فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سرویسهای اطلاعاتی در کمین افراد مرتبط با دولت
◾️دنیل گلدن نویسنده کتاب مدارس جاسوسی توضیح می دهد
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘صدرالدین حجازی درگذشت
▪️صدرالدین حجازی که از مدتی قبل به دلیل عوارض سرطان پیشرفته و نیز سکته مغزی در بیمارستان بستری بود و در شرایط کما به سر میبرد، دقایقی قبل (عصر شنبه، ۲۴ شهریورماه) درگذشت.
▪️«کوچک جنگلی»، «روزی روزگاری»، «تنهاترین سردار»، «تفنگ سرپر»، «زیرزمین»، «ساعت شنی»، «مرد دو هزار چهره»، «چار دیواری»، «مختارنامه»، «نابرده رنج»، «کیمیا» و «بانوی سردار» نیز از جمله سریالهای آشنا و پرخاطره این بازیگر بودند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 اکران خصوصی، تحلیل و بررسی انیمیشن «من نفرت انگیز ۴»
👤باحضور:
◾️تحلیلگران و ناقدان سینما
⏰ زمان: سه شنبه27 شهریور ماه
🔻 ساعت: 15
📍مکان: قم 20 متری گلستان
نبش کوچه 4، خانه مصلحان
▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید
🆔@savade_rasane
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سیگاری شدن زنان برای اولین بار در تاریخ، با ایده ذهن ناهوشیار!
▪️جنگ شناختی؛ وقتی ادوارد برنایز، با دستکاری ذهن مردم، رئیس جمهور تعیین میکند!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘مخالف حضور ایران در سوریه بودم!
▪️گفتوگو با عوامل سینمایی "قلب رقه"
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘دانستنیهایی در مورد جاسوسی صنعتی، قانون مالکیت معنوی و ایالات متحده
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#نقد_بازی | #اختصاصی
🎮جهان موازی در بازی کال آف دیوتی: موبایل
▪️یکی از پر طرفدارترین بازیهای موبایل، کال آف دیوتی است. در آپدیت جدید این بازی، شاهد نسخهی زامبی با همون شخصیتهای کال آف دیوتی در نسخهی کنسول هستیم.
▫️ماجرا این است که توسط یک شخص ناشناخته، شخصیتهای بازی به جهانی موازی منتقل میشوند و ما مجبوریم در آنجا با زامبیها بجنگیم.در واقع در بازی کال آف دیوتی زامبی، جهان موازی جاییه که زامبیها و موجودات شیطانی حضور دارن و هر وقت از جهان موازی دریچهای به این جهان باز شود، فقط با خودش مصیبت میآورد.
▪️علاوه بر نگاه صحیح توحیدی که همهی مراتب عالم هستی، محضر خداست، حقیقت این است که در جهان موازی یا عالَم غیب، موجودات غیبی به ملائکه و شیاطین تقسیم میشوند؛ یعنی هم قطب مثبت و هم قطب منفی در جهانهای غیبی حضور دارند و در حال جدال هستند.
▫️اما در غالب آثار رسانهای غرب، جهانهای متافیزیکی و فراماده، یعنی محل زندگی شیاطین و هیچ موجود الهی در آن جهانها دیده نمیشود؛ برای اینکه به مخاطب القا شود که اگر بخواهی اهل معنویت باشی، باید با این موجودات شیطانی طرف بشی، چون در ماوراء جز اینها موجود دیگهای حضور ندارد.
▪️بازیهایی مثل کال آف دیوتی زامبی، دیابلو۴ و دروغهای پی، با سیاه نشون دادن جهانهای موازی و عوالم باطنی، بازیکنها را از معنویتگرایی دور کرده و بذر این فکر را که منبعث از کابالیسم است، در ذهنش میکارد که معنویت یعنی ارتباط با شیاطین.
✍️نویسنده: مسیح عرفان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🎬نقد سریال This is us
▪️نکات منفی عبارتند از: سکانسهای اضافه و بیهودهای که میشد با سکانسهای جذابتر دربارهی جک و ربکا جایگزین کرد. تصویر برداری نامناسب در بعضی از سکانسها که آزار دهنده است، نامعلوم بودن قصد کارگردان از حمایت شخصیتهای اصلی سریال از نوهی سیاه پوست و بزرگترین نوهی همجنس باز پیرسونها روند رو به رشد انحطاط و تغییرات خانوادههای آمریکایی بوده است ؟! یا بهتر بگوییم ضد ارزش فرهنگی؟!
▫️تغییرات فرهنگی یعنی دیگر به ندرت شاهد آن خانوادههای سالم آمریکایی هستیم و فضا کاملا عوض شده است و داستان روابط غیراخلاقی پر تعداد و همجنس بازی عادی شده است و در کل اشکالی ندارد.
▪️در سریال سازی ایران هم بهتر است سریالی که نه اقتباس و شبیه این سریال بلکه به صورتی متن به نگارش در آید که نشان داده شود بیشتر مشکل ازدواج و فرزندآوری مردم نه مشکلات اقتصادی، بلکه زیاده خواهیها و تغییرات فرهنگی و همجمه فرهنگی غرب به کشور از دهه۷۰ شمسی به بعد است که با سیاست غلط ادامه دار «فرزند کمتر زندگی بهتر!» وضع را به اینجا رسانده اند.
✍️نویسنده: محسن سلطانی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 هوش مصنوعی و EEG افکار را به متن تبدیل میکنند
▪️محققان مرکز هوش مصنوعی انسان محور در دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) یک سیستم قابل حمل و غیرتهاجمی ساختند که میتواند افکار را رمزگشایی کرده و آنها را به متن تبدیل کند.
▫️این فناوری از یک کلاه EEG پوشیدنی برای ثبت فعالیت مغز و یک مدل هوش مصنوعی به نام DeWave برای رمزگشایی این سیگنالها به زبان انسان استفاده میکند. این سیستم قابل حمل از روشهای قبلی که نیاز به جراحی تهاجمی یا اسکن MRI ندارد.
▪️این سیستم برای تقویت تعاملات انسان و ماشین و کمک به افراد مبتلا به اختلالات گفتاری، با کاربردهای بالقوه در کنترل دستگاه هایی مانند بازوهای بیونیک یا روباتها، نویدبخش است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 «از سرگذشت» پرمخاطب ترین برنامه محرم و صفر تلویزیون شد
▪️فصل دوم برنامه تلویزیونی «از سرگذشت» طبق آمار مرکز تحقیقات پربینندهترین ویژه برنامه محرم و صفر امسال شد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب | #باز_نشر
🔘میانجی به مثابه جهان بینی
▪️شاید تأثیر رسانهها در القای «جهان بینی» را در آثار هایدگر بیشتر میتوان یافت. به خصوص در نظریه «دازاین هستی» که بر اساس آن رسانهها نحوه هستی و وجودی آدمها را تعیین میکنند. هایدگر در تقلای آن بود تا اثبات نماید که «نحوه هستی» انسان با دیگر موجودات تفاوتهای حیاتی دارد و هیچ موجودی در نحوه هستی با انسان قابل مقایسه نیست. او هم چنان در تلاش است تا نشان دهد که رسانهها نه تنها در سطوح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یا روان شناختی زندگی انسانها تأثیر گذارند بلکه در سطوح هستی شناختی؛ یعنی فهم ما از خود هستی و جهان و انسان شناختی؛ یعنی تأثیر رسانهها در بنیادیترین لایههای نحوه هستی آدمی، تعیین کننده و یگانه تأثیر گذار میباشد. «نیل پستمن در ذیل واژه «رزنانس» به نکتهای بدیعی اشاره میکند:
هر وسیله و ابزاری صرف نظر از چارچوب محدود آن و بدون توجه به کاربردی که از ابتدا از آن منظور بوده است قدرت دارد که خود را از محدوده نخستین جدا کند و سیطره خویش را در چارچوبی نو و غیر قابل پیش بینی گسترش دهد.
▪️از آن جا که هر کدام از ابزارها و وسایل ارتباط جمعی به نوعی معین، نظم و سامان دهی تفکر اندیشیدن و جذب و هضم تجربیات ما را هدایت میکند، لذا در شکل گیری حوزههای خودآگاهی و هم چنین در شکل دهی به نهادهای اجتماعی ما نقش گسترده و گوناگون دارند. این نقش تا آنجا پیش میرود که نه تنها در برداشت و استنباط ما از مفاهیمی نظیر تقوا و پارسایی نیکی و زیبایی اثر میگذارد، بلکه حتی بالهای تأثیر خود را بر نوع و چگونگی برداشت و بیان ما از «هستی» و نگرش و باور ما نسبت به حقیقت، میگستراند.
▪️در سادهترین بیان میتوان اذعان کرد که رسانهها جهان اجتماع ما را میسازند و به اندیشهها و نوع نگرش ما به انسان و جهان قالب میبخشند و جهت گیری آن را به شکل ناخودآگاه برای انسان فراهم آورند. میانجی به مثابه ارائه جهان بینی، یعنی نقشی که چگونه دیدن و شناختن خود و محیط پیرامون انسان را در قالب ارائه معرفت و آگاهی رسانهها انجام میدهند.
📚کتاب دین و رسانه صفحه ۷۴
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘بازتاب هویت ایرانی در سینما
▫️چگونه سینما منجر به هویت سازی می شود ؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#داستان_نویسی | #اختصاصی 🔘نویسنده شو: بخش چهارم ◾️سلام بر نویسنده شوی ها عزیز ▫️در ادامه پستهای
#داستان_نویسی | #اختصاصی
🔘نویسنده شو: بخش پنجم
◾️سلام بر نویسنده شوی ها عزیز
▫️در ادامه پستهای نویسنده شوی قبلی به معرفی یکی دیگر از انواع داستان میپردازیم.
🔳رمان
▫️رمان، متن داستانی بلند(از لحاظ تعداد کلمات) و خلاقانهای است که به زبان نثر نوشته میشود. در دو قرن گذشته، رمان تبدیل به یکی از مهمترین اشکال ادبی شدهاست. کلمه «رمان» یک واژه فرانسوی است. رمان در معنای مدرن آن، زیرمجموعه داستان طبقهبندی میشود. از رمان نویسان ایرانی میتوان «زویا پیرزاد»، «نادر ابراهیمی»، «محمود دولت آبادی»، «علی محمد افغانی» و «مصطفی مستور» را نام برد.
▫️و اگر بخواهیم تعدادی از رمانهای معروف ایرانی را نام ببریم، میتوان به رمان «سمفونی مردگان»، شاهکار زندهیاد عباس معروفی، «یک عاشقانه آرام» اثر نادر ابراهیمی، «شوهر آهو خانم» به نویسندگی علی محمد افغانی، چهار گانهی مهرداد صدقی به نامهای «آبنبات دارچینی»، «آبنبات هل دار»، «آبنبات پستهای» و «آبنبات نارگیلی» اشاره کرد.
▫️حسن رمان این است که دست نویسنده در تعداد شخصیت و مکان و تعداد کلمات بسیار باز است و این بر خلاف سبکهای دیگر نویسندگی است.
🔗قسمت چهارم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#نقد_فیلم | #اختصاصی
🔘آیا هدف وسیله را توجیه میکند؟
▪️فیلم سینمایی «ستون 14» به کارگردانی و نوسندگی امیرحسین همتی، به روایت داستانی از زندگی یک زوج با نامهای جلال و رویاست، که با خواهر و برادری عجیب آشنا میشوند. این خواهر و برادر، شرایط و موقعیتهای مختلفی را بر سر راه جلال، قرار میدهند و بر روی واکنش او شرطبندی میکنند.
▪️این فیلم براساس ناهنجاری قمار پیش میرود و شخصیت اصلی برای به دست آوردن پول هرکاری را انجام میدهد، این کسب درآمد هم به وسیله قمار کردن به دست میآید و هم به وسیله مورد قمار واقع شدن. خشونت این فیلم نیز بالاست. دعواها و درگیریها و در نقطه اوج داستان کشیدن اسلحه و رولت روسی و بازی بامرگ، که در این سکانس خشونت را به بالاترین سطح میرساند.
▪️این هجم از بد آموزی و خشونت فیلم باعث شده که نتوان ستون 14 را برای تماشای با خانواده توصیه کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘بمب های کاغذی چگونه سپاه متفقین را در جنگ جهانی متوقف می کرد؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 هوش مصنوعی BookAI: برای عاشقان کتاب!
▪️هوش مصنوعی BookAI، یه چت بات هوش مصنوعی برای کتاببازهاست.
▫️باهاش میتونی با کتابای مورد علاقت چت کنی!
فقط کافیه اسم کتاب و نویسنده رو وارد کنی، بعدش میتونی هر سوالی از کتاب بپرسی.
از ۳۰ تا زبان هم پشتیبانی میکنه!
https://www.bookai.chat/
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘مخالف حضور ایران در سوریه بودم! ▪️گفتوگو با عوامل سینمایی "قلب رقه" 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲
🔘بعد از دیدن این فیلم، مطالب زیادی به ذهنم آمد.
▪️اگر بخواهم همهی آن را بگویم شاید کسل کننده باشد؛ برای همین به یک نکتهی مثبت و یک نکتهی منفی اشاره میکنم؛
▫️نکتهی مثبت: خیلی ارزشمند است که یک بازیگر فکر خودش را نقد میکند. معمولا شهرت برای انسان حجاب درست میکند و باعث میشود فرد درصدد توجیه افکار و رفتارهای اشتباهش برآید؛ بنابراین اگر یک فرد مشهور، خودش را نقد درست میکند، قابل تقدیر است.
▪️اما نکتهی منفی:
این انتقادی که دارم مخصوص همهی اقشار جامعه است. چه مشهور و چه غیر مشهور!
▪️چرا برای سوالاتمان جای جواب نمیگذاریم و بدون مطالعه و تحقیق، مهر صحت بر سوالاتمان میزنیم و بدون بررسی، از جیب توهمات خود برای پاسخ به آنها استفاده میکنیم؟!
▪️یکی از ویژگیهای انسان اندیشمند، رسیدگی به پرسشهای بنیادین و مهم خودش است. یک متفکر برای سوالاتش حساب باز میکند و تا جواب منطقی خودش را نگیرد، دست از آن بر نمیدارد و با آن سر سری برخورد نمیکند.
▪️انسان متمدن، در قبال رفتارها و تفکراتش مسئول است و این دقیقا هپان چیزی است که انسان مدرن ندارد.
▪️انسان مدرن به سبب نسبیگرا دیدن حقیقت، در قبال مطالب گوناگون، لزومی نمیبیند تا کنکاش کند! چون وقتی همه چیز را درست میبیند، راه گفت و گو و اندیشه را میبندد.
▪️حال اگر به افکار انسان مدرن، چاشنی منفعت طلبی را نیز اضافه کنیم، دیگر برای تفکراتش جای اشتباه و نقد نمیگذارد؛ برای همین در برابر انتقادات موضعگیری منفی شدیدی میگیرد تا از زیر بار تفکراتش شانه خالی کند و این یعنی آغاز دیکتاتوری و بریدن سر آزاد منشی!
یعنی بت شدن...
انسان مدرن از خود بت میسازد.
تجسم واقعی این گزاره در برخی از بازیگران سینمای ایران مشهود است.
چرا که مسئولیت افکار و رفتارهایشان را بر عهده نمیگیرند.
نمونهاش آثار مخرب کنشگری مجازیشان در فتنه ۱۴۰۱ بود.
اینجاست که همیشه نسبت به همه چیز طلبکار میشوند. داد و بیداد میکنند اما حوصله ندارند تا برای مطالباتشان تحقیق کنند.
▫️و سخن آخر...
▫️انسان مدرن تحقیق نمیکند چون با نسبی دیدن حق و باطل، جایی برای حقیقت واقعی نمیبیند تا آن را بجوید.
مدرن نباشیم...
✍️ علی عسگری
@araf11
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#علوم_شناختی | #اختصاصی
🔘در مسیر علوم شناختی، از ساختارگرایی تا انقلاب شناختی
▫️ساختار گرایی (structuralist)
▪️از اولین رویکردهای مطالعه ذهن، ساختار گرایی بود. روش مورد استفاده در این رویکرد، درون نگری بود و دانشمندان با مسائلی همچون محتوا و ساختار ذهن سر و کار داشتند. در درون نگری، فرد باید افکار خود را به زبان آورد و همین از نقدهای روش درون نگری بود زیرا شاید افراد نتوانند افکار خود را به درستی و دقیق به زبان بیاورند. مثلا در ادراک یک سیب، ساختار این ادراک یعنی شکل هندسی، رنگ، اندازه و غیره مد نظر بود. «ویلهلم ونت» روان شناس آلمانی کمک زیادی به رشد ساختار گرایی کرد.
▫️کارکرد گرایی (functionalism)
▪️رویکرد بعدی در مطالعه ذهن، درک فرایندهای ذهن یا کارکرد گرایی بود. در این رویکرد، تمرکز بر فرایندهای تفکر بود و نه بر محتوای آن، در حالی که در ساختار گرایی به محتوای ذهنی پرداخته میشد. کارکرد گراها بر این باور بودند که برای درک ذهن انسان باید به مطالعه ساز و کارها، چگونگی و چرایی عملکرد ذهن پرداخته شود.
▫️انقلاب شناختی :
▪️سال ۱۹۵۶ یعنی میانه قرن بیستم اتفاقات مهمی در تاریخ علم افتاد و در نهایت منجر به تولد علمی جدید به نام علوم شناختی شد و از این سال به عنوان مبدأ پیدایش علوم شناختی یاد میشود. در این سال همایشی در شهر دارتموث برگزار شد و دانشمندانی در این همایش حضور داشتند که در فکر طراحی ماشینهایی هوشمند بودند که همچون انسان فکر کنند، و میتوان از این همایش به عنوان مراسم رسمی پیدایش دانش هوش مصنوعی نام برد. همچنین در این سال چامسکی، نظریات جدیدی در رابطه با زبان داد که در حقیقت نقدی بر زبان شناسی رفتاری بود. چامسکی زبان را زایا و پویا و دارای قانون نحوی دانست، بر خلاف رفتارگرایی اسکینری که زبان را رفتاری شرطی شده میدانست.
▫️همچنین مقالهی جرج میلر با عنوان عدد جادویی ۷ به عنوان ظرفیت و فراخنای حافظه کوتاه مدت در این سال ارائه شد. پس از اتفاقات سال ۱۹۵۶ ، مطالعات مغزی و عصبی نیز با ظهور روشهای نوین تصویر برداری مغزی و ثبت سیگنالهای مغزی، دریچههای جدیدی به روی دانشمندان علوم شناختی باز کرد. مطالعات روی افراد آسیب دیده مغزی همچون فینیس گیج که پس از آسیب مغزی، انسانی متفاوت از لحاظ شناختی و رفتاری شده بودند نیز در بخش علوم اعصاب شناختی، شتاب این علم را دو چندان کرد.
▪️ظهور روشهای نوین تصویر برداری مغزی و ثبت سیگنالهای الکتریکی مغز، باعث پیشرفتهای چشمگیری در علوم اعصاب شناختی شد.
روشهایی مثل :
MRI
fMRI
TMS
ERP
MEG
PET
▫️در این روشها، تصاویر واضحی از بافت مغز تهیه شد و نیز با ثبت سیگنالهای الکتریکی مغز، اطلاعات ارزشمندی راجع به عملکردهای شناختی مغزی به دست دانشمندان رسید.
✍️نویسنده: دکتر سلمان بهادران
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام