eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اسماء جامدی که دارای معنای وصفی هستند و به مشتقّات ملحق می‌شوند:🔰 1⃣ اسم جامد منسوب؛ 👈مانند: ایرانیّ 2⃣ اسم جامد مصغّر؛ 👈 مانند: رُجَیل 3⃣ اسم جامدی که به قصد مبالغه بیاید. 👈 مانند: زِیدٌ عَدلٌ (عَادِلٌ) 4⃣ اسم جامدی که هم‌معنای اسم مشتق بوده و دارای معنای وصفی نیز باشد. 👈 مانند: اِبن به معنی 《مَولُود》 و اُمّ به معنی 《وَالِدَة》 ✅ به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
💠 گاهی وزن اسم مفرد با جمع مکسّر یکسان بوده؛ راه تشخیص آن توجه به قرائن می‌باشد؛ مانند "فُلک" در آیات شریفه ذیل: 🔰 ✴️ مفرد: فَاَنجَینَاهُ وَ مَن مَعَهُ فِی‌الفُلکِ المَشحُونِ (پس او و کسانی را که با او در آن کشتی مملو-از جنبندگان-بود، نجات دادیم.) ✴️ جمع مکسّر: وَ تَرَی الفُلکَ فِیهِ مَواخِر (و کشتی ها را در آن می‌بینی که آب را می‌شکافند.) 💥 @sarf_v_nahve 🌹
در عصر نزول قرآن، با توجّه به این‌که 《آیین نامه ای جهت نگارش عربی》 وجود نداشته، معضلاتی در 《نگارش قرآن》 رخ داده است؛ مانند: الف زائد(بر خلاف قاعده) در آیات زیر: 🍀《لِشایءٍ》(٢٣ كهف)[صحیح: لِشیءٍ] 🍀《لَأَاذْبَحَنَّهُ》(۲۱ نمل)[صحیح: لَأَذْبَحَنَّهُ] 🍀《جِایءَ》(۶۹ زمر و ۲۳ فجر)[صحیح: جِیءَ] 🍀《مِائَة》《مِائَتَینِ》(۶۵ و ۶۶انفال)[صحیح: مِئَة، مِئَتينِ] منبع: tt-ej.ir نکات زیبا و جالب در کانال صرف و نحو کاربردی👇 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
واو زائد در قرآن: سَاُوريكُم(١٤٥ اعراف و ٣٧ نساء)[صحیح: سَاُريكُم] ♦️سَاُريكم از باب افعال(أرَى يُري إرائة) و صیغه ی ۱۳ مضارع است. به دلیل این که در عصر نزول قرآن، آیین نامه ای برای نگارش عربی نبود، این اشتباه ها در قرآن وجود دارد و این اشکال ها اصلاً به قرآن وارد نیست بلکه مربوط به رسم الخط است. بالاتر این که این اشکال ها نشان دهنده ی این است که مسلمانان به خاطر ارزش زیادی که برای قرآن قائلند، حتی به این اشکالات دست نزدند چه رسد به این که آیاتی را کم یا زیاد کنند. منبع: tt-ej.ir نكات زیبا و جالب در کانال صرف و نحو کاربردی👇 @sarf_v_nahve
🔶یاء زائد خلاف قاعده در قرآن: 📌》أفَإینْ》(۱۴۴ آل‌عمران و ۳۴ أنبیاء)[صحیح: أفَإنْ] 📌《نَبَإی》(۳۴ أنعام)[صحیح: نَبَإ] 📌《مَلَاِيهِ》(١٠۳ أعراف)[صحیح: مَلَئِهِ] 📌《مَلَإیهِم》(٨٣ یونس)[صحیح: مَلَئِهِم] 📌《بِاَييدٍ》(۴۷ ذاریات)[صحیح: بِاَيْدٍ] 📌《بِاَییِّکُم》(۶ قلم)[صحیح: بِاَیِّکُم] منبع: tt-ej.ir به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 @sarf_v_nahve
☑️ می‌توان از اسم جامد، اسمی بر وزن مَفعَلَه ساخت که در این صورت بر مکانی دلالت می‌کند که آن چیز در آنجا زیاد است. ✴️ سَبُع👈 مَسبَعَه (جایی که در آن حیوان درنده زیاد است.) ✴️ کِتَاب👈 مَکتَبَه (جایی که در آن کتاب زیاد است-کتابخانه) 🌸 @sarf_v_nahve 🌸
💠 اگر در التقاء‌ساکنین، حرف اول ضمیر یاء متکلم باشد 🍀می‌توان آن‌ را مفتوح کرد،👇 《وَ قَلِیل مِن عِبَادِیَ الشَّکُورُ》 🍀یا لفظاً حذف نمود.👇 《اِنَّ قَومِی اتَّخَذُوا هَذا القُرآنَ مَحجُوراً》 به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇 🆔 @sarf_v_nahve 💢
💥اگر همزه استفهام قبل از کلمه‌ای بیاید که مفتوح دارد، همزه وصل حذف نمی‌شود؛ بلکه به الف تبدیل می‌شود. ✴️ مانند:《آللهُ خَیر اِمَّا یُشرِکُونَ》 🔸اگر همزه وصل پس از استفهام مکسور یا مضموم باشد، نه تنها در لفظ که در کتابت نیز حذف می‌شود. ❇️ مانند:《اَستَغفَرتَ لَهُم اَم لَم تَستَغفِر لَهُم》 🌸 @sarf_v_nahve 🌸
💢 در آیه 《فَاَوحَینَا اِلَی اُمِّ مُوسَی اَن اصنَعِ الفُلکَ》، 《اَن》 چه حرفی می‌باشد؟ ✳️ در اینجا اَن "تفسیریه" است / ادات تفسیر اداتی‌اند که مراد از ماقبلشان را به‌وسیله مابعدشان بیان میکنند. ☑️ جمله (اَنِ اصنَعِ الفُلکَ) چه اعرابی دارد 👈 جمله مابعدِ اَن، با نام "جمله تفسیریه" محلی از اعراب ندارد. به کانال صرف و نحو کاربردی بپیوندید👇👇👇 🌺 @sarf_v_nahve 🌺
🔘 شرایط اَن تفسیریه 🔰 1⃣ بین دو جمله واقع شود. 2⃣ در جمله ماقبلِ اَن، معنای قول باشد. 3⃣ در جمله ماقبلِ اَن، ماده "ق‌و‌ل" بکار نرفته باشد؛ مگر اینکه موول به غیر آن باشد. 4⃣ حرف جر بر سرِ اَن در نیامده باشد. 🎄 @sarf_v_nahve 🌲
در برخی موارد، وزن های صفت مشبهه و اسم مبالغه مشترک است. برای تشخیص وزن اسم مبالغه و صفت مشبهه به روش زیر عمل می کنیم:  ابتدا اسم فاعل آنها را می سازیم بر وزن فاعل (ثلاثی مجرد) اگر آن کلمه ساخته شده کاربرد و معنی نداشت صفت مشبهه است.  اما اگر اسم فاعل آن کاربرد داشته باشد اگر معنایش با خود کلمه یکی باشد اسم مبالغه است در غیر اینصورت صفت مشبهه است. مثال :  عزیز -------> عازِِز -------> صفت مشبهه  صَبور -------> صابر -------> اسم مبالغه  کَفُور -------> کافِر ------->اسم مبالغه  حَکیم (دانا) -------> حاکِم (فرمانروا) -------> صفت مشبهه  صَدیق (دوست) -------> صادِق (راستگو) -------> صفت مشبهه  صَدُوق -------> صادِق -------> اسم مبالغه منبع: www.arabiforall.com 💐 @sarf_v_nahve 💐
📌 ، و 🖌 اسم معنی، اسمی است که نمی‌شود آن را مستقلاً نشان داد. اسم معنی فقط سه مورد است: 📍رنگ ها 📍اعداد 📍مصادر 🖌 اسم ذات( ) اسمی است که بر یک شخص یا یک چیز دلالت می‌کند. مثل: أسد، حسن، کتاب و... 🖌 اسم مشتق، اسمی است که بر یک کار و انجام دهنده‌ی آن کار دلالت می‌کند.(به اصطلاح: بر "حدث+فاعل" دلالت می‌کند.) مانند آکِل(شخصی که کار خوردن را انجام می‌دهد.) 🔴 @sarf_v_nahve
🖌 ، نمی‌تواند خبر برای و باشد. ولی می‌تواند خبر برای باشد. مانند الأسد جُمعة. الأسد يومٌ. العالِم في الساعة العاشرة. 👆🏻این مثال ها اشتباه است.👆🏻 مثال درست: القِتالُ في الساعةِ العاشرةِ. (جنگ در ساعت 10 است.) الإختبارُ یومُ الجُمُعَةِ. (امتحان در روز جمعه است.) منبع: مغني الأديب، حرف إذا، ص41 💎 @sarf_v_nahve
🏵 مواردی که فعل مضارع، به وسیله ی منصوب می شود: 1️⃣ بعد از ⭐️مانند: خُذِ الدَّواءَ لِتَبرَأَ (لِأن تبرأَ) دوا را بگیر تا خوب شوی. 2️⃣ بعد از ( ) ⭐️مانند: لَم یَکُن الله لِیَغفِرَ لَهُم. (خدا بر آن نيست كه آنان را بيامرزد.) 3️⃣ بعد از حتّی ⭐️مانند: صُم حَتّی تَغيبَ الشّمسُ. (روزه بگیر تا غائب شدنِ خورشید.) 4️⃣ بعد از أو (به معنای إلی یا إلّا) ⭐️مانند: لَأستَسهلَنَّ الصَّعبَ أو أدرك المُنَی. (سختی را آسان می شمارم تا به آرزو هایم برسم.) إضرِبه أو یُطيعَ. (او را بزن مگر این که اطاعت کند.) 5️⃣ بعد از که قبلش یا باشد. ⭐️مانند: ما أنا بِمُسيءٍ فأخافَ. (من کار بدی نکردم که بترسم.) جودوا فَتَسودوا. (سخاوت بورزید تا سود کنید.) 6️⃣ بعد از واو معیّت که قبلش نفی محض یا طلب محض باشد. ⭐️مانند: هل تَظلِمُني و أنصفَك؟ (آیا تو به من ظلم می کنی با این که من به تو انصاف دارم؟) 7️⃣ بعد از واو، فاء، ثمّ، أو که عطف شده باشد بر یک اسم جامد. ⭐️مانند: مقاومتُك العَدُوَّ ثُمّ تنتصرَ فخرٌ عظيمٌ. (مقاومت تو در برابر دشمن و سپس پیروز شدنت، افتخاری بزرگ است.) منبع: مبادئ العربية / ج4 / ص 18 🎓 @sarf_v_nahve 🎓
📌 : نفیی که نفیِ آن به وسیله إلّا از بین نرفته باشد: مانند: ما أراك إلّا تقومُ فتعظُنا. 📌 : طلبی که به واسطه‌ی 1⃣اسم فعل 2⃣مصدر 3⃣فعل خبری که به معنای انشایی است، نباشد. مانند: صَهْ فأُحدّثُك.(ساکت باش تا من سخن بگویم.) سکوتاً فینامُ النّاس. (سکوت کنید تا مردم بخوابند.) رَزَقَني اللهُ مالاً فأتصدّقُ به. (خدا به من مالی روزی کند تا صدقه بدهم.) منبع: مبادئ العربية / ج4 / ص 20 🌐 @sarf_v_nahve
( که بصریین به آن می‌گویند: یا ) : 🍀لامی است که بر خبر "ما کان" و "لَمْ یَکُنْ" داخل می‌شود. 🖌خاصیتش، تأکید نفی است. مانند: ما کان اللهُ لِيُعَذِّبَهم و أنتَ فیهم. لم يکن اللهُ لِیغفرَ لهم. منبع: همع الهوامع شرح جمع الجوامع في النحو، ج2، ص236 النحو التطبيقي وفقاً لمقررات النحو العربي في المعاهد و الجامعات، ج1، ص187 🌿 @sarf_v_nahve
🖋 | در آیه هفتم از سوره مبارکه فرقان: "وَ قَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یَأکُلُ الطَّعَامَ و..." 👈 می‌بینیم که لام جاره از مجرور خود جدا شده و به ما استفهامیه متصل شده است. 💢 این یکی از اشتباهات رسم الخط در کریم است که کاتبان وحی آن را _ به دلیل صورت نگرفتن تحریف در کلام خداوند _ تصحیح نکرده‌اند. 🆑 @sarf_v_nahve
در آیه ﴿وَ الَّيلِ اِذَا يَسْرِ﴾ آیا کلمه «يَسرِ» که در اصل«يَسرِي» بوده، شده است که یاء حذف شده؟ ❌خیر. بلکه یاء در آخرِ این کلمه، به جهت رعایت فواصل آیات(سجع) (وَالْفَجْرِ/وَلَيَالٍ عَشْرٍ/وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ/وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ) و تناسب با قراءات مشهور حذف شده است. منبع: إعراب القران، ج۸، ص۳۲۰ ✅ @sarf_v_nahve
🔴سؤال: در آیه ✨ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ... ✨ (۱۰ ابراهیم) چگونه کلمه" مثلُنا" که در ظاهر می‌باشد برای "بشرٌ" که است می‌باشد؟🤔🤔 ✅پاسخ: کلماتی در زبان عربی وجود دارند که فرو رفته اند در نکره بودن و به اصطلاح، ( ) هستند. 🔺این کلمات حتّی با اضافه شدن به معرفه یا «ال» گرفتن هم معرفه نمی‌شوند. 🖍مانند: (اَحَد، دیَّار، شِبه، نظير، غير، مِثل) ودر این مثال، "مثلنا" نکره می‌باشد و می‌تواند صفت برای بشرٌ که نکره است باشد. منبع: بدائة النّحو، ص۳۱ 🔋 @sarf_v_nahve 🔋
🖌نکته ای در بحث احکام خاصه «لام امر» : 🔖 اگر « » بعد از فعل امری که از ماده «قَوْل» می‌باشد استعمال شود، گاهی «لام» حذف می‌شود و عملش باقی می‌ماند. 💡مثال: قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ... (۳۱ إبراهیم) شاهد، کلمه‌ی «یُقیموا» و «يُنفِقوا» می‌باشد، که در اصل، «لِيُقِيمُوا» و «لِيُنفِقُوا» بوده است. منبع: النّحو الوافی، ج۴، ص۳۰۶ 🏵 @sarf_v_nahve
در آیه‌ی شریفه ﴿قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ﴾ ﮔﻔﺘﻨﺪ: [ﻣﺠﺎﺯﺍﺕِ] ﺍﻭ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻦ. (١١١ أعراف) کلمه «أرجِه» از ریشه‌ی "ر ج أ" بوده است که در اصل «أرجِئه» بوده ولی به منظور تخفیف لفظی، همزه‌ی آن حذف شده و «هاء» نیز ضمیر است که به حضرت موسی برمی‌گردد. منبع: صرف کاربردی در آیات و روایات - ص ۸۸ و ۸۹ 🆔 @sarf_v_nahve
هرگاه از اسمائی که به معنای شرط می باشند، چیزی آورده شود، در این صورت لازم است بدل با حرف شرط بیاید. مثال: مهما تصنعْ اِنْ خَيْراً و اِن شَراً تُجْزَ بِهِ. هرکاری کنی، چه نیک و چه بد، جزاء و کیفر آن را خواهی دید. منبع: الرّوضة النّديَّة في شرح البهجة المرضيّة، ج٣، ص۴۰۹ 📚 @sarf_v_nahve
4_5886529605774344809.pdf
2.91M
✅شرح نموداری کتاب صمدیة از کتابهای آموزش نحو در حوزه علمیه 📚📚📚 بانک دروس حوزوی و حقوقی @hoghooghi_ha
شرح تصریف.pdf
2.36M
✅شرح تصریف #صرف #ادبیات__عرب بانک دروس حوزوی و حقوقی @hoghooghi_ha
جامع المقدمات جلد ۱.pdf
10.95M
✅جامع المقدمات جلد ۱ #ادبیات_عرب #جامع_المقدمات بانک دروس حوزوی و حقوقی @hoghooghi_ha