175. نهايه، مرحله 12، فصل بيست و يک و بيست و دو(1).mp3
34.01M
175. نهایة الحکمة، مرحله دوازده، فصل بيست و يک و بيست و دو
تدریس: سربخشي
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
176. نهايه، مرحله 12، فصل بيست و سه و بيست چهار(1).mp3
41.32M
176. نهایة الحکمة، مرحله دوازده، فصل بيست و سه و بيست و چهار
تدریس: سربخشي
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
88. آموزش فلسفه، درس شصت و يک(1).mp3
38.45M
88. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و يک
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
89. آموزش فلسفه، درس شصت و يک(1).mp3
25.2M
89. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و يک، بخش دوم
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
90. آموزش فلسفه، درس شصت و دو(1).mp3
30.24M
90. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و دو
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
91. آموزش فلسفه، درس شصت و سه.mp3
29.35M
91. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و سه
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
92. آموزش فلسفه، درس شصت و چهار.mp3
42.42M
92. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و چهار
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
93. آموزش فلسفه، درس شصت و پنج.mp3
28.46M
93. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و پنج
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
94. آموزش فلسفه، درس شصت و شش.mp3
33.08M
94. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و شش
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
95. آموزش فلسفه، درس شصت و هفت.mp3
32.97M
95. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و هفت
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
96. آموزش فلسفه، درس شصت و هشت.mp3
38.39M
96. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و هشت
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
97. آموزش فلسفه، درس شصت و نه.mp3
39.7M
97. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس شصت و نه
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
98. آموزش فلسفه، درس هفتاد.mp3
34.28M
98. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس هفتاد
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
🕋 #مکتب | امام باقر ﴿؏﴾:
🔰 إِنَّمَا يُدَاقُّ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ فِي اَلْحِسَابِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي اَلدُّنْيَا.
♻️ خدا در روز قيامت نسبت به حساب بندگان خود، به اندازه عقلى كه به آنها داده حسابرسى مىكند.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
عنه عليه السلام : نَحنُ أهلَ البَيتِ لا يُقاسُ بِنا أحَدٌ ، فينا نَزَلَ القرُآنُ ، وفينا مَعدِنُ الرِّسالَةِ [ عيون أخبار الرضا عليه السلام : 2 / 66 / 297 عن حسن بن عبد اللّه التميمي عن أبيه عن الإمام الرضا عليه السلام ، كشف الغمّة : 1 / 40 إلى قوله «بنا أحد» . ] .
امام على عليه السلام : ما اهل بيتى هستيم كه هيچ كس با ما سنجيده نمى شود، قرآن در ميان ما نازل شده است و خاستگاه رسالت در ميان ماست.
@sarbakhshi
۱۷۲۶- ۵ الكافي، ۲/ ۴۵/ ۳/ ۱ محمد عن ابن عيسى عن محمد بن سنان عن ابن مسكان عن سدير قال قال لي أبو جعفر ع إن المؤمنين على منازل منهم على واحدة و منهم على اثنين و منهم على ثلاث و منهم على أربع و منهم على خمس و منهم على ست و منهم على سبع فلو ذهبت تحمل على صاحب الواحدة ثنتين لم يقو و على صاحب الثنتين ثلاثا لم يقو- و على صاحب الثلاث أربعا لم يقو و على صاحب الأربع خمسا لم يقو و على صاحب الخمس ستا لم يقو و على صاحب الست سبعا لم يقو و على هذه الدرجات.
ظرفیت آدمیان متفاوت است؛ مومنان نیز چنین اند. نباید بیش از ظرفیت کسی، از او انتظار داشت.
کاش بفهمند و بفهمیم.
@sarbakhshi
حسین انصاریان: متاسفانه رسانههای کشور در دعوت از کارشناسان دینی و روحانیون، خوب و شایسته عمل نمیکنند
شیخ حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه:
🔹برخی افراد که به عنوان کارشناس مذهبی در رسانهها حاضر میشوند از بنیه علمی و دینی بالایی برخوردار نیستند.
🔹گاهی سخنانی مطرح می شود که نه تنها با آموزه های فقهی و دینی منطبق نبوده بلکه به اعتقادات دینی مردم لطمه وارد کرده و بهانه ای را برای حمله به دین در اختیار دشمنان قرار میدهد.
🔹به عنوان نمونه چندی پیش موضوع تقابل دین و اخلاق مطرح گردید که اساسا این گزاره با ذات و جوهره پروردگار و اسلام علوی در تضاد است و سنخیتی ندارد./ جماران
✅ @Khabar_Fouri
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سالیانی در محضر پروفسور لگن هاوزن بودیم و بسیار آموختیم. اما آن چه در زندگی استاد بسیار شاخص و شگفت است، نحوه گرویدن ایشان به اسلام است.
🔻ایشان اعتقادی به دین نداشته و دوستی ایرانی به ایشان نهج البلاغه را هدیه می دهد و ایشان جذب و عاشق گفتار امیرالمومنین می شود و از همین جا به سوی اسلام و نهایتا تشیع گرایش پیدا می نماید.
🔹 تعبیر ایشان جالب است : دیدم علی علیه السلام از خدا سخن می گوید و اگر او خداپرست است، پس باید خدایی باشد؛ زیرا این شخصیت جز حق نمی تواند بگوید.
🔹 عید غدیر بر همگان مبارک.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
✍️ابوالفضل ساجدي
🌹 آثار عجيب درك حقيقت غدير
🔸امام صادق (ع): وَاللّه ِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْيَوْمِ بِحَقيقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِكَةُ فِى كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ... وَ مَا اَعْطَى اللّه ُ لِمَنْ عَرَفَهُ ما لايُحْصى بِعَدَدٍ. (مصباح التهجد ص 738)
🔸يعني: "به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعى «روز غدير» را مى شناختند، فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى كردند و بخششهاى خدا به كسى كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست."
🔸درك حقيقت اين عيد آنقدر به مقامات معنوي انسان مي افزايد كه مي تواند او را به مقام مصافحه فرشتگان برساند. منظور از مصافحه، بالا رفتن مقام انسان تا جايي است كه بتواند با موجودات عالم ملكوت ارتباط برقرار كند.
🔸قران كريم، مومنان حقيقي را داراي چنين مقامي مي داند كه برخي در دنيا و آخرت و بعضي فقط در آخرت نصيبشان مي شود، چنانچه در مورد آخرت مي فرمايد:
﴿وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ ٭ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
🔸يعني: "فرشتگان از هر درى (براى تبريك و تهنيت) بر آنان وارد مىشوند و ميگويند: بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت."
🌹درک حقیقت غدیر، مستلزم پیوند همه جانبه با امیر مومنان (ع)، و سبک زندگی علوی در خانواده و اجتماع است.
#عيد_غدير
🔰@Sajedi_ir
سبک زندگی علوی در خانواده و اجتماع، نه سبک زندگی من درآوردی این و آن که به زور حقنه شود. باید سیره اهل بیت علیهم السلام را از خودشان آموخت، و نه از گمراهان.
در این کانال روایاتی را که ویژگی خاصی در آنها یافته ام منتشر میکنم تا کانال یادداشت های فلسفی، همچنان مختص بحث های فلسفی باقی بماند. شاید نکته ای نیز در توضیح روایت منتشر شده اضافه کردم. دوستانی که مایل به خواندن حکمت های معصومانه اند، وارد شوند 👇👇👇
روایات برگزیده بنده ناچیز
https://eitaa.com/hekamemasomaneh
پرسش و پاسخی درباره حقیقت تعریف
در مورد تعریف میگوییم که تصدیق نیست، بلکه صرفا توضیح حدود یک مفهوم ماهوی است. زیرا تصدیق جایی است که بخواهیم در مورد واقعیت قضاوت و ادعایی داشته باشیم. اما در تعریف نسبت به واقعیت خارجی آن مفهوم ماهوی قضاوتی نداریم. از طرفی درمورد «واقعیت» میگوییم که هرچیزی است که گزاره در موردش ادعا و قضاوت دارد. چه در درون ما باشد (مثل اینکه مفهوم انسان کلی است) چه در بیرون ما. چه مفروض باشد چه محقق. چه فرضش محال باشد چه ممکن. پس گزاره «مفهوم انسان کلی است» هم یک تصدیق است و دارد از واقعیت متناسب با خودش حکایت میکند.
اشکال: خوب «تعریف» نیز دارد در مورد واقعیتی در درون ما گزارش میدهد. چرا نمیگویید که تعریف نیز یک نوع تصدیق است؟
پاسخ
از آنجا که تصور تصدیق نیست، وقتی بخواهیم آن را از حالت مجهول درآورده به صورت معلوم درآوریم (تعریف همین است)، نتیجه ی حاصل هم باید تصور باشد، نه تصدیق. از طرفی ما این کار را در قالب تصدیق انجام میدهیم. برای همین است که مشکل پیدا میشود. برای حل مشکل کافی است توجه کنیم که بین عمل تعریف کردن و ماحصل تعریف فرق است. به عبارت دیگر محتوای تعریف که یک تصور است و مساوی است با معرَّف، فرق دارد با قالبی (قضیه ای) که این محتوا در آن ارائه میشود؛ یعنی ما ناگزیر هستیم محتوا را داخل قالب یک قضیه ریخته و آن را تصدیق کنیم، اما منظورمان تصوری است که در قالب قضیه به مخاطب ارائه داده میشود. اگر بخواهم در یک مثال این مطلب را توضیح دهم، باید بگویم: وقتی میخواهیم انسان را (فرض میکنیم که تصوری است مجهول) تعریف کنیم، میگوییم: انسان همان حیوان ناطق است. این جمله قالب قضیه را دارد و ما محتوای آن را تصدیق کرده ایم. مخاطب نیز با همین تصدیق مواجه شده است، منتها تعریف انسان، محتوایی است که درون این تصدیق است، بدون نسبت و حکم؛ یعنی چیزی که مساوی با انسان است، عبارت است از: حیوان ناطق بودن. به این ترتیب، تعریف انسان که یک تصور اجمالی است، میشود یک تصور تفصیلی. در عین حال، این تعریف در قالب یک تصدیق ارائه شده است. پس به طور خلاصه، باید بین معرَّف که یک تصور تفصیلی است با قالبی که معرف را در آن قرار داده ایم، فرق گذاشت و این چنین، مشکل حل میشود.
@sarbakhshi