🔘اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی!
▪️مجله آمریکایی «تایم» در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است.
▫️طبق این تحقیق، کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳ درصد بیشتر از کاربران دیگر شبکههای اجتماعی احساس بدبختی میکنند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکوپاژ | #تحلیل
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻 قائمی مهر
🔻نصیری
🔻بنی احمدی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چارلی و کارخانه شکلات سازی
▪️در فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی رئیس یک کارخانه با بلیط های شانسی که در شکلات ها وجود دارد تعدادی را به کارخانه دعوت می کند تا اولین بازدید کنندگان کارخانه اش باشند
▪️او به همه هشدار می دهد که فریب ظاهر و زیبایی کارخانه اش را نخورند اما همه جز یکنفر فریب خورده و از ادامه بازدید اخراج می شوند. شخص باقی مانده رئیس بعدی کارخانه می شود
▪️این داستان به شدت شبیه داستان آدم است. او در دنیایی پر از زیبایی و لذت به دنیا می آید، خدا می گوید فریب لذت ها را نخور و طبقه طبقه پیشرفت کن، آنان که گناه کبیره(در این فیلم شکم پرستی، طمع، غرور، خشم و حسادت مشاهده شد) انجام می دهند از رسیدن به معشوق باز می مانند اما آنکه گناه کبیره نمی کند و به نصیحت خدا گوش فرا می دهد به معشوق می رسد
▪️البته که این دیدگاه به دنیا و خدا را در مسیحیت شاهد هستیم اما باز هم دیدن هر دو فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی جذاب و قابل تامل است
@inaghd_ir
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘سندروم ارضای فوری/ تاملی انتقادی در سبک زندگی مدرن
▪️ما از نسل مایکرو ویو هستیم و نسل های قبلی ما از نسل بار گذاشتن آبگوشت برای درست کردن یک غذای سنتی مانند آبگوشت از روز قبل برخی مواد را خیس می دادند تازه دو سه بار آبش را هم عوض می کردند و سپس از صبح یا شب قبل غذا را بار می گذاشتند تا به خوبی پخته شود و سپس سفره ای انداخته می شد با هم و سر فرصت آرام آرام غذا خورده می شد.اما الان یک غذای آماده یا نیمه آماده را می گذاریم در مایکرو ویو و سه دقیقه بعد،تمام!
▪️ما همه چیز را سریع می خواهیم.نسل های قبلی ما در روابط عاطفی،سال ها نامه نگاری و هدیه و رفت و برگشت تا دل معشوقی را نرم کنند(چه فرهادها مرده در کوه ها).اما اکنون می خواهیم کمتر از یک هفته کار به نتیجه برسد و گرنه کات می کنیم!لاغری در ۱۰ روز و یادگیری زبان فرانسه در ۳ روز و افزایش قد در ۱ماه،همه چیز مایکروویوی شده است!!
▪️این نگرش زندگی ما را تخریب کرده است.به همین خاطر جنبشی در دنیا راه افتاده به نام #زندگی_آهسته.این جنبش از کجا شروع شد؟ ۱۹۸۶،در مشهورترین میدان شهر رُم،رستوران جدیدی افتتاح شد.هجوم فستفود آمریکایی به قلب شهر رُم حساسیتهایی ایجاد کرده بود.یکی از معترضان یک ژورنالیست ایتالیایی، جنبشی را آغاز کرد به نام غذای آهسته.او بر محصولات محلی،آرامش در پختن و آرامش در خوردن و بیش از همه بر لذت بردن از مزۀ اصیل ایتالیایی تأکید میکرد.
▪️این حرکت از غذا آغاز شد.اما هیچکس فکرش را نمی کرد که این قدر توسعه پیدا کند.غذای آهسته با استقبال گستردهای همراه شد و جالب است بدانید اکنون حدود بیست شاخه از آن در کشورهای مختلف ایجاد شده مثل مدیریت آهسته، تفکر آهسته،آموزش آهسته، علم آهسته، سفر آهسته، گردشگری آهسته، شهر آهسته، طراحی آهسته و خواندن آهسته یا کندخوانی. #نهضت_آهستگی مخالف سرعت و مدرنیته و بازگشت به گذشته نیست بلکه مخالف شتاب زدگی است.سرعت تضادی با طمانینه ندارد.آنچه ایراد دارد شتاب زدگی است. هر گونه شتاب زدگی باعث می شود که عمق کم شود: لذت عمیق از رابطه، فهم عمیق از یک کتاب، درک عمیق از یک منطقه ای که برای گردشگری انتخاب کرده ایم. ما امروزه با لذت های سطحی، فهم سطحی و درک سطحی و تصمیمات سطحی روبرو هستیم.
▪️تحلیل و تجویز راهبردی:
مهم ترین ریشه زندگی شتاب زده،رویکرد #ویندوزی_مایکروویوی است. یعنی چه؟ یعنی چند کار را همزمان و با شتاب زدگی انجام می دهیم. قبل از ویندوز از کامپیوترها فقط یک کار را انتظار داشتیم.اما وقتی ویندوز آمد چند پنجره را با هم باز می کنیم و همه را هم همزمان اجرا می کنیم و انتظار داریم که همه را سریع به جمع بندی برسانیم.ترکیبی از چندکارگی (ویندوزی) و #شتابزدگی(جستجوی ارضای فوری). در زندگی جدید یکی از بزرگترین مشکلات این است که طمانینه از همه ما گرفته شده، یعنی ما چند کار را در آنِ واحد انجام میدهیم. در حالیکه دارید صبحانه میخورید ساعت مچیتان را میبندید تلویزیون هم روشن است. موبایل تان را هم چک می کنید. با همسرتان هم صحبت می کنید و لیست خرید روزانه تان را هم تکمیل می کنید.
▪️در یکی از داستان ها، فرد مقدسی بود که معشوقه ای هم داشت.مشکل او در زندگی این بود که وقتی به عبادتگاه می رفت تا خدا را عبادت کند به فکر معشوقه اش رهایش نمی کرد و وقتی پیش معشوقه اش بود مدام وجدانش او را به یاد خدا می انداخت. نه عبادت عمیق داشت و نه لذت عمیق هم آمیزی با معشوقه اش.
برای رهایی از زندگی شتابزده، مدیریت شتابزده، غذای شتابزده چاره ای نداریم جز «مثلث تمرکز، عمق و تامل». از این شاخه به آن شاخه پریدن چه در امور روزانه و چه در مدیریت یک سازمان یا کشور، باعث می شود که تمرکز رخ ندهد. زمانی که به هر دلیلی یک کار متوقف می شود و به کار دیگری می پردازیم. #آهنگ آن کار را از دست می دهیم و مسیر انجام کار را گم می کنیم و وقتی دوباره سراغ آن می رویم، زمان و انرژی باید بگذاریم برای دستیابی به آهنگ قبلی. بیشترین انرژی ما در رفت و برگشت بین کارهای مختلف صرف می کنیم. این رفت و برگشت ها و قطع شدن ها در مقایسه با زمانی که از ابتدا تا انتها روی یک کار متمرکز هستیم، زمان انجام آن کار را تا ۵ برابر بیشتر می کند. به بیان ساده، تک کاری می تواند زمان لازم را برای انجام کارهای مهم تا ۸۰ درصد کاهش داده و کیفیت و عمق کار را به شدت افزایش دهد.
▪️پس به زبان ساده:
● تمرکز:به جای چندکار در آنِ واحد، روی یک کار متمرکز شویم.
● عمق: #عمیق به یک کار بپردازیم. توجه کامل به آن تخصیص دهیم و نگذاریم چیزهای دیگر به آن هجوم بیاورند(مثال: وقتی با همسرمان صحبت می کنیم موبایل مان را کناربگذاریم).
● تامل: حرص و ولع این که یک کار را به هر نحوی که شده به اتمام ببریم در خود #کنترل کنیم و تا زمانی که لازم است به کار فعلی ادامه بدهیم و کار جدید را شروع نکنیم.
▪️دکتر مجتبی لشکربلوکی
🆔@savad_rasaneh
🔘شناختی بر جنگ های نوپدید در عصر فناورانه؛
▪️ مفهوم سازی جنگ ترکیبی مقالهای است که طی سال ۲۰۰۵ میلادی توسط ژنرال جیمز متیس و سرگرد فرانک هافمن ارائه شده ، که در قالب یک تحقیق در موسسه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده به چاپ رسیده است.
▪️این دو نویسنده به واقعیتهای اشاره دارند که برتری نظامی و متعارف امریکا را نه تنها با چالش جدی از سوی کشورهای ضعیف تر مورد بحث قرار می دهد، بلکه مخالفان غیر دولتی از طریق استفاده ترکیبی از فناوری های پیشرفته موقعیت بسیار "مبهم و جدیدی" را برای مقابله با تکنولوژی و فناوری ارتش ایالات متحده در یک محیط خاکستری ایجاد خواهند کرد.
▪️کشورهایی که دارای نیروهای متعارف پیشرفته هستند، احتمالاً با رویه های غیرمجاز و تاکتیک هایی مواجه می شوند که نشان دهنده یک مزیت جدید به شمار می رود.دشمنان از تروریسم، شورشیان، تاکتیک های چریکی ،از ظرفیت و توانایی های ضعیف تر خود در مقابل یک یا چند نیروی متعارف نظامی قرار میگیرند و به احتمال زیاد این نوع تهدیدات توسط تشکل های شبه نظامی سازمان یافته و بر اساس پیشینه های قومی، سندیکاهای جنایی سازمان یافته و همچنین حملات سایبری به زیرساختهای نظامی و غیرنظامی راهبردی مانند: شبکه های سیاسی مالی بینالمللی و سازمان های ارتباطی انجام خواهد گرفت.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
1402-10-05-event_ai_philosophy4.mp3
36.66M
🔘#هوش_مصنوعی و خطر وجودی
دکتر محمدحسن #مرصعی
▪️ مباحث اخلاقی مربوط به سیستمهای AI
▪️سو گیریهای هوش مصنوعی تصمیم گیر ناشی از دادهها و الگوریتمها و ...
▪️کتاب سلاح های تخریب ریاضیاتی؛ الگوریتمهای به کار رفته در هوش مصنوعی منجر به نابرابری میشود
▪️اقدامات پلیسی مبتنی بر دیتاهای بزرگ
▪️آلگوکراسی
▪️نحوهی تعامل با هوش مصنوعی
▪️ابَرهوش مصنوعی ( تکینگی هوشمندی)
▪️موسسات آیندهی بشریت
▪️تلازم نداشتن morality با intelligence
▪️تکینهگرایان و اِیآیتئستها
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 عمومیترین روشهای استعمار فرانو از طریق رسانه و فضای مجازی
1. جذب افراد از طریق ایجاد روحیه یأس و نومیدی
2. مخدوش کردن اعتماد آنها به حکومتها
3. ایجاد اختلاف درونی در جامعه
4. سست کردن انسجام درونی
5. از بین بردن وحدت فرماندهی در نیروها
6. ایجاد گسست و شکاف میان نظام حکومتی مردم
7. ترور شخصیت رهبران با دروغ پراکنی و انواع ترفندها
8. شایعه سازی اشاعه اطلاعات نادرست
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘در این کلیپ:
▪️تعریف اعتیاد مجازی
▪️نشانه های اعتیاد مجازی
▪️راهکارهای درمان اعتیاد مجازی
پرداخته شده است
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #مصاحبه
💢گفت و گو پیرامون کتاب و رسانه ها
▪️رسانه بحث مهمی است و نقش بسیار جدی در تعاملات افراد دارد.
▪️همچنین رسانه یک رقیب قوی و سهمگین در کنار مسئله کتاب است که به راحتی معلومات را به مخاطب منتقل میکند.
▪️امروزه مردم بیشتر به فضای مجازی و نگارش های کوتاه روی آورده اند اما کتاب یک مسیر منطقی به مخاطب میدهد و نویسنده میخواهد از طریق آن به یک نتیجه برسد و با خواندن کتاب نگاه بازتری به یک مسئله خواهیم داشت.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از رادیو فکرت
- جبهه انقلاب اسلامی.mp3
24.72M
#صوت | #نشست
🎧کودکان آنلاین و تغییر سبک زندگی در فضای مجازی
👤استاد معصومه نصیری ، پژوهشگر و مدرس سواد رسانهای
🔸به اعتقاد کارشناسان؛ فضای مجازی برای فرزندان یا دانشآموزان میتواند باعث دگرگونی ارتباطات، آمیختگی مرز درست و نادرست، ایجاد زمینه برای دسترسیهای نامناسب شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘چگونه پای تروریستهای شناختی و رسانهای رو به کشور باز کردیم؟
▪️وقتی دنبال ریشههای ناامنی، ترور و آشوب خیابانی میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای فساداخلاقی و گسترش روابط ناسالم و محتواهای فاسد میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای ناامیدی و تحقیر پیشرفتهای کشور میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای افزایش قیمت ارز و تلاطمهای اقتصادی کشور میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن در میاری
▪️وقتی دنبال ریشههای تمسخر قومیتها و نمک پاشیدن به زخمهای مردم میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️مهم نیست که به فضای مجازی رها شده افتخار میکنیم،
مهم اینه که برای آزادی بیان مفسدان، حتی بیشتر از مدعیان آزادی بیان ارزش قائلیم؛ حتی به قیمت از دست رفتن امنیت اقتصادی، روانی، اخلاقی و اجتماعی کشور.
▪️پای تروریستهای شناختی و رسانهای به کشور باز کردیم و کاری به تلفات سنگین روزانه مردم در این معرکه نداریم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
صوت عمامه صورتی.mp3
20.53M
#دکوپاژ | #صوت
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻 قائمی مهر
🔻نصیری
🔻بنی احمدی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی
✍زهرا راد
▪️مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالشهای مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشمگیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم میشوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه میتواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه میتواند راهحل روشنی برای مسائل پیشروی نهد.
▪️برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنانکه وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیتهای مردانه بهوجود آورد. این تحولات در حوزه انسانشناختی بر هر دو جنس وارد شد، به طوریکه از یکسو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است.
▪️مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشههای این ستم، نحلههای این جریان فکری را صورتبندی کرده است.
▪️راهبرون رفتی که جنبش و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزههای حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنههای نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانهای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی میشوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان میراند، با مردان تندی و خشونت میکند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمیخواهد.
▪️اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی میکند و چگونه میخواهد؟ و در نهایت چطور میخواهد بازنمایی کند؟
▪️ایده زن مورد ستم بیشک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه اینکه اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمیتواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمیتوان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچیک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمیشود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد.
▪️در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیتهای خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ میگیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود.
@banooytamaddonsaz
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸میلاد مسعود حضرت باقر العلوم علیه السلام مبارک🌸🌸
▫️توصیه امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید جعفی در مدح و ذم مردمان:
...و بدان كه تو دوست ما شمرده نشوى تا چنان(محكم)شوى كه اگر همه همشهريانت گرد آيند و به زبان واحد گويند: تو مرد بدى هستى، مايه اندوه تو نگردد،و اگر همه گويند: تو مرد خوبى هستى، شادت نكند.
▫️ولى خود را بر قرآن عرضه بدار اگر به راه قرآن مي روى و آنچه را قرآن نخواسته نمي خواهى و آنچه را خواسته بخواهى و از آنچه بيم داده بترسى ،استوار باش و مژدهات باد كه هر چه در باره تو گويند به تو زيانى ندارد،و اگر از قرآن جدائى پس براى چه به خود مي بالى.
راستى مؤمن سخت متوجه جهاد با خود است تا بر هواى نفس خود غلبه كند....
تحف العقول ۲۸۴/۱
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 جستجو کردن میتواند باعث شود اخبار جعلی را زودتر باور کنیم
▪️ جستجو کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقۀ جستجوهای انسانها بیشتر از هر منبع دیگری دربارۀ آن شخص به ما اطلاعات میدهد. چرا که افراد معمولاً حتی چیزهایی را که خجالت میکشند با دیگران مطرح کنند، از موتورهای جستجو میپرسند. بدینترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتورهای جستجو صمیمیترین دوستان برخط ما هستند و چیزهایی دربارۀ ما میدانند که هیچکس دیگری نمیداند.
▪️ پژوهشگران سواد رسانهای عموماً جستجوکردن را عادتی مفید میدانند که باعث میشود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسۀ آنها کمتر در دامِ اطلاعات گمراهکننده بیفتد.
▪️ بااینحال، پژوهشی جدید که نتایج آن در مجلۀ نیچر منتشر شده است، نشان میدهد که جستجوکردن همیشه ما را به افرادی آگاهتر تبدیل نمیکند. بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراهکننده را باور کنیم. کوین اسلت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر جستجو در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنجمرحلهای را طراحی کردند که طی آن مشارکتکنندگان دربارۀ دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، جستجو میکردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دستۀ دیگر را اخبار جعلی و گمراهکننده تشکیل میداد.
▪️ آنها اطلاعاتی راجع به همهگیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکتکنندگان دادند تا با استفاده از جستجو تعیین کنند که درست هستند یا جعلی.
▪️ نتایج این تحقیق بسیار نگرانکننده بود. زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده میشد. نویسندگان این تحقیق میگویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتمهای هدایتکنندۀ موتورهای جستجو دانست. زیرا این الگوریتمها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی میدهد که برای کاربران خود پیدا میکنند و تکیۀ آنها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجالبرانگیز است. آنها بهجای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالبترین» نتایج را به او نشان میدهند.
▪️الگوریتمهای شخصیسازی نتایج در موتورهای جستجو نیز میتوانند این شرایط بدتر کنند. چرا که در نتیجۀ آنها به شکلی گریزناپذیر به ردپاهای دیجیتال خود میچسبیم و احتمال دریافت دادهها یا تحلیلهای متفاوت کاهش مییابد.
▪️ پیش از این، متخصصان هشدارهای جدی دربارۀ اتکا به جستجوهای اینترنتی در حوزههایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی دادهاند. اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان میدهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگتر نگریست. در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا دربارۀ خیلی چیزها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیکهای دیگر سواد رسانهای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراهکننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم.
▪️ مقاله کوین اسلیت و همکارانش «سرچهای آنلاین دربارۀ اطلاعات نادرست میتواند تصور صحت آنها را افزایش دهد» (Online searches to evaluate misinformation can increase its perceived veracity)
✍ سید آرمان
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آقای پرویز فلاحیپور هنرپیشهی تلویزیون و سینماست یا تحلیلگر سیاسی و رسانهای؟
▪️چقدر خوب بود این حرفها؛ خصوصاً از یک هنرمند
صحبتهای ایشون رو ببینید و به داشتن چنین هنرمندانی با این بینش و تفکر افتخار کنید...
سرعت فیلم رو کمی زیاد کردم...
✍ محمدجواد محمدزاده
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘فیک نیوز برای القا نا امنی
▪️گاهی اوقات فیک نیوز ها وظیفه القا نا امنی را در جامعه دارند به همین دلیل توسط اشخاص خاص به سرعت نشر پیدا می کنند
▪️برخی هم با تصور کمک به جامعه و آگاه سازی به نشر اکاذیب ادامه می دهند
▪️این ویدئو نمونه جدیدی از این فیک نیوز هستش
@inaghd_ir
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰گزارش نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» توسط دکتر کدخدایی
🔸ظاهر این فیلم، مستند علمی است که مشکلی وجود دارد و وجه مشکل با ادبیات عامیانه مطرح و مساله برای مخاطب عام و خاص به خوبی صورتبندی میشود؛ اما در چارچوبهای نظری آشفتگی وجود داشت و یک رکن اساسی(فلسفی بودن مساله) و نگاه هستی شناسانه مفقود بود.
🔹اما نتیجه نهایی این مستند برای متخصصین قابل فراوری است؛ چون خلاء آن نشان داده میشود و سوال و وجه مسئالگی به قوت خود باقی میماند، باعث میشود سراغ پژوهش رفت و یک جمله محتوایی که در نقد این فیلم وجود دارد؛ میگوید "قبل از اینکه به پرسش «زن چیست» پاسخ دهیم لازم است معنایی از بودن داشت" و باید سراغ فیلسوف رفت.
🔸اگر بر اساس چارچوب اندیشهای علامه طباطبایی بخواهیم پاسخ دهیم «زن چیست» اجمالا چهار لایه را باید مورد بحث قرار داد؛ تفاوتهای ماهوی(جوهری یا عرضی) و اعتباری(غیر محض و محض) که برا اساس رویکرد دینی یک صورت بندی به شدت قابل دفاع ارایه میدهد؛ اما در غرب فقط به لایه سکس(هویت زیستی) و جنسیت(هویت اجتماعی) میپردازد.
🔗 مطالعه گزارش کامل
◀️ بزودی صوت و فیلم کامل برنامه در سایت مدرسه فکرت قرار گرفته و اطلاع رسانی میگردد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ |#اختصاصی
💢مبانی سواد بصری؛ تاثیر رسانههای دیداری
🎙خانم دکتر راد
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh