مکارم اخلاق ۴.mp3
2.89M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق، ج ۴
#یقین
#برتری_یقین_از_ایمان
#ثمرات_یقین
#مراتب_یقین
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۴
📿متن دعا
«و اجعل یقینی اَفضلَ الیقین»
◾️یقین علم بدون شک است؛ باور های قطعی را یقین گویند.
🔹برتری یقین از ایمان
امام رضا (ع) فرمودند: «اَلْإِيمَانُ فَوْقَ اَلْإِسْلاَمِ بِدَرَجَةٍ وَ اَلتَّقْوَى فَوْقَ اَلْإِيمَانِ بِدَرَجَةٍ وَ اَلْيَقِينُ فَوْقَ اَلتَّقْوَى بِدَرَجَةٍ وَ مَا قُسِمَ فِي اَلنَّاسِ شَيْءٌ أَقَلُّ مِنَ اَلْيَقِينِ.»
«ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است،و تقوىٰ يك درجه بالاتر از ايمان است،و يقين يك درجه بالاتر از تقوىٰ است؛ميان مردم چيزى كمتر از يقين پخش نشده است.»
(اصول کافي، ج 2، ص51)
🔴 ارزشمندی و ثمرات یقین
امام صادق (ع) فرمودند: «اَلْيَقِينُ يُوصِلُ اَلْعَبْدَ إِلَى كُلِّ حَالٍ سَنِيٍّ وَ مَقَامٍ عَجِيبٍ»
«يقين،بنده را بر هر حال بلند و مقام غريبی مىرساند .»
(مصباح الشريعة، ج 1، ص 177)
🔸یقین مراتبی دارد: 1. علم الیقین، 2. عین الیقین، 3. حق الیقین
دو مرتبه آن در سوره تکاثر آیات ۵ و ۷ آمده است:
«كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ» (۵)
«[ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭﺍﻗﻌﻲ] ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ [ﻛﻪ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ]، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ [ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ] ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻳﺪ [ﺍﺯ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﺑﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻰ ﻣﺎﻧﺪﻳﺪ]»
«ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ» (۷)
«ﺳﭙﺲ [ﺑﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ]ﻗﻄﻌﺎً ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﻳﻘﻴﻦ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﻳﺪ.»
مرتبه سوم آن در آیه «اِنَّ هذا لَهُوَ حقُّ الیقین» (واقعه، 95) آمده است.
#مکارم_اخلاق
#یقین
#برتری_یقین_از_ایمان
#ثمرات_یقین
#مراتب_یقین
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۵.mp3
2.8M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۵
#معنای_نیت
#اهمیت_نیت
#انواع_نیت
#اخلاص_در_نیت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۵
📿متن دعا
«و انتهِ بنیّتی اِلی اَحسُنِ النیّات»؛ «نیتم را به بهترین نیتها برسان»
🔵معنا و اهمیت نیتها
نیّت به معنای قصد است.
اهمیت نیت در روایت مشهور نبوی: ا«اِنَّما الاَعمالُ بِالنیّات»
(مصباح الشريعة، ص 53/ سنن ابن ماجة، ج 2، ص 1413)
📌انواع نیات
نیت گاهی خراب است و خدایی نیست که این نیّت قبیح است.
گاهی هم خوب است وبرای ثواب و رفع تکلیف دینی میباشد که این نیّت، حَسَن است.
گاهی هم اَحسَن است؛ یعنی نیت فقط و فقط خدا است.
«و اصبِر نفسَك معَ الذينَ يدعُونَ ربّهُمْ بالغَداةِ و العَشِيّ يُريدونَ وجهَه» (سوره کهف، ۲۸)
«با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مىخوانند، و تنها رضاى او را مىطلبند!»
شیطان میخواهد کاری کند که نیت ما خراب شود!!
🔹سختی تلاش برای اخلاص در نیت
امام علی (ع) فرمودند: «تخليصُ النيّة مِن الفساد أشدُّ على العاملين مِن طول الاجتهاد»
«خالص كردن نيّت از فساد سختتر است بر عمل كنندگان از کوششهای دور و دراز»
(غرر الحكم، ج 1، ص 352)
رسول الله (ص) فرمودند: «نيّة المؤمن خيرٌ مِن عَمَلِه»
«نیت مؤمن، از عملش ارزش بیشتری دارد.»
(اصول كافي، ج 2، ص 84)
#مکارم_اخلاق
#معنای_نیت
#اهمیت_نیت
#انواع_نیت
#اخلاص_در_نیت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۶.mp3
3.18M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۶
#نیکوترین_عمل
#ارزش_عمل
#عمل_مقبول
#شرایط_اجابت_دعا_۳
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۶
📿 متن دعا
«و انتهِ ... بِعَمَلی اِلی اَحسَنِ الاَعمال»؛ «خدایا عملم را به نیکوترین عملها برسان»
✔️ نیکوترین عمل یعنی چه؟
نیکوترینِ اعمال؛ یعنی عملی که مقبول باشد و بالا رود.
📌ارزش عمل به مقبول شدن و بالارفتن است؛ از این رو، در دعای افطار میخوانیم:
✏️ و اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ، (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج1، ص 240)
📎عمل مقبول باید حسن بماند
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» (انعام، 160) آیت الله جوادی آملی میفرماید: «خداوند نفرموده «من فَعَلَ الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه...»؛ «هر کس که حسنه را با خود بیاورد، پس برای او ده حسنه است.» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود ببرد.»
🔵 از مهمترین شرایط قبولی عمل، اخلاص و درست بودن نیت است.
«وَ اجْعَلْ عَمَلِي وَ دُعَائِي خَالِصاً لَك»
«خدایا عمل و خواستهام را خالص گردان!»
به همین جهت امام سجاد اول احسن نیات را میخواهد، بعد احسن اعمال.
🔸در انتهای دعای ابو حمزه نیز از خدا میخواهیم:
«وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ أَطَلْتَ عُمُرَهُ وَ حَسَّنْتَ عَمَلَهُ»
«خدایا مرا از کسانی که قرار ده که عمرشان را طولانی گردانده وعملشان را نیکو ساختی»
آنگاه میگوییم:
«وَ لَا تَجْعَلْ شَيْئاً مِمَّا أَتَقَرَّبُ بِهِ فِي آنَاءِ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافِ النَّهَارِ رِيَاءً وَ لَاسُمْعَةً وَ لَا أَشَراً وَ لَا بَطَرا»
«خدایا هیچ یک از کارهایی را که شبانه روز برای تقرّب به تو انجام میدهم، وسیله ریا و شهرتخواهی و هوسرانی و طغیانگری قرارمده》
#نیکوترین_عمل
#ارزش_عمل
#عمل_مقبول
#شرایط_اجابت_دعا_۳
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۷.mp3
2.02M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
🔹#مکارم_اخلاق #جلسه_۷
#نیکوترین_عمل
#ریشه_اصلاح_اخلاق
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۷
📿 متن دعا
«و انتَهِ ... بِعَمَلی اِلی اَحسَنِ الاَعمال»؛ «و عملم را به نیکوترین اعمال برسان»
💠 نیکوترین عمل یعنی چه؟
▫️اولا یعنی خالص باشد و با نیات صادق همراه باشد.
▫️ثانیاً در میان آنچه میتوانم انجام دهم توفیق ده بهترین و نیکوترینها را برگزینم. وظیفهام را دریابم!
امیر مؤمنان، علی (ع) فرمودند: «إِنْ كُنْتُمْ عَامِلِينَ فَاعْمَلُوا لِمَا يُنْجِيكُمْ يَوْمَ الْعَرْضِ.»
«اگر قرار است اهل عمل باشید، کاری کنید که در محشر شمارا نجات دهد.» (غررالحکم، ح 3470)
⚡️ ریشه اصلاح اخلاق، بارورکردن ایمان و یقین و اصلاح نیت و عمل است و چون همه کارها به دست لطف و قدرت خدا است، برای اصلاح این موارد از خدا کمک میگیریم و از این رو در ادامه دعا میخوانیم:
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي»
«بارخدایا، نیتم را به لطف خود کامل و خالص گردان، و یقینم را بدان گونه که دانی به راه صحت بر، و تباهی کارم را به قدرتت اصلاح کن.»
#مکارم_اخلاق
#نیکوترین_عمل
#ریشه_اصلاح_اخلاق
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۸.mp3
835.9K
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۸
#عوامل_غفلت_از_خدا
#ثمره_محبت_به_خدا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۸
📿 متن دعا
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتِمَامُ به»؛ «بارالها! بر محمد و خاندانش درود فرست و كفايت كن مرا در هر کاری که فکرش مرا به خود مشغول داشته [و از كارهاي اساسيم باز ميدارد.]»
🔴 عوامل غفلت از خدا
چه کارهای مرا به خود مشغول کرده؟
▫️دنیا با همه زینتبخشیهایش مرا فریفته: «غَرَّتکُم الحیاۀ الدنیا» (جاثیه، 35)
▫️آرزوها و آمال خودساخته مرا به خود مشغول ساخته: «غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ» (حدید، 14)
▫️محبت به اموال و اولاد مرا درگیر خود کرده:
«سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا» «فتح، 11»
«به زودى متخلفان از اعراب باديهنشين [عذرتراشى كرده] مىگويند: «[حفظ] اموال و خانواده هاى ما، ما را به خود مشغول داشت [و نتوانستيم به جنگ بیاییم.]»
🔹 ثمره ی محبت خدا به بنده
امام علی (ع) فرمود: «اِذا اَكرَمَ اللّهُ عبداً شَغَلهُ بِمحبّته»
«اگر خداوند کسی را گرامی بدارد، او را به محبت خودش مشغول میکند.»
(غرر الحکم، ص286)
🔆 آن کس که تو را شناخت، جان را چه کند؟
فرزند و عیال و خانمان را چه کند؟
دیوانه کنی، هر دو جهانش بخشی
دیوانه ی تو هر دو جهان را چه کند
#مکارم_اخلاق
#عوامل_غفلت_از_خدا
#ثمره_محبت_به_خدا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۹.mp3
1.18M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۹
#مکارم_اخلاق
#پرسش_خداوند_از_انسان
#موارد_بازخواست_از_بنده
#معنای_خاص_نعیم
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۹
📿 متن دعا
«وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ»؛ «و مرا در کاری قرار ده که فردا مرا از آن بازپرسی میکنی»
🔴 خداوند از انسان میپرسد:
«و قفُوهم إنَّهم مسؤلون» (صافات، 24)
🔴 خداوند از انسان چه میپرسد:
در قرآن آمده است: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» (تکاثر، 8)
«سپس در آن روز از نعیم قطعاً مورد سؤل واقع خواهید شد.»
«و لَتُسئلُنَّ عمّا كُنتم تعْمَلونَ» (نحل، 93)
از هرآنچه انجام میدادید پرسیده میشود.
«وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» (اسراء، 36)
«از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همگی مورد بازخواستاند.»
«نعيم» يك معنى بسيار گسترده دارد كه همه مواهب الهى را اعم از «معنوى»، مانند دين و ايمان و اسلام و قرآن و ولايت، و انواع نعمتهاى «مادى» را اعم از فردى و اجتماعى شامل مىشود.
🔸موارد بازخواست از بنده
رسول خدا (ص) فرمود:
«لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ كَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.»
بنده در قیامت قدم برنمی دارد، مگر اینکه از ۴ چیز از او سوال می شود: ۱.عمرت را چطور صرف کردی؛ ۲.جوانی خود را در چه راهی گذراندی؛ ۳.مالت را از کجا بدست آوردی و در چه راهی انفاق کردی؛ ۴.از حب ما اهل بیت.
(امالی صدوق، ص39)
✔️معنای خاص نعیم چیست؟
در میان نعمتها نعمتهايى كه اهميت بيشترى دارند مانند نعمت" ايمان و ولايت" بيشتر از آنها سؤال مىشود كه آيا حق آنها ادا شده يا نه؟ حتی در برخی روایات تأکید شده است که خدا کریمتر از آن است که از نعمت آب و غذا بپرسد. او از نعمت ولایت اهل بیت خواهد پرسید. (مجمع البیان و عیاشی ذیل تفسیر آیه 8 تکاثر)
#مکارم_اخلاق
#پرسش_خداوند_از_انسان
#موارد_بازخواست_از_بنده
#معنای_خاص_نعیم
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۰.mp3
974.5K
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۰
#علت_گرفتاری_انسان
#هدف_خلقت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برشهایی از جلسه ۱۰
📿 متن دعا
«وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَه»؛ «روزگارم را در آنچه از پیِ آنم آفریدهای مصروف دار»
🔵 چرا ما گرفتاریم؟
«سالها فکر میکردم چون گرفتارم از خدا دورم، کنون فهمیدم چون از خدا دورم گرفتارم!»
«وَ مَن اَعرَضَ عن ذِکری فانَّ له معیشۀ ضنکا» (سوره طه، 124)
«و هر كس از ياد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت.»
🔴 خلقت انسان بیحساب نبوده و بیحساب رها نمیشود.
«أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدى» (قیامت، 36)
«آيا انسان گمان می كند بی هدف رها می شود؟!»
پیامبر (ص) فرمود: «مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاءِ، وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَار»
«شما برای فنا آفریده نشدید، شما برای ابدیت و بقا آفریده شدید و مرگ تنها انتقالی از سرایی به سرای دیگر است.»
(اعتقادات صدوق، 47)
📌مگر نه این است که خداوند فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون» (ذاریات، 56)
«من جن و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)»
پس چرا من در مسیر هدف گام برنمیدارم؟! چرا از نماز و عبادت خدا لذت نمیبرم؟
#مکارم_اخلاق
#علت_گرفتاری_انسان
#هدف_خلقت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۱.mp3
1.18M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۱
#مکارم_اخلاق
#علت_آسیب_در_کار
#بنده_آیینه_خدا
#مقصد_انسان
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۱
📖متن دعا
«وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»؛ «و روزگارم را در آنچه از پی آنم آفریدهای مصروف دار»
➖ علت ایجاد آسیبها در کار ما بندگان چیست؟
به فرمایش امام سجاد (ع) در مناجات ابوحمزه ثمالی:
«اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ».
«خدایا هرگاه گفتم مهیا و آماده شدم و در پیشگاهت به نماز ایستاد و با تو راز گفتم، چرتى بر من افکندى، آنگاه که وارد نماز شدم، و حال راز گفتن را از من گرفتى آنگاه که با تو راز و نیاز کردم».
➖ چرا چنین است؟!
امام سجاد (ع) در ادامه دعای ابوحمزه ثمالی به آسیبشناسی پرداخته و میفرماید:
«سَیِّدِی ... لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی»
«آقای من! ... شاید مرا نسبت به نعمت هایت ناسپاس دیدى، پس محرومم نمودى، یا شاید مرا از همنشینى دانشمندان غایب یافتى، پس خوارم نمودى، یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى، پس از رحمتت ناامیدم کردى، یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره ها دیدى. پس مرا به آنان واگذاشتى، یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى پس دورم نمودى، یا شاید به خاطر جرم و جنایتم کیفرم نمودى»
➖ حالاتِ بنده، آیینه ی محبت یا خشم خداست.
امام علی (ع) دو فرمایش زیبا دارند:
«اِذا رَاَیتَ اللهُ سُبحانَهُ یوُنِسُکَ بِذِکر ِه ِ فَقَد اَحَبَّکَ»
«هنگامی که دیدی خداوند تو را یا ذکر خویش انس داده، بدان که دوستت دارد.» (غرر الحکم، ص 284)
«اِذا رَاَ یتَ اللهُ یوُنِسُکَ بِخَلقِه ِ وَ یوُ حِشُکَ مِن ذِکر ِهِ فَقَد اَبغَضَکَ.» «هنگامی که دیدی تو را با مردم انس داده و از یاد خودش تو را دور ساخته بدان که خدا از تو روی گردانده» (غرر الحکم، ص 817)
➖ مقصد سرای ابدیست، نباید فریفته ی دنیا شد.
مگر امام علی (ع) نفرمود:
«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ»
«ای مردم! همانا دنيا خانه اى است رهگذر و آخرت سرايى است پايدار، پس از گذرگاه خود توشه برداريد براى جايى كه در آن پايداريد.»
(نهج البلاغه، خ 203)
➖ اما با همه ی آسیب هایمان باید دل به خدا بسپاریم و با دعا نجوا کنیم:
«وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»
«خدای من! روزگارم را در مسیر آنچه مرا برای آن آفریدی خالی کن».
وقتی که دل از دنیا، آمیخته ی درد است
وقتی که صداقتها، آلوده به صد رنگ است
خود را به خدا بسپار، چون اوست که بی رنگ است
چون وادی عشق او دور از همه نیرنگ است
#مکارم_اخلاق
#علت_آسیب_در_کار
#بنده_آیینه_خدا
#مقصد_انسان
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۲.mp3
1.63M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۲
#غنا
#فقر
#مومن_پرثمر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۲
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔹 علت طلب غنا از خداوند، هموار کردن مسیر رسیدن به کمالات معنوی است.
غِنا در برابر «فقر» است. انسان موجود مادی هست، پس نیازهای مادی دارد؛ و اگر امکانات اولیه نباشد، رسیدن به کمالات معنوی دشوار خواهد بود.
امام کاظم (ع) این گونه دعا میکند:
«وَ لَا تَفْتِنِّي بِإِغْلَاقِ أَبْوَابِ الْأَرْزَاقِ وَ انْسِدَادِ مَسَالِكِهَا»
«و آزمايش مكن مرا به بستن درهاى روزيها و بند شدن راههاى آن بر من» (مصباح کفعمی، ص280)
رسول اکرم (ص) درمورد فقر چنین میفرمایند:
«كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»
«نزدیک است که فقر کفر باشد (به کفر بیانجامد).»
(کافی، ج 2، ص 307)
🔸 مومن نباید بیکار و بیثمر باشد. باید برای کسب روزی و دوری از فقر تلاش کند.
امام باقر (ع) میفرمایند:
«قَالَ مُوسَى (ع) أَيُّ عِبَادِكَ أَبْغَضُ إِلَيْكَ قَالَ جِيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ»
«حضرت موسی (ع) خطاب می کند به خداوند؛ خدایا کدام یک از بندگانت را نفرت داری؟ خداوند فرمود: [آنان که] شب هنگام مانند مرده ای افتاده و روز را به بطالت میگذراند.» (بحارالانوار، ج 13، ص 354)
همچنین امیرمؤمنان (ع) میفرماید:
«تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَّ فِيهَا لَكُمْ غِنًى عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاس.»
«برتی تجارت تلاش کنید، چرا که این کار نتیجه اش بی نیازی از آنچه در دست بندگان است می باشد.» (من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 193)
🔻 چرا همراه تلاش باید از خداوند طلب غنی شدن کنیم؟
سه نکته دارد (که یک نکته آن در این جلسه بیان میشود)
۱. میخواهیم خود خدا به ما غنا و بینیازی ببخشد. خداوند کاری کند که در گذران زندگی و برطرف شدن نیازهایمان دستمان به سوی دیگران دراز نباشد.
همانطور که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید:
«يَا رَبِّ إِنِّي ضَعِيفٌ عَنْ طَلَبِ الدُّنْيَا وَ أَنْتَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِقُوَّتِكَ عَلَى ذَلِكَ وَ قُدْرَتِكَ عَلَيْهِ وَ غِنَاكَ عَنْهُ وَ حَاجَتِي إِلَيْهِ أَنْ تَرْزُقَنِي فِي عَامِي هَذَا وَ شَهْرِي وَ يَوْمِي هَذَا وَ سَاعَتِي هَذِهِ رِزْقاً تُغْنِينِي بِهِ عَنْ تَكَلُّفِ مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ الطِّيب»
«ای پروردگار؛ من از طلب دنیا درماندهام و تو وسعت بخش و کریمی، از تو درخواست میکنم پروردگارا به تواناییات بر این کار و نیرویت بر آن و بینیازیات از آن و نیاز من به آنکه در این سال و این ماه و این روز و این ساعت روزی نصیبم کنی که به سبب آن از به زحمت افتادن نسبت به آنچه در اختیار مردم است بینیازم نمایی، آری از روزی حلال و پاکیزهات روزیام کن»
#مکارم_اخلاق
#غنا
#فقر
#مومن_پرثمر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۳.mp3
1.03M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۳
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۳
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔻در طلب غنی شدن از خدا، ۳ نکته وجود دارد (نکته اول درجلسه ۱۲ بیان شد):
خداوند مارا غنی کند تا دستمان به سوی دیگران دراز نباشد.
امیرمومنان (ع) میفرمایند:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَصْبَحَ وَ لَا يَذْكُرُ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ أَخَافُ عَلَيْهِ زَوَالَ النِّعْمَةِ .... وَ الثَّالِثُ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ رِزْقِي فِي يَدَيْهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ رِزْقِي فِي أَيْدِي النَّاسِ.»
« امام علی (ع) فرمودند که حضرت رسول اکرم (ص) فرمود که هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند می ترسم که نعمت خدا از او زایل گردد: .... سوم آنکه حمد می کنم خداوندی را که روزی مرا خود متکفّل شد و بدست مردم نگذاشت»
( الدعوات، ص 82 )
🔆نکته ی دوم: یگانه رزق و غنایی که انسان را بی نیاز میکند غنا ی از جانب پروردگار است.
چرا که آن وقت به حلال اکتفا خواهیم کرد و گرد حرام نمیرویم. و می گوییم میخواهم با حلالت بینیاز شوم!!
امیرمومنان (ع) فرمود از نبی خدا از وامی شکایت کردم و ایشان فرمودند:
«شَكَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص دَيْناً كَانَ عَلَيَّ کفَقَالَ يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْكَ وَ صَبِيرٌ جَبَلٌ بِالْيَمَنِ لَيْسَ بِالْيَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْهُ.»
«امام علی (ع) فرمودند كه به رسول خدا(ص) از قرضي كه به عهده من بود شكايت كردم پيامبر فرمودند يا علي بگو اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ....پس اگر به اندازه صبير دين بر عهده تو باشد خداوند از طرف تو ادا مي كند و صبير كوهي در يمن است كه در يمن كوهي بزرگتر از آن نيست.»
(امالی صدوق، 388)
#مکارم_اخلاق
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۴.mp3
1.67M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۴
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۴
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔻 در طلب غِنا از خدا ۳ نکته وجود داشت.
اما نکته سوم:
در دعا میفرماید اغننی، یعنی بی نیازم کن، نه اینکه مال فراوان به من بده!
📌"غِنا" و بینیازی چه جور به دست میآید؟
«الْقَنَاعَةُ رَأْسُ الْغِنَى». «قناعت سرآمد بی نیازی است.» (غرر الحکم، ج ۱ , ص ۵۹)
«الْغَنِيُّ مَنِ اسْتَغْنَى بِالْقَنَاعَةِ». «غنی کسی است «که با قناعت بی نیاز شده است». (غررالحکم، ص ۲۴۲۴)
«لَا غَنَاءَ كَالْقُنُوعِ». «هیچ بی نیازی ای مثل قناعت ورزیدن نیست.» (غررالحکم، ج۱، ص ۷۶۹)
خدا را ندانست و طاعت نکرد
که بر بخت و روزی قناعت نکرد
قناعت توانگر کند مرد را
خبر کن حریص جهانگرد را
(بوستان سعدی، باب ششم)
⭕ بی نیازی فراهم بودن اموال و امکانات فراوان دنیوی نیست؛ بلکه اهل قناعت بودن است.
از قناعت هیچ کس بیجان نشد
از حریصی هیچ کس سلطان نشد
(مثنوی معنوی، دفتر پنجم)
🥇 برترین بی نیازی ها چیست؟
امام علی (ع) میفرمایند : « أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى»
«برترين بی نيازى، واگذاردن آرزوهاست.»
(نهج البلاغه، ح ۳۴)
🔸️ خوش بحال کسی که به آنچه در دست مردم است دل نبندد، لذا در کتاب اصول کافی بابی هست به نام: "الاستغنا عن الناس"
همچنین از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است:
«عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص رَجُلٌ فَقَالَ عَلِّمْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ عَلَيْكَ بِالْيَأْسِ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ فَإِنَّهُ الْغِنَى الْحَاضِرُ قَالَ زِدْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِيَّاكَ وَ الطَّمَعَ فَإِنَّهُ الْفَقْرُ الْحَاضِر.»
«شخصی نزد پیامبر آمد و عرض کرد: چیزی به من آموزش بده، حضرت فرمود: بر تو باد به ناامیدی از آنچه در دست دیگران است، که این غنا و بی نیازی محسوب می شود، عرض کرد: جمله دیگری تعلیم نما، حضرت فرمود: از طمع دوری نما زیرا طمع نوعی فقر محسوب می شود، عرض کرد: جمله دیگری تعلیم نما، حضرت فرمود: اگر تصمیم به کاری گرفتی، به سرانجامش بیندیش اگر خیر و رشد تو بود، به دنبالش برو و اگر ضرر داشت، ترک نما.»
(المحاسن، ج۱، ص۱۶)
➖ گویا غنی شدن به معنای قناعت داشتن است، لذا در دعای روز دوازدهم ماه رمضان:
«اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعِفافِ، وَ الْبِسْنِي فِيهِ لِباسَ الْقُنُوعِ وَ الْكِفاف ...»
«ای خدا در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیارای و به جامه قناعت و کفاف بپوشان...»
(إقبال الأعمال، ج۱، ص: ۲۸۴)
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۴
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy