eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.1هزار دنبال‌کننده
507 عکس
144 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709347701324853928 🗒 نیروهای انقلابی اصیل در این انتخابات، «چرخش‌های ساختاری» آفریدند: ۱. شکستن انحصار فهرست پدرخوانده‌های سیاسی، ۲. احیای رأی گفتمانی و هویتی، ۳. نمایش چهره‌ی عدالت‌گرا و ضدفساد از خویش، ۴. ایجاد شور و شوق انتخاباتی، ۵. تثبیت بیرون‌افتادگی لیبرال‌-تکنوکرات‌ها از دامنه‌ی انتخاب مردم، ۶. امکان راه‌یابی مستقل به مجلس. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709390205790264704 ۱. هر چند «مشارکت حداکثری» تحقق نیافت اما «مشارکت متوسط»، حاکی از این واقعیت است که نظام، همچنان بدنه‌ی اجتماعی وفادار دارد که در اثر فشار، عقب‌نشینی نمی‌کند. ۲. مسأله بخش عمده‌ی غایبان انتخابات نیز، «گلایه‌ی معیشتی» است نه «گسست سیاسی». اقتصاد که به‌سامان شود، به‌صورت طبیعی، باز خواهند گشت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709402366267547458 🗒 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همان‌ها بودند که با تصمیم اولیه‌ی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعه‌ی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصه‌ی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشه‌ی مشکل چیست؟! ،،،،،،،،، 🖇 حاشیه: جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاین‌رو، ما حرف‌های‌مان را برای خودمان تکرار می‌کنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که می‌نگریم به فتنه‌ی شبکه‌های اجتماعی غربی می‌رسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌گویند: «هم‌مکانی»، تسهیل‌گر «هم‌اعتقادی» است. پس تفاوت در «زیست‌جهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیست‌جهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم می‌آفریند. تکه‌تکه شده‌ایم؛ استعمار با ما چنین کرده‌. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻دست ناپیدای تقدیر ۱. قالیباف، جوهره‌ی شخصیتی عمل‌گرا دارد و اطرافیانش نیز او را در این جهت، بیشتر و بیشتر، تهییج می‌کنند. از جمله درباره‌ی مدیریت فضای مجازی، او نشان داد که اهل حقیقت و سیاست‌ورزی مؤمنانه نیست. مگر رهبری در اول مجلس نگفتند که برای مدیریت فضای مجازی، در کوتاه‌مدت فکر کنید؟! مگر مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح ننوشت؟! مگر این طرح در کمیسیون بحث نشد؟! مگر خود قالیباف آن را تأیید نکرد؟! ۲. آری، اندکی که گذشت، اصلاح‌طلبان علیه طرح، جوسازی کردند و نظرسنجی‌ها از مخالفت مردم با طرح حکایت داشت. قالیباف به رئیس جدید مرکز پژوهش‌ها دستور داد طرح را به گونه‌ای نقد کنند که اعتبارش ساقط شود. بابک نگاهداری هم فوری دست به کار شد و اطاعت کرد. چندی بعد، قالیباف اعلام کرد که اصلا اول باید شورای عالی فضای مجازی، مبانی را تعریف کند و سپس خودش هم طرح بدهد! ۳. رهبری در اولین دیدار، به مجلس تذکر داد که دچار تعارض منافع نشوند و عوام‌زدگی با مردم‌گرایی، تفاوت دارد و مصالح ملی را بر منافع خودشان ترجیح بدهند. تعارض منافع از این واضح‌تر که طرح کارشناسی را به بهانه نظرسنجی، کنار گذاشتند و به توصیه رهبری عمل نکردند؟! انگیزه در اینجا مشخص نیست؟! مگر رهبری به طور مستقیم، تکلیف نکردند؟! چرا شانه خالی کردند؟! رهبری، مجلس را مخاطب قرار داد یا شورای عالی مجازی را؟! چرا قالیباف، ابتدا موافق بود و پس از اطلاع از نظرسنجی، ناگهان چرخش پیدا کرد؟! جز این است که نگران ازدست‌دادن بدنه‌ی اجتماعی‌اش بوده؟! نیاز به نیت‌خوانی نیست؛ چون این چرخش، به شدت رسوا و بدتعبیر است. رفتار او چه معنای دیگری دارد؟! اگر طرح، ضعیف بود می‌توانست