eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌱 .... 2⃣واو و یاء منقلب می شوند به همزه هنگامی که باشند عین الفعل اسم فاعل و فروعاتش، در صورتی که در فعل آن دو(اسم فاعل و فروعاتش) اعلال صورت گیرد. مانند: قاوِل⬅️ قائل بایعان⬅️ بائعان برخلاف: ✅ عاوِر و صایِد ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃❤️🍃 آخر همہ باید بہ علے رو بزنند هم شیعہ و هم سُنّے از او دَم بزنند در قبر چنان مدح بخوانم ز علے تا هر دو ملڪ ز شوق زانو بزنند ... 🌸 ✌️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و در روز گمراهى را مى‌خواهيد، را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و عامل برتری در ترازوى اعمال. الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص23 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️مبعث پیامݕࢪ مھربانے ها مبارک❤️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 👈🏻در تصغير ابراهيم و اسماعيل سه قول است: ✅الف) «بُرَيْهٌ» و «سُمَيْعٌ» ✅ب) «بُرَيْهيمٌ» و «سُمَيْعيلٌ». ✅ج) «أُبَيْريهٌ» و «أُسَيْميعٌ». اين قول از «مبرّد» است و قول دوم مشهور است. 🍃: صرف روان با قرآن و حدیث، احمد امین شیرازی🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌱3⃣قاعده سوم: (فعائل)🌱 👈🏻• شرایط: ✅ ۱. واو و یاء و الف ✅۲. بعد از الف جمع اسم بر وزن «فعائل» و مشابهش(۱) قرار گرفتن به یکی از این دو شرط (یایی): ۱) این سه حرف، در مفرد، حرف مدّ زائده باشند. § عجوز ← عجائز § شُمول ← شَمائل به خلاف حرف غیر مدی، خواه زائده باشد خواه اصلی. § مثال: حرف اصلی: مَسْوَءَة ← مَساوی § مثال: حرف زائد: جدول ← جداول و به خلاف حالتی که حرف مدّ باشد اما اصلی باشد و نه زائده. § مثال: مَثُوبَه ← مثاوب معیشه ← معایش مفازَه ← مفاوِز ۲) الف جمع، ما بین دو حرف عله قرار گیرد. § اواول(جمع اوّل) ← أوائل § عَیایل←عیائل • حکم: قلب به همزه (۱) (أفاعل، فواعل، فواعیل(طواویس) و …) منظور از مشابه، هر جمعی است که از نظر تعداد حروف و تطابق متحرک با متحرک همانند وزن فعائل باشد و منظور وزن به معنای تطابق حروف اصلی نیست. بنابراین شامل فعالل مانند جعافر، مفاعل مانند مکاید و … هم میشود. ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان (عج) مبارک باد♥️ 🌹ولادتت نه فقط آبرو به شعبان داد 🌹كه در ضمير تمامى مردگان جان داد 🌹اَلا ستارۀ موعودِ گرم و عالمتاب! 🌹به دشت تيرۀ هستى چو آفتاب بتاب 🌹بتاب و ظلمت ظلم زمانه را بردار 🌹ز گرده‌‌هاى بشر تازيانه را بردار ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
⛔️ سورة توبة آیة 1 ✳️ﺑَﺮَﺍﺀَﺓٌ ﻣﻦَ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﺬِﻳﻦَ ﻋَﺎﻫَﺪﺗﻢ ﻣﻦَ ﺍﻟْﻤُﺸْﺮِﻛِﻴﻦَ 🔹براءة : مصدر سماعی ثلاثی مجرد بروزن فعالة 🔸خبر برای مبتدای محذوف(مثلا هذه) و مرفوع 🔹من : حرف جر الله : اسم مفرد مذکر معرفه( علم ) 🔸من الله :جار و مجرور ؛ صفت متعلق به محدوف 🔹و حرف عطف رسول+ ه: رسول اسم مفرد مذکر معرفه ه :اسم مفرد مذکر معرفه (ضمیر) 🔸رسول عطف به الله و مجرور، ه مضاف الیه و محلا مجرور 🔹الی :حرف جر الذین: اسم موصول جمع مذکر معرفه 🔸الی الذین جارو مجرور متعلق به براءة 🔹عاهدتم : فعل ماضی، صیغه ۹ ، مزید باب مفاعلة، ریشه، ع ه د ، صحیح و سالم ، معلوم ، متعدی 🔸صله الذین ضمیر عاید "هم " محذوف 🔸فعل و فاعل ضمیر بارز «تم» 🔹من : حرف جر المشرکین :اسم فاعل جمع مذکر سالم، باب افعال، معرفه 🔸من المشرکین جار و مجرور متعلق به محذوف 🌺🌺🌺 جمله ها و شبه جمله هایی که توضیح برای اسم نکره باشند صفت هست براءه نکره است من الله که شبه جمله است توضیح اونه پس صفته 🍀جارو مجرور وقتی صفت و حال واقع بشه متعلق نداره ببینید عزیزان گاهی یک اسم بیان میشه بعد توضیحی یا شرحی به شکل جمله یا شبه جمله برای اون میاد که اونو توضیح بده در این حالت اگر اون اسم نکره باشه اون توضیح میشه صفتش و اگر اون اسم معرفه باشه میشه حالش 🔹آیا هر جار و مجروری که بعد اسم نکره بیاد همیشه صفت هست؟ 🔸خیر چنانچه بعد از اون بیاد و توضیحش بده گاهی بعدش میاد ولی توضیحی براش نیست ببینید وقتی جارو مجرور داره یه اسم رو برامون شرح میده یا صفته یا حال برای راحت تر شدن یه راهنمایی میکنم مگه هر موصولی یه ضمیر عائد نداره؟ ضمیر عائد الذین چیه؟ 🔸هم محذوف خوب حالا هم رو که حذف شده مینویسم میشه چی؟ من الذین عاهدتموهم من المشرکین درسته؟ بله دقیقا من المشرکین حال هست از "هم" در نتیجه متعلقش محدوفه 🌺🌺🌺 پس اینجا دو تا جارو مجرور داشتیم که چون توضیح بودن واسه اسم یکی من الله که توضیح برای برائه بود و چون براءه نکره بود میشد صفتش و متعلقش محذوفه و یکی هم من المشرکین که توضیح واسه هم بود چون "هم " معرفه هست میشه حالش و اونم متعلقش محذوفه جارو مجرور حتما متعلق داره یا هستش یا نیستش که میگیم محذوفه در اون چهار حالت یعنی وقتی که صفت واقع بشن و حال و خبر و صله متعلقشون در کلام ذکر نمیشه نه اینکه ندارن اصلا یکون کائن موجود و ....چیزایی تو این مایه ها ولی نمیخواد بگین متعلق چیه 🔹بله همیشه هر گاه جارو مجرور حال و صفت و خبر و صله واقع بشه متعلقش محذوفه 🔹برای اینکه متعلق رو پیدا کنید ببینید جارو مجرور با چی معناش کامل میشه 🔹نقش یعنی علت اعراب یعنی چیزی که بتونیم بوسیله اون بتونیم اعراب رو مشخص کنیم مثلا فاعل مرفوع ،مفعول منصوب ، مضاف الیه مجرورو... مثلا نمیگیم ضمیر عائدها اعرابشون چیه درسته؟؟ چون ضمیر عائد بر اساس نقشش تو جمله اعرابش مشخص میشه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
⛔️سورة توبة آیة ۲ 🔹فَ: عطف َ 🔹سِيحُوا : فعل امر حاضر، جمع مذکر مخاطب، مجرد،(س ی ح) اجوف یایی 🔸فعل و فاعل «واو» بارز 🔹فِي الْأَرْضِ : حرف جر+ ال تعریف+ اسم 🔸جارو مجرور متعلق به سیحوا 🔹أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ : اسم عدد+ جمع مکسر شهر(مضاف و مضاف الیه) 🔸ظرف+ مضاف الیه 🔹وَ: حرف عطف 🔹َاعْلَمُوا : فعل امر حاضر، جمع مذکر مخاطب، مجرد (ع ل م) صحیح و سالم 🔸فعل و فاعل 🔹أَنَّكُمْ : حرف مشبهة بالفعل+ ضمیر جمع مذکر مخاطب 🔸کم: اسم حرف مشبهة بالفعل و محلأ منصوب 🔹غَيْرُ : اسم، مفرد، نکره 🔸خبر إنّ 🔹مُعْجِزِين : اسم فاعل جمع مذکر، باب افعال 🔹غیر معجزی: مضاف و مضاف الیه 🔹اللَّهِ : اسم جلاله 🔸مضاف الیه 🔹وَ: حرف عطف 🔹إنَّ :حرف مشبهة بالفعل 🔹اللَّهَ :اسم جلاله 🔸 اسم إنَّ 🔹مُخْزِي : اسم، مفرد 🔸خبر إنَّ 🔹الْكَافِرِينَ: ال+ اسم فاعل جمع مذکر،مجرد َ 🔸مضاف الیه 🌺🌺🌺 🔹سلام اربعه اسم عدد است چرا ظرف گرفته میشود ایا چون با اشهر امده ظرف گرفته شده اگربه فرض اشهر نبود نقش اون چی میشد؟ 