❓چرا در درسگفتار «علیــه وضــع سکــولار» شرکت کنیم؟
✍ بخش دوم
🔻 تیلور برای حس کردن وضع سکولار شدهٔ زندگیمان چه راهی را برمیگزیند؟
او میگوید تغییری که من سعی در تبیین و ردیابی آن دارم این است که ما را از جامعهای که در آن بیایمانی به خدا تقریبا غیرممکن بود به جامعهای رهنمون میشود که در آن، ایمان حتی برای پایدارترین مؤمنان، یک امکان انسانی میان دیگر امکانات است. ممکن است من رها کردن ایمان خود را تصور ناشدنی فرض کنم، اما افراد دیگری هستند که احتمالا شامل افرادی بسیار نزدیک به من هم باشند که اعتقادی لااقل به خدا یا امر استعلایی ندارند و شیوۀ زندگی آنها را در کمال صداقت نمیتوانم به راحتی منحط، کورکورانه یا بیارزش تلقی کنم. باور به خدا دیگر بدیهی نیست. جایگزینهایی وجود دارند و این احتمالا بدان معناست که لااقل در برخی محافل ممکن است ایستادن بر سر ایمان خویش مشکل باشد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
❓چرا در درسگفتار «علیــه وضــع سکــولار» شرکت کنیم؟
✍ بخش سوم
🔻 سکولاریسم و جایگاه دین در جامعه
تیلور عقیده دارد سوال از کاهش یا افزایش دینداری یک پرسش فرعی است، آنچه اهمیت دارد پرسش از «شرایط باور» است. مسئله آن است که چطور از شرایطی که در آن در عالَم مسیحیت آدمها ساده و بیآلایش ذیل تفسیری خداباورانه زندگی میکردند، به «شرایطی» منتقل شدیم که در آن همهمان بین دو موضع در رفت و آمدیم، شرایطی که در آن برای بسیاری از افراد، بی اعتقادی به گزینه پیشفرض اصلی تبدیل شده است. این پرسش از باورِ افراد یا از امور باورپذیر سوال نمیکند، بلکه از حالات پیشفرضی که در باب امور باورپذیر وجود دارد میپرسد و همین صورتبندی از پرسشگری درباره دین و سکولاریسم است که به تعریف منحصر به فرد تیلور از «امر سکولار» منتهی میشود.
🔻 جهانِ سکولار
جهان سکولار صرفا جهانی بی طرف، عقلانی و غیردینی نیست که پس از خلاص شدن از شر خرافه و مناسک و اعتقاد به خدایان به جا مانده باشد، سکولاریسم شیوهای است برای ساخت معنا بدون ارجاع به امر الهی یا ساحت متعالی.
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔰مقیاس و شاخصههای شهر اسلامی
چنانچه در جلسه اول گفته شد، طبق برخی متون دینی، ساخت ابنیه مسکونی بیش از دو طبقه، مگر در شرایط اضطرار، مطلوبیت شرعی ندارند. لذا چنین استنباط می شود که یک محله اسلامی حداکثر می تواند شامل 320 خانه باشد. توسعه افقی شهری بنابر استنباط از روایات مرتبط با نماز جمعه، حداقل و حداکثری دارد. بدین معنا که قطر شهر اسلامی حداقل 3 میل و حداکثر 12 میل معادل 22 کیلومتر میباشد. طبق این اعداد اگر بعد خانوار را 5 نفر لحاظ کنیم، آنگاه حداکثر جمعیت چنین محله ای (به صورت تقریبی) برابر است با 1600 نفر که از لحاظ تراکم جمعیت یک عدد مطلوب است
🔰مسجد، محور شهر
الگوی شهرسازی اسلامی هم در مقیاس محله و هم در مقیاس کل شهر، بایستی مسجد محور طراحی شود. .محوریت دادن به مسجد در شهر و سپس محله، علاوه بر اینکه اصالت را به نیازهای معنوی انسان میدهد، قواعد و شاخصههایی را برای طراحی محله پیش روی ما میگذارد. به عنوان مثال: بنابر روایاتی که تا 40 خانه همسایه مسجد حساب میشود، حدود کالبدی محله برابر است با چهل خانه از اطراف مسجد محله در چهار جهت. یعنی یک محله مطابق با سبک زندگی اسلامی عبارت است از مسجد و ارسن عمومی در مرکز و خانه¬هایی که از چهار طرفِ مسجد حداکثر تا چهل باب را شامل می¬شوند. قاعده تعرف نیز که در سوره حجرات آیه 13 بدان اشاره شده، موید تفسیری است که تعداد خانه های محله را حداکثر 160 خانه در 4 جهت مسجد میداند.در نتیجه این محاسبه مساحت پیشنهادی 900 متری برای مسجد محله، مساحت موجّهی به نظر می رسد. چرا که بیش از نیمی از جمعیت محله، مربوط به کودکان و بانوان و کهنسالان و سایر گروههایی است که بنابر متون دینی، از لزوم حضور در مساجد برای فریضه نماز، معاف شدهاند.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه دوم درسگفتار #رنسانس_شهری_در_ایران
دکتر محمدمنان #رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔰مبانی لیبرالیسم و ترجمان آن در معماری
ریشه¬های تاریخی ظهور لیبرالیسم (به ویژه لیبرالیسم فرهنگی- اعتقادی) را بایستی در تحولات رنسانس و به طور خاص، نهضت اصلاح دینی(پرتستانیسم) جستجو نمود. مبانی لیبرالیسم به طور واضحی در ساخت شهر و معماری اثرات مهمی برجای گذاشت. مبانی لیبرالیسم را میتوان اینگونه برشمرد: سکولاریسم، اصالت آزادی، اومانیسم، فردگرایی، عقل گرایی.
🔻تاثیرات سکولاریسم بر معماری
نگاهی به نمونههای معماری در ایران گواه این مطلب است که مسجد به عنوان رکن مهم در معماری همواره لحاظ میشد. به عنوان مثال: میدان نقش جهان اصفهان نمونهای بارز است از شکلگیری بازار و مدرسه و دارالحکومه در مجاورت مسجد. همچنین میدان گنجعلیخانی کرمان یا امیرچخماق یزد. علاوه بر این، شباهت معناداری در الگوهای کالبدی- فضایی مسجد و بازار وجود داشت که بازار را شبیه مسجد میکرد.
⁉️حذف مسجد از معماری شهری
اما با ورود مدرنیته به عرصه معماری شهری ایران، ما شاهدیم که برای نخستینبار در ایران معاصر، میدان توپخانه تهران با تأثیرپذیری از مبنای سکولاریسم، بناهای مذهبی را از بدنههای یک فضای مهم شهری حذف کرده است. چهار بدنه این میدان عبارتند از چهار کاربری نوظهور شامل بلدیه (بدنه شمالی)، نظمیه (بدنه غربی)، بانک شاهنشاهی (بدنه شرقی)، و ساختمان پست و تلگراف (بدنه جنوبی).
🔰ظهور شهر-ثروت در برابر شهر-عبودیت
این رویه چنان ادامه یافت که امروزه شاهد تسلط بانک بهعنوان نماد ثروت بر بافت شهری معاصر هستیم که در مقایسه با تسلط مسجد بهعنوان نماد معنویت و عبودیت بر بافت شهری سنتی به ما خبر از سکولار شدن معماری شهری میدهد. این یعنی ظهور شهر-ثروت در برابر شهر-عبودیت. البته کار به همین جا محدود نماند و مساجدی در شهرهای معاصر ایران ساخته شدند که معماری آن به وضوح برگرفته از مراکز تجاری و فراغتی است. نمونههایی مانند: مسجد ولیعصر و مسجد و موسسه فرهنگی امام رضا در تهران. درست بعکس گذشته که بازار از کالبد مسجد متاثر بود.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه سوم درسگفتار #رنسانس_شهری_در_ایران
دکتر محمدمنان #رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
در حال برگزاری ...
جلسه پنجم (پایانی) دوره رنسانس شهری در ایران
استاد #رئیسی
46.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَرابٖـهی آزادی
روایـت شهید سید محمد باقــر صـدر از چالشیترین اختلاف اســلام و مدرنیتـه
(برشی از مقاله انسان معاصر و مشکل نظام اجتماعی)
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/modern-man/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
۱ روز تا پایان ثبتنام درسگفتار «علیه وضع سکولار».
تا الان دورههای مختلفی در مدرسه نگاه برگزار شده، دوره «علیه وضع سکولار» از اون برنامههاییست که به علاقهمندان به برنامههای مدرسه، توصیه میکنیم حتما شرکت کنند.
هم موضوع دوره[سکولاریزم]، هم کتابی که محور این برنامه انتخاب شده[کتاب عصر سکولار] و هم استادی که بیش از ۱۵ ساله روی موضوع سکولاریزم تمرکز کرده و قراره شاهد گفتگوش با نویسنده کتاب و تطبیقش با جامعه ایران باشیم[دکتر بابایی] قطعا تجربه متفاوتی از یک کلاس درس رو برای ما رقم خواهد زد.
ما تو این پست تلاش کردیم اطلاعات کاملتری از این درسگفتار رو در اختیارتون قرار بدیم.
منتظر دیدن شما در این برنامه هستیم.🙋♂
گزیدهای از جلسه اول کارگاه جستارنویسی(استاد جلالی)
× در مسیر نویسندهشدن، تراکم(استمرار) تمرین اهمیت ویژه دارد.
× نوشتن قدرتآفرین است و اگر نتوانیم از فن(مهارت) بهکارگیری کلمات بهجا و درست استفاده کنیم، در معرکه انسانی دچار اشتباه میشویم.
× هر فرهنگی یا ملتی که نتواند از کلمات استفاده کند و زایش نداشته باشد، به افول میرسد.
× نوشتن مادری بهنام «تجربه» و پدری بهنام «اندیشیدن» دارد.
× نویسنده، اتفاقی هرچند ناخودآگاه را رقم میزند:
دریافت(فهم مسأله) + صورتبندی(تعیین فرم) + طرح ذهنی(نقشه ساختمان)
براساس چنین طرحی، نویسنده یک مهندس یا معمار است.
× غذای نویسندگی مطالعه و اندیشه است.
× اگر نتوانیم خوانش متن داشته باشیم، نمیتوانیم بنویسیم. از گذر خوانش متن است که نویسنده معنای واقعی خود را پیدا میکند.
#کلمه
#کارگاه_جستارنویسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هرچند «حکمت عملی» در دورهی معاصـر با ورود علوم انسـانی جدید دچار رکود شده اما غنـای این حکمت به لحاظ پشتوانه معرفتی و نسبت وثیقش با انسـان مسلمان ایـرانی و نیز تاریخ این سرزمین دارای ظرفیتی ژرف و کارآمد برای سامـاندادن به زندگی مسلمین و تمدن اسلامی-ایرانی است.
لذا درک «حکمت عملی» و آشنایی با سرگذشتی که از پی گذرانده، از جمله خطوط اساسی احیاء حکمت عملی و گفتگو در نسبت آن با علوم انسانی در وضعیت کنونی است.
کانون اندیشهجوان با مشارکت مدرسهتفکر ونوآوری نگـاه برگزار میکند:
درسگفتار
| حکمت عملی و مسئلهی علوم انسانی |
علاقهمندان شرکت در این دوره، جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر اقدام نمایند.
http://B2n.ir/q21029
@canoon_org
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
Hampaye Jelodar.mp3
12.19M
سرود انقلابی
«تکبیرزن، لبیکگو، بنشین به رهوار
مقصد دیار قدس، همپای جلودار ..»
این سرود فوق العاده زیبا را از دست ندهید.
سراینده شعر مرحوم سبزواری است با دکلمه مرحوم فرج الله سلحشور و صدای حسامالدین سراج
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💠جهانِ صدر
پیش از پرداختن به متن کتاب" مکتب اسلام "، پرداختن به جهانِ صدر امری ضروری است تا بتوانیم محتوای کتاب را در بافت خودش فهم کنیم و فلسفه رجوع خودمان به این اثر گرانقدر را دریابیم. مرحوم شیخ جواد مغنیه که جزو فقها و مفسرین برجستهی معاصر شیعی است میگوید اگر شهید صدر نبود من مارکسیست شده بودم! این تعبیر، حکایتی از دوران متلاطم فکری جهان اسلام در عصر شهید صدر دارد.
آن عصر، دوران هیمنه و تسلط افکار غیر اسلامی اعم از لیبرالیسم و سه گانهی کمونیسم، مارکسیسم و سوسیالیسم بر تمام لایه های وجودی جهان اسلام است. این در حالی است مردم در حیطهی زندگی شخصی و فردی به شدت متمسک به مظاهر دینی هستند اما این دین و اعتقاد اجمالی مردم به دین، نهایتا در لایهی عاطفی آنان جریان دارد و بیش از این با زندگی آن ها ارتباطی ندارد.
در حکومت نیز وضعیتی مشابه وضع مردم دیده میشود، یعنی حکومتی که حاکم آن مسلمان و شیعه است اما حکومت آن با تمام اجزاء غیر اسلامی است!
علت این معضل آن بود که اسلام هیچ نسبتی با زیست مردم برقرار نمیکرد و انسان مسلمان نیز هیچ پاسخ منسجمی برای زیست اجتماعی از اسلام دریافت نمیکرد و هیچ گاه اسلام در قواره یک مکتب اجتماعی در ذهن و تصور انسان مسلمان تصور نمیشد.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه اول درسگفتار
#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
📌اسلام در قوارهی یک مکتب اجتماعی
انسان مسلمان در عصر شهید صدر دو مشکل اساسی داشت و تلاش ایشان در این دوران که در آثار ایشان معکس شده است منعطف به حل این دو معضل مهم جهان اسلام بود:
۱. معرفتشناسانه: بدین معنا که هیچ گاه نمیتوانست جامعه اسلامی و حتی پیش تر از آن نظام اجتماعی اسلام را در غالب یک مکتب و راهبر اجتماعی در برابر دوگانه لیبرالیسم و مارکسیسم تصور کند در حدی که به تعبیر شهید صدر تصور عبارت اقتصاد اسلامی در دوران معاصر ایشان مانند مثلث چهر ضلعی محال بود!
۲. روانشناختی: انسان مسلمان حتی اگر میتوانست نظام اجتماعی اسلام را تصور کند، هیچ باوری نسبت به قدرت اسلام در حل معضلات اجتماعی نداشت.
اولین حرکت شهید صدر ایجاد تصور و ذهنیت نسبت به مکتب اجتماعی اسلام بود، ایشان در " اقتصادنا " و " فلسفتنا " با تکیه بر میراث فقهی و معرفتی شیعه، اسلام را در قواره یک مکتب منسجم اجتماعی مطرح کردند، کاری که تا پیش از شهید صدر به طور منسجم شکل نگرفته بود و توان ایجاد یک تصور درست برای انسان مسلمان را نداشت و بسیاری از تلاش های قبل از ایشان منجر به تعریف کردن اسلام در بستر مارکسیسم و یا لیبرالیسم و تولد اسلام التقاطی میگشت.
قسمتی دیگری از تلاش های ایشان معطوف به ایجاد باور به کارآمدی مکتب اسلام در حل مسائل عینی انسان مسلمان است که در کتاب " اسلام یقود الحیات " به روشنی منعکس شده است. نقطه حائز اهمیت و شاید به نوعی فلسفه رجوع ما به شهید صدر و دیگر آثار متفکرین اسلامی، استقرار ما در کلان مشکلات و معضلات نیم قرن گذشته است. به رغم انقلاب اسلامی و حرکت رو به رشد جهان اسلام، هنوز قسمت عمدهای از جامعهی عمومی و نخبگانی مسلمان با دو معضل معرفتشناختی و روانشناختی در تصور مکتب اسلام و باور به مکتب اسلام دچار هستند.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه دوم درسگفتار
#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
در این روزهای پر آتش و خون که غزهی غیور با «طوفان الاقصی» حماسه آفرید و مظلومانه با طوفان بلای صهیونیستهای پلید و نظارت و حمایت نهادهای سلطه ظالمانه استکبار جهانی با بیرحمانهترین روشها قربانی میدهد، دستگاه رسانهای نظام سلطه همهی توان خود را برای چیره ساختن روایت برساخته خود از واقعیت فلسطین به کار بسته است. در چنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی همه حقباوران است که چه در عرصه میدان و چه در عرصه سیاست و رسانه خودآگاهانه به دفاع از مظلوم بپردازند.
گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری مدرسه تفکرونوآوری نگاه بر پایه چنین درکی، بر آن است تا با مروری بر منابع تاریخی بازتابدهندهی اخبار فلسطین و بررسی نقش مهمترین پایگاه دینی این منطقه یعنی «مسجد الاقصی» و شهر کهن غزه، زمینههای تاریخی تشکیل رژیم اشغالگر و مناسبات اعراب با آن را مورد بررسی قرار دهد.
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
محـورها:
* نگاهی به پیشینه غــزه و نقش کنونی تمــدنی آن | * تحــولات تاریخی منجر به شکلگیــری رژیم اشغالگــر | * مناسبات اعــراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگــر | * نامبــَری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم | * بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
زمان: چهارشنبه، ۱۰ آبانماه، ساعت ۹ الی ۱۲
مکان: دانشگاه باقرالعلوم، تالار امام حسین(ع)
حضور برای عموم دانشجویان و طلاب آزاد است.
لینک حضور آنلاین:
http://dte.bz/res1
#طوفانالاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه اول درسگفتــار «علیه وضعِ سکولار»
استــاد: حجتالاسلام دکتر حبیبالله #بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه اول کارگاه «جستار نِویسی»
استــاد: حجتالاسلام اسماعیل #جلالی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
💢 سکولاریسم، کانون درگیری تمدن اسلامی و تمدن غرب
▫️ در نگاه های تمدنی، همهی تمدن ها دارای عناصری مشترک دانسته میشوند. مثلا تمام تمدن ها برخوردار از هنر، دین، فرهنگ، نظام اخلاقی، قدرت ... هستند. اما اگر همه تمدن ها برخوردار از همه عناصر تمدنی هستند پس تفاوت آنها در چیست؟ خوب است در پاسخ این سوال اشاره ای کنیم به آنچه کالینگوود در کتاب New Leviathan مطرح میکند که شما در هر وضعیت تکثری باید به یک نقطه مرکزی برسید و تا زمانی که آن نقطه مرکزی را پیدا نکنید نمیتوانید روح آن تمدن را کشف کرده و به تمایزاتش با دیگر تمدن ها پی ببرید.
▫️حال سوال این است که مرکز تمدن غرب چیست؟ مثلا گئورگ زیمل آنچه که مرکزیت تمدن غرب را میسازد دلار دانسته است و آقای امیرخوانی هم در رمان بی وطن، ظریفانه هرکجا نام دلار را میبرد از علامت سجده واجب استفاده میکند! تا به نوعی نشان داده شود که این فرهنگ، فرهنگی است که کسی با دلار شوخی نمیکند و به تعبیری دلار خدای حاکم بر تمدن غرب است.
▫️ما معتقدیم این نقطه مرکزی در تمدن غرب سکولاریسم است چراکه دنیای غرب را براساس یک دین بشری استوار میدانیم و آیین و دکترین او را در طول تاریخش، خودساخته، سکولار و بشری قلمداد می کنیم و در کتاب آیین عرفی نیز توضیح داده ایم که سکولاریسم تمامی ویژگی های یک دین را دارد و از همین جهت به آن آیین یا دین میگوییم، اما آیین و دینی اینجایی و پیوند خورده با دنیا.
🔻برشی از جلسه اول درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
◽️تاثیر مبانی لیبرالسرمایهداری بر معماری و شهر
یکی دیگر از مبانی نظام لیبرال سرمایهداری، فردگرایی و محوری بودن منافع فرد (در تقابل با جمعگرایی و منافع جمع) بوده که در دو اصل مهم اصالت فرد و آزادی فردی تجلی یافته است. از این رو در جوامع لیبرالی تكيه و تاکید مهمی بر مالكيت خصوصي و آزادي مطلق فرد میشود و نتیجه آن رشد بی رويهی امپراتوران بزرگ اقتصادی بوده است. ترجمان این مبانی در حوزه زمین و مسکن یعنی تبدیل زمین به مجرایی برای جریان سرمایه یا تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایهای.
◽️شهرهای تقسیم شده و آسیبهای آن
هرچند سرمایهداری باعث رشد بالای اقتصادی میشود، اما به دلیل آزادی سرمایهگذار در انباشت و انتقال نامحدود سرمایه برای کسب سود بیشتر، اختلاف طبقاتی به شدت در شهرها افزایش مییابد. به عنوان مثال در بریتانیا تأثیرات اقتصادی این نظام منجر به این شد که درآمد 10 درصد مردم ثروتمند شهری حدود 14 برابر 10 درصد مردم فقیر گردد! که این اختلاف درآمد در بافتهای شهری منجر به پدیدار شدن دو قطب فقیرنشین و ثروتمندنشین شده است؛ چیزی که دیوید هاروی از آن به عنوان شهرهای تقسیم شده یاد میکند. همچنین ظهور مناطق حاشیهنشین و افزایش ناامنی و مشکلات زیستمحیطی را نیز باید از تبعات اجرای روشهای کمّی و نادیده گرفتن کیفیتهای شهری دانست.
◽️مهاجرت و گرانی مسکن
افزایش مهاجرت به مناطق شهری نیز از جمله تبعات اجرای سیاستهای لیبرال سرمایهداری بود که در یک بازهی زمانی کوتاه، مسکن را در مناطق شهری با کمبود مواجه ساخت و درنتیجه به افزایش شدید قیمت زمین و مسکن، منجر شد. برای مثال، طبق آمار و ارقام موجود، فقط بین سالهای 1350 تا 1354، مسکن کارگران (یعنی همان افرادی که بخش قابل توجهی از آنها برای کار از روستا به شهرها مهاجرت کردند)، حداقل 400 درصد افزایش قیمت داشته است!
◽️کمّینگری در حوزه مسکن و آسیبهای آن
در این شرایط بود که زمزمههای جایگزینی سرپناههای کمّی به جای خانههای کیفی از سوی معماران ایرانی به گوش رسید که آنها را در شمارههای اولیه نشریه آرشیتکت در اواسط دهه 20 شمسی میتوان مشاهده نمود. به عنوان نمونه اژدری یکی از معماران و شهرسازان آن دوره، میگوید: "در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق میگذرد... بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کردهاند از هر حیث، «مقرون به صرفهتر» است." یکی از آسیبهای این نگاه کمّینگر از اعتبار افتادن موضوع «اهلیت» و «بستگی به مکان» و پدیدایی سودای زندگی بهتر در مکانی دیگر بود که سردرگمی میآفرید.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#رنسانس_شهری_در_ایران
#استاد_رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah💠