eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قاعده هر گاه عَلَمی، موصوف برای کلمه‌ی «ابن» واقع شود، در حالی که ابن اضافه به علَم دیگری شده است، در این صورت تنوین علَم اول حذف می گردد. مانند:قال الامام حسنُ بنُ عليٍّ / بمحمدِ بنِ عليٍّ در مثال اول، حسن و در مثال دوم، محمد باید تنوین داشته باشند ولی این قاعده موجب حذف تنوین شده است. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛ منبع: الهدایة في النحو/درس تنوین
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 متعلَق و متعلِق در این ایات : ( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ )(القيامة/ ۲۲) «وُجُوهٌ» مبتدأ و«يَوْمَئِذٍ» ظرف مضاف إلى مثله و«ناضِرَةٌ» خبر والجملة مستأنفة لا محل لها ( إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ )(القيامة/ ٢٣) و«إِلى رَبِّها» متعلقان بالخبر الثاني «ناظِرَةٌ» خبر ثان. ☀️نکته : طبق قانون اصلی، متعلَّق بعد متعلِّق می‌آید. ⚡️مانند: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ در این آیه «بربّ» جار و مجرور و متعلق به «أَعوذ»  توجه : اما در إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ متعلقِق بر متعلَق مقدم شده است 🌦علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید : «الی ربها» متعلق به کلمه «نَاظِرَةٌ» است که به سبب افاده حصر و یا رساندن اهمیت مطلب ، از خود ان جلوتر امده و گر نه می فرمود : نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا توجه : اهل بیت فرمودند منظور از ناظره در ایه (نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا) باید تاویل و حمل بر مجاز کرد نه حقیقت چون خداوند (لا تدرکه الابصار) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺🌺 ✅افعال مثال و لفیف مفروق در باب انفعال بکار نرفته اند و استعمال مهموز در این باب نادر است. 🌱: دانش صرف🌱 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺🌺 ⏪مع از ظروف غیر متصرف مشترک بین زمان و مکان است، که به دو صورت مضاف و غیرمضاف بکار می رود. ✅حالت اول: هرگاه به صورت مضاف بکار برود، ظرف زمان یا مکان است و غیرمتصرف می باشد. وارکَعُوا مع الراکعین(بقره/۴۳) ✅حالت دوم: هرگاه به صورت غیرمضاف بکار برود حال است و به معنای جمیعا است. ذهبنا معا◀️ ذهبنا جمیعا 🍃: عوامل القدم عین الرسول🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺سه نوع 🌺 ✅۱. شاذی که مخالف قیاس است، مانند:استحوذ در آیه ۱۹ سوره مجادله که طبق قانون باید واو قلب به الف می شد ولی نشده است. ✅۲. شاذی که مخالف استعمال است، مانند:کها؛ کاف که حرف جر است در استعمال باید وارد بر اسم ظاهر شود نه وارد بر ضمیری مثل هاء. ✅۳. شاذی که مخالف قیاس و استعمال است و در اصل غلط و اشتباه می باشد، مانند:اجلل که فک ادغام شده و دو لام در هم ادغام نشده است. 🌱نوع اول و دوم مقبول است و در کلام فصیح می آید ولی نوع سوم باطل و مردود است و در کلام فصیح نمی آید.🌱 : تدریج الادانی ، چاپ بیروت ، ص ۶۰ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃مواقع جامد آمدن :🍃 ✅زمانی حال جامد می آید که بتوان تاویل به مشتق برد. 🌱۱- دال بر تشبیه باشد: رایتهم فی الوغی أسدا⬅️ شجعانا🌱 🌱۲- دال بر باب مفاعله باشد: بایعته یدا بید ⬅️ متقابضین🌱 🌱۳- دال بر ترتیب باشد: اخلوا رجلا رجلا ⬅️ مترتين🌱 🌱٤- دال بر تفصيل باشد: قرأت الكتاب بابا بابا ⬅️ مفصلا🌱 🌱۵- دال بر قیمت باشد: اشتریت الثوب ذراعا بدرهم ⬅️ مُسعرا🌱 🌴این ایموجی ⬅️به معنای (یعنی) می باشد🌴 : القواعد الاساسیه للغه العربیه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
☘️☘️ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 👳‍♂️👳‍♂️عالمان نحو در تعیین عامل نصب "مفعول‌معه" نظرات متفاوتی دارند که به آنها اشاره می‌شود: 🌿۱. آن فعل یا شبه فعل (در صورتی که عامل شبه فعل باشد شرط است که بتواند مفعول‌به را نصب دهد؛ از این رو صفة مشبّه و أفعل تفضیل به جهت عدم عمل نصب در مفعول‌به، صلاحیت عمل در مفعول‌معه را ندارند.) است.🌿 🌱۲. آن حرف "واو" است.🌱 🍃۳. آن فعل مقدّر از قبیل "لابَستُ" و "صاحَبتُ" است.🍃 : 🌾به عنوان مثال "الطیالسة" در عبارت «جاء البردُ و الطیالسةَ» مفعول‌معه بوده که عامل نصب آن بر طبق سه نظر یاد شده به ترتیب فعل "جاء"، حرف "واو" و فعل مقدّر "لابسَ" می‌باشد.🌾 : ✅النحو الوافی ✅حاشیة الصبان علی شرح الأشمونی علی ألفیة ابن مالک ✅مبادی العربیة قسم النحو ✅شرح الرضی علی کافیة ابن الحاجب ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🍃این قواعد ۱۰ تا می باشند، که در اسم های معرب وجوبا اجرا می گردند:🍃 1⃣ منقلب می شود واو و یاء به همزه هنگامی که قرار بگیرند بعد از الف زائده، مانند: دعاو ⬅️ دعاء بنای ⬅️ بناء برخلاف: ✅معاوضه ✅واو(بدلیل آنکه اصل آن وَوَو بوده است) ✅زای(بدلیل آنکه الف آن اصلی می باشد) ✅سماو(جمع کلمه سماوَة شاذ) ☘....☘ :صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 .... 2⃣واو و یاء منقلب می شوند به همزه هنگامی که باشند عین الفعل اسم فاعل و فروعاتش، در صورتی که در فعل آن دو(اسم فاعل و فروعاتش) اعلال صورت گیرد. مانند: قاوِل⬅️ قائل بایعان⬅️ بائعان برخلاف: ✅ عاوِر و صایِد ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃❤️🍃 آخر همہ باید بہ علے رو بزنند هم شیعہ و هم سُنّے از او دَم بزنند در قبر چنان مدح بخوانم ز علے تا هر دو ملڪ ز شوق زانو بزنند ... 🌸 ✌️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا