99.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 مستند گرگهای خاکستری؛
↩️ چگونگی حمایت سیا و ناتو از تشکیل یک گروه افراطی در اوج جنگ سرد
🔻 این مستند اطلاعات گستردهای پیرامون شبکه گرگهای خاکستری از اروپا تا ترکیه ارائه میدهد و افزون بر آن به نقش سیاستهای جهانی در تشکیل یک گروه افراطی خشن، اشاره دارد.
⬇️ موضوعاتی که با کلیک روی اعداد مستقیماً آن بخش را تماشا کنید:
0:00 معرفی
0:53 گرگهای خاکستری لیندزی اسنل را هدف قرار میدهند
2:12 ما با گرگهای خاکستری تماس میگیریم
3:36 سفر به آلمان برای صحبت با عضو سابق
4:46 ایدئولوژیهای راست افراطی ترکیه و پیوندهای آنها با سیا/ناتو
7:13 تلقین جوانان ترک
8:32 تداوم ناسیونالیسم در ترکیه
10:21 هدف ترکیه از کردها و ارمنیها
12:16 ممنوعیت و ادامه گرگهای خاکستری در اروپا
📌 لیندزی یک خبرنگار آمریکایی است که به دلیل تهیه مستند یا گزارش از فعالیتهای ترکیه در تحریک افراطگرایی در اروپا، قفقاز جنوبی و سوریه تحت تعقیب حکومت این کشور قرار گرفت. وی نخستین خبرنگاری بود که خبر مربوط به اعزام تروریستهای تکفیری به قراباغ کوهستانی را در قالب گردانهایی که از سوی ارتش ترکیه سازماندهی شده بودند منتشر کرد.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش سوم
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. روشن است که مهمترین فلسفۀ وجودی دولت اسلامی، «استقرار دین در جامعه» است و متدیّنان باید دولت را به خدمت غایات دینی بگمارند و اندیشۀ توحیدی را در لایۀ ساختاری و رسمی، تحقّق ببخشند. بااینحال، لیبرالهای مذهبی وقتی در قدرت قرار میگیرند، تکالیف حاکمیّتی خویش را در وجه عام و سختافزاری خلاصه میکنند و از اجرا و استقرار شریعت در جامعه پروا دارند. اینان در ظاهر، مدعی هستند که نباید دین را با تکیه بر زور و قهر و غلبه بر جامعه حاکم نمود و دین را دولتی کرد و مجال انتخاب و اختیار را از جامعه گرفت، اما این گزارهها، واقعی نیستند و پشتصحنۀ مواضع آنها را بیان نمیکند. حقیقت این است که لیبرالهای مذهبی معتقدند چون بخش عمدهای از جامعه، مایل به اجرای شریعت در جامعه نیست، دولت نباید خود را در برابر خواست اینان قرار بدهد و بدنۀ اجتماعیاش را دچار ریزش کند. ازاینرو، باید به بهانههای مختلف، شریعت را کنار بگذارد و جامعه را با انتخابهای فرهنگیاش رها کند. پس سخن نهانی و ناگفتۀ اینان، نگرانی از تقابل فرضیِ با جامعه و سوختن بدنۀ اجتماعیشان است، نه نحوه و کیفیّت اجرای شریعت در جامعه. بحث دربارۀ «روشها»، غلطانداز و بیراهه است و لیبرالهای مذهبی، در اصلِ «ارزشها» و امکان و ظرفیت اجتماعیِ تحققشان، تردید دارند. در واقع، میخواهند به نام دولت اسلامی بر جامعه حکومت کنند، اما از تحقق اسلام در جامعه بگریزند. لیبرالهای مذهبی، دههها در قدرت بودند، اما هیچگاه روشها و سازوکارها و مسیرهایی که خود را متمایل به آنها نشان میدهند، دنبال نکردند و نشان ندادند که چگونه شریعت را در جامعه مستقر میکنند؛ بلکه برخلاف اقتضای ذاتیِ دولت اسلامی عمل کردند و به نیروها و جریانهای مسألهدار و انحرافی میدان دادند. سیاست فرهنگیِ لیبرالهای مذهبی، «تساهلوتسامح» است که به معنی رهاسازی جامعه از لحاظ فرهنگی و مجالدادن به هویّتهای معارض برای تسخیر جامعه است. دورۀ حاکمیّت لیبرالهای مذهبی در تجربۀ اصلاح و اعتدال، دوره نفوذ و رخنۀ فرهنگی بوده است، نه پیشروی فرهنگی در چهارچوب روشهای خلاقانه.
۲. لیبرالهای مذهبی، خواستههای فرهنگی جامعه را نمایندگی نمیکنند، بلکه خواستهها را تولید و به جامعه القاء میکنند و آنگاه مدعی میشوند که نگاه و رویکردشان، برآیند بخشی از جامعه است. مسأله نیز همین است که بخشهای مهمی از جامعه، دستخوش روایتپردازیها و مجعولات و تحریفهای لیبرالهای مذهبی شده و طوطیوار، گفتههای تلقینی آنها را تکرار میکند. اینکه آیتالله خامنهای با صراحت و گزندگی تمام، از نیروهای تجدّدی در سطح نخبگانی به عنوان «خواصِ جلّال» یاد کردند و آنها را تهدید عمده دانستند، به دلیل همین خصوصیّت اثرگذاریشان است. جامعۀ ایران به طور طبیعی و فطری، در مدار هویّتی خویش است و به راهی میرود که اقتضای تاریخ انقلابی است، اما در این میان، نیروهای تجدّدی با گفتارهای وسوسهانگیز و شبههافکن، جامعه را دچار تلاطم و بیثباتی میکنند و ارادۀ انقلابیِ جامعه را رقیق میسازند. دراینحال، جامعه احساس میکند که میخواهد و انتخاب کرده، اما حقیقت آن است که بهصورت ناخودآگاه، به بازیچۀ لیبرالهای مذهبی فروکاهیده شده و مطالبۀ ساختارشکنانه و تجدّدی آنها را تکرار میکند. بهاینترتیب، اگر بگوییم که بخش عمدۀ مسأله، «بازی روایی» و «ساختشکنی ذهنی» است، سخنی به گزاف نگفتهایم. جریان تحریف، ذائقهیابی نمیکند و در پی شناسایی ارادۀ جامعه نیست، بلکه در طول دهههای گذشته، همواره کوشیده که به جامعه، خط و جهت تجدّدی بدهد و در برابر گفتمان اسلامی و انقلابی، دکان بگشاید و معارضه کند.