طرح جدید بنویسند، اما ننوشتند؛ چون احساس کردند که اصرار بر مدیریت فضای مجازی برای حیات سیاسی‌شان، هزینه‌ساز است. ۴. در پاییز ۱۴۰۱ نیز اغتشاش شکل گرفت که قطعاً، مبتنی بر فضای مجازی رها بود. دویست نفر جان باختند در اثر القائات فضای مجازی. همه‌ی بازداشت‌شدگان تصریح می‌کردند که در سایه‌ی هیجانات فضای مجازی، عنان از کف داده و از خود، بی‌خود شده‌اند. اگر قالیباف در آن لحظه‌ی تاریخی به وظیفه‌اش عمل می‌کرد، شاید اغتشاش هم رخ نمی‌داد یا دست‌کم، دویست نفر جان خود را از دست نمی‌دادند. اکنون نیز تلفات می‌دهیم، اما خاموش و ناپیدا. و البته گاه هم آشکار، چنان‌که کشف حجاب، برخاسته از سبک زندگی رایج در زیست‌جهان اینستاگرامی است که اینک در خیابان، تجلی یافته است. ۵. دو سال است که در انتظار خروجی هستیم اما خبری نیست! هیچ طرحی برای مدیریت فضای مجازی در کار نیست. رهبری هم گاه‌وبیگاه گلایه می‌کنند، اما حاصلی ندارد چون عزم و اراده‌ای در میان نیست. صد وعده دادند و یکی را عمل نکردند.‌ شبکه‌های اجتماعی غربی، به جان دیانت و اخلاق افتاده‌اند و اغتشاش خیابانی و گسست هویتی و تضاد سیاسی می‌آفرینند و ما همچنان نظاره‌گر هستیم. و پس از این‌همه تنش و تلاطم برآمده از ولنگاری، تازه شورای عالی فضای مجازی به پوسته‌سازی رسیده است که حاصلش، بازتولید خفت‌بار سلطه‌ی غرب بر ذهنیت جامعه‌‌ی ماست. درس نامقاومت به مردم می‌دهند و چوب حراج به هویت ملی می‌زنند. ۶. قالیباف خود را از شرّ مدیریت فضای مجازی، آسوده کرد تا مبادا بدنه‌ی اجتماعی‌اش تضعیف شود و کرسی قدرت را از دست بدهد، اما انتخابات اسفند ۱۴۰۲ نشان داد که همه‌ی معادلات او نقش بر آب شد و از جایی ضربه خورد که حتی حدس نمی‌زد. او به مجلس راه یافت ولی با حقارت و سرافکندگی تمام؛ با رأی به‌شدت متزلزل، فروتر از دیگران (و حتی نوپاهای سیاسی)، و بدون اینکه بتواند نیروهای حلقه‌اش را در رقابت، پیروز کند. این رأی، از صد شکست، تلخ‌تر است. او برای رضای خدا از منافعش درنگذشت و مصالح ملی را ترجیح نداد، و امروز، نه به دنیا رسید و نه به آخرت. هر دو را باخت و به دام رقیبان افتاد. او دیگر حتی خواب ریاست‌جمهوری را هم نخواهد دید؛ آنقدر که اعتبار و وجاهتش را سوزانده و با ارزش‌ها، معامله‌ی سیاسی‌کارانه کرده است. چه خوش گفت مولانا درباره‌ی قاعده‌ی عمل و عکس‌العمل: این جهان کوه‌ست و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا 🖊 مهدی جمشیدی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709491724581068108 🗒 مشارکت انتخاباتی را باید در چهارچوب انقباض و انبساط «شرایط»، تحلیل کرد، نه به‌طور مطلق. انقلاب از «دهه‌ی تضعیف‌شده‌»ای که در آن لیبرال‌-تکنوکرات‌ها حاکم بودند عبور کرده و در حال گذار به تحول جهشی است. ازاین‌رو، دشواری‌های وضع کنونی، مقطعی و موقتی هستند؛ نوسان‌ها و تلاطم‌های دوره‌ی گذار، طبیعی‌اند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709530538851032224 🗒 امیرحسین ثابتی، پدیدۀ اخلاقی-انقلابی این انتخابات بود. او بر سر صراحت انقلابی‌اش معامله نکرد و تمنای قدرت، زبانش را نبست. مردم به منطق دهۀ شصتی او، «آریِ حیرت‌انگیز» گفتند. بارالها! یاری‌اش کن که در کرسی سبز مجلس، زبان سرخ انقلابی‌اش کوتاه نشود و در آنجا نیز، همچنان «فریاد» و «درد» و «صداقت» بماند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709620907709301174 🗒 نمایندگان انقلابی، از اینجا آغاز کنند؛ مغزی که گرفتار تکنوکرات-بوروکرات‌ها شده و محتاج خانه‌تکانی مدیریتی است: «بایستی در مرکز پژوهش‌های مجلس ... کارِ کارشناسی به‌طور قوی انجام بگیرد؛ گزارش‌هایی که از مرکز پژوهش‌ها اخیراً به دست ما می‌رسد، خیلی گزارش‌های دلگرم‌کننده‌ای نیست.»(رهبر انقلاب، ۱۴۰۱/۴/۳) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تحلیل مشارکت مردم در انتخابات: مشروعیت سیاسی و نوسان‌های مشارکتی 🖇 برنامۀ گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، ۱۵ اسفند 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0xbd47a91 https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709725834394589128 🗒 این انتخابات نشان داد که «نیروهای انقلابی»، در برابر «اصلاح‌طلبی» هستند اما مساوی با «اصول‌گرایی» نیستند؛ چنان‌که هر دو جریان به نیروهای اصیل انقلابی می‌تازند. اینک اصول‌گرایی، به ورطه‌ی «هم‌فکری با اصلاح‌طلبی» فرو غلتیده و دچار «عمل‌گرایی معطوف به قدرت» شده است. «جبهه‌ی سوم»، ظهور سیاسی یافته است. ،،،،،،،، 🖇حاشیه: «حلقه‌ی بسته‌ی مدیریتی» شکل گرفته و قدرت در میان نورچشمی‌های پدرخوانده‌های سیاسی، دست‌به‌دست می‌شود. حکومت، حق آنان شده که به قواعد «بازی قیم‌مآبانه» گردن نهاده‌اند. اما اینک، مردم باور کرده‌اند که «انقلابی‌های ساختارشکن» گره‌گشایند، نه «محافظه‌کاران سیاست‌باز». خاستگاه این چرخش، جامعه است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709798839336034554 🗒 تجربه‌ی مشارکت انتخاباتی مردم ایران در چهار دهه‌ی گذشته، هیچ‌گاه روند «خطی» و «یکنواخت» نداشته؛ بلکه همواره «افت‌وخیز» و «نوسان» داشته است. حتی در دهه‌ی شصت نیز «چندین مشارکت متوسط» رخ داده است. پس تلاطم در مشارکت انتخاباتی، به معنی تحریم و عبور و گسست نیست؛ بخشی از مردم، گاهی هستند و گاهی نیستند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709868267905192145 🗒 سیاست در ایران، در حال «چرخش کارگزاری» است. این چرخش، برآمده از اراده‌ی بدنه‌ی اجتماعی انقلاب و متجلی در بیانیه‌ی گام دوم است. پوست‌اندازی کارگزاری، از سازمان تبلیغات آغاز شد و به صداوسیما رسید و اینک در قالبی مردم‌سالارانه به مجلس راه یافته. این تحولات، «حلقه‌های خودمانی قدرت» را رنج می‌دهد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو درباره‌ی نتایج انتخابات با عنوان: بازآفرینی سیاست در کنش انتخاباتی جامعه 🖇 با حضور مهدی جمشیدی نویسنده و محقق مسائل انقلاب 🖇 شنبه، ۱۹ اسفند، ساعت ۲۰ برنامه جریان، شبکه یک https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻گفتگو درباره‌ی نتایج انتخابات با عنوان: بازآفرینی سیاست در کنش انتخاباتی جامعه (گویا نیمی از گفتگو به دلیل صراحت در بیان، حذف شده است. نسخه‌ی صوتی که در بالا بارگذاری شده، کامل است). 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0xbe84aa0
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710067808924828181 🗒 همچنان، حرف و‌ حکم خدا بر زمین مانده است و تجاهر به فسق، جولان می‌دهد. اگر در مجلس کنونی، غلبه با انقلابی‌های حداکثری بود، تاکنون «لایحه‌ی حجاب» به سرانجام رسیده و کشف حجاب، متوقف شده بود. تعدی ولنگاران، حاصل تعلل محافظه‌کاران است. آری، از «انقلابی‌های حداقلی» نمی‌توان توقع قاطعیت انقلابی داشت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710095185855750965 🗒 بخشی از مسئولان مؤثر، معتقد به «نظام» هستند نه «نظام انقلابی». ازاین‌رو، حساسیت و اهتمامی نسبت به مواجهه با مسأله‌ی کشف حجاب و برهنگی ندارند.‌ بیگانه با «غیرت اسلامی» هستند و در بند «تساهل لیبرالی». مؤمنان را در جامعه، ذلیل کرده‌اند و مفسدان را جسور. جام‌ زهر فرهنگی را در برابر انقلابی‌ها نهاده‌اند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710140742958465594 ۱. «حجاب»، مظهر «عفت» و پوسته‌ی حافظ آن است. ۲. مکشفه‌ها و برهنگان با «نمایش زنانه‌گی‌ها»ی‌شان در عرصه‌ی عمومی، چوب حراج بر عفت خویش نواخته‌اند و حرمت و حریم زنانه‌شان را هتک کرده‌اند. ۳. باید تأسف خورد برای زنی که «تعهد دینی» و حتی «وجدان اخلاقی‌»اش در خواب است و «قانون» باید نگهبان عفت‌ش باشد... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710164769810583384 🗒 متأسفانه دولت در زمینه‌ی فرهنگ، مایل به راهبرد «حد وسط» شده که نه این است و نه آن. مواضع عناصر فرهنگی دولت، حاصل ترکیب «فقر نظریه» و «محافظه‌کاری» است. تسلیم ناواقعیت‌های رسانه‌ای شده‌اند و پا پس کشیده‌اند. اما به سرنوشت سیاسی رئیس مجلس بنگرند و از بازی رندانه در منطقه‌ی لغزنده‌ی «حد وسط» بپرهیزند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710222208271932802 🗒 بخشی از کارگزارانی که در درون نظام حضور دارند، معتقد به «امکان حل مشروع مسأله‌ی حجاب» نیستند و مسیر مصانعه و مداهنه را در پیش گرفته‌اند. ازاین‌رو، تعلل و تعارف می‌کنند و در پی راه‌حل‌های بینابینی و رفع‌تکلیفی هستند و نشانی از اقتدار و قاطعیت در ادبیات‌شان نیست. این جریان «محافظه‌کار»، مانع اصلی‌ست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710346016195602352 🗒 در تهران، کشف حجاب زیاد شده؛ از پنج درصد آغاز شد و به ده درصد رسید، اما امروز ... . ناپوشش‌ها، «جامعه‌ی جنسی‌شده» پدید آورده‌اند. اینک در آستانه‌ی «عادی‌سازی» قرار گرفته‌ایم. مسئولان، توصیه به «تدبیر» شدند اما به این بهانه، «تعلل» کردند. مؤمنان، رنج فراوان می‌برند و بغض دینی‌شان در معرض انفجار است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710397959189729398 🗒 بخشی از مقاله‌ی شهید آوینی با عنوان «تجدد یا تحجر» که خطاب به محمد خاتمی - وزیر ارشاد آن دوره - و در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ نوشته است. حجاب را در آئینه‌ی گذشته‌ی سیاست فرهنگی بنگرید: دیروز باد کاشتند و امروز، طوفان درو می‌کنند. این از مصادیق فرهنگی - به تعبیر رهبر انقلاب - «واگرایی‌های دهه‌ی هفتاد» است. «مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر، هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص، آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی، احساس امنیت نمی‌کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می‌دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ، رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می‌اندازد.» https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710519076145312811 🗒 می‌گویند: چرا جبهه‌ی فرهنگی انقلاب، افزون بر کشف حجاب، از بی‌عدالتی و دشواری معیشتی نمی‌گوید؟ پاسخ این است: مگر در برابر «اشرافی‌گری»، فریاد نزدیم؟ مگر مخالفت‌مان با برجام، ریشه در «شرطی‌شدن معیشت مردم» نداشت؟ مگر بر «اقتصاد مقاومتی» اصرار نورزیدیم؟ و مگر در انتخابات، از «عدالت‌گرایان» دفاع نکردیم؟ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710573774723071496 🗒 مواضع این روزهای برخی از حوزویان بزرگ‌زاده یا خارج‌گو -درباره‌ی مسأله‌ی مواجهه با کشف حجاب- به نفع «جریان» و «روند» کشف حجاب، تمام شد. دین‌شناسان نقطه‌نگر و ذره‌اندیش، حُسن تدبیر ندارند که در قلمرو اجتماعیات، «برآیندی» بنگرند و «کل‌نگر» محاسبه کنند. به تعبیر مولانا: عقل جُزوی، عقل را بدنام کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710605691753432023 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇تقدم امر اجتماعی بر امر سیاسی 🖇جبران خلاء کارکردی حاکمیت 🖇جامعه‌ی مدنی اسلامی 🖇حلقه‌های میانی 🖇نهضت کمک‌های مؤمنانه 🖇گروه‌های خودجوش فرهنگی 🖇همیاری به کارگران هفت‌تپه 🖇حجاب‌بانی در مترو 🖇جنبش یادداشت‌نویسی رسانه‌ای 🖇جهاد تبیین و روایت‌سازی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi