eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
220 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
762 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
، جلسه يكم روز چهارشنبه(1399/03/21). ✍🏻«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» با سلام و تحيت خدمت همه¬ي عزيزان در معنويت، قرارمان اين شد كه روزهاي چهارشنبه، شرح البلاغه داشته باشيم. براي اينكه بحث را نظام مند كنيم از حكمت ها و كلمات قصار وجود نازنين امام عليه السلام، شروع مي-كنيم. نخستين حكمت مربوط به حوزه-ي اخلاق سياسي است. 📚و قال عليه السلام: « كن في الفِتنَة كابن اللَّبون، لاظَهرٌ فَيُركَب و لاضرعٌ فَيُحلَب (أو فَيُحتَلَب)». ترجمه-ي سطحي: در فتنه هايي كه در جامعه ها به وجود مي-آيد انسان بايد هوشمندانه عمل كنند، هوشمندانه عمل كردن را حضرت تشبيه معقول به محسوس كرده است كه بچه شتري كه مي-بيند دو ويژگي دارد: نه هنوز به سطحي از توانمندي رسيده است كه باربري كند و نه به سطحي رسيده است كه شيردهي كند. يعني شتر دو فايده دارد: استفاده از شير آن و استفاده از باربري آن(يا خودش سوار مي-شود و يا منقولاتش را جابه جا كند). ✔️ابن لبون: لبون يعني شتر شيرده و ابن لبون يعني بچه شتر دو ساله كه نه توانايي باربري دارد و نه توانايي شيردهي. يعني هيچ سودمندي براي صاحبش ندارد. درحقيقت امام عليه السلام مي-خواهد بفرمايد كه فتنه ها نيازمند هوشمندي هستند. ✔️ فتنه: به قول لغت شناس اصيل عرب( جناب خليل بن احمد فراهيدي) از ريشه-ي (ف ت ن) به معناي سوزاندن است و از آنجايي كه در ميان مردم رسم بوده، براي اينكه عيار را تشخيص دهند آن را در كوره-هاي آتشين مي-سوزاندندو ناخالصي ها را از بين مي-بردند و معلوم مي-شد كه عيار طلا چقدر است. از طرفي چون آشوب-هاي اجتماعي كه سبب گم شدن حقيقت ها و ناپيدايي انگيزه-هاي بحران سازان مي-شود، به بحران هاي اجتماعي هم گفته مي-شود. 👈در نتيجه گاهي به معناي امتحان استفاده مي-شود و گاهي به معناي -هاي اجتماعي و گاهي هم به معناي عذاب است. همه-ي اين معاني به خاطر مفهوم اوليه (ف ت ن) يعني سوزاندن است. بالاخره عده اي در آشوب هاي اجتماعي عده-اي مي-سوزند، از بين مي-روند، در عذاب و در امتحان بالاخره عده-اي مي سوزند و از بين مي-روند. 💠عرض كرديم كه اين طلا را مي-گدازند و مي-سوزانند تا عيار آن مشخص شود كه 18 عيار است يا 20 عيار يا 24 عيار. در اينجا مراد از ، معناي دوم است يعني آشوب-هاي اجتماعي؛ كه انسان بايد موضع گيري و واكنشي داشته باشد، واكنشي كه انسان را سلامت از اين بحران به مقصد برساند و از ناحيه-ي اين بحران آسيبي به انسان مؤمن نرسد. مؤمن مدبر، انساني كه با خداست هم در حوزه-ي فردي برنامه ريزي دارد و هم اجتماعي؛ بايد حواسش جمع باشد كه در هاي اجتماعي و كه امروزه بيشتر در جوامع ما مورد مشاهده است، بحث احزاب و گزينش ها و و رياست ها و مقاماتي كه مي-آيند و مي-روند، در اينگونه از امور انسان بايد هوشمندانه عمل كند، منتهي شتر را به اين خاطر عنوان كرده است كه براي عرب آن زمان محسوس و ملموس بوده است. 💠يكي از ويژگي هاي سخنران خوب اين است كه به اندازه-ي گنجايش مخاطبش حرف بزند و اگر مثالي مي-خواهد بزند براي آسان سازي محتوايي كه مي-خواهد مخاطبش دريافت كند، آن مثال بايد به گونه-اي باشد كه براي مخاطبش مأنوس و محسوس باشد يعني اگر عليه السلام با اعرابي صحبت مي-كند كه آنها مركبشان و دامداريشان و سرمايه-ي اصلي زندگيشان شتر است و هميشه با شتر زندگي مي-كنند باربري با انجام مي-گيرد و غذايشان با شير شتر است. بالاخره يك عنصر محسوس و ملموسي را حضرت بيان مي-كند. مي-فرمايد كه در فتنه هاي اجتماعي حواستان را جمع كنيد و عمل كنيد يعني اينكه نه آلوده شويد و نه كسي را آلوده كنيد؛ چون عرض كرديم در آشوب-هاي اجتماعي نوعي آلودگي و وجود دارد و سعي كنيد از آلودگي هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي پرهيز كنيد. هوشمندانه عمل كردن يعني مثل بچه شتر دو ساله باش كه نه به كسي سواري مي-دهد و نه به كسي شير. @sebqat14
✍🏻ادامه.... ✔️ضرع: به معناي نرمي و رامي است و چون سينه-ي نرم است و به راحتي دوشيده مي-شود به اين جهت به سينه-ي شتر، ضرع گفته مي-شود. و اگر گاهي در آيات و روايات عنوان آمده است كه هدف از عمومي تضرّع است، تضرع به معناي فروتني و خاكساري و نرمي است. 💠پس حضرت مي-فرمايد در بحران هاي عمومي و آشوب هاي اجتماعي نه به كسي سواري بده و نه به كسي شير بده؛ يعني هيچگونه زمينه-اي براي اينكه در اين بحران ها از تو سوء استفاده كنند، در تو وجود نداشته باشد. گاهي آدم حواسش نيست بالاخره در اين بحران هاي انتخاباتي رأي دادن به شخصي، ليستي، گروهي و ... سبب اقتدار گروهي مي-شود و آن گروه تصميمي مي-گيرد يا فردي مي-آيد مثلا رئيس جمهوري مي-آيد و تصميمي مي-گيرد و جامعه را به انحطاط و سقوط مي-برد. ❌در جامعه هاي امروزي مشاهده مي-كنيد كه مثلا سياست كم جمعيتي را دنبال مي كند و بعد نتيجه-ي اين كم جمعيتي شايد در مرحله-ي اول به حسب ظاهر با شعارهاي فريبنده: ما امكانات كمي داريم، اگر جمعيتمان زياد شود اين امكانات نمي-تواند به آن جمعيت رسيدگي كند، و جمعيت فقيري به وجود مي-آيد به حسب ظاهر استدلال-هاي خوبي است و ما نمي-توانيم مديريت كنيم ولي بعد از 10 سال، 20 سال معلوم مي-شود كه چه جنايت بزرگي انجام شد و كشور رو به پيري مي-رود و قدرت عمومي كشور رو به زوال حركت خواهد كرد. اين ها و بحران هاي اجتماعي است، بالاخره حواستان را جمع كنيد كه وقتي مي-خواهيد به كسي، ليستي يا گروهي رأي دهيد، اين ها را لحاظ كنيد. 🔺حضرت يك هشدار اجتماعي بيان مي-كنند كه در هاي اجتماعي بايد تيزهوش باشيد بايد ژرف نگر و دقيق باشيد و هرگز گول ظواهر و شعارها و پوسترها را نخوريد چون در پوستر ها و حرف هاي خوب و فريبا و فريبنده-اي مي-زنند اما در عمل كارهاي ديگري مي-كنند«كُن في الفتنه كابن اللبون لا ظهر فَيُركَب و لاضرع فَيُحلَب»؛ در بحران هاي اجتماعي مثل شتر دو ساله باشد كه اين شتر دو ساله هيچگونه سودي به كسي نمي رساند نه سود باربري و نه سود شير دهي. 🔺حواسمان باشد در بحران هاي سياسي اجتماعي آلوده نشويم؛ ويروس و قدرت و و گروه فلان ما را نگيرد و از مسير سعادت و عبوديت ما را باز ندارد؛ انسان آفريده شده است تا بنده-ي خدا باشد؛ هم در حوزه-ي ارتباطات فردي و هم در حوزه-ي ارتباطات اجتماعي، بايد اصل اوليه سلامت و سعادت انسان در سايه-ي باشد؛ اگر در رفتارهاي اجتماعي توانست اين اصل را محافظت كند، او در مسير صراط مستقيم حركت مي-كند و گرنه از صراط مستقيم منحرف شده و يك ويروسي در جان او افتاده است، بايد سريعتر اين را از جان خودش بيرون كند و در مسير مستقيم برگردد و به سوي سلامت و سعادت دو جهاني حركت كند. «غفر الله لكم و لنا» «والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»@sebqat14
انّا لله وَ انّا الیهِ راجِعُونَ ارتحال عالم عامل متهجّد *حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ زین العابدین ذوالفقاری اصفهانی* را به پیشگاه حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و حوزه های علمیه و بیوتات مراجع عظام تقلید و روحانیت و همه دوستداران علم و عمل تسلیت عرض میکنم. ایشان عمر شریفش را در اطاعت و عبادت خدای رحمان و خدمت به امام راحل و حضرات آیات اراکی و بهجت (رضوان الله علیهم) سپری کرد. با توجّه به بحران بیماری کرونا هیچ گونه مراسمی برگزار نخواهد شد. از همه عزیزان انتظار می رود که روح آن مرحوم مغفور را مهمان نماز لیله الدفن و تلاوت آیاتی از قرآن مجید بفرمایند. إِنَّ فِي اللهِ خَلَفاً مِنْ كُلِّ هَالِكٍ وَ عَزاءً مِنْ كُلِّ مُصِيبَةٍ وَ دَرَكاً مِمّا فاتَ. ارادتمند و ملتمس دعای خیر شما عزیزان مجید حیدری فر
جلسه پرسش و پاسخ هم اكنون در گروه پرسش و پاسخ👆👆👆👆در محضر استاد ارجمند به صورت مستقيم هستيم
https://eitaa.com/joinchat/709754933Ge89a857555 👆👆👆پرسش از استاد محترم👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سبقت در معنويت را در كانال زير دنبال كنيد 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/908263476C117079a80a ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ استيكرهاي مربوط به عليه السلام👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تقریرات خارج فقه
، جلسه دوم روز چهارشنبه(1399/03/28).25 شوال🏴🏴سالروز شهادت امام صادق عليه السلام🏴🏴 ♻️«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» با سلام و ارادت خدمت همه-ي عزيزان در مسجد سبقت در معنويت؛ بناشد كه چهارشنبه-ها در خدمتتان باشيم با شرح سخنان امام علي عليه السلام در نهج البلاغه. در هفته ي قبل حكمت يكم را بحث كرديم كه روش شناسي برخورد در بحران هاي اجتماعي بود كه امام علي عليه السلام به عنوان اصل اساسي در بحران هاي اجتماعي به اصل هوشمندي و بصيرت اشاره كردند كه اگر كسي با هوشمندي و بصيرت رفتار كند مي تواند از آتش فتنه عبور كند وگرنه در آتش فتنه خواهد سوخت و ويروسي خواهد شد. ✍🏻اما در حكمت دوم وجود نازنين امام علي عليه السلام به به برخي از رزائل اخلاقي و ضدّ ارزش ها اشاره مي كنند. 💠ترجمه-ي سطحي از حكمت دوم نهج البلاغة: 🔹« أَزري بِنَفْسِهِ مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» كسي كه لباس طمع پوشيده باشد و با اين صفت زندگي كند،‌ مُهر خواري و پستي بر پيشاني خود نهاده است. 🔹« و رَضِيَ بالذّلّ مَن كَشَف عَن ضُرّهِ» كسي كه سختي ها و مشكلات خود را براي ديگران برملاء و آشكار كند، مُهر پستي بر پيشاني خود زده است. 🔹«وهانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنّ أَمَرَ عَلَيْها لِسانَهُ» كسي كه اختيار خودش را از عقل رها كرده و به نفس اعطاء كند و زبان او حاكم بر وجود او باشد، او مهر پستي بر پيشاني خودش زده است. 👈در حقيقت امام علي عليه السلام به 3 رزيله ي اخلاقي اشاره مي كند كه سبب خواري و پستي انسان مي شود. 💠خدا انسان را به گونه اي آفريده است كه از هر گونه نقص و نقيصه بدش مي آيد و نسبت به كمال و كامل، گرايش دارد؛ ويژگي هاي فطري انسان را وقتي ملاحضه مي كنيد، مي بينيد كه ويژگي هاي دو جانبه اي در او وجود دارد: كمال گرايي و كامل پسندي و نقص ناپسندي و ناقص ستيزي است. 🔹هيچ انساني نسبت به كمال و كامل بدون موضع نيست، همواره همه-ي انسان نسبت به كمال و كسي كه اين كمال را دارد، گرايش و رغبت دارند. 🔺از آن طرف نسبت به نقص، كسي يا چيزي كه داراي نقص است، انسان نسبت به آن ميل و رغبت ندارد. اين ويژگي فطري انسان است. 🤔حضرت مي فرمايد: حالا كه شما دوست داريد كامل باشيد و نسبت به نقص و ناقص نفرت داريد پس چرا خودتان را در مسير كمال و كامل هدايت نكنيد و در مسير و نقص و ناقص بيفتيد. اين سه صفت كه انسان را به نقص و خواري و پستي و فرو مايگي مي رساند و انسان را از مقام انسانيت سرنگون مي كند را بيان مي-كند، ✅مي فرمايد كه اگر اين سه صفت را داشته باشيد، ذليل مي شويد. خوب دوست داريد ذليل شويد؟! كدام انساني دوست دارد ذليل باشد؟ هيچ كس؛ همه دوست دارند عزيز باشند چون عزّت كمال است و ذلّت نقص است. ✅انسان به لحاظ فطري كمال طلب و نقص گريز است، همه-ي ما انسان-ها دوست داريم سربلند و سرافراز باشيم و دوست نداريم ذليل و مغلوب و شكست خورده باشيم. 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
هدایت شده از تقریرات خارج فقه
. ✍🏻امام علي عليه السلام (درحكمت دوم نهج البلاغه) مي-فرمايد: اگر مي خواهيد سربلند باشيد و عزيز و اگر مي خواهيد ذليل و خوار و فرومايه نباشيد، از اين سه صفت خودتان را نجات دهيد: ❌صفت يكم: طمع ورزي است. اگر كسي حرص و آز در او باشد و طمع هاي مختلفي از جمله: طمع به شهوت و شهرت و رياست و قدرت و ....داشته باشد، طمع انسان را به ذلّت مي-كشاند، اين حرف گزافه نيست به خاطر اينكه اگر كسي طمع قدرت دارد ،براي رسيدن به قدرت خيلي جاها بايد از شخصيت خود فاصله بگيرد، بايد از عزّت خودش فاصله بگيرد، بايد اطاعت ها و تملق ها و چاپلوسي-ها و تعريف هاي بي خود و بي موردي انجام دهد. 👈بالاخره كسي كه مي خواهد به قدرتي برسد، يك سلسله اقتضائاتي دارد يكي از اين اقتضائات، اطاعت-ها و تملق-ها و تمجيد-ها و تعريف-هاي بي مورد است. اين ها نشان دهنده-ي خواري انسان است. ❌صفت دوم: راز دار نبودن. عزيزان من ، سعي كنيد اگر مريضيد و بيماري داريد، بپوشانيد؛ اگر مشكل اقتصادي داريد، بپوشانيد؛ اگر مشكل اجتماعي و فرهنگي و سياسي و...داريد، بپوشانيد. سعي نكنيد مشكلاتتان را بنشينيد و به همه بگوييد، هر مشكلي داريد، بپوشانيد، چون مخاطب هاي شما يا دوست شما هستند يا دشمن شما؛ اگر دوست شما هستند، نهايت اين است كه همدردي كنند و كاري از دستشان بر نمي آيد. ولي اگر دشمن شما باشند چي؟ آنان از اين فرصت استفاده مي كنند براي سركوب شما، خوار و ذليل كردن شما و به زمين زدن شما. 🌕همانطور كه خدا نسبت به بندگانش ستار است نسبت به خودش هم ستار است؛ هيچكس نمي داند خدا يعني چي؟ خدا يعني كي؟ حتي انبياء و رأس انبياء(حضرت محمد صلي الله عليه و آله)، نمي دانند حقيقت خدا چيست؟. خدا حقيقت خودش را به هيچ كس نشان نداده است.🌕 🌑خوب بندگان خدا هم بايد اين صفت را از خدا ياد بگيرند و ستاريّت داشته باشند، همه چيز را همه جا نگويند، مشكلات خود را به همه كس نگويند. چرا كه بازگويي مشكلات و سختي ها نزد دوستان نهايت همدردي است ولي دشمنان سركوفت است.🌑 ❌صفت سوم: حكومت زبان انسان بر او 📗در روايتي از وجود نازنين امام سجاد عليه السلام وارد شده است: انسان شب كه مي خوابد در خواب راحت است و در خواب تكليفي ندارد نه اطاعتي و نه معصيتي. اما صبح كه از خواب بيدار مي شود، زبان او از اول صبح با اعضاء-ي بدن صحبت مي كند كه آقا يا خانم پا و دست و گوش و چشم حال شما خوب است. حضرت مي فرمايد كه همه ي اعضاء جواب مي دهند كه اگر تو بگذاري ما راحت هستيم، يعني هر ببلايي كه سر دست و گوش و چشم و پاي انسن مي آيد عمدتاً 70 تا 80% بلاها، تقصير زبان است، 🔺حرف نامربوط مي زند، كتك مي-خورد؛ حرف نامربوط مي-زند، مشكل مالي پيدا مي-كند؛ حرف نامربوط مي-زند، مشكل سياسي پيدا مي كند؛ حرف نامربوط مي زند، مشكل خانوادگي پيدا مي كند. 📚ببينيد كه حرف زدن خيلي مهم است، بزرگان ما در كتاب هاي اخلاقي، گاهي 70 گناه را شمرده اند، مرحوم فيض در كتاب المحجة البيضاء و الوافي برشمرده است. 👈حواسمان جمع باشد و اختيارمان را دست زبانمان ندهيم، زبان انسان را بي حرمت مي كند چون هيچ مهار و ترمزي ندارد؛ گاهي بعضي از عوام حرف دقيقي مي زنند: چرا خدا به انسان دو لب داده است براي اينكه تا اين لب ها باز نشوند زبان قدرت تكلم ندارد، تا وقتي كه مصلحت اقتضاء نكرده، در ِ دروازه ي دهان باز نشود و زبان به كار گرفته نشود. 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
✍🏻آره عزيزان من امام علي عليه السلام (در حكمت دوم نهج البلاغه) سه تا رزيلت را بيان مي-كند، خوب طبيعتاً طرف مقابل اين رزائل فضيلت است. ✅اگر مي-فرمايد شما لباس طمع نپوشيد يعني لباس قناعت بپوشيد، لباس قناعت عزّت مي آورد. ✅اگر مي-فرمايد سختي ها و مشكلاتتان را به ديگران نگوييد، ستار بودن نوعي امنيّت مي آورد ✅اگر مي-فرمايد زبانتان را بر خودتان حاكم نكنيد و آن را مهار كنيد و كنترل شده و مديريت-شده حرف بزنيد، چون حرف-هاي مديريت شده، سرفرازي و عزّت و موفقيّت مي آورد 🔵نتيجه گيري ◾️« أَزري بِنَفْسِهِ مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» ♻️آن كسي كه لباس طمع پوشيده، خودش را خوار و ذليل كرده است. «شِعار» در مقابل«دِسار» است،(يا ايها المدّثِّر) شعار لباسي است كه انسان از رو مي پوشد. لذا مي فرمايد: « مَن اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ» يعني لباس طمع پوشيده است. ◾️« و رَضِيَ بالذّلّ مَن كَشَف عَن ضُرّهِ»، رضايت به خواري و ذلت داده است كسي كه سختي ها و مشكلاتش را براي ديگران بازگو كند. ◾️«وهانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنّ أَمَرَ عَلَيْها لِسانَهُ»، اگر اختيار كسي از دست عقلش خارج شود و به دست نفسش سپرده شود و زبان بي-ترمز بر او حاكم شود، او مهر پستي و خواري بر خودش زده است. 🤔🤔🤔حواسمان را جمع كنيم و از اين رزائل جدا شويم؛ از رزيلت طمع و افشاگري اسرار و پرگويي جدا شويم و در طرف مقابل به فضيلت قناعت و خودنگه داري و مديريت زبان آراسته شويم تا إن شاءالله جزء بندگان خوب خدا شويم. إن شاء االله جزء بندگان خوب خدا شويم. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته 🌿همراه ما باشيد در محضر 🕋مسجد سبقت در معنويت @sebqat14
🏴🏴براي شنيدن صوت جلسه دوم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از استاد حیدری فر دامت برکاته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز چهارشنبه👇 💠«اََللّهُمَّ احْرُسْنا بِعَیْنِکَ الَّتی لا تَنامُ، وَ رُکْنِکَ الَّذی لا یُرامُ وَ بِأَسْمائِکَ الْعِظامِ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَاحْفَظْ عَلَیْنا مالَوْ حَفِظَهُ غَیْرُکَ ضاعَ، وَاسْتُرْ عَلَیْنا ما لَوْ سَتَرهُ غَیْرُکَ شاعَ وَاجْعَلْ کُلَّ ذلِکَ لَنا مِطْواعَاً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ، قَرِیبٌ مُجیبٌ»💠 مسجد سبقت در معنویت 👇👇👇 @sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم وضو گرفتن آیت الله سیستانی با یک لیوان آب 🌀 انشالله از همین لحظه تصمیم بگیریم به این شکل وضو بگیریم تا کمک بزرگی به صرفه جویی آب کرده باشیم. مسجد سبقت در معنویت 👇👇👇 @SEBQAT14
هدف از آفرينش انسان چيست؟👆👆 https://eitaa.com/sebqat14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سوم در تاريخ دوشنبه(1399/05/09). 💠«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با سلام و درود خدمت عزيزان سبقت در معنويت ✍🏻با توجه به اينكه در قرار داريم، اين هفته را به عنوان كرامت تقديمتان مي كنم. 📚در قرآن مجيد در آيه 70 سوره اسراء انسان را داراي سرمايه كرامت معرفي مي كند: «ولقد كرّمنا بني آدم» ما به انسان كرامت داديم؛ نشانه-ي اينكه ما به انسان ها سرمايه كرامت داديم چند چيز است: 1️⃣يكي اينكه: «و حملناهم في البر و البحر» قدرت فوق العاده اي به انسان عنايت كرديم كه مي تواند در خشكي و دريا به پيمايش راه به و بپردازد و صحرا و دريا را تسخير كند يعني قدرت تصرّف در كره-ي زمين؛ خوب حالا اگر قدرت تصرّف در كره-ي زمين دارد نتيجه-ي آن چه خواهد شد؟ 2️⃣دوم: «و رزقناهم من الطيّبات»؛ نتيجه-ي قدرت تصرّف اين است كه از روزي هاي پاك و پاكيزه برخوردار خواهد شد. 3️⃣سوم: «و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفضيلاً» و نتيجه اين ي ، برتري در جهان هستي خواهد شد. خوب اين آيه هفتادم سوره مباركه اسراء راه را براي ما باز مي كند كه دهه ي كرامتي كه با ولادت عليها السلام آغاز مي شود و با ولادت پايان مي يابد، ضمن تبريك اين دهه خدمت عزيزان در مورد اين كرامت با هم گفتگو كنيم كه ببينيم اين: ❓سرمايه كرامت در زندگي انسان چه نمودها و بركاتي بايد داشته باشد؟ وقتي به روايات مراجعه مي كنيم، ويژگي هايي را مي بينيم كه در حقيقت از خروجي هاي سرمايه ي كرامت سخن مي گويند: 💎«الكريم من بدأ بإحسانه» كسي است آغازگر احسان است. 💎«الكريم من جاز اسائة باحسان» كسي است كه در برابر بدي، خوبي مي كند. طبيعت ما انسان ها اين است كه در برابر بدي بدي كنيم ولي با توجه به سرمايه ي كرامت كه از ويژگي ها فطري و خدادادي انسان است، مي فرمايد در برابر بدي، خوبي كنيد. 💎گاهي مي فرمايد: الكريم من جاد بالموجود» كسي است كه از هرچه دارد در راه خدا انفاق مي كند و سخاوت و جود دارد، اينجوري نيست كه بگويد: من نياز دارم و نياز خودم مقدم بر نياز ديگران است، نه اگر بخشي از نياز ديگران را با نياز خودش تلفيق مي كند. 💎گاهي مي فرمايد: « الكريم من سبق نوالُه سؤالَه» انسان مي داند كسي نياز دارد اما منتظر است كه او اظهار نياز كند، نه. انسان هاي به آبروي انسان هاي نيازمند، احترام مي گزارند و به گونه اي رفتار مي كنند كه قبل از آنكه آنان اظهار نياز كنند، اينان خود را نشان دهند، احسان و انعام خود را نشان دهند. 💎در بعضي روايات آمده است: «الكريم مَن تجنَّب المحارم و تنزَّه عن العيوب»، كريم كسي است كه خدا را به رسميت مي شناسد، را به رسميت مي شناسد و از آنان فاصله مي گيرد، كسي است كه هيچ عيبي نداشته باشد و از عيوب پيراسته و پاكيزه باشد. 💎گاهي مي فرمايد: «الإحسان زُخرٌ و الكريم مَن حازَه» كريم كسي است كه گاوصندوق و حساب خاصي براي احسان و انفاق هاي مالي داشته باشد كه معيّن و مشخَص باشد. در قرآن مجيد هم چند جا آمده است كه انسان هاي خداگونه آنان هستند كه «الذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم». با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻من روي دو نكته تأكيد مي كنم كه در بعضي روايات آمده است: 💎«الكرم وفاءٌ»، اصلا كرامت يعني وفا؛ وفا هم يعني گرفتن؛ اگر به ما مي گويند وفادار باشيد يعني پيمانهايي كه با خدا بستيد، پيمانهايي كه با خودتان بستيد و پيمانهايي را كه با مردم بستيد را بگيريد و محكم نگه داريد و به آنها پايبند باشيد و برخلاف آنها عمل نكنيد. 🤔خوب حالا من از شما سؤال مي كنم، وفاداري در برابر خدا يعني چه؟ مگر ما دربرابر خدا پيمان بستيم؟ ✔️بله، ما در 📚سوره ي مباركه ي اعراف فرمود ما اين انسان ها را وقتي خواستيم بيافرينيم، همه را يكجا جمع كرديم كه «ألستُ بربِكُم» آيا من به عنوان مدير و مدبِّر و مالك هستي شما هستم يا نه؟ ✔️همه گفتند: «بلي»، اقرار كرديد كه بله ما ربوبيّت تو را قبول داريم، ربّ يعني مالك و مدبِّر؛ هم تو آفريدگار ما هستي و هم پروردگار ما هستي و هم آموزگار ما هستي؛ 👈 خوب پس در نتيجه با خدا پيمان بسته ايم كه با او باشيم؛ در 📚سوره مباركه ياسين مي فرمايد: « و لم أعهد إليكم يا بني آدم ألّا تعبدوا الشيطان و أن اعبدوني هذا صراط ٌمستقيم» ما با خدا پيمان بستيم كه به او بله بگوييم اما در عمل به شيطان بله مي گوييم؛ پس انسانهايي كه در مسير عبوديت قرار دارند، انسان هاي كريم هستند، انسانهايي كه خدا را به عنوان آفريدگار و پروردگار و آموزگار خود مي دانند، كريم هستند. پس ويژگي هاي انسان كريم اين است كه خداشناسند و در پيشگاه او خضوع و خشوع دارند. 🍎🍏همچنين در برابر پيمانهايي كه بامردم مي بندند؛ ما در حوزه-ي خانواده، يكي از مشكلاتمان همين است، پدر و مادر نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به پدر و مادر، زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به همسر، برادر نسبت به برادر و خواهر نسبت به خواهر، خيلي وقت ها با هم ديگر پيمانهايي داريم ولي نسبت به آن ها پايبند نيستيم. ⭕️يكي از مشكلاتي كه در خانواده ها به وجود مي آيد و گاهي به طلاق سفيد يعني طلاق عاطفي يا به طلاق رسمي مي انجامد، مسئله همين است. اگر كرامت نسبت به زن و شوهر باشد يعني وفاداري به پيماني كه با همديگر بسته اند، وجود داشته باشد، هر كس وظايف و حقوق خود را بداند و به آن ها عمل كند و پايبند به آن تعهدي باشد كه در پيوند ازدواج به همسرش داده است، خوب قهراً هيچ وقت طلاق پيش نمي آيد. 🌸💚ما در حوزه-ي خانواده بيشتر به حوزه ي رفاقت نياز داريم، زن و شوهر هنگام عقد با هم پيمان رفاقت بستند، رفاقت از رِفق است و رفق يعني همراهي و همدلي و همسري و همفكري، كه با همديگر زندگي سعادتمند و همراه با صفا و صميت را براي خود و فرزندان فراهم كنند.💚🌸 با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻يكي ديگر از بركاتي كه براي كرامت در روايات آمده است: 📚💎«ثمرة الكرم صلة الرحم»؛ اين است كه انسان نسبت به خويشان و بستگان اهل باشد. صله مثل عده است كه در اصل وعد بوده است و با حذف «واو » در اول و جايگزيني «ة» در آخر، اينگونه شده است، صله هم در اصل «وصل» بوده است كه تبديل به «صلة» شده است. ♻️يعني رابطه-ي بين خويشاوندان را رعايت كند و اهل وصل باشد نه فصل. رابطه گاهي عاطفي است و گاهي مالي است و گاهي امنيتي و سياسي و اجتماعي است. اهل كرامت نسبت به بستگان خود بي توجه نيستند؛ در حقيقت اين هم بر مي گردد به همان«الكرم وفاءٌ»، يعني انسان وقتي با برادر و خواهر و برادرزاده و خواهرزاده-ي خود كه از يك رحم محسوب مي-شوند، بالاخره يك پيوند صميمانه-اي بايد داشته باشند. ❌⁉️چرا برادر با برادر رفيق نباشد و رقيب باشد؟! چرا خواهر با خواهر نبايد باشند و رقيب مي شوند؟! چرا خير همديگر را نخواهند؟ چرا براي كمال و تكامل همديگر همكاري و دعا نكنند؟! چرا خواستار سلامت و سعادت همديگر نباشند؟! چرا بايد ما خبردار شويم كه بعضي از برادر و خواهرها هستند كه چند سال است همديگر را نديدند؟⁉️⁉️ چرا؟ چونكه پدرشان به رحمت خدا رفته و اينان بر سر ارث دعوا كرده اند و اين پيوند صميمانه اي كه بايد ميان خواهر و برادر باشد، به دليل مسائل مالي از بين رفته است. نه خير انسان هاي كريم اينگونه نيستند. 👈♻️حالا شما همه-ي اين ويژگي ها را در خاندان كرامت كه خاندان عصمت و طهارت يعني محمد و آل محمد صلوات الله عليهم ، پياده كنيم؛ وجود نازنين سلام الله عليها و وجود نازنين سلام الله عليه، كه است. بايد ببينيم اين عزيزان چگونه به عنوان الگوي كرامت معرفي شده اند. 🎙از حضرت پرسيدند: آيا براي مردم قم، عليها السلام كفايت مي كند؟ ايشان فرموده بودند: براي شفاعت مردم ، مرحوم آيت الله كه در شيخان قم دفن است، كفايت مي-كند، شفاعتش براي كل مؤمنين و كل شيعيان اهل بيت عليهم السلام كفايت مي كند. ❓چرا ما در ماه رمضان در دعاها مي خوانديم«اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمين، اللهم اشف كلَّ مريض و...»؟ به صورت دسته جمعي دعا مي كرديم. بله عزيزان من، عليه السلام مظهر كرامت است. شما خودتان بهتر از من تجربه داريد 🎙باز وجود نازنين مي فرمود: اين امام آنقدر رحمت و رأفت و كرامت و صميميت دارد كه آدم وقتي به حرم حضرت وارد مي شود اين معنا را حسّ مي كند. بياييد ما هم در دهه-ي كرامت، اهل باشيم. ✅مهم ترين ويژگي اهل كرامت، خضوع و خشوع در پيشگاه خدا، خدا را وليّ نعمت خود دانستن، بخشنده و بخشاينده بودن، براي حلّ مشكلات پيشگام بودن و بندگان خدا به ويژه نيازمندان را عائله-ي خدا و خانوداه ي خدا و فرستاده ي خدا دانستن است. 🌐ما هم كريم باشيم و إن شاءالله در دهه-ي كرامت يكي از ويژگي هاي اخلاقي كه عرض كرديم وفاداري است، الگوي كار كريمانه قرار دهيم؛ وفادار باشيم؛ هم به پيمانهايي كه با خدا بستيم وفادار باشيم؛ وقت، نماز شب، هم واجبات و هم مستحبّات؛ هم تلاوت قرآن و هم دستگيري از نيازمندان؛ 💚عزيزان من، هر جاي قرآن كه دستور به عبادت و بندگي آمده است در كنارش دستور به خدمت خلق آمده است، هر جا گفته«اقيموالصلاة» در كنارش گفته«و آتواالزكاة» يعني معلوم مي شود بندگي خالص براي خدا بايد توام با خدمت خالص براي بندگان خدا باشد. موفق و مؤيد باشد. إن شاءالله از خاندان كرامت بهره بگيريد، كرامت خودتان را سودآور سازيد كه روز قيامت فقط همين بدرد مي خورد. غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. با كليك بر لينك زير عضو 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
🎙براي شنيدن صوت به كانال زير مراجعه كنيد....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، جلسه سوم روز چهارشنبه(1399/04/11). نهم ذي القعده سال 1441 قمري🌺 🕊«أعوذبالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم إلي يوم الدين، آمين رب العالمين» ✋با درود و تحيت خدمت هم مسجدي-هاي عزيزم، برادران و خواهران عزيز. چهارشنبه-ها درس داريم؛ در حكمت يكم و دوم با موضوع روش برخورد با فتنه-هاي سياسي و اجتماعي و شناخت ضد ارزش-ها در خدمت شما بوديم. ✍🏻حالا در ترجمه و شرح حكمت سوم نهج البلاغه در خدمت شما هستيم. 📚قال الامام علي عليه السلام: 🔻«البخل عارٌ»، بخيل بودن و دست گشاده نبودن و دست بسته بودن، عيبي بزرگ است. 🔻« و الجبنُ منقصةٌ»، ترسيدن و اهل ترس بودن يك نقصان و كمبود است. 🔻« و الفقرُ يُخرس الفطِنَ عن حجّتِهِ»؛ انساني كه تهي دست و فقير است در اقامه-ي برهان و گفتن سخن مستدلّ كم مي-آورد. 🔻« و المقلُّ غَريبٌ في بَلْدَتِهِ» و انسان فقير حتي در شهر و آبادي و روستاي خويش هم غريب است. در اين حكمت عليه السلام در حقيقت دو ضد را بيان مي كند و توضيح مي دهد و ضد ارزش سوم رابه صورت تحليلي ذكر كرده اند؛ 1️⃣اول مي فرمايد: «البخل عارٌ»؛ بخيل بودن در مقابل سخيّ بودن است؛ در مقابل است؛ انساني كه اهل سخاوت و كرامت و جود و گشاده دستي است يعني هم خودش از نعمت هاي الاهي استفاده مي كند و هم ديگران را در استفاده از اين نعمت ها شريك مي داند؛ يعني خودش را مالك نعمت ها نمي داند و بلكه امانت دار نعمت ها مي داند و مردم و بندگان خدا را عائله و خانواده ي خدا مي داند و براي آن ها هم سهمي از اموال خودش قرار مي دهد؛ «والذين هم في اموالهم حقٌ معلوم للسائل و المحروم»؛ مي خواهد بفرمايد كه اهل سخاوت بودن يك حُسن است و اهل بخل بودن يك عيب است. ❓انسان اگر بخواهد به بررسي عيوب بپردازد كه چه كار و صفتي زشت و چه كار و صفتي خوب است؟ ✅ عليه السلام در مقام يك معلِّم اخلاق مي فرمايد: كه بخل صفتي زشت است. گاهي بخيل به قول شاعر به جايي مي رسد كه: 💢«نه خورد خورد نه كس دهد///گَنده كند به سگ دهد». 💢 2️⃣دومين ضدّ ارزشي كه در اين سخن حكيمانه-ي عليه السلام آمده است،« والجبن منقصَةٌ»؛ ترسيدن يك كمبود است. ببينيد ترس يك امر طبيعي است؛ نسان در برابر اموري كه احساس خطر مي-كند، حالتي نفساني دارد، آن حالت نفساني و دروني را كه دربرابر خطر براي خود ترسيم مي كند را «ترس» مي گويند. چرا كه ترس يكي از سرمايه هاي الاهي است؛ اگر اين سرمايه نبود و اگر انسان در مقابل خطرها احساس خاصّي نداشت و براي مراقبت و حفظ نفس خودش تلاشي انجام نمي داد چه بسا نفسش از دست مي رفت و آسيب هايي فراواني بر او وارد مي شد. 💠پس چطور شده كه حضرت مي فرمايد: «الجبن منقَصَةٌ»؛ معلوم مي شود كه ما دو نوع داريم: يكي ترس ممدوح و ديگري ترس مذموم. 🔰ترس ممدوح اين است كه انسان خطر شناس باشد و دربرابر خطرهايي كه وجود او را، آبرو و جان و ناموس او را تهديد مي-كند، واكنش نشان دهد. 🚫اما ترسي هست كه انسان را از رويكرد انجام وظايف باز مي دارد، ترسي كه انسان را از مسير صراط مستقيم خارج مي-كند و انسان به وسيله-ي آن به گناه مي-افتد؛ از ترس اينكه مبادا مثلاً زندگي آينده-اش خراب شود، رويكرد به و و پس اندازهاي روي مي-آورد براي اينكه ترس از آينده-ي خودش و بچه هايش دارد، كارهايي انجام مي دهد كه مطابق با اصول شريعت نيست. حضرت اين را نقص مي داند. ⏫آن ترسي را كه خدا به صورت جبلّي به عنوان يك سرمايه به انسان داده است كه خطرشناس باشد و دربرابر خطر احساس مسئوليت كند و براي گريز از خطر و آسيب هايي كه ممكن است به او برسد، برنامه ريزي كند، نقص نيست بلكه كمال است. ⏬اما آن ترسي كه انسان را از مسير عبوديّت بيرون كند و او را از مسير خداگونه زيستن و پاك زيستي بيرون كند و رويكرد به آلايه ها و گناه داشته باشد، ترس منقصت است. جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻در جمله-ي بعدي(سوم) مي-فرمايد: 3️⃣«الفقر يخرسُ الفَطِنَ عن حجّتِهِ»؛ و نداري و تهي-دستي، انسان زيرك و باهوش را-فطن يعني و زيرك- در حرف زدن و در برهان و دليل آوردن كُند مي-كند؛ يعني ♨️ بليّه اي است كه اگر كسي دچار آن شد، حرفش به كرسي نمي-نشيند ولو اينكه حرفش منطقي و حسابي باشد.♨️ ❌ يكي از برداشت هاي بد ما اين است كه انسان-هاي را كه توانمند هستند و جزء به شمار مي-روند را آدم حسابي و هوشمند و دانا قلمداد مي-كنيم و آن كساني را كه نادار و ناتوان و تهيدست و فقير هستند را-به لحاظ هوشي- عقب افتاده و ناتوان تلقي مي-كنيم. و مي گوييم اگر هوش و عقل درست و حسابي داشت، دنبال كار و سرمايه اي مي-رفت و بالاخره بساطي براي خود به پا مي-كرد.😔 به اين حوزه-ي اجتماعي اشاره مي-كند. ✅فقر، عيب نيست، چرا كه همه-ي انبياء فقير بودند، شما در سرگذشت انبياء بخوانيد، هيچ يك از ايشان، جزء اغنياء نبودند و مدت-هاي فراواني در فقر زندگي كردند. شما زندگي خود اكرم صلي الله عليه و آله را ملاحضه بفرماييد، در 13 سال (بعد از هجرت) و در 10 سال (بعد از هجرت)، اينكه در مدينه حكومتي تشكيل داده بود و بالاخره رئيس يك حكومتي بود و اين حكومتش به تدريج جزيرة العرب را تسخير كرد و بعد از آن حوزه-ي استحفاظي بسيار بزرگي داشت؛ ❓اما آيا به لحاظ مالي انسان توانمندي بود يا متوسط يا فقير؟ اين سرمايه داري-هايي كه امروزه بت و باب شده است! اين فقر عيبي ندارد لذا «الفقر فَخري». البته معنايش اين فقر نيست، ممكن است اين هم باشد. اين جمله-ي «الفقر فخري» كه در بعضي از روايات آمده است، اقرار نيازمندي دربرابر خداست، خدا صمد و بي-نياز است و انسان فقير و نيازمند است؛ سراسر وجود انسان نياز است؛ اين اقرار يكي از افتخارات انسان است كه دربرابر خداي بي-نياز اقرار به نيازمندي كند. 👌👌 👈اين فقري كه در اين حكمت ذكر شده است، است؛📭 يعني اگر كسي به لحاظ مالي تنگدست و باشد، در امور سياسي و اجتماعي حرفش خريدار ندارد، حتي مي خواهد حرف مستدلّ و برهاني بزند ولي اين حرف خريدار ندارد.😔 جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
✍🏻ادامه........ 4️⃣بعد(در جمله چهارم) مي فرمايد: « و المقلّ غريبٌ في بَلدَتِهِ»؛ متأسفانه يكي از نگاه-هاي بد ما اين است كه انسان هاي كم توان و تهيدست را به حساب نمي آوريم؛ مي فرمايد كه انسان حتي در روستاي خودش، درآباداي و شهر خودش هم و بيگانه است؛ يعني به عنوان يك شخصيّت اجتماعي به او نگاه نمي-شود. ⁉️چرا ما در حوزه-ي ارتباطات اجتماعيمان اغنياء را داراي يك مقام و منزلت اجتماعي مي دانيم و دربرابر آنان احترام مي-كنيم، وقتي وارد مجلسي مي شوند، برايشان بر مي-خيزيم و حتي در ارتباطات اجتماعي آنان را بيشتر تحويل مي-گيريم اما اين حرمت و احترام را به انسان هاي فقير و ندار نمي-گزاريم؟ در حقيقت حضرت مي خواهد يك تلنگري به ماها بزند، كه حواستان جمع باشد، فقير بودن، تهيدست بودن و ناتوان بودن و كم توان عيب نيست كه شما عيب بدانيد و حرمت انسان-هاي را حفظ نكنيد ولي حرمت انسان-هاي غني را حفظ كنيد.‼️ ✔️🔵إن شاءالله در آداب اجتماع سعي كنيم خودمان را از اين رزيلت ها دور كنيم، از بخل كه حقيقت عشق و دلبستگي بيش از حدّ به مال دنياست. از رزيلت ترس يعني نبود توكّل و اميدواري به خدا و هراس-ها و وحشت-هاي بيهوده كه انسان را از مسير عبوديت و بندگي خارج كند و به گناه وادار كند و همچنين نگاه نادرست به انسان-هاي تهيدست؛ بياييد در جامعه: 🔷 اولاً سعي كنيم اين فاصله-ي طبقاتي را كه ميان توانمندان و ناتوانان بالا رفته است را-تا آنجايي كه امكان دارد- كم كنيم. 🔶ثانياً همان احترامي كه نسبت به مي-گزاريم، نسبت به فقراء هم داشته باشيم. 🔴حتي در بعضي از روايات آمده است كه « مَن تواضَعَ لِغَنِيّ لغناهُ ذَهَبَ ثُلُثا دينِهِ». (نهج البلاغه، حكمت 228 و تحف العقول ص218). اگر كسي دربرابر انسان و غني و داري- نه به عنوان اينكه او ديندار و مؤمن و بنده-ي خدا هست بلكه به عنوان اينكه او انساني پولدار و سرمايه-دار است- دست روي سينه بگذارد و احترام كند و كند، دو سوم دينش را از دست داده است؛ اين قدر تهديد مي كند، خيلي تهديد جدّي اي هست. يعني مالدار بودن و سرمايه-دار بودن در منظر ديني نيست و حتي مالدار نبودن و فقير بودن ضدّ ارزش نيست؛ 🌸ارزش گذاري در حوزه-ي ديني بر اساس عبوديّت و بندگي خداست: «إنَّ أكرَمَكُم عِنداللهِ أتقاكُم»؛ هر كس بندگي-اش بيشتر، ارزشش بيشتر و هر كس مالش بيشتر، وزر و بالش بيشتر؛ مگر اينكه اين مال را در مسير و در مسير دستگيري از نيازمندان و عائله و خانواده-ي خدا به كار ببرد كه در حقيقت اين سرمايه-اي براي آخرت خواهد بود.🌸 «غفرالله لكم و لنا و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»🙏🏻 جهت بهره-مندي از آثار استاد بزرگوار به 🕋مسجد سبقت در معنويت🕋 وارد شويد👈👇 https://eitaa.com/sebqat14
🌺🌺براي شنيدن صوت جلسه سوم👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1873215536Cbdf5b0ae09