برابری حقوق او دم می‌زنید واقعا کیست و آیا همجنسگرایی در راستای کرامت انسان است یا در راستای تحقیر انسان و انسانیت؟ واقعا حق چیست که باید به رسمیت شناخته شود؟ و اگر حقی که واقعا حق و ارزشمند است معلوم گردد، هیچکس، حتی شخص همجنسگرایی که انصاف داشته باشد، همجنسگرایی را به عنوان یک حق خواهد دید؟ 🔹آیا خداوندی که به همه زمانها و همه چیز آگاه و بر هر چیزی توانا و این اندازه در حق انسان مهربان است، نمی‌خواسته ویا نمی‌توانسته با انسان چند کلمه سخن معنی‌دار بگوید؛ و اگر گفته آیا سزاست که کلمات خداوند را از هرگونه معنا تهی و آنگاه به دلخواه خود تفسیر به رای نماییم و آیا اگر کسی به هر بهانه‌ای (حتی به بهانه عدالت جویی و آزادی طلبی ) کلمات و سخنان ما را از معنی اصلی‌اش خارج کند بر او نمی‌آشوبیم؟ 🔹عده‌ای از جوانان این مرز و بوم، تصمیم گرفته‌اند که پیش از اینکه باطل عرصه جولان پیدا کند پرده از رخ حقیقت برگیرند؛ و از پیش نیز درباره اینکه حق و حقیقت چیست پیش‌داوری نکنند و ابتدا امکان شنیدن سخنها را مهیا سازند تا بعدا افراد خودشان به تشخیص حق و باطل برسند؛ و برای این منظور از مدافع و منتقد این مساله دعوت کرده‌اند که در محیطی آرام و به دور از جنجال، رای خود را با مخاطب در میان نهند. و خداوند وعده داده که اگر کسانی بی‌هرگونه غل و غشی در مسیر خدا - که همان حق محض و حقیقت ناب است - گام برداند، و دربند باورها و تعصبات شخصی و شرقی و غربی نمانند، آنان را هدایت خواهد کرد. (سوره عنکبوت، آیه 69) @saraeer
📜در مدرسه صدر بازار اصفهان چه گذشت؟ (بخش نخست) 🔻احمد عابدینی، استاد حوزه علمیه اصفهان و شاگرد آیت الله منتظری در نامه ای سرگشاده به امام جمعه اصفهان تشریح کرد: 🔹حضرت آيت الله آقاي حاج سيد يوسف طباطبايي نژاد امام جمعه محترم اصفهان زيد عزه العالي سلام عليكم: پس از سلام و تبريك به مناسبت شروع هفته وحدت و هفته كتابخواني، بر خود لازم دانستم گزارشي از آنچه امروز سه شنبه 29 /8 /97 آغاز هفته وحدت به مناسبت نمايشگاه كتابي كه در حجره 133 مدرسه صدر بازار اتفاق افتاد، برايتان بنويسم. آنچه از سخنان بزرگان عرصه علم و فرهنگ در رابطه با وظايف ما طلاب شنيده‌ام درس، تحقيق، نوشتن، مباحثه، نو آوري، نشست علمي، نقد علمي، كرسي‌هاي آزاد انديشي و..است و آنچه در باره هفته وحدت به ياد دارم احترام به بزرگان صحابه پيامبر(ص) و دوري گزيدن از سبّ و لعن به آنان است. و آنچه در باره جلسات و سخنرانيهاي دگر انديشان و .. سراغ دارم به هم نزدن اجتماعات آنان و بحثهاي علمي دقيق است و آنچه در باره كتاب و كتابخواني مي‌دانم شروع وحي بر پيامبر(ص)با «بخوان» بوده و معجزه جاويدش قرآن است كه براي خواندن و تدبر آمده است. 🔹ولي تمامي اين امور امروز در مدرسه صدر بازار كه تحت إشراف عام حضرت‌عالي است زير پا نهاده شد، از اين جهت به حضرت‌عالي و تمامي همكارانتان صميمانه تسليت عرض مي‌كنم. و نمي‌دانم آيا اشكال از معلم، مدرس، مدير و... بوده يا اشكال از طلاب بوده كه اخلاق علمي و بحث طلبگي و تضارب آرا را فرا نگرفته‌اند يا اشكال از دخالتهاي نهادهاي بيرون حوزه در امور حوزه است و يا واقعاً كساني در حوزه نفوذ كرده‌اند و چون بالأخره حضرتعالي مدير حوزه هستيد خدمتتان تسليت عرض مي‌كنم و لزوم تجديد نظر جدي در تمامي امور را خواهانم. 🔹سه چهار نفر از طلاب حوزه كه در حجره 133 در فضايي حدود 20 متر مربع بحث و درس دارند تا كنون 40 اثر علمي بيرون داده‌اند كه از جمله 10 شماره گاهنامه باز انديشي ديني است. دوستان حجره تصميم گرفتند در هفته كتابخواني و وحدت آنها را در معرض ديد اساتيد و طلاب قرار دهند تا اهل علم نقد علمي كنند تا نقايص علمي كتابها روشن شود و طلاب جوان براي خواندن و نوشتن ترغيب شوند. و دعوتنامه آن براي حضرت آيت الله مظاهري مد ظله العالي و حضرت عالي فرستاده شد و ار آيات وحجج مهدوي، طحاني، نجفي، نصر، يزدي‌نيا و.... دعوت شد، از ديروز تقاضاي لغو نمايشگاه و تهديد با تلفن و ترساندن از عواقب نمايشگاه شروع شد و امروز نيز عملاً كتابها پرت شد و تهديد به زدن و بستن و گِل گرفتن در حجره و...فحاشي به خلفاي اول و... معلوم است كه كساني از گسترش علم وحشت دارند و اهل هيچ بحث و منطقي هم نيستند. يكي از آنان با صراحت گفت: من لُر هستم و چنين و چنان مي‌كنم. و من در ابتداي هفته وحدت كه مصادف با ميلاد پيامبر (ص) است با خود گفتم اگر بتوانم كمي صبوري را از آن حضرت فرا بگيريم كه در مقابل ريختن خاكستر بر سر مباركش در مكه و ضربه شمشير بر صورت مباركش در مدينه صبر كرد من هم بتوانم در مقابل پرتاب نمودن كتاب و انداختن عمامه صبر كنم تازه به گوشه كمي از ذيل اخلاق آن حضرت تمسك كرده‌ام. 🔹اما با اين حال فكر مي‌كنم او در برابر جاهليت صبوري و مهرباني مي‌كرد و امروز اينان ادعاي طلبگي داتند و فردي با لباس روحاني نيز در بين آنان بود كه از وسايل همراهش يه نظر مي‌آمد با نيروهاي امنيتي مرتبط است و... زيادتر از اين مزاحم نمي‌شوم و خواستم اعلام كنم كه طي نمودن راه علم سختيهاي فراواني دارد كه ضربه‌هاي اينگونه‌اي قسمتي از آن است فريادهاي اتهامي و بهتاني كه اينها پول از خارج مي‌گيرند و كتاب چاپ مي‌كنند و رايگان توزيع مي‌كنند قسمت ديگر ماجراست در حالي كه فردي كه از او شش ميليون تومان براي چاپ كتاب قرض گرفته‌ام حي و حاضر است و حتي گزهايي كه براي شيرين كردن كام طلاب خريده‌ام هنوز پولش پرداخت نشده است. با اين حال با اينكه تصميم اولي بود كه تنها كتاب بازانديشي ديني شماره 10 را هديه بدهيم وقتي چهره غمديده فردي كه دو كتاب برداشته و پولي ندارد ديده مي‌شد هردو به او هديه شده است تا كمكي به طلاب باشد ولي برخي مي‌خواهند به هر وسيله جلو پخش كتاب را بگيرند. 🔹اميدوارم مديريت حضرت عالي در آينده به گونه‌اي باشد كه ديگر چنين حوادثي رخ ندهد، شايد اگر تشريف آورده بوديد از سيادت و جايگاه علمي و اجتماعيتان خجالت مي‌كشيدند و چنين نمي‌شد. اميدوارم كه فردا چهارشنبه آخرين روز نمايشگاه در بين ساعت 8:30 تا 11:30 در خدمتتان و خدمت ساير اساتيد باشيم به اميد اينكه اهل فحش و پرخاش كم‌كم اهل فرهنگ و اخلاق شوند. @saraeer
📜در مدرسه صدر بازار اصفهان چه گذشت؟ (بخش دوم) 🔻احمدعابدینی، استاد حوزه اصفهان و شاگرد آیت الله منتظری: 🔹صبح چهارشنبه همانند هر روز براي تدريس به مدرسه صدر بازار رفتم. براي تدريس درس تفسير قرآن و نهج البلاغه كه به شدت عاشقشان هستم و حدود15 سال است به طور مستمر در حجره 133 به طور رايگان تدريس مي‌كنم و پس از برگشت به منزل نكته‌هاي بديع و نو را مي‌نويسم كه حدود 15 جلد تا كنون تايپ و آماده شده است. تنها تفاوت اين بود كه چون در حجره نمايشگاه كتاب داشتيم ماشين را پر از گاهنامه باز انديشي شماره 10 و ساير كتابها كردم تا مثل روز قبل به طلاب هديه داده شود. زودتر از روزهاي قبل رفتم تا قبل از شروع درس كتابها را به حجره ببرم، پس از اينكه كليد وارد قفل نشد معلوم شد كه قفل عوض شده است، نزد مسؤلان مدرسه رفتم هر كسي اظهار بي‌اطلاعي كرد و به ديگري ارجاع داد. به پشت در حجره برگشتم و كنار ساير طلاب و فضلايي كه براي درس آمده بودند با نور خورشيد خود را گرم مي‌كرديم. 🔹براي سرگرم شدن طلاب، تا روشن شدن وضع حجره، كپي نامه‌اي را كه روز قبل به مدير حوزه جناب آيت الله طباطبايي نژاد نوشته و گزارشي از به هم ريختن حجره، كتاب پرت كردن و عمامه انداختن داده بودم، را به حاضران دادم كه بخوانند، ناگهان همان روحاني اهانت كننده ديروزي آنها را گرفت و با عصبانيت پاره كرد و به طلاب گفت به سر جلسه امتحان بروند. ظاهراً او معاون آموزشي يا مسؤل امتحانات مدرسه است. منتظر بودم كه با گفتگو و رايزني مسأله حل شود تا اينكه يكي از آنان مرا صدا زد و گفت براي اينكه تجمع نباشد و درد سر ديگري درست نشود فكري بكن. گفتم: چشم، منتظرم درس آيت الله مظاهري شروع شود تا با شاگردانم به درس ايشان برويم. گفت: فكر خوبي است ولي به او چيزي در باره حجره نگوييد، چون پير مرد و مريض است. گفتم: چشم چيزي نمي‌گويم. 🔹به سالن درس ايشان رفتم قبل از شروع درسِ ايشان، خبر دادند كه در حجره باز شده است خواستم براي تدريس بروم كه معلوم شد تنها باز كردند كه شاگردان ببينند همه كتابها، فرش و وسايل شخصي و غير شخصي حجره برده شده است، و از حجره و درس قطع اميد كنند. و به هر حال معلوم شد افراد مديريت در جريان بوده‌اند و كليد جديد را دارند و براي رضاي خدا!!! به من دروغ گفته‌اند. بنابراين برايم معلوم نشد كه عوض كردن قفل و بردن وسايل، كار مديريت مدرسه صدر بازار است يا مديريت حوزه يا كار اطلاعات كشور يا اطلاعات سپاه يا بسيج يا حراست يا نگهباني يا....اما به هر حال سؤال اصلي اين است كه آيا وسايل شخصي من و ساير طلاب حجره با چه مجوّز شرعي برده شده است؟ آيا وسايلي كه در حجره از دوره مديريت قبلي و مرحوم آيت الله طاهري بوده چه شده است؟ همچنين برايم روشن نشد براي چه چنين كردند؟ اگر براي جلوگيري از تدريس است كه علم وابسته به مكان نيست و در هرجايي از زمين مي‌توان درس گفت و پيوسته چند مستمع طلبه يا غير طلبه داشت. تازه بدون مستمع نيز مي توان درس گفت و فايل آن را در تلگرام و غيره گذاشت. 🔹 به همين دليل گمان مي‌كنم در ارگانهايي كه چنين كار غير عاقلانه غير شرعي را انجام دادند، حتماً افرادي نفوذ كرده‌اند كه مي‌خواهند به همه دنيا بفهمانند در جمهوري اسلامي، در پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي، در مدرسه صدر بازار كه حدود بيست سال آيت الله مظاهري درس اخلاق و فقه گفته است، فقه و اخلاق هيچ جايگاهي ندارد و تصميم يا دستور يك فرد نفوذي يا جاهل بر حرف عقل و دين ترجيح دارد، لذا دعا مي‌كنم فرد عاقلي پيدا شود و مشكل را حل كند تا بيش از اين براي حوزه هزينه ايجاد نشود‌؛ زيرا بدون بيان جرم و محاكمه، مجازات كردن غير عاقلانه‌ترين روش است و تازه بستن درب حجره‌اي كه حد اقل 5 نفر كليد آن را داشته‌اند و در آن صاحب حق بوده‌اند براي مجازات يك نفر كار شرعي نيست. واقعاً اگر كسي با مطالب تفسيري يا فقهي من مشكل دارد راهش بحث علمي است نه تجاوز به حقوق ديگران و بستن درب حجره. 🔹به هر حال پاي درس آيت الله مظاهري نشستم و پس از آن فضلاي درس ايشان دور مرا گرفتند و سؤالات گوناگوني پرسيدند و برايم معلوم شد چقدر مطالب من، بد به آنان منتقل شده است و عميقاً از كساني كه در چند سال گذشته با شايعه پراكني فضلاي حوزه را از تماس با من منع كردند يا در مسير آنان ايستاده و گفتند درس «عابديني» نرويد يا مرا التقاطي معرفي كرده‌اند، آزرده خاطر شدم و از اينكه حوزه درسم را درس رسمي قرار نداده و چون طلاب مجبورند دو درس رسمي بروند تا شهريه و ساير خدمات حوزوي آنان برقرار باشد لذا نتوانسته‌اند در درسم شركت كنند عميقاً متأسف شدم. بالأخره وقتي پرسشهاي شاگردان درس آيت الله مظاهري را جواب مي‌دادم آثار رضايت و فرح در چهره آنان روشن مي‌شد ولي نمي‌دانم چرا حوزه علميه نشست علمي، مناظره يا كرسي‌هاي آزاد انديشي نمي‌گذارد؟! راستي حوزه از خواب ماندن طلاب يا تحويل دروغ به آنان چه نفعي مي‌برد؟! @saraeer
🔺مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران طی نامه‌ای از آیت الله خامنه‌ای خواسته تا با حضور در دانشگاه تهران نسبت به وظایف ولی فقیه در قانون اساسی پاسخگوی سوالات مردم و دانشجویان باشند @sarareer
📜آیا دوقطبی حوزه انقلابی وغیر انقلابی خیالی است و غرض از آن استفاده شخصی و جناحی میباشد ؟ 🔻کانال «سخن شیعه» منتشر کرد: 🔹کلمه انقلابی از الفاظی است که هر کس آن را با ذهنیت خود معنا میکند. اما به هر تعبیری که بگیریم مقابل آن فقط ضدانقلابی نیست بلکه هم شامل ضدانقلابی وهم بیتفاوت نسبت به انقلاب میشود. یکی از نشانه های انقلابی بودن در کلام رهبری اعتقاد به آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن است این شاخصی است که میتوان هر فرد یا مجموعه ای را با آن سنجید. آیا با در نظر گرفتن این شاخص حوزه ما کاملا انقلابی است؟ 🔹همه میدانیم حوزه علمیه قلب جامعه شیعی است لذا درهر زمانی خون پاک و سالم را به رگهای جامعه پمپاژ کرده وتفکر شیعی زنده نگه داشته است. جامعه شیعه درتاریخ فراز وفرود های بسیار داشته است اما در سال ۵۷کاملا متحول شد، روح وپیکر این جامعه دگرگون گشت وچون رهبر این انقلاب یک عالم شیعی بود طبیعتا نیاز این پیکر به قلبش یعنی حوزه علمیه چند برابر شد. حوزه از حاشیه به متن آمد ونقش محوری پیدا کرد. 🔹اما عکس العمل حوزه در مقابل این تحول چه بود آیا خود را آماده وضعیت جدید کرد؟ خیر ،حوزه همان مسیر آرام گذشته خود را ادامه داد وفقط یک طیف از آن نقش خودرا تشخیص داد.جامعه متحول شد اما مرکز هدایت آن نه! اینجا بود که جامعه از این بی تفاوتی حوزه شوکه شد وبه نظرم تا به امروز متحیر وسرگردان است. 🔹مردم میپرسند چطور شد حوزه ای که در حاشیه بود به متن جامعه آمد و دوباره به حاشیه برگشت؟ جوابش در نیروهای غیر انقلابی درون حوزه است. ور انقلاب باعث شد مردم فقط قسمتی از حوزه که علما و طلاب انقلابی بودند را ببیند اما بعد از فرونشستن آتش انقلاب، مردمی که از جان خود برای انقلاب گذشتند ناگهان چهره های حوزوی بی تفاوت نسبت به انقلاب را دیدند وبا آنان روبرو شدند اینجا آغاز شکاف بین حوزه ومردم بود. 🔹با این توضیحات آیا حوزه ما کاملا انقلابی است وهمه نیروهای تاثیرگذار آن درخط مقدم انقلابند؟ بله حوزویان غیر انقلابی هیچ وقت چهره حکومت را نمیخراشند این رویه را هم از قبل انقلاب داشتند اما قطعا این نشان از انقلابی بودنشان نیست. 🔹رهبر معظم انقلاب از حاکمیت اینها بارها هشیار دادند ایشان میفرمایند:"اگر طلاب ومدرسین حوزه علمیه با یکدیگر هماهنگ نباشند نمیتوان پیشبینی نمود که موفقیت از آن کیست واگر برفرض محال حاکمیت فکری از آن روحانی نماها و متحجرین گردد روحانیت انقلاب جواب خدا و مردم را چه میدهد؟" @saraeer
🔺نامه عبدالحسین خسروپناه که واکنش کاربران فضای مجازی را برانگیخت. خسروپناه در پاسخ به درخواست توضیح سرائر متن آمده در لینک زیر را ارسال کرد: https://eitaa.com/saraeer/325 @saraeer
📜درخواست «مدیریت» از سوی خسروپناه دروغ رسانه ای است 🔻نامه عبدالحسین خسروپناه به مدیرکل آموزش و پرورش استان قم جهت انتقال همشیره خود به قم واکنش کابران فضای مجازی را برانگیخت. خسروپناه در پاسخ به درخواست توضیح سرائر متن زیر را برای ما ارسال کرد: 🔹در ادامه حملات و تخریب های جریان های معاند ودشمنان جمهوری اسلامی علیه نیروهای ارزشی و نخبه کشوری اخیرا درفضای مجازی سندی در ادامه تخریب شخصیتی و حذف حجت الاسلام خسروپناه منتشر شده است مبنی براین ادعاکه ایشان نسبت به یکی از بستگان خویش سفارش ودرخواست پست مدیریتی کرده اند!! 🔹البته ناگفته نماند که این حرکت چندمین هجمه داخلی و خارجی علیه حجت الاسلام خسروپناه است و اتاق فکر و تشکیلاتی در خارج و داخل برای تخریب ایشان ایجاد شده است که به عنوان نمونه میتوان ساخت کلیپ توهین آمیز وهجو کننده علیه ایشان در شبکه بهاییت و ضدانقلاب منو تو و نوشتن مقاله های گسترده در روزنامه ها و مجلات مختلف داخلی وخارجی توسط طرفداران سکولاریسم و دشمنان نظام در حذف راهبردفکری ایشان اشاره کرد... 🔹البته این هجمه های منظم و پی در پی دور از انتظار نبود چرا که ایشان از شروع مدیریت بر موسسه حکمت و فلسفه این مجموعه را از یک مجموعه سیاسی تبدیل به مجموعه علمی و فلسفی کردند و در زمینه تحول علوم انسانی و اسلامی گام های محکم و موثری برداشتند که طبیعتا موجب خشم و نفرت نیروهای سکولار و رادیکال داخلی و خارجی و تلاش بی وقفه آنها برای حذف ایشان و بازپس گیری موسسه از نیروهای علمی وارزشی شده که تاکنون تلاش آن ها ناکام مانده است... 🔹اما در مورد نامه اخیر منتشرشده وبا توجه دقیق به متن آن باید چند نکته مورد توجه مخاطبین و دلسوزان واقعی نظام قرار گیرد: 1. نامه تنها درخواست انتقال دارد. 2. همشیره حجت الاسلام خسروپناه کارمند رسمی آموزش و پرورش است و قانون انتقال برای کارمندی که ازدواج می کند وجود دارد. 3. درخواست انتقال از یک موسسه هیچ منع حقوقی و قانونی ندارد و ایشان تاکنون برای هیچ فردی بخصوص برای نزدیکانشان درخواست و سفارش فراقانونی نداشته اند. 🔹4. درخواست "مدیریت" برای همشیره ایشان دروغ رسانه ای است، و تنها درخواست "انتقال و همکاری در یکی از پستهای زیرمجموعه مدیر آموزش و پرورش قم شده است به این معنا که فقط برای ادامه همکاری انتقال یابند .(به متن نامه دقت بیشتر گردد) 5.این نامه سال پیش یک بار توسط معاندین منتشر شده بود ولی چون نتیجه مطلوب مورد نظرشان را در افکار عمومی نگرفته بودند دوباره تصمیم به پخش و حمله مجدد به ایشان گرفتند 🔹درضمن با پیگیری های دوستان از آموزش و پرورش متوجه شدیم نامه ایشان هیچ تاثیری در انتقالی همشیره شان نداشته و طبق گذراندن مراحل قانونی آموزش و پرورش این انتقال صورت گرفته بود. در پایان متذکر میشویم هجمه سازمان یافته ای علیه ایشان برای سال هاست از داخل و خارج صورت گرفته وپیش می رود تا بلکه بتوانند دوباره موسسه حکمت و فلسفه (که سنگر علمی و ارزشی و استراتژیک) است را دوباره بازپس گیرند و بتوانند تبدیل به مکانی برای همفکری در جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی کنند... 🔹در این برهه حساس امید است دلسوزان نظام و نیروهای ارزشی و انقلابی با بصیرت خود فریب این بازی و هجمه رسانه ای را نخورند ونسبت به تشکیلات پشت پرده و هجمه برای حذف نیروهای نخبه و ارزشی آگاهی وحساسیت بیشتری پیدا کرده و اطلاع رسانی و تحلیل دقیقی داشته باشند... جمعی از دانشجویان و طلاب عدالتخواه 🔸این نامه را در لینک زیر مشاهده کنید: https://eitaa.com/saraeer/324 @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدعلی میلانی در گفتگو با مباحثات از مناسبات «آیت الله میلانی» و «امام خمینی» می گوید 🔸مشروح گفتگو را اینجا ببینید: http://video.mobahesat.ir/?p=138 @saraeer
🔺سرائر بنا به درخواست ادمین کانال موسسه مسجد، خبر توئیت مربوط به این موسسه را حذف کرد @saraeer
📜عدالتخواهی غیر انقلابی 🔻علی مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹اواسط دهه هفتاد وقتی علم مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را رهبری افراشت، هیچ کس فکر نمیکرد این شعار تبدیل به یک حرکت موثر اجتماعی شود اما دیری نگذشت که با همین شعار دولت توسعه غربی نقد و سپس نفی شد. عدالتخواهی صورتهای مختلف و متفاوت اجتماعی پیدا کرد یک صورت آن شد جریانهای جوششی جهادی که خدمت به مردم و نزدیک کردن جوانان به متن محرومین را هدف گرفتند. یک صورت آن تبدیل شد به جریان مطالبه گری از مسوولین. یک صورت نیز تبدیل شد به گروههایی که تلاش میکردند راه حلهایی برای مشکلات اداره کشور پیدا کنند. 🔹اما به طور کلی تمام جریانهای عدالتخواه جوان را میشد به دو دسته تقسیم کرد عدالتخواهی مثبت که تلاش میکرد با تغییر فرهنگ مردم و ایجاد جوششهای مردمی و یا دادن راه حلهای اثباتی و یا نقدهای موثر تئوریک یا اجرایی به حرکت کشور به سمت عدالت مدد رساند و عدالتخواهی منفی. عدالتخواهی منفی بیشتر شور عدالتخواهی داشت ولی از بستر اندیشه انقلاب، خیلی داراییها را اخذ نکرده بود. او هنوز بلد نبود مفهوم مبارزه با مستکبرین را با عدالت جمع کند. هنوز بین حقیقت ولایت و عدالت پیوستگی روشنی را درک نکرده بود. حتی نسبت آزادی و مردمسالاری را نیز با عدالت نمیدانست. لذا اندیشه ای کاریکاتوری داشت که در عمل از گیر دادن به زندگی این مسوول و آن مسوول شروع کرد و تا قرار گرفتن پشت سر این متهم و آن زندانی پیش رفت و در نهایت نیز شد ابزار جدی تکمیل کننده پازل فلان جریان سیاسی مفلوک و بهمان نقشه خارجی ضد مردم. 🔹حتما داستان شکل گیری جریان شیطان پرستی در غرب را شنیده اید اینها جوانان مخالف سیطره زورمداران بودند اما جهالت و سطحی بودنشان باعث شد همان قدرتمندان بیایند و به اینها بگویند اگر میخواهید اعتراض کنید بروید پشت سر بزرگترین معترض عالم یعنی شیطان و بعد اینها شدند شیطان پرست. من مشکل امروز کشور را نه رهبری و نه بدنه نجیب امت میدانم. بلکه مشکل را باید دوگانه ای دانست به نام لیبرالیسم و انباشت جهالت نخبگان دردمند. تا وقتی عدالتخواهی از بستر انقلاب برنخیزد یعنی همه المانهای نظام اندیشه انقلاب اسلامی را در نسبت با عدالت درنیابد، یقین کنید ابزار دست ظالمین عالم خواهد بود. بلایی که بر سر بسیاری از جریانات چپ در دنیا آمد. پ ن. نامه ای که جدیدا به نام جریان عدالتخواه دانشگاه تهران رسانه ای شد نماد یک درد بیست ساله در این جریان است. @saraeer
📜تردیدها درباره آخوند خراسانی 🔻کانال «راوی»: 🔹«مکتب اجتهادی آخوند خراسانی» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد به رشته تحریر در آمده است. وی در این اثر کوشیده تا شیوه‌ اجتهادیِ مرحوم آخوند را به تصویر کشد. محقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی را «اجتهادی صناعت‌محور» می‌نامد و آن را در مقابل شیوه اجتهادی آیت‌الله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه) که «اجتهاد عرف‌محور» را نمایندگی می‌کرد قرار می‌دهد (ص107). دکتر محقق داماد بر آن است تا با برجسته ساختن شیوه‌ اجتهادی آخوند خراسانی نشان دهد که اجتهاد شیعی بر محور اصول عقلایی، عدالت و کرامت بشری به انجام می‌رسد. وی بر همین مبنا برخی از فتاوای آخوند را پیش می‌کشد و عنوان می‌کند که مباحث حقوق بشری دغدغه‌ آخوند بوده و بر آن تأکید بسیار داشته است (ص 198). 🔹آقای محقق داماد در جلسه‌ رونمایی از این کتاب نیز تأکید کرده که شیوه‌ اجتهادی آخوند، ما را به دموکراسی می‌رساند. وی سپس خرسند از این‌گونه نگرش مرحوم آخوند بیان داشته که: «در صد سال قبل یک شیخ فقیه از بُعد اجتهادی، یک دموکراسی برای ایران درست کرده که در آن زمان از پیشروترین دموکراسی‌های منطقه بود که هنوز ترکیه و کشورهای دیگر به آن دموکراسی نرسیده بودند و این را برای ما آخوند خراسانی در نظر گرفته بود. ای کسانی که از عمامه و لباس روحانیت گله‌مندید، ولی بدانید که یک روزی روحانیت، دموکراسی را برای شما خواست». آیت‌الله محقق داماد گفته که هدفش از نگارش کتاب، این بوده که همه بدانند آن کسی که روزی دغدغه دموکراسی برای مردم داشت، روحانیت بوده است. 🔹با این حال آخوند خراسانی که رهبر دینی انقلاب مشروطه بود، هنوز چهره‌ای ناشناخته برای مردم و متفکران است. اندیشه‌ سیاسی آخوند که می‌توانست مورد توجه و ریزبینی دقیق واقع شود، همواره مورد تردید دارد. محسن کدیور از جمله افرادی بود که به رویکرد سیاسی آخوند خراسانی توجه نشان داد. او کتاب «سیاست‌نامه خراسانی» را در سال 1385 تدوین کرد و مدعی شد که آخوند فرصت آن را نیافته بود که کتاب مدوّن یا رساله مستقلی را در حوزه سیاست به رشته تحریر در آورد، لذا آرای سیاسی او را می‌باید در میان کتاب‌ها و همچنین در تلگراف‌ها، نامه‌ها و احکام سیاسی وی جستجو کرد. 🔹توجه به عملکرد آخوند خراسانی و رفتار سیاسی وی مورد توجه یک استاد و پژوهشگر دانشگاهی دیگر به نام اکبر ثبوت نیز قرار گرفت. ثبوت نواده برادر شیخ آقا بزرگ تهرانی (از شاگردان برجسته‌ آخوند خراسانی) است و کتاب «آخوند خراسانی و شاگردانش» را بر اساس گفتگویی که خود با آقابزرگ تهرانی داشته، به رشته تحریر در آورد. طبق ادعای ثبوت، آقابزرگ از گفتگویی بین آخوند خراسانی و میرزای نائینی خبر داده که در آن به تبعات منفی حضور روحانیون در حکومت پرداخته شده بود. این کتاب هیچ‌گاه اجازه‌ انتشار نیافت، ولی بخشی از آن را تاج‌زاده در اواخر دوره اصلاحات در مجله آفتاب (اردیبهشت 1382) منتشر کرده بود. کدیور نیز در سال 84 بخش‌های دیگری از آن را منتشر کرد. 🔹این کتاب مورد توجه و نقد بسیاری قرار گرفت. مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره‌ این کتاب در گفتگویی با مجله «مفاخر خراسان» گفته بود: «جزوه‌ آقای ثبوت را که به گمانم آقای دعایی به من داد، خوانده بودم و مورد توجهم قرار گرفته بود و به نظرم جالب آمد، چون اگر این دیدگاه واقعاً از مرحوم آخوند باشد، به نظر می‌رسد که نگاه خیلی خاصی به ولایت فقیه داشته است». هاشمی رفسنجانی در خصوص این کتاب، با آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز گفتگو کرده بود. آقای شاهرودی به آن مرحوم گفته: «من حدس می‌زنم کسانی با توجه به تجربه سی و چند ساله‌ ما در اداره‌ی کشور، بر مبنای نظریه ولایت فقیه این جزوه را تهیه و به مرحوم آخوند نسبت داده‌اند». 🔹مرحوم آیت‌الله‌العظمی موسوی اردبیلی نیز همان سال‌ها که به تازگی خاطره مورد ادعای اکبر ثبوت نقل شد، ضمن تشکیک در سندیت آن، همانند آقای هاشمی شاهرودی گفته بود: «گویی شخص آخوند در تمام وقایع انقلاب اسلامی ما حاضر بوده است و همه چیز را به لحاظ عینی و به صورت ملموس مشاهده کرده است، در حالی که تصور ذهنی با واقعیت‌ها بسیار فاصله دارد و انسان تا در جایگاهی واقع نشود اغلب در حوادث، آن جایگاه را درک نخواهد نمود». آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز همانند مرحوم اردبیلی این نقل قول را زیر سؤال برد. با این حال ثبوت به استناد محمدرضا حکیمی (از شاگردان آقابزرگ) و نوه آخوند خراسانی سعی داشته که سندیت نقل قول خود را به اثبات برساند. 🔹به نظر می‌رسد که تردیدها در خصوص آخوند خراسانی نشانی است از اینکه هنوز این زعیم دینی مشروطه به نحو شایسته‌ای شناخته نشده و کتاب دکتر محقق داماد می‌تواند فرصت تازه‌ای برای معرفی این فقیه اثرگذار تاریخ شیعه و ایران فراهم آورد. @saraeer
📜مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند/ اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود 🔻آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه: 🔹مهمترین و اساسی ترین مطلبی که شما اساتید حوزه باید توجه داشته باشید این است که اگر خداوند فرمود «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» حقیقتا این تعارف نیست. این یک حقیقت بیّن الرشد است که خداوند قرآن را مانند یک ریسمان به زمین آویخت یعنی یک طرف این طناب به دست خود اوست در نتیجه خداوند هم اینک دارد با ما سخن می گوید، بنابراین هیچ راهی جز این نداریم که این طناب را محکم بگیریم تا کسی نتواند ما را از مسیر حقیقی خود خارج کند و مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند. 🔹اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود؛ از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب را اینها نوشتند، این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر(ع) نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح سید مرتضی است که هم وقف را احیاء کرد و هم موفق شد با شناسایی استعدادهای راعی آنها را بپروراند، ما اگر می خواهیم حوزه علمیه موفقی داشته باشیم باید جلو خروج استعدادهای درخشان را از حوزه و اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیریم، نهال فروشی ابدا به مصلحت حوزه نیست، باید حوزه را پدرانه اداره و مدیریت کنید. @saraeer
📜بنیه علمی و اخلاقی حوزه‌ها در معرض آسیب است/ شورای عالی از نهاد مرجعیت صیانت کند 🔻آیت الله مظاهری در دیدار دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور: 🔹به رغم گستردگی تلاش‌های علمی و معنوی در حوزه‌ها و با وجود کمیّت مطلوب در پژوهش‌ها و آثار علمی، متأسفانه حوزه‌ها از نظر کیفی و از حیث بنیۀ علمی و اخلاقی، در معرض آسیب هستند. از این جهت لازم است شورای عالی حوزه‌ و همۀ مسئولان و متصدّیان امور حوزوی در خصوص تقویت بنیۀ علمی و اخلاقی حوزه‌ها و جلوگیری از افت علم و معنویت در حوزه‌ها و خصوصاً در بین طلّاب جوان، چاره‌اندیشی، برنامه‌ریزی و اقدام جدّی و عملی داشته باشند. 🔹یکی از رسالت‌های مهم شورای عالی حوزه، صیانت از نهاد مرجعیّت و پاسداری از حرمت و جایگاه مراجع تقلید در حوزه‌ها و ممانعت از هرگونه ایجاد خدشه به نهاد مرجعیّت است. یکی دیگر از رسالت‌های شورای عالی حوزه‌ مقابله با هرگونه افراط و تفریط در حوزه‌هاست و لازم است با قاطعیّت تمام، حدّ اعتدال در مسائل و امور مختلف حاکم شود تا به رشد علمی و معنوی و عقلانی حوزه‌ها و روحانیّون و طلّاب و نیز به وجاهت و جایگاه اجتماعی و مردمی حوزه‌ آسیبی نرسد. @saraeer
🔺آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به حکام برخی کشورهای اسلامی: نصیحت ما به شما این است که به ولایت اسلام برگردید و تحت «ولایت الله» قرار گیرید زیرا «ولایت آمریکا و طاغوت» برای شما فایده‌ای نخواهد داشت @saraeer
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد. 🔸جهت دریافت فایل PDF به کانال سرائر مراجعه کنید https://eitaa.com/saraeer
saraeer1.pdf
1.55M
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» @saraeer
📜مردم وظیفه دارند بر فقهاء نظارت کنند 🔻شهاب الدین حائری شیرازی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹ایه31 سوره توبه بیانگر انستکه یهود نسبت به علماء خود اطاعت محض داشتند حتی انجا که اوامر ایشان مخالف اوامر الهی بود. ائمه هدی نیز هشدار داده اند که مومنین بایست مراقبت کنند وچنین اطاعتی را در حد شرک تقبیح نموده اند. ابتدا ایه را ملاحظه فرمایید. اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ "آنان دانشمندان و راهبانشان و مسیح پسر مریم را به جای خدا به خدایی گرفتند؛ در حالی که مأمور نبودند مگر اینکه معبود یگانه را که هیچ معبودی جز او نیست بپرستند؛ منزّه و پاک است از آنچه شریک او قرار می دهند" 🔹امام عسكرى عليه السلام ـ بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماى سوء -چنین میفرمایند: اگر (مسلمانان) از چنين فقهايى تقليد كنند ، مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان نكوهش كرده است . اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، برای عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند ، نه همه آنها ." [الاحتجاج : 2/510/337] همچنین امام صادق (ع) در توضیح همان آیه میفرمایند : اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى‌دادند، بلكه علماى آنان حرام‌هايى را حلال و حلال‌هايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى‌كردند. [بحار، ج 2، ص 98] 🔹نتیجه انکه 1) چنانچه امام صادق وامام عسکری علیهما السلام هشدار داده اند فقهاء هم در مظان دنیاطلبی هستند واطاعت کور کورانه از ایشان خطاست. 2)مردم نبایست با فقیه مثل افراد معصوم برخورد کنند بلکه بایست میزانی از معرفت را تحصیل نمایند که اگر امر و نهی فقیه را برخلاف فطرت و اموخته های خود از کتاب وسنت یافتند با مشورت وشور از عالمان دیگر بتوانند به اصطلاح دوغ را از دوشاب تشخیص دهند @saraeer
📜نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار کلیات بی‌اثر نیست/ نماز جمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگا‌ه‌ها، حوزه‌ها و مراجع تقلید است/ همه باید پاسخگوی مسئولیت‌های معرفتی خودشان باشند 🔻حسن رحیم پور ازغدی، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران: 🔹باید مراقب باشیم نماز جمعه‌ها را عقیم، غیرمردمی و کلیشه‌ای نکنند، نمازهای جمعه باید حلقه وصل دولت و ملت باشند، باید تریبون دو طرفه باشد که ملت با دولت و دولت و حکومت با ملت حرف بزنند، اینجا اخلاقی، حق‌اللهی و حق‌ا‌لناسی است، اتفاقات هفته قبل، استقبال از هفته بعد در افکار عمومی، موعظه حاکمان، جامعه و موعظه خود ائمه جمعه است که اول باید بگویند، اوصیکم اوصی و نفسی. 🔹نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار کلیات بی‌اثر نیست،نماز جمعه محل پاسخ به ابهامات و شبهات و اشکالات جدید است، اینجا تریبون پاسخگو کردن رؤسای سه قوه، معاونین آنها، دولتی‌ها و غیر دولتی‌هاست، محل شفاف‌سازی بین‌المال است که از کجا می‌آید و کجا صرف می‌شود؟ هر کس به اندازه پول و اختیاراتی که دارد، باید پاسخگو باشد، امام جمعه سلاح روز را برای امر به معروف و نهی از منکر و برای بازخوانی ارزش‌های توحیدی و عدالت اجتماعی و نیز رصد کردن ساده‌زیستی ملازمان بیت‌المال در دست می‌گیرد که به بیت‌الحال تبدیل نشود. 🔹نماز جمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگا‌ه‌هاست که چقدر خرج کردید و چه فایده‌ای به حال این ملت دارید و کدام مشکلات این جامعه را به روش علمی حل می‌کنید؟ نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزه‌هاست، مدیریت‌های حوزه‌های علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید، همه باید پاسخگوی مسئولیت‌های معرفتی خودشان باشند، دوره کلیات و مکررات گذشت، از این عصر باید عبور کنیم، در متن جامعه باشید، جامعه رفت و شما جا ماندید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید. 🔹بسیاری از سنگرهای معرفتی و فقهی خالی مانده است، فیضیه مظلوم باید پرچم‌دار آگاهی، عدالت و فقاهت زنده باشد؛ امام(ره) گفت که مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجع‌سازی باشید، گفت که مرجع پاک نیست، مرجعیت نمایشی و ارثی نیست، حوزه محافظه‌کار، روحانیت بی درد، روحانیت شیعه علوی نیست، تمایل به اشرافی‌گری خیانت به روحانیت شیعه است؛ امام به بعضی‌ها گفت که ضعیف هستید آقا. عده معدودی دارند به جای کل حوزه و روحانیت پاسخ سؤالات و شبهات را می‌دهند و از 4 طرف می‌جنگند و از دو طرف فحش می‌خورند، شماها کجا هستید، در صحنه‌های خطر نیستید، آنجا که باید شفاف و منطقی سخن بگویید، تعدادتان خیلی کم است. @saraeer
📜سخنی با مراجع بزرگوار شیعه 🔻رضا بابایی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹اگر کسی از من بپرسد نابودکننده‌ترین خطر برای مراجع گرانقدر شیعه چیست، می‌گویم: قانونی نانوشته که نقد ایشان را منع می‌کند و جرم می‌انگارد. مرجعیت شیعه را نه مخالفان و منتقدان آن، که مداحان و دوستان نادان به خطر انداخته‌اند. اگر گفت‌وگوی انتقادی با بزرگان حوزه، رسمیت نیابد و منتقدان دلسوز ایشان در رسانه‌های عمومی اجازۀ نقد نیابند یا نقد آنان بر جسارت و توهین و دشمنی حمل شود، کار مرجعیت شیعه پیش از قرن بیست‌ویکم به پایان می‌رسد. نقد نیز باید عمومی باشد تا اثر کند؛ وگرنه نصیحت است و به نیروی پند و نصیحت، تا امروز هیچ نهادی اصلاح نشده است. 🔹مراجع گرانقدر تقلید، به‌رغم آگاهی‌های بسیار در فقه و شریعت و به‌رغم سلامت نفس، به‌شدت نیازمند آشنایی با علوم جدید و نیز پیچیدگی‌های سیاست و اقتصاد و بانک و تاریخ اسلام و ایران و قوانین جزایی و روش‌های متنوع و نوبنیاد در تربیت و گفت‌وگو با انسان معاصرند. و اگر دانش‌اندوزی در این زمینه‌ها را در شأن خویش نمی‌بینند یا فرصت آن را ندارند، دست‌کم جانب احتیاط را فرونگذارند. ما از ایشان آموخته‌ایم که گاهی «توقف»، به اندازۀ فتوا اثر دینی و ارزش علمی دارد. آموخته‌ایم که دربارۀ هر مسئله‌ای سه گونه می‌توان واکنش نشان داد: موافقت؛ مخالفت؛ توقف. ارزش علمی و معنوی و خداپسندانۀ توقف، گاهی بیشتر از موافقت یا مخالفت است. 🔹مجتهدان گرانقدر قم همواره از دیگران گلایه می‌کنند که چرا بدون صلاحیت‌های لازم در دین‌شناسی و فقه سخن می‌گویند. به محضر مبارک ایشان عرض می‌کنم که تنها فقه و شریعت نیست که اظهار نظر در آن نیازمند آگاهی‌های تخصصی است. هنر، تاریخ، سیاست، اقتصاد کلان، کشورداری، حقوق بشر، عصر جدید، نظام‌های آموزشی و تربیتی، مشق شب و کنکور، برجام، اسناد بین المللی مانند قانون پولشویی و ده‌ها مقولۀ دیگر نیز به اندازۀ فقه ماهیتی پیچیده دارند، و تخصص کمترین چیزی است که اظهار نظر را دربارۀ آنها موجه می‌سازد. مقام معنوی و جایگاه دینی مراجع بزرگوار تقلید، سرمایۀ دین و کشور است. این مقام و شأن برتر و تأثیرگذار بر سرنوشت کشور، میرات هزار سال زهد و احتیاط و همراهی دانشمندانی همچون شیخ طوسی و مقدس اردبیلی و آیت الله بروجردی با مردم بوده است. پاسداری از این میراث بزرگ و گره‌گشا، بیش از همه بر عهدۀ میراث‌بران است. 🔹طماعان و سودجویان هرگز از این سرمایه صرف نظر نخواهند کرد و این امکان وجود دارد که گاهی با سوءاستفاده از حساسیت‌های شریعت‌مدارنۀ مراجع، سخنی از ایشان را پشتوانۀ فعالیت‌های سیاسی یا اقتصادی خود کنند. عرض این نویسندۀ بی‌مقدار به محضر مبارک مراجع بزرگوار این است که بیت شریفشان را از احسنت‌گویان و دست‌بوسان و مریدان بپیرایند و جای آنان را به منتقدان دلسوز و کارشناسان بدهند؛ چنانکه پیامبران و همۀ پیشوایان دینی، چنان از مدح و مجیز می‌گریختند که گویی از ذبح با چاقوی تیز می‌گریزند: من مدحک فقد ذبحک؛ آن کس که تو را مدح می‌کند، به قربانگاه می‌برد. @saraeer
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💬 اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودم... برای درج ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات خود درباره سازمان تبلیغات، لطفا دیدگاه‌های خود را در ذیل خبر مربوط کامنت یا به آیدی زیر ارسال بفرمایید. hawzahnews.com/detail/News/471910 📭 @InfoHawzah :صندوق‌پیام
🔺کارگاه مقدماتی روش نگارش مقاله علمی با تخفیف ویژه برای طلاب @saraeer
🔺وحید یامین پور با انتشار این تصویر نوشت: فکر کنید فقط پنجاه سال قبل به فقها می‌گفتید یک فقیه جامع الشرایط به یک شطرنج‌باز گفته «خوشحالیم شما را داریم، شماها سرمایه هستید» و او را بوسیده و مدالش را هدیه گرفته! شطرنج که زمانی جزء آلات قمار و حرام بود، حالا به ابزار جنگ با صهیونیسم و تقویت جبهه اسلام هم میتواند بدل شود، و شطرنج‌باز سرمایه است. امام راحل در فهم دین و شریعت راهی را گشود که فقه از انسداد و محاق بیرون آمد و به نرم ‌افزار روزآمدی برای اداره جامعه بدل شد. راهی که نباید متوقف شود. @saraeer
📜نتیجه عمل جراحی آیت الله جوادی آملی موفقیت آمیز بود/ احتمال شروع مجدد درس های معظم له از هفته آینده 🔻مرتضی جوادی آملی در گفتگو با شفقنا: 🔹حدود دو ماه قبل براساس تشخیصی که پزشکان دادند، مشخص شد که نیاز هست حضرت آیت الله جوادی آملی برای سلامتی کاملشان تحت یک عمل جراحی قرار گیرند. عمل جراحی توسط اطبا و پزشکان محترم حاذق در روز ۲۱ بهمن ماه در یکی از بیمارستان ها انجام شد؛ براساس آنچه پزشکان بیان کردند، این عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است. خوشبختانه پیش از اینکه ضایعه در بدن استاد توسعه پیدا کند، شناسایی و برطرف شد. حضرت آیت الله جوادی آملی در حال حاضر در دوره نقاهت هستند و مسیر بهبودی کاملاً طی شده و اخیراً برای بازبینی نهایی به پزشک مراجعه داشتند و اگر مانعی پیش نیاید، در هفته آینده کلاس های درس استاد برقرار خواهد شد. @saraeer
🔺كتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» منتشر شد. این اثر با تلاش جمعی از پژوهشگران؛ علی مصباح، مجتبی مصباح، محمود فتحعلی، محمدعلی محیطی اردکان و حسن یوسفیان سامان یافته است. @saraeer
🔻آیت الله علوی گرگانی در دیدار دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه: 🔹یکی از معضلات کشور در وضعیت کنونی این است که شنوایی مطالب در مدیران بالادستی کم شده است، پیش ما می آیند تصدیق می کنند، بله بله می گویند ولی وقتی از پیش ما می روند کاری انجام نمی دهند. @saraeer