♦️ تیلور و مسئله جامعۀ ایران پس از انقلاب اسلامی
▫️تیلور به عنوان یک فرد کاتولیک، به دنبال یک راه جمع میان دین داری و سکولاریسم است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح می سازد و از این سخن می گوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را به سمت خود می کشند و مشکلاتی برای او رقم میزنند. توصیف تیلور از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانهی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است.
▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگین تر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه میدارد و به زعم خودش جمع میکند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه میشود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه میشود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی میکنند. ما گاهی برای اینکه نسبت به جبهه سیاسی یا گفتمانی خودمان تعلق خاطر داریم، به هنگامی که فردی را ترجمه میکنیم، شتابناک و عجولانه سعی در پیدا کردن شواهدی داریم تا آنرا موید خودمان بدانیم.
▫️به هر حال تیلور درباره ایران صحبت نمیکند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفته اند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت میکند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دین دار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیک تر است، به آن ادعاهایی که ما داشته ایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان تیلور میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد.
🔻برشی از جلسه اول درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن|
💠اصلاح مسئلهی پوشش مردم بدون اصلاح معماری شهری امکان پذیر نیست!
‼️سند محرمانهی ساواک دربارهی دستور آمریکا و انگلیس برای تغییر همزمان مدل معماری و پوشش زنان در ایران
برشے از جلسهی سوم درسگفتــار #رنسانسشهریدرایران
استاد #محمدمنانرئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
ج1، علیه وضع سکولار.mp3
25.65M
🔻چرا برای غرب شناسی باید ابتدا به سراغ مفهوم سکولاریسم برویم نه اومانیسم و کاپیتالیسم؟
🔻چگونه غرب حتی پیش از رنسانس، سکولار بود؟!
«علیه وضع سکولار»
خوانشی نو از غرب برای فهم ایدهی پر رمز و راز سکولاریسم
‼️صوت جلسه اول درسگفتار به صورت رایگان جهت آشنایی دانشپژوهان در کانال قرار میگیرد
برای ثبت نام هنوز فرصت دارید!
🔻لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#گزارش_تصویری
💠نشست علمی «فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی»
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه دوم درسگفتــار «انسان معاصر و مشکل نظام اجتماعی»
استــاد: حجتالاسلام سید امید #مؤذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
«إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ»
#طوفان_الاقصی
#حزبالله
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
▫️دین در یک سو و سکولاریسم در سوی دیگر
❓انسان معاصر سرانجام کدام را انتخاب میکند؟
#علیه_وضع_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💠 دو بال پروژهی شهید صدر
هیمنهی فکری جریانات لیبرالیست و مارکسیست در عصر شهید صدر به اندازهای سنگین و قدرتمند بود که تصور اسلام در قامت یک مکتب اجتماعی امری محال به نظر میرسید.
اما پدیداری و پایداری انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه را به هیمنهی فکری و تسلط ذهنی تمدن غرب نسبت انسان مسلمان ایرانی وارد ساخت، به شکلی که انسانِ پسا انقلاب، به سختی میتواند این همینهی فکری و تاثیر آن در جزء جزء ادراکات و معرفت و حتی لایهی عواطف و خیالات بشری را احساس کند و کاملا از آن عبور کرده است.
شهید صدر علیرغم بروز ظاهری متفاوت و اختلافات جریان لیبرالیسم و مارکسیسم، ریشهی هر دو جریان را ماتریالیسم میدانستند و معتقد بودند نباید این دوگانگی مارا از ریشهی این تفکر اروپایی منحرف سازد و تنها راه مبارزه با چپ و راست چیزی جز رد ماتریالیسم و اثبات غیب و نظام اجتماعی اسلامیِ مبتنی بر آن نیست.
لذا شهید صدر به جای تکرار شعار "اسلام دین نجات بخش است" مکتب اجتماعی و اقتصادی و فلسفی اسلام را طراحی کرد.
بال دیگر طراحی و تثبیت مکتب اجتماعی اسلام، نفی جریان ماتریالیسم به عنوان هسته مرکزی و نقطهی اشتراک لیبرالیسم و مارکسیسم بود، در واقع ایدهی شهید صدر این نبود که اسلام راهی در کنار دیگر راهها برای سعادت انسان است، بلکه اسلام در نگاه ایشان تنها راه سعادت انسان است. لذا ایشان توامان به اثبات اسلام در قوارهی مکتب اجتماعی و نفی دیگر مکاتب اجتماعی در سعادت سازی برای انسان پرداختند.
🔻برشی از جلسه سوم درسگفتار#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#شهیدصدر
#استادموذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور
۱. تهیشدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمیگیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمیشود.
۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر میکنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم.
۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینهای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینههای در دسترس برای دین داری یا بیدینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمدهاند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینهها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار میدهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمیتوانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح میشود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد میکند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینهها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر میشود.
▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته میداند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفیای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
💢 پیچیدگی ایمانی در ایران فرهنگی، سپری تاریخی در برابر سکولاریسم
▫️انباشت تاریخی سکولاریسم در غرب:
جامعهٔ مدرنی مثل اروپا و امریکا به لحاظ تاریخی و نظری، در فضای انباشته شدهای از سکولاریسم قرار دارند. یعنی نوعی از تراکم فرهنگ سکولار آنجا دیده میشود که حالا حالاها امکان بازگشت دین به زندگی برایشان فراهم نمیشود. وضعیت سکولار در غرب از دوران یونان باستان آغاز شد، در آتنِ عصر پریکلس خودش را بیشتر آشکار ساخت، در دوره امپراتوری روم باستان ادامه یافت و حتی در قرون وسطی، فضای فرهنگیِ سکولارِ امپراتوری روم بر اروپا حاکم بود و در دوران مدرن و اصلاحات دینی و انقلابهای بعدی همچنان امر سکولار غلبه داشت. به همین جهت است که برخی سکولارشدگی را ذاتیِ غرب می.دانند چراکه آنرا در تاریخ بلندمدتی از مغرب زمین مشاهده میکنند.
▫️انباشت تاریخی دین و باور مذهبی در ایران و جوامع مسلمان:
در مقابل اما اگر جوامع اسلامی و حتی جوامع دیگر را کم و بیش بررسی کنید و به پسِ تاریخِ آنها بروید، خواهید دید که نوعی از انباشت دینداری و باورهای مذهبی وجود دارد که امکان سکولارشدگی را دست کم به معنای سومش برای ما ایرانیان و مسلمانان ناممکن میسازد. بنابراین ما در سرزمین، تاریخ و موقعیتی قرار داریم که به لحاظ فرهنگی، نظری و تاریخی، در یک پیچیدگی ایمانی قرار گرفته ایم. این پیچیدگی ایمانی، مسیر سکولارشدگی را برای ما دشوار می سازد و به آسانی نمی.توانیم به سمت سکولارشدگی سر بخوریم.
به همین جهت است که نباید مراتب ایمانیای که علامه طباطبایی در المیزان یا خواجه نصیر در اوصاف الاشراف مطرح میکنند را مراتبی صرفا آموزهای دانست و دقت در آن است که علاوه بر آن، مراتب مذکور را مرتبههای فرهنگیِ ایمان نیز بدانیم؛ یعنی اگر بخواهید جامعه شناسی ایمان را در گذشته تاریخی ایران بررسی کنید، به گونههایی از ایمان و با درهم تنیدگیهای ایمانیای مواجه میشوید که خواهید دید این شبکهٔ ایمانیِ شکل گرفته در گذشتۀ ما، امکان به محاق و حاشیه رفتن دین را سخت کرده و در حال مقاومت در برابر سکولاریزاسیون است.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻مهمترین مسئلهی جمهوری اسلامی ...
#شهیدصدر
#مکتب_اسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🔻مسکن، حق ملت و تکلیف دولت
برای باز کردن قفل وضع موجود شهر و مسکن دو کلید اصلی وجود دارد: 1_ زمین 2_ تنظیمگری بازار
یکی از مهمترین ادله قیام مردم علیه حکومت پهلوی، مسئله زمین و مسکن بود که حضرت امام نیز این موضوع را لحاظ فرموده و درباره آن به عنوان یک بحران و چالش نام میبرد. امام خمینی در موارد متعددی موضوع بهرهمندی از مسکن برای همه شهروندان به ویژه محرومان جامعه را یک حق انسانی شمرده که دولت در برابر آن وظیفه و تکلیف دارد. این درحالیست که برخی از ارکان حاکمیت دست به احتکار زمین و مسکن زده و رفتار آنها در داشتن زمین و مسکن خالی در تعارض عینی با فرمایش امام خمینی و منویات رهبرانقلاب است.
▫️تبدیل کالای مصرفی به کالای سرمایهای
سیاستهای اشتباه در عرصه مدیریت زمین و تنظیم بازار اتفاقی را رقم زده که سرمایهگذاری در حوزه خرید زمین و مسکن در نسبت با سایر سرمایهگذاریها دارای سود بیشتر با خطرپذیری کمتر است. لذا تقاضای حوزه مسکن از جهت سرمایهای بودن آن است و مسکن کالای گرانی است که به دست مصرف کننده نمیرسد.
▫️بیثمر بودن راه حل عرضهی زیاد
در پی حل این موضوع یکی از سیاستهای به کار گرفته شده، عرضه زیاد مسکن بود تا بتوان با ساماندهی بازار عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را کنترل کرد. اما نتیجه واقعی آن شد که با افزایش عرضه مسکن باز خانهها به دست مصرف کننده نرسید و سرمایهداران به خرید مسکنها و تراکم شهری روی آوردند. تا جایی که برخی افراد یا سازمانها و حتی بانکها دارای صدها مسکن خالی هستند.
▫️احتکار زمین
این گرانی مسکن و سپس تراکمفروشی که با قانون بسته شدن کمربند شهری رخ داده است، از تبعات احتکار زمین است که به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد. با محاسبه آماری میتوان گفت اگر به هر خانواده ایرانی هزارمتر زمین داده شود، تازه کمتر از 2درصد مساحت کشور درگیر میشود.
🔻برشی از جلسه پنجم درسگفتار
#رنسانس_شهری_در_ایران
#استاد_رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah💠