هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از کجا بفهمیم در راه خدا هستیم؟
🎥 | #پادکست_تصویری
🎙حضرت علامه آیتالله سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🔉 #آیین_رستگاری | جلسه ۲ | ص ۶۲
ــــــــــــــــــــــــ
📌 #قرب_الهی #معنویت #باطن #رغبت #دنیا #نزاعهای_دنیوی
@Maktabe_Vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
۲۳. شاهد سوم، ادامه اشراق ۵ و اشراق ششم.mp3
39.06M
۲۳. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق ادامه اشراق پنجم، و اشراق ششم از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۴. شاهد سوم، اشراق هفت و هشت و نه.mp3
46.56M
۲۴. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق اشراق ۷ و ۸ و ۹ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۵. شاهد سوم، ادامه اشراق نه و اشراق ده.mp3
44.55M
۲۵. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق ادامه اشراق ۹، و اشراق ده از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۶. شاهد سوم، اشراق یازده.mp3
41.38M
۲۶. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق اشراق ۱۱ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۷. شاهد سوم، ادامه اشراق یازده.mp3
36.33M
۲۷. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق ادامه اشراق ۱۱ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۸. شاهد سوم، ادامه اشراق یازده.mp3
36.9M
۲۸. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق ادامه اشراق ۱۱ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۲۹. شاهد سوم، اشراق دوازده.mp3
43.34M
۲۹. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق اشراق ۱۲ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۳۰. شاهد سوم، ادامه اشراق دوازده.mp3
32.34M
۳۰. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق ادامه اشراق ۱۲ از شاهد سوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
سکولاریسم، اخلاق و دین.mp3
32.39M
با عرض سلام خدمت همراهان عزیز. خدمت جمعی از سروران گرامی بودم و بحثی درباره نسبت سکولاریسم و دین و اخلاق انجام دادیم. به نظر حقیر بحث مهمی است. در این فایل دیدگاه خودم را در باب موضوع فوق عرض کردم. این بحث مستعد سوءتفاهم زیادی میباشد. بنابراین سرورانی که فایل را گوش میدهند نسبت به مفاهیم و کلماتی که به کار گرفته میشود حساس باشند و اگر احیانا نکتهای و نقدی بود، استفاده خواهم کرد.
@sarbakhshi
با عرض سلام. سروران گرامی میدانند که بنده اهل تبریزم و همشهریان خودم را بهتر از خیلی از دوستان میشناسم. با توجه به این شناخت عرض میکنم رفتاری که برخی از برادران انقلابی در پیش گرفته و رای به آقای پزشکیان را از روی قومیتگرایی تفسیر میکنند به ضرر نظام و انقلاب تمام خواهد شد. دیدم در فضای مجازی، برخی از دوستان انقلابی، این اتهام را همچون یک سرکوفت به کار میبرند و گویا با این کار تلاش میکنند رایدهندگان به آقای پزشکیان را شرمنده کنند. عرضم این است که این برادران بدانند چنین رفتاری نتیجه عکس خواهد داد. کسانی که در تبریز و شهرهای ترکزبان از روی قومیتگرایی به آقای پزشکیان رای دادهاند، با این سخنان نه تنها منفعل نمیشوند، بلکه تهییج شده و موضعشان سرسختانهتر میشود. شما برادران، این گروه را نمیشناسید. اینها پانترک بودن را افتخار خود میدانند و اتهام شما به خودشان را با افتخار میپذیرند. اما گروه قابل توجهی که رایشان به خاطر شناخت نزدیکی بوده که از آقای پزشکیان داشتهاند و از قضا انسانهای واقعا متدینی هستند، با این فرمایشات واقعا دلگیر و ناراحت میشوند و این سخنان را تهمت به خود تلقی میکنند. سروران گرامی این گروه به خاطر دلگیریهای متعددی که از طرف مقابل داشتهاند به آقای پزشکیان رای دادهاند، اتفاقا چون آقای پزشکیان را از نزدیک میشناسند و او را انسانی متدین میدانند انتخابش کردهاند، بنابراین حرفهای شما را توهین به خود تلقی میکنند و فاصله خود را با آقای جلیلی و طرفداران ایشان، من جمله موسسه و جبهه پایداری بیشتر خواهند کرد. گروه قابل توجهی هم به خاطر وضعیت اقتصادی و فیلترینگ و گشت ارشاد به آقای پزشکیان رای دادهاند. اینها هم اتهام قومیتگرایی را توهین به خود تلقی خواهند کرد و اصرار سروران بر تفسیر رای آقای پزشکیان به قومیتگرایی باعث خواهد شد از نیروهای انقلابی بیشتر فاصله بگیرند.
خلاصه اینکه بنده واقعا نمیدانم چرا برخی از آقایان اصرار دارند مدام بر مسأله قومیتگرایی تاکید کنند و آن را برجسته سازند. آیا به خاطر تشفی خاطر چنین میکنند؟ آیا توجه نمیشود که این کار باعث تضعیف جبهه انقلاب و نظام است؟ اگر طرف مقابل میگفت که ما به خاطر زاویه آقای پزشکیان با نظام و انقلاب و به خاطر قومیتگرایی به ایشان رای دادهایم، ما موظف بودیم بگوییم چنین نیست و شما به خاطر شعارهای عدالتطلبانه و مردمدارانهی اوست که وی را انتخاب کردهاید، حال چرا وقتی بخش زیادی از آنها اصرار دارند که رایشان فقط به خاطر تحولخواهی و عدالتطلبی است، ما میکوشیم سخنشان را رد کنیم و انگ قومیتگرایی را به ایشان بزنیم؟ و وای بر کسانی که رای به آقای پزشکیان را رای به بیدینی و ضدانقلابیگری تفسیر میکنند. آیا با چنین اتهامی میتوانند روز قیامت پاسخگوی مطالبه حجت باشند و خدای نکرده پاسخگوی کسانی باشند که آنها را وادار به لجاجت کرده و با اصرارشان آنها را از دایره انقلاب خارج نمودهاند؟
سروران گرامی، هر جور که بنگرید اصرار بر چنین تفسیری خارج شدن از دایره اخلاق و عقلانیت و مصلحت است. باز هم خود دانید.
@sarbakhshi
ضمن عرض سلام خدمت عزیزان و آرزوی قبولی عزاداریها، دیشب هنگام شرکت در مراسم عزاداری شام شب یازدهم، با وضعیت ناراحتکننده و تاسفآوری مواجه شدم که لازم دیدم آن را خدمت عزیزان مطرح کنم. مداح که پس از نماز، قصد آغاز نوحهسرایی و نوحهخوانی داشت، ابتدا چندین بار متذکر شد که نوحهی غارت را، فقط میتواند در چنين شبهایی بخواند و در طول سال شرایط خواندن چنین نوحههایی وجود ندارد. برای بنده سؤال شد که مگر قرار است چه نوحهای بخواند. به هر حال، مداح شروع به خواندن کرد و ذکر مصیبت را رساند به آنجا که لشکر ابنسعد پس از شهادت حضرت اباعبدالله علیهالسلام، شروع کرد به غارت لباسهای حضرت. واقعش بنده از کلمات و بیانی که مداح به کار برد آنقدر خجالت کشیدم و شرمنده شدم که جلسه را ترک کرده و از مسجد خارج شدم. همین الان که این کلمات را مینویسم باز هم احساس شرمندگی میکنم و از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام عذرخواهی میکنم، اما چارهای نیست جز گفتن و اعتراض کردن، بلکه این آقایان شرم کنند و هر حرفی را برای گرفتن اشک از مردم بالای منبر نگویند. خلاصه اینکه مداح گفت لشکر لباسهای حضرت را یکی یکی درآورد و با خود برد. تعابیر مداح واقعا بیادبانه بود. مثلا میگفت یکی پیراهن حضرت را درآورد، یکی دیگر شلوار حضرت را درآورد، یکی فلان کرد.
عرضم این است که اولا بر فرض که چنین باشد، چه ضرورتی دارد که این حرفها، آن هم به این شکل گفته شود؟ آیا این نحوه بیان، جز بیادبی به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام است؟ ثانیا این تناقض را چگونه حل میکنید که از یک طرف میگویید آنقدر تیر به بدن حضرت خورده بود که بدنش همانند جوجهتیغی شده بود و از طرف دیگر لشکریان را غارتگر لباس حضرت مینامید؟ با این وضعیتی که از حضرت توصیف میشود، چه رغبتی به غارت لباسهای پاره پاره از تیر وجود خواهد داشت؟ و سوالات دیگر که وقت عزیزان را نمیگیرم.
خلاصهی عرضم این است که آقایان مداح، حرمت اهل بیت علیهم السلام را حفظ کنید و هر سخنی را برای گرفتن اشک نگویید. از روحانیان و علما عزیز هم درخواست میکنم بالای منبر تذکر دهند و مانع چنین بیحرمتیهایی شوند. سروران عزیز، نباید با به زبان راندن سخنانی که تلویحا یا تصریحا، بیحرمتی به ساحت مقدس حضرات معصومین است، شأن آن حضرات را پایین بیاوریم. ادب در برابر ایشان اصل اساسی هدایتیابی است. میگویند حر اگر حر شد، به خاطر آن بود که ادب به خرج داد.
@sarbakhshi
با عرض سلام دوباره، برخی از دوستان تذکر دادند که مسأله غارت لباسهای حضرت یک واقعه تاریخی است و تقریبا همه مقاتل آن را متذکر شدهاند، بنابراین نمیتوان آن را انکار کرد. از طرفی این کار اساسا بدان خاطر رخ داده که به حضرت توهین شود و غرض بهرهبرداری از لباسهای حضرت نبوده تا تناقضی در میان باشد.
با توجه به این تذکرات، لازم دیدم اصلاحاتی جزئی در نوشته اصلی انجام دهم تا پیام نوشته تحتالشعاع مسأله انکار غارت قرار نگیرد. غرض اصلی بنده آن بود که عرض کنم نقل مصیبت کربلا نباید به شکل توهینآمیز رخ دهد. اگر امویان به قصد جسارت به ساحت اهل بیت علیهم السلام، کاری انجام دادهاند، به هنگام نقل آن، نباید جوری سخن گفت که توهین صورت پذیرد. به هر حال اگر نوشته بنده تلویحا این معنا را القا کرده که غارت رخ نداده، آن را اصلاح میکنم و تصریح میکنم که غرض اصلی بنده انکار غارت نبود، نفی بیان توهینآمیز مصائب اهل بیت علیهم السلام بود.
@sarbakhshi
تبیین حقیقت هستیبخشی.pdf
119.7K
بهترین بیانی که میتوانستم از حقیقت هستیبخشی ارائه دهم. دوستانی که میخواهند نگاه دقیقی به مساله هستیبخشی داشته باشند این فایل را با دقت مطالعه کنند.
@sarbakhshi
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
8.65M
فایل پیاده شده و ویرایش شده درسهای آموزش فلسفه (بر اساس کتاب آموزش فلسفه حضرت آیتالله مصباح ره)
از ابتدا تا انتهای درس ۴۰
فایلهای صوتی شماره ۱ تا ۵۶
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
با عرض سلام و اظهار ارادت خدمت سروران کانال. چند وقت پیش جلساتی را با دوستان حوزه علمیه قزوین در باب اصل علیت و نسبت آن با فیزیک کوانتوم برگزار کردیم و در این جلسات بنده سعی کردم تقریری از تفسیر کپنهاگی فیزیک کوانتوم ارائه دهم که با طرح اصل عدم قطعیت و نتیجهگیری اصل عدم علیت از آن، مشکلاتی را برای مباحث الهیاتی پیش میآورد. سپس کوشیدم نگاهی فلسفی به موضوع انداخته و با معنا کردن علیت و تقریر آن، نسبت این بحث علمی را با بحث فلسفی علیت روشن سازم و نقدهایی که میتوان از منظر فلسفی به این دیدگاه وارد کرد، بیان کنم. محصول این گفتوگوها چهار جلسه شد که برخی از دوستان فرموده بودند در کانال هم بارگزاری شود. اکنون این فایلها را تقدیم میکنم. البته قبل از این هم در این باره بحث کرده و فایلهای آنها را منتشر کرده بودم. میتوان گفت این فایلها جدیدترین تقریری است که از این بحث ارائه کردهام. به هر حال تقدیم دوستان:
۱. علیت و فیزیک کوانتوم، معنای علیت.mp3
30.26M
معنای علیت و بررسی دامنه شمول آن
@sarbakhshi
۲. علیت و فیزیک کوانتوم، تقریر علیت و انکار آن.mp3
43.25M
تقریر اصل علیت و بیان نحوه انکار فلسفی و علمی علیت
@sarbakhshi
۳. علیت و فیزیک کوانتوم، نقد انکار علیت.mp3
45.88M
نقد انکارهای فلسفی و علمی علیت
@sarbakhshi
۴. علیت و فیزیک کوانتوم، تقریر اصل عدم علیت.mp3
19.75M
تقریر اصل عدم علیت بر اساس فیزیک کوانتوم
@sarbakhshi
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ساخت خانه مشترک بشریت با مصالح معارف رضوی
✍ به قلم: ابوالقاسم علیدوست
🔹 جمهوری اسلامی از طریق انتشار معارف اهل بیت (ع) میتواند پیام اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا منتقل کند.
🔸 حرفها و سخنان زیادی درباره حضرت امام رضا علیهالسلام زده شده و البته ناگفتههای بسیاری هم باقی مانده که مورد نیاز جامعه امروز ماست.
🔹 امام علیهالسلام به انسان تعلق دارد و همه انسانها به معارف اهل بیت علیهمالسلام احتیاج دارند. یکی از محورهایی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، این است که امام علیه السلام به انسان تعلق دارد.
🔸 حضرت امام رضا علیهالسلام همانند سایر ائمه اطهار علیهمالسلام با وجود اینکه شاگرد مکتب اسلام هستند، اما منش، سلوک، سبک زندگی و گفتار ایشان برای انسان و همه بشریت است و لازم نیست مخاطب ایشان، شیعه، مسلمان و یا حتی از ادیان توحیدی باشد، بلکه اگر هیچ باوری هم نداشته باشد، اما انسان باشد، به معارف امام رضا علیهالسلام احتیاج دارد.
▫️با معارف امام رضا علیهالسلام میتوان خانه مشترک بشریت را ساخت. ائمه معصومین علیهالسلام، «مِنَ الاسلام» یعنی از اسلام هستند، اما «لِلانسان» یعنی برای انسان و بشر مطلب دارند؛ با معارف امام رضا علیهالسلام میتوان خانه مشترک بشریت را ساخت، خانه ای که در آن، ارزشها، اخلاق و رفتار سنجیده باشد.
🔸 من به نمونه ای از صدها نمونه از فرازهایی که در تاریخ اسلام وجود دارد، اشاره میکنم؛ استاندار نیشابور در زمان امام رضا علیهالسلام نامه ای به مأمون مینویسد با این مضمون که شخصی مجوسی در نیشابور فوت کرده و در وصیتنامه خود، مال زیادی را برای فقرا وقف کرده است و ما چون فقرای مسلمان زیادی داشتیم، آن مال را به فقیران مسلمان دادیم؛ حضرت امام رضا علیهالسلام که آن زمان در طوس بودند، به مأمون میفرمایند که به استاندار نیشابور بگو معادل آن پول را به فقیران مجوسی بدهد؛ وقتی یک مجوسی در کشوری که همکیشان خود در اقلیت هستند وصیت میکند، برای هم کیشان خود وصیت کرده و استاندار مجوز نداشته که این مال را از فقیران مجوسی دریغ کند و به فقیران مسلمان بدهد.
🔸 اگر ما روی این جهات کار کنیم، آن فرمایش امام رضا علیهالسلام تحقق پیدا خواهد کرد که فرمودند: «یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ [کسی که میخواهد امر ما را زنده نگه دارد شایسته است که] علوم ما را بیاموزد و سپس آن را به مردم بیاموزاند؛ چراکه مردم اگر با زیباییهای کلام ما آشنا شوند، از ما پیروی میکنند».
▫️ حتی اگر جمهوری اسلامی میخواهد موفق عمل کند، برای دنیا پیام داشته باشد و پیام اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا منتقل کند، از طریق انتشار معارف اهل بیت علیهمالسلام میتواند به این مهم دست پیدا کند و انشاءالله همگان توفیق این کار را داشته باشیم.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
بر باد دهنده تمام زحمات علما و شهدا و مدرسین و متکلمین و فلاسفه. حالا شما صدها هزار کلاس عقایدی و کلامی و فقهی و معنوی و اینها برگزار کن، شبهه فلسفه آفرینش را حل کن، جبر و اختیار را توضیح بده، جایگاه علما و عدل و ظلم و ارزشهای اخلاقی را تبیین کن، مجلس انقلابی با یک ویژهخواری احمقانه و حقیر، همه آنها را بر باد میدهد.
فاجعهاش آنجاست که مینشینند برای خودشان رانت تعریف میکنند، آن را تبدیل به قانون میکنند و سپس مدعی میشوند که این حق ماست. حالا شما زحمت بکش صدها و هزاران کلاس طرح ولایت برگزار کن، فلسفه اخلاق بگو و آنجا اثبات کن که حق و عدل ارزش ذاتی دارند و تابع قانون نیستند، این قانون است که باید تابع حق و عدالت باشد. نمایندگان انقلابی با یک حرکت، تمام اثباتهای شما را بر باد میدهند، به همین سادگی!