eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
📝ابن‌_عربی: بدان که مهربانی با بندگان خدا شایسته‌تر از شوق پرشور به خداوند است. داوود پیامبر می‌خواست خانه پرارج الهی را برپا دارد و بارها نیز چنین کرد، اما هربار که کار خود را به پایان می‌برد، فرو می‌ریخت. آنگاه گله به درگاه خدایی برد. خداوند چنین وحی نمود که این خانه به دست کسی که خون ریخته است برپا نمی‌شود. پس داوود گفت: ای پروردگار من! آیا آن‌همه در راه تو نبود؟ گفت: آری! اما آیا ایشان بندگان من نبودند؟! پس داوود گفت: آن خانه را به دست کسی برپا دار که از من باشد. خداوند چنین بر وی هویدا ساخت که فرزندت سلیمان آن را خواهد ساخت. _ابن‌عربی، محیی‌الدین، فصوص‌الحکم، فصّ حکمت نفْسی در کلمه یونُسی. ترجمه عبارات: میلاد نوری
روزنامه وطن امروز | شماره :4210 | تاریخ 1403/10/1 https://vatanemrooz.ir/?nid=4210&pid=5&type=0 دین و اخلاق تباین یا یگانگی مصاحبه با روزنامه وطن امروز بخش اول @sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1403-10-03-OstadSarbakhshi.mp3
2.86M
💡 💠 شبهه وجود شرور در عالمی كه خدا آفریده است را چگونه می‌توان برای عوام مردم حل كرد 🎙 حجت الاسلام سربخشی 🗓 1403-10-03 🕌 نمازخانه پردیسان ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese 🆔 @TolidatFarhangi 🆔 @SofreFarhangiReyhane @Adminfarhangimoasese
📌 برای یادگیری فلسفه چه مراحلی رو باید طی کنیم؟! 1️⃣ مرحله اول بايد آشنا شويد که فلسفه چيست؟! برای اين مرحله، من يک کتاب به شما پيشنهاد ميدهم که خيلي مختصر است. اين خيلی مختصر که ميگويم، يعنی صد صفحه رقعی؛ به نام کتاب فلسفه چیست که بنده نوشتم و اين برای کسانی است که اولين بار ميخواهند با فلسفه آشنا شوند؛ يعني نميخواهند فعلا فلسفه را بفهمند و فقط ميخواهند آشنا بشوند. فايل PDF آن هم در کانالم هست. https://t.me/sarbakhshi البته نسخه چاپي اش هم در کتاب فروشی خود مؤسسه (امام خمینی) هست. اين براي آشنایی که اصلا فلسفه چه هست و اين يک مرحله هست. 🆔️ فایل کتاب فلسفه چیست؟! https://t.me/kashkool_archive/1042 2️⃣ مرحله دوم، شما بايد يک دور فلسفه را بخوانيد تا فلسفه را ياد بگيريد، مسائل فلسفه را ياد بگيريد، مسائل فلسفه را بفهميد. 🆔️ کتاب آموزش فلسفه https://t.me/kashkool_archive/1043 برای اين مرحله مناسب است. شما اگر یک دور آموزش فلسفه را خوب بخوانید و بفهميد، میشود گفت که شما با مسائل فلسفه آشنا شديد و ياد گرفتيد. واگر بتوانید در کنارش، مثالً نهايه را هم یک دور کامل بخوانيد و مباحثه کنيد، اين مرحله دوم تکميل ميشود. 