۳. در مقابل، ما نیز باید به سراغ مبادیِ تفکر معارض رفته و ریشهها و سرچشمههای فتنههای روایی و هویتی را شناسایی کنیم. علتالعلل، خواص جلّال هستند و اگر در همان ابتدای روایتپردازیهای معارض، فعّال و صریح در میدان باشیم و واسازی و مقابله و منهدم کنیم، ارادههای تجدّدی در عمق جامعه نفوذ نمیکنند و کار بر ما دشوار نمیشود. به بیان استاد مطهری، تجربههای تاریخی نشان میدهند که همواره، فساد و تباهی و انحراف، از لایۀ بالایی جامعه به تودهها و عامّه راه یافته است. این سرآمدان و شهرهگان سیاسی و فکری هستند که بر اراده و خواست جامعه اثر میگذارند و بنیانهای تفکّر انقلابی را در ذهنیّت جامعه، متزلزل میسازند. ما اکنون در مرحلۀ «بازسازی انقلابی ساختار ذهنیِ جامعه» قرار داریم و باید برای این کلانمسأله، چارهاندیشی کنیم؛ درحالیکه قدرت در اختیار لیبرالهای مذهبی قرار گرفته و ازاینجهت، با چالش مواجه شدهایم. باید عرصۀ عمومی را دریافت و تحوّل را از جامعه آغاز کرد، اما در عین حال، باید خاستگاههای تولید بحران هویّتی را نقطهزنی کرد.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 رژیم صهیونیستی زیر چتر حمایتی آمریکا و برخی کشورهای عربی «در انتظار پاسخ»
🎨 اثری از #کمال_شرف ، کاریکاتوریست یمنی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شکنجه و توحش در سیاهچالهای موسوم به زندان رژیم صهیونیستی!
🎨 طرح از #میکائیل_چیفتچی ، کاریکاتوریست ترکیهای
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 یحیی سنوار آمد و صهیونیستها دنبال سوراخ موش باشند
🎨 اثر #میکائیل_چیفتچی بهمناسبت انتخاب #یحیی_سنوار به جانشینی شهید #اسماعیل_هنیه
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ترکیه بعد از مسدودسازی اینستاگرام، هرگونه خدمات مرتبط با ویپیانها را نیز مسدود کرد
🔺 لازم به ذکر است که چندی پیش ترکیه بهخاطر سانسور اخبار و مطالب مرتبط با شهادت #اسماعیل_هنیه توسط اینستاگرام، تصمیم گرفت آن را با ۵۰ میلیون کاربر ترک، فیلتر کند.
براساس ادعای برخی منابع آذربایجانی ترکیه قصد دارد، تیکتاک را نیز فیلتر کند...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روسیه «سیستمهای پیشرفته جنگ الکترونیک Murmansk-BN» را تحویل ایران داد.
🔺 یک کانال مرتبط با اقلیم کردستان عراق ادعا کرد که «با کمک این رادارها میتوان ارتباطات جتهای جنگنده اسرائیل را مختل کرد».
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 روسیه «سیستمهای پیشرفته جنگ الکترونیک Murmansk-BN» را تحویل ایران داد. 🔺 یک کانال مرتبط با اقلیم
🚨 بنا به ادعای منابع خبری اقلیم کردستان و برخی منابع صهیونیستی، روسیه چند دستگاه اس ۴۰۰ (S400) را پس از ۱۵ سال به ایران هدیه داد. S400 بهعنوان پیشرفتهترین سیستم دفاع ضد هوایی جهان مشهور است.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 عوامل لابی باکو مجبورند توقعات باکو را بهطور کامل برآورده کنند، وگرنه با چماق و هویج باکو ادب خواهند شد!!
🔻 انتشار کتاب محسن پاکآیین، سفیر پیشین ایران در باکو با عنوان "مناقشه قراباغ از آغاز تا پایان"، رویکرد هویج و چماق باکو را در پی داشته است و در کنار استقبال از این کتاب، بهعلت رعایت نشدن تمامی خواستههای باکو در آن، محسن پاکآیین با فحاشیهای سبک باکو زود به زود نوازش میشود!
🔹 سخنان دوپهلوی محسن پاکآیین و عباس موسوی، سفرای پیشین ایران در باکو که ضمن لحاظ و رعایت خواستههای باکو، برخی جملات به نفع ایران نیز در مراسم تبلیغاتی رونمایی این کتاب بیان کردند نیز بعضاً از گزند نوازشها و تحریفهای رسانههای باکو در امان نماند!
🔸 بهگونهای،که برخی رسانههای باکو حتی به عباس موسوی هم رحم نکردند!!
🔸 اما، خبرگزاری آپا باکو در اقدامی قابلتأمل تلاش کرد عباس موسوی و محسن پاکآیین را از ظن خود تطهیر کند!!
