جناب علی نجات غلامی گویا در کانال تلگرامی خود مطلبی خطاب به اینجانب سید مهدی ناظمی منتشر کرده است که چون دسترسی به فیلترشکن قوی ندارم، ناگزیر اینجا پاسخ آن را منتشر میکنم. البته بنده و ایشان تلفنی با هم مرتبط هستیم، ولی پاسخ یاداشت عمومی را لاجرم باید عمومی داد:
«از یادداشت مبهمی که خواندم، برداشت کردم جناب نجات غلامی مدعی هستند بنده ایشان را جایی برای گفتگو دعوت کرده ام و الی آخر. آخرین تماس بنده با آقای غلامی، حدود یک ماه پیش در واتساپ درباره ترجمه بسیار بسیار تأخیر افتاده ایشان در پژوهشکده حوزه هنری و برخی احوال نسبتا شخصی ایشان بود. من نه ایشان و نه هیچکس دیگری را برای گفتگو درباره وقایع اخیر دعوت نکرده ام. اینجانب سالها پیش و مدتی بعد از آغاز رفاقت با آقای غلامی، دریافتم که هیچگاه انتظار دیالوگ از ایشان نباید داشته باشم و ندارم و اصلا بعید میدانم کسی از دوستان مشترک ما وجود داشته باشد که از ایشان دیالوگی شنیده باشد و چنین انتظاری داشته باشد.
این دعوت «موهوم» دستمایه ای برای ایشان فراهم کرده است تا نکات مختلفی را هم طرح کند که مطلقاً انگیزه ای برای پاسخ تفصیلی به آنها ندارم.
اما نمیتوانم ارتباط این دعاوی را با توهم انکار کنم. به ویژه که مدعی شده است بنده وقتی ایشان را به کانالی به نام بسیج اضافه کرده ام و.... من هیچوقت عضو کانالی با این نام نبودهام و طبعاً کسی را هم به آن اضافه نکردهام. من فقط به یاد می آورم اوایل آمدن تلگرام، در گروه «در راه فلسفه» ایشان با یک دوست فاضل دیگر که مسلک چپ داشت، مجادله و مرافعه ای داشت.
حالا که دوست قدیمی سابقاً اصلاح طلب ما صریح صحبت کردهاست من هم صریح بگویم، از نظر بنده «اصلاح طلبی واقع شده» از لحاظ بی اساس بودنی که در یادداشت هایی تفصیلی توضیح آن را داده ام هم یک وهم است و وجود ندارد. همچنان که باطن آن، یعنی لیبرالیسم جهان سومی وابسته به بیگانه آن هم یک وهم است و باطن آن فاشیسم بین المللی وابسته به سرمایه داری متأخر است که با رسانهای شدن عالم و آدم، وضعی فانتزی و بسیار خطرناک یافته است و البته تک تک این کلمات و مواضع را قبلاً توضیح داده ام. به همین خاطر است که شعارهای سفارشی «مرگ بر گفتگو»، مطلقاً تعجبی در من ایجاد نمیکند، هر چند هوشمندی طراحان این کمپین ها تحسین برانگیز است .
در پایان یادآور میشوم که کوچکترین انگیزه ای برای اصلاح عمومی و شنوا کردن این و آن و بقیه رفتارهای مد روز ندارم، ولی به دوست قدیمی خود توصیه میکنم حل و فصل «احوال شخصی» خود را جدی تر بگیرد و گمان نکند حالا اگر کسی هم دعوت به گفتگو یا چه میدانم این قبیل تعارفات کرد، وکالت و نمایندگی از جایی دارد. چه بسا این آخرین نفس زدنی باشد قبل از سقوط کامل به وادی آنارشیسم و توحش محض.»
