eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘فضای مجازی ابزار جنگ نرم ▫️ مهم‌ترین جنبه فضای مجازی کارکرد رسانه‌ای آن است؛ چرا که پیشرفت تکنولوژی امکان ارسال و دریافت همه اشکال داده‌های دیجیتال اعم از متن، صوت، تصویر، فیلم و... را در آن فراهم کرده است. ▫️بعد رسانه‌ای فضای مجازی از آن جهت اهمیت دارد که رسانه‌ها اغلب جایگاه بروز تحول در فرهنگ‌اند، چه به معنای «هنر و اشکال نمادین و چه در معنای مدها، خلق و خوها، شیوه‌های زندگی و هنجارها» درست است که فرهنگ فرد، رفتار، عملکرد، چگونگی پوشش و تمدن او را تعریف می‌کند ولی اگر پوشش شخصی در تقلید از دیگران تغییر کند تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ بومی وی از فرهنگ بیگانه امری طبیعی خواهد بود. ✍️ فاطمه سجادی 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
📚حکم استفاده از وای فای بدون پسورد 🔷سؤال: گاهی علامت آنتن فرستنده وای فای روی سیستم دیده می شود که بدون پسورد است و احتمال دارد به اشخاص دیگر متعلق باشد. این مسئله چه حکمی دارد؟ 🔶در صورتی که قرینه ای باشد که نشان میدهد مالک دارد، لازم است رضایت مالک به دست آید. همچنین اگر نمی دانیم صاحبش راضی است یا نه، استفاده از آن علی الاحوط اشکال دارد؛ اما اگر قرینه ای باشد که صاحب ندارد و خدمات رایگان عمومی ارائه شده است، مانند خدمات اینترنتی رایگان در مجامع عمومی مثل فرودگاه ها، هتل ها، رستوران ها، کافی شاپها و ایستگاههای مترو استفاده جایز است. 🔷از آیت الله مکارم در سایت ایشان این استفتا آمده است: در منطقه ما اینترنت وایرلسی وجود دارد که مالک آن با وجود اینکه میتواند بر روی آن رمز بگذارد، ولی این کار را انجام نمی دهد و ما بدون زحمت میتوانیم از فرکانسی که در فضا منتشر است، استفاده کنیم و به اینترنت وصل شویم. آیا این کار جایز است؟ 🔶در پاسخ فرموده اند: «اگر رمز نگذاشتن نشانه رضایت او به استفاده دیگران باشد، مانعی ندارد. در غیر این صورت جایز نیست. 📔کتاب مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات جلد دوم صفحه ۳۰۳ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘هوش مصنوعی جمینای اکنون می‌تواند فولدرهای گوگل درایو را خلاصه کند ▪️تعامل هوش مصنوعی جمینای با سرویس گوگل درایو، امکانات و قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که یکی از جدیدترین آنها، ویژگی خلاصه‌سازی محتوای فولدرها است. این دستیار مبتنی‌بر هوش مصنوعی حالا قادر است هرآنچه درون یک فولدر ابری قرار دارد برای کاربران خلاصه کند و صرفه‌جویی چشمگیری در وقت آنها به‌دنبال داشته‌باشد. ▪️قابلیت جدید جمینای با کلید Summarize this folder در قسمت بالایی صفحه گوگل درایو در دسترس قرار دارد و با یک کلیک فعال می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند از ویژگی مذکور برای یافتن فایل خاصی درون فولدر استفاده‌کنند یا سؤالاتی را درباره محتوای موجود در فولدر از چت‌بات بپرسند. ▪️قابلیت جدید گفته شده فعلاً تنها در اختیار مشترکین طرح پولی Google One AI قرار می‌گیرد و کاربران نسخه رایگان از آن بی‌بهره خواهند بود. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت اول ▪️"هایائو میازاکی" خالق انیمیشن شهر اشباح و
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت دوم ▫️در ادامه بایید بگوییم:آقای "کوماراسوآمی" فیلسوف، محقّق و نویسنده هندی‌الاصل در کتاب "فلسفهٔ هنر شرقی و مسیحی" ابتدا این سوال را مطرح می‌کند که مردمِ قدیم اوقات فراغتشان را چگونه سپری می‌کردند؛ بدون اینترنت، هواپیما و دیگر اسباب مسافرت، موبایل، تلویزیون، سینما و...؟ سپس توضیح می‌دهد که مفهوم "اوقات فراغت" مولود دنیای مدرن است؛ برای کسی که بین کار و زندگی فاصله می‌گذارد و دوست دارد آن مدت محدودی که در شنبه و یکشنبه دراختیارش است، هرطور که هست زندگی کند و این برایش مهم می‌شود. اسم این بخش، زندگی و اوقات فراغت است و بقیه‌اش شرّ است، چون کار خسته‌اش می‌کند؛ به این دلیل که در کار آفرینندگی ندارد. ▫️ماشین دارد به جای انسان کار می‌کند. مانند ظهور صنایع مختلف که عملاً آفرینندگی را در مشاغل بسیاری از بین برده‌اند و موجی از افسردگی را بجای گذاشته‌اند. مثال امروزی‌ترِ آن هوش مصنوعی است که در ظهور و بروزهای اولیه خود، هنرهای نویسندگی، عکاسی، تصویربرداری، تصویرسازی، نقاشی، فیلم‌سازی و ایده‌پردازی و... را تحت‌الشعاع قرار داده‌ و آرام به سمت انزوا می‌بَرد. ▫️شهید آوینی در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب در این‌باره می‌گوید: «انسان آفرینندگی‌اش را از دست داده است. ماشین جای انسان را گرفته است. ماشین موجودیت خودش را دارد: بیگانگی ایجاد می‌کند، مشکل روانی می سازد. دنیای مدرن باید طوری این مشکلات را سامان دهد؛ چون آدم‌ها نشاط ندارند و باید کارشان، شرّ مطلق را از سر بگذرانند. با این اعصاب خرد، کارآمد نخواهند بود و در نتیجه چرخ اقتصاد سرمایه‌داری نخواهد چرخید. دنیای مدرن برای ایجاد شعف در آن‌ها دیسکوها، شراب‌خانه‌ها، تلویزیون‌ها، برنامه‌های تفریحی و ستاره باران‌های نورانی تدارک دیده است. "دیزنی لَند" را به همین منظور، بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا ساختند. چیزی باید مردم را سَرِ حال آورد. مردمی که خسته از ده - دوازده ساعت کار به خانه می‌رسند باید با جوک‌های تلویزیونی و شراب‌خانه‌ها و دیسکوها انبساط خاطر بیابند.» ▫️ترافیک سنگینِ جاده‌های شمال در آخر هفته‌ها و تعطیلات مناسبتی چند روزه، گویای این است که برخی از افراد جامعه ما نیز به آفت عدم آفرینندگی و رسوخ مدرنیسم ابتلایِ زیادی پیدا کرده‌اند. در حالی که آفرینندگی به قدری اهمیت دارد که "شهید مطهری" در سخنرانی اسفندماه سال ۵۲ در دانشگاه ملی آن را یکی از معیارهای شخصیت انسانی نام می‌برد. همچنین در کتاب فطرت ذیل فصل گرایش‌های مقدس می‌گوید: «يکی ديگر از گرايش‌ها،....خلّاقيت و ابداع است. اين گرايش در انسان هست که می‌خواهد خلق کند و بيافريند، چيزی را که نبوده است به وجود بياورد. درست است که بشر برای رفع حوائج زندگی‌اش هم به کار صنعت و خلّاقيت و ابداع پرداخته است، ولي همين طور که علم، هم وسيله‌‌‌‌‌ای بوده برای زندگی و هم خودش براي انسان هدف بوده است [خلّاقيت نيز چنين بوده است.]...و اين تمايل در هر انسانی هست که می‌خواهد آفريننده باشد.» ✍️میلاد حسن‌زاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘مقاومتی قهرمانانه از دریچه یک آلبوم خانوادگی ▪️مستند «آلبوم خانوادگی من» ساخته محمدرضا نوروزبیگی، داستان مقاومت ملت فلسطین را از دریچه یک آلبوم خانوادگی روایت می‌کند. این اثر، زندگی انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که سال‌ها درگیر جنگ با رژیم کودک‌کش هستند و در این مسیر، خانواده‌های بی‌شماری را نشان می‌دهد که شهیدانی را برای آزادی قدس تربیت کرده‌اند. ▪️با توجه به حوادث پس از طوفان الاقصی در یک سال و نیم اخیر در فلسطین، این مستند توانسته است با ایده استفاده از عکس‌های بی‌نام و نشان، روایت ملموس و منطبق با واقعیت‌های تاریخی را ارائه دهد. این رویکرد، علاوه بر تأثیرگذاری عاطفی، بُعدی مستندگونه و قابل‌باور به اثر افزوده است. ▪️انتخاب موسیقی تأثیرگذار در کنار نریشن خوب، که با صدای امین زندگانی همراه است، از نقاط قوت مهم این مستند محسوب می‌شود. همچنین، روایت رنج آوارگی در کنار ایستادگی دایی خانواده به‌عنوان نمادی از پیام مقاومت در برابر اشغالگران، از دیگر جنبه‌های درخشان این اثر است. ▪️این مستند موفق شده است میان روایت‌های شخصی و مسئله‌ای جهانی، پلی هنرمندانه بزند و مخاطب را همزمان با درد، امید و استقامت مردم فلسطین همراه کند. ✍️ رضا قریبی 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘آسیب های جنگ شناختی 🔳 تغییر اعتقادات و باورهای جامعه هدف در ▪️اعتقادات، نگرش ها، باورها و ارزشهای اساسی نخبگان و عامه مردم مورد هدف قرار میگیرد به عبارت دقیق تر، جامعه مخاطب به ویژه نخبگان و روشنفکران دائماًدرمعرض جنگ شناختی دشمن هستند و به نوعی ماهرانه و شاید نامحسوس مدیریت ادراک میشوند. ▪️این نوع تهاجم هیبریدی از طرح ریزی عملیات امنیتی پوشش و فریب و عملیات روانی است و به تغییر و دستکاری شناخت جامعه نسبت به نظام سیاسی منجر میشود و موجبات تردید و تشکیک در افکار عمومی را فراهم می سازند. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
📚جنگ رسانه ای ▪️به طور کلی جنگ رسانه ای قرابت معنایی زیادی با مفهوم جنگ نرم دارد و رسانه ها از برجسته ترین مؤلفه های این جنگ به شمار می روند. ▫️جنگ رسانه ای جنگ بدون خون ریزی جنگ آرام و جنگ بهداشتی تلقی می شود؛ جنگی که در صفحات روزنامه ها میکروفون ،رادیوها صفحات تلویزیون ها و عدسی دوربین ها جریان دارد. این جنگ مقوله ای است که همکاری بخش های نظامی، سیاسی اطلاعاتی ،امنیتی رسانه ای و تبلیغاتی هر کشوری را می طلبد. ▪️سربازان این جنگ، متخصصان و استراتژیست‌های تبلیغات بین المللی و کارگزاران رسانه ها هستند. 📔کتاب مبانی فقهی جنگ نرم رسانه‌ای صفحه ۶۶ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘ارتقای بهداشت دیجیتال ▫️در دنیای دیجیتال امروزی، «بهداشت دیجیتال» به مجموعه‌ای از اقدامات اشاره دارد که افراد می‌توانند برای محافظت از حضور آنلاین خود و جلوگیری از قربانی شدن در عملیات روانی (PsyOps) انجام دهند. ▫️کمپین‌های آگاهی عمومی می‌توانند بهترین روش‌های امنیت آنلاین را ترویج کنند، از جمله استفاده از رمزهای عبور قوی، شناسایی تلاش‌های فیشینگ و درک اهمیت تنظیمات حریم خصوصی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی. ▫️علاوه بر این، این کمپین‌ها می‌توانند به افراد آموزش دهند که چگونه اعتبار اطلاعات آنلاین را بررسی کرده و از گرفتار شدن در دام انتشار اطلاعات نادرست خودداری کنند. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت دوم ▫️در ادامه بایید بگوییم:آقای "کوماراسوآمی"
🔘سایه‌های آهنی: زوال آفرینش در عصر اتوماسیون 🔻قسمت پایانی ▪️آسیب‌های دیگر گسترش ماشینیسم بر خودِ آثار هنری یا مصنوع است. از جمله این آسیب‌ها سطحی شدن آثار هنری و عدم مواجهه صحیح با این آثار است. والتر بنیامین فیلسوف و زیبایی‌شناس آلمانی در نظریه خود با نام "هنر و باز تولید مکانیکی" اذغان می‌کند که با از میان رفتن عنصرِ اصیل هنر یعنی «هاله»، اثر هنری به جای تکیه بر مهم‌ترین کارکردی که تاکنون داشت یعنی کارکرد آیینی؛ به عامل دیگری چون سیاست وابسته می‌شود. سیاسی شدن زیبایی‌شناسی، منش گریزناپذیر دوران باز تولید و تکثیر مکانیکی است. ▫️هاله‌ی اثر هنری سه ویژگی دارد: اثر یکه و خاص است؛ با ما فاصله دارد؛ و جاودانی به نظر می‌رسد. نظر بنیامین درباره‌ی «هاله» مبتنی بر این ادعاست که وجودِ اثر هنری با ارجاع به هاله‌ی آن، از کارکردِ آیینی آن جدا نیست. در مقابل، اثر هنریِ تکثیر شده به وسیله‌ی فناوری‌های رسانه‌ای مانند تلویزیون و مجلات کارکرد نمایشی دارد. برای مثال، نقاشی "لبخند ژوکوند" اثر "لئوناردو داوینچی" روزی والا بود یعنی تجلی و ارزش آیینی داشت؛ با ما فاصله داشت، در موزه لوور بود و باید به زیارتش می‌رفتیم، یکی بیشتر نبود، همان که به دیواری از لوور آویزان بود و در آن حالت مقدس و رمزآلود، جاودانه می‌نمود؛ اما امروز چنین نیست، بلکه پوستری چاپی با کیفیتی عالی است که هر کس با بهایی اندک آن را می‌خَرد و به دیوارخانه آویزان می‌کند. ▪️وقتی یک اثر هنری به دفعات بازتولید شد به مرور ارزش آیینی و اصیل خود را از دست می‌دهد. البته بنیامین هیچ افسوسی برای از میان رفتنِ ارزشِ آیینیِ هنر نمی خورد اما نظر نگارنده به "تئودور آدورنو" و هورکهایمر نزدیک‌تر است که تولید و مصرف انبوه تولیدات فرهنگی و هنری در عصر جدید را تحت عنوان فرهنگ سطحی، غیر خودجوش و توده‌ای نقد و نفی می‌کنند. ▫️حال حاضرِ ما احاطه شده با انواع تکنولوژی‌ها و صنایعی که هرروزه در حال گسترش هستند و آفرینندگی انسان را از او گرفته و به دست "ماشین" می‌دهند؛ در واقع "ماشین" بشر را احاطه کرده. بله عقب ماندن کشور از تکنولوژی امری مطلوب نیست و باید به لایه‌های عمیق آن دست پیدا کرد اما توأمان نیاز است که رابطه ما با آفرینندگی منقطع نشود. ✍️میلاد حسن‌زاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام