eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
92 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 انتشارات شاولد آماده چاپ و نشر کتاب های نویسندگان و شاعران عزیز می‌باشد: 🔹چاپ رایگان اثر در مجموعه کتابهای چندنویسندگی 🔹سرمایه گذاری در چاپ کتاب چاپ رمان و شعر مستقل چاپ کتاب کودک ✅تمام فرایند آماده‌سازی، اخذ مجوز و چاپ در شاولد انجام میشود... ارتباط با ادمین در ایتا: https://eitaa.com/shavaladpub •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
این انتقاد است یا اعتراض ❓ 💠 که از ریشه‌ی نقد گرفته شده به‌ معنی بررسی موشکافانه‌ی پدیده‌ها یا رویدادهاست و با هدف تشخیص خوب و بد، و مقایسه‌ی این دو با یکدیگر، انجام می‌گیرد. 💠 اما دیدن نیمه خالی و پر لیوان و در واقع همان نقاط قوت و ضعف به‌طور هم‌زمان و مبتنی بر معیارهای جمعی و عقل است و کمتر دچار اشکال می‌شود. 🔰 انتقاد، یافتن و نشان‌دادن است تا اگر کسی خواست، راهش را بیابد و اگر نخواست عذری نداشته‌باشد. در اصطلاح، وارسی و بررسی نوشتار، گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آن‌ها است. 🔰 انتقاد کردن نکات مثبت یا منفی یک موضوع را بیان می‌کند و در زمینه‌ی قوت بخشیدن به نکات مثبت و کاستن نکات منفی راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند. 💢 هدف نقد؛ هدایت، خیرخواهی و اصلاح است. ❇️ شهید مطهّری در تعریف و تفسیر نقد و انتقاد می‏‌نویسد: «قوّه نقّادی و انتقاد کردن به معنای عیب‌گرفتن نیست. معنای انتقاد، یک شی‏ء را مورد محک قرار دادن و با بررسی آن، سالم و ناسالم را تشخیص‌دادن است‌.» ✅ به طور کلی نقد و انتقاد به یک گروه یا حوزه خاص اختصاص ندارد بلکه گستره آن به اندازه تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و علوم بشری است. اندیشمندان هر حوزه نیز تعریفی برای نقد ارائه داده‌اند که در ارتباط با همان مفهوم لغوی نقد، یعنی جدا کردن سره از ناسره است. 💢 از میان مفاهیم «انتقاد»، اعتراض بیش از سایرین به آن نزدیک است و البته تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. 🔺 به معنی مخالفت، مبارزه طلبی، دعوت به اعتراض، پرخاش، خرده گیری، خروش و... است. ♨️ در اعتراض، غالبا فکر می‌کنیم یا حتی مطمئنیم به انتقاد ما توجه نشده‌است. به‌طوری‌که این بی‌اعتنایی، سرانجام به ضایع‌شدن حقوق‌مان منتهی شده‌است. به همین علت، اعتراض مستعد آمیختن با رفتارهای خشونت‌آمیز است. ◽️در واقع اعتراض، ابراز مخالفت به صورت نوشتاری، علمی و یا گفتاری در مقابل رویدادهای سیاسی یا اجتماعی است و ممکن است به صورت فردی یا تظاهرات گروهی باشد. ◾️ اعتراض بیان نکات منفی یک رخداد یا مسأله به شکل ایراد‌گرفتن از مسأله‌ای کاملا روشن است. اما نکته جالب این‌جاست که این بین راه هم حلی ارائه نمی‌شود. ◽️ولی در انتقاد برای شنونده، مسأله آشکار می‌شود و راه‌حل‌هایی هم برای او پیشنهاد می‌شود. شنونده این اختیار را دارد که این انتقاد را بپذیرد یا نپذیرد و گوینده هم باید این حق را به شنونده بدهد که در مورد انتقاد فکر کند. ◾️ انسان معترض فقط دنبال عیب‌جویی‌ و بزرگ‌کردن خطاهاست و در واقع با هیچ‌چیز راضی نمی‌شود یعنی هرجای کار که درست شود از جایی دیگر عیب‌تراشی می‌کند اما انسان منتقد و البته انتقاد سازنده مانند آینه است. ◻️ آینه بزرگ‌نمایی از عیب نمی‌کند و در حد همان عیب تذکر می‌دهد و فقط به خود شخص می‌گوید و موقع نشان‌دادن عیب فرد، عیوب خود را(قسمت سیاه و جیوه‌ای پشت خود را) فراموش نمی‌کند. 🔰 بنابراین نقد و انتقاد، حرکتی اصلاح‌گرانه است و هدف آن، پاره‌کردن و مُثله‌کردن افکار دیگران و برهم‌زدن آرامش و امنیت جامعه و مردم نیست بلکه هدف، ارج‌نهادن به کار مثبت دیگران و یادآوری رواها و نارواها در کنار هم است. 🔰 از این رو، وجه‌ی دیگران را خراب کردن و دامن زدن به تهمت‏‌ها و بدبینی‏‌ها و پدیدآوردن جو بدبینی را نمی‏‌توان نقد و انتقاد دانست، زیرا عیب گرفتن آسان است ولی بیان عیب به گونه‏‌ای که به اصلاح صاحب عیب انجامد، کاری است بزرگ و دشوار. ✍خانم عالیه رضازاده 🖋ویراستار: گلستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
🔴تجسم آثار مجید مجیدی توسط مخاطبان هندی 🖊شباهت فیلم «باران» مجیدی به «فاندری» مانزوله؛ 🔻هر دو این فیلم باران و فاندری، سعی در بازنمایی مسئله حاشیه‌نشینی دارند. سینما بازتولید واقعیت است و نمی‌تواند از زندگی واقعی جدا شود. سینما به عنوان هنر می‌تواند موانع اجتماعی، فرهنگی و زبانی را بشکند. هند از نظر فرهنگ سینمایی غنی و چندین فیلم به زبان منطقه‌ای را در خود جای داده است. سینمای مراتی، یکی از چندین سینمای محلی هند، فضای خاص خود را دارد که جذابیتی در بین تماشاگران ایجاد کرده است. سینما همواره سعی در ارسال پیام‌های اجتماعی در مورد موضوعات مختلف داشته است. با این حال، سینمای خاصی که موضوع حاشیه نشینی را به تصویر می‌کشد همچنان انتقادی است. بر خلاف مضامین پر زرق و برق سینمای بالیوودی، سینمای مراتی صادقانه تلاش می‌کند تا مشکلات حاشیه نشینی را توصیف کند. فیلم سینمای فاندری (۲۰۱۴) تلاش می‌کند تبعیض طبقاتی، دالیت و حاشیه نشینی را بازنمایی کند. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر متوسط جهان، شایعات، اخبار دروغ و اخبار ناامیدکننده دریافت می‌کنند... •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
🚨 | شهر اشنغویه فرانسه سقوط کرد! ⭕️ مثلا ما هم مثل اونا جنگ روانی راه بندازیم و هی خبر از سقوط شهرهای فرانسه بدیم چی میشه؟ 🌍 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
خورشید بی مثال 🔆حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) الگوی مادران خانواده، کانون گرم و مستحکمی است که وجود فرزندان، گرمی و رونق بیشتری به آن می‌بخشد. حضرت زهرا (س) به کودکان خود توجه ویژه داشتند و نکات تربیتی در مورد آن‌ها را رعایت می‌کردند و محبت مادرانه را در مورد آن‌ها به کار می‌بردند. در این مجال نمی از یم دریای مادرانه‌های بی بی را بیان خواهیم‌کرد، چراکه سیره رفتاری ایشان در تربیت صحيح فرزندان، سرمشقی مناسب برای مادران می‌باشد. 🍃احترام به فرزندان ایشان به فرزندان احترام می‌گذاشتند و آن‌ها را با احترام خطاب می کردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آن‌ها داشتند. در حدیث شریف کساء حضرت فاطمه (س) در پاسخ سلام فرزندان خود امام حسن (ع) و امام حسین(ع) می فرمایند: سلام برتو ای نور دیده‌ام و میوه دلم. 🍃تشویق فرزندان به فراگیری سواد آموزی حضرت زهرا (س) فرزندان خود را همیشه برای یادگیری و تعلیم و تزکیه آماده می کرد؛ به عنوان مثال به فرزندش حسن (ع) می‌فرمود: «به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن.» 🍃توجّه به بازی و تحرّک کودکان حضرت فاطمه (س) از همان کودکی با فرزندانش هم‌بازی می‌شد و به این نکته توجّه داشت که در بازی، نوع الفاظ و حرکات مادر، سرمشق کودک قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید از کلمات و جملات مناسبی استفاده کرد. علاوه بر این باید قالب بازی‌های کودکانه شخصیت کودک را تقویت نمود و او را به داشتن افتخارات و ارزش‌های اکتسابی، تحریک و تهييج کرد. 🍃رسیدگی به فرزندان ایشان همیشه رسیدگی به فرزندان را در اولویت قرار می‌داد. سلمان می گوید: روزی فاطمه زهرا (س) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام فرزندش حسین گریه و بی‌تابی نمود. عرض کردم: برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمود: من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید. 🍃سبک عملی تشویق به عبادت حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندان سبک عملی تشویق به عبادت برای آن‌ها بود. مسلماً وقتی والدین الگوی عملی کودکان برای عبادت پروردگار باشند، در آینده و بزرگ سالی آن‌ها نیز به تأسی از والدین این راه را پیش خواهند برد. امام حسن (ع) می‌فرماید: مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادت دیدم که به عبادت و نماز مشغول است، او پیوسته به رکوع و سجود مشغول بود که شب به پایان رسید. 🍃برقراری ارتباط خانواده با مسجد یکی از آموزه‌ها در سیره عملی و مکتب فاطمی برای تربیت، مأنوس کردن آنان با مسجد می‌باشد. ارتباط با مسجد و محراب یکی از شیوه‌های مفید در تربیت دینی و عاملی مهم در هدایت دینی می‌باشد. امام حسن و امام حسین (ع) همراه با همراه رسول خدا (ص) یا حضرت علی (ع) به مسجد می‌رفتند. هم‌جواری خانه حضرت زهرا (س) با مسجد و انس تمام اعضای خانواده با مسجد و محراب و نمازگزاری آن‌ها در مسجد؛ جملگی بر اصل «مسجد محوری خانواده» تأکید می‌ورزد. 🍃 استفاده از جاذبه‌های شعر در تربیت کودکان شکی نیست که لالائی‌های دوره کودکی جاذبه‌ی خاصی همراه با حلاوت فراموش نشدنی در ذهن انسان داشته و در تقویت و تثبیت ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و حتی ارائه الگو و اسوه شخصیتی می‌تواند، نقش خود را ایفا نماید؛ بنابراین حضرت زهرا (س) این عنصر تربیتی را با استفاده از ذوق شعری خویش به کار می‌گرفت و آن‌ها را در بازی بچه‌ها می‌خواند که آن‌ها را سرگرم کرده و مفاهیم والای ارزشی را به فرزندانش تلقین می‌کرد. 🍃رعایت عدالت و عدم تبعیض بین فرزندان پدر و مادر نباید در میان فرزندان‌شان، بدون جهت فرق بگذارند و از این طریق حسادت و کینه توزی را در میان آنان ایجاد نمایند. حضرت فاطمه (س) در پرورش فرزندان عزیز خود، طوری رفتار می‌کرد که همه را از عدالت پروری خویش خشنود می‌ساخت و با عواطف محبت آمیز مادری تک‌تک آنان را به این صفت انسانی و اسلامی تشویق می‌کرد. روزی رسول گرامی اسلام (ص) درباره مسابقه خطاطی به حسن و حسین (ع) سفارش نمودند: هر کس خط او زیباتر است، قدرت او نیز بیشتر است. حسن و حسین (ع) هر کدام خط زیبایی نوشتند؛رسول خدا قضاوت نکرد و آن دو بزرگوار را به مادرشان فاطمه هدایت فرمود تا نگرانی قضاوت، با عاطفه مادری جبران گردد حضرت زهرا (س) دید که هر دو خط زیباست و هر دو در این مسابقه هنری شرکت نموده‌ اند چه باید کرد؟ با خود گفت: چه می‌توانم بکنم و چگونه میان دو کودکم داوری کنم؟ با ژرف هنری و رعایت مسائل دقیق تربیتی، قضاوت نهایی را به تلاش خودشان ارتباط دادند و فرمودند ای نور دیدگانم، من دانه‌های این گردنبند را با پاره کرده، رشته آن بر سر شما می‌ریزم و میان شما دانه‌های گردنبند را پخش می‌کنم هر کدام از شما دانه‌های بیشتری را بگیرد خط او بهتر و قدرت او بیشتر است. ✍عاطفه رضازاده 🖋گلستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasane
خورشید بی مثال 🔆 حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) الگوی مادران 🍃توجه به حضور و غیاب فرزندان بی توجّهی نسبت به نظارت فرزندان به‌ خصوص در رفت و آمدهای آن‌ها نتایج زیان‌باری به دنبال دارد. با توجّه به خطرات و تهدیدهایی که هر لحظه سعادت یک جوان را در معرض نابودی قرار می‌دهد، لازم است که رفتار آن‌ها بویژه مواقع ورود به خانه و زمان خروج از آن، مورد دقت و بررسی قرار گیرد. گفتنی است که اعتیاد، فساد، انحراف فکری و بسیاری از خطرات دیگر از همین بی‌توجّهی پدر و مادر آغاز می‌شود. حضرت فاطمه با فداکاری و محبت خاصی که نسبت به فرزندانش نشان می‌داد مراقب تمام حرکات و سکنات آن‌ها بود و به دقت رفت و برگشت‌های آن‌ها را زیر نظر داشت. نقل شده است: روزی پیامبر عازم خانه دخترش فاطمه گردید، چون به خانه رسید، دید فاطمه مضطرب و ناراحت پشت در ایستاده است. آن حضرت فرمود: چرا این جا ایستاده‌ای؟ فاطمه با آهنگی مضطرب عرض کرد: فرزندانم صبح بیرون رفته‌اند و تاکنون از آن‌ها هیچ خبری ندارم. پیامبر به دنبال آن‌ها روان شد، چون به نزدیک غار کوه رسید، آن‌ها را دید که در کمال سلامت و آرامش مشغول بازی هستند. آن‌ها را بر دوش گرفت و به سوی خانه فاطمه روانه شد. این واقعه خود نمونه‌ای گویا از توجّه و اهمیت دادن حضرت زهرا به حضور فرزندان خردسالش بود. 🍃تربیت سیاسی و اجتماعی یکی دیگر از ابعاد تربیت فرزندان، پرورش آن‌ها در راستای دفاع از حریم ولایت و امامت می‌باشد که از بُعد اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است. آن حضرت به تربیت سیاسی و اجتماعی فرزندان خود توجه ویژه داشت، به طوری که هنگام دفاع از حق ولایت کودکانش را همراه با خود می‌برد تا آنان را به طور عملی با مسائل سیاسی و اجتماعی آشنا نماید. 🍃توجه به سلامتی فرزندان یکی از وظایف والدین به ویژه مادر مراقبت از سلامتی جسمی فرزندان است. حضرت زهرا (س) به عنوان مادری نمونه در این مورد نیز حساسیت خاص داشتند که نمونه‌این از آن در قصه سوره هل أتی و مریضی حسنین (ع) و نذر سه روز روزه‌ی فاطمه (س)، برای بازگشت سلامتی و صحت به فرزندان خود می‌باشد. 🍃تعلیم فرزندان به نوع دوستی و رعایت حقوق همسایگان از جمله روش‌های تربیتی حضرت فاطمه (س) نوع دوستی او بوده است، که در برابر چشمان تیزبین فرزندانش، به مردم کمک می‌کرد و خود گرسنه می‌ماند، ولی دیگران را سیر می‌نمود. آن حضرت نه تنها در مسائل اقتصادی و رفع مشکلات روزمره‌ی مردم پیشگام بود، حتی از نظر اخلاقی، عواطف انسانی، ارشاد و هدایت مردم نیز به کمک آنان می‌شتافت. مصالح مردم را پیگیری می‌کرد؛ در حق‌شان دعا می‌فرمود و از این طریق فرزندان خویش را با چنین با عواطف اسلامی پرورش می‌داد. 🍃نیکی و محبت به فرزندان عطوفت و مهر مادری حضرت زهرا (س) به قدری بود که در لحظات پایانی عمر خود، سخت نگران حال فرزندانش بود. شاید بیشترین نگرانی آن حضرت برای محرومیت آن‌ها از وجود مادر بود، زیرا می‌دانست که پس از شهادتش، هیچ‌کس نمی‌تواند مهر و محبت مادری را نسبت به آن‌ها داشته باشد. ایشان برای این‌که فرزندان‌شان از این نعمت بزرگ یعنی محبّت مادرانه کاملاً محروم نمانند، در وصیت به حضرت علی (ع) فرمودند: من تو را به خدا می‌سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیکوکاری دارم. پس از من با امامه دختر خواهرم ازدواج کن زیرا او همانند من با فرزندانم مهربان است. با توجه به گفتار و رفتار حضرت فاطمه زهرا (س) با فرزندان خویش در طی سالیان اندک عمر ایشان، نکات و شیوه‌های تربیتی بسیاری قابل برداشت است که زنان می‌توانند از این الگوی تربیتی استفاده نمایند و فرزندان خود را در مسیر درستی، صلاح و بندگی خدا تربیت کنند. حضرت فاطمه (س) فرزندانی را تربیت کرده‌است که هریک تاریخ ساز بودند و بر تارک تاریخ درخشیدند و خواهند درخشید؛ زنان ما باید بکوشند هم مادر خوبی باشند و هم مربّی نمونه، چون فاطمه؛ چرا که برای زن همین افتخار بس که به فرمودۀ امام خمینی قدس سره: «از دامن زن مرد به معراج می رود.» ✍عاطفه رضازاده 🖋 ویراستار: گلستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💠💠 امام على علیه‌السلام : لا تَعزِم عَلى ما لَم تَستَبِنِ الرُّشدَ فيهِ به كارى كه درستى آن برايت روشن نيست، تصميم مگير🍃 📚 غررالحكم •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
🍃 همسایه چرا مقدم شد... بررسی روایت «الجار ثم الدار» ✅ سعادت در گرو توجه به دیگران كمال انسان در گرو رهایی از خودخواهی و رسیدن به حس نوع دوستی است. آنان که خوبی‌ها و نعمت‌ها را تنها برای خود بخواهند و از غم و شادی دیگران بی‌خبراند، در حقیقت از روح انسانی فاصله گرفته؛ در این‌صورت زیبنده نیست نام آدمی بر ایشان نهاده شود. به قول سعدی تو کز مهنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی از این رو نیکوست که انسان‌ها فقط، خویش را نبینند و به فکر دیگران هم باشد. چه بسا نیکوتر آن که، دیگران را بر خود مقدم بدارند. چنانچه در سیره اولیای الهی نیز دیده می‌شود که ایشان دغدغه‌مندی برای دیگران را به عنوان یک اصل در نظر می‌گرفتند تا با این رفتار به انسان‌ها درس نوع دوستی دهند. 🔰 دعا در حق همسایه یکی از مصادیق این دغدغه‌مندی نسبت به دیگران است که اهل‌بیت به ویژه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بدان توجه ویژه‌ای داشتند و آن را از فضایل اخلاقی برمی‌شمردند. چرا که دعا نمودن در حق دیگران نشانه آن است که ما برای آنان ارزش قائلیم، دوستشان داریم و بهره‌مندی و کامیابی آنان را مایه مسرّت خویش می‌دانیم. 🔰 این‌که در روایت آمده حضرت زهرا (سلام الله علیها) شب تا صبح برای همسایه دعا می‌کردند و برای فرزندان‌شان سؤال پیش می‌آمد، چرا مادر برای همسایه دعا می‌کند، نه خانواده و در پاسخ می‌شنود که ایشان می‌فرمایند:« ألجار ثُمَّ ألدّار» در واقع نمی‌خواهد بگوید دعاکردن برای خود را فراموش‌کن و فقط همسایه‌ات را در نظر بگیر؛ بلکه علاوه بر این‌که بر لزوم حسن هم‌جواری تأکید می‌نماید؛ می‌خواهد بگوید که توجه به دیگران باید در اولویت قرارگیرد. به علاوه مطلب مهم‌تر و بالاتر این‌ که بازگشت دعا و توجه به دیگران اثرش برای خود انسان است. به عبارتی روایت می‌خواهد بگوید: 💠 ای انسان برای عبور از خودپرستی و رسیدن به کمال انسانی و خداپرستی باید توجه به دیگران را در اولویّت قرار بدهی و البته این توجه حتّی زمانی که دعا می‌کنی، اهمیّت بیشتری دارد. در قرآن کریم نیز آیاتی وجود دارد که بیان‌گر اولویّت دادن دیگران در هنگامه دعا است از جمله: دعای حضرت ابراهیم برای اهالی شهر مکه:« وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ؛ و یاد کن آنگاه که ابراهیم گفت: پروردگارا! این [مکان] را شهری امن قرارده و اهلش را، آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده‌اند از هر نوع میوه و محصول روزی بخش.» و دعای ایشان برای ذریه خود نه برای خود: « رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ؛ پروردگارا! من برخی از فرزندانم را در درّه‌ای بی‌کشت و زرع نزد خانه محترمت سکونت دادم؛ پروردگارا! برای اینکه نماز را بر پا دارند؛ پس دل‌های گروهی از مردم را به سوی آنان علاقمند و متمایل‌کن و آنان را از انواع محصولات و میوه‌ها روزی بخش؛ باشد که سپاس‌گزاری کنند.» و یا دعای حاملان عرش الهی برای دیگران و حتّی دستور خداوند بر دعا برای پدر و مادر خود. ✅ نتیجه این‌که اگر همین یک جمله کوتاه حضرت زهرا (سلام الله)، ملکه رفتاری ما شود و نگاه متعالی حضرت فاطمه (سلام الله) به همسایه و دیگران را سر لوحه کار خویش قراردهیم، چه بسا جلو بسیاری از انحرافات گرفته‌شده و راه دستیابی به سعادت اجتماعی و فردی محقّق‌گردد. چرا که بی‌شک اغلب انحرافات از آن نقطه شروع می‌شود که منافع فردی به منافع دیگران ترجیح داده‌شود و این درست همان چیزی است که در جامعه امروز نیز شاهدش هستیم. ✍تکتم برغمدی 🖋 ویراستار: گلستانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
♨️تصویری از این روزهای انگلیس 📍همین دلقک‌هایی که در بی‌بی‌سی و اینترنشنال علیه ایران وراجی می‌کنند، در شب‌های سرد لندن اینگونه به تختخواب می‌روند! 📸تصویر وایرالی در فجازی انگلیس •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
💠 تبلور تکنیک رسانه ای «دروازه بانی خبر» در روایت گری از حضرت زهرا(س) 🔻 به یاد دارم استاد پناهیان در سالیان خیلی دور، مطلبی را در مورد امام زمان (عج) می فرمودند که چرا ما از حضرتش چنین تصوراتی داریم؛ وقتی ظهور کنند با شمشیری گردن انسان ها را خواهند زد، مساجد را خراب می کنند و لشکرکشی می کنند و جنگ و کشتار می کنند! و ... در حالی که در روایاتمان لطافت و مهربانی حضرتش، تشبیه به گل نرگس شده و... به نظر می رسد قصدی در کار است که ما چهره واقعی ائمه راستین خود را نشناسیم و طوری بنماییم که قابلیت معرفی به آزادی خواهان وجود نداشته باشد، به این تکنیک در روایت گری و کار رسانه ای، دروازه بانی خبر می گویند. ❇️ اگر به صورت مختصر عرض کنم باید گفت دروازه بانی خبر یعنی شخص یا اشخاصی بین منبع و گیرنده خبر قرار گیرند و تعیین کنند که چه خبرهایی انتخاب شوند و یا اخبار، چگونه چینش و پردازش شوند و به صورت مهندسی شده به مخاطب القاء شود. 🔹در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها هم دقیقا همین موضوع رخ داده است، آنچه از حضرتش معرفی می گردد این است که شدیدا از نامحرم دوری می کردند و از خانه بیرون نمی آمدند و به عبارت دیگر گوشه نشین و زهد پیشه و مشغول اندرونی و... بودند. 🌐 این در حالی است که در مورد زندگی حضرت زهرا(س) در روایات متعدد نقل شده که حضرت در یک رابطه متناسب و متعادل با جامعه خود بودند: حضور در جنگ احد به عنوان درمانگر، در زمان حفر خندق در جنگ احزاب، اداره نخلستان فدک، داشتن جلسات پاسخگویی به سوالات دینی زنان، نيز دفاع از اسلام و ولايت در بحراني ترين اوضاع جامعه اسلامی‌ چنان که در مسجد حضور يافته و با سخنراني كوبنده و روشنگر خود توطئه منافقين و بد خواهان را افشا نمودند و دفاع از حق و ولايت و ده ها موارد دیگر نمونه هایی هستند که می‌توان در زندگانی ایشان به آنها اشاره نمود. این حضور اگر اجتماعی نیست پس چیست؟ چرا این بعد از شخصیت حضرت زهرا خیلی بازتاب ندارد؟ حتی در مورد مادر حضرتش که یک بانوی شناخته شده جهان عرب در عرصه تجارت بود چندان مانوری داده نمی شود؟ ▪️ باید گفت فاطمه زهرا علیهاالسلام، در دوران زندگانی خویش دو بعد مهم زیستی داشته اند؛ بعد درونی و بعد بیرونی. تقوا و مراقبه و تفکر و نیایش و اخلاق داری و... در یک سو و در سویی دیگر، برای پدر، مادری می‏کند، همراه و رفیق جماعت دینداران و راهبر خویش است، در ساخت مدینه همپایی می‏کند، تدبیر منزل را بر عهده دارد، با علی همراه می‏باشد، به جنگ می‏رود، در امور سیاسی فعالیت و مشارکت می‏ورزد، با دشمنان شدّت و صلابت دارد، دوستان نادان و مدعیان همراهی، اما ناتوان، را نمی‏پذیرد، دوستی دوستان را پاس می‏دارد. 🔆 و این است چهره واقعی حضرتش که در روایت گری اش باید کوشید تا از اسلام پویا، دینی منزوی و عقب مانده در امور زنان معرفی نکنند چرا که همسر (حضرت خدیجه) و دختر (حضرت زهرا) و نوه (حضرت زینب) پیامبر این دین، سیاسی ترین زنان جهان اسلام و در عین حال انسانی ترین و زنانه ترین زن بودند. 📣 برای مطالعه بیشتر مطالعه کتاب شریف زن در آئینه جمال و جلال نوشته آیت الله جوادی سودمند است. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
شبنم توزلو؛ زن دوم مقام امنیتی رژیم تروریست باکو و خواننده فاسد در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دنبال چیست؟! 🔸پروژه‌ی فتح نرم خیابان گویا خیلی جدی در حال اجرا شدن است. 🔹در ادامه جنگ ترکیبی اخیر گویا برای قم خواب‌های بدی دیده‌اند. 🔺 هوشیار باشیم! •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
📌 تاریخچه جنگ ادراکی ◾️ در اواخر قرن بیستم تحولاتی همچون پیدایش امکانات برای شناخت انسان به خصوص مطالعه درباره مغز انسان و عملکردهای آن، مطرح شدن نظریات جدیدی در حوزه محاسبات، گسترش ارتباطات دیجیتال و فناوری‌های آن رخ داد. ◽️ از دیگر تحولات این قرن ساخت اولین رایانه جهان بود. در اثر پیدایش این تحولات و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، جنگ ادراکی شکل می‌گیرد؛ که جنگ ادراکی آخرین جنگ پیش از جنگ شناختی است. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
💠 اهمیت سواد رسانه ای 🔸هدف سواد رسانه ای دادن قدرت کنترل برنامه های رسانه به افراد است. معنای کنترل این است که مخاطبان توانایی اعمال کنترل بر روش برنامه ریزی ذهن خود را بیاموزند. بنابراین، هدف سواد رسانه ای این است که به مردم نشان دهد چگونه کنترل را از رسانه ها به خود معطوف کنند. 🔹اولین گام در تغییر کنترل از رسانه به شخص این است که افراد دریابند چگونه رسانه ها آنان را برنامه ریزی می کنند . برنامه سازی رسانه ای دائما در قالب چرخه ای دو مرحله ای که مدام تکرار می شود انجام می گیرد. یکی از مراحل چرخه مذکور«محدود کردن انتخاب ها» است و مرحله دوم «تحکیم تجربه» است . 🔸محدود کردن انتخاب ها به این معنا می باشد که رسان ها برای ما برنامه ریزی کرده اند که باور کنیم انتخاب های زیادی پیش رو داریم، اما می دانیم که گستره این انتخاب ها بسیار محدود است. با آن که ظاهرا تفاوت هایی میان انتخاب های پیام ها وجود دارد، این تفاوت ها در مقایسه به شباهت ها بی اهمیت است . 🔹تحکیم تجربه، به این معنا می باشد که الگوهایی که بر اساس آن ها در معرض رسانه قرار می گیرد، به تدریج و در جریان تجارب گذشته وی با رسانه، برنامه ریزی می شود. تا وقتی که تجارب مذکور رضایت بخش و عاری از احساسات منفی شکست یا نفرت بوده باشند، قرار گیری در معرض رسانه ها تقویت می شود. 🔸«باری دونکان» عضو انجمن سواد رسانه ای کانادا، در ضرورت آموزش رسانه ای این دلایل را ذکر می کند: 1. رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند. 2. تقریبا همه اطلاعات، جز مواردی که آن ها را به طور مستقیم تجربه می کنند، رسانه ای شده اند. 3. رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند. 4. سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر کند و یک رابطه انفعالی را به رابطه ای فعال تبدیل نماید. 5. رسانه ها بدون آن که فعال کردن خودآگاه، بر ما اثر می گذارند. 🔹علاوه بر این دلایل، «دن بلیک» یکی دیگر از پژوهشگران عرصه سواد رسانه ای، دلایل زیر را در ضرورت سواد رسانه ای بیان کرده است: 1. ما در یک محیط میانجی و با واسطه زندگی میکنیم. 2. سواد رسانه ای بر تفکر انتقادی تاکید می کند. 3. وجود سواد رسانه ای، بخشی از حیات یک شهروند فرهیخته و تحصیل کرده است. 4. سواد رسانه ای، مشارکت فعال را در یک محیط اشباع شده رسانه ای ترویج می دهد. 5. آموزش رسانه ای به ما کمک می کند تا فناوری های ارتباطی را درک و فهم کنیم. 🔸در این رابطه دکتر یونس شکر خواه دلایل اهمیت سواد رسانه ای را چنین بر می شمارد: 1- رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند. 2- تقریبا همه اطلاعات، جز مواردی که آن ها را به طور مستقیم تجربه می کنیم، رسانه ای شده اند. 3- رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند. 4- رسانه ها بدون آنکه خود آگاه ما را فعال کنند، بر ما تاثیر می گذارند. 5- سواد رسانه ای می تواند، مصرف رسانه ای ما را لذت بخش تر کند . 6- سواد رسانه ای می تواند یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
♨️🎬مستند «به بهانه آزادی» امشب از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود. 📍به بهانه آزادی، کنکاشی در زوایای پنهان رخدادها و ناآرامی‌های بعد از فوت مهسا امینی است. این مستند چهارشنبه ۷ دی بعد از خبر ۲۲ از شبکه ۳سیما پخش خواهد شد. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌
💎 جواب یک دانش آموز درباره انقلاب!!! 💢امروز آزمون آمادگی دفاعی گرفتم از دانش آموزان ، تعریف انقلاب رو نگاه..... واقعا حق مطلب رو ادا کرده 🙏💙🌹 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh‌