eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
91 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با دبیر انجمن: @Mostafagoodarzi ارتباط با دبیر اجرایی و مسئول برگزاری دوره‌ها: @Savade_rasane ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () 🔻یادداشت پیرامون برنامه دکوپاژ و فیلم اوپنهایمر، ساخته ی نولان 💢 تو هم منفجر خواهی شد ✍️مصطفی گودرزی (ماهئیل) ▪️همه چیز در چشمانش باطنی داشت که به فیزیک کوانتوم مربوط بود و این مطلب مرا یاد خودم می‌اندازد. ▪️شاید اوپنهایمر را پنجمین بار هم دیدم و حتی یک بار هم خودم تدوینش کردم با روایتی از خودم البته با اجازه کریستوفر. ▪️دنیای در وجود اوپنهایمر در حال انفجار است و در انتها هم در قالب بمب اتم منفجر می‌شود. ▪️اما کجای داستان مربوط به امثال ماست؟ ▪️از وقتی در فضای تولید محتوا وارد می‌شوی و نوشتن را تا حدودی می ‌آموزی، بعد عکاسی، تصویر برداری، تدوین و در نهایت داستان می‌سرایی؛ دیگر آن آدم سابق نیستی، دنیا محلی شده برای پیدا کردن سوژه جدید تا بنویسی یا یاد بگیری که از آن چیزی برای ارائه تهیه کنی، ▪️ انسان ها را در قاب‌های لانگ، مدیوم یا کلوز می‌بینی و سعی داری برایشان ترکیبی بچینی؛ ▪️تصاویر را به هم کات می‌زنی و هر روز یک قصه جدید از اطرافیانت برای خود روایت می‌کنی. ▪️داستانهایت قهرمان و ضد قهرمان دارد، شخصیت‌هایت عمیق تر می‌شوند و حادثه‌ها دیگر تصادفی نیستند. ▪️گاهی وقایع را تحلیل میکنی و فلسفه وجودی هر اتفاق یا حادثه را جویا می‌شوی. ▪️سعی میکنی منطق روایی در زندگی داشته باشی و برای دیگران هم وقایع را در قالب داستان روایت کنی. ▪️دنیای عجیب و لذت بخشیست، آنقدر که گاهی در خواب می‌نویسی یا می‌سازی یا ... ▪️دیگر آن آدم منفعل نیستی و فعالانه کنشگری می‌کنی تا روزی که روز انفجار توست. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
هم اکنون شروع اکران فیلم مصلحت در کافه جهان نما 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 اکران مردمی، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی مصلحت با حضور: ▫️دکتر زهرا راد _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما ◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 🔘فیلم‌ باربی مادری را نشانه گرفته‌است! ✍️ مجید میرزایی ◾️این خلاصه‌ی نظر لیبی امونز سردبیر نشریه The Post Millennial ست که در مورد فیلم باربی نوشته. ▫️فیلم باربی که با تبلیغات گسترده در حال اکران در سینماهای جهان است و نقدهای زیادی داشته که بر خلاف انتظار بسیاری از منتقدان ظاهر شده. ◾️باربی روزگاری با تمام استانداردهای غلطی که درباره اندام القا می‌کرد، یک عروسکی بود برای تمرین مادری و اقناع غریزه مادرانگی در وجود دختربچه‌ها. اما در این فیلم، دقیقا همین مفهوم دستکاری شده و مادرانگی توسط خود باربی بی ارزش دونسته می‌شود. ▫️این فیلم زن موفق و آگاه را زن تنها معرفی می‌کند، بدون دوست و فرزند و حتی بدون همسر. و تاکید کلی فیلم روی اینه مطلب است که تمایلات فطری زنانه، حتی عشق، باعث ضعف و عقب‌ماندگی و نادیده‌گرفتن آن‌ها باعث رشد و موفقیت است! ◾️دوست پسر باربی در فیلم شخصیتی کاملا ضعیف و اضافی معرفی شده.( در واقع تنها مردی که در دنیای باربی عاشق باربی است و جز یک شخصیت بی دست و پا هیچ جایگاهی در دنیای باربی‌ها ندارد) منتقدان معتقدن این مرد نشان دهنده تمایلات افراطی فمینیستی برای ترسیم دنیای ضد مرد توسط سازندگان این فیلم است 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آسیب‌های بهشتی خوانی! ▪️برگرفته از سومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بهشتی‌خوانی دچار آسیب‌هایی شده است. بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد. ما بایستی بطور کامل به شهید بهشتی برگردیم تا استفاده ابزاری برای گروه و دسته‌ای نشود. شهید بهشتی می‌گوید که ای مردم، حکومتی را انتخاب کنید که در آن عامل زور و تحمیل به هیچ‌عنوان برای رسیدن به هیچ سمتی از سمت های اجتماعی مورد بهره‌برداری احدی قرار نگیرد. 👤حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| 🔘«باربی» سبک زندگی می‌فروشد ✍️عطیه همتی ▫️ساده انگاری‌است که بگوییم هدف از «باربی»، فروش فیلم و اسباب‌بازی‌های آن است. بلکه به گفته بسیاری از کارشناسان سینمایی و فعالان تبلیغاتی هدف آوردن همه آنچه که در دنیای فانتزی باربی رخ می‌دهد به دنیای واقعی ماست. ◾️«موشه ایساکیان» یکی از مشهورترین مشاوران برندینگ مدتی قبل یک رشته توییت درباره کلک‌های تبلیغاتی باربی در توییتر منتشر کرد که با واکنش‌های زیادی روبرو شد. ▫️ او در این توییت‌ها گفت که از دو سال قبل قراردادها و مجوزهای فروش مربوط به فیلم بسته شده بود و حالا کارزار تبلیغاتی باربی مدت زیادی طول خواهد کشید و مدت زمان آن ربطی به زمان اکران فیلم نخواهد داشت چون از خیلی قبل برایش برنامه‌ریزی شده است. ◾️چرا که «باربی» مثل «اوپنهایمر» فقط یک فیلم نیست، بلکه هالیوود دارد یک سبک زندگی را می‌فروشد. 🔗لینک مطلب کامل isna.ir/xdPpSH 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () ✍️ متن سرکار خانم شیفو ◾️در انتظار نشسته بودم تا تحلیل فیلم مصلحت را به صورت مجازی ببینم ▫️بالاخره انتظار تمام شد و تحلیل شروع، مجری برنامه سوالاتی پرسید و بعد کارشناس شروع به صحبت کرد ◾️مطالب گفته می‌شد تا اینکه کسی سوالی پرسید. ▫️فقط صدای اشکال کننده می‌آمد واطلاعات دیگری از او دردست نبود. ◾️بحث تحلیل از روندش خارج شده بود و هر کسی از گوشه وکنار نقدی وارد می‌کرد، ما سردرگم، کارشناس کلافه و مجری هم در کشمکش با افراد بود. ▫️شاید بهتر بود حاضران اجازه می‌دادند مباحث پیش برود تا اگر مطالب اقناع کننده نبود بعد به پرسش رو می‌آوردند ◾️کمی حوصله وصبر می‌طلبید و یک مدیریت قاطع که البته این مدل برایمان تازگی داشت و در جلسات قبلی با چنین پدیده‌ای روبرو نشده بودیم 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از رادیو فکرت
عاطفه و ایمان.mp3
8.82M
| 🔰 حکمتانه | شماره 113 📻عاطفه و ایمان 🔸 در نگاه اوليه ممكنه تصور رايج اون باشه كه ايمان تنها به جنبه‌هاي فكري و تعقلي و استدلال وابسته؛ يعني همون جنبه‌هاي شناختي و منطقي. اين در حالي كه عوامل مختلف ديگري كه ابعاد مختلف وجود آدمي از اونها متأثر هستن، مي‌تونن در پذيرش دين اثر گذار باشن، كه يكي از اونها، عواطف انسانيه. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:خانم شهناز خواجه‌وند 🎨گرافیک: الیاس فلاحتی 🎭موشن: مهدی کریمی 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 112 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () 💢وجیزه ای به بهانه نقد و بررسی فیلم"مصلحت"؛ در آرزوی ترسیم سیمای"مقتدر مظلوم"در سینمای ایران ✍️سید مهدی موسوی ◾️تیتر فوق باید به شکل سوالی مطرح شود تا غرض راقم این سطور بهتر و دقیق تر درک و فهم گردد. ▫️بی هیچ اطاله کلامی؛ وقتی رهبر و ولی فقیه می گوید ما یعنی انقلاب و نظام اسلامی، "مقتدر مظلوم"هستیم، این گزاره باید به درستی تبیین و تشریح شود و به خصوص از منظر هنر و رسانه این تبیین به نحوی صورت گیرد که بهتر بتوان در این عرصه ها به بحث و نظر پرداخت و از این رهگذر به نکات و راهکارهایی مطلوب دست یافت. ◾️نمایش فیلم "مصلحت" به همت بروبچه های خوب و دغدغه مند مؤسسه شناخت و انجمن سواد رسانه طلاب آن هم در قالب سلسله نشست های "دکوپاژ"، نیمچه بهانه ای فراهم آورد تا با نگاهی به یکی از آثار نسبتاً خوب ژانر سیاسی این سال های سینمای ایران، اندکی بیشتر بیندیشیم که به راستی نسبت ما با روایت های صورت گرفته از انقلاب اسلامی و تحولات مرتبط با آن چه بوده و چیست تا در وهله بعد ببینیم که برای روایت درست واقعیت های انقلابی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و نقدی هم بر خود وارد کنیم که به راستی چه کارهایی می توانسته ایم انجام دهیم و مع الاسف در این زمینه کوتاهی و سستی کرده ایم؟! ▫️این نکته به ویژه از این حیث حائز اهمیت است که در جنگ ترکیبی و در کوران نبرد روایت ها طرح این مباحث از منظر فکری و اندیشه ای بسیار کلیدی و مهم است؛ خاصه در شرایطی که متأسفانه بخش هایی از جامعه تحت تأثیر روایت رسانه های مغرض، نگاه و رویکردی نامناسب نسبت به انقلاب اسلامی و تحولات آن تا به امروز دارند. ◾️بر این اساس معتقدم که نخستین فیلم بلند سینمایی "حسین دارابی" تلنگری است برای این که ببینیم در این عرصه ها چقدر اندیشیده و چقدر با هم به بحث و نظر پرداخته ایم؟ ▫️در جلسه اخیر که ذکر آن رفت، البته بحث های خوبی شکل گرفت و ایضاً نقدهایی از سوی برخی حضار در جلسه مطرح شد مبنی بر این که بیش از حد وارد مباحث انتزاعی شده اید و باید ورودی هم به عرصه های فرمی در نقد آثار داشته باشید. بخشی از این نقد وارد است اما رویکرد ما در "دکوپاژ" اساساً از ابتدای آغاز بکار آن چیز دیگری بوده است؛ رویکرد ما در واقع در این عرصه، نقد اندیشه ای فیلم ها بوده چه ایرانی و چه خارجی، هر چند که به اقتضای مسأله، اندک ورودی هم به مباحث فرمی و جذابیت ها یا ضعف های آثار داشته ایم. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
💢با عرض سلام و احترام خدمت شما فرهیخته گرامی 🔻با توجه به اکران فیلم مصلحت در برنامه دکوپاژ و مباحث مطرح شده از جانب حضار در جلسه، مدرسه علوم انسانی فکرت و انجمن سواد رسانه طلاب بر این شده‌اند که نشست صمیمانه‌ای جهت طرح مساله و گفت و گوی دوستانه پیرامون تحلیل و نقد فیلم مصلحت با حضور عزیزان صاحب نظر برگزار کنند. ♦️لذا از جنابعالی دعوت می‌شود در صورت تمایل جهت شرکت در این جلسه حضور خود را به آیدی زیر اعلام فرمایید. @mostafagoodarzi 🛑چالش های مورد بحث: ▫️ضرورت ساخت فیلم ◾️بررسی پیام فیلم ▫️فیلم به چه اندازه در انتقال مضمون خود موفق بوده (بررسی فرمی فیلم) ◾️بررسی تاثیرات روانشناختی و جامعه‌شناسی فیلم ⏰ زمان: دوشنبه 6 شهریور ماه 1402، ساعت 17 📌مکان : قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت 🌹با تشکر 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 اکران مردمی، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی مصلحت با حضور: ▫️دکتر زهرا راد _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما ◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس 🔗لینک گفتگو کامل https://aparat.com/v/oMFXN 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () 💢دوستدار فیلم یا منتقد فیلم؟! ✍️صدیقه سادات رجایی الموسوی ▫️چند هفته‌ای است که با محفلی ساده اما آدم‌هایی پر از دغدغه آشنا شده‌ام. ◾️نمایش فیلم در دکوپاژ تنها بهانه‌ای برای گفتگو، تبادل اندیشه و بیان دیدگاه‌ها پیرامون موضوع و مسائلی است که در فیلم مطرح می‌شود. ▫️سادگی این محفل و انتخاب هدفمند فیلم‌ها، هر هفته مرا ترغیب به شرکت در جلسات دکوپاژ کرده است. ◾️ جلسه این هفته دکوپاژ به نمایش و صحبت پیرامون فیلم «مصلحت» گذشت ▫️اما نکاتی را باید در رابطه با تحلیل بگوییم : ◾️این که ما در عصر تصویر؛ اعم از عکس یا تصاویر متحرک و فیلم، زندگی می‌کنیم، عبارتی ناآشنا نیست. ▫️با ظهور گوشی‌های هوشمند و تولد شبکه‌های مجازی، بخش زیادی از زمان ما در ارتباط با تصویر می‌گذرد؛ اما آنچه مغفول مانده تمایز دیدن با نگاه کردن است که بماند، ◾️اما از نقد فیلم نمی‌توان گذشت: ▫️نقد فیلم چیست؟ نقد فیلم یا همان ارزیابی فیلم، مرحله سوم در مواجهه با یک فیلم است. درک فیلم، تفسیر فیلم و نقد فیلم ضرورتاً به دنبال یکدیگر می‌آیند. ◾️درک فیلم با تکنیک‌های فیلم در ارتباط است؛ اعم از تکنیک‌های بیانی و تکنیک‌های روایی فیلم. ▫️در تفسیر فیلم با لایه‌های معنایی فیلم درگیر می‌شویم و در آن بررسی می‌شود که هر تکنیک به تنهایی و مهم‌تر از آن در کلیت فیلم چه معنای را می‌تواند به مخاطب برساند. ◾️در مرحله نقد، فیلم را ارزیابی می‌کنیم که آیا تکنیک‌ها با معانی مرتبط‌شان کارکرد مناسبی در فیم داشته‌اند یا خیر؟ ▫️جنبه سرگرمی در تماشای فیلم امروزه دیگر با انگیزه‌های عمیق تر عجین شده است. همه ما فیلم‌های زیادی می‌بینیم، اما همه منتقد و تحلیلگر سینما نیستیم. ◾️منتقد کلی‌گویی نمی‌کند، بدون ارجاع به فیلم (فرم فیلم) صحبت نمی‌کند و با عباراتی چون خوشم آمد و دوستش نداشتم، فیلم را ارزیابی نمی‌کند. ▫️نقد فیلم، دانش سینمایی و سواد بصری می‌طلبد. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
صوت مصلحت.mp3
14.65M
| 💢 اکران مردمی، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی مصلحت با حضور: ▫️دکتر زهرا راد _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما ◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس 🔗لینک گفتگو کامل https://aparat.com/v/oMFXN 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
| حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «آینه‌ی جادو، شهید آوینی» با ارائه‌ی 👤دکتر حسین شرف الدین؛ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () ✍️ زینب مزروعی ▫️فیلم سینمایی مصلحت شروع زیبایی داشت که به نوعی نشان دهنده جایگاه خانواده بود؛ یعنی در هر مقام و منصبی،ارزش نهادن و وقت گذاشتن برای خانواده را اولویت آن فرد نشان می داد.(این قضیه جایی بیشتر نمود پیدا کرد که پسر آقای مشکاتیان محکوم شد ولی این احساس و ارزش تا لحظات آخر خود را نشان می دهد که حتی با تمام علاقه پدر به فرزندش مانع اجرای حکم نشدند) ◾️بر خلاف نظر کارشناس برنامه به نظرم یک دفعه فیلم از ابتدا به انتها پرتاب نشد، بلکه تمام پیگیری های آقای رهبانی نشان دهنده چگونگی این اتفاق بود(حتی برخی از قسمت های فیلم،جزئیات درگیری را هم نشان می‌داد) البته این انتقاد که گفتگویی از شخصیت پسر آقای مشکاتیان،برای دفاع از خود یا توضیح ما وقع و..به فیلم وارد بود. ▫️یکی از نقاط قوت فیلم،قسمت های تاحدی پیچیده آن بود،مثلا شخصیت آقای عباسیان و دوستش که اول داستان، اینطور احساس می‌شد که مصلحت اندیشند و شاید نیتشان خیر بود ولی از یک جایی به بعد از داستان مشخص شد که بیشتر عقده گشایی از دوران قبل از انقلاب و کینه شخصی از امثال خانواده مقتول استو یا شاگرد آقای مشکاتیان، باتوجه به نیت مثبتی که داشتند برای حفظ جایگاه استاد، رای به حکم غلط دادند و می‌توان گفت کوچک ترین هزینه تمام این مصلحت اندیشی ها، سر بیگناه کسی بود که بی گناه بالای دار می‌رفت. ◾️بخش دیگری که مورد توجه قرار گرفت این بود که با توجه به تمام این ملحت اندیشی ها جهت حفظ جایگاه و شخصت آقای مشکاتیان،در قسمتی از فیلم برای اطرافیان، عدالتش زیر سوال رفت و حتی شخصی حاضر نشد نمازش را به او اقتدا کند. ▫️با توجه به آغاز فیلم که با محوریت خانواده شروع شد،در انتها نیز با همین مضمون تمام شد.مثلا قسمتی که خانواده در زندان به دیدن پسر آقای مشکاتیان آمدند و یا احساسات یک پدر نسبت به فرزند و ... 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh