📜دیدگاه یکی از مخاطبان سرائر درباره «هجرت طلاب»
🔻مخاطبی با نام کاربری «تراب ابوتراب» برای ما نوشت:
🔹سلام و ارادت. درباره مساله ی هجرت طلاب میخواستم عرض کنم که طلاب شاید بیش از هر چیزی به داشتن یک پایگاه و ملجا اجتماعی بالا مانند مرجعیت در مراکز استان ها نیازمندند. مراجع معظم تقلیدی که پی در پی بر مساله ی هجرت طلاب تاکید دارند چرا خود حضرات شبیه مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری در سده اخیر و آیت الله مظاهری به مراکز استان ها مشرف نمیشن که مردم منطقه رو هدایت و ملجایی مطمئن برای طلاب در شهرستان ها باشند. حضرات معظم موسسات ومدارس وابسته به بیت شریفشون خود عامل اصلی تراکم طلاب و باقی موندن شون در قم هست در حالی که طلبه ها در شهرستان ها نیازمند پشتیبانی محکم در مراکز استانند.
@saraeer
📜به مناسبت درگذشت نوه خاتم المحدثین شیخ عباس قمی، مؤلف مفاتیح الجنان
🔻محمدکاظم شاه آبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹معروف است که مرحوم شیخ عباس قمی دارای نورانیت فوق العاده ای بود، به نحوی که افراد با مشاهده ایشان وجود معنویت را در اطراف خویش حس می کردند. در احوالات فرزند بزرگ ایشان نیز، کمالات زیادی نقل شده است.
🔹از بزرگی این خاندان همین بس که اگر می خواستند فقط و فقط از چاپ همان مفاتیح الجنان که تنها یکی از کتب مرحوم محدث قمی بوده، بهره اقتصادی ببرند، تمام نسل های پس از خود را از فعالیت اقتصادی بی نیاز می کردند و با درآمد حاصل از امتیاز مفاتیح که پر تیراژترین کتاب ها می باشد، عمر می گذارندند اما اخلاص خود شیخ عباس که در کتاب منازل الآخره ایشان هم تجلی نموده برای ایشان معنویتی به بار آورده که حیرت و حسرت مشاهده کنندگان را در پی دارد.
🔹فرزند دیگر مرحوم شیخ عباس قمی، حاج آقا محسن که از علمای تهران بودند و سالها در همسایگی ما منزل داشتند و این توفیق برای من بود که با ایشان و آقازاده محترمشان که اخیرا رحمت خدا رفتند آشنایی بیشتری پیدا کنم. با اینکه سن وسال کمی داشتم ولی حسن خلق و تواضع این پدر و پسر برای من جذاب بود و باعث می شد که با ایشان همدم و همراه باشم.
🔹در سالی که حاج آقا محسن در مشهد مشرف به دیار باقی شتافتند حقیر هم مشهد مشرف بودم و برای عرض تسلیت پیش حاج آقا مهدی رفتم و ایشان بلافاصله داستان درگذشت پدر خود را مطرح کردند. مضمون آن بدین شرح بود که مادرم به آشپزخانه رفتند تا برای ابوی چای بیاورند، هنگامیکه برگشتند دیدند که ایشان با ادب خاصی، دستشان را بر سینه گذاشته اند و شروع کردند به سلام دادن به چهارده معصوم علیهم السلام : السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا امیرالمومنین، السلام علیک یا فاطمه الزهرا ... و با سلام به حضرت صاحب الامر و پایان آن، جان به جان آفرین تسلیم گفتند و پاداش یک عمر، اخلاص و تقوای خود را گرفتند. روحشان شاد و میهمان سفره کرامت ابی عبدالله سلام الله علیه
🔸شیخ مهدی محدث زاده نوه آیت الله شیخ عباس قمی سه روز پیش دار فانی را وداع گفت
@saraeer
📜ایده استقلال کشور قم را در تراز رویکرد تمدنی میدانم
🔻عاطفه صادقی در حمایت از یادداشت احمد زادهوش:
🔹با مطالعه مطلب جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای زادهوش اولین نکتهای که به ذهنم رسید اثرپذیری ایده ایشان از تجربه تعاملات بینالمللی، فضای فکری و دغدغه های بینالمللی و ایمانی جامعهالمرتضی است. به قول معروف مطلب ایشان نه پشت میز بلکه در صحنه و وسط میدان حاصل شده است.
🔹متاسفانه جفایی که در فضای هیجان زده رسانهای به مطلب ایشان وارد شد این بود که اصولا متن ایشان خوانده نشد. جناب آقای زادهوش صادقانه ایده خویش را با جامعه در میان گذاشته و از نخبگان و اندیشمندان برای تکمیل و اصلاح آن استمداد طلبید ولی با ایده ایشان به مثابه یک طرح برخورد شد و بیش از آنکه مورد تأمل قرار گیرد مورد توبیخ و تمسخر و برخوردهای عوامانه واقع شد.
🔹حقیر مطلب ایشان را ایدهای در تراز رویکرد تمدنی میدانم چون این ایده در صورت پختگی و جاافتادگی بر محور همافزایی و امکانسازی دیالوگ و تعامل چندجانبه برقرار است؛ واتیکان با استقلال خویش عملا هویت خود را از کشور ایتالیا و شهر رم جدا ساخت و این یعنی وقتی دین و رسالت خود را جهانی دید نخواست تا در حصار و چارچوب دولت_ ملت که قاعده و نرم نظم بینالملل است محدود شود و بدین گونه امکان تعامل و دیالوگ خود را با همه کاتولیکها، پروتستانها، همه مذاهب و همه افراد حقیقی و حقوقی از تمامی کشورها تصادعدی نمود.
🔹این طرح به دلیل رهایی حوزه علمیه و مراکز حوزوی قم از حصار دولت_ ملت جمهوری اسلامی _و نه انقلاب اسلامی_ امکان تعامل و دیالوگ حوزههای علمیه تشیع را در گستره جهانی حداکثری می نماید. دیالوگ و تعامل محوریترین راهکار انتشار و نفود است و واقعیت این است که اکنون حوزههای علمیه ما به دلیل محدودیتهای جمهوری اسلامی ایران بخشی از امکانات خویش برای برقراری ارتباط با جهانیان را از دست دادهاند.
🔹به عنوان مثال برای مهاجران و مسافران خارجی اعم از مسلم و غیر مسلم و شیعه و غیر شیعه که به هر دلیل با قم سر وکار دارند و به ایران سفر می کنند به دلیل مهر ایرانی که در پاسپورت آنها خورده مشکلاتی ایجاد میشود و بخش زیادی از آنها به دلیل همین مشکلات حاضر به سفر به قم نمیشوند. از آنسو نهادهای حقیقی و حقوقی حوزه نیز به دلیل ایرانی بودن در تعاملات خویش با مشکلاتی مواجهند.
🔹جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکل بسیاری از شیعیان در سراسر جهان امکان ورود ندارد، چون در حقوق بینالملل این کار یک مداخله خارجی تلقی شده و اسباب دردسر بسیاری است ولی در چنین مواقعی برای یک کشور مذهبی که خارج از فضای سیاسی نماینده یک مذهب شناخته میشود امکان ورود و تعامل برقرار است.
🔸متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
http://hawzahnews.com/detail/News/446578
@saraeer
📜جوابیه احمد زادهوش در رابطه با شائبه های پیش آمده از ایده کشور قم
🔻به نقل از قم پرس:
🔹در طلیعه ماه شعبان المعظم ایده و پیشنهادی را با هدف بهره مندی حوزه مقدسه علمیه از ظرفیت های بین المللی برای ارتقاء تاثیرگزاری و نشر بیشتر معارف اهل بیت علیهم السلام درقالب یادداشتی کوتاه در برخی از گروه های طلبگی منتشر کردم. در زمانی بس کوتاه صدها تایید و رد و نقد و طنز و سوال بطور خصوصی و عمومی و در رسانه های داخلی و خارجی پیرامون این پیشنهاد مطرح شد. نظر به اینکه امکان پاسخ های جداگانه برای همه این نظرات و بویژه سوالات میسور نبود بنابه پیشنهاد دوستان عزیزم توضیحی البته کوتاه در چند گزاره مینگارم:
🔹1عنایت داشتم که این یادداشت صرفا با نام شخصی و حقیقی خودم باشد ولی بعدا متوجه شدم مدیر محترم کانال " نامه های حوزوی" که این یادداشت را بازنشر دادند عنوان حقوقی و مسئولیت بنده را نیز اضافه کرده اند. ( البته اطمینان دارم که ایشان خواسته اند مطلب بیشتر دیده شود.) همین کانال بلافاصله بعد از انتشار نوشته بنده ، دو نقد غیر مقبول را منتشر کرد وعلیرغم تاکید و اصراری که بنده و دیگران کردیم از درج و نشر مطالبی که در توضیح و دفاع بود خودداری کرد.
🔹2- همانگونه که در اصل یادداشت بطور شفاف و روشن آمده ، سخن و پیشنهاد نویسنده ناظر بر استقلال شهر مقدس قم و یا حوزه علمیه به معنای عام و گسترده نبوده تا کسانی سراسیمه سخن از تجزیه و غیره بزنند. (و البته بنده نیز تا اندازه ای به فهم مخاطبین اکتفا کردم که گویا در باره بعضی از آنها اشتباه کرده ام. ) سخن حقیر از ارتقاء نهاد مدیریتی و نهادهای مرکزی و اقماری حوزه علمیه در تراز بین المللی بود تا آنجا که بتواند با صدای بلندتر و حضور پررنگ تری صلای دین و ولایت را به گوش مخاطبان جهانی خود برساند .
🔹چرا که از یکسو حوزه علیمه صانها الله عن الحوادث با همه ظرفیت ها و توانمندیهای علمی ومعنوی و مدعای سراسر حقیقت خود هنوز درون گراست و با اینکه در تعریف ماموریت خویش عرصه های جهانی را مدنظر دارد ولی عملا عزم خود را برای ورود کامل و نقش آفرینی در این عرصه جزم نکرده است و از سویی نیز انفعال و ضعف نمایندگی های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها بگونه ای است که نه تنها به صدور انقلاب و تبلیغ معارف اسلام ناب محمدی ص اهتمامی ندارند بلکه گاهی سد راه نیز می شوند.
🔹3-برای تقریب به ذهن مثالی به واتیکان زدم و چون مخاطب اصلی بنده فضلای محترم بودند آنها میدانستند که " التشبیه یقرب من جهه و یبعد من جهات" تشبیه انسان را از یک جهت به واقعیت نزدیک و از جهاتی دور میکند. برخی تا آنجا پیش رفتند که طول و عرض و مساحت این شهرک تشریفاتی را هم اندازه گرفتند. بنده سفرهای متعدد به واتیکان و ملاقات ها و گفتگوهای مهمی با مقامات ارشد کلیسایی ومطالعات و شرکت در مراسم مختلف انها ( در کشورهایی مانند ایتالیا –فرانسه –آلمان – فیلیپین – امریکا و برزیل ) داشته ام و هرگز خاک پاک فیضیه را با مجسمه های زرین کلیسای سن پیترو و کتاب ولایت فقیه امام راحل قدس سره را با محرفات مزامیر و زعامت ابراهیم گونه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب روحی له الفداء و نفسی له الوقاء را با پاپ های ویترینی مقایسه نمیکنم تا کسانی خوف از واتیکانیزه شدن قم و سکولاریزه شده روحانیت شیعه داشته باشند.
🔹4- البته یادداشت بنده صرفا طرح یک ایده و پیشنهادی کلی بوده و برخی از عزیزان انتظار داشتند که بمثابه طرحی تفصیلی و همه جانبه ، کلیات و جزئیات و راهبردها و ... در آن ذکر شود و البته امیدوارم بعد از دوران گذار و فهم دقیق از اصل ایده ، کسانی به تدوین طرح و اقدام واجرای آن اهتمام نمایند.
🔹5- در اینجا به یک اشتباهی که حقیر مرتکب شدم اعتراف میکنم و آن اینکه پیام رسانان خارجی همچون تلگرام که زمام و افسار آن همچون سگی هار در دستان بیگانگان باشد و فضای کثیف و آلوده آن جولانگاه لوده گان و نامحرمان باشد جای مناسبی برای طرح حرفهای حسابی و و مذاکرات عالمانه نیست.
🔸ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید:
http://www.qumpress.ir/284975/
@saraeer
📜نگاهی به نظریه تشکیل کشور قم
🔻مهدی مسائلی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹در قرنهای اخیر جامعه شیعه اقتباسهای فراوانی از فرهنگ دینی مسیحت داشته است، آخرین مورد آن نیز پیشنهاد تشکیل کشور قم به تقلید از کشور واتیکان است که یکی از فضلاء آن را مطرح کرده است. مثلاً مشابه تفسیرهای عرفانی درباره شهادت امام حسین (ع)، درباره حضرت مسیح نیز وجود دارد، بسیاری از روشهای عزاداری که در سالیان اخیر رواج یافته، نیز اقتباسی از عزاداری مسیحیان است. حتی انتخاب تعبیر "روحانی" برای علمای شیعه نیز شبیه کارکردی است که مسیحیان از علمای خویش انتظار دارند. رواج تعابیری همچون آیت الله العظمی، آیت الله، حجتالاسلام والمسلمین، حجتالاسلام و... برای نشان دادن جایگاه مقامیِ علمای شیعه نیز بسیار شبیه درجهبندی سازمان کلیسا است.
🔹اما به نظرم دنبالهروی حوزه علمیه از کلیسای کاتولیک در تشکیل کشور واتیکان به نوعی پذیرش جدایی دین از سیاست است. به این معنا که نهاد حوزه سیاستهای مذهبی را در عرصه محدودی همچون قم به اجرا گذارد و کاری به جاهای دیگر نداشته باشد. البته شاید فرد محترمی که این نظر را داده، چنین معنایی را در نظر نداشته باشد، ولی با تشکیل کشور قم به مرور چنین اتفاقی رقم خواهد خورد. افزون بر این تشکیل چنین کشوری علمای شیعه را به سمت تشخُص و فاصله گرفتن هرچه بیشتر از مردم سوق میدهد و سری و مقدس شدن بیشتر نهاد حوزه و متولیان آن را در پی خواهد داشت امری که مشابه آن را در کلیسای کاتولیک پررنگ میبینیم.
🔹از همه اینها که بگذریم پیش فرض تشکیل کشور قم قبول رهبری یک فرد برای این کشور است ولی در حوزه علمیه قم تقابلهای فکری، سیاسی و مقامی آنقدر زیاد هست که حتی تشکیل شورای رهبری قم را نیز غیرممکن میسازد.
@Saraeer
📜برخی اساتید قم و نجف اعتقادات طلاب را از بین می بردند
🔻آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب مدرسه عالی انوارطاها:
🔹هر علمی برای انسان موضوعیت ندارد که انسان به دنبال آن باشد، بلکه علمی ارزش واقعی دارد که روح انسان را قوت داده و او را در مسیر حق قرار می دهد، به همین جهت طلاب باید مواظب باشند سر درس افرادی بنشینند که از برجسته ترین علما و فقهای زمان باشند. البته طلبه برای فقیه شدن نباید هرجا سر و صدایی شنید وارد شود و دنبال هر فردی راه بیافتد، برخی اساتید حوزه قم و نجف در گذشته اعتقادات طلاب را از بین می بردند.
@saraeer
📜بیانیه مدیر حوزه درباره استفاده از پیام رسان های داخلی
🔻در بیانیه علیرضا اعرافی آمده است:
🔹با عنایت به رهنمودها و تاکیدات مقام معظمرهبری مدظله العالی ، مراجع عظام تقلید(مدظلهم) و علمای اعلام و همچنین تصمیم مسئولان محترم نظام اسلامی در سطوح مختلف و به منظور پاسداشت منافع ملی و جهت مقابله عملی با آسیبهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از استفاده ابزاری از پیامرسانهای غیر ملی مانند تهدید منافع ملی، اخلال در نظم عمومی و دسترسی به اطلاعات محرمانه و شخصی آحاد جامعه و نهادها و سازمانها می شود، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خروج خود را از پیامرسانهائی مانند تلگرام اعلام و به همه نهادها و مراکز حوزوی وحوزویان، عموم مردم عزیز و تمامی نهادها و سازمانهای حاکمیتی و خصوصی و عمومی توصیه و تاکید مینماید تا به منظور تحقق این «راهبرد» در یک اقدام عملی و فراگیر به پیامرسانهای داخلی مهاجرت نموده و از ظرفیتهای داخلی استفاده نمایند.
🔹به مسئولان محترم کشور نیز توصیه میشود با ایجاد زیرساختها و حمایتهای لازم اقتصادی و قانونی برای متولیان پیامرسانهای داخلی، بستر مناسب جهت بهرهبرداری متناسب با نیاز مخاطبان در همه سطوح و ابعاد فراهم آورند و نیز با عنایت به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام مبنی بر «حرمت شرعی نقض حریم خصوصی کاربران»، ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و گروهها، اعتماد عمومی را در این زمینه جلب نمایند. متولیان پیامرسانهای داخلی نیز باید ظرفیتها و قابلیتهای مناسب، جهت استفاده عموم را فراهم آورده و نه تنها امکان رقابت، بلکه قابلیتهای جدیدی فراتر از ظرفیتهای بین المللی ایجاد کنند.
@saraeer
📜اگر امکانات لازم برای شبکه های بومی فراهم شود، شاید نیازی به فیلتر نباشد
🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسؤولان وزارت ارتباطات:
🔹در حال حاضر موضوع فضای مجازی از مسائل درجه نخست جامعه است. ما قبلا بارها گفتیم اما خیلی ها گوش نمی دادند، گفته بودیم که این موضوع روزی به مسأله تبدیل خواهد شد که عواملی سبب جدی تر گرفتن این فضا شد، خطرات و ضررها سبب شد حتی کسانی که توجه نداشتند عزم خود را جزم کنند و بدانند که با پیام رسان های خارجی نمی توان کار کرد چرا که خطر آفرین هستند.
🔹مردم خواستار فضای سالم هستند نه فضایی که دارای بدآموزی، اهانت به مقدسات و برای جاسوسی و ایجاد تفرقه باشد، مردم باور کردند که باید از فضای مجازی خارجی عبور کرد، البته برای هر نفی باید اثبات و جایگزینی وجود داشته باشد والا تأثیری ندارد. همه باید دست به دست هم دهند تا شبکه های مجازی ایرانی پربار و غنی باشد، باید دسترسی به این پیام رسان ها آسان باشد و به مردم ثابت شود که حریم خصوصی آن ها اهمیت دارد و این موضوع باید تببین شود، شبکه های اجتماعی داخلی باید دسترسی آسان و ارزان داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.
🔹اگر تسهیلات و امکانات لازم برای شبکه های بومی فراهم شود شاید نیازی به فیلتر هم نباشد، دسترسی آسان و ارزان باید مورد تأکید مسؤولان باشد، اگر شبکه های اجتماعی داخلی زیاد و نیروها پخش شوند شاید نتیجه لازم را در پی نداشته باشد. باید رقابت وجود داشته باشد اما رقابت محدود و این که چندین شبکه راه اندازی و نیروها پخش شود، کار درستی نیست. امیدواریم که مسؤولان با عزم جدی به فضای مجازی سروسامان دهند، اگر به این فضا رسیدگی نشود دیگران سوء استفاده خواهند کرد.
@saraeer
📜شفافیت منابع مالی مرجعیت؛ گامی پیش رو
🔻یادداشت وارده | «ح»، طلبه حوزه علمیه:
🔹یک) یکی از موضوعات مهمی که رسانه های غوغاسالار مجازی (پس از تحولات سیاسی ـ اجتماعی سال 96) بدان پرداخته و می پردازند، اصل وجود «منابع مالی» نهادهای حوزوی و مراجع عظام تقلید و احیاناً تبلیغ در جهت اثبات فساد در آن منابع است. این رسانه ها از هزینه های هنگفتی که از جیب مردم، صَرفِ عَلَم کردن نهادهای دینی و فرهنگی بی تأثیر (به قول خودشان) می شود، گلایه ها و شکایت ها دارند.
🔹دو) موضوع دیگری که مورد توجه این رسانه هاست، منابع مالی برخی از مراجع تقلید است. ایشان با ارائه نمونه هایی که به قول خودشان واقعی است، به مردم این موضوع را القا می کنند که اولاً مراجع در قبال حمایت از دولت و حکومت، پول دریافت می کنند و دوماً منابع مالی آنها غیرقابل کنترل، غیر شفاف و فساد زاست.
🔹سه) اخیراً یکی از مراجع معظم تقلید، از لزوم مبارزه با «مفسدان اقتصادی» سخن گفته اند و راه حل آن را «اعدام» دانسته اند. صَرف نظر از اینکه "اعدام"، چقدر در سیستم فسادپرور و رانتی راهگشاست، باید از این مسئله استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت.
🔹چهار) پیشنهادی که به ذهن می رسد آن است که بیاییم شفافیت و ضدفساد بودن را از «خود» شروع کنیم. مگر مراجع تقلید، ادعای «سلامت مالی» و «استقلال از منابع دولتی و حکومتی» را ندارند؟ یکبار هم که شده، برای اطلاع عموم، میزان دخل و خرج مالی خود را به طور شفاف و ماهانه، به اطلاع همه برسانند. اینکه چقدر منابع مالی در اختیار دارند، نحوه مصرف خمس و زکات مردم چگونه و میزان آن چقدر است، خدمات انجام گرفته به طور دقیق شامل چه مواردی است و قس علیهذا.
🔹چقدر خوب می شود مردم به طور مستند، از جزئیات پول هایی که به مراجع می پردازند، آگاه شوند چراکه حق ایشان است که «حقیقت» را بدانند. حق ایشان است که بدانند، پولی که به نام امام زمان علیهم السّلام به فقهای زمانه می دهند، در چه اموری خرج می شود و میزان آن چقدر است؟ این پول ها چقدر و چگونه به جیب فقرا و مساکین می رود، و چقدر صرف خدمات عمومی می شود.
🔹نباید از شفاف سازی ترسید. ما به مراجع خود اطمینان داریم اما از باب روشنگری و اطمئنان قلبی که در قرآن کریم آمده است، از همه مراجع محترم تقلید استدعا داریم تا اصل شفاف سازی مالی را ابتدا از بیت خود شروع کنند تا اثرات بسیار مثبت آن را به عیان، ببینند. با این کار، نه تنها پاک دست بودن خود را اثبات می کنند و دهان رسانه های غوغاسالار را می بندند و غبارها را از دل های شکاک و خیال پرور می زدایند، بلکه موجب افزایش اطمینان عمومی و اشتیاق مردمی می شوند که دوست دارند تا وجوهات شرعیه خود را در راه خداوند و رفع احتیاجات مسلمانان، خرج کنند. به امید حرکتی امیدبخش و شفاف ساز
@saraeer
📜افشاگری یا انتشار فحشا/ خشونتِ گفتاری همهجا محکوم است
🔻مهدی مسائلی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹آلامِ خشونتِ گفتاری گاهی از خشونتِ رفتاری بسیار بیشتر است و حتی غیر قابل تحمل. خصوصا هنگامی که خشونتِ گفتاری در قالب توهین به مقدساتِ مذهبی ظهور یابد. توهین به مقدساتِ تشیع با هر بهانهای که باشد، محکوم است و باید با آن مقابله نمود. ولی در این میان باید به دو نکته مهم نیز توجه کرد:
🔹۱. بعضی با نیتِ برانگیختن روحیه انزجار از توهین به مقدسات، مروج و ناشر آن توهین میشوند، گوینده آن را معروف ساخته و محتوای توهینآمیز را از بستری محدود به میان همه مردم میکشانند. متأسفانه این عملکرد نادرست در فرهنگ مسلمانان بسیار پررنگ بوده و خیلیها آن را دفاع از مقدسات تلقی میکنند. در حالی که گاهی میتوان آن را مصداق انتشار فحشا دانست.
🔹حقیقت این است هنگامی که گزارش و نسبت توهینآمیزی را منتشر میکنیم، هرچند بیشتر مردم آن را زشت و ناروا بدانند ولی محتوای آن در قلب و باور همه مردم تأثیرگذاری خود را خواهدداشت، خصوصا اینکه ملاک قضاوت بسیاری از افراد این معیار سست و عوامزده است که: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»
🔹۲. اگر در جایی توهین به مقدساتمان قلبما را مجروح ساخت، تلاش کنیم چنین رفتاری از خود ما سر نزند. در روایات اهلبیت (ع) بر قاعده طلایی اخلاق بسیار تأکید که: «هر چه برای خود نمیپسندی برای دیگری مپسند، و آنچه برای خود میخواهی برای دیگران هم بخواه» پس باور کنیم که گاهی جراحت لِسان بر قلب انسان، از جراحت سِنان نیز کاریتر است و همانگونه که ما حاضریم حتی جانمان را فدا کنیم تا به مقدساتمان توهین نشود، توهین به مقدسات دیگران نیز همین شرایط را خواهد داشت.
🔹متأسفانه به همان میزان که عدهای در اهلسنت به خشونت رفتاری گرفتار هستند، عدهای نیز در شیعه به خشونت گفتاری مبتلا هستند. در حالی که فتنه و آسیبِ خشونت در گفتار اگر از فتنهگری خشونتِ رفتاری بیشتر نباشد کمتر نیست.
@Saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شاه رفته، مملکت شاپور میخواهد چکار؟...
🔹شعرخوانی سیدمحمد حسینی، طلبه طنزپرداز در «قمپز»
🔸«قمپز» محفل شعر طنز قمی هاست که ماهانه برگزار میشود
@saraeer
📜«انقلاب جنسی» را باید دید
🔻محمدمهدی شیرافکن، مسئول واحد علمی بسیج مدرسه حقانی:
🔹کارهای حسین شمقدری با وجود روشنگری های مفیدی که دارد، معمولا مورد توجه رسانه ها قرار نمی گیرد و در سکوت رسانه های معتبر خبری کار خود را پیش می برد. الحق و الانصاف هم خوب مستند می سازد. نه تنها از نگاه مباحث فنی؛ بلکه از دید مباحث عمیقی که در جامعه مطرح می کند و خود را موظف می داند به مشکلات حال و آینده کشور بپردازد. این دغدغه مند بودن است که انقلابی بودن او را به نمایش می گذارد. اما چرا باید چنین فرد انقلابی با چنین آثار انقلابی را تنها گذاشت تا مستند خود را در سکوت کامل خبری پخش کند؟
🔹برای همه ما که در متن جامعه هستیم واضح و روشن است که مشکلاتی از قبیل آزادی، برابری زن و مرد، فمنیسم و .... از جمله عمیق ترین و پیچیده ترین مشکلاتی است که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند اما با نادیده گرفتن این مشکلات راه را برای جولان بیشتر رسانه های غربی و اندیشه ناسالم شان باز می کنیم و آن ها هم خوب می دانند که از کجا نفوذ کنند؛ خوب می دانند که مدیریت خشکِ اسلامی راه را برای عرض اندام بیشتر آن ها باز می کند و متاسفانه باید گفت که تقریبا موفق هم بوده اند و این ماییم که خود در زمین آن ها بازی می کنیم و با سکوت مان شکست را پذیرفته ایم.
🔹بیایید به مدیران بالأخص مدیران رسانه ای مان که می بایست سردمدار آگاه سازی مردم باشند بیاموزیم که این نوع مدیریت، برای قرن بیست و یک و کشوری که خود را مدعی بهترین و خالص ترین اندیشه و عقائد می داند نیست. بیایید به آن ها بیاموزیم به نمایش در آوردن پیچیده ترین مشکلات فرهنگی و حل آن (که به مراتب سخت تر از مشکلات اقتصادی است)؛ نیاز به ورود جدی روشنفکران دینی اعم از حوزوی و دانشگاهی دارد و بایستی از همین لحظه (با اینکه کمی دیر هم شده است) شروع کرد به آماده سازی و روشنگری جامعه اسلامی نسبت به این خطرات؛ بیایید مستندهای انقلاب جنسی را ببینیم.
@saraeer
📜نهاد مسئول حوزه های علمیه
🔻یادداشت وارده | مخاطبی با نام کاربری «modir online»:
🔹آیا حوزه علمیه، مسئولیتی در قبال اعمال زیر مجموعه خود دارد؟ قطعا پاسخ اولیه همه بزرگان و طلاب به این پرسش، آری است! اگر آری پس لوازم این مسئولیت کجا باید بروز کند آیا نهاد رسمی حوزه های علمیه به این لوازم، پایبند است و آیا پاسخگوی اعمال زیر مجموعه خود می باشد؟
عصری که در آن زندگی می کنیم یعنی عصر ارتباطات و گسترش فضای مجازی موجب شده هر رفتار و گفتار به ظاهر بامزه یا قابل سوء استفاده ای به سرعت منتشر شود و ابزاری برای تأثیرگذاری مثبت یا منفی را فراهم آورد و همین مسئله با وجود دشمنان فراوان روحانیت، بستری برای نشر موضوعات ضد اسلامی شده که آبروی متدینان را از بین می برد و یا حداقل موجب دوری از دین می گردد.
🔹هر چند وقت یک بار کلیپ های صوتی و تصویری از سخنرانی، تبلیغ، هنرنمایی برخی از طلاب و روحانیون در فضای مجازی منتشر می شود که نقش مخربی در وجهه روحانیت بازی می کند و نه تنها تبلیغ دین نیست بلکه یک ضد تبلیغ و مایه خجالت و آبروریزی از روحانیت صدیق و علمای پشتیبان دین است. در چنین مواقعی آیا حوزه علمیه باید سکوت کند آیا دفاع از کیان روحانیت جزء وظایف نهاد های رسمی حوزه های علمیه نیست؟ آیا نباید جوابیه ای حداقل برای کلیپ های پر بازدید داده شود؟
در اتفاق اخیری که از برخورد نیروی محترم انتظامی با بی حجابی منتشر شد که البته جای نقد داشت، همگان دیدند که ارگان رسمی نیروی انتظامی بیانیه داده است چرا در چنین مواقعی ارگان رسمی روحانیت نباید بیانیه ای صادر کند و دامان روحانیت را از شبهه “همه اینگونه بودن” تا حدی رهایی بخشد!
🔹اینکه یک روحانی روی منبر بگوید وقتی زنی، مویش را بیرون می گذارد اشعه ای از چشم مردان با آن برخورد می کند و موجب تغییرات هورمونی می شود! و موجب انتشار هزاران کامنت و دیدگاه ضد دینی و اتهام بی سوادی به همه اهل تبلیغ شود آیا قابلیت تکذیب از طرف نهادهای رسمی روحانیت ندارد؟! اینکه یک روحانی اشعاری هجو بخواند و حتی برخی مقدسات را در آن به طنز بگیرد حداقل نباید از طرف نهاد رسمی روحانیت مورد نهی واقع شود تا دیگر طلاب هم مراقب رفتارهای خارج از عرف خود باشند! امیدوارم این دلنوشته دلسوزانه موجب تغییر رفتار نهادهای رسمی روحانیت در جهت حفاظت بیشتر از آبروی تک تک طلاب خدوم گشته، شادی قلب مطهر حضرت صاحب الامر (عجل الله فرجه الشریف) را فراهم آورد.
@Saraeer
📜ملت فقیر قدرت قیام ندارد
🔻آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
🔹نباید دانشگاه ما پشت میزنشین تربیت کند، این روند، مشکل جامعه ما را حل نمی کند، ما نیاز به نیروی کار متخصص داریم، باید کار ما، پشتوانه پول ما باشد، لذا دانشگاه های ما باید کارگر متخصص به جامعه تحویل دهد. قرآن می فرماید ملتی که جیبش خالی است اهل املاق و چاپلوسی است !همچنین قرآن از ملت بی سرمایه به فقیر یاد می کند؛ فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، چنین شخصی از دین نیز زود سست می شود لذا پیامبر(ص) فرمود خدایا! بین مردم و نان آنها فاصله نیانداز، ملتی که نان ندارد دیندار بودنش سخت است.
@Saraeer
📜روحانیت و پرتگاههای سقوط
🔻هادی سروش در سایت شفقنا نوشت:
🔹مردم ایران در نهان ، معتقد به شریعت و مذهب هستند و نشانه اش عرض وفاداری با همه ی وجود ، به مقام شامخ اهلبیت (ع) است. و در این موضوع از آنجا که دست شان از ارتباط مستقیم با امام معصوم (ع) کوتاه است ، نمیتوان رهیافت روحانیت را نادیده گرفت وریشه نفوذدردلهارابایددراین نقطه یافت. پس مردم ما؛ذاتا نمیتوانند باعالمان دینی ، زاویه داشته باشند ، و اگر دل خوری دیده میشود ،جای بررسی دقیق دارد. این قلم بر اساس قرآن مشکل عمده را در شش وصف منفی می داند که باعث قطع علائق بین جامعه و روحانیت میشود.
🔹۱) گرفتار فساد مالی
«إن کثیراًمن الاحبار و الرهبان لیأکلون اموال الناس بالباطل ویصدون عن سبیل الله »؛(توبه/۳۴)بسیاری از دانشمندان یهود و راهبان ،اموال مردم را به ناروا می خورند،ومردمان از راه خدا باز می دارند . خوردن اموال عمومی یا شخصی باطل است و این باطل و ناروا بودن با توجیه های شرعی و بازی کردن های با قانون و پیش کشیدن فلان ماده و تبصره ! از باطل بودن، درنمی آید. امروز برخلاف گذشته ؛ فسادمالی درنزد افکارعمومی، نمیتواندباپوشش شرع و یا عرف ویا قانون صورت «حق بجانب» بخودگیرد. چقدر عزیزند؛روحانیونی که قرآن آنان را می ستاید که، دل در گرو زرق وبرق دنیا نداشته وببرکت وجودشان، جامعه به ارزشها رهسپار میشود؛ «وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقَّاها إِلَّا الصَّابِرُونَ.»(قصص/۸۰)
🔹۲)ساکت وبی تفاوتی در برابرفساد
«لولا ینهاهم الربنیون و الأخبارعن قولهم لاإثم واکلهم السحت »؛(مائده/۶۳) حضرت علی (ع) میفرماید:خداوند عوام را به خاطرارتکاب معاصی و دانشمندان را به خاطر ترک ونهی از منکر لعنت کرد.(خطبه ۱۹۲) و از این روشن تر،درخطبه سوم است «و ما اَخذَ اللهُ علی العلماء ان لا یقارُّوا علی کِظَّه ظالم، و لاسغب مظلوم» ؛ قراری که خدا با عالمان دارد این است که اهل ساخت وپاخت با ظالمان نبوده ، و بر سیری آنان و گرسنگی مظلومان تاب نیاورند.
🔹۳) سوق جامعه به شخصیت پرستی
«اتخذوها أحبارهم و رهبانهم أرباباًمن دون الله»(توبه/۳۱) براساس حدیث؛«اِنّ العلماءَ ورثه الانبیاءً»، روحانیت ورثه انبیاء است پس باید مشی تعلیم و ارشاد و احیای نفوس و تصحیح مسیر بشریت داشته باشد نه «دعوت به خود» و یا «دعوت به امثال خود»! به نقل مجمع البیان امام باقروامام صادق (علیهماالسلام) میفرمایند: بندگان خدا ؛ اصلا متوجه شِگردشیطانی اینان نمیشوند که چگونه، آنان را گرفتار پرستش شان کرده اند! این درحالی است که؛ به بیان زیبای علامه طباطبایی(درآیه ۱۸سباء) ؛ شان وجودی عالم دینی ؛ برقراری رابطه مردم با انبیاءواهل بیت (ع)است. آیا این رسالتِ روحانیت، با ترویج شخصیت پرستی که در قالب مرید بازی، تملق جستن ، وسر وصورت به عبامالیدن و زار زار گریستن و…سازگار است؟! آیاتاریخ یک نمونه ی از این بازی ها را نسبت انبیاء و اهل بیت (ع) سراغ دارد؟!
🔹۴) پنهان و کتمان حقیقت ها
«إن الذین یکتمون ما انزلنا من البینت والهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللعنون» (بقره/۱۵۹). مگر نه این است که علماء ؛ امناء الرسول اند ، پس باید امانتدار پیامبرباشند و امانت همان محتوای رسالت است. جامعه،خصوصااهل فکروبررسی؛توقع ندارد در بزنگاههای مهم دینی که ارباب قدرت دین رامناسب باجایگاهشان معرفی میکنندویاحقیقتی از آموزه های دینی راکتمان میکنند،دانشمندان دینی مُهرسکوت برلب داشته باشند! والبته درمقابل هم نباید در ضروریات و شرائع دین بخاطر پسند”عوام کوتاه بیایند؛ ومصداق تخفیف الشرائع للعوام باشند!
🔹۵) مرکز ورود و صدور دروغ
این وصف چقدر زشت و چقدر خطرناک است ، جداً قلم در بیان این وصف عالمان سوء ، نای حرکت روی کاغذ را ندارد! وصف زشت دروغ ! آنهم نه فقط دروغگوئی، بلکه ایجاد یک شبکه وسیع درراستای دروغ!! آیه۴۱مائده به حقیقتی بسیار سنگین اشارت دارد؛ «وَمِنَ الَّذِینَ هَادُوا ۛ سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِینَ لَمْ یَأْتُوکَ» اولا؛ دانشمندان منفی دینی مانند علماء یهود؛ از جهت اخلاقی و روانی بسیاردروغ باورند و محضرشان، محل حضور دروغگویان حرفه ای می شود! وثانیا؛به مقلدانِ ساده باورشان ،فقط دروغ تحویل میدهند!
🔹۶) زبان زشت
زشتی زبان برای هرکسی بداست اما برای برجستگان جامعه؛ بسیار بدتر! این همان چیزی که پیامبر فرمود: کمر مرا می شکند! در تعبیرات امام خمینی از این وصف به چماق زبان نام برده شده که نتیجه اش را ایشان لجن پراکنی می داند. زبان زشت دو مصداق دارد؛ هم زبان بی ادبانه را شامل میشود و هم زبان قدرت؛ که همان ادبیات خشِن وآمرانه است.
خداوندمتعال علماء راستین ما را حفظ نماید.
@saraeer
📜عدهای روحانینما در قم به دنبال حذف ولایت فقیه هستند
🔻محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در اختتامیه پانزدهمین همایش سراسری روسای کل دادگستری و دادستانهای سراسر کشور:
🔹دشمن حتی در بین حوزه های علمیه هم برای نفوذ تلاش و برنامه دارد، بنده به اعتبار مسئولیت در دادگاه ویژه می بینم که گزارشات غیر قابل تردیدی در این رابطه ارائه می شود؛ در شهر مقدس قم عده ای روحانی نما در قالب تشکل هایی، تشکیل جلسه می دهند و موضوع جلسه این آقایان این است که چگونه موضوع ولایت فقیه را از قانون اساسی و نظام حذف کنیم.
@saraeer
📜گردش دیدگاههای تاریخی در ذهنیت یک جامعه
🔻رسول جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹بنده که تا این لحظه، سر از کار این جنازه منسوب به رضاشاه در نیاوردم، زیرا آن قدر دروغ در فضای مجازی دیده ام که قصد ندارم تا وقتی یک ارگان رسمی و اداری اطلاعی در این باره بدهد، مطلبی را باور کنم. ضمن این که تا این لحظه، مجبورم، همه را نامعلوم بپندارم و منتظر بمانم تا خبر دقیقی بیاید. اما می خواهم نکته ای را به عنوان یک معلم تاریخ بگویم. این نکته، گردش دیدگاه های تاریخی در ذهنیت یک جامعه مانند جامعه ماست.
🔹فکر کنید، باید زمینه و بستری آماده باشد، تا وقتی بادی می وزد، موجی ایجاد شود، روی این بستر به حرکت درآید، تا لب ساحل برسد، و متوقف شود و دوباره موجی دیگر که یکی از میان اینها طوفانی شود. اگر ذهنیت جامعه را یک دریا بدانیم، این امواج روی آن دریا، با طول موج های متفاوت حرکت می کند، نقش می آفریند، تلاطم ایجاد می کند... تا دوباره از جای دیگری موج آغاز شود و به نقطه توفانی برسد که شاید هم اگر مدیران جامعه عاقل باشند، اجازه ندهند به آن نقطه برسد و مشکل را حل کنند.
🔹در این امواج، دیدگاهها نسبت به تاریخ و مراحل آن مدام در حال تغییر است. افکاری است از هر دوره ای، که ممکن است در یکی از امواج محبوبیت پیدا کند و چیزی که منفور بوده، محبوب شود. مثلا از وقتی صفویه سقوط کرده، تا به امروز، چندین بار دیدگاهها در باره صفویه عوض شده است. یک بار علیه آن و بار دیگر دفاع از آن. شریعتی صفویه را به لجن می کشید و حالا دو دهه است که از آن ستایش می شود. حتی از وقتی که حکومت کمونیستی شوروی از دست رفته، چند بار موج هایی علیه یا به دفاع از آن در ذهن جامعه روسیه پدید آمده، و این که مثلا آرزو کرده اند کاش آن حکومت باز می گشت.
🔹این احساس البته فراز و فرود دارد و به رویدادهای جاری مربوط می شود. تاریخ گذشته، از نظر قضاوت، درگیر این موجهای فکری است، حساسیت هایی که هر زمان بر می خیزد. یک بار درد هویت دارد، یک بار اقتصاد، یک بار توسعه سیاسی، یک بار اخلاقیات، یک بار مردم گرایی و مثلا شعارهای عدالت خواهانه. جامعه ای که مشکل اقتصاد دارد، مشکل بی نظمی، مشکل .... آرزوی بازگشت مدل خاصی را دارد.
🔹جامعه در ذهنیت تاریخی خود می گردد تا نمونه مشابهی را بیابد، هوادار آن شود، و آرزوی بازگشت آن یا مشابه آنرا داشته باشد. بسیاری از این موجها می آید و می رود، بخشی از مردم را با خود می برد، تا زمانی برسد که موج تندی بیاید و جامعه در مقابل آن بشکند یا طوفانی شود و تصمیماتی بگیرد که عاقلانه یا غیر عاقلانه، اوضاع را دگرگون کند.
🔹وقتی جامعه مشکل اخلاقی دارد، یا بی بندوباری، یا زیاده روی در آزادی های غیر اخلاقی، آن وقت به یاد دوران هایی می افتد که ... و اگر کسانی باشند که منادی آن ارزشها باشند، مریدانی خواهند یافت.. و آن وقت، اگر حاضر به پرداخت هزینه باشند، ممکن است به جایی برسند.... داستان این جنازه، فارغ از دروغ پردازی هایی که در اطراف آن هست، محک جالبی برای این مساله است، بیشتر برای آنها که برنامه ریز و طراح امور اقتصاد و اخلاق و سیاست هستند، این که بدانند الان در کدام یک از مراحل پدید آمدن آن موج یا موجها هستیم و فکری به حال کشور بکنند.
@saraeer
📜ما حوزویانی داریم که با ما همفکرند اما دوستی خود را اظهار نمیکنند
🔻سیدحسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه در گفتگو با شفقنا:
❓شفقنا: منزلت مجمع در نزد حوزویان را چطور بررسی می کنید؟
🔹در این مورد چهار گروه در حوزه هستند. ما حوزویانی داریم که با ما رفیقند و حتی همفکر هستند؛ ولی دوستی خود را اظهار نمی کنند. گروهی هم مخالف ما هستند که آنها هم دو دسته اند: برخی از آنها مخالفتشان را نشان نمی دهند و برخی اظهار مخالفت می کنند که این حق برای آنها محفوظ است. حوزویان اصلاح طلبی هم هستند که با ما هم فکرند و این همفکری را در ظاهر نشان می دهند. این دسته بندی درباره جامعه مدرسین هم وجود دارد. البته مخالفتی با ذات آنها وجود ندارد بلکه مخالفت با بعضی از روند کارها، افکار و کاندیداهایشان می شود.
❓شفقنا: به نظر شما گروهی که به افکار شما نزدیک و علاقه مندند و این امر را اظهار می کنند، از نظر تعداد قابل توجه هستند؟
🔹به نظر بنده تعداد قابل توجهی هستند؛ ولی درباره اینکه در کل افرادی که اظهار می کنند، بیشتر هستند یا آنهایی که علاقه خود را نشان نمی دهند، اطلاعی ندارم.
❓شفقنا: منزلت اجتماعی مجمع چطور است؟
🔹ما امکانات تبلیغی بسیار کمی داریم و از جایی بودجه ای دریافت نمی کنیم؛ اما دانشگاه، مساجد و گروه های مختلف مردمی، از شهرهای مختلف بسیار درخواست می کنند که برای آنها از مجمع سخنران بفرستیم. دوستان ما در ماه های رمضان، محرم و صفر و در زمان انتخابات و شرایط حساس سیاسی به شهرهای مختلف می روند و در دانشگاه های مختلف به گفتگوهای دانشگاهی اقبال وجود دارد.
❓شفقنا: به نظر شما اشتباهات مجمع از بدو تأسیس تاکنون چه بوده است؟
🔹به طور کلی احتمال دارد بنده یا فردی دیگر به صورت شخصی در منبر مطلب اشتباهی داشته باشیم؛ ولی بنده فکر نمی کنم در جایی به مثابه نظریه مجمع اشتباه فاحشی کرده باشیم. این خودخواهی نیست، اعلامیه ما چاپ شده و در سایت هایمان وجود دارد. البته ما به منزله یک انسان گاهی در رابطه با کیفیت برخورد با برخی از مسائل سیاسی ممکن است بگوییم فلان جا برخورد تندی شده است و اگر اینگونه نمیشد بهتر بود. ما غیر از مسائل سیاسی و دینی و مذهبی چیزی نداریم. گاهی نظرات فردی اظهار می شود و گاهی به مثابه گروه مطرح می شود. درباره اطلاعیه مجمع، چند بار بررسی می شود، گروهی می نویسند، شخص دیگری مطالعه می کند، سپس بنده می خوانم. تاکنون دیده نشده است که مجمع در جریانی اطلاعیه ای رسمی صادر کرده باشد که بخشی از آن بد بوده باشد.
@Saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺واکنش BBC فارسی به اظهارات دادستان کل کشور
🔹اکبرین: شاید اظهارات منتظری به طور مصداقی ناظر به مجمع محققین باشد
🔸صرفا جهت اطلاع
@saraeer
📜چه کسی امام جمعه شیراز می شود؟
🔻خبرگزاری فارس:
🔹آیتالله اسدالله ایمانی ساعاتی پیش با تقدیم استعفای رسمی خود به محضر رهبر معظم انقلاب، از مسئولیت خطیر نمایندگی ولیفقیه کنارهگیری کرد تا پس از قریب به 10 سال، شخصی دیگر بر مسند نماز جمعه شیراز تکیه زند.. زمزمه استعفای امامجمعه شیراز از مدتها پیش بهگوش میرسید و از همین روی، گزینههای مختلفی برای تصدی این مسئولیت مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.
🔹آیتالله شبزندهدار
نخستین گزینه در این بین «محمدمهدی شبزندهدار» بود؛ او که از فروردین 92 تاکنون با حکم مستقیم مقام معظم رهبری از اعضای 6 نفره فقهای شورای نگهبان به شمار میرود، از اساتید مطرح درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم است. این استاد شاخص حوزه که اصالتاً اهل جهرم بوده و با 64 سال سن، جلسات درس او از پرجمعیتترین دروس خارج فقه قم به شمار میرود، پیشنهاد نمایندگی ولیفقیه در استان فارس را به دلیل مشغلههای علمی و کاری در تهران و قم نپذیرفت تا بعد از او، پای گزینههای دیگری به میان آید.
🔹آیتالله دستغیب
«سیدعلیاصغر دستغیب» آنقدر در میان مردم شیراز و فارس نامآشناست که دیگر نیازی به معرفی ندارد. او که متولد چهارم آذرماه 1324 است، ریاست هیئت امنای مجمع خیّرین سلامت فارس را برعهده دارد و سالهاست با رای مردم بهعنوان نماینده نخست فارس راهی مجلس خبرگان رهبری میشود. آیتالله دستغیب ازاسفندماه 92 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (شاهچراغ) را برعهده دارد.
🔹دکتر دژکام
آیتالله دکتر «لطفالله دژکام» متولد سال 1341 در جهرم است. این روحانی 56 ساله علاوه بر دارا بودن تحصیلات عالیه حوزوی و تدریس درس خارج فقه، در حوزه دانشگاه نیز دستی بر آتش داشته و بهعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با درجه دانشیاری مشغول تدریس است. آیتالله دژکام که از سالها پیش و بعد از رحلت آیتالله آیتاللهی به عنوان امامجمعه جهرم معرفی شد، در کارنامه خود دبیر شورای عالی حوزههای علمیه استان فارس و نماینده ولیفقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس را نیز یدک میکشد.
🔹دکتر زیبایینژاد
حجتالاسلام دکتر «محمدرضا زیبایینژاد» متولد هجدهم اسفندماه 1342 است. او با 55 سال سن علاوه بر تحصیلات عالیرتبه حوزوی، مدارج دانشگاهی را نیز طی کرده و هماکنون مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم است. دکتر زیبایینژاد که از خانوادههای اصیل شیرازی است و بیشتر با ارائه مطالبی در حوزه زنان و خانواده از سیمای جمهوری اسلامی شناخته میشود، هماکنون ساکن قم است و در کنار تدریس دروس حوزوی، در مقطع دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز مشغول تدریس میباشد.
🔹حجتالاسلام حدائق
حجتالاسلام «علیرضا حدائق» که بیشتر در میان مردم با عنوان صمیمی «شیخ علیرضا» از او یاد میشود، از دیگر افرادی است که از او بهعنوان یکی از گزینههای نمایندگی ولیفقیه در فارس نام برده میشود. حجتالاسلام حدائق که متولد بهمنماه 1342 است و همچون دکتر زیبایینژاد و دکتر دژکام یکی از جوانترین گزینههای احتمالی به شمار میرود، دروس حوزوی خود را از سال 1360 و در مدرسه شهید آیتالله دستغیب آغاز کرد، اما از آنجا که استعداد زیادی در خطابه داشت، بجای طی مدارج عالیِ حوزوی بیشتر به سمت تبلیغ معارف دین سوق پیدا کرد و از همین روی اغلب مردم شیراز با نام او آشنایی دارند.
🔹به گزارش فارس، بررسی گزینههای پیشنهادی جهت تصدی مسئولیت خطیر نمایندگی ولیفقیه در استان فارس همچنان ادامه دارد و نام گزینههای دیگری همچون «آیتالله سیدشرفالدین ملکحسینی» نماینده ولیفقیه در استان کهگلویهوبویراحمد، «آیتالله علیاکبر کلانتری» نماینده مردم فارس در مجلس خبرنگان رهبری و حتی «آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری» نماینده ولیفقیه در استان بوشهر نیز در این بین شنیده میشود. بهنظر میرسد با اعلام عمومی استعفای آیتالله ایمانی، روند تعیین امامجمعه جدید شیراز سرعت بیشتری به خود گرفته و جایگزین آیتالله ایمانی و مرحوم آیتالله حائری شیرازی زودتر از آنچه تصور میشد تعیین گردد.
@Saraeer