🔸 پس از انتشار خبر کانال موعظه مبنی بر انتساب این جمله که "ارمنستان کشوری است که اراضیاش توسط یک کشور همسایه [جمهوری آذربایجان] اشغال شده است" به عباس موسوی، آپا این خبر را تکذیب و متن کاملتری از سخنان عباس موسوی منتشر کرد!!
🔸 خبرگزاری نیمهرسمی آپا خبری بهصورت نیمهتکذیبیه - نیمهخبر (بدون اینکه ذکر شود تکذیبیه از طرف خود عباس موسوی ارسال شده یا آپا برای حفظ او در چارچوب دلخواه باکو تهیه کرده است؟!)، منتشر کرد!
🔸 آپا جملاتی از عباس موسوی و محسن پاکآیین را منتشر کرد که حاکی از حمایت ایران از جمهوری آذربايجان و بهاصطلاح تحرک دیپلماتیک برای حفظ موقعیت ایران در قفقاز بوده است!!
🔸 خبرگزاری آپا پس از آنکه متوجه شد، جملاتی تحریف شده از سخنرانی عباس موسوی، سفیر برکنار شده ایران در باکو در برخی رسانههای باکو از جمله کانال "موعظه" منعکس شده، نوشت: "سید عباس موسوی سفیر سابق ایران در آذربایجان گفت: ارمنستان کشوری بود که یکی از کشورهای همسایه را اشغال کرده بود.
آپا تأکید کرد: "در برخی رسانهها (رسانه های باکو) ادعاهای بیاساس درباره سخنرانی سید عباس موسوی سفیر سابق ایران در آذربایجان در مراسم معرفی کتاب محسن پاکآیین، دیگر سفیر سابق ایران در کشورمان به موضوع قراباغ منتشر شده است.
🔸 به گزارش آپا، ادعا میشود سید عباس موسوی در سخنرانی خود گفته آذربایجان کشوری است که به یکی از کشورهای همسایه حمله کرده است.
اما وقتی با متن اصلی سخنرانی سفیر سابق آشنا میشوید، مشخص میشود که اشتباه فاحشی صورت گرفته است. ممکن است سخنان سید عباس موسوی یا عمداً تحریف شده و به جامعه آذربایجان منتقل شده باشد و یا اشتباهی در ترجمه شده باشد!!"
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 رسانه باکو سخنانی شبیه سخنان یک بلاگر ناشی را به پزشکیان نسبت داد!!
🔻 ینیمساوات به نقل کانال "آزاد ایران" که با همکاری باکو و منافقین به زبان آذری علیه ایران راهاندازی شده است، نوشت: مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری ایران گفته است او را به بازی راه نمیدهند و نمیگذارند کار کند!!
🔸 به ادعای رسانه علیاف، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران گفت که گروه خاصی در داخل حکومت در صدد بدنام کردن او هستند و از فعالیت او جلوگیری میکنند. در کشور انگیزه وجود ندارد، اجازه کار نمیدهند. به بازی راه نمیدهند! اجازه نمیدهند نیروهای شایسته و توانمند جذب شوند، زیرا اگر این نیروها جذب شوند، گروههای مذکور در سایه خواهد ماند و آنها نمیتوانند مراکز قدرت را در دست خود نگه دارند!!"
🔸 ینیمساوات افزود: "برای تحول در کشور باید برنامه جدیدی تدوین شود.!"
🔸 به ادعای ینیمساوات، پزشکیان با تأکید بر اینکه مردم ایران در سختی زندگی میکنند، تصریح کرد: مردم از حرفهای ما دور هستند، قولهایی دادیم اما به آن عمل نمیکنیم. مردم از ریاکاری ما میترسند، بهخاطر وعدههای دروغین ما از ما ناراضی هستند."
🔸 به ادعای رسانه باکو، رئیسجمهور ایران از دولت به دلیل کشته شدن رهبر حماس در این کشور انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که مشخص نیست پول اختصاص داده شده توسط دولت به کجا میرود"
🔸 ینیمساوات که طی ماههای اخیر بر محور "ترک بودن" و بهاصطلاح "آذربایجانگرایی" پزشکیان بهمنظور حملات روانی به ایران متمرکز شده است، با افراط در نشان دادن چهره مخالف نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ایران، ناخودآگاه آرزوی قلبی باکو را درباره ایران نمایان میکند!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۴
↩️ شامل آیات ۳۸ تا ۵۱ سوره مبارکه #طه
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمیکند.
📚 (امالی طوسی ۱/۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_طه
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۲۳]
🔻ابراهیم لاچینی (۱۱۹۹ - ۱۲۷۱ ق)
حاج سید ابراهیم لاچینی فرزند سید حسین در سال ۱۱۹۹ ق (۱۷۸۴م) در لاچین به دنیا آمد. بعد از تحصیلات لازمه در منطقه بؤيوك سيّدلر (لاچين) مسجدی احداث نمود و در آنجا به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت. از شاگردان او میتوان به سید اسماعیل، سید عمران، سید صالح، کربلایی محمد، سید محمد، مشهدی مهدی و محمد اشاره نمود. ایشان در سال ۱۲۷۱ ق (۱۸۵۴م) وفات کرد. پسرش سید اسماعیل ۱۴ سال قاضی منطقه شَرُور (نخجوان) بود.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۴.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش چهارم
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، معتقد به «دیانت فردی» هستند و نه «دیانت ساختاری». میان این دو، تفاوتهای بسیار مهمی وجود دارد؛ چنانکه باید گفت انقلاب اسلامی، حاصل گرایش اجتماعی به دیانت ساختاری یا توحید اجتماعی بود. از جمله میتوان به مباحث معرفتیِ آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۳ شمسی اشاره کرده که اکنون در قالب کتابی با عنوان «طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» به چاپ رسیده است. ایشان در این درسگفتارها، یک هدف عمده را دنبال میکرد؛ اینکه نشان بدهد توحید، فقط یک عقیدۀ ذهنی نیست که اثری بر مناسبات و معادلات اجتماعی نداشته باشد، بلکه آموزۀ «توحید»، هم از ذهن فرد خارج میشود و سبک زندگی او را دربرمیگیرد، و هم به لایۀ ساختارهای اجتماعی تعمیم مییابد و آنها را به خدمت غایات خویش درمیآورد. حضور اجتماعیِ دین به این معنی است که دیانت، امری فردی و شخصی نیست، بلکه دین آمده تا جامعه را در جهت کمال و سعادت به حرکت درآورد و لازمۀ این امر، در اختیار داشتن ساختارهای اجتماعی و از جمله حاکمیّت سیاسی است. بنابراین، باید از طریق «انقلاب اجتماعی»، حاکمیّت طاغوتی را برچید و حاکمیّت الهی را بنیان نهاد تا امکان ایجاد تغییر در ساختارهای اجتماعی فراهم آید. در غیر این صورت، همواره دین و دینداری در زندگی شخصی و یا حداکثر پارههای کوچکی از اجتماعات مؤمنانه، محدود میماند و حکم خدا در جامعه، مستقر نمیگردد. اینجاست که عمق شکاف و گسست لیبرالهای مذهبی با گفتمان انقلاب، آشکار میشود.
۲. اگر بنا بود که دیانت در حریم خصوصی و حوزۀ شخصی، محدود و منحصر بماند و ساختارهای رسمی و اجتماعی، بیطرفی و بیتفاوتی در پیش بگیرند و کسانی با عنوان اینکه رویکرد دینی، رویکرد ایدئولوژیک و تنگنظرانه و انحصاری است، حیات دین را در ساختارهای رسمی انکار کنند، انقلاب اسلامی موضوعیّتی نمیداشت. سخن انقلاب ایران، «اسلام سیاسی» بود و این سخن، بهطور کامل در برابر رویکرد سکولاریستی قرار دارد. «سکولاریسم»، حضور رسمی و حاکمیّتی دین را برنمیتابد، اما مخالف دیانت شخصی و خصوصی نیست و از این جهت، با دیانت تعارضی ندارد. لیبرالهای مذهبی نیز به این عنوان که نباید دین را تحمیل کرد و یا جامعۀ ایران، متکثّر و چندپاره است و باید معیارهای عامتری از دین را برای همبستگی برگزید و ...، دین را به حاشیۀ مناسبات اجتماعی میرانند و آن را به امر شخصی فرومیکاهند. البته عوام، به زندگی شخصیِ لیبرالهای مذهبی مینگرند و چون در مشاهدات خویش، استناد آنها به قرآن و نهجالبلاغه و حضورشان در مسجد و هیأت و ... را مییابند، گمان میکنند که روایت اینان از دیانت و توحید، همان سخن انقلاب اسلامی است؛ درحالیکه اینان، حداکثر در زندگی شخصی خویش، «متدیّن» هستند، اما در عرصۀ حکمرانی، «متجدّد» هستند و همه یا بسیاری از آموزهها و احکام قطعیِ دین را نادیده میگیرند. در واقع، دو شخصیت متفاوت دارند: شخصیت فردی اینان، متدیّن است اما شخصیت سیاسیشان، سکولار است. عامه، قادر نیستند میان این دو سطح، تفکیک کنند و از دیانت فردی، نتایج مطلق میگیرند و تصوّر میکنند دیانت فردی، حداکثر و سقف دیانت است.
۳. اگر یک سیاستمدار، به جای الگوی توسعه، از الگوی اسلامی-ایرانیِ پیشرفت سخن گفت؛ علوم انسانیِ غربی را کنار زد و علوم انسانیِ اسلامی را تأیید کرد؛ سبک زندگیِ غربی را ملامت کرد و در پی بسط سبک زندگیِ اسلامی بود؛ انقلابیگری را نامعقول نشمرد و حامی نظریۀ نظام انقلابی بود؛ از استقرار احکام فرهنگیِ شریعت در جامعه دفاع کرد و سیاست تمایز را بر سیاست هویّت ترجیح نداد؛ مردمسالاری را در چهارچوب دین پذیرفت و توافق جمعی و هوس عمومی و میل ولنگارانه را اصل قلمداد نکرد؛ فضای مجازیِ غربی را بر اساس قاعدۀ نفی سَبیل، برنتابید و در پی مرزبندی با جهانهای فرهنگیِ بیگانه بود؛ مقاومت در برابر عالَم تجدّد را صواب دانست و جهانیسازی و غربیشدن را اصل قلمداد نکرد و سازش را بر چالش ترجیح نداد؛ اقتصاد ملّی را بر پایۀ تولید ملّی و استقلال بنا نهاد و به دنبال شرطیسازیِ معیشت مردم نسبت به بیگانگان نبود؛ از اصحاب فتنه و براندازی و استحاله فاصله گرفت و به روی آنها لبخند نزد و به آنها دست دوستی نداد؛ با جریان اباحهگری و بیبندوباریِ فرهنگی، همراه نشد و در برابر کشف حجاب، سیاست رهاسازی و بیمسئولیّتی را در پیش نگرفت؛ و ... میتوان چنین سیاستمداری را انقلابی دانست نه یک لیبرال مذهبی. اما در جریانهای اصلاح و اعتدال، هیچ سیاستمداری به گزارههای یادشده، اعتقاد ندارد.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #کاریکاتور | صهیونیستها با وحشت در انتظار پاسخ ایران
🔺 پس چرا ایران نمیزنه؟ «یواش یواش»
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 کابینه امنیتی رژیم اشغالگر از ترس در اتاق فرماندهی زیرزمینی به نام «گودال» در تل آویو تشکیل جلسه دادند!
🎨 #میکائیل_چیفتچی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان از هیأت رالی موتورسواران کرمان
🔻 آقای مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان، روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ از هیأت رالی موتورسواری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان کرمان استقبال کرد. این گروه موتورسوار، مسیری طولانی را از کرمان به تهران و سپس ۱۳۰۰ کیلومتر از تهران تا ایروان طی کرده بودند تا پیام مهر و دوستی ملت ایران را به ملت ارمنستان ابلاغ کنند.
🔹 سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفتوگوی کوتاهی با خبرنگاران، ضمن استقبال از این هیأت، اظهار داشت که این موتورسواران مسیر طولانی از کرمان تا ایروان را طی کردهاند تا پیام مهر و دوستی مردم ایران را به مردم ارمنستان منتقل کنند. سبحانی تأکید کرد که ما از هر فرصتی برای تعمیق دوستیهای دولتی استفاده میکنیم و حضور این موتورسواران نشان میدهد که چنین ظرفیتهایی در روابط دو کشور متنوع و فراوان است.
🔹 وی با اشاره به قرارداد خواهرخواندگی بین شهر کرمان ایران و آرماویر ارمنستان، این توافقات را بهانهای برای نزدیکتر شدن دو کشور در عرصههای مختلف دانست.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 کتاب ایران قرن بیستم در معرفی بهترین کتابها از شبکه روسیه ۱
🔻 ایگور سیروف در شبکه روسیه ۱ طبق معمول بهترین کتابها را برای مطالعه به مخاطبان خود معرفی می کند. این مجری مشهور این هفته و در برنامه خود کتاب تاریخ ایران قرن بیستم را به میلیونها مخاطب روس معرفی می کند. کتاب ایران قرن بیستم با حمایت بنیاد ابن سینا و به قلم آلکس گروموف نویسنده روس و با پیشگفتاری از آقای دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، منتشر شده است.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۱۵
↩️ شامل آیات ۵۲ تا ۶۴ سوره مبارکه #طه
🔻 امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد.
📚 (اصول کافی ۲/۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_طه
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۲۴]
🔻ابراهيم لنکرانی حائری (۱۲۳۰ - ۱۳۱۴ ق)
آیتالله شیخ ابراهیم (محمد ابراهیم) لنکرانی حائری از علمای اعلام و فقهای عظام منطقه قفقاز است. شرححالنویسان از حضرتش با عناوین عالم جلیل و قدوه ارباب فهم و تحصیل، مولانا شیخ ابراهیم لنکرانی عالم فاضل و فقیه کامل و زاهد و عابد و محقق و مدقق و جامع علم معقول و منقول و بارع در فن فروع و اصول یاد کردهاند. با احتمالی پس از سال ۱۲۳۰ ق (۱۸۱۵م) در لنکران متولد شد. مقدمات و بخشی از علوم حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت. در جوانی عازم حوزه علمیه کربلای معلی گردید و از محضر علامه شیخ محمد حسین فاضل اردکانی مستفیض گشت. سپس به نجف اشرف مهاجرت کرد و از گنجینه علوم بزرگانی چون حضرات آیات عظام: مولی محمد فاضل ایروانی، میرزا حبیبالله رشتی، مولی محمد فاضل شربیانی و شیخ علی یزدی بهرهمند شد و به درجات عالیه اجتهاد رسید و به گونهای مورد تکریم بزرگان علمی و تعلیم روحانیون و طلاب و عموم مردم واقع شد که امید میرفت پس از آیتالله العظمی شیخ محمد فاضل شربیانی مرجعیت و زعامت شیعه به ایشان منتهی شود. تألیفات ایشان بدین قرار است:
۱. كتاب فی الأصول؛
۲. کتاب متاجر (که مشتمل بر تمامی مباحث مربوط به مبحث بیع است)؛
۳. رسالة في قضاء الفوائت؛
۴. رسالة في قاعده لاضرر؛
۵. رسالة في العدالة؛
۶. رسالة في قاعدة الميسور؛
۷. رسالة في حمل فعل المسلم على الصحة؛
۸. رسالة في علم الدراية؛
۹. كتاب الطهارة؛
۱۰. كتاب الصلاة؛
۱۱. شرح کتاب بیع و طهارت شرايعالإسلام محقق حلى؛
۱۲ . كتاب في الدليل العقلي والملازمة العقلية.
وفات آن عالم عظیمالشأن در ربیعالثانی ۱۳۱۴ ق (سپتامبر ۱۸۹۶م) اتفاق افتاد و در یکی از حجرات صحن شریف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام مدفون گردید.[۱]
*
معظمله سه پسر و یک داماد عالم، فقیه و دانشمند داشت که اسامی آنها چنین است:
۱. شیخ علی اکبر لنکرانی،
۲. آیتالله شیخ عبدالغفار حائری لنکرانی (شرح حال او به شماره ۳۷۹ خواهد آمد)،
۳. شیخ غلام علی لنکرانی،
۴. آیتالله سید فاضل موسوی پارچینی اردبیلی.[۲]
📚 پ.ن.
۱. أحسن الوديعه، ج ۱، ص ۲۱۹؛ علماء معاصرين، ص ۵۸-۵۹؛ نقباء البشر، ج ۱، ص ۵؛ مستدرك اعيانالشيعة، ج ۶، ص ۷؛ معجم رجال الفكر والأدب في النجف، ج ۳، ص ۱۱۲۹؛ المفصل في تاريخ النجف الأشرف، ج ۹، ص ۳۳-۳۴؛ تراجم الرجال، ج ۱، ص ۱۸؛ موسوعة مؤلفي الامامية، ج ۱، ص ۲۵۰؛ گنجینه دانشمندان، ج ۷، ص ۲۸.
۲. نقباء البشر، ج ۱، ص ۵؛ گلشن ابرار آذربایجان، ج ۱، ص ۲۳۴.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۵۴ - ۵۶.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -بخش پنجم/نهایی
✍️ #مهدی_جمشیدی
۱. واقعیّت این است که گنجاندن لیبرالهای مذهبی در چهارچوب «انقلاب»، یک توهم باطل است و گذشته از زاویهمندیِ ایدئولوژیک آنها، حتی تجربۀ عملیِ حضور اینان در قدرت سیاسی در دهههای گذشته نیز نشان داده است که بههیچرو، وفادار به اصالتهای انقلابی نیستند و به هر اندازه که بتوانند، میکوشند تا حاکمیّت و جامعه را به سوی استحاله پیش ببرند. اینکه عدّهای خوشبین هستند و حملبرصحت میکنند، واقعیّت قطعی را تغییر نمیدهد. نباید گمان کرد که لیبرالهای مذهبی، جذبشدنی هستند و میتوان آنها را به عنوان یک جریان معرفتی و سیاسی، همسو و همداستان نمود. جریانهای اصلاح و اعتدال، باطن ایدئولوژیکِ منجمدشده و متصلبی دارند که با ارزشهای غایی انقلاب، متضاد است و نمیتوان از آنها انتظار داشت که از خویشتنِ هویّتیشان عبور کنند. هویّت اسلامی و انقلابی به روایت اینان، همان «اسلام رحمانی» است و اسلام رحمانی نیز، حاصل التقاط اسلام و لیبرالیسم است. ازاینرو، در درجۀ اوّل باید از حضور اینان در حاکمیّت جلوگیری کرد و مجال قدرتگیری سیاسی به آنها نداد. حضور اینان در قدرت سیاسی، اگر موجبات استحالههای موردی و بخشی را فراهم نکند، دستکم سبب درجازدن و توقف حرکت انقلاب میشود. دراینحال، بخش عمدۀ ظرفیت انقلابی باید صرف مهار اینان بشود تا مبادا «انقلاب» را به «ضدانقلاب» تبدیل کنند. حضور اینان در قدرت سیاسی، به معنی بازتولید تجدّد در درون حاکمیّت و به طور رسمی است و این شکلی از نفوذ است. نمودهای گفتاری و رسانهای اینان با بودهای باطنی و هویّتیشان تفاوت دارد و تنها اهل معرفت و تشخیص میتوانند طرحهای نهفته و مقاصد بلندمدّتشان را درک کنند. لیبرالیسم ایرانی در لایۀ رسمی، یک واقعیّت سیاسی است و نمیتواند به هیچ بهانهای، چتر انقلاب را آنچنان گسترده و بیمرز و عام تعریف کرد که حتی اینان نیز زیر آن قرار بگیرند و خودی انگاشته شوند. بههرحال، باید هر گونه خوشبینی را کنار گذاشت و به لیبرالهای مذهبی، اعتماد نکرد و فریب ظاهرسازی آنها را نخورد.
۲. لیبرالهای مذهبی، بهدرستی دریافتهاند که منطق پیشروی در جامعۀ ایران، «لیبرالیسمِ شبهدینی» است و نه «لیبرالیسمِ خالص»؛ یعنی به دلیل این که جامعۀ ایران، ریشههای عمیق دینی دارد و تضادها و شکافهای آشکار با دین را برنمیتابد، بهناچار باید رویکرد تلفیقی را در پیش گرفت و باطن لیبرالیسم را با ظاهر دین، جمع کرد و به جامعه عرضه نمود. باید بازی دوگانه و دوپهلو را در دستورکار قرار داد و میان نظر و عمل، فاصله افکند. مقصود دگراندیشانِ متأخّر از «بهبودخواهی تدریجی»، همین امر است که رادیکالیسم نیمۀ دوّم دهۀ هفتاد، نتیجۀ معکوس داد و دست حاکمیّت را در مهار لیبرالیسم دولتی گشود و جامعه را نیز بدبین و دلسرد کرد. ازاینرو، باید از شتاب و عجله، پرهیز کرد و گامبهگام، واقعیّتهای سیاسی را تغییر داد؛ به گونهای که حاکمیّت و جامعه احساس نکنند که اتّفاق متفاوتی رقم خورده است و قرار است مسیرها و مدارها دگرگون بشوند. نمایاندن سر منزلِ نهایی، خطاست و واکنشهای منفی و مخالفتآمیز را برمیانگیزاند، اما اگر پلهپله، طرحهای موردی و جزئی به اجرا گذاشته شوند و غوغای رسانهای به راه انداخته نشود، میتوان آرام و خزنده، پیش رفت. ازاینرو، دگراندیشان، همچنان دگراندیش هستند و در هویّت خویش، تجدیدنظر نکردهاند، اما تجربۀ عملی به آنها اثبات کرده که باید از کنشهای یکباره و ناگهانی بگریزند و حسّاسیّت ایجاد نکنند. نیروهای سیاسیِ دگراندیش، فهمیدهاند که اگر هم در جایی به کنشهای رادیکالی نیاز باشد، باید بدنۀ اجتماعیِ بیسر و کور و تودهای را به صحنه آورد و از طریق هیجانزدگی و نامعقولیّت آنها، حاکمیّت را وادار به عقبنشینی و انفعال کرد؛ بهطوریکه هزینۀ این فشارهای خیابانی و از پایین، متوجّه خودشان نشود. نسبتی که جریانهای اصلاح و اعتدال با اغتشاشهای اخیر برقرار کردند، اینچنین بود. اینان «مقدّمات پنهان» و «زمینههای ساختاریِ» لیبرالیسم فرهنگی را فراهم میکنند و جامعۀ مخاطب خویش را تحریک و برانگیخته میسازند و آنگاه کنار میکشند و به عنوان «ناظر بیرون از معرکه»، تحلیل میکنند. دراینحال، این کنشگر خیابانی است که هزینه میپردازد، اما سود کنش او، نصیب نیروهای سیاسیِ دگراندیش میشود. اینان در چنین موقعیّتی، مدعی نقش «میانجیگری» میان حاکمیّت و بخش مخالف جامعه هستند، درحالیکه در مرحلۀ نخست، نقش هدایتگر و برانگیزاننده را ایفا کردهاند. بسیاری، مرحلۀ نخست را احساس نمیکنند و نسبت به آن بیحس هستند، اما همین که نتایج آن در عرصۀ عمومی سربرآوردند، از غفلت به در میآیند و میفهمند زیر پوست جامعه، چه اتّفاقی رخ داده است.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ادعای روزنامه تلگراف:
رئیس جمهور ایران پیشنهاد حمله به مراکز نظامی اسرائیل در کشور آذربایجان را داده است!
