eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃مواقع جامد آمدن :🍃 ✅زمانی حال جامد می آید که بتوان تاویل به مشتق برد. 🌱۱- دال بر تشبیه باشد: رایتهم فی الوغی أسدا⬅️ شجعانا🌱 🌱۲- دال بر باب مفاعله باشد: بایعته یدا بید ⬅️ متقابضین🌱 🌱۳- دال بر ترتیب باشد: اخلوا رجلا رجلا ⬅️ مترتين🌱 🌱٤- دال بر تفصيل باشد: قرأت الكتاب بابا بابا ⬅️ مفصلا🌱 🌱۵- دال بر قیمت باشد: اشتریت الثوب ذراعا بدرهم ⬅️ مُسعرا🌱 🌴این ایموجی ⬅️به معنای (یعنی) می باشد🌴 : القواعد الاساسیه للغه العربیه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
☘️☘️ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 👳‍♂️👳‍♂️عالمان نحو در تعیین عامل نصب "مفعول‌معه" نظرات متفاوتی دارند که به آنها اشاره می‌شود: 🌿۱. آن فعل یا شبه فعل (در صورتی که عامل شبه فعل باشد شرط است که بتواند مفعول‌به را نصب دهد؛ از این رو صفة مشبّه و أفعل تفضیل به جهت عدم عمل نصب در مفعول‌به، صلاحیت عمل در مفعول‌معه را ندارند.) است.🌿 🌱۲. آن حرف "واو" است.🌱 🍃۳. آن فعل مقدّر از قبیل "لابَستُ" و "صاحَبتُ" است.🍃 : 🌾به عنوان مثال "الطیالسة" در عبارت «جاء البردُ و الطیالسةَ» مفعول‌معه بوده که عامل نصب آن بر طبق سه نظر یاد شده به ترتیب فعل "جاء"، حرف "واو" و فعل مقدّر "لابسَ" می‌باشد.🌾 : ✅النحو الوافی ✅حاشیة الصبان علی شرح الأشمونی علی ألفیة ابن مالک ✅مبادی العربیة قسم النحو ✅شرح الرضی علی کافیة ابن الحاجب ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🍃این قواعد ۱۰ تا می باشند، که در اسم های معرب وجوبا اجرا می گردند:🍃 1⃣ منقلب می شود واو و یاء به همزه هنگامی که قرار بگیرند بعد از الف زائده، مانند: دعاو ⬅️ دعاء بنای ⬅️ بناء برخلاف: ✅معاوضه ✅واو(بدلیل آنکه اصل آن وَوَو بوده است) ✅زای(بدلیل آنکه الف آن اصلی می باشد) ✅سماو(جمع کلمه سماوَة شاذ) ☘....☘ :صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 .... 2⃣واو و یاء منقلب می شوند به همزه هنگامی که باشند عین الفعل اسم فاعل و فروعاتش، در صورتی که در فعل آن دو(اسم فاعل و فروعاتش) اعلال صورت گیرد. مانند: قاوِل⬅️ قائل بایعان⬅️ بائعان برخلاف: ✅ عاوِر و صایِد ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃❤️🍃 آخر همہ باید بہ علے رو بزنند هم شیعہ و هم سُنّے از او دَم بزنند در قبر چنان مدح بخوانم ز علے تا هر دو ملڪ ز شوق زانو بزنند ... 🌸 ✌️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و در روز گمراهى را مى‌خواهيد، را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و عامل برتری در ترازوى اعمال. الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص23 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️مبعث پیامݕࢪ مھربانے ها مبارک❤️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 👈🏻در تصغير ابراهيم و اسماعيل سه قول است: ✅الف) «بُرَيْهٌ» و «سُمَيْعٌ» ✅ب) «بُرَيْهيمٌ» و «سُمَيْعيلٌ». ✅ج) «أُبَيْريهٌ» و «أُسَيْميعٌ». اين قول از «مبرّد» است و قول دوم مشهور است. 🍃: صرف روان با قرآن و حدیث، احمد امین شیرازی🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌱3⃣قاعده سوم: (فعائل)🌱 👈🏻• شرایط: ✅ ۱. واو و یاء و الف ✅۲. بعد از الف جمع اسم بر وزن «فعائل» و مشابهش(۱) قرار گرفتن به یکی از این دو شرط (یایی): ۱) این سه حرف، در مفرد، حرف مدّ زائده باشند. § عجوز ← عجائز § شُمول ← شَمائل به خلاف حرف غیر مدی، خواه زائده باشد خواه اصلی. § مثال: حرف اصلی: مَسْوَءَة ← مَساوی § مثال: حرف زائد: جدول ← جداول و به خلاف حالتی که حرف مدّ باشد اما اصلی باشد و نه زائده. § مثال: مَثُوبَه ← مثاوب معیشه ← معایش مفازَه ← مفاوِز ۲) الف جمع، ما بین دو حرف عله قرار گیرد. § اواول(جمع اوّل) ← أوائل § عَیایل←عیائل • حکم: قلب به همزه (۱) (أفاعل، فواعل، فواعیل(طواویس) و …) منظور از مشابه، هر جمعی است که از نظر تعداد حروف و تطابق متحرک با متحرک همانند وزن فعائل باشد و منظور وزن به معنای تطابق حروف اصلی نیست. بنابراین شامل فعالل مانند جعافر، مفاعل مانند مکاید و … هم میشود. ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان (عج) مبارک باد♥️ 🌹ولادتت نه فقط آبرو به شعبان داد 🌹كه در ضمير تمامى مردگان جان داد 🌹اَلا ستارۀ موعودِ گرم و عالمتاب! 🌹به دشت تيرۀ هستى چو آفتاب بتاب 🌹بتاب و ظلمت ظلم زمانه را بردار 🌹ز گرده‌‌هاى بشر تازيانه را بردار ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
⛔️ سورة توبة آیة 1 ✳️ﺑَﺮَﺍﺀَﺓٌ ﻣﻦَ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﺬِﻳﻦَ ﻋَﺎﻫَﺪﺗﻢ ﻣﻦَ ﺍﻟْﻤُﺸْﺮِﻛِﻴﻦَ 🔹براءة : مصدر سماعی ثلاثی مجرد بروزن فعالة 🔸خبر برای مبتدای محذوف(مثلا هذه) و مرفوع 🔹من : حرف جر الله : اسم مفرد مذکر معرفه( علم ) 🔸من الله :جار و مجرور ؛ صفت متعلق به محدوف 🔹و حرف عطف رسول+ ه: رسول اسم مفرد مذکر معرفه ه :اسم مفرد مذکر معرفه (ضمیر) 🔸رسول عطف به الله و مجرور، ه مضاف الیه و محلا مجرور 🔹الی :حرف جر الذین: اسم موصول جمع مذکر معرفه 🔸الی الذین جارو مجرور متعلق به براءة 🔹عاهدتم : فعل ماضی، صیغه ۹ ، مزید باب مفاعلة، ریشه، ع ه د ، صحیح و سالم ، معلوم ، متعدی 🔸صله الذین ضمیر عاید "هم " محذوف 🔸فعل و فاعل ضمیر بارز «تم» 🔹من : حرف جر المشرکین :اسم فاعل جمع مذکر سالم، باب افعال، معرفه 🔸من المشرکین جار و مجرور متعلق به محذوف 🌺🌺🌺 جمله ها و شبه جمله هایی که توضیح برای اسم نکره باشند صفت هست براءه نکره است من الله که شبه جمله است توضیح اونه پس صفته 🍀جارو مجرور وقتی صفت و حال واقع بشه متعلق نداره ببینید عزیزان گاهی یک اسم بیان میشه بعد توضیحی یا شرحی به شکل جمله یا شبه جمله برای اون میاد که اونو توضیح بده در این حالت اگر اون اسم نکره باشه اون توضیح میشه صفتش و اگر اون اسم معرفه باشه میشه حالش 🔹آیا هر جار و مجروری که بعد اسم نکره بیاد همیشه صفت هست؟ 🔸خیر چنانچه بعد از اون بیاد و توضیحش بده گاهی بعدش میاد ولی توضیحی براش نیست ببینید وقتی جارو مجرور داره یه اسم رو برامون شرح میده یا صفته یا حال برای راحت تر شدن یه راهنمایی میکنم مگه هر موصولی یه ضمیر عائد نداره؟ ضمیر عائد الذین چیه؟ 🔸هم محذوف خوب حالا هم رو که حذف شده مینویسم میشه چی؟ من الذین عاهدتموهم من المشرکین درسته؟ بله دقیقا من المشرکین حال هست از "هم" در نتیجه متعلقش محدوفه 🌺🌺🌺 پس اینجا دو تا جارو مجرور داشتیم که چون توضیح بودن واسه اسم یکی من الله که توضیح برای برائه بود و چون براءه نکره بود میشد صفتش و متعلقش محذوفه و یکی هم من المشرکین که توضیح واسه هم بود چون "هم " معرفه هست میشه حالش و اونم متعلقش محذوفه جارو مجرور حتما متعلق داره یا هستش یا نیستش که میگیم محذوفه در اون چهار حالت یعنی وقتی که صفت واقع بشن و حال و خبر و صله متعلقشون در کلام ذکر نمیشه نه اینکه ندارن اصلا یکون کائن موجود و ....چیزایی تو این مایه ها ولی نمیخواد بگین متعلق چیه 🔹بله همیشه هر گاه جارو مجرور حال و صفت و خبر و صله واقع بشه متعلقش محذوفه 🔹برای اینکه متعلق رو پیدا کنید ببینید جارو مجرور با چی معناش کامل میشه 🔹نقش یعنی علت اعراب یعنی چیزی که بتونیم بوسیله اون بتونیم اعراب رو مشخص کنیم مثلا فاعل مرفوع ،مفعول منصوب ، مضاف الیه مجرورو... مثلا نمیگیم ضمیر عائدها اعرابشون چیه درسته؟؟ چون ضمیر عائد بر اساس نقشش تو جمله اعرابش مشخص میشه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