دفتر دیرند واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار میکند:
*دیرند*
*درنگی پیرامون وضعیت جمهوری اسلامی ایران*
🔰با موضوع:
*سیاست محتوازدایی شده*
👤با حضور
*دکتر سید مهدی ناظمی*
پژوهشگر و مدرس فلسفه
مدیر مدرسه علوم انسانی روزگار نو
🏢 سالن شهید مطهری
⏰دوشنبه ٨ آبان؛ ساعت ٢٠
_______________________
🇮🇷 *بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)*
🆔 @BasijISU_ir
🖥️ www.BasijISU.ir
41.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بریده ای از سخنان اساتید مدعو در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره وقايع اخیر.
@sayyedmahdinazemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای زن، برای زندگی، برای آگاهی
🔶 چند سطری از مصاحبه سید مهدی ناظمی مندرج در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان درباره وقایع اخیر کشور که در دو قسمت منتشر شد.
(متن کامل در پیوندها و فایلهای پی.دی.اف)
🔴 انقلابی در کار نیست
🔶«... نخبگان، قبل از این اتفاق و هر اتفاق محتمل دیگری به تحلیلهایی درمورد ایران، بحرانها و مسائل سیاسی و اجتماعی آن رسیده بودند و تلاش کردند آن دیدگاهها را به این اتفاق پیشآمده متصل میکنند. درصورتیکه بین آن دیدگاهها و این اتفاقات فاصله مهمی وجود دارد و آن فاصله مهم ناشی از انکار یک امر بدیهی است، آن امر بدیهی، پروژه سیاسی خارجی بودن ماجراست. آن دیدگاهها میتواند زمینه بروز نارضایتیها را درنهایت توضیح دهد، اما خود اتفاق پیشآمده، معادل زمینههای آن نیست. مثلا ابهام در مساله زن، یکی از خلأهای جمهوریاسلامی است که نتوانسته این مسائل را بهخوبی حلوفصل کند. اما آیا این به معنی زنانه بودن این اتفاقات است؟ نه! هیچ دلیلی نداریم که طبق آن بتوان نام این برخوردها را زنانه گذاشت. اتفاقا این حرکات بهشدت مردانه است چون اساسش با دلسوزی و تحریک غیرت مردان و به شکلی کاملا مردانه آغاز میشود. خانم جوانی فوت میکند و مردان ایران شدیدا عکسالعمل نشان میدهند. اگر کسی در فضای فرهنگی ایران نفس بکشد خوب این مسائل را درک میکند. حرکتهای بعدی و فحاشیهای ناموسی که در خیابانها گفته میشود همه نشان میدهد که این جنبش هیچ نسبتی با فضای فمینیستی ندارد. اما اگرچه که نسبتی ندارد، دلیل هم نمیشود که ارتباطی نداشته باشد. ...»
🔶«... تحلیل وضع مردم، یک فعل نخبگانی است. تفسیر یک مساله علمی است. دانشمند باید توضیح بدهد که مردم در چه وضعی قرار دارند. این عوامزدگی و سیطره عوام بر خواص که رخ داده است یکی از نتایج رسانهای بودن ما است. انسان که رسانهای شود ارتباط مستقیم خود را با مراجعش از دست میدهد و به خودمرجعی موهوم میرسد و خود را راهحل رجوع به فهم مساله خود تصور میکند. نتیجه چنین رویکردی، یک عوامزدگی رادیکال و مهیا شدن برای پروژههای سیاسی است. ...»
🔶«... کور بودن حرکات و فقدان اندیشه درباره اولیهترین مسائل یک حرکت سیاسی و از جمله مقصد آن، نشانگر فانتزی بودن این حرکت است. تحلیلهای رومانتیک روشنفکران و تلاش مضحک ایشان برای منضم کردن خود و ایدئولوژیهای مورد علاقه ایشان به این حرکات، علامت مهم دیگری برای این فانتزی خطرناک است. فقدان هرنوع تعقل و استدلال برای تمییز دادن روایتها و همهچیز از قبل معلوم بودن، حسب پروژه طراحی شده، از تبعات این فانتزی خطیر است. ...»
🔶 «... یکی از این مسائل، روشن نبودن اقتصاد سیاسی ما است که باعث شد در سال 68 که در مسیر اقتصادی دولتی و شبهدولتی در حرکت بودیم بهیکباره به سمت اقتصاد موسوم به «خصوصی» برویم، بدون اینکه سنجشی درباره این دو کرده باشیم و تبعاتشان را پیشبینی کرده باشیم. به شکلی کاملا افسارگسیخته و غیرقابلکنترل و کور، اقتصاد سیاسی راستگرا را اعمال کردیم. در حقیقت ما این را انتخاب نکردیم بلکه به شکل مبهمی به ما تحمیل شد، چون ماجرا برای ما روشن نبود. هر چند قطعا برای عدهای، از جمله برای کسانی که کارگزار اجرایی سیاستها و منتفع از آنها بودند، روشن بود. آنها تا حدی میدانستند چه اتفاقی میافتد و اعتقاد داشتند که باید این اتفاق بیفتد و معاملهای کرده بودند و سودش را میدیدند. ...»
🔶 «... وضعیت نمایشی که من عرض میکنم یک اتفاق ساده سیاسی نیست که راه برونرفت خاصی برایش وجود داشته باشد. همانگونه که عرض کردم آن ناشی از تداوم تاریخ غرب است، به این معنا که مرحله جدیدی از غربی شدن و غربزده شدن انسان و رسانهای شدن اوست. بنابراین راهحلهای بنیادی برای این موضوع وجود ندارد و خود غرب هم از این حیث دچار مشکل است. اما راهحل خروج از وضعی که گرفتار آن هستیم توجه ویژه اولا به سنت خودمان و ثانیا به سنت اجرایی کردن لیبرالیسم در غرب است. تحزب، دموکراسی، آزادی نسبی سیاسی و شفافیت، حمایت جدی از طبقه متوسط و... برخی از ابزارهایی هستند که اگر اجرایی میشدند، مردم از وضع عصبی خارج میشدند و امکان بیشتری برای حرکت رو به جلوی مردم فراهم میشد.....»
متن کامل این یادداشت در دو قسمت:
http://fdn.ir/75780
http://fdn.ir/75838
@sayyedmahdinazemi
پیروزی شیرین تیم ملی فوتبال ایران را به فال نیک برای همه هموطنان ایرانی میگیریم. به امید ایرانی سعادتمند، قدرتمند و مستقل.
@sayyedmahdinazemi
پیوند به قسمت اول از سری جدید برنامه زاویه
https://telewebion.com/episode/0x5286cf7
پیوند به قسمت دوم مجله علوم انسانی زاویه :فلسفه جذابیت فوتبال
https://telewebion.com/episode/0x52887c7
پیوند به قسمت چهارم مجله علوم انسانی زاویه(ویژه جام جهانی): فوتبال و فرهنگ شهرت
https://telewebion.com/episode/0x528d63f
*بحران علم*
یکشنبه 20 آذر، ساعت 12-9 در سالن تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
@sayyedmahdinazemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روایت مجری برنامه از دعوت یک استاد فلسفه برای حضور در برنامه زاویه و پاسخ عجیب وی
@zavie_tv4
📌قسمت هشتم از فصل جام جهانی زاویه
🔺گفتگو با هوشنگ نصیرزاده
با موضوع فیفا و حکمرانی بین المللی
🔺۲۲ آذر ساعت ۲۱:۳۰
📌قسمت نهم از فصل جام جهانی زاویه
🔺گفتگو با مهدی حسین زاده فرمی با موضوع «فوتبال و هویت ملی»
🔺۲۳ آذر ساعت ۲۱:۳۰
@zavie_tv4
فراخوان هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف، منتشر شد.
⭕️بخش های جشنواره:
بین الملل، دفاع مقدس، جهان بدون اسرائیل، نسل روایت، فیلم نامه و نقد و پژوهش
🔷آخرین مهلت ارسال آثار: 23 بهمن 1401.
🔻تارنمای ثبت نام و ارسال آثار: www.iranmff.com
🔊🍃اختتامیه: اسفندماه 1401، ایران، خلیج فارس.
پادکست شب چله نگاه.mp3
40.62M
#پادکست
«شب چله نگاه»
حافظ، شاعر روزگار عسرت
#سیدمهدیناظمی
🔺حافظ همیشگی است، چون به پرسشهای همیشگی انسان توجه دارد. او ما را ترغیب میکند در زمانهای که خانه وجود ما ایرانیها زیر چکمه مغول ویران شده، دوباره خود را بشناسیم.
یلدا، شب ملی شعر و حکایتخوانی خانواده ایرانی
#سیدپیمانغنائی
🔺شب یلدا به عنوان یکی از رسوم ایرانیها ظرفیت مناسبی را در اختیار میگذارد تا در برابر فرهنگ فردگرای غربی مقاومتی فرهنگی با محوریت خانواده داشته باشیم.
زیباییشناسی حافظ و اعجاز قرآن
#محمدرضالایقی
🔺حافظ را باید به عنوان شاعری شناخت که وامدار دولت قرآن است. شاعری که به تأسی از قرآن، سبک پرداختن به چند موضوع ذیل یک شعر را دنبال میکند و سعی دارد موسیقی کلمات را با محتوای آن همسان سازد.
داستان ما برای امید به فردا چیست؟
#سیدمیثممیرتاجالدینی
🔺اگر استعارههای آناهیتا و تولد روشنایی از دامان این ایزدبانو برای ما معنادار است، پس میتوانیم داستان ظهور روشنایی را ما روایت کنیم... به شرط آنکه طبق رسم یلدا، در این طولانیترین سیاهی بیدار بمانیم.
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
نمایش و سکوت
گفتوگوی محمدهادی محمودی و سیدمهدی ناظمی
وقت سیاست - شماره چهارم - ۱۴۰۱
وقایع پس از فوت مهسا امینی اتفاقاتی را رقم زد که شاید به نحو دیگری قابل تجربهکردن نبود.
فوران موضعگیریهای گوناگون درباره ماجرا، گویی میخواست در برابر این تجربه بایستد؛ مواضعی که هرکدام میخواستند وضع به وجود آمده را در مفاهیمی مصادره کنند.
در این میان طعنهها نصیب کسانی بود که سکوت اختیار کرده بودند؛ اما درباره این «سکوت» که در برابر صحنهای از «نمایش» همهکس قرار گرفته بود و شاید منفعلانه و غیرمسئولانه به نظر میرسید چه میتوان گفت؟
گفتوگوی محمدهادی محمودی و سیدمهدی ناظمی درباره این سکوت و نمایش است.
سیدمهدی ناظمی در این گفتوگو با اشارهای که به اهل نظر دارد، توضیح میدهد که چگونه روشنفکران به عنوان کسانی که داعیه تجدد در ایران دارند، مهیای تغافل درباره وضع ایراناند.
ناظمی رعایت آداب تأمل و سکوت را به عنوان تلاشی برای توصیف و فهمیدن وضع فعلی «ایران» مطرح میکند.
محمدهادی محمودی در این گفتوگو از فرصتی که «سکوت» برای آموختن اهل سیاست و مردم ایجاد میکند میگوید.
اینکه چگونه این فرصت سکوت، ما را مهیای دیدن «ایران» قرار میدهد. او از خرد نهفته در سکوت میگوید و اشاره میکند بدون آن ما امکانی برای تجربه و تغییر نخواهیم داشت.
در نهایت گفتگو به خصلت نمایشی وضع موجود و نسبتاش با این خشونت و عریانی صحنه سیاست کشیده میشود؛ اینکه چگونه این نمایشیشدن عرصه سیاست، انسان را تهی میکند و صحنه بیش از پیش برای گفتوگو تنگ میشود.
فیلم کامل این گفتگو را اینجا ببینید:
aparat.com/v/JB2rw