eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
فدك في التأریخ.docx
279.6K
متن کتاب فدک في التأریخ به صورت word برای عزیزانی که رو دنبال می‌کنن. ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فدك في التأريخ.pdf
982.3K
متن کتاب فدک في التأریخ به صورت PDF برای عزیزانی که رو دنبال می‌کنن. ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️روش بردن: 1⃣ با «أنْ مصدریه (ناصب فعل مضارع)»: 1-اگر کلام مثبت باشد؛ مثلاً: «أعجبني أنْ تذهب»↹(أعجبني ذهابُك). «اعجبنی أنْ تضرب»↹(اعجبنی ضربُک) 2-اگر کلام منفی باشد؛ مثلاً: (بلغني أنْ لا تذهب)↹(بلغني عدمُ ذهابك). 👈🏻⚡️نکته : کلمه ی«عدم» را اضافه به مصدر می‌کنیم. 2⃣ با أنَّ مشبهة بالفعل: 1-اگر کلام مثبت باشد؛ مثلاً: (أعجبني أنَّك قائمٌ)↹(أعجبني قيامُك). ⚡️نکته : مصدر خبر «أنّ» را اضافه به اسم آن می‌کنیم. 2-اگر کلام منفی باشد:مثلا: (بلغني أن زيدا لايقوم)↹(بلغني عدم قيام زيد). ⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر خبر(أن) می کنیم وبعد مصدر خبر(أن) را به اسم(أن) اضافه می کنیم تبصره: اگر خبر جامد باشد؛ مثلاً: (اعجبني أنك زيد)↹(اعجبني كَوْنُك زيداً). ⚡️نکته: در این صورت ازمصدر «کان» استفاده می کنیم؛ یعنی از «کَوْن». کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
نکته :💡‼️ کلمه «اللهُمَّ» 1. همانطور که می دانید همان یا الله بوده که حرف نداء حذف شده و عوض از آن میم مشدده به آخر کلمه الله ملحق شده است و مخصوص کلمه مقدسه الله است. 2. با وجود تعویض همچنان الله مبنی بر ضم و محلا منصوب است بعنوان مفعول به برای فعل محذوف. 3. استعمالات اللهم : الف) برای ندای حقیقی؛ مانند جمله «اللهم اغفر ذنوبنا» ب) برای تمکین جواب در ذهن شنونده‌؛ مانند جمله «اللهم 🤦‍♂ نعم» در جواب کسی که می پرسد: «أ زید الذی سرق؟!» ج) دلالت بر ندرت و کم اتفاق افتادن استثناء؛ گویا که به‌خاطر نادر بودنش، از خداوند برای اثبات آن کمک گرفته باشند؛ مانند «اللهم إلا أن یکون کذا.» (موسوعة النحو و الصرف والاعراب، ص145) ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 : نونی است که در لفظ می‌آید ولی در نوشتار نمی‌آید. 🍃🍃 🖌انواع: : اصل در تنوین این است؛ مثل: زیدٌ 🍃🍃 : به برخی از اسماء مبنیه می‌چسبد تا فرقی بین نکره و معرفه ایجاد کند؛ مثل: صَهٍ 🍃🍃 : فقط به جمع مؤنّث سالم می‌چسبد؛ مثل: مسلماتٌ 🍃🍃 : به جای چیزی که حذف شده می‌آید: 1-عوض از حرف: غواشٍ 2-عوض از کلمه: کلٌّ 3-عوض از جمله: حینئذٍ : سیوطی ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌱،مابرح،مافتیء و مانفک🌱 🍃🍃🍃 شرط عمل کردن آنها به عنوان افعال ناقصه آن است که بعد از نفی یا شبه نفی(نهی و دعاء) قرار گیرند؛ در غیر این صورت عمل افعال ناقصه را انجام نمی دهد. 🍃🍃🍃 : گاهی افعال{کان،ظل،اضحی،اصبح،امسی} به معنای صار بکار می روند؛ مانند: وَ فُتِحَتِ السَمَاءِ فَکانَت أَبواباً : المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه 🍃🍃🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ☘️1- برای ابتدا شدن کلام به آن صلاحیت نداشته باشد. ☘️2-هرگز پس از کلمه "اِلَّا" واقع نگردد. 🌱🌱 ☘️1- برای ابتدا شدن کلام به آن صلاحیت داشته باشد. ☘️2-بتواند پس از کلمه "اِلَّا" واقع گردد. 🌿🌿 ضمایر همه اند 🌿🌿 "زیرا در معنا با حروف شبیه اند" : المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ✅صله همیشه باید جمله یا شبه جمله باشد. ✅همه موصولات مبنی هستند؛ مگر "اَیُّ" که معرب است مگر اینکه به ضمیری اضافه شود و ضمیر در صدر صله حذف شود.(که در این هنگام مبنی بر ضم است) : بداءة النحو ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
اسباب منع صرف.pdf
275.7K
🖌 اسم ، اسمی است که هنگام مجرور شدن، فتحه می‌گیرد. 🔸 اسم با شرایطی که در این عکس آمده، غیر منصرف می‌شود. 📚 منبع: الهدایة في النّحو، ص۳۰ ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 اسم ، اسمی است که هنگام مجرور شدن، فتحه می‌گیرد. 🔸 اسم با شرایطی که در این عکس آمده، غیر منصرف می‌شود. 📚 منبع: الهدایة في النّحو، ص۳۰ ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
دوستان! در اسباب منع صرف که گفته شد ممدود یا مقصور باشد، منظور این است که الف مقصوره ( َی) یا الف ممدوده (اء) جزءِ حروف اصلی نباشد. اگر الف از حروف اصلی باشد، اسم منصرف است.
💡 اصلِ در استعمالِ ضمیر، اتصال است. یعنی بدونِ مجوز، نمی‌توان ضمیرِ منفصل را استعمال کرد. 📚منبع: بدائة النحو ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃🍃 ⬅️کلمه است که از ترکیب دو کلمه دیگر به وجود آمده باشد؛ بدون آنکه بین آن دو نسبت اسنادی یا اضافی باشد. 🌱مرکب مزجی بر دو قسم است:1-عدد 2-غیر عدد🌱 دارد..... منبع:نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
❓سؤال…❓ المؤمنونَ الذین یُقیمون الصّلاة… ضمیرِ «المؤمنون» چیه؟🤔 . . . شاید با خودتون بگید: خب معلومه، «و»😒 ولی باید گفت که سخت در اشتباهید😁 «و» علامت رفعه. شاید بگین: خب پس «ن» ضمیرشه.😕 ولی باز هم جواب اشتباهه…😊 ضمیرش مستتره😊 تعجّب کردین؟ در تمام اسم‌های مشتق، ضمیرشون یا اسم ظاهره یا مستتر. چند تا مثال بزنم. مثلاً «عالم». این کلمه ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هو، أنت، أنا مثال: عليٌّ عالم. أنت عالم. أنا عالم. یک مثال دیگه… «المؤمنون» ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هُم، أنتم، نحن. مثال: هؤلاء مؤمنون. أنتم مؤمنون، نحن مؤمنون. 🚫دقت کنید که این رو با فعل اشتباه نگیرید. در فعل «یُقیمون»، فاعلش ضمیر بارز «و» است. 🆔 @sarf_v_nahve
🌿ادامه 🌿 ⬅️ 1-اگر مرکب مزجی عدد باشد، هر دو جزء آن بر فتح است. مانند: أحدَ عشرَ تا تسعةَ عشرَ. مگر در جزء اوّل در موارد زیر: إحدیٰ عَشَرَ، حادي عَشَرَ و ثاني عَشَرَ که بر سکون‌اند. ⬅️ 2-اگر مرکب مزجی غیر عدد باشد، جزء دوم آن به صورت غیر منصرف استعمال می شود و جزء اول بر همان حالتی که قبل از ترکیب داشته باقی می ماند، مانند:بعلبكّ، طبرستان. (ر.ک: النحو الوافی ج1،ص271) : نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌾🌾 دو تذکر: 1️⃣اگر وصفِ بعد از نفی یا استفهام، ضمیر مستتر را رفع دهد در ترکیب، خبر مقدم بوده و اسم ظاهر بعد از آن، مبتدای مؤخر خواهد بود؛ مانند: أ قائمان الزیدانِ 2️⃣اگر وصفِ بعد از نفی یا استفهام، مفرد بوده و اسم ظاهر بعد از آن نیز مفرد باشد؛ در ترکیب آن دو وجه جایز است، مانند: أ قائمٌ زیدٌ 🌱: أ: حرف استفهام، قائم:مبتدا، زید: فاعل و جانشین خبر. 🌱: أ: حرف استفهام، قائم:خبر مقدم، زید: مبتدای موخر : نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
در آیه‌ی ﴿فَانظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَ شَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ﴾ (بقره ۲۵۹) سه احتمال درمورد کلمه(لم يَتَسَنَّهْ) مطرح شده است: 1⃣ از ریشه‌ی «س ن و» باشد که پس مجزوم شدن، «هاء سکت» ملحق به آن شده باشد. 2⃣ از ریشه «س ن ن» باشد که در این‌صورت لام الفعل در باب(تفعُّل) قلب به «ياء» و سپس تبدیل به «الف» شده و به خاطر مجزوم شدن، الف حذف شده است. و «هاء» نیز برای است. 3⃣ از ریشه(س ن ه) باشد که در این صورت «هاء» لام الفعل می‌باشد. 🔖 در هر سه احتمال به معنای «لم يَتَغَيَّرْ» می‌باشد. منبع: صرف کاربردی در آیات و روایات، ص۸۸ و ۸۹ 📖 @sarf_v_nahve
🌱🌱 بین مبتدا و خبر باید وجود داشته باشد که معمولا از موارد زیر می باشد: 1️⃣ضمیر موجود در خبر مانند: زَیدٌ قام ابوه 🌿 در قام ابوه بوده که جمله و خبرش می باشد و ضمیر مجروری در (ابوه) رابط آن محسوب می گردد🌿 2️⃣ضمیر مقدر در خبر همچون: اَلبُرُّ قَفیرُ بدرهم 🌿 در (قفیز بدرهم) است که خبر بوده و رابطش ضمیر مقدر می باشد که در چنین بوده است: البر قفیز منه بدرهم🌿 3️⃣اسم اشاره ای که با آن بمبتدا اشاره گردد نظیر: وَ لباسُ التَّقوی ذلکَ خیرٌ 🌿 در (ذلک خیر) بوده که خبر واقه شده و رابطش کلمه (ذلک) است که مشارالیهش (لباس التقوی) می باشد.🌿 دارد... :المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
✳️امام موسی صدر: شیعه کسی است که جان خود را برای اهل سنت فدا کند. کتاب 🆔 @imamsadr
🌸هفته‌ی وحدت بر مسلمانان جهان مبارک باد🌸
🖌 در زبان عربی، سه باب همیشه لازم هستند؛ یعنی مفعول به نمی‌گیرند. 1⃣ باب فَعُلَ یَفْعُلُ (از ثلاثی مجرد) 2⃣ باب اِنفعال (از ثلاثی مزید) 3⃣ باب تَفَعْلُلْ (از رباعی مزید) کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌿🌿 اوزان مصادر ثلاثى بر دو قسم است: قياسى و غير قياسى. 🌾اوزان قياسى مصادر ثلاثى به قرار زير مى ‌باشد: 1- 🍃فعل: هرفعل ثلاثى متعدّى كه عين الفعل آن مفتوح يا مكسور باشد بر اين وزن ميآيد مانند: ضرب و فهم كه مصدرشان ضرب و فهم است.🍃 2- 🍃فعل مصدر است براى فعل صحيح ثلاثى مانند: فرح « شاد شد» كه مصدرش فرح است و فعل معتل اللّام ثلاثى مانند: جوى « عشق ورزيد» كه مصدر جوىّ مى‌باشد و فعل ثلاثى كه مضاعف باشد مانند: شلّ « خشك شود» كه مصدرش شلل است.🍃 3- 🍃فعاله: مصدر است براى هرفعل ثلاثى كه دلالت بر حرفه و شغل نمايد مانند: صاغ « ريخت » كه مصدرش صياغه ميشود.🍃 4- 🍃فعال: مصدر است براى افعا ثلاثى كه دلالت بر هيجان و فرار كنند مانند: نكح « ازدواج نمود» و فرّ « فرار نمود» كه نكاح و فرار است.🍃 5- 🍃فعال: غالبا مصدر است براى افعاليكه بر صوت دلالت كنند مانند صرخ « فرياد زد» كه مصدر صراخ است.🍃 6- 🍃فعله: غالبا مصدر است براى افعاليكه بر رنگ دلالت كنند مانند حمر « سرخ شد» كه مصدرش حمره ميشود.🍃 7- 🍃فعاله: غالبا مصدر است براى افعاليكه عين الفعل آنها مضموم باشد مانند: كرم « باسخاوت شد» كه مصدرش كرامه مى‌باشد.🍃 : اساس الصرف، مشتمل بر امهات مسائل علم صرف کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
دوستان عزیز می‌تونن تجزیه و ترکیبِ کاملِ دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه رو در این‌جا ببینند👆🏻
🌱🌱 🌿علامات فعل ماضی:🌿 1️⃣دارای صیغه خاص است{یعنی دارای وزن و هیئت خاص است} 2️⃣صلاحیت الحاق تاء تانیث ساکنه را دارد 3️⃣تاء ضمیر : بداءة النحو کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ 🆔http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