eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
566 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜ملکیان و حرف مفت 🔻علی مهدیان در کانال خود نوشت: 🔹چندی پیش متنی از مصطفی ملکیان دیدم که علت حرف مفت زدن در گفتگوهای خانوادگی را بررسی کرده بود. او چند علت را درباره حرف مفت زدن شمرده : یکی اینکه در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است ولی در دوران گذشته سکوت علامت فرزانگی بود. دوم اینکه دموکراسی باعث رواج حرف مفت میشود. اینکه همه حق رای دارند باعث نمیشود اخلاقا هم همه بتوانند درباره همه چیز سخن بگویند. باید بین حقوق و اخلاق تفاوت گذاشت. سوم اینکه سوال باید به درد بخور باشد. خود سوال و کنجکاوی بی جا در دنیای مدرن ارزش شده است. چهارم نیز اینکه کمیت بر کیفیت در دوران مدرن غلبه کرده و حرف درست زدن جای خود را به حرف زیاد زدن داده . پنجم اینکه آداب معاشرت جای خود را به اخلاق داده است. حال آنکه اخلاق بر آداب معاشرت تقدم دارد. 🔹چند نکته درباره این متن به نظرم رسید که به آن توجه میدهم. اول آنکه در مقابل دنیای مدرن که دنیای غرق شدن در ظواهر است این اندیشه اساس خود را توجه به باطن قرار داده است. ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر برسد که توجه جدی تر به باطن و تقدم باطن بر ظاهر یک اصل درست دینی است. اما حقیقت آن است که تقدم باطن برای ظاهر به دو گونه است. که یک سبک آن درست است. اول آنکه ظاهر را رها کنیم به نفع باطن. دوم آنکه ظاهر را استفاده کنیم به نفع باطن. سبک اول نوعی رهبانیت و سکولاریته معنوی را در سبک زندگی ما ترویج میکند. دوتایی سخن و سکوت یکی از شواهد است. حال آنکه آنچه ما لازم داریم سبک رفتاری در سخن گفتن است که به نحوی سکوت و سخن را با هم آمیخته باشد که خروجی نهایی اش حرکت انسان از فردیتش به سمت جمع باشد. حرکت انسان از ظاهر بینی اش به سمت عمق باشد. حرکت انسان از غفلتش به سمت آگاهی باشد. 🔹هم سکوت میتواند دو گونه باشد و هم سخن گفتن. در این فضا آنچه متن سبک رفتاری مومنانه است اتفاقا سخن گفتن است هرچند سکوت هم وجود دارد و نمایشگر مراقبت انسانها بر زبانشان است. اگر خروجی گفتگو همفکری و همدلی باشد این نشان دهنده یک گام به سوی عمق است. خیلی وقتها گفتگوها اساسا برای بیان اندیشه نیست بلکه بهانه ای است برای ارتباط عاطفی و رفاقتی بیشتر بین افراد. در سبک درست ارتباطی هم سکوت وجود دارد و هم سخن گفتن و هر دو باید به گونه ای تنظیم شوند که این اتصال و ارتباط رخ دهد. و الا سکوت ما باعث از هم گسیختگی و در خود فرورفتگی میشود. اتفاقا این نوع معنویت که خروجی اش کم شدن اتصالات اجتماعی است مورد تایید دنیای مدرن است. این سکوت همان است که دنیای مدرن میخواهد. 🔹ثانیا نکته دیگر اینکه به نظر میرسد تمایز بین حقوق و اخلاق خود یک اندیشه سکولاریستی است. اینکه همه حق رای دارند در اندیشه دینی روی دیگری هم دارد و آن اینکه همه مکلفند که رای بدهند. این حق داشتن که روی دیگرش تکلیف است محصول رویکرد معنوی به ماجرای مردمسالاری است. این اندیشه غربی است که رای مردم را صرفا حق میداند و بعد مقوله اخلاق و معنویت را از آن جدا میکند. تکلیف است پس همه باید درباره آن بیندیشند و همه باید عمق ایمانی و معنویشان را خرج آن کنند. و اتفاقا ارتباطات فامیلی محیط مناسب و مستعدی برای چنین ارتباطاتی است. اتفاقا این اندیشه که مردم از عالم سیاست و فهم کلان اجتماعی جدا شوند یکی از راهبردهای دنیای مدرن است برای چاپیدن مردم. 🔹ثالثا فضای امروزی جامعه ما به دلیل جنگ فرهنگی و پیامرسانهای جدید به شدت از دو قطبی های شکل گرفته در رنج است حال آنکه در جلسات خانوادگی در بستر صله ارحام این فضای مستعد و متحد عاطفی خانوادگی برای هم سخن شدن و بیان حال و هوای طرفین مساعد میشود تا افراد بتوانند از این دو قطبی ها عبور کنند. 🔹رابعا اساسا مقوله حرف مفت که در کار جناب ملکیان مورد توجه قرار گرفته است نمایشگر یک ضعف جدی در روشنفکری ما است که به شدت از مردم فاصله دارند. یکی از مشکلات نخبگان غربی این احساس عدم اتصال با متن مردم است. حال آنکه روشنفکری دینی به متن مردم نزدیک است و سخن آنها را میکاود و حقایقی که در همین بگو مگوهای خانوادگی رد و بدل میشود به دست میاورد. حقیقت نزد همه انسانها پراکنده است. ترمیم و استحکام اجتماعی بستری را درست میکند که در همین رد و بدل شدن سخنان فامیل بتوانیم دغدغه های حقیقی و درست و بلکه نکات علمی و دانشی که به زبان عادی و عرفی بین مردم رد و بدل میشود دریابیم و دانسته های خود را تنزیل کرده و به زبان مردم به اشتراک بگذاریم. @saraeer
📜سیل و استراتژی دینداران در خدمت جامعه 🔻محسن حسام مظاهری با اشاره به کمک مراجع تقلید و نهادها و گروه های حوزوی در سیل اخیر نوشت: 🔹سیل و ویرانی‌ها و مصائبش، آغاز تلخی را برای امسال رقم زد و کام همه‌ی مردم ایران را تلخ کرد. اما همین مصائب، زمینه‌ساز اتفاقات امیدبخشی هم شد که یکی از آن‌ها، همین حضور پررنگ سازمان‌ها و فعالان و اصناف مذهبی از جریان‌های مختلف در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان بود. به‌کارگیری امکانات و ظرفیت لجستیکی سازمان‌های مذهبی (ازجمله موقوفات، هیئات مذهبی و موکب‌های اربعین) و حضور مؤثر روحانیون، طلاب و فعالان مذهبی، می‌تواند گام مهمی برای تحکیم و گسترش سرمایه‌ی اجتماعی سازمان‌های مذهبی و ترمیم برخی شکاف‌های اجتماعی میان دینداران و غیر آن‌ها باشد. این همان مسیر مطلوبی است که جریان‌های دینی و گفتمان‌های شیعی می‌توانند در پیش گیرند: استراتژیِ «دینداران در خدمت جامعه و منافع اجتماعی و ملی»، به‌جای «استراتژیِ دینداران در خدمت مذهب و منافع فرقه‌ای».استمرار این روند که مستلزم بازاندیشی و تغییر در برخی سیاست‌های مذهبی قبلی است، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مطلوب‌تر برای جامعه‌ی ایرانی باشد. @saraeer
📜قدسی تقدس‌زدایی شده/ سرانجام عمومی‌سازی امر قدسی در غیاب دفاع از جامعه 🔻کانال گروه مطالعاتی جامعه شناسی تشیع از آرمان ذاکری منتشر کرد: 🔹پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نقطه عطف مهمی در فرآیند افزایش اقتدار روحانیت در جامعه ایران در سده اخیر بود. قرارگرفتن یک مرجع تقلید در راس یک حکومت دینی، سبب‌ساز توسعه سیاستگذاری دینی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله زمان و مکان شد. مساجد بسیاری در اقصی‌نقاط کشور ساخته شدند، تعداد زمان‌های دینی در تقویم به سرعت افزایش یافت. 🔹در حالی که تعداد طلاب و درآمدهای مالی علما نیز همچنان رو به افزایش بود، تبلیغ از محدوده سنتی خود خارج شد. مبلغین بسیاری به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شدند، تعداد حوزه‌های علمیه و روحانیون در بلاد مختلف افزایش چشمگیر یافت و مکان‌های بسیاری مثل صدا و سیما، ادارات، دانشگاه‌ها و حتی مکانهایی مانند پارک‌ها و مترو، به عرصه حضور روحانیت و پرداختن آنها به امر تبلیغ بدل شد. موسسه‌ها و انتشارات مختلف دینی متولد شدند و نشر کتب مذهبی ده‌ها برابر شد. طرح‌های توسعه آستان‌های مذهبی به جریان افتادند. امامزاده‌های بسیاری صاحب حریم و حرم شدند و حریم و حرم‌های سابق توسعه یافتند. هیئت‌های مذهبی تکثیر شدند. 🔹زمانهای عزاداری با حمایت‌های برخی علما بیشتر و بیشتر شدند. مناسک مذهبی توسعه یافتند. در ظاهر اقتدار علمای شیعه روزافزون می‌نمود. روحانیت شیعه از جایگاه سنتی خود خارج شده بود و در عرصه‌های بسیاری در جامعه حضور یافته بود. متناسب با این حضور قرار بود فقه نیز توسعه یابد و قواعد حضور دینی در حوزه‌های متنوعی مانند سیاست، قضا، بانکداری، بیمه، علوم انسانی و حتی ورزش را تعیین کند. در نتیجه گزاره‌های دینی فراوانی در همه حوزه‌های پیش گفته تولید شدند. توسعه کم‌سابقه اجتهاد در عرصه‌های مختلف، به تولید گزاره‌هایی منجر شد که تا پیش از این در تاریخ فقه شیعه چندان سابقه‌ای نداشته‌اند. 🔹از نظر جامعه‌شناسی فرآیند توسعه حضور روحانیت در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی را «عمومی‌سازی امر قدسی» نامیده‌اند. امری که در جای خود به کمرنگ شدن تمایز امر عرفی از امر قدسی منجر می‌شود. تا جایی که گفته شده در جایی که همه‌چیز مقدس است، در حقیفت هیچ‌چیز مقدس نیست. کمرنگ شدن تمایز امر عرفی از امر قدسی، به نوبه خود سبب‌ساز از میان رفتن حریم و حرمت امر قدسی می‌شود. به بیان دیگر، وقتی امر قدسی همه‌جایی و فراگیر می‌شود دیگر صدای آن چندان شنیده نمی شود. «قدسی تقدس‌زدایی شده» نتیجه بلافصل «عمومی‌سازی امر قدسی‌» است. قدسی که هست، اما حریم و حرمت و عزت سابق خود را به دلیل همه‌جایی شدن از دست داده است. 🔹در میان مراجع تقلید شاید تنها بتوان آیت‌الله شبیری زنجانی را در زمره معدود کسانی یافت که متوجه اثرات منفی از بین بردن فاصله میان امر عرفی و امر قدسی شده‌اند. ایشان طی صحبت‌هایی در ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۲ به این نکته اشاره کردند که «همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.» 🔹بنابراین می‌توان گفت ازدیاد تعداد طلاب و موسسات و نشریات و کتب و زمانها و مکانها و مناسک مذهبی که به ظاهر بسط اقتدار روحانیت را نشان داده‌اند، در حقیقت تهدیدی برای اقتدار و مشروعیت روحانیت بوده‌اند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با سکوت و غیبت چهره‌های ذی‌نفوذ روحانیت در پرونده‌های مهم اجتماعی مانند فقر، نابرابری، خصوصی‌سازی، موقتی‌سازی قراردادهای نیروی کار، تراکم فروشی در کلان‌شهرها، تشکل‌یابی اجتماعی و وضعیت حقوق مخالفین و اقشار اجتماعی مانند معلمان و کارگران و بازنشستگان و دانشجویان و روزنامه‌نگاران و ... همراه می‌شود. @saraeer
🔻خبرگزاری حوزه: 🔹پذیرش حوزه‌های علمیه تا 25 فروردین ادامه دارد. داوطلبان ساکن استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از سیل از آزمون ورودی معاف هستند. @saraeer
📜گزارشی از امدادرسانی طلاب خراسان به مناطق سیل زده 🔻مجید فاطمی ارفع مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان: 🔹قرارگاه طلاب و روحانیون استان خراسان از ابتدای سال 98، فراخوان های متعددی را برای انجام خدمات عمرانی و رفاهی در استان های سیل زده اعلام کرده است که 650 نفر از طلاب و روحانیون خراسان در قالب 28 گروه جهادی به مناطق اعزام شدند. همچنین در هفته های آتی 600 نفر از روحانیون داوطلب در مناطق سیل زده گمیشان و آق قلا حضور خواهند یافت. 🔹به همت مدارس و حوزه های علمیه استان تا کنون 3 هزار قطعه مرغ، 10 هزار شانه تخم مرغ، 500 کیلو برنج، 2 هزار قرص نان، 200 عدد اسباب بازی،۱۰ تخته فرش،‌۲ کامیون لباس و‌پتو و مقادیر قابل توجه اقلام بهداشتی و .. به این مناطق ارسال شده است. با توجه به وجود رودخانه و سدهای متعدد در استان خوزستان، امدادرسانی به این استان در اولویت این قرارگاه قرار دارد. @saraeer
📜نسبت «بی‌توجهی به روایات» به علامه طباطبایی تهمت است 🔻رضا استادی در درس تفسیر خود: 🔹برخی اشکال می‌گیرند که تفسیر قرآن باید با روایات انجام شود. در این زمینه باید گفت که ایشان از روایات استفاده کرده و در مورد آن ها قضاوت داشته است. بنابراین تهمت به علامه است که بگوپیم روایات را کنار گذاشته است. ایشان طوری قرآن را از ابتدا تفسیر می‌کرد که به روایت بخورد. 🔹امتیاز المیزان در مقایسه با مجمع و تبیان و ... این است که آن‌ها نگفته‌اند کدام روایت درست و کدام نادرست است ولی ایشان قضاوت داشته است. همچنین امتیاز دیگر این است که بحث‌های مستقل دارد در عین اینکه تفسیر ترتیبی است، مانند آنچه در مورد موضوعاتی چون شفاعت آورده است، به گونه‌ای که در مورد شفاعت کسی به جامعیت وی کار نکرده است. 🔹از دیگر امتیازات این تفسیر بحث اسرائیلیات است؛ اسرائیلیات قصصی در تورات و انجیل بوده که به روایات سرایت کرده و با مبانی اعتقادی ما ناسازگار است و باید این ها را نقد و رد کنیم نه اینکه هر جا در روایتی مشکلی دیدیم آن را اسرائیلیات بدانیم. برخی گفته‌اند که دعای سمات چون برخی از مطالب آن از تورات است اسرائیلیات است، در حالی که از ادعیه معتبر محسوب می‌شود. 🔹المیزان شاید بهترین کتابی است که قصص قرآن را با تورات تطبیق کرده و مطالب ناسازگار در تورات را رد کرده است. بنابراین نباید هر روایتی را که نمی‌فهمیم و قدری در آن مشکل پیدا می‌کنیم فوراً آن را اسرائیلیات بدانیم. 🔹همچنین از کارهای مهم ایشان پرداختن به آیات امامت است؛ ایشان در کتب روح المعانی، الجواهر و المنار و ... بررسی و هر کدام از آیات امامت را که نادرست تفسیر کرده‌اند به آن متعرض شده و با استدلال آن را رد کرده که در تفاسیر دیگر کمتر این مسپله وجود دارد. مثلاً آلوسی در تفسیر خود مصر بوده تا روایات مدح امام علی(ع) را رد کند. @saraeer
🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار روحانیون فعال در دانشگاه آزاد: 🔹در بانک های جامعه اسلامی نباید ربا وجود داشته باشد و بانک در جامعه اسلامی با بانک در جامعه غرب تفاوت دارد، ربا فقرا را فقیرتر می کند، دیرکرد بانک ها حرام و رباخواری محسوب می شود و بارها تذکر دادیم اما این روند اصلاح نشده است. @saraeer
🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از طلاب: 🔹عزم راسخی برای تنظیم فضای مجازی نیست. دولت باید در مورد فضای مجازی حساسیت نشان دهد. اوضاعی که در این فضا منتشر می شود، متناسب با جامعه اسلامی نیست، جوانان را درگیر خود کرده است. باید فضای مجازی را جدی گرفت. @saraeer
🔻محمدرضا صالحیان، مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان: 🔹حقوق دو ماه ائمه جمعه استان اصفهان تقدیم سیل‌زدگان کشور می‌شود. @saraeer
📜آیت الله نوری همدانی به لرستان می‌رود 🔻سیدحسن اکبری، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم در مجمع عمومی نمایندگان طلاب: 🔹 پس از اینکه استان قم به عنوان معین استان لرستان اعلام شد، ستاد کمک های مردمی، هلال احمر، کمیته امداد، سپاه، ستاد بحران، نیروی انتظامی و ... در استان قم در کنار هم قرار گرفته تا بتوانند به مردم استان لرستان کمک نمایند. 🔹ما در منطقه چگینی استان لرستان با قریب به 200 روستا مأموریت پیدا کرده و مشغول به فعالیت هستیم. عمده گروه های جهادی استان قم، بسیج طلاب هستند که در منطقه سیل زده حضور داشته و با طلاب و فضلا پیمان بسته ایم که تا آخر بمانیم و خدمت کنیم. 🔹همچنین خدمت مراجع عظام تقلید رسیده و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در آن دیدار بیش از هشت بار اعلام کردند که ای کاش می توانستم در کنار مردم قرار گرفته و کمک نمایم؛ همچنین آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و علوی گرگانی نیز نصایح بسیار مناسبی داشته و کمک های مالی خوبی داشته اند و قرار است به زودی آیت الله العظمی نوری در منطقه لرستان حضور پیدا نمایند. @saraeer
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
☑️میدان نزاع بر سر دیدگاه سیاسی آیت الله سیستانی (بخش اول) 📌گزارشی از آنچه پیرامون دیدگاه سیاسی آیت الله سیستانی در رسانه ها رقم خورد 🔸روز چهارشنبه 21 فروردین، دو روز پس از خبر قرار گرفتن سپاه در لیست تروریسم توسط دولت آمریکا، مجتبی لطفی از روحانیون نزدیک به بیت آیت الله منتظری با انتشار خبر دیدار جمعی از علمای قم با آیت الله سیستانی در نجف نوشت: «آیت الله سیستانی [در این دیدار] به سه نکته اشاره داشت: ۱. از روحانیون عراق خواسته ام به هیچ وجه وارد مناصب دولتی نشوند و در صورت تمایل یا نیاز به ورود، لباس روحانیت را کنار گذاشته و از حوزوی بودن استعفا دهند ۲. از نیروهای حشدالشعبی ( بسیج مردمی عراق) اکیدا درخواست کردم به هیچ عنوان وارد فعالیت اقتصادی نشوند ۳. در هیاهوهای سیاسی داخل ایران نگرانم که وضعیت معیشتی مردم به فراموشی سپرده شود.» 🔸پنج‌شنبه، 22 فروردین خبر کودتا در سودان و پایان حکومت 30 ساله عمر البشیر رهبر برآمده از جریان اسلام‌گرای اخوان المسلمین منتشر شد. این اتفاق کافی بود تا برخی رسانه‌ها به این بهانه تعریضی به «اسلام سیاسی» داشته باشند. میان اخبار منعکس شده از کودتا فیلمی از «آلاء صلاح» یکی از زنان فعال در اعتراضات اخیر سودان مورد توجه کاربران فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری از جمله BBC فارسی قرار گرفت. «آلاء» در این فیلم در حالی که میان معترضان سودانی بر فراز ماشینی ایستاده است خطاب به آنان می‌خواند: «ما را به اسم دین سوزاندند... ما را به اسم دین کشتند... ما را به اسم دین زندانی کردند... دین از آنها بری است... دین می‌گوید بگذر... نمی‌گوید ساطور به دست بگیر... می‌گوید عبور کن و در مقابل بایست... و با حاکمان مقابله کن...» 🔸جمعه 23 فروردین، کانال «راوی» یادداشتی با عنوان «پایان تلخ رؤیای جریان اسلامی سیاسی و نواندیش در سودان» منتشر کرد و در مطلع آن آورد: «یکی از دیگر از حکومت‌های آفریقایی که به دست اخوان المسلمین و مدافعان اسلام سیاسی برآمده بود، قربانی ناکارآمدی، فساد، خودکامگی و دخالت خارجی شد و طی یک کودتای نظامی و با حمایت گسترده مردم به زیر کشیده شده» این یادداشت در کانال‌های منسوب به علی‌اشرف فتحی (تقریرات)، جواد شریفی (مطالعات اجتماعی فقه) محسن حسام مظاهری (دین، فرهنگ، جامعه) و مصطفی تاج‌زاده (فردای بهتر) نیز منتشر شد. از سوی دیگر پایگاه خبری سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی (مهدی کروبی) در ضمن انتشار اخبار کودتای سودان، اقدام به انتشار تصاویر ملاقات عمر البشیر با آیت الله خامنه‌ای و علی لاریجانی کرد. در ادامه این سایت، بخشی از مصاحبه سیدجواد خوئی با سایت شفقنا در خصوص سیره سیاسی آیت الله سیستانی و مکتب نجف را انتشار داد. هر چند تاریخ این گفتگو اسفندماه 1396 بود اما بخشی از محتوای آن توسط سحام‌نیوز با تیتر «آیت الله سیستانی فتوا داده‌اند مردان دین برای امور اجرایی شایسته نیستند» بدون اشاره به زمان گفتگو در کانال‌های تلگرامی به صورت گسترده به عنوان خبر جدید منتشر شد. 🔸در این گفتگو آمده: «یکی از خصایص مکتب نجف دوری از سیاست است... این امر به این دلیل است که نجف به تخصص خود احترام قائل است و می گوید، من در علوم دین و شریعت متخصص هستم و از من نخواهید کار دیگری کنم. مانند اینکه به یک مهندس معماری بگویند مدیر آموزش و پرورش یا کشاورزی شود؛ قطعا نمی پذیرد و می گوید شغل من نیست، نجف تعارض می بیند لذا آقای سیستانی برای مقلدین خود فتوا دارد، لاینبغی الرجال دین تصدی للامور اجرائیه و تنفیذیه؛ مردان دین برای امور اجرایی شایسته نیستند.» مصطفی تاج‌زاده نیز یکی از بازنشر کنندگان آن در کانال خود بود. البته این مطلب و برخی محتوای مرتبط با آن ساعاتی پیش از خروجی کانال سحام نیوز حذف شد اما تصاویر آن نزد نگارنده محفوظ است. 📌بخش دوم این گزارش را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/sedyaser/68 🔻🔻🔻 @sedyaser
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
☑️میدان نزاع بر سر دیدگاه سیاسی آیت الله سیستانی (بخش دوم) 📌گزارشی از آنچه پیرامون دیدگاه سیاسی آیت الله سیستانی در رسانه ها رقم خورد 🔸شنبه 24 فروردین، مصطفی تاج‌زاده، توصیه‌های سه‌گانه آیت الله سیستانی به علمای قم که در خبر مجتبی لطفی آمده بود را توئیت کرد. یکشنبه 25 فروردین، روزنامه شرق با تیتر «دیدار استادان اصلاح‌طلب قمی با آیت الله سیستانی» در صفحه نخست منتشر شد. مجتبی لطفی در گفتگو با شرق در تکمیل خبر تلگرامی‌اش درباره این دیدار گفته است: «دیدار اخیر در ایام تعطیلات نوروز و از سوی گروهی از استادان قم صورت گرفته که گرایش نزدیک به اصلاح‌طلبی دارند. این ملاقات از سوی حدود هفت یا هشت نفر از استادانی صورت گرفت که کرسی درس خارج‌فقه دارند که بعضی از آنها در فیضیه و برخی هم در بیوت خود تدریس می‌کنند.» 🔸دوشنبه 26 فروردین، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله سیستانی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه که «گاه گاهی اظهارات و تحلیل های مختلفی در خصوص موضع گیری حضرت آیت الله سیستانی در مورد نظام حکومتی عراق و دیدگاه فکری، سیاسی و اداری ایشان در این خصوص منتشر می شود، این مسائل تا چه اندازه مورد اعتماد است؟» متنی به این شرح منتشر کرد: «موضع حضرت آیت الله سیستانی در این خصوص، در کتاب "متون منتشر شده از آیت الله سیستانی در خصوص عراق" و آخرین بیانیه دفتر معظم له که اندکی قبل از انتخابات مجلس نمایندگان در تاریخ 17 شعبان 1439 هجری قمری و 4/7/ 2018 میلادی صادر شده، آمده است و غیر از این موارد، تمامی اظهارات و تحلیل ها بیانگر دیدگاه گوینده آن هاست و چه بسا درست یا دقیق نباشد.» 🔸این گزارشی اجمالی بیانگر آن است نزاع‌های نظری در میادین فعالان سیاسی کارویژه متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند. گفتگو پیرامون نسبت روحانیت، اسلام و سیاست علیرغم ضرورت، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید مطالب انتسابی به آیت الله سیستانی که در خبر دیدار علمای قم آمده چندان با مطالب کتاب معرفی شده از سوی دفتر معظم له مغایرت نداشته باشد، اما آنچه حساسیت این نزاع علمی را تشدید می‌کند، ظرفیت بهره‌برداری گروه‌های سیاسی از این اختلاف نظرهاست. به طور مثال در سندی منسوب به «اسکات مادل» افسر امنیتی آمریکا که در سال 2017 منتشر شده است او با اشاره به تفاوت نگاه سیاسی ایران و نجف، در راهبرد پیشنهادی مقابله با ایران تأکید دارد که مدل سیاست‌ورزی ایران منجر به حضور روحانیون در مواضع قدرت سیاسی می‌شود اما تفسیر آیت الله سیستانی از تشیع، روحانیت را از سیاست کنار می‌گذارد. مادل در ادامه می‌افزاید ما باید متحدان عرب را تشویق کنیم که از نگاه محتاطانه نجف حمایت کنند و چهره‌های مخالف آیت الله خامنه‌ای در ایران (از جمله آیت الله سیدصادق شیرازی) را نیز بیش از پیش مورد حمایت قرار دهند.(نقل به مضمون) 🔸این ملاحظات گفتگوی علمی درباره نسبت‌سنجی میان دین قدرت سیاسی و روحانیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دست فعالان سیاسی را برای بهره‌برداری از نظر عالمان دینی جهت تأمین مقاصد سیاسی باز می‌گذارد. از این رو بررسی و تحلیل میدان نزاع و کنش‌گری رسانه‌ها می‌تواند ما را در پاسخ به این پرسش یاری دهد که «آیا نزاع‌های طرح شده در این میدان در ذیل گفتگوی علمی تعریف می‌شوند و یا یک پروژه سیاسی را دنبال می‌کنند؟!» 📌بخش نخست این گزارش را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/sedyaser/67 🔻🔻🔻 @sedyaser