eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
3 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
دو قسم است: 1- حرفی 2- اسمی 1⃣ موصول حرفی آن است که با صله‌اش تأویل به مصدر برود و آن پنج حرف است: 💓«أن ، کي ، أنَّ ، لو ، ما»💓 أن و کي مخصوص جمله‌های فعلیه هستند ولی بقیه مخصوص جمله‌های اسمیه هستند. 2⃣ موصول اسمی آن است که در افاده‌ی معنی، محتاج به جمله‌ی صله باشد و بر دو قسم است؛ 🍃الف: موصولاتی که برای معانی مختلفه استعمال می شوند و به آن‌ها موصولات مختص گفته می‌شود. 💓الّذی، الّذان(الّذَینِ)، الّذِینَ الّتي، الّتان(الّتَینِ)، اللّاتي، اللائی، اللّواتي و...💓 🍃ب: موصولاتی که برای تمام صیغه‌ها به یک لفظ می‌آید و به آن ها موصول مشترک گفته می‌شود. 💓من، ما، ال، أيُّ، ذا، ذو الطائیه کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه‌ی تأویل به مصدر بردن
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱اقسام 🌱 🌿فعل انشائى: آن است كه دلالت بر ايجادِ حركت و امرى کند و براى آن، صيغه‌های متعدّدى می‌باشد كه عبارتند از: 🍃امر، نهى، استفهام، دعا، نفرين، مدح، ذم و تعجّب🍃 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💠جهات فرق بين فعل مضارع و نهى💠 ☘️ فعل مضارع صفت براى نكره واقع می‌شود ولی فعل نهی چنين صلاحيّتی ندارد. ☘️ فعل مضارع حال واقع شده ولى نهى حال واقع نمی‌شود. ☘️ فعل مضارع خبر براى مبتداء واقع شده ولى نهى صلاحيّت براى آن را ندارد. ☘️ فعل مضارع صله براى موصول قرار گرفته ولى نهى اين‌چنين نمی‌باشد. ☘️ فعل مضارع مضاف اليه واقع ميشود ولى نهى اين‌طور نيست. ☘️فعل مضارع مشترك بين حال و استقبال بوده ولى فعل نهى صرفاً بر زمان استقبال دلالت دارد. 📚 منبع: قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🖌 ادامه‌ی و زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🍀السَّلامُ عَلَیْكَ یا رَسُولَ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا خَیْرَ خَلْقِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا صَفِيَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خاتَمَ النَّبِیّینَ… 🍀سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای بهترین مخلوقات خدا، سلام بر تو ای برگزیده‌ی خدا، سلام بر تو ای محمّد بن عبدالله آخرین پیامبران… «السّلامُ»: مبتدا «علیك»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء، جانشین فعل «اُنادي» «رسول»: صفت مشبهه، به معنای مفعول، منادای مضاف و منصوب؛ به دلیل مفعول به بودن برای اُنادي «الله»: مضاف إلیه «خیرَ»: اسم تفضیل، منادای مضاف؛ به دلیل مفعول به بودن برای فعل اُنادي «خَلْق»: مضاف إلیه، مصدر به معنای مفعول، مضاف «الله»: مضاف إلیه «صَفيَّ»: صفت مشبهه، منادای مضاف و مفعول به برای اُنادي «محمَّد»: اسم مفعول از باب تفعیل، منادای مضاف و مفعول به برای اُنادي «بنَ»: عطف بیان برای محمّد «عبد»: اسم جامد، مضاف إلیه و مضاف به الله «الله»: مضاف إلیه «خاتَم»: اسم جامد، عطف بیان برای محمّد، مضاف «النّبیّین»: «ال»: استغراق افراد، «نبیّین»: صفت مشبهه، جمع مذکّر سالم، مضاف إلیه 🍀 «السلام علیك»: جمله‌ی اسمیه و مستأنفه و محلّی از اعراب ندارد. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💗المالُ والبنونَ زینةُ الحیاةِ الدُّنیا💗 🍀سوره کهف آیه 46🍀. 🔵 سؤال اوّل: مگر گفته نشده که مبتدا و خبر باید باهم مطابقت کنند؟ در این جا که 《المال والبنون》که مبتدا است با 《زینة الحیاة الدنیا》 از حیث مذکّر و مؤنّث بودن مطابقت نکرده است؟ 🔵 سؤال دوم: 《البنونَ》 چه کلمه ای است؟؟؟ مگر مبتدا نباید مرفوع باشد؟ پس چرا آخرش مفتوح است؟! 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔵جواب سؤال اوّل: 💗اگر خبر، مفرد و جامد باشد مطابقت نمی‌کند؛ زیرا ضمیری ندارد که به مبتدأ برگردد. در این آیه، خبر، مفرد جامد است؛ لذا مطابقت نکرده است.💗 کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💟جواب سوال دوم: 💌《البنونَ》ملحق به جمع مذکّر سالم، از ریشه 《ب‌ن‌و》 و رفعش به 《واو》 است. 💕 کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
💐وانتم عاکفون فی المساجدِ💐 بقره 187 🔴سؤال: مگر گفته نشده که《المساجد》 صیغه منتهی الجموع است و غیر منصرف است و جرّش به فتحه است؟؟؟ پس در این آیه چرا کسره گرفته؟ 🔵جواب: اسماء اگر 《الف و لام بگیرند》☘ یا 《 باشند》☘، در حالت جَر، کسره را قبول می‌کند. ❤️ @sarf_v_nahve ❤️
🌱🌱 📍 یعنی عدولِ کلمه از اصلِ خودش. ☘️عدل بر دو قسم است:☘️ 1️⃣: مثل عدول (مثنی) از (اثنان) و (ثلاث) از (ثلاث) و (رباع) از (اربع)، مانند: فَانکِحُوا مَا طالبَ لَکُم مِنَ النِّساءِ مَثنَی و ثُلاثَ و رُباعَ (نساء/4). عدل تحقیقی سبب غیر منصرف شدنِ وصف است. 2️⃣: فرضی است که در برخی از اسم های علمِ _ که غیر از این فرض، راهی برای توجیهِ غیر منصرف بودنشان وجود ندارد_ در نظر گرفته می‌شود؛ مثل عُمَر و جُفَر ————————— 🖌اوزان عدل برای عدل شش وزن ذکر شده است: 1-مَفعَل 2-فُعَل 3-فَعل 4-فُعال 5-فَعال 6-فَعَل ————————— 📚 منبع: عوامل القدم کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