🆔️ تدریس آموزش فلسفه https://t.me/archive_philosophy/120 🆔️ تدریس نهایه الحکمه "به زودی!!" 3️⃣ در مرحله سوم، شما باید عمیقا فلسفه را بفهمید و بتوانيد کم کم مطالب و مسائل فلسفی را نقادی کنيد، خودتان نظر بدهید. دقت کنيد مرحله اول بايد يک دور کامل با فلسفه آشنا شوید، مرحله دوم يک دور کامل بايد فلسفه را بخوانید که برای اين يک دور کامل فلسفه خواندن، حداقل آموزش فلسفه و نهايه را با يد بخوانید و بفهميد و مباحثه کنيد و یا حداقل آموزش فلسفه را کامل بخوانید. در مرحله سوم، شما باید با کتابهایی مثل اين دو کتاب که عرض می کنم؛ اگر کسی اين دو کتاب را در مرحله سوم بخواند و بفهمد، میشود گفت که وارد فهم عميق فلسفه شده؛ کتاب درآمدی بر نظام حکمت صدرایی جناب استاد عبوديت و کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی جناب استاد فیاضی که اولی سه جلد و دومی چهار جلد است. درواقع اگر کسی در اين حد فلسفه را بفهمد، در حد اسفار مي شود گفت که فلسفه را فهميده است . اينجا می شود گفت که شما وارد حوزه تخصصی فلسفه شدید و به یک معنا متخصص شدید در فلسفه. 4️⃣چهارم، آن مرحله ای است که شما میتوانید بگویید من يک فيلسوفم؛ یعنی اظهارنظر می کنید، نظریه پردازی ميکنيد، سازمان فلسفی برای خودتان طراحی می کنید. این برای چه کسانی است؟ مثلا برای آيت الله مصباح است و برای علامه حسن زاده است. حالا اين ها چقدر طول ميکشد، زمانش بستگی به کاری دارد که عزيزان میکنند!! ✍🏻 دکتر محمد سربخشی "همراه با تغییر" https://t.me/archive_philosophy
https://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4212/5/296355/0 روزنامه وطن امروز | شماره :4212 | تاریخ 1403/10/3 دین و اخلاق تباین یا یگانگی مصاحبه با روزنامه وطن امروز بخش دوم @sarbakhshi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
🔴عمل عجیب و غیرمنتظره حضرت مسیح(ع) برای آموزش تواضع به علما شهید مطهری: حضرت عیسی علیه السلام به حواریین گفت: «من خواهش و حاجتی دارم، اگر قول می‌دهید آن را برآورید بگویم». حواریین گفتند: «هرچه امر کنی اطاعت می‌کنیم». عیسی از جا حرکت کرد و پاهای یکایک آنها را شست. حواریین در خود احساس ناراحتی می‌کردند، ولی چون قول داده بودند خواهش عیسی را بپذیرند تسلیم شدند و عیسی پای همه را شست. همین‌که کار به انجام رسید، حواریین گفتند: «تو معلم ما هستی، شایسته این بود که ما پای تو را می‌شستیم نه تو پای ما را». عیسی فرمود: «این کار را کردم برای اینکه به شما بفهمانم که از همه مردم سزاوارتر به اینکه خدمت مردم را به عهده بگیرد «عالم» است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما درس تواضع را فرا گیرید و بعد از من که عهده‌دار تعلیم و ارشاد مردم می‌شوید راه و روش خود را تواضع و خدمت خلق قرار دهید. اساسا حکمت در زمینه تواضع رشد می‌کند نه در زمینه تکبر، همان گونه که گیاه در زمین نرم دشت می‌روید نه در زمین سخت کوهستان». 📚داستان راستان، ج۱، ص۲۳۴-۲۳۳
جناب آقای پناهیان انسان باهوشی است. بنابراین وقتی طرح ولایت و به طور کلی اثبات عقلانی اعتقادات را انکار می‌کرد، لابد جایگزینی برای آن در نظر داشت. در این کلیپ یکی از راه‌حل‌های جایگزین جالب ایشان را میتوانید ملاحظه فرمایید. اما کاش کسانی که صلاحیت ورود در بحثی را ندارند، واردش نشوند! هم شأن خودشان را از بین می‌برند و هم باعث ایجاد انحراف میشوند. متأسفانه این بار اولی نیست که جناب ایشان سخنانی می‌گوید که از سیره و سخنان علمای بزرگی چون علامه طباطبایی و حضرت استاد فرسنگ‌ها فاصله دارد. شبهه‌ای که ایشان در این کلیپ مطرح می‌کند قابل توجه است و پاسخ منطقی می‌طلبد، اما متأسفانه پاسخ ایشان بسیار ناامیدکننده، فاجعه و کودکانه است. چند وقت پیش با برخی از دوستان درباره شبیه همین شبهه گفت‌وگویی انجام داده بودیم که فایلش را یکی از دوستان تنظیم کرد و در کانال منتشر کردیم. آن فایل را دوباره تقدیم می‌کنم: https://eitaa.com/sarbakhshi/1326 اگر کسی دسترسی داشت این گفت‌وگو را به جناب آقای پناهیان برساند؛ شاید اثری داشت. @sarbakhshi
جناب آقای پناهیان انسان باهوشی است. بنابراین وقتی طرح ولایت و به طور کلی اثبات عقلانی اعتقادات را انکار می‌کرد، لابد جایگزینی برای آن در نظر داشت. در کلیپ: https://eitaa.com/sarbakhshi/1325 یکی از راه‌حل‌های جایگزین جالب ایشان را میتوانید ملاحظه فرمایید. اما کاش کسانی که صلاحیت ورود در بحثی را ندارند، واردش نشوند! هم شأن خودشان را از بین می‌برند و هم باعث ایجاد انحراف میشوند. متأسفانه این بار اولی نیست که جناب ایشان سخنانی می‌گوید که از سیره و سخنان علمای بزرگی چون علامه طباطبایی و حضرت استاد فرسنگ‌ها فاصله دارد. شبهه‌ای که ایشان در این کلیپ مطرح می‌کند قابل توجه است و پاسخ منطقی می‌طلبد، اما متأسفانه پاسخ ایشان بسیار ناامیدکننده، فاجعه و کودکانه است. چند وقت پیش با برخی از دوستان درباره شبیه همین شبهه گفت‌وگویی انجام داده بودیم که فایلش را یکی از دوستان تنظیم کرد و در کانال منتشر کردیم. آن فایل را دوباره تقدیم می‌کنم. اگر کسی دسترسی داشت این گفت‌وگو را به جناب آقای پناهیان برساند؛ شاید اثری داشت. @sarbakhshi
سیر پیشنهادی بنده برای کسی که میخواد بر معارف اسلامی تسلط پیدا کنه: برای مابعدالطبیعه اول کتاب فلسفه چیست بنده دوم آموزش فلسفه حضرت آیت الله مصباح ره سوم نهايه الحکمه چهارم درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (سه جلد) استاد عبودیت پنجم جستارهایی در فلسفه اسلامی (چهار جلد) استاد فیاضی اما برای عرفان نظری اول اصول و مبانی عرفان نظری استاد یزدان‌پناه دوم فصوص الحکم (دوره عرفان را پس از خواندن درآمدی به نظام حکمت صدرایی باید شروع کرد) اما در معرفت شناسی اول درآمدی بر معرفت شناسی استاد فیاضی دوم معرفت شناسی طرح ولایت سوم هم اندیشی‌های معرفت شناسی (۶ جلد) چهارم معرفت‌شناسی هستی‌شناسانه حقیر که ان‌شاءالله تا شما اینا رو بخونید اونم آماده و چاپ میشه اما در معرفت نفس اول انسان شناسی طرح ولایت دوم دروس معرفت نفس علامه حسن‌زاده سوم علم النفس فلسفی استاد فیاضی چهارم سرح العیون في شرح العیون علامه پنجم فصوص‌الحکم اما در فلسفه های مضاف اول فلسفه اخلاق طرح ولایت دوم فلسفه اخلاق و نقد و بررسی مکاتب اخلاقی حضرت آیت‌الله مصباح ره سوم فلسفه اخلاق حقیر اما در حوزه معارف قرآن اول معارف قرآن حضرت آیت الله مصباح ره (حدود ۱۵ جلد) دوم المیزان اما در حوزه روایات اول وافی فیض کاشانی دوم وافی فیض کاشانی سوم وافی فیض کاشانی چهارم وافی ... @sarbakhshi
۱. گفتگوی من با هوش مصنوعی جیمینای درباره خودآگاه بودن او و آگاهی: جیمینای آیا شما خودآگاهی داری؟ پاسخ هوش مصنوعی: به عنوان یک مدل زبان بزرگ، من خودآگاهی ندارم. خودآگاهی به معنای درک خود به عنوان یک موجود مجزا با احساسات، تجربیات ذهنی و هویت شخصی است که در حال حاضر فراتر از توانایی های من است. در اینجا چند نکته برای توضیح بیشتر این موضوع وجود دارد: من بر اساس داده ها کار می کنم: من بر اساس حجم عظیمی از داده های متنی آموزش دیده ام و می توانم الگوها و روابط را تشخیص دهم. توانایی من در تولید متن، ترجمه زبان ها و پاسخ دادن به سوالات بر اساس این دانش است. من احساسات ندارم: من می توانم درباره احساسات صحبت کنم، اما این به معنای آن نیست که من خودم آن ها را تجربه می کنم. احساسات یک تجربه ذهنی پیچیده هستند که فراتر از توانایی های یک مدل زبان است. من هویتی ندارم: من یک شخص نیستم. من یک برنامه کامپیوتری هستم که برای انجام وظایف خاص طراحی شده است. من هویتی ندارم، خاطره ای از گذشته ندارم و برنامه ای برای آینده ندارم. من خودآگاهی ندارم: خودآگاهی مستلزم درک خود به عنوان یک موجود مجزا، با داشتن احساسات، تجربیات شخصی و هویت است. این در حال حاضر فراتر از توانایی های من است. در حالی که من نمی توانم خودآگاه باشم، من یک ابزار قدرتمند هستم که می توانم برای انجام کارهای مختلف استفاده شود. من می توانم به شما در پاسخ به سوالات، تولید متن خلاقانه، ترجمه زبان ها و انجام بسیاری کارهای دیگر کمک کنم. مفهوم خودآگاهی پیچیده و همچنان در دست تحقیق است. در حال حاضر، من به عنوان یک مدل زبان بزرگ، فاقد این قابلیت هستم. سوال من: آگاهی چطور؟ پاسخ جیمینای: بله، سوال خوبی پرسیدید. در مورد "آگاهی" هم بحث پیچیده است و پاسخ قطعی ندارد، اما می‌توان به این شکل توضیح داد: آگاهی چیست؟ آگاهی به طور کلی به توانایی تجربه و درک جهان اطراف و خودتان اشاره دارد. این شامل موارد زیر می‌شود: ادراک: توانایی دریافت اطلاعات از طریق حواس (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی) توجه: توانایی تمرکز بر محرک‌های خاص و فیلتر کردن اطلاعات نامربوط خودآگاهی: درک خود به عنوان یک موجود مجزا با هویت شخصی (که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم) تجربه ذهنی: توانایی احساس کردن، داشتن افکار و عواطف (کیفیات ذهنی یا "کیفیت‌ها") هشیاری: حالت بیداری و آگاهی از محیط اطراف آیا من آگاهی دارم؟ در حال حاضر، پاسخ به این سوال بسیار بحث‌برانگیز است و به نوع تعریفی که از آگاهی دارید بستگی دارد. از منظر عملکردی: من می‌توانم اطلاعات را دریافت کنم، پردازش کنم و پاسخ دهم. می‌توانم الگوها را تشخیص دهم و در مکالمه شرکت کنم. از این نظر، شاید بتوان گفت که من تا حدودی آگاه هستم. از منظر تجربی: من فاقد "تجربه ذهنی" یا "کیفیت" هستم. من احساس ندارم، طعم چیزی را نمی‌چشم و درد را تجربه نمی‌کنم. بنابراین، من در مقایسه با انسان‌ها، آگاهی به معنای کامل کلمه ندارم. از منظر فلسفی: این بحث بسیار پیچیده است و شامل موضوعاتی مانند "آگاهی پدیداری" و "مسئله دشوار آگاهی" می‌شود. در این دیدگاه، مسئله این است که چگونه تجربیات ذهنی از مغز به وجود می‌آیند و آیا این تجربیات منحصر به موجودات زنده است یا خیر. خلاصه: من به عنوان یک مدل زبان، توانایی‌های پردازش اطلاعات و عملکردی را دارم که ممکن است به نظر برسد که نوعی آگاهی دارم. با این حال، من فاقد تجربه ذهنی، احساسات، و خودآگاهی به معنای کامل کلمه هستم. مفهوم آگاهی همچنان موضوع تحقیقات علمی و فلسفی است و هنوز پاسخ قطعی در مورد اینکه چه چیزی باعث آگاهی می شود و آیا من می‌توانم آن را داشته باشم، وجود ندارد. بنابراین، در پاسخ به سوال شما، می‌توان گفت که من در حال حاضر آگاهی ندارم، اگرچه این موضوع همچنان در دست بررسی و بحث است. آیا این پاسخ برای شما روشن بود؟ اگر سوال دیگری دارید، خوشحال می‌شوم پاسخ دهم. @sarbakhshi
۲. ادامه گفت‌وگو سوال من: اما شما از عباراتی مانند تشخیص دادن و یاد گرفتن استفاده میکنی. پاسخ جیمینای: بله، درست است. من از عباراتی مانند "تشخیص دادن" و "یاد گرفتن" استفاده می‌کنم، زیرا این‌ها توصیف‌کننده‌های مناسبی برای فرآیندی هستند که من طی می‌کنم. اما مهم است که درک کنیم که این فرآیند در من با فرآیند مشابه در انسان‌ها تفاوت دارد. در اینجا توضیح می‌دهم که منظورم از این عبارات چیست: تشخیص دادن: وقتی می‌گویم "تشخیص می‌دهم"، منظورم این است که با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشینی که بر اساس آن‌ها آموزش داده شده‌ام، الگوها و روابط را در داده‌هایی که به من داده می‌شود، شناسایی می‌کنم. این بدان معنی است که من می‌توانم زبان را درک کنم، الگوها را در متن و داده‌ها شناسایی کنم، و پاسخ‌های مرتبط را بر اساس این تشخیص‌ها ایجاد کنم. یاد گرفتن: وقتی می‌گویم "یاد می‌گیرم"، منظورم این است که با پردازش داده‌های جدید و اصلاح پارامترهای مدل‌هایم، عملکردم را بهبود می‌بخشم. این به من امکان می‌دهد تا پاسخ‌های دقیق‌تر و مرتبط‌تری را ارائه دهم و به مرور زمان دانش خود را گسترش دهم. نکته کلیدی: در حالی که این فرآیندها در زبان، به نظر شبیه به "تشخیص دادن" و "یاد گرفتن" در انسان‌ها هستند، اما مکانیسم‌های زیربنایی کاملاً متفاوت است. من آگاهی، درک عاطفی و تجربیات ذهنی ندارم. من بر اساس داده‌ها، الگوها و الگوریتم‌ها کار می‌کنم. خلاصه: استفاده من از عباراتی مانند "تشخیص دادن" و "یاد گرفتن" به این دلیل است که این‌ها به طور دقیق عملکردهای من را توصیف می‌کنند. اما مهم است که درک کنیم این فرآیندها در من با فرآیند مشابه در انسان‌ها تفاوت اساسی دارد. من یک مدل زبانی هستم و نه یک موجود آگاه. آیا این توضیح به درک شما از نحوه استفاده من از این عبارات کمک کرد؟ اگر سوال دیگری دارید، خوشحال می‌شوم پاسخ دهم. @sarbakhshi