eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌱 ☘️☘️ 🍀كم بر دو قسم است: خبريّه و استفهاميّه.🍀 "كم خبريّه آنستكه بمعناى كثير باشد و استفهاميّه بمعناى اىّ عدد است." 🍀وجه اشتراك كم خبريّه و استفهاميه‌🍀 "كم خبريّه با استفهاميّه در پنج امر با هم مشترك هستند بقرار ذيل:" 1- اسميّت.🌿 2- ابهام.🍀 3- نياز به تميز.🌿 4- بناء.🍀 5- لزوم تصدير.🌿 ☘️وجه افتراق كم خبريّه از استفهاميه‌☘️ "پنج فرق بين كم خبريّه و استفهاميّه بوده كه بواسطه آنها از يكديگر جدا مى‌شوند:" 1- كلام با كم خبريّه محتمل صدق و كذب بوده بخلاف استفهاميّه.🌱 2- متكلّم با كم خبريّه طالب جواب نبوده بخلاف استفهاميه.🍀 3- تميز كم خبريه يا جمع مى‌آيد ولى تميز كم استفهاميه هميشه مفرد است.🌱 4- اسمى كه بدل از كم خبريّه بيايد مقرون با همزه نيست بخلاف اسم مبدل از كم استفهاميّه.🍀 5-تميزكم خبريه واجب است مجرورآمده ولى تميزكم استفهاميه پيوسته منصوب است🌱 منبع: قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ☘️☘️ ☘️كذا بر سه وجه مى‌آيد:☘️ 1- كلمه‌اى است مركّب از كاف تشبيه و ذا يعنى اسم اشاره مانند: رأيت زيدا عالما و رأيت عمرا كذا. 🍃🍃🍃 2- كلمه‌اى است مركّب از دو كلمه مزبور و كنايه مى‌باشد از غير عدد مانند: فعلت كذا و كذا. 🍃🍃🍃 3- كلمه‌اى است مركّب از دو كلمه مزبور و كنايه از عدد بنابراين همچون لفظ « كايّن » مى‌باشد. 🍃🍃🍃 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ☘️☘️ 🌿كايّن: اسمى است مركّب از كاف تشبيه و « اىّ » با تنوين فلذا مى‌توان آنرا در حال وقف با نون نوشت چه آنكه تنوين وقتى در تراكيب واقع شود شباهت به « نون » پيدا مى‌كند از اين رو در قرآن شريف با نون نوشته شده.🌿 🍀....🍀 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🖌 ادامه‌ی و زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🍀 السَّلامُ عَلَیْكَ یا امیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِيَّ بْنَ أبي طالِبٍ، وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكِ یا فاطِمَةُ سَیِّدَةَ نِساءِ الْعالَمینَ، السَّلامُ عَلَیْکُما یا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، وَسَیِّدَيْ شَبابِ أهْلِ الْجَّنَةِ… 🍀 سلام بر تو ای امیرمؤمنان علی بن ابی طالب، جانشین رسول خدا، سلام بر تو ای فاطمه سرور بانوان جهانیان، سلام بر شما نوه‌های پیامبر رحمت، و سروران جوانان اهل بهشت… «السّلامُ»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیك»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء، جانشین فعل «اُنادي» «أميرَ»: صفت مشبهه، به معنای فاعل، منادای مضاف و منصوب؛ به دلیل مفعول به بودن برای اُنادي «المؤمنین»: «ال» استغراق افراد، «مؤمنین» اسم فاعل، جمع مذکّر سالم، مضاف إلیه «عليَّ»: اسم عَلَم، عطف بیان برای أمیر المؤمنین «بنَ»: عطف بیان برای أمیر المؤمنین «أبي»: مضاف إلیه و مضاف به طالب، از اسماء ستّه است و جَرّش به یاء است. «طالب»: مضاف إلیه «وَصيَّ»: صفت مشبهه، صفت برای أمیر المؤمنین، مضاف «رسولِ»: صفت مشبهه به معنای مفعول، مضاف إلیه و مضاف «الله»: مضاف إلیه «السّلامُ»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیكِ»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء و جانشینِ فعلِ «اُنادِي» «فاطمةُ»: اسم مؤنّث، عَلَم و معرفه، غیر منصرف به دلیل تأنیث و عَلَم بودن، مبنی بر ضم، محلّاً منصوب به دلیل مفعول به بودن برای فعلِ «اُنادي» «سیّدةَ»: صفت مشبهه، نعت برای «فاطمةُ»، نصبش به دلیلِ تبعیت کردن از محلِّ «فاطمة» است، مضاف «نساء»: اسم جمع، جامد، مضاف إلیه و مضاف «العالَمینَ»: «ال» از نوعِ استغراق افراد است، «عالَمین» ملحق به جمع مذکّر سالم، جَرّش به یاء است. «السّلام»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیكما»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء و جانشینِ فعلِ «اُنادِي» «سِبطَي»: اسم مثنّیٰ، در اصل «سبطَین» بوده و نونش به خاطر اضافه شدن حذف شده، مفعول به برای فعل اُنادي، نصبش به یاء است. «نبّي»: صفت مشبهه بر وزن فَعیل، مضاف إلیه و مضاف «الرّحمة»: «ال» ماهیت، «رحمة» مضاف إلیه «و»: عاطفه «سَیّدَي»: اسم مثنّیٰ و نونش در اضافه افتاده است، عطف شده است به «سِبطَي»، مضاف «شَباب»: جمع مکسّر، مفردش شابّ است، مضاف إلیه و مضاف «أهلِ»: اسم جامد، مضاف إلیه و مضاف «الجنَّةِ»: مضاف إلیه 🍀 «السلام علیك»: جمله‌ی اسمیه و مستأنفه و محلّی از اعراب ندارد. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
یا فاطمةُ إشفعي لنا في الجنّة... شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت تمام دوستدارانِ آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. ┏━🏴🏴━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━🏴🏴━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
اعراب منادَی: ۱- مفرد(یعنی یا نباشد) و معرفه باشد؛ مثل یا فاطمةُ، یا اللهُ و... ۲- نکره‌ی مقصوده باشد (یعنی نکره‌ای باشد که ما او را قصد کرده‌ایم)؛ مانند یا رَجُلُ(ای مرد) در این دو حالت👆🏻، اعراب منادَی، مبنی بر ضمّ است. «فاطمة» در این جا چون منادای مفرد معرفه است، مبنی بر ضم شده است. 🏴 @sarf_v_nahve
اگر می‌خواهید بدانید «مفرد» در مقابل چه چیزهایی واقع می‌شود، به این پُست مراجعه کنید.👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/sarf_v_nahve/17
اعجاز لغت عرب ۱.عدل اگر با «إلی» متعدی شود، به معنای میل است فلان عدل الیه أی مال الیه ۲.اگر با «عن»متعدی شود به معنای اعراض است، فلان عدل عنه، أی عرض عنه ۳.اگر با «فی» متعدی شود به معنای صرف است، فلان عدل فیه، أی صرف فیه (روی گردان شد به سمت او) ۴.اگر با «من»متعدی شود،به معنای بعد(بضم الباء) است، عدل الجمال من البعیر، أی بعد منه ۵.اگر با بین بیاید،به معنای تساوی است، عدل أمیر بین کذا و کذا ، أی ساوی بینهما اقتباس از عنایة النحو علی هدایة النحو،ص۳۳ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
۱.ادات شرطیه مثل ان و لو و...مستقیما بر سر فعل شرط می ایند و جایز نیست بین انها و فعل شرطشان هیچ حرفی فاصل شود بخاطر شدت طلب این ادات افعال را غیر از (لا و لم )زیرا: لا: به خاطر کثرت استعمالش در کلام عرب عوامل ان را کالعدم می بینند مثل جئت بلا زاد که باء مستقیم زاد را جر داده و توجهی به لا ندارد. لم:از ان جا که لم وقتی متصل به مضارع میشود زمان ان را قلب به ماضی می کند،کأن لم جزئی از فعل شده بعلاوه حروف ان کم است ،لهذا میتواند فاصل بین فعل و ادات شرط شود. ۲.لا نافیه بر خلاف گمان برخی که پنداشته اند بر سر فعل ماضی نمی اید، با فعل ماضی استعمال شده ولی این استعمال قلیل است. اقتباس از شرح رضی بر کافیه ج۲/ص۹۲ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔰قاعده هر گاه عَلَمی، موصوف برای کلمه‌ی «ابن» واقع شود، در حالی که ابن اضافه به علَم دیگری شده است، در این صورت تنوین علَم اول حذف می گردد. مانند:قال الامام حسنُ بنُ عليٍّ / بمحمدِ بنِ عليٍّ در مثال اول، حسن و در مثال دوم، محمد باید تنوین داشته باشند ولی این قاعده موجب حذف تنوین شده است. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛ منبع: الهدایة في النحو/درس تنوین
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 متعلَق و متعلِق در این ایات : ( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ )(القيامة/ ۲۲) «وُجُوهٌ» مبتدأ و«يَوْمَئِذٍ» ظرف مضاف إلى مثله و«ناضِرَةٌ» خبر والجملة مستأنفة لا محل لها ( إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ )(القيامة/ ٢٣) و«إِلى رَبِّها» متعلقان بالخبر الثاني «ناظِرَةٌ» خبر ثان. ☀️نکته : طبق قانون اصلی، متعلَّق بعد متعلِّق می‌آید. ⚡️مانند: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ در این آیه «بربّ» جار و مجرور و متعلق به «أَعوذ»  توجه : اما در إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ متعلقِق بر متعلَق مقدم شده است 🌦علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید : «الی ربها» متعلق به کلمه «نَاظِرَةٌ» است که به سبب افاده حصر و یا رساندن اهمیت مطلب ، از خود ان جلوتر امده و گر نه می فرمود : نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا توجه : اهل بیت فرمودند منظور از ناظره در ایه (نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا) باید تاویل و حمل بر مجاز کرد نه حقیقت چون خداوند (لا تدرکه الابصار) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