🔹أنکم با اسمو خبرش میشن مفعول برای اعلموا . 🔹سیحوا فعل لازمه . آیا میتونیم بگیم متعدی به حرف جر شده ؟ یعنی مفعول با واسطه گرفته ؟ اصلا میتونیم الارض که ظرفه ، مفعول به حسابش کنیم ؟ فی الارض در محل نصب ؟ 🔹غیر چه زمانی صفت یا خبر واقع میشه ؟ و چه زمانی معنای الا میده؟ 🔹مخزی باتوجه به اینکه خبر ان هست نباید مرفوع باشه ؟ 🔹مخزي خبر ان هستش اما اعرابش تقديريه 🔹اسامي اي كه آخرشون ي دارن در حالت جر و رفع اعرابشون تقديريه 🔹سلام اره عزیزم عدد هر نقشی میتونه داشته باشه الان چون مضاف الیه یا تمیزش زمان هست نقشش میشه مفعول فیه اما به نظر من مخزِي اسم جمع نيست. چون به خدا برمي گرده. اسم فاعل باب افعال ريشه خ ز ي هستش 🔸مُخزِيُ بوده كه مي خواد به الكافرين بچسبه ضمه بر ياء ثقيله مُخزِي ميشه 🔹اینجا که جمع نیست اما اگه جمع بود در حالت رفعی میشد مخزون و اونوقت ن می افتاد میشو مخزو نه مخزی ☺️ 🔹بله گلم تقدیریست و ربطی نداره که به الکافرین چسبیده ضمه بر یاء ثقیله ضمه می افته مخزی 🔹سیحوا لازمه و متعدی نشده فی الارض مفعول نیست گلم 🔷راستی تجزیه غیر چی شد؟؟ فقط اسم ؟؟ معرفه نکره؟؟ 🔻غیر معرفه هست چون اسم دائم الاضافه هست ✅سلام نه عزیزان غیر با اضافه شدن معرفه نمیشه☺️ 🔴 نکته یه سری اسمها هستن بهشون میگن اسمهای متوغل در ابهام، اسمهایی هستن که با اضافه شدن معرفه نمیشن و همیشه نکره باقی میمونن : مثل و غیر از جمله اونا هستن ✅غیر فقط وقتی معرفه میشه که بین دو تا اسم متضاد قرار بگیره مثل الذین انعمت علیهم غیر مغضوب علیهم دائم الاضافه بودن ربطی به این مطلب نداره هر اضافه ای باعث معرفه شدن نمیشه گلم 🔹دو اسم متضاد الذین انعمت علیهم : کسانیکه نعمت دادی بر ایشان المغضوب علیهم : کسانیکه غضب شده بر ایشان ✅اما غیر در معنی 🍀 گاهی برای منفی کردن استفاده میشه اونم واسه منفی کردن صفت مثل غیر مبین، غیر یسیر ،غیر احیاء 🍀گاهی معنی بدون میده(من فکر میکنم عالبا در این حالت بر سر مصدر قرار میگیره اینو فقط به لحاظ تجربی میگم جایی ندیدم ) مثل غیر اخراج 🍀معنی سوی یا الا همون معنی غیر زبان فارسی یستبدل قوما غیرکم 🔹توی قرآن غالبا غیر صفته یا معنی الا ✅دوستان راستی اشهر چه نقشی میگیرین؟ بله درسته به لحاظ ظاهری و لفظی مضاف الیه است و در معنا تمیز عدد(تمیز ذات) معدود اعداد تمیز ذاتن و تمیز اعداد سه تا ۱۰ جمع است و مجرور اینها در واقع لفظا مضاف البه هستن و معنوا تمیز ذات ازسه تا ده همه جمع است و مجرور ازده برتر همه فرد است و منصوب عدد یک ودو هم معدودشون صفتشونه یعنی تبعیت میکنه از عدد در تعداد و اعراب و... اعداد 11تا 99..تمیزشون فرد ومنصوب عدد 100و1000 تمیزشون فرد و مجرور 🔹راستی دوستان هرگاه «ال» در «الارض» منظور زمین باشد «ال» آن زائده 🔹اما اگه به معنی سرزمین باشد «ال» آن «عهد» است یا «عهد حضوری یا ذهنی» ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
⛔️سورة توبة آیة ۱۲ ✳️ وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ 🔹وَ: حرف عطف 🔹إِن : حرف شرط جازم 🔹نَّكَثُوا : فعل ماضی، صیغه ۳ ، مجرد، معلوم، متعدی(ن ک ث) صحیح و سالم 🔸فعل و فاعل، محلأ مجزوم به إن شرط، ضمیر بارز «واو» 🔹أَيْمَانَهُم : جمع مکسر یمین+ضمیر جمع مذکر غائب( مضاف و مضاف الیه) 🔸اَیمان: مفعول+ هم: مضاف الیه 🔹مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ : حرف جر+ اسم دائم الاضافه + مصدر+ ضمیر جمع مذکر غائب 🔸من بعد؛ جارو مجرور(متعلق به نکثوا) 🔸عهد: مضاف الیه بعد و هم : مضاف الیه عهد ✅نکثوا ایمانهم⬅️ جمله شرط 🔹وَ: حرف عطف 🔹طَعَنُوا : فعل ماضی، صیغه ۳ ، مجرد، معلوم، متعدی(ط ع ن) صحیح و سالم 🔸فعل و فاعل، ضمیر بارز «واو» 🔹فِي دِينِكُمْ : حرف جر+ اسم + ضمیر جمع مذکر مخاطب 🔸 فی دین : جار و مجرور(متعلق به طعنوا) 🔸 کم: مضاف الیه، 🔹ف: حرف جواب شرط 🔹َقَاتِلُوا : فعل امر، باب مفاعلة، صیغه ۹ ، معلوم، متعدی( ق ت ل) صحیح و سالم 🔸فعل و فاعل، ضمیر بارز «واو»، 🔹أَئِمَّةَ الْكُفْرِ : جمع مکسر امام+ ال تعریف+ مصدر(مضاف و مضاف الیه) 🔸اَئمَةَ: مفعول+ الکُفر: مضاف الیه ✅فقاتلوا ائمة الکفر⬅️جواب شرط 🔹إِنَّهُمْ : حرف مشبهة بالفعل+ ضمیر جمع مذکر غائب 🔸هم اسم حرف مشبهة بالفعل و محلأ منصوب 🔹لَا أَيْمَانَ : حرف لای نفی جنس+ جمع مکسر یمین 🔸 ایمان اسم لای نفی جنس ّ 🔹لَهُمْ : حرف جر+ ضمیر جمع مذکر غائب 🔸جارو مجرور ( متعلق به محذوف) و خبر لای نفی جنس 🔸لا ایمان لهم ⬅️ خبر إنّ 🔹لَعَلَّهُمْ :حرف مشبهة بالفعل+ ضمیر جمع مذکر غائب 🔸هم اسم حرف مشبهة بالفعل و محلأ منصوب 🔹يَنتَهُون: فعل مضارع، مزید باب افتعال، صیغه ۳ ، معلوم، لازم(ن ه ی) ناقص یائی 🔸فعل و فاعل، ضمیر بارز«واو» خبر لَعَلّ و محلأ مرفوع ✅ واگر بشکنند پیمانهایشان را(سوگند هایشان) از بعد پیمانشان و طعنه زنند در دینتان پس بجنگید با پیشوایان کفر ،همانا ایشان نیست هیچ پیمانی برایشان ،شاید ایشان دست بردارند(نهی بپذیرند َ 🌺🌺🌺🌺 🔹 چنانچه ادات جازم فعل شرطشون رو باید جزم دهند حالا اگه فعل ماضی باشه چون مبنیه جزم داده نمیشه ولی چون در محل جزمه بهش میگیم محلا مجزوم 🔹چون شرط مربوط به آینده است به جز لو که غالبا مربوط به گدشته است و فعل شرط و جواب شرطش ماضی استمراری ترجمه میشه و گاهی هم اذا بقیه ادات شرط مربوط به اینده هستند و فعلاشون بایستی مضارع ترجمه بشه فعل شرط مضارع التزامی 🌺 نکته هر گاه فعل در ثلاثی مجرد متعدی باشه و به باب افتعال بره لازم میشه نهی :نهی کرد؛ متعدی انتهی: باز ایستاد ،نهی را پذیرفت ؛لازم ━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 👇🏼: (وَواصل)👇🏼 ✅• شرایط: ۱. واو ۲. اجتماع با واو دیگر در ابتدای کلمه ۳. واو دوم، حرف مدّ منقلب از حرف زائده نباشد! ✅• حکم: قلب واوِ اول، به همزه. 🌱مثال: وواصل(جمع واصله) ← أواصل 🌱وواقی(جمع واقیه) ← أواقی 🌱وُوْلَی(مؤنث اوَّل= اسم تفضیلِ افْعَل از وَوَل) ← اُولَی 🌱وُوَل(جمع وُوْلَی) ← اُوَل ❌ به خلاف وُوریَ که مجهول وارَی است. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