eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
589 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜تولید علم یا کشف علم؟/ پاسخ پارسانیا به یک پرسش 🔻خبرگزاری مهر | حمید پارسانیا در سلسله نشست‌های آسیب شناسی علوم انسانی: 🔹یک اشکال این است که می‌گوید به کار بردن لفظ تولید در علوم انسانی، کالاانگاری علوم انسانی ناشی می‌شود، حال آنکه علوم انسانی از سنخ معرفت است و با خط تولید اشیاء و کالاهای مادی تفاوت دارد. در نهایت علوم انسانی و به طور کلی علم تولید شدنی نیست. 🔹اگر ما برای علم ذات قائل نباشیم این نقد وارد نیست اما اگر برای علم ذات قائل شویم علم تولید کردنی نیست بلکه یافتنی است. اگر برای علم ذاتی قائل باشیم مثل ریاضی و فیزیک و… عالم وقتی به یک حقیقت علمی می‌رسد نمی‌تواند بگوید من آن را تولید کردم چون آن قانون همیشه بوده است. بلکه می‌تواند مانند ارشمیدس بگوید «یافتم». 🔹اما این حقیقتی که ذات خود را دارد در آن زمان از جهان خودش وارد ذهن پژوهشگر می‌شود و بعد از آنکه وی آن را نوشت و به تعلیم و تعلم راه پیدا کرد وارد فرهنگ و جهان سوم می‌شود. ورود معرفت به جهان دوم و سوم حاصل تلاش انسان است لذا تولید انسانی است. 🔹من نمی‌توانم احکام هندسه را عوض کنم اما می‌توانم آن را بفهمم و وارد جهان خودم کنم و با او متحد شوم. اتحاد من با او تولید من است و اگر بخواهیم آن را وارد زبان و کتابت کنیم، تولید خواهد بود. این نگاه دوگانه تولیدی بودن و یا یافتنی بودن علم را حل می‌کند که ناشی از دوگانه ذات داشتن علم و یا برساخته بودن آن است. 🔹همه علوم از آن جهت که وارد فرهنگ و ذهن انسان می‌شوند حاصل تلاش و کوشش انسان است اما به لحاظ ذاتی، برساخته نیستند. لفظ تولید را کسی آسیب می‌داند که برای علم ذات قائل باشد. روش رسیدن به ذات یک معرفت یک بحث است و روش توزیع آن در جهان سوم بحث دیگری است. 🔸یادداشت اخیر رسول جعفریان با عنوان «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/362 @saraeer
📜پاسخ کانال شارح به یادداشت شهاب الدین حائری شیرازی 🔻کانال شارح: 🔹این نوشتار بیشتر از اینکه علمی باشد ابتدائی و سیاسیست. در روایت نبوی افراد از آتش گریختند و نبی مکرم اسلام نافرمانیشان از نائب خود را تائید کرد. اولا باید سند این روایت بررسی شود. ثانیا نائب حضرت فقط در امر جنگ نائب بود و اجازه نداشت در میانه راه امر به ورود به اتش بدهد. 🔹ثالثا خودکشی حرام مسلم است و اگر عنوان ثانوی بر آن بار نشود حرمت اولیه خود را دارد و طبعا نائبی که چنین دستوری دهد فاسق می شود و نمی‌شود از او تبعیت کرد. نکته دیگر: اینکه نوشتند اوامر حکام اولاً بایست بصورت کلی با کتاب وسنت سنجیده شود سپس هرگاه مخالف کتاب وسنت باشد نباید مورد اطاعت قرار گیرد. 🔹اشکال نقضی اینکه اطلاق این روایات حتی در جائی که آمر امام معصوم هم باشد شامل می‌شود مثل امر امام به غلام خود برای ورود به تنور روشن!!! ضمنا لازمه این حرف این است که ولی فقیه نمی‌تواند بر اساس مصالح احکام اولیه مثل حج را تعطیل کند!؟! 🔹و اما اشکال حلی اینکه اگر قرار باشد هر شخصی احکام ولی فقیه را با فهم خود بسنجد جعل ولایت برای فقیه که مبتنی بر مصالح است لغو می گردد. بلی اگر فقیه بدون لحاظ مصالح اهم اسلام و مسلمین حکمی صادر کند که با احکام اولیه مخالف است نباید اطاعت شود . اما نه به دلیل این روایت بلکه به دلیل اینکه چنین فقیهی فاسق می‌شود و از ولایت معزول می‌گردد. 🔹در پایان بر این سخن ناروا و غیر علمی اشکالات متعدد دیگری وارد است. پیشنهاد کانال شارح به نویسنده مطلب و بارگزار محترم در کانال سرائر یک مناظره علمی حول همین موضوع در پایگاه اطلاع‌رسانی شارح می باشد. 🔸یادداشت شهاب الدین حائری شیرازی با عنوان «تعبیر "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله" امثال شهید دستغیب ناشی از غفلت آنها بود» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/368 @saraeer
📜توضیح و تصحیح/ گزارشی از تلاش برای رفع ابهامات پیرامون فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻محسن حسام مظاهری: 🔹مسئله‌ی فتوای آقای مکارم، حاشیه و مثالی برای یادداشت «مکانیسم تولید و تغییر فتوا» بود. منتها حاشیه‌ای که بر متن غلبه کرد و مثالی که کل بحث را تحت‌الشعاع قرار داد. درهرحال طبق وعده‌ی قبلی، گزارشی از ماوقع خدمت مخاطبان ارایه می‌دهم. این چند روز، صرف‌نظر از پاسخ‌های غیررسمی که با یکی دو واسطه از منسوبان آقای مکارم یا مسئولان دفترشان به دستم رسید، دو پاسخ رسمی هم اعلام شد: 🔹یکی پاسخی که سامانه‌ی پیامکی سایت ارسال کرده و تصویرش را کانال «سرائر» منتشر کرده. با این متن: «این مسئله مطابق نظر تمام علما است و در مسئله 1270 رساله معظم له هم از ابتدا تا کنون بوده است. در رساله امام راحل هم مسئله 1455 و... در استفتائات سایت: پرسش: ‌اقتداکردن به امام جماعتی که به خاطر معذوریت بر روی میز سجده می‌کند چه حکمی دارد؟ پاسخ: نمی‌شود اقتدا کرد.» 🔹دوم پاسخی است که خود من پس از ارسال سئوال از طریق سامانه‌ی پرسش آنلاین سایت دریافت کردم: «طبق فتوای معظم له امامت چنین فردی صحیح نیست و این فتوا تازگی ندارد و در کتب مختلف از جمله جلد یک استفتاءات سوال 261 و مساله 1270 رساله و... آمده و عکس منتشرشده مربوط به یکی از پاسخهایی بوده که مدتی بر سایت قرار داشته و طبیعتا در نسخه‌های قبلی نرم‌افزار نیز جواب سابق موجود است و در بررسی چندین ماه قبل یعنی تیرماه انجام شد به علت اشتباه موجود در آن در همان تاریخ اصلاح گردید، متاسفانه برخی افراد بهانه‌جو با انتشار تصویری از سابقه سایت به دنبال شایعه‌پراکنی هستند.» (تصویر زیر 👇) 🔹همانطور که ملاحظه می‌شود بین دو پاسخ تفاوتی در مورد اصل تغییر فتوا وجود دارد. درهرحال شاید بتوان اینگونه جمع‌بندی کرد که: 1. ظاهراً اصل تغییر فتوای آقای مکارم، پس از انتشار رساله صحت دارد. گرچه پس از مدتی و در تیرماه 97، ایشان دوباره به نظر قبلی خود برگشته‌اند. 2. با استناد به پاسخ سایت، زمان تغییر فتوا قبل از انتشار فیلم بوده و ارتباطی با آن نداشته است. 3. در نسخه‌های به‌روزرسانی‌نشده‌ی نرم‌افزار و اپ‌ استفتائات هنوز فتوا به‌صورت اصلاح‌نشده دردسترس است. 4. طبق ادعای پاسخگویان،‌ تغییر فتوا در همان تیرماه در سایت اعمال شده بوده و تصویر موجود مربوط به قبل از آن تاریخ است. (البته این ابهام کماکان باقی‌ست که در لینک زیر تاریخ اصلاح 4 مارس 2019 یعنی 13 اسفند 97 ذکر شده است: http://yon.ir/vRJjY 🔹درهرحال اجمالاً فرضیه‌ی ارتباط‌داشتن تغییر فتوای مندرج در سایت با انتشار فیلم نمازجماعت میرحسین نادرست بوده است. بنابراین من این بخش از مدعایم را پس می‌گیرم و بابت طرح احتمالی این فرضیه که سبب‌ساز سوءظن شد، پوزش می‌طلبم. البته این منافاتی با بخش دوم و اصلی یادداشت یعنی مکانیسم تولید و تغییر فتوا ندارد. فقط معلوم شد که علی‌الظاهر ماجرای این فتوای آقای مکارم "مثال" مناسبی برای آن موضوع نیست. امیدوارم مسئولان دفتر ایشان نیز در اداره‌ی سایت دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا زمینه برای ایجاد شبهاتی ازین دست فراهم نشود. @saraeer http://uupload.ir/files/v0m2_مکارم4.png
📜آیا اطاعت از ولی فقیه همیشه مساوی با اطاعت از خداست؟/ قسمت دوم 🔻شهاب الدین حائری شیرازی در پاسخ به نقدی که در کانال سرائر از سوی «شارح» منتشر شد نوشت: 🔹"پیشاپیش از خواننده عام بواسطه کمی اصطلاحی بودن متن عذر خواهم" پس از آنکه متن سابق با عنوان" امام علی (ع) :حاکم نباید بگوید اطاعت از من اطاعت ازخداست ومعصیت فرامین من معصیت خداست معیار اطاعت خدا کتاب وسنت است " مورد توجه دوستان طلبه واقع شد و در کانال سرائر مورد نقد قرار گرفت تصمیم به تکمیل آن متن که بیشتر مستند به ادله نقلی بود اینبار با تمسک به دلیل عقل برآمدم. 🔹در علم اصول حجیت ذاتی قطع ، اثبات شده است حجیت ذاتی قطع ، به این معناست که انسان با قطع به حکم یا موضوع حکم شرعی بالعیان دارد طلب ویا نهی خداوند را میبیند لذا حجت خداوند بر شخص قاطع تمام میشود که امر خدا را دیدی واگر مخالفت کنی استحقاق عقاب داری. حال در موضوع بحث فرضا ولی فقیه امر کرد به انجام کاری و شخصی قاطع بود به اینکه مطلوب شارع انجام ان کار نیست فرضا ولی فقیه امر به دادن شعاری کرد وشخص قطع پیداکرد آن شعار مورد نهی شارع است بنا بر حجیت ذاتی ومطلق قطع ،در اینجا ، شخص باید حسب علم خود ولو مخالفِ امر ولی فقیه باشد مشی نماید.اگر چه باتوجه به حکم فقیه نبایست مخالفتش به نحوی باشد که حکم ولی فقیه را بشکند اما در ا فرض مذکور ، در عمل فردی خودش مکلف به علم اش هست نه امر ولی فقیه. 🔹لذا چنانچه گفته شد جمله شهید دستغیب که "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله هرکس از خمینی اطاعت کند از خدا اطاعت کرده " اطلاقش مورد اشکال است. مقید میشود اولاً به آنجا که شخص قاطع به خلاف واقع بودن امر ولی فقیه نباشد. ثانیاً در جایی که انسان قطع و کشف واقع ای خلاف نظر ولی فقیه ندارد طبعا اطاعت از ولی فقیه شخص را معذور مینماید نسبت به امر واقعی الهی اما این باز به معنی آن نیست که حکم ولی فقیه الزاما همان حکم الله واقعی است. چرا که ممکن است ولی فقیه علی رغم عدالت وفقاهت به خطا رفته باشد در کشف امر الهی لذا باز جمله شهید دستغیب را بایست به تاویل برد واطاع الله را به معنی تحصیل حجت گرفت که خلاف معنای ظاهر عبارت است. اما این جمله نسبت به معصوم کاملا صحیح است. من اطاع الامام المعصوم فقد اطاع الله چون عصمت موجب میشود امر معصوم انطباق واقعی ودائمی با امر خدا داشته باشد. 🔸یادداشت اولیه شهاب الدین حائری شیرازی با عنوان «تعبیر "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله" امثال شهید دستغیب ناشی از غفلت آنها بود» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/368 🔸پاسخ کانال شارح به یادداشت اولیه حائری را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/376 @saraeer
🔺روز سه شنبه کانال سرائر خبری مبنی بر «تغییر فتوای آیت الله مکارم شیرازی پس از انتشار فیلم میرحسین موسوی» منتشر کرد که بر اساس پیگیری های آقای مظاهری و پاسخ سایت دفتر معظم له مشخص شد این تغییرات ارتباطی با «انتشار فیلم میرحسین موسوی» نداشته است. سرائر ضمن اصلاح آن خبر و اعلام حذف آن از خروجی کانال از شما پوزش می طلبد @saraeer
