eitaa logo
صدای فکر
134 دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
15 فایل
•┈•••✾•﷽•✾•••┈• ✍یادداشت های یک طلبه 🔸طلبه دروس خارج و دکترای مدرسی معارف اسلامی 💎ارتباط: @R_Shahryar 09014152797 🍃والله المستعان🍃
مشاهده در ایتا
دانلود
✍وقتی از ضربه ها خرد می شویم و وقتی نمی توانیم رنج ها را تبدیل کنیم، معلوم می شود باطن و حقیقت تصویر ذهنی ما از دنیا این است که دنیا یک عشرتکده است. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي» ✍ خدایا محبت تو به من وفور نیت باشد. من به وفور نیت نیازمندتر از وفور نعمتم. من از تو یک نیت فرا گیر می خو اهم. نیتی جاری.آنچنان فراگیروگسترده که از صوم و صلاتم گذر کند. جاری شود در خواب و خوراکم و سکوت و حرفم و غم و شادیم و در مهرم وقهرم. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
این بی مقدارها! ✍آنجا حق ها را وزن می کنند* و نه عمل ها را سنجه های آنجایی نه مقدارها که نسبت ها را قضا و قدر می کنند. اینکه من به تو چقدر دادم و تو چقدر تکثیرش کردی و نیز اینکه این بازده تو چه نسبتی با من دارد ملاک سنجش او است. اصلا با این توجه است که عدل آنجایی معنا پیدا می کند. خدا نه به آنچه تحویل داده نگاه می کند و نه صرفا به آنچه ما تولید کردیم، بلکه نسبت بین تحویل و تکثیر را می سنجد و بعد آن تکثیر و تولید را با خودش می سنجد که چقدر رنگ گرفته. با این نگاه است که شغل ها و استعدادها بی مقدار (فاقد وزن)می شوند. بی مقدار می شود فاصله رئیس و مرئوسی؛ وَر می افتد شان شاهی و شبانی. دیگر اصلا معنایی ندارد اینکه مخ صدرایی و سینوی داشته باشی یا آن کم حافظه ی همیشه درگیر در صفرهای ریال و تومان کارت خوان توباشی. عجیب آنکه گاهی برای ما این ور افتاده ها می شوند پُز عالی و حسرت نداری! _____ * الْوَزْنُ يوْمَئِذٍ الْحَقُّ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
من اگر حرکت نکنم می گَندم! ✍شاید قدری مشمئز کننده به نظر آید ولی مطلب حقی است و بایسته تکرار. مَثَل آدمی مَثَل بذر درون خاک است. نه خاک محل زندگی بذر است و نه بذر بودن حقیقت و غایت او. در آدمی فطرت حکم آن بذر را دارد یعنی یک استعداد است تا انسان بتواند رویش و فلاح را آغاز کند و دنیا چیزی جز خاک نیست. واین دو نه محل سکون هستند و نه مکان زندگی. بذر اگر در خاک بماند، جوانه نزند و سبز نشود حتما می گندد و می پوسد و آدمی اگر در آن مقدمات بماند و رویشی نداشته باشد و امکاناتش را راکد و ساکن بگذارد اول می گندد و متعفن می شود و در آخر می پوسد. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔹نقد حقیر بر کتاب "استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم؛ دشواری های نظری و ملاحظات روش شناختی"، در فصل نامه پژوهشنامه اخلاق دانشگاه معارف منتشر شد. 🔸این اثر ارزشمند تالیف فاضل ارجمند حجت الاسلام دکتر محمد عالم زاده نوری می باشد که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. 📚جهت دانلود نسخه کامل نقد از لینک ذیل استفاده شود. 🔗http://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?slc_lang=fa&slc_sid=1&cur=1 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
✍وقتی به این درک برسی که بین آنچه هستی با آنچه باید باشی فاصله است، یعنی ضروت دگرگون شدن را یافته ای و این قدم مبارک، در تو شُوری می ریزد برای حرکت، برای راکد نگذاشتن امکانات. جریان فلاح و رویش آدمی از اینجا آغاز می شود. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍ ما فکر می کنیم اگر سر و صدایی به راه نیندازیم و غوغایی به پا نکنیم بی مغز به نظر می رسیم. لابد باید زبانمان شیلنگ تخته بندازد تا مثلا از خُنکی و خِنگی در آییم. انگار اگر سکوت را تحمل کنیم فهیم نیستیم. ولی من شنیدم آن امام که به غمزه ی سخن از چشم ها مشک ها می ساخت، وقتی زبان به ستایش آن برادر ایمانی خود گشود فرمود*: اگر بر بیشتر حرف زدن مغلوب می شد اما کسی نمی توانست در سکوت از او سبقت گیرد! --------------- * كَانَ إِذَا غُلِبَ‏ عَلَى‏ الْكَلَامِ‏ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوت‏ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍ نمی خواهم بگویم سر در لاک بودن فضیلت است منظور من این است که با غوغا منشی نمی شود رفعت یابیم. اگر می خواهیم ظرفیتی به دست آوریم و وسعتی بیابیم باید: در سکوت ها و خلوت ها مروری بر خود داشته باشیم تا حرکت ها عمق یابد و اصالت گیرد. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸داستانی بلند و ژرف برای کسانی که می خواهند معنای عمق و اصالت در حرکت ها را بدانند: اوایل وقتی برخی خدمت امام خمینی ره می رسیدند ایشان از جای خودشان بلند نمی شدند. وقتی برخی اعتراض گونه جویای علت شدند امام فرمود: من نمی توانم از این کار قصد قربت کنم! ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸آبروی علمی جمهوری اسلامی ایران چه کسی است؟ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔹مقاله جدیدی از حقیر با عنوان "مکانیزم تسلط شیطان بر قوای بینشی و گرایشی انسان و پیامدهای تربیتی آن از منظر قرآن" در فصل نامه مشکوه آستان قدس رضوی منتشر شد. 📚دانلود نسخه کامل مقاله از طریق لینک ذیل: http://mishkat.islamic-rf.ir/article_140858.html 🔸مقاله کاربردی ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
📈نمودار مکانیزم تسلط شیطان بر انسان 🔸مندرج در مقاله ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
"حق گرفتنی است دادنی نیست! ✍معنای این جمله یعنی: دنیل محل کشاکش گرگ ها است. در دنیا نه انسانیتی وجود دارد و نه فضیلتی. دنیا جز پلشتی و زشتی ندارد. این درحالی است که انسانیت و فضیلت هست و بلکه هیچ گاه نخواهد مُرد. پس این جمله حتما غلط است. بایسته است گفته شود: حق هم گرفتنی است و هم دادنی. 🔸هر فرد دو وظیفه دارد: گرفتن حق خود و دادن حق دیگران. بار دادن حق سنگین تر هم است چون اعطای حق به دیگران سه بُعد دارد: _دادن حقی که بر گردن ما است، _گرفتن حق از ظالم و اعطای آن به مظلوم، _بخشیدن حق خودمان و دادن آن به دیگران(ایثار و انفاق). ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
✍حتی اگر مسئول زمین خوردن دیگران نباشیم ولی حتما مسئول بلند کردن آنها هستیم. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
از من پرسیدند: چرا آدم های مذهبی تند و بد اخلاق هستند؟ ✍فارغ از اینکه معنای آدم مذهبی در نظر او چه بود و که بود و اینکه اصلا مذهبی بودن و بد اخلاقی ضدین هستند، و فارغ از اینکه مومن حتی حق ندارد غمش را در چهره اش آورد، می گویم مشکل ما این است که گاهی انتظار داریم آن مثلا مذهبی ها حصارهای دلشان را بردارند و این خط اول ابتذال دل است. *** وقتی دل بی حصار شد هرکس در آن خرگاهی برپا می کند و حکومتی به راه می اندازد. این دل آنقدر این سو و آن سوکشیده می شود که ازغوغاها و آشفتگی پر می شود. نه می تواند آشفتگی و درهم شدگی اش را مهار کند و نه می تواند به قدر لحظه ای خود را به سکوت و خلوت کشاند. اصلا نمی تواند سکوت را تحمل کند. تن دادن به سرگرمی ها، شادی ها، زرق ها و برق ها روپوش های آن وحشت های درونی است. ٪ ٪ ٪ من فکر می کنم آدم هایی که از سکوت و خلوت فراری هستند درونشان غوغا است. می خواهند از خودشان فرار کنند... ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
عنوان اثر جدید حقیر است که تالیف آن به پایان رسید. در این اثر به دنبال یافتن نقطه آغاز جریان فلاح و رویش انسان برآمدم. این کتاب روایتی فقه الحدیثی دارد که در آن به وآکاوی دلالت های مجموعه ای از روایات همت شده است. روایاتی که هرچند در زمان های مختلف و توسط چندتن از حضرات معصومین (ع) صادر گشته است اما معتقدم یک خط واحد دارند و در حقیقت یک خانواده و ترسیم گر یک هدف می باشند. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
"به آنچه امید نداری، امیدوارتر باش از آنچه به آن امید داری"* ✍آنجا که امیدی نیست تو امیدوار باش. به آنچه امیدنداری امیدوار باش. مگر نشنیدی موسی به امید پاره آتشی رفت اما در حالی بازگشت که پیامبر خدا شده بود. ___________ *كُنْ‏ لِمَا لَاتَرْجُو أَرْجى‏ مِنْكَ لِمَا تَرْجُو ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
@hekmateislami 🎙مبانی ارزش شناختی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن کریم. 🔗 لینک شرکت در جلسه: ✅https://b2n.ir/f.akhlagh ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
فلسفه اخلاق 1400.10.29.mp3
17.31M
🎙مباحث ارائه شده حقیر در نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی. همراه با نقد و نظر آقایان حجت الاسلام مجتبی مصباح، دکتر جمال سروش و دکتر منفرد. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
ETHICS_Volume 11_Issue 2_Pages 209-244(2).pdf
695.9K
📚انتشار مقاله جدیدی از حقیر با عنوان "سرشت انسان در اندیشه هابز و ارزیابی پیامدهای اخلاقی آن بر مبنای آراء علامه طباطبایی (ره)" 📆فصل نامه اخلاق وحیانی، زمستان۱۴۰۰ 🔗 لینک ثابت دانلود مقاله: ✅http://ethics.isramags.ir/article_143474.html ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
فرمود: ایمان شما چون لباسی که به تن دارید مندرس می شود. از خدا بخواهید که ایمان را در دل شما تازه کند* ✍ معنای این سخن آن است که ایستایی و رکود در ایمان معنا دارد؛ در حالی که انسان جریان دارد و ساکن نیست. با این توجه آدم هایی که ایمانشان را طراوت نمی بخشند باید منتظر جوانه های کفر و رشد نفاق در وجودشان باشند. نمی خواهم بگویم ایمان راکد حتما بذر کفر می پاشد، بلکه منظورم این است که آدمی چون جریان دارد و هیچ گاه ساکن و راکد نیست، آنچه که استمرار و بلکه استقامت ندارد و راکد مانده از وجود انسان پاک می شود. ________ *إنّ الإيمان ليخلق في جوف أحدكم كما يخلق الثّوب. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
🔸کرسی نظریه پردازی؛ نقد و نظر 🔹موضوع: مبانی و اصول خانواده تراز تمدن نوین اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب ⌛️زمان: چهارشنبه ۱۱اسفند 1400 از ساعت 13 تا 15 🏢مکان: شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅ 🦋 @sedayefakr
❄️آن زمستان گلوگیر! ✍ اینجایی و اکنونی این اشاره قدری بی سلیقگی است ولی بغضی گلوگیر است که نمی شود فرو خورد. قِصه آنکه: در سالگرد رحلت مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) تنها یک مستند! درباره شخصیت ایشان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد؛ مستندی به نام آن زمستان. بایسته است به دست اندرکاران دخیل در تهیه مستند و عزیزان موسسه امام خمینی(ره) و فرزندان آن مرحوم دست مریزاد گفت چرا که آن زمستان توانست ماموریتش را به خوبی انجام دهد. توانست به روان ترین صورت بندی، توهین، طعن و تحقیر شخصیت علامه مصباح یزدی را در بافتی زیبا رقم بزند. جالب است که حتی نام مستند توهین آمیز بود. طبعا هر بیننده ای در اولین قدم، منتظر است وجه تسمیه آن زمستان را بداند که در کمال حیرت معلوم می شود مراد، آن زمستانی است که آیت الله مصباح برای ورود به مجلس خبرگان رای نمی آورند و شکست می خورند! جالب تر آنکه کارگردان در سراسر مستند و هر از گاهی سر رسید انتخابات را تیتر می زند و در آخر، روز موعود فرا می رسد و مستند نیز به پایان می رسد. و باز جالب تر آنکه اندک مخاطب مطلع انتظار می کشد اقلا صحبت های رهبر انقلاب (که ناظر به انتخابات و دفاع و تکریم از شخصیت آیت الله مصباح بود) در انتهای آن زمستان! پخش شود تا قدری، آن سوی حقیقت روشن شود، ولی عجیب آنکه این حداقل هم انجام نمی شود! شاید گفته شود مستند صرفا یک برش از زندگی حضرت استاد بوده است. در این صورت سوال این است که کدام برش؟ برشی از شکست آن زمستان آیت الله مصباح؟! این برش اگر توهین آمیز نیست، چه نکته ای دارد و چه فهمی از شخصیت استاد مصباح به مخاطب ارائه می دهد؟ کدام زاویه از شخصیت استاد را نمایان کرد؟ آیا در این برش کوتاه به قدر دقیقه ای، مخاطب با شخصیت فقهی یا فلسفی یا عرفانی یا سیاست ورزی یا مدیریتی استاد آشنا می شود؟ اصلا آیا علامه مصباح یزدی همین است که در این مستند نشان داده شد؟ عالمی که با آن وضع به گل ها آب می دهد و آن طور جواب مدیر فلان مجله را می دهد و هدیه روز زنش آن طوری تهیه و تحویل می شود! حضرات دفتر آیت الله مصباح و فرزندان محترم استاد بفرمایند آیا مستند آورده ای غیر از آنچه گفته شد در معرفی شخصیت استاد مصباح داشت؟ اصلا این همه هیاهو در معرفی اثر برای چه بود؟ مستندی که اکران های مردمی داشت؛ پوسترش در اماکن مختلف نصب شد؛ کانال رسمی استاد مصباح اطلاع رسانی کرد؛ سه نوبت از صدا و سیما پخش شد! این هیاهوها یا برای هیچ بوده است و یا برای تحقیر و هتک. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
آقايان بايد بدانند تنها اهل محبت بودن كافی نيست، اهل‏ مسلك هم بايد بود و به قول گاندی در " اينست مذهب من " محبت بايد با حقيقت توأم باشد و اگر با حقيقت توأم بود بايد مسلكی بود و مسلكی‏ بودن خواه ناخواه دشمن ساز است و در حقيقت دافع ه‏ای است كه عده‏ ای را به‏ مبارزه بر می‏ انگيزد و عده‏ ای را طرد می‏ كند. محبتی كه قرآن دستور می‏ دهد آن نيست كه با هر كسی طوری رفتار کنیم که به سوی ما كشيده شود. اين محبت نيست بلكه نفاق ودوروئی است . محبت آنست كه با حقيقت توأم باشد. محبت منطقی و عاقلانه آن است كه خير و مصلحت‏ جامعه در آن باشد نه خير يك فرد و يا يك دسته بالخصوص. بسا خير رساندن ها و محبت كردن ها به افراد كه عين شر رساندن و دشمنی كردن با اجتماع است. 📚استاد مطهری، جاذبه و دافعه، ص ۲۵. ┏━🍃🌸🍃━┓ @sedayefakr ┗━🍃🌸🍃━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽آیت الله حائری: 🔸مردمی که سر سفره نشسته اند نان احتیاج دارند نه گندم! ✍خام فروشی چالش امروز حوزه های علمیه است و تا زمانی که حوزه علمیه به رسالت سابق خود باز نگردد و دانشکده فقه و اصول در حوزه علمیه به دانشگاه علوم اسلامی تبدیل نشود، حتما شاهد ادامه خام فروشی و خام گویی فضلای ارجمند حوزی در بسیاری از ابواب علوم، مخصوصا علوم انسانی خواهیم بود. ! ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4