✍ اگر واقعیت داشته باشد، خیلی عجیب است؛ ولی باز هم دور از واقعیت است!! قطعاً واقعیت ندارد، ولی این خبر تلگراف انگلیس خبیث بهخوبی نشان میدهد که انگلیسیها چقدر جدی و همیشگی در موصوع تحریکات قومی و مسأله قومیتگرایی ترکی در ایران فعال هستند و از هر شگردی برای استفاده ابزاری از ترکگرایان و تحریک بقیه استفاده میکنند.
نویسنده این مطلب در سایت تلگراف، فردی بهنام «اختر ماکویی» بوده که براساس شواهد موجود، قطعاً او نیز یک پانترکیست و در اختیار اهداف انگلیس است!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 توقع کودکانهای که برآورده نشد یا واکنشهای عصبی باکو به سخنان غیرمنتظره رئیسجمهوری ترکیه
🔻 درسال ۲۰۲۰ قبل از جنگ دوم قراباغ که اردوغان با زبان مسحور کنندهاش الهام علیاف را متقاعد کرد که نجمالدین صادقاف را از ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان بهطور اعلام نشده عزل و بطور محرمانه اختیارات او را به ژنرال بختیار ارسای ترکیهای بسپارد، مقامات باکو اصلاً فکرش را هم نمیکردند که روزی اردوغان شخصاً از این تبانی رونمایی کند!
🔸 در آن زمان اردوغان الهام علیاف را قانع ساخت که فرماندهی جنگ را به ژنرالهای ترکیهای و اسرائیلی بسپارد و این راز همیشه سر به مهر خواهد ماند و وانمود خواهد شد که الهام علیاف خود شخصاً فرماندهی عالی قوای مسلح جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قراباغ را به عهده دارد. اما، در همان روزهایی که جنگ دوم قراباغ جریان داشت، رسانههای ترکیه برای الهام علیاف و جمهوری آذربایجان آبروداری نکردند و حتی اسامی ژنرالهای ترکیهای از جمله بختیار ارسای را که اختیارات نجمالدین صادقاف را تصاحب کرده بود، بهطور غیررسمی فاش کردند و البته باکو و رسانههایش در این خصوص خود را به "نشنیدن و نفهمیدن" زدند. اما، چون دستور از بالا رسیده بود پرچمهای ترکیه و رژیم منحوس صهیونیستی را بهعنوان شرکای باکو در جنگ دوم قراباغ برافراشتند تا حدی که پرچم جمهوری آذربایجان در سایه پرچمهای ترکیه و رژیم صهیونیستی گم شد و اهمیت خود را از دست داد. در آن زمان مقامات باکو و رسانههایشان خیلی گرم شده بودند و توان درک تبعات این رفتارشان را نداشتند و با سرمستی، انتقاد کنندگان از سیاست "بر صدر نشاندن ترکها و صهیونیستها" در ساختار نظامی و امنیتی و سیاسی و رسانهای جمهوری آذربایجان را بهشدت منکوب و سرکوب میکردند و ترکیه و اسرائیل را برادر و متحد راهبردی و حامی و حافظ جمهوری آذربایجان معرفی میکردند. هر جا و هر زمان ترکیه و رژیم صهیونیستی اراده میکردند، رزمایشهای دوجانبه و سهجانبه در جمهوری آذربایجان برگزار میشد تا همسایگان جمهوری آذربایجان بنا به خواست ترکیه و رژیم صهیونیستی تهدید شوند.
🔸 در همین فرصت طلایی، رجب اردوغان بیانیه استعمار جمهوری آذربایجان توسط ترکیه را در شوشا به امضای الهام علیاف رساند تا همچون اهرمی هر گاه لازم شد برای اجرای توقعات ترکیه توسط باکو به کار گرفته شود و رژیم صهیونیستی نیز قراردادهای تسلیحاتی و نظامی به مراتب بدتر از "بیانیه شوشا" را به باکو تحمیل کرد و حتی باکو را بر آن داشت که تقریباً همزمان با گشایش سفارت نزد رژیم نامشروع صهیونیست، سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را با نمایشی مضحک تعطیل کند که البته باکو بعداً به این اشتباه خود پی برد و بیسر و صدا دیپلماتهایش را به تهران بازگرداند. اکنون حالا همانطور اسرائیل باکو را در وضعیتی بغرنج قرار داده بود، بهطور مشابهی سخنان رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه "همانطور که ارتش ترکیه در سال ۲۰۲۰ وارد قراباغ شد و پیش از آن نیز وارد لیبی شده بود، روزی نیز ممکن است وارد فلسطین شود"، باکو را دچار سردرگمی کرده است. گرچه باکو ناتوان از واکنش دیپلماتیک به سخنان اردوغان و تکذیب ورود ارتش ترکیه به قراباغ در سال ۲۰۲۰ بوده است، در برخی واکنشهای رسانهای باکو، ابتدا این سخنان اردوغان غیرواقعی جلوه داده شد و تأکید شد که قراباغ را نه ارتش ترکیه، بلکه ارتش خود جمهوری آذربایجان بازپس گرفته است!! اما، این تکذیب غیررسمی چندان کارساز نبوده است و فعالان رسانهای باکو از ترکیه گلایه میکنند که چرا با اعلام استقرار ارتش ترکیه در قراباغ در سال ۲۰۲۰، موضوعی را که باکو نمیخواست به این شکل مفتضح علنی شود، اعلام عمومی کرده است؟! این اعتراض رسانهای باکو صرفاً گلایه نیست و در واقع حکایت از نگرانیهای دیگر باکو دارد. زیرا باکو نگران آن است که همانطوری که اردوغان در سطح رئیسجمهور ترکیه، ورود ارتش ترکیه به قراباغ در جنگ ۲۰۲۰ را برای مقاصد تبلیغاتی ترکیه فاش کرد، روزی نیز فراخواهد رسید که رژیم صهیونیستی و سازمانهای تکفیری وهابی نیز بهخاطر جنگ ۲۰۲۰ و ندانمکاری حاکمان باکو در مدیون نشان دادن جمهوری آذربایجان به اسرائیل و انگلیس بهخاطر پیروزی در جنگ ۲۰۲۰ قراباغ، از جمهوری آذربايجان سهم خواهی علنی خواهند کرد!
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 سفر هیأت بلندپایه نظامی ایران به روسیه
🔻هیات عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون هماهنگکننده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) روز یکشنبه در پی دعوت وزارت دفاع روسیه از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه بینالمللی فنی- نظامی موسوم به آرمی ۲۰۲۴ وارد مسکو شد.
🔻سردار سرتیپ علی شادمانی در بدو ورود در فرودگاه بینالمللی شرمیتووا مورد استقبال ژنرال ژیلا به نمایندگی از وزیر دفاع روسیه، حسین ملکی کاردار سفارت و ناخدایکم ستاد رضا خسروی مقدم وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو قرار گرفت.
🔹 معاون هماهنگکننده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در این سفر ضمن دیدار با مقامات ارشد دفاعی و نظامی روسیه، از جدیدترین فنآوری های رزمی به نمایش درآمده در نمایشگاه مجمع بین المللی فنی– نظامی روسیه موسوم به آرمی «ARMY ۲۰۲۴» در پارک پاتریوت در حومه مسکو بازدید خواهد کرد.
🔹 وی همچنین در حاشیه این رویداد با هیأتهای عالی رتبه نظامی سایر کشورها نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت.
صنایع دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران برای سومین سال پیاپی ضمن حضور فعال در این نمایشگاه، بخش های متنوعی از تولیدات نظامی و دفاعی کشورمان را در معرض دید شرکت کنندگان قرار دادهاند که مورد استقبال هیأتهای نظامی و سایر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
🔹 این نمایشگاه دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ آغاز به کار میکند و جمعی از مقامات ارشد دفاعی و نظامی برخی کشورها در این آیین حضور خواهند داشت.
🔹 بنا بر اعلام وابسته نظامی ایران در مسکو، پیش از این وزیر دفاع فدراسیون روسیه از سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از نمایشگاه آرمی ۲۰۲۴ دعوت کرده بود که سردار شادمانی به نمایندگی از وی به روسیه سفر کرده است.
🔹 قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا عالیترین قرارگاه عملیاتی نظامی در جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت طراحی، هماهنگی و نظارت عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان را برعهده دارد.
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
59.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 برگزاری جشنواره بینالمللی نواسارد در سیسیان
🔻 سومین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگ، هنر و غذای ایران و ارمنستان، که در شهر سیسیان استان سیونیک با حضور پررنگ هنرمندان و فعالان ایرانی برگزار شد. این جشنواره که با هدف تقویت و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور همسایه برپا شده بود، با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان و شهرداری سیسیان در تاریخ ۲۰ مرداد ماه برگزار شد.
🔹 در این رویداد فرهنگی، گروههای هنری و فرهنگی متعددی از استانهای مختلف ایران حضور داشتند. حضور ۲۵ هنرمند و فعال در حوزه غذا و لباس از استان خوزستان و اجرای گروه موسیقی هگمتانه از همدان، از جمله جاذبههای برجسته این جشنواره بود. همچنین، تیم ورزشهای باستانی و پهلوانی ایران با اجرای برنامههای خود، بر جذابیتهای فرهنگی این جشنواره افزودند.
🔹 غرفههای صنایعدستی ایران، که تعداد آنها نسبت به سال گذشته به ۴۰ غرفه افزایش یافته بود، با استقبال ویژه بازدیدکنندگان مواجه شدند. این غرفهها به معرفی جاذبههای فرهنگی و هنری ایران، از جمله کتابهای ادبیات و تاریخ ایران، پرداختند.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