eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️وقتی جایی می شنویم 《مفرد》، منظور چیست؟ مفرد در مقابل چه چیز هایی واقع میشود؟؟🤔 1⃣ در مقابل مثنّی و جمع: "رَجُل"، مفرد است در مقابل "رجلان" که مثنی است و در مقابل "رِجال" که جمع است. 2⃣ در مقابلِ مرکّب (۱- ( و ) ۲- مرکّب إسنادی(جمله و شبه جمله) ۳- )؛ مانند: مُسلمون که در مقابل 《غلامُ زیدٍ》 یا 《تَأبَّطَ شرّاً》 يا 《بَعْلَبَكّ》، مفرد است. ------------------------------------------------ غلامُ زيدٍ: مرکّب اضافی. تأبَّطَ شرّاً: مركّب إسنادی. بَعْلَبَكّ: مركّب مزجیّ. به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇 🌷 @sarf_v_nahve 🌷
⭕️ https://www.xmind.net/m/ZMpm ⭕️ روی لینک بالا کلیک کنید.👆👆👆👆👆 نموداری زیبا از آمدن فاء در جواب شرط. کجا آمدنش واجبه؟ کجا جایزه؟ کجا ممنوعه؟ 🌱منبع: الهدایة فی النّحو🌱 به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇 🌷 @sarf_v_nahve 🌷
📊 http://www.xmind.net/m/58BW نموداری زیبا از 《ال》 👌🏻 روی لینک بالا کلیک کنید. 🌷 @sarf_v_nahve 🌷
💠 در آیه ۴۲ سوره مدثر 《قَالُوا لَم نَکُ مِنَ المُصَلِّینَ》، "نَکُ" چیست؟ ♻️ فعل ناقصه "کَانَ"، چند ویژگی جداگانه نسبت به بقیه‌ی دارد که یکی از آنها این است: جواز حذف نون کانَ در مضارع مجزوم؛ البته با ۴ شرط👇🏻 1⃣ مابعد آن ساکن نباشد (برخلاف لَم یَکُنِ الله) 2⃣ از صیَغ خمسه باشد. 3⃣ مابعدش ضمیر متصل نباشد (برخلاف البَخِیلُ لَم اَکُنْهُ) 4⃣ بر او وقف نشود (برخلاف کَاذِباً لَم اَکُن) ☑️به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇🏻👇🏻👇🏻 🆔 @sarf_v_nahve 🎉
🔘 در جمله 《یَا حَیَّاً قَبلَ کُلِّ حَیّ》، چرا کلمه "حیّاً" منصوب است❔ 🏵 جواب: این کلمه در اینجا است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💥 شبه‌مضاف اسم "نکره‌ای" است که با بعدش مرتبط است به دو صورت:🔰 یا اسم مابعدش معمول آن است که در این صورت، شبه مضاف، اسم عامل است؛ مثل مثال بالا. یا اسم مابعدش تابع آن است. مثل (یَا رَجُلاً عَالِماً) 🆔 @sarf_v_nahve 🎉
📌 جمله 《مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجا》 🔰 🌀مَن: اسم شرط و مبتدا 🌀جمله مابعد: جمله شرط و جواب‌آن که هردو خبر و محلاً مرفوع‌اند ولی هر جمله به تنهایی محلی از اعراب ندارد. ℹ️ سوال: اگر "مَن" مبتداست، پس چرا نکره است؟ ✴️ زیرا یکی از مسوغات نکره عمومیت است و اسم شرط این ویژگی را داراست. به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🆔 @sarf_v_nahve 💢
🌸🌼🌸🌼 🌼🌸🌼 🌸🌼 🌼 ☘💞 میلاد امام عشق و ایثار، امام حسین(علیه السلام) مبااااارک 💞☘ 🌻 @sarf_v_nahve 🌹
اقسام : ❤️۱- بدل کل از کل: بدل و مبدلٌ منه یکی هستند؛ مانند جائني زیدٌ اخوك. 💜۲- بدل بعض از کل: بدل، جزئی از مبدلٌ منه است؛ مانند ضربْتُ زیداً رأسَه.(زدم به زید، به سرش.) 💛۳- بدل اشتمال: بدل، از متعلّقات مبدلٌ منه است؛ مانند سُلِبَ زیدٌ ثوبُه. أعْجَبَني سعيدٌ عِلْمُه.(من را شگفت زده کرد سعید، علمش.) 💚۴- بدل مباین: بدل، مخالفِ مبدلٌ منه است؛ مانند رأيتُ رجلاً حماراً.(دیدم مردی را (نه، نه) خری را.)😅 🍀 منبع: الهدایة فی النّحو🍀 به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
اقسام مباین: 🕊۱. بدل غلط: بدلی که بعد از اشتباه واقع می شود. وقتی یک حرفی اشتباه گفته می شود، برای تصحیحش این بدل می آید؛ مانند ذَهَبَ سَعْدٌ سعيدٌ. (سعید رفته است ولی ما اشتباه می گوییم سَعد رفته است.) 🕊٢. بدل نسیان: این نوع بدل در جایی می آید که متکلّم چیزی را ذکر می کند ولی بعد از ذکرش یادش می آید که چیزی که ذکر کرده درست نیست؛ مانند ذَهَبَ زیدٌ إلى المدرسةِ السّوقِ.(متکلّم بعد از این که گفته زید به مدرسه رفت، یادش می‌آید که به بازار رفت) 🕊۳.‌ بدل إضراب(بداء): در این نوع بدل، بر خلاف بدل غلط و بدل نسیان، مبدلٌ منه صحیح است ولی متکلّم می‌خواهد چیز بهتری بگوید؛ مانند: حبیبي قمرٌ شمسٌ(عزیزم ماه است بلکه خورشید است.) به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
🎓 @sarf_v_nahve 🎓 ✅ اقسام با مثال 🔰 💢بدل کل‌از‌کل 👇 ✴️ حمد/۶و۷ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ/صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيهِم مارا به راه راست هدایت‌کن/راه کسانی که به‌آنها نعمت عطا کردی. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢بدل جزء‌از‌کل 👇 ✴️ مانند: آل عمران/۹۷ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ حقی ﻟﺎﺯم ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍی ﺍﺩﺍی ﻣﻨﺎسک ﺣﺞ ] ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ؛ [ ﺍﻟﺒﺘﻪ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢 بدل اشتمال 👇 ✴️ مانند: بقره/۲۱۷ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ از تو درباره جنگ در ماه حرام میپرسند 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💢 بدل مباین 👇 = (در‌قرآن‌بکار‌نرفته) جاء زید عمرو = (درقرآن‌بکار‌نرفته) جاء ابی اخی = ✴️ مانند: ناس/۱و۲و۳ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ/مَلِكِ النَّاسِ/إِلَٰهِ النَّاسِ ﺑﮕﻮ : ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰﺑﺮم ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺮﺩم/[به] پادشاه مردم/[به]معبود مردم ✅به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
از ملحقات به 《کُل از کُل》، بدل 《تفصیل》 است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 بدل تفصیل برای تفصیل ما قبلش می آید؛ مانند الإسمُ عَلى قِسْمَیْنِ: منصرفٍ و غيرِ منصرفٍ. (منصرف و غیر منصرف، بدل تفصیل از "قِسْمَیْنِ" است.) ✨امام علی علیه السّلام: يَهْلِكُ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ مُفْرِطٌ وَ بَاهِتٌ مُفْتَر. (حکمت ۴۶۹) (دو كس در مورد من هلاك خواهند شد: دوستى كه در حق من افراط و غلو مى كند و دشمنى كه بهتان مى زند و افترا مى بندد.) ✅ در این حکمت، 《مُحِبٌّ》و《باهِتٌ》بدل تفصیل از "رجلان" هستند و چون رجلانِ مرفوع است، محبٌ و باهتٌ هم مرفوع شده اند. به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
🌾 نکته: اگر نکره باشد و مبدلٌ منه معرفه، بايد یا برای بدل، صفت بیاید یا اضافه شود. (به اصطلاح، نکره‌ی محضه نباید باشد.) 🍄مانند: كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ♧نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ (۱۵و۱۶ علق) در این آیه، 《ناصیةٍ》بدل از《النّاصیة》است و به همین دلیل، برایش صفت آمده است.(کاذبة‌ٍخاطئةٍ) به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💐وانتم عاکفون فی المساجدِ💐 بقره 187 🔴سؤال: مگر گفته نشده که《المساجد》 صیغه منتهی الجموع است و غیر منصرف است و جرّش به فتحه است؟؟؟ پس در این آیه چرا کسره گرفته؟ 🔵جواب: اسماء اگر 《الف و لام بگیرند》☘ یا 《 باشند》☘، در حالت جَر، کسره را قبول می‌کند. ❤️ @sarf_v_nahve ❤️
🌀 💐ذلكَ الکتابُ لا ریبَ فِیهِ...💐 بقره/2 🔴سؤال: نقش 《الکتابُ》 چیست❓❓ 💠جواب: اسم الف و لام دار بعد از اگر باشد است☘ واگر باشد است.☘ در اینجا الکتاب جامد است و عطف بیان می‌باشد. ▪️ @sarf_v_nahve ▪️
🌀《لنسفعاً بالناصیهَ》علق 15 🔴سؤال: { لنسفعاً } چه کلمه ای است؟؟؟ 🔵جواب: فعل مضارع صیغه 14همراه با نون تأکید خفیفه می باشد. (لَنَسْفَعَنْ) ▪️ @sarf_v_nahve ▪️
🌀《واتّخذوا من مَّقامِ ابراهیمَ مصلًّی》 بقره 125 🔹سؤال: 《مصلًّی》 چه اسمی است؟؟؟؟ 🔴جواب : اسم مکان از ماده صلّی می‌باشد. ⭕️نکته : در غیر ثلاثی مجرد، مصدر میمی، اسم مفعول، اسم زمان و اسم مکان دارای وزن واحدند. راه شناخت آنها از یکدیگر توجه به قرائن است.
🌀《واَنَّ اللهَ لیسَ بظلّامِِ للعبیدِ》 🔵سوال : {ظلّام}چه کلمه ای است؟؟؟؟ 🔴جواب : اسم منسوب است. ⭕️نکته: در استعمالات عرب صیغه هایی وجود دارد که بدون یاء نسبت، دارای معنای نسبت می باشند؛ مانند 《لَبّان》 منسوب به شیر🐮🍶(شیر فروش) (البتّه منسوب اصطلاحی نامیده نمی‌شوند.) ▪️ @sarf_v_nahve ▪️
💠 موارد کاربرد " عهد حضوری" به‌طور غالبی👇 1⃣ پس از 🌀 مانند: ذَلِكَ الکِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ 2⃣ پس از اَیُّ منادی 🌀 مانند: یَااَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الکُفَّارَ 🆔 @sarf_v_nahve 💫
✅ تفاوت دو کلمه «آخَر» و «آخِر» 🔰 1⃣ در وزن: «آخَر» بر وزن أفعل  «آخِر» بر وزن فاعل است 2⃣ در تانیث: مؤنث «آخَر» اُخری  مؤنث «آخِر» آخرة است 3⃣ درنوع مشتق: «آخَر»اسم تفضیل  «آخِر» اسم فاعل است 4⃣ در معنی:  «آخَر» به معنای دیگر  «آخِر» به معنای پایان 5⃣ در گرفتن تنوین:  «آخَر»غیر منصرف «آخِر» منصرف است 🆔 @sarf_v_nahve 💥
🏵 کلماتی که همیشه منصوب‌اند به‌عنوان مفعول مطلق برای عامل محذوف 👇 حَقّاً / قطعاً / سَمعاً طاعه / عجباً / شُکراً هَنِیئاً / یقیناً / بتّه البتّه / سبحانَ / معاذ تبّاً / بُعداً / سَقیاً / رَعیاً حتماً / عُرفاً / جِدّاً / ایضاً 🆔 @sarf_v_nahve 💯
✴️ ذوالحال فقط در نقشهای زیر می‌آید 🔰 1⃣ فاعل 2⃣ مفعول 3⃣ مضاف إلیه 4⃣ خبر 🆔 @sarf_v_nahve 💯
📌 موارد استعمال نون وقایه 🔰 *⃣واجب 👈 هنگام الحاق به (فعل، اسم فعل، مِن، عَن) *⃣جایز 👈 هنگام الحاق به حروف 《اِنَّ، اَنَّ، کَاَنَّ، لَکِنَّ، لَيْتَ، لَعَلَّ، لَدُنْ، قَدْ و قَطْ》 [البته 《لیتَ》،《لَدُنْ》،《قَدْ》،《قَط》 غالباً با نون وقایه می‌آید و 《لعلَّ》 غالباً بدون نون وقایه می آید.] 🌱مانند: یا لیتنی کُنْتُ تراباً ۴۰ / نبأ به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🆔 @sarf_v_nahve 💢
✅ مواضعی که واجب است ضمیر بصورت "منفصل" بیاید 👇🏻 1⃣ زمانی‌که محصورفیه باشد. 👈🏻 اَمَرَ اَلَّا تَعبُدُوا اِلَّا اِیَّاهُ 2⃣ زمانی‌که برعاملش مقدم شود. 👈🏻 اِیَّاكَ نَعبُدُ 3⃣ زمانی‌که مبتدا باشد. 👈🏻 هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ 4⃣ زمانی‌که عاملش محذوف باشد. 👈🏻 اِیَّاكَ وَالکِذب 5⃣ زمانی‌که عاملش حرف نفی باشد. 👈🏻 مَا هُنَّ اُمَّهَاتِهِم 6⃣ زمانی‌که میان ضمیر و عاملش فاصله شود. 👈🏻 یُخرِجُونَ الرَّسُولَ وَ اِیَّاکُم 🆔 @sarf_v_nahve 🎉
🌟 چه اسمائی مذکّر و مؤنّثشان، لفظی مشترک است؟ 1⃣ مصدری که به قصد مبالغه باشد؛ مانند (عَدل) عليٌ عدلٌ / فاطمةُ عدلٌ 2⃣ بیشتر اوزان مبالغه؛ (مِفصَال) عليٌ مِفضالٌ / فاطمةُ مِفضالٌ 3⃣ وزن "فَعُول" به معنای فاعل؛ (صَبُور) عليٌّ صَبورٌ / فاطمةُ صَبورٌ 4⃣ وزن "فَعِیل" به معنای مفعول؛ (جَرِیح) عليٌّ جَريحٌ / فاطمةُ جَريحٌ ✅ @sarf_v_nahve 🎓