📜حاکمیت تمام اقوام و مذاهب را با یک دید بنگرد/ پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب نیازمند تغییر هستیم 🔻مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در همایش دانش‌آموختگی حوزه علمیه مدینة‌العلوم خاش: 🔹جامعه اهل‌سنت در طول چهل سال عمر انقلاب اسلامی با نظام همکاری داشته است و در 22 بهمن امسال که تمام مسئولین دغدغه داشتند، به صحنه آمد و در راهپیمایی شرکت کرد. لذا این حق مسلّم اهل‌سنت است که تفاوتی بین آنها و برادران شیعه وجود نداشته باشد و حاکمیت تمام اقوام و مذاهب را با یک دید بنگرد. اگرچه ما درخصوص بکارگیری اهل‌سنت در اکثر شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان گلایۀ خاصی نداریم، اما اهل‌سنت در مرکز استان و منطقۀ سیستان و در دیگر استان‌های سنی‌نشین کشور گلایه دارند که از شایستگان اهل‌سنت به‌خوبی استفاده نشده است. 🔹نباید بین شایستگان شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد. این حق جامعه اهل‌سنت و حق اقوام و مذاهب و تمام ملت ایران است که با یک دید نگاه شوند و حقوق‌شان مراعات شود. خواستۀ ما از مسئولان نظام آن است که حقوق تمام انسان‌ها را در کشور رعایت کنند. وقت آن رسیده است که مسئولین و علمای شیعه و سنی از تعصبات دینی و مذهبی عبور کنند و در بسیاری از نگاه‌ها و نگرش‌های خودشان تغییر بیاورند. 🔹نباید نگاه‌های ما مذهبی و قومی باشند. ما باید به منافع تمام مسلمانان و همۀ انسان‌ها بیندیشیم. پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب نیاز به یک تغییر و چرخش قابل قبولی است که سبب رضایت الله تعالی و اقشار مختلف ملت ایران بشود و مردم به آینده‌ای روشن برای خودشان امیدوار شوند. پیام بنده به کسانی که بیرون از مرزهای کشور هستند نیز آن است که امنیت باید حفظ شود. کشتن و گروگان بردن انسان‌ها کار اشتباهی است و به ضرر مردم ماست. @saraeer
📜آیا زدن واکسن شرعی است؟ 🔻رسول جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹شناخت رابطه دین و علم، همچنان نیازمند تحقیقات بیشتر است، و تا وقتی این تحقیقات به طور جدی و شفاف صورت نگیرد، ما همچنان از تبعات منفی مخالطه بی وجه این دو، در آسیب خواهیم بود. کمترین آسیب آن، بی توجهی به علم از یک طرف، و ضربه زدن به دین، به بهانه حاکم کردن آن بر علم، و برملا شدن ماهیت نادرست رفتار ظاهرا فقیهانه ما به ضرر دین پس از روشن شدن حقایق است. در این باره، یعنی برخورد علم و دین، تحقیقات گسترده ای در غرب صورت گرفته و کتاب «علم و دین» باربور یکی از آثار درخشان در این زمینه است. این تحقیقات دو سویه دارد. 🔹نخست بحث های نظری در باره دین و علم، که شامل توجه به جنبه های روش شناختی هر کدام از آنها به لحاظ معرفتی و اموری از این دست است. در اینجا مهم تفکیک میان این دو، تعیین مرزها، و قاعده مند کردن آنهاست. دوم شناخت تجربه های تاریخی در باره رابطه علم و دین است. این همان کاری است که باربور در چندین فصل از این کتاب انجام داده، اما تمرکز او در حوزه مسیحیت است. مقایسه اسلام با آن تجربه ها، شاید برای برخی نادرست به نظر آید، این که مثلا رفتار اسلام با علم چیزی متفاوت از رفتار مسیحیت با علم است، اما واقعیت آن است که وقتی از جنبه های تئوریک مسأله خوب روشن نباشد، حتما نمونه های از خلط های موردی و تاریخی رخ می دهد، کما این که فراوان چنین شده است. 🔹در این باره مثالهای فراوانی می توان آورد، چنان که تا همین اواخر و شاید هم اکنون هم، دیدگاه های حاکم در اسلام طالبانی، نسبت به زدن واکسن اطفال در افغانستان، مشکلی است که از نظر شرعی برای آنها وجود دارد. هرچند گاهی روی جنبه های سیاسی آن تاکید شده است. به هر حال اندکی روی همین مثال توقف کنیم. داستان واکسن در دنیای اسلام از روز نخستی که این پدیده طبی وارد زندگی مسلمانان شده، با واکنش های مختلفی روبرو بوده است. امروز رساله ای در باره «تلقیح برای دفع مرض طاعون» دیدم که حکم فقهی آن را بحث کرده بود. این رساله، از سوی یکی از علمای شافعی الازهر با نام یوسف چلبی در سال 1333 ق نوشته شده است. 🔹سوال این است: «علمای اسلام چه می فرمایند در تلقیح برای دفع مرض طاعون، آیا جایز است یا نه، حکم آن را بیان فرمایند که اختلاف واقع است». عبارت دیگر سوال این است: «علمای اسلام چه می فرمایند در حکم تلقیح از طاعون، چون نفعش به تجربه معلوم شد، آیا تلقیح پیش از حصول مرض، و عرض بدن بر اَلَم جایز است یا نه، مع آن که تلقیح نوع اذیتی دارد و جلب مرض را از ترس وقوع در مرض شدیدتر و مخوف تر، از باب حفظ صحت است یا نه، و آیا حفظ صحت شرعا مطلوب است یا ممنوع»؟ 🔹پاسخ مفصل به این سوال در رساله و طی 43 صفحه ارائه شده و بسیاری از بحث های آن، بر محور همین ضرر و نفع آن برای بدن و مقایسه آثار پیش از آمدن طاعون و پس از آن است. فکر کنیم، این ماجرا، چند ده سال طول بکشد که ما در باره درستی و نادرستی واکسن بحث کنیم. این بحث، مطابق روال معمول در حوزه که در نظر بسیاری معقول و معمول هم به نظر می آید، اغلب و در عاقبت، پس از چندین بار تجربه، نتیجه آن به دلیل اقبال مردم که عقلشان را قاضی می کنند، این است که به رغم احکام ضد و نقیض ما، راه خودشان را بروند. در آن صورت، فکر کنیم ما در این زمینه، چه کرده ایم؟ چه چیزی به دست آورده ایم و آنچه را که امری علمی می دانستیم چه سرنوشتی یافته است. 🔹جالب است که بخشی از رساله پیشگفته، در این باره است که اساسا «مداوا کردن» امری واجب است یا خیر. در این بحث گفته می شود که برخی از فقها مانند شافعی و مالک گفته اند: «تداوی افضل تر! است بدلیل احادیث صحیحه». برخی هم گفته اند: «آدمی مجبول است بر صیانت و حفظ نفس». عاقبت هم، تداوی واجب دانسته نشده، و فقط یک سنت یعنی امر مستحب تعریف شده است. نتیجه آن که «معالجه با استعمال دوا و یا ایذاء محض دفع حدوث مرض، جایز است و خلافی در جواز آن نیست»! و اینها و عبارات دیگر این رساله، شرحی مبسوط در امری است که حالا بر همگان واضح است، امادهها سال، ذهن جمع فقیهان الازهر را به خود مشغول داشته و عاقبت هم جواز از آن در آمده است. این یک نمونه تاریخی از داستان مواجه علم و دین است، مواجه ای که، تبعات آن برای دنیای اسلام، و به عقب انداختن آن، امری قابل بررسی است. @saraeer
📜باید زنگ خطر فروپاشی نظام اخلاقی عراق را به صدا در آورد 🔻سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا: 🔹باید زنگ خطر فروپاشی نظام اخلاقی کشور عراق را به صدا در آورد؛ چرا که مسائل اخلاقی رو به فراموشی و نابودی است و عجیب تر اینکه برخی از مقابله با آن احساس شرم میکنند و کسی هم به فکر حل این مشکل نیست. 🔹ما در وضعیتی قرار داریم که برخی تلاش می کنند حیا را در جامعه از بین ببرند و برخی جوانان و زنان به بهانه آزادی، مسائل اخلاقی را زیر پا می گذارند. زندگی با حیا ارزش دارد و بدون آن زندگی و جامعه مثل جنگل خواهد بود. 🔹شما تلاش می کنید با از بین بردن حیا، جامعه را به کشتن بدهید و دختر نماد حیا است و جامعه باید زمینه امنیت اجتماعی را فراهم کند و اجازه زیر پا گذاشتن حدود را ندهد. برخی می خواهند کشور را به آشوب ویرانگر دچار کنند. آزادی دارای معیار ها و ارزش هایی است که این ها شکست خوردند و هیچ کدام از آن در هدف قرار دادن جامعه موفق نشدند. 🔹باید یک امنیت اجتماعی فراهم شود که مانع فروپاشی کشور شود؛ چرا که آمار هولناکی درخصوص عدم رعایت مسائل اخلاقی وجود دارد. @saraeer
🔺دفتر شهریه و نان آیت الله بروجردی 🔹دفتری که وجوه شرعی پرداخت شده توسط معظم له در آن ثبت می‌شد. نام حاج آقا روح الله خمینی و دریافتی ایشان نیز در این دفتر ثبت شده است @saraeer
📜اگر چنانچه طلبه و مرجع ما معتقد به انقلاب نباشد به درد این کشور نمیخورد 🔻آیت الله خامنه ای در در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: 🔹مواظب باشید جهت‌گیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. 🔹تحوّل یک چیز متوقف‌شدنی نیست. تحوّل یعنی یک دگرگونی‌ای که هر روز کامل‌تر و بهتر و قوی‌تر و عمیق‌تر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد. امروز نگاه اسلام به مجموعه‌ی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است. مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شده‌اند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد. 🔹البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد. امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگه‌ای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همه‌ی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما. این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربه‌ی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربه‌ی به آنها است و خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی. 🔸مشروح این بیانات را اینجا بخوانید: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 @saraeer
🔺فردی به نام اصغر پهلوان، صفحه ای در اینستاگرام به راه انداخته تا از این طریق «چند همسری اسلامی» را تبیین و ترویج کند. او مدعی است طی ده سال توانسته زمینه 500 ازدواج را در این راستا فراهم کند. پهلوان مشخصات و تصاویر خانم هایی که مایلند به عنوان «همسر دوم» ازدواج کنند را در استوری پیج خود منتشر می کند [تصویر توسط سرائر مات شده است] 🔸پس از انتشار این تصویر، طلبه ای با نام «سجاد داوری پور» با ارسال فیلمی اعلام کرد که صاحب پیج «اصغر پهلوان» با جعل تصویری از او اقدام به شیادی کرده که همینک تحت پیگرد قانونی است. این فیلم را می توانید اینجا مشاهده کنید: https://eitaa.com/saraeer/389 @saraeer
🔺پذیرش رشته تخصصی کلام جدید @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پس از انتشار تصویری از فعالیت شخصی به نام «اصغر پهلوان» در اینستاگرام مبنی بر ترویج چند همسری، طلبه ای با نام «سجاد داوری پور» با این ارسال فیلم اعلام کرد که صاحب پیج «اصغر پهلوان» با جعل تصویری از او اقدام به شیادی و کلاهبرداری کرده که همینک تحت پیگرد قانونی است. 🔸تصویر مذکور را اینجا ببینید: https://eitaa.com/saraeer/387 @saraeer
📜«بیت کوین» از مصادیق بارز اکل مال به باطل است 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست علمی «بیت کوین از منظر فقه» در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع): 🔹این بحث مطرح است که بیت‌کوین را پول و یا مال بدانیم که البته معروف به عنوان پول می‌دانند. پول جای یک طرف معامله اعم از بیع و یا غیر بیع به عنوان کالا می‌نشیند، آیا این پول می‌تواند بدون پشتوانه باشد؟ در قدیم پشتوانه پول را اسلحه و طلا می‌دانستند، ولی امروز اعتباری که یک دولت قرار می‌دهد پشتوانه یک پول خواهد بود؛ باید بر روی این مسئله تحقیق کنیم که آیا اساساً پول بدون پشتوانه می‌تواند وجود داشته باشد؟ بطلان این مسئله روشن است؛ در گذشته دو طرف معامله کالا بود، ولی امروز پول دیجیتالی جای آن نشسته و حتماً باید پشتوانه داشته باشد. 🔹در بیت‌کوین، کسی در فضای مجازی چیزی را اعتبار به پول کرده و براساس آن معاملات شکل گرفته، ولی فاقد پشتوانه از سوی دولت است؛ پول، اعتبار جمیع‌العقلاء مانند ارزش ذاتی طلا را لازم دارد؛ البته گاهی چند دولت و یا دو دولت اعتباری را بین خودشان می‌گذارند، در این صورت ایرادی ندارد، ولی همین دولت‌ها پشتوانه آن هستند. 🔹یکی از مشکلات بیت کوین این است که رد به مالک اصلی آن هیچ ضمانتی ندارد؛ الان ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش معاملاتی بیت کوین است و اگر آن را خارج کنند، در برابر آن چه مال دارای ارزشی برای خریداران وجود دارد؟ 🔹در بیت کوین، خطر و غرر حین معامله وجود دارد؛ زیرا اگر فردی ده میلیون دلار بدهد، در عوض آن هیچ چیزی نمی‌گیرد؛ اساساً معاوضه صورت نگرفته است، زیرا گرفتن کد در فضای مجازی از سوی بیت کوین مانند گرفتن ده هزار و هزار نقطه است. حتی افزایش قیمت این نقطه‌ها هم تغییری در اصل بحث ایجاد نمی‌کند؛ زیرا معامله وقتی صورت می‌گیرد که طرفین معامله چیزی نصیب آنان شود؛ یعنی عوض و معوضی باید در معامله باشد. 🔹بیت کوین نه مال است و نه پول، اسم آن را بی دلیل پول گذاشته‌اند در حالی که حباب ارزی است و در یک لحظه ممکن است همه آن از بین برود؛ بنابراین بیت کوین از مصادیق بارز اکل مال به باطل است؛ مانند قمار که ادله اصلی بطلان آن اکل مال به باطل است و بازنده پول داده، ولی چیزی گیر او نیامده است؛ لذا بیت کوین پشتوانه ندارد و صدق معامله هم در آن مشکوک و قطعی‌العدم است و مسئله غرر و اکل مال به باطل در آن وجود دارد. 🔹در کلمات کسانی که در زمینه بیت کوین کار کرده‌اند این مسئله وجود دارد که مقداری پول را برای سازمان‌های امنیتی از همین طریق به دست می‌آورند؛ بیت کوین تبانی بر مالیت است؛ لذا مالیت عندالعقلاء با ملاکات فقهی ندارد، لذا نباید بگوییم که عرف، به آن پول و مال می‌گوید و ما هم باید مال و یا پول بر آن جاری کنیم؛ البته عرف دقیق هم نه آن را مال و نه پول می‌داند. 🔹گاهی یک عناوین ثانویه از قبیل پولشویی وجود دارد که از این طریق (بیت کوین) پولشویی به آسانی قابل انجام است، به قاچاق و فرار مالیاتی و چیزی که مبدأ و مقصد آن معین نباشد پولشویی گفته می‌شود؛ همچنین از اشکالات دیگر این است که در خود آمریکا هم بیت کوین را قبول ندارند، بلکه سرمایه جهان سوم را با این عنوان جذب می‌کنند؛ الان بیت کوین، صدهزار کاربر در ایران دارد و اگر تبدیل به یک میلیون نفر شد میلیارد‌ها دلار سرمایه کشور به بیرون خواهد رفت، ولی چه تضمینی برای دریافت آن وجود دارد؛ اصلاً ضوابط عقلائی مانند خیارات ندارد؛ مثلاً اگر کسی پولی داد که بیت کوین بخرد، ولی پشیمان شد چه چیزی را به عنوان معوض می‌تواند بگیرد. @saraeer
📜سنت کمرنگ مناظره 🔻کانال راوی: 🔹آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر قرآن، به منزلت حوزه علمیه در پاسخگویی به شبهات اشاره کرده و گفته است: «حوزه انبار علم است، اینجا از آسمان و زمین هر شبهه‌ای که بیاید دفع می‌کند، اینجا دارد قرآن را حفظ می‌کند، عظمت قرآن را، صیانت قرآن را، وحیانیت قرآن را، عصمت قرآن را، نزاهت از تحریف را حفظ می‌کند. اگر جلسه تفسیر نباشد، حمایت از قرآن نباشد، صیانت از قرآن نباشد، یک روز کسی می‌گوید قرآن –معاذ الله- رؤیای پیغمبر است، یک روز دیگر می‌گوید –معاذ الله- قرآن قرائت پیغمبر از جهان است، دیگری می‌گوید این یک کتاب عادی است». 🔹آیت‌الله جوادی آملی که پاسخگویی به سؤالات و شبهات را یکی از رسالت‌های حوزه می‌بیند، خود بارها به این‌گونه مباجث وارد شده و برخی از سؤالات را پاسخ گفته است. دهه‌ هفتاد اوج این‌گونه فعالیت‌های آیت‌الله بود. وی در خصوص حاکمیت اسلامی، مناظره‌های قلمی با مرحوم آیت‌الله دکتر مهدی حائری یزدی به انجام رساند. حائری یزدی کتاب حکمت و حکومت را نگاشته و بحث ولایت فقیه را از منظری دیگر نگریسته بود. 🔹اما یکی از مواجهه‌های اصلی آقای جوادی آملی با پرسش‌هایی بود که دکتر عبدالکریم سروش طرح می‌کرد. ایده‌های سروش در قبض و بسط تئوریک شریعت، صراط‌های مستقیم و بسط تجربه نبوی مورد نقدهای آقای جوادی آملی قرار گرفت. کتاب‌های «شریعت در آیینه معرفت»، «حق و تکلیف در اسلام»، «انتظار بشر از دین»، «وحی و نبوت» و «نسبت دین و دنیا» از جمله آثار استاد جوادی آملی است که به نظر می‌رسد در صدد پاسخ‌گویی به ایده‌هایی است که دکتر سروش طرح می‌کرد. 🔹آیت‌الله جوادی آملی اما به ایده‌ وحی‌پژوهانه جدید سروش که «رؤیای رسولانه» نام داشت پاسخ مستقیمی نداد. وی در سخنرانی اخیر خود، اشاره‌ای به این ایده‌ سروش و نیز ایده محمد مجتهد شبستری کرده و پاسخ‌‌گویی به آن را از حوزه علمیه انتظار می‌برَد. آقای جوادی آملی در سال‌های اخیر کوشیده با دعوت از برخی از متفکران غربی، سؤالات و ایده‌های ایشان را مورد توجه قرار داده و برخی پاسخ‌ها را ارائه کند. دیدار و گفتگو با پروفسور برونو لاتور، پروفسور مولر، پروفسور مارکو ساسولی، پروفسور هیپلر و دیگر متفکران خارجی از جمله فعالیت‌های آیت‌الله جوادی آملی در راستای پاسخ‌گویی به سؤالات در خصوص اسلام بوده است. 🔹البته گاه گرایش حوزویان به مباحث سیاسی سبب شده است توجه به این‌گونه مباحث در حاشیه قرار بگیرد. در این میان آیت‌الله جعفر سبحانی از جمله عالمان برجسته حوزه است که همچنان به مناظره‌های قلمی توجه دارد. وی چند بار به مباحثه با عبدالکریم سروش نیز پرداخته است. آقای سبحانی اخیراً نیز به نقد رویکردهایی که در پی آنند تا فقه را بدون مبنای دقیقی با زمانه انطباق دهند پرداخته بود. ایشان در مقاله‌ای که شهریور ماه امسال در روزنامه اطلاعات منتشر شد، سمینار «امکان‌سنجی برابری دیه زن و مرد» را که در مشهد برگزار شده بود، مورد نقد قرار داد. وی در این خصوص، برخی ادعاهای محمد سروش محلاتی و محمد تقی فاضل میبدی را پاسخ گفته و به نقد کشیده بود. با این وجود اما آیت‌الله سبحانی وقتی که از جانب محمد مجتهد شبستری دعوت به مناظره شد، این درخواست را نپذیرفته و یکی از شاگردان خود را برای این مناظره معرفی کرد. 🔹هرچند به نظر می‌رسد که اوضاع دشوار اقتصادی و سیاسی در کاهش سنت مناظره بی‌تأثیر نیست، ولی تجربه نشان داده که دانش بشری با تضارب آرا و مناظره‌های فکری به سمت تکامل و ترقی حرکت کرده و معرفت بشر را ارتقا داده است. @saraeer
📜انتقاد آیت‌الله‌ شبیری زنجانی از بی‌توجهی به تراث علمی و اخلاقی حوزه 🔻آیت الله شبیری زنجانی در در دیدار اعضای بیت مرحوم مؤمن: 🔹مکرر درباره وضعیت علمی حوزه گفته‌ام؛ اما متأسفانه برخی حتی با علومی که برای حوزه و ملّا شدن طلبه لازم است، مبارزه کرده و طلبه را نسبت به آن علوم سست می‌کنند. مرحوم شیخ علی‌محمد نجف‌آبادی که استاد مرحوم آسیدجمال گلپایگانی بوده، در نجف به سلوک و عرفان شناخته می‌شد و عاشق علمیات و کتابخانه‌اش بود. الآن این کتابخانه به حسینیه شوشتری‌ها هدیه شده است. 🔹مرحوم سید محمدصادق لواسانی از پدرش آقا سید ابوالقاسم که از شاگردان مرحوم آخوند بوده، این داستان را نقل می‌کرد. شیخ علی‌محمد بیمار می‌شود. آقا سید ابوالقاسم لواسانی برای عیادتش می‌رود. شیخ علی‌محمد به او می‌گوید من امروز را به پایان نمی‌رسانم اما شنیده‌ام که آخوند خراسانی، کتاب "کفایه الأصول" نوشته است. مقداری از آن را برای من بگو تا قبل از فوتم آن را شنیده باشم. مقداری از کفایه را برایش می‌گویند و او در همان روز فوت می‌کند. علمای ما این‌گونه به علم عشق می‌ورزیدند اما الآن یک عده‌ای با این آثار مبارزه می‌کنند و عده‌ای بی‌اطلاع هم تحت تأثیر این سخنان و تبلیغاتشان قرار می‌گیرند. 🔹در طول تاریخ حوزه همیشه علمای اهل سلوکی بودند که در حوزه درس اخلاق می‌گفتند هرچند درباره اخلاق نظری، مبانی متفاوتی وجود داشت. در دوره‌ای چهار نفر از بزرگان متکفل تربیت و رشد معنوی طلاب بودن آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی، ملاحسین قلی همدانی، شیخ اسماعیل قره‌باغی و سید مرتضی کشمیری. در دوره‌ای دیگر آقا سید احمد کربلایی و بعد شاگردانشان آسید علی قاضی و آسید عبدالغفار مازندرانی، اکثر این افراد ملّا و مجتهد بودند. نقل است که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی -که خود مرجع تقلید بود- تقلید از آسیداحمد کربلایی را جایز می‌دانسته اما ایشان نمی‌پذیرفته است. خب اینها هم اهل علم بودند و هم اهل اخلاق. در حوزه درس اخلاق می‌گفتند و طلبه‌ها تحت تربیت آن‌ها بودند اما این نسل گویا منقرض شده و دیگر از این افراد در حوزه خبری نیست. 🔹وجه مشترک تعالیم این بزرگان اخلاق این بوده که کسی که می‌خواهد در اخلاق کار کند باید واجبات را درست انجام بدهد و محرمات را ترک کند. پایه اخلاق و سلوک معنوی، مراقبت در عمل به واجبات و ترک محرماتی است که در شریعت آمده است. انسان مراقب باشد غیبت نکند. این کار سنگینی است. ماها به این مسئله اهمیت نمی‌دهیم. همه می‌گوییم غیبت گناه کبیره است اما انجام می‌دهیم. ترک غیبت جزء اهم امور است اما به آن توجه نمی‌کنیم. البته گاهی هم کج‌سلیقگی‌هایی ایجاد می‌شود و در مقابل سیره معصومین علیهم‌السلام و روش علمای گذشته، عده‌ای برای خود دکان و دستگاهی تدارک می‌بینند اما آنچه برای ما باید مهم باشد سخنان معصومین علیهم‌السلام و اجرای آن در جامعه است. 🔸رسا @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیژن عبدالکریمی: اشتباه بزرگ حکومت پهلوی این بود که فقط نوگرایان را شهروند درجه یک خود دید. همین اشتباه را جمهوری اسلامی در این چهل سال انجام داد و فقط سنت گرایان را شهروند خود دید/ تفکر و رهبری آینده با مصباح یزدی و مطهری و رحیم پور ازغدی نخواهد بود/ ما نیازمند طلبه و روشنفکری هستیم که هم زبان سنت را بداند و هم زبان مدرن @saraeer
🔺شماره 26 و 27 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد @saraeer
📜غیبت حکمت عملی و اسارت مدینه ایرانی در میراث حوزوی فقه و متافیزیک 🔻محمدحسین بادامچی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد: 🔹در سالهای اواخر دهه هشتاد که بحث علوم انسانی اسلامی داغ شد، برای من که آن موقع دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی بودم سوال شد که چرا علی رغم این همه بحث درباره نیاز به نوعی علوم انسانی اسلامی که پاسخگوی نیازهای تمدنی ما باشد، عملا همه به مباحث پوچ معرفت شناختی و روش شناختی مشغولند و هیچکس به دو مؤسس و اسطوره بزرگ علوم انسانی در جهان اسلام یعنی فارابی و ابن خلدون توجهی نمی کند و حال آنکه آراء این دو نفر همین امروز هم محافل پژوهشی مهمی در دانشگاه های غربی را به خود مشغول کرده است. با همین نیت بود که عزم خود را جزم کردم که در مقطع دکتری روی آراء فارابی کار کنم و به همین دلیل برای ادامه تحصیل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را که ظاهرا برای تأمین همین مقاصد تأسیس شده است انتخاب کردم. عنوان رساله دکتری من «نقد تمدن غرب معاصر بر پایه فلسفه مدنی فارابی» بود و طی آن در طول ۵ سال پژوهش کوشیدم که برخی وجوه مدنی فارابی را از زیر آوار فلسفه اشراقی حوزوی و دانشگاهی بعد از انقلاب یرون بکشم و برخی قوتهای فلسفه مدنی فارابی را در تطبیق با مباحث فلسفه سیاسی معاصر پوپر و آرنت متذکر شوم. 🔹از آنجا که قانون افتضاح «دکتری پژوهشی» من را در طول این ۵ سال و دو سال بعد از آن مجبور کرد که برای جلب حمایت از این پژوهش به هر درِ مربوط و نامربوط به علوم انسانی اسلامی در این کشور بکوبم، شهادت می دهم که «حکمت عملی» ارزن اهمیتی برای ارگانهای فعال در حوزه علوم انسانی و اسلامی در این کشور ندارد. من کاملا با مقام معظم رهبری موافقم که فلسفه اسلامی حوزوی در متافیزیک خلاصه شده است و چون محصولی در حکمت عملی نداشته بی مایه است، اما به آن اضافه می کنم که بر هم نخوردن این وضع هم از خواسته های تصمیم گیران صحنه علوم انسانی و اسلامی بوده است. فقیهان و اهالی متافیزیک در یک تقسیم کار هوشمندانه حکمت عملی را از صحنه اخراج کرده اند و میراث آن را در میان خود به تاراج برده اند. حکمت عملی که هم عقلی است و هم عملی، عقلش را فلسفه اسلامی ای به میراث برده که نه تنها در جهت عملی عقیم است، بلکه در پرده نهایی خود ضد عقل است و ره به سوی عرفان و مکاشفه می سپارد؛ و عملش را به فقهی سپرده که نه تنها عقلی نیست، بلکه خود ضد عمل است و تنها جهانی که می تواند تحلیل کند عالم بسته رفتارهای مناسکی متشرعین و فرقه ای ترین اقشار مردمان است. این تقسیم کار البته جنبه ای دیگر هم دارد و آن اینکه فلسفه اسلامی اگرچه در عمل هیچ در چنته ندارد، با گرفتن نیمی از بودجه اسلامی سازی علوم وظیفه قلع و قمع رقیبان صاحب علم و عمل دیگر را بر عهده گرفته است و بعد از منکوب کردن تمام علوم انسانی جهان به نام «عدم دستیابی به یقین و حقیقت» صحنه را یکپارچه در اختیار فقها می گذارد، انگار نه انگار که عارفان و صوفیه قدیم حداقل در همین مسیر صادق بودند و پیش و بیش از دیگر مردمان جهان، فقیهان را از قافله اهل حق پیاده می کردند و چنین بود که عمدتا شهید و مقتول و تبعید شده شهر شرعی را ترک می کردند. (مثلا نگاه کنید به تحسین جلال آل احمد از عرفا در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» و دقیقا به همین دلیل که چون رام آیین تعبد و تقلید فقیهان نشدند در قافله روشنفکران جهان اسلام بودند) 🔹حکمت عملی اگر زنده شود نه تنها فقیهان و فیلسوفان اسلامیِ متوقف در متافیزیک را از صحنه طرد و به کناری می راند، بلکه مهمتر از همه با نفی تصور شایع از سیاست و طرح امر سیاسی کهن، سیاستمداران و سیاستگذاران کنونی را هم در زمره کارشناسان مدینه های متغلبه و ضروریه که هیچ بویی از مدنیت و فضیلت نبرده اند، به عنوان نگهبانان مدینه های جاهله معرفی خواهد کرد. حکمت عملی اگر زنده شود از بهترین رژیمی می پرسد که بهتر و بیشتر از دیگر الگوهای حکمرانی مدنیت و اخلاق را در شهر نهادینه می کند، رژیمی که نه تنها ساختارهای مختلفی از سلطه گری و استثمار و زراندوزی و لذت جویی و تبلیغات را بر سر مردم آوار نکند، بلکه تمام هم و غمش آسودگی مردم از نیازهای ضروریه حیوانی و گشوده شدن راه عقلانیت و تکامل اخلاقی و مدنی در گوشه گوشه شهر باشد. حتی آرمان این مدینه فاضله در قلبها هم می تواند تهدیدی برای امنیت مدینه های جاهله و فاسقه باشد، همانطور که خاطره آن در تمام طول قرون میانه لحظه ای خاطر دستگاه خلافت اسلامی را آرام نگذاشت. @saraeer
🔺«حسن دلیل» رئیس اجرایی سازمان اهل بیت اندونزی: من در دوره دبیرستان بودم که انقلاب شد در آن زمان در خانه ما یک تلویزیون کوچک سیاه و سفید بود و پدرم هنگام پخش اخبار جهانی در ساعت ۹ شب فرزندان خود را جمع کرد و به ما گفت اگر می خواهید ولیّ خدا را بشناسید این مرد ولیّ خدا است. گفتیم چه کسی است؟ گفت: امام خمینی/ پدرم در آن زمان سنی شافعی بود اما فضائل اهل بیت(ع) می خواند و می گفت: «علی مع الحق و الحق مع علی» زیرا امام علی از نظر او ولایت باطنی داشت، اما خلفای دیگر از نظر او چنین ولایتی نداشتند. 🔸مشروح گفتگوی او با خبرگزاری حوزه را اینجا بخوانید: http://hawzahnews.com/detail/News/484180 @saraeer
📜زمین بازیِ مسایل را فلسفه معین می کند و نه فقه! 🔻یادداشت وارده | مریم منصوری، دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام: 🔹حضرت آقا در دیداری که سیزدهم اسفند با طلاب داشتند بیاناتی ایراد فرمودند ، که پیش از اشاره به آنان به اتفاق خوشایندی که در این میان در حال رخ دادن است، اشاره ای کوتاه داشته باشم. دیدارهای نخبگانی اخیر، خود می تواند به عنوان موضوعی جذاب مورد بررسی قرار گیرد و در باره ی آن به تفصیل سخن گفت. 🔹اما آن چه در این میان در حوزه ی تولید علم رقم خواهد خورد، از وجهی بسیار مبارک خواهد بود. این که زاویه های دید نخبگان دغدغه مند در جایی مهم و در حضور شخص اول نظام با یکدیگر گره میخورند، قابل توجه است. قاعدتا میهمانان تلاش خواهند کرد که از آرای دیگر مدعوین در جلسه نیز مطلع گردند و البته ارائه هایی از جنس هم افزایی و همگرایی در این میان رخ دهد. چالشی که نظم ساختاری ما، هنوز نتوانسته بر آن فائق بیاید و خود رهبری در این امر ورود کرده اند زنگی است که برای مجریان امور علمی کشوربه صدا درآمده است! 🔹و اما درباره ی سخن حضرت آقا در جلسه ی اخیر احتمالا صحبتهای حضرت آقا به ذائقه ی برخی از اهالی تفکر خوش نیاید! اما آن چه برداشت بنده بوده- که تلاش خواهم کرد به اختصار آن را بیان کنم- دقیقا در نقطه ی مقابل برداشت بسیاری از بزرگواران حوزوی ماست. 🔹حضرت آقا فرمودند: فلسفه لازم است اما آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است./ فلسفه اسلامی امتداد عملی در زندگی نداشته، اما فلسفه‌های غربی امتداد عملی دارند./ بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند./ اگر مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد./ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 🔹برداشت اغلب بزرگواران این بوده که آن چه عملا جامعه را اداره می کند فقه ماست. در شرایط حاضر دقیقا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. لیکن بزرگواران به دو نکته توجه وافی داشته باشند. یکی این که ایشان از یک شرایط فعلی سخن به میان می آورند و از یک شرایط پیشروتر- اگر نگوییم آرمانی- و مهم تر. شرایط موجود و واقعیت امر اینست که در حال حاضر آن چه عملا در حوزه ی اداره ی زندگی در حال اعمال است، فقه ماست. و آن چه به عنوان شرایط مطلوب مد نظر ایشان است که با غرب نیز قدرت رویارویی دارد، فلسفه ی ماست. حال سوالی که مطرح می شود آن است که آیا شرایط موجود شرایط رضایت بخش است؟ پاسخ را به خوانندگان محترم وا می گذارم. هرچند معتقدم که فقه جدا" می تواند وارد حل مسایل شود، لیکن باید قبول کرد که زمین بازیِ مسایل را فلسفه معین می کند و نه فقه! و بازی در زمین رقیب، بازی در زمین رقیب است با ملاحظات خاص خود! 🔹دوم این که با در نظر گرفتن این دو شرایط، آن چه مورد نیاز است نوعی حکمت عملی است که با حکمت نظری به دلالت هایش دست خواهیم یافت. اینکه فیلسوفان ما در این نکته به اندازه ی کافی غور نکرده اند، مورد نقد جدی است که البته دلایل تاریخی قابل توجهی نیز دارد. اما سخن از یک راه نرفته ی لازم است که غرب آن را طی کرده و با فلسفه ی خود، نتایجش را هم گرفته است. و ما تا تحقق آن، لازم است سامانمندی های شرایط فعلی را در دست گیریم. اینکه حضرت آقا در تناظر فلسفه و فقه بیان می کنند، ناظر به خمودی نسبی هر دو حوزه است. فقهی که موظف است شرایط موجود را سامان بخشد و فلسفه ای که موظف است عملا وارد عرصه های حیات انسانی شود و در حد نظریه باقی نماند. سخن از تقابل و تنازع نیست. @saraeer
☑️دعوت به همکاری 🔸دوستانی که تمایل به همکاری افتخاری با «کانال سرائر» دارند مشخصات خود را به آی دی مدیر کانال (@t_sedyaser) ارسال نمایند @saraeer
📜گزارشی از وضعیت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی/ در برگزاری کرسی‌ها هیچ خط قرمزی وجود ندارد 🔻عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در «سومین کنگره کرسی‌های نظریه‌پردازی»: 🔹طی ۱۷ سال گذشته ۱۰۰۰ طرح نظریه به هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ارسال شده که بیش از ۴۰۰ طرح به عنوان نظریه انتخاب شده است. در حال حاضر ۴۶ نظریه پذیرفته شده و ثبت شده در این هیئت وجود دارد. طی پنج سال گذشته نیز ۲۶۰۰ کرسی ترویجی در کشور ایجاد شده که این کرسی‌ها نیز زیرمجموعه کرسی‌های نظریه‌پردازی هستند. 🔹برای توسعه کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، کمیته دستگاهی تشکیل شده است. در برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد و تمام اساتید آزادند با روش‌های علمی بحث کنند. به طور مثال کرسی‌های ترویجی با موضوع «نقد نظریه ولایت‌فقیه» و «نقد سیاست‌های ابلاغی جمعیتی» برگزار شده است. 🔹شاید در سه سال گذشته اساتید احساس می‌کردند که آزادی بیان وجود ندارد اما امروز اساتید چنین تصوری ندارند و به راحتی می‌توانند در کرسی‌های ترویجی با روش‌های علمی بحث کنند. @saraeer
📜پیش از انقلاب افرادی به اسم مبارزه و خدمت به مردم تدریجا با چپ‌ها همراه شدند و بهترین ذخیره‌های کشور را با ترور از ما گرفتند 🔻محمدتقی مصباح یزدی، امشب در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور: 🔹بسیاری از مسایل هستند که با اندکی تغییر کیفیت در کار و حتی تغییر نیت، ارزش کار را بالا و پایین می برند؛ به عنوان مثال دو نفر در حال نماز هستند ولی یک نفر برای مردم و دیگری برای خدا عبادت می کند؛ در شکل این دو عمل تفاوتی وجود نداشت ولی آنچه ارزش ها را متفاوت کرد، نیت افراد بود. 🔹پیش از انقلاب افرادی برای مبارزه با دستگاه پهلوی آموزش دیدند و گاهی نیز افرادی را نیز ترور کردند و حرف آنها نیز آن بود که می خواهیم با دستگاه ظلم و ستم مبارزه کنیم؛ شاید بانیان این گروه با نیت خیر خدمت به مردم و اجتماع این کار را کرده باشند ولی در عمل، تدریجا با افرادی همپا شدند که گرایش های چپ داشتند و اعتقادی به دین نداشتند؛ این حرکت با هم همراه شدند و در اوایل انقلاب بهترین ذخیره های کشور را با ترور از ما بگیرند. 🔹مشکل این بود که چارچوب کار آنها با احکام الهی همراه شود و اگر نیت های الهی به نفس انسانی بازگردد کارها سخت می شود؛ این گروه بزرگترین ذخایر انسانی کشور را در شرایطی که بیشترین نیاز را به آنها داشتیم از ما گرفتند؛ اگر کارها روی هوس و منفعت دنیوی و چشم و هم چشمی و رقابت انجام شود، آن کار فرجام مطلوبی نخواهد داشت؛ بارها نیز این امر را آزموده ایم. @saraeer
🔻مدیر حوزه علمیه کرمانشاه خبر داد: 🔹برای نخستین‌بار در هشتمین دوره مسابقات قرآن طلاب، طلبه‌های سنی و شیعه در کنار هم حضور خواهند یافت. این مسابقات در ۹ رشته به مدت ۲ روز (۲۳ و ۲۴ اسفند) در کرمانشاه برگزار خواهد شد. @saraeer