هدایت شده از بازگشت
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور
اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم
دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن:
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.
💎روایتی خواندنی برای مبلغان
🔻رسولُ اللّه ِصلیاللهعليهوآلهوسلم:
⬅️ أشَدُّ مِن يُتْمِ اليَتيمِ الّذي انقَطَعَ عَن أبيهِ ، يُتْمُ يَتيمٍ انقَطَعَ عَن إمامِهِ و لا يَقدِرُ علَى الوُصولِ إلَيهِ ، و لا يَدري كَيفَ حُكمُهُ فيما يُبتَلى بهِ مِن شَرائعِ دِينِهِ . ألاَ فمَن كانَ مِن شِيعَتِنا عالِما بِعُلومِنا و هذا الجاهِلُ بِشَريعَتِنا المُنقَطِعُ عَن مُشاهَدَتِنا يَتيمٌ في حِجرِهِ ، ألاَ فَمَن هَداهُ و أرشَدَهُ و عَلَّمَهُ شَريعَتَنا كانَ مَعَنا في الرَّفيقِ الأعلى
✍ از يتيمى كسى كه پدرش را از دست داده سختتر، يتيمى كسى است كه از امام خود بريده شده و توان دسترسى به او را ندارد و حكم مسائل دينى مورد ابتلايش را نمیداند.
👈بدانيد كه هر كس از شيعيان ما به علوم ما آگاه باشد، اين شخصى كه به شريعت ما آگاه نيست و دسترسى به ما ندارد، [همچون] يتيمى است در دامان او.
👈بدانيد كه هر كس او را هدايت و ارشاد كند و شريعت و احكام ما را به او بياموزد، در جمع بهشتيان برين با ما خواهد بود.
📚 بحارالأنوار : ۲/۲/۱
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
➖تشویق فرزندان به استقامت در کارهای نیک
🛑و كَانَ [عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ] يَقْضِي مَا فَاتَهُ مِنْ صَلاَةِ نَافِلَةِ اَلنَّهَارِ فِي اَللَّيْلِ وَ يَقُولُ: «يَا بُنَيَّ لَيْسَ هَذَا عَلَيْكُمْ بِوَاجِبٍ وَ لَكِنْ أَحَبُّ لِمَنْ عَوَّدَ مِنْكُمْ نَفْسَهُ عَادَةً مِنَ اَلْخَيْرِ أَنْ يَدُومَ عَلَيْهَا.» وَ كَانَ لاَ يَدَعُ صَلاَةَ اَللَّيْلِ فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ.
🔰امام سجاد (علیهالسلام) آن نمازهای نافلهی روز که از ایشان فوت میشد را شب قضاء میکردند و (به فرزندانشان) میفرمودند:
«فرزندانِ من! این کار (قضاء کردنِ نمازهای نافله) بر شما واجب نیست، اما من دوست دارم که اگر یکی از شما خود را به کار نیکی عادت داد، بر آن مداومت داشته باشد.»
ایشان، چه در سفر و چه در حضر، نماز (نافلهی) شب را ترک نمیکردند.
📚كشفالغمة، ج۲، ص۷۵
🌷«شناسنامه تصویر»🌷
پیکرشهید عزیز سید حسن احمدی شیخ شبانی
راوی:سید یدالله کاظمی
⭕️ دیماه سال 1365حدوی 20نفردرگردان یازهراس به فرماندهی سردار حاج غلامعلی جماعت به امامت حجتالاسلام والمسلمین حاج سید عبداله هاشمی اقامه شد. نماز بیاد ماندنی بود. از اول نماز،رزمندگان حال هوای عجیبی داشتند.جمع زیادی از شهدا درجمع مابودند، وصل به خدابودند، گریه می کردند.بعد نماز دعای کمیل خوانده شد.
جمع زیادی از رزمندگان آخرین نماز جماعت ودعای کمیل شان بود.
🔸بعدنمازصبح هنوز هوا روشن نشده بود، دیدم شهید سیدحسن احمدی از سنگر بیرون آمد، اما سرش خیس بود. گفتم کجا بودی؟ فرمود:
🔸 «ازوقت استفاده کردهام،مقداری آب گرم کردم وغسل جمعه وغسل شهادت انجام دادهام، شاید فرصت پیدا نشود.»
🔸 چون آماده حرکت به سمت خط مقدم بودیم.
شهید احمدی، تمام مستحبات را انجام می داد. خیلی مقید بود و خیلی آرزوی شهادت می کرد.
✅ ایشان درشب یک شنبه حدود ساعت یک شب مورخ 1365/10/21به دیدار معبود خود شتافت و جزو هفت شهید شیخ شبان در عملیات کربلای پنج بود.
➖تاکید بر حفظ حقوق زن و فرزند ...
🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ كُلَيْبٍ الصَّيْدَاوِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (صلوات الله علیه) إِذَا وَعَدْتُمُ الصِّبْيَانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذِينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ يَغْضَبُ لِشَيْءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْيَانِ.
🔰كلَيب صَیداوی گوید امام کاظم (صلوات الله علیه) به من فرمود:
هنگامی که به فرزندانتان وعده دادید پس برای آنها وفا به خرج دهید؛ زیرا کودکان گمان می کنند شما روزی دهنده آنان هستید؛ همانا خداوند عز و جل به خاطر هیچ چیزی خشمگین نمی شود به مانند غضبش برای (پایمال کردن حقوق) زنان و کودکان.
📚:الكافي ج6ص50
✳️ سید مرتضی(ره) بالابردن دستها در هنگام تمام تکبیرهای نماز را واجب میداند
🔸 حکم به «استحبابِ رفعِ یدین» مشهور است به شهرت عظیمه. امّا سید مرتضی در کتاب انتصار، رفع یدین را نه فقط در تکبیرة الاحرام بلکه در جمیع تکبیرات نماز واجب دانسته و ادعای اجماع بر آن نموده است عجب است که ایشان دعوی اجماع کردهاند در حالی که حتی یک نفر از اصحاب هم در این مسئله هم رأی با ایشان نمی باشد! تا جایی که همین مطلب را قرینه گرفته اند بر اینکه منظور وی از وجوب در واقع استحباب مؤکّد می باشد:
یستحَبُّ اَنْ یَرْفَعَ المُصَلّی یدیه بالتَّکبیر علی المشهور بین الاصحاب نَقْلاً و بین اهلِ العلم کما عن المنتهی و بین علماء الاسلام کما عن جامع المقاصِد بَلْ عن الامالی اَنَّ مِنْ دینِ الامامیة الاقرارُ به خلافاً لِلْمُرْتَضی فأوجَبَهُ فیما حُکِیَ عن انتصاره فیها و فی کُلّ تکبیرات الصَّلوة مدعیاً علیه اجماعُ الطّائفه و لعلّه ارادَ به شدّة الاستحباب بقرینَةِ «نقلِه الاجماع علیه».
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج9 ص22
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور
اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم
دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن:
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
تمام دلخوشیم به مستحبی است که جوابش واجب است.
➖وای بر کسی که به رزمندگان اسلام(مدافعین حرم) یا خانوادههایشان آزار رساند!
🛑...عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص:
«مَنِ اغْتَابَ مُؤْمِناً غَازِياً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِي أَهْلِهِ بِسُوءٍ نُصِبَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيَسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثُمَّ يُرْكَسُ فِي النَّارِ إِذَا كَانَ الْغَازِي فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.»
🔰از امام صادق از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«هرکس غیبتِ مؤمنِ رزمندهای را کند یا اذیتش نماید یا در غیابش با خانوادهاش بدرفتاری کند، روز قیامت بهخاطر این کار مجازات میشود؛
👈اگر آن رزمنده مطیعِ خداوند (عزّوجلّ) باشد، کارهای نیکش(آزار دهنده) از بین میروند و در آتش افکنده میشود.»
📚الكافي، ج۵، ص8
💢نزدیک بود به او بگویم نکن!
💢مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری در خودسازی توفیقات بسیاری داشتند، مرحوم استاد آیت الله اشتهاردی که در دهه هفتاد در شبهای پنجشنبه در مدرسه فیضیه حوزه قم درس اخلاق داشتند در یکی از جلسات فرمودند:
💢روزی دختر مرحوم آیت الله خوانساری فرزند خردسالش را پیش آقا می گذارد و دنبال کاری می رود .. نوه آیت الله خیلی شلوغ میکند و کتابهای پدربزرگ را به هم میریزد و خلاصه حوصله آیت الله را سر میبرد تا این که مادرش میآید .. آیت الله خوانساری روی به دخترشان میکنند و میگویند:
♻️این بچه امروز آرامش مرا گرفت و نزدیک بود بهش بگویم نکن!
حضور در انتخابات ،عمل صالح
خدای سبحان در سوره مبارکه عصر قسم یاد میکند که انسانها همه در خسرانند مگر کسانی که با چهار شاخصه شناخته شوند
1.ایمان
2.عمل صالح
3.تواصی به حق
4.تواصی به صبر
✅ نکات تفسیری
1.خسران، باختن اصل سرمایه است برخلاف ضرر، که با حفظ اصل سرمایه سودی حاصل نشده است .
2.بر اساس آیه 120سوره مبارکه توبه (لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ) تحمل هر گونه سختی، تشنگی،گرسنگی و دستاوردی که دشمن را عصبانی کند عمل صالح برای شخص لحاظ می شود بنابراین عمل صالح الزاما نماز و روزه عمل شخصی نیست بلکه گاهی عمل اجتماعی عمل صالح قلمداد می شود.
3."حضور در انتخابات"، یک عملی است که چهار شاخصه مصون از خسران را در بردارد زیرا حضور در انتخابات هم دشمن را عصبانی کند هم "تواصی به حق" است هم "تواصی به صبر" است که هر سه با پشتوانه "ایمان" و باور به ولایت و امامت انجام می شود نتیجه آنکه عدم حضور در انتخابات خسران بزرگی است که باختن اصل سرمایه است لذا با پذیرش مشکلات موجود باید هم در انتخابات شرکت کنیم و هم دیگران را توصیه به حضور در انتخابات کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈میخاست نماز بخونه ،مُهر را مینداخت بالا...
😭 چیکار کردی ...
1_9460259589.pdf
293.4K
احکام انتخاب طبق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به برخی کودکان نگریستند و فرمودند:
أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ اَلْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلاَدِ آخِرِ اَلزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لاَ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَ يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ اَلْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلاَدُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ اَلدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ .
وای بر فرزندان آخر الزمان از ناحیه پدرانشان! پرسیده شد: ای رسول خدا! آيا از آن رو که پدرانشان مشرک اند؟ فرمودند : نه، بلکه از پدرانی که مؤمن اند و به فرزندانشان چیزی از واجبات دینی نمی آموزند، بلکه آنان را از آموختن منع میکنند و به سود اندکی از دنیا که از فرزندانشان به ایشان میرسد، راضی میشوند و من از آنها بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.
جامع الاخبار ص۱۰۶
مفاتیح الحیاة ص ٢۴٨
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🌻حضور در انتخابات؛ عمل صالح
✍️ سید مهدی هاشمی
خدای سبحان در سوره مبارکه عصر قسم یاد میکند که انسانها همه در خسرانند مگر کسانی که با چهار شاخصه شناخته شوند
1.ایمان
2.عمل صالح
3.تواصی به حق
4.تواصی به صبر
✅ نکات تفسیری
1.خسران، باختن اصل سرمایه است برخلاف ضرر، که با حفظ اصل سرمایه سودی حاصل نشده است .
2.بر اساس آیه 120سوره مبارکه توبه (لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ) تحمل هر گونه سختی، تشنگی،گرسنگی و دستاوردی که دشمن را عصبانی کند عمل صالح برای شخص لحاظ می شود بنابراین عمل صالح الزاما نماز و روزه عمل شخصی نیست بلکه گاهی عمل اجتماعی عمل صالح قلمداد می شود.
3."حضور در انتخابات"، یک عملی است که چهار شاخصه مصون از خسران را در بردارد زیرا حضور در انتخابات هم دشمن را عصبانی کند هم "تواصی به حق" است هم "تواصی به صبر" است که هر سه با پشتوانه "ایمان" و باور به ولایت و امامت انجام می شود، نتیجه آنکه عدم حضور در انتخابات خسران بزرگی است که باختن اصل سرمایه است لذا با پذیرش مشکلات موجود باید هم در انتخابات شرکت کنیم و هم دیگران را توصیه به حضور در انتخابات کنیم.
#انتخابات
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از بازگشت
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور
اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم
دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن:
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.
🔻بهمن ۵۷
آیتاللّه خمینی با قبای نوکمدادی و عرقچین سفید درحالی که پارچه سفید با خطهای آبی روی دوشانداخته، در کلبه محقری میان دهکده نوفللوشاتو مشغول چاینوشیدن است.
چند کتاب قطور کهنه اطراف خود چیده و روی میز تحریر کوچکاش مشغول تصحیح آخرین کتابش است. پنجره اتاق باز است. نسیم خنکی از میان درختان حیاط، میخزد توی اتاق؛ کاغذها را جابهجا میکند و گونههای آقا را نوازش میکند. امروز جمهوری اسلامی فقط درحد فکری در ذهن آقاست و ایده ولایت فقیه، فقط درحد نوشتههای سیاهی روی کاغذهای سفید روی میز. ابرقدرتها به تلاطم افتادهاند.
روحاللّه اما کار را به خدا سپرده. خدا اگر بخواهد نظم ظالمانه جهانی تغییر خواهد کرد. حاجآقا روح الله چایش را مینوشد.
🔻بهمن ۱۴٠۲
آیتاللّه خامنهای در اتاق کارش در خیابان فلسطینجنوبی تهران مشغول کار است. حالا جمهوری اسلامی روی زمین است. ولایت فقیه دیگر لای کاغذها نیست. شهرهای موشکی زیر پاهایش در جریان است و ماهواره جدید، بالای سرش در مدار قرار گرفته. مشت مستضعفین پر شده. نیروهای آیتاللّه، نه در میدان ژاله تهران که در قلب بیروت و دمشق و بیخ گوش اسرائیل شهید میشوند. دریا را بچههای یمن قبضه کردهاند و خشکی را چریکهای حزباللّه و قدس و کتائب. متخصصان، آمریکای امروز را حتی قابل مقایسه نمیدانند با آمریکای ۵۷ . اسرائیل توان خروج از پیچیدهترین و طولانیترین نبرد تاریخ خود را ندارد. عکس امام روی دیوار لبخند میزند. سیدعلی، چایش را مینوشد.
#دهه_فجر_مبارک 🇮🇷
#من_رأی_میدهم
#انتخابات
آیا این آیه قرآن کریم می تواند دلیل بر ضرورت یا شرطیت بومی گزینی در انتخاب کاندیدای خبرگان باشد؟
👇
«وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» ﴿توبه:١٢٢﴾
و مؤمنان را نسزد که همگی [به سوی جهاد] بیرون روند؛ چرا از هر جمیعتی گروهی [به سوی پیامبر] کوچ نمی کنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خود را هنگامی که به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که [از مخالفت با خدا و عذاب او] بپرهیزند.
تأملاتی پیرامون «آیه نفر» و برخی محتوای آیه و ادعاها در مورد دلالت آیه بر بومی گزینی در کاندیدای خبرگان رهبری:
۱) نفر به معنای کوچ از محل زندگی به محلی دیگر است که با اهداف مختلفی صورت می پذیرد.
۲) صدر آیه حکایت از «شوق مؤمنین به جهاد با دشمن» دارد که می تواند نشان از ضرورت آمادگی دائم جامعه ایمانی برای جهاد با دشمن باشد لکن در همین قسمت بر عدم ضرورت حضور همه مومنان در جهاد سخت اشاره داشته و در قسمت بعد نوع دیگری از ضرورت جامعه ایمانی یعنی کوچ برای «جهاد علمی» به معنای تفقه در دین را تذکر می دهد. بنابراین هر دو گروه را می توان مجاهد فی سبیل الله نامید.
۳) هدف از فهم عمیق دین یا همان تفقه در آیه شریفه انذار دادن قوم خویش بیان شده و عادتا انذار از طریق رجوع بعد از تفقه محقق میشود بنابراین تفقه بدون ارتباط با مردم قوم ابتر و بی حاصل است و ثمره فهم دینی باید رجوع به مردم و انذاز باشد؛ به عبارت دیگر هدف آیه شریفه تنها «دیندانی فقیه» نیست و به ضرورت «دینداری مردم» تصریح دارد و این مهم عادتا از طریق بازگشت بین مردم قوم خویش محقق می گردد.
۴) قسمت آخر آیه شریفه غایت و هدف از این کوچ علمی، تفقه و بازگشت را پرهیز مردم از مخالفت با خدا و جلوگیری از عذاب الهی می داند.
۵) حاصل آنکه غایت آیه تحقق تحذیر و منع مردم از مخالفت با دین الهی است و این مهم عادتا و نه ضرورتا از طریق فقیه قوم محقق می شود اما منحصر در فقیه قوم نیست و اگر هدف و غایت آیه از طریق دیگری محقق شود وافی به مقصود است.
بنابراین نمی توان از آیه به عنوان دلیل برای بومی گزینی در نمایندگان مجلس خبرگان استفاده نمود و این آیه دلالت بر کلیت اخذ به معارف دین و تحقق تحذیر دارد. البته در صورت تحقق این احذار و دسترسی به فقیه بومی این مسئله صرفا یک امتیاز است نه یک دلیل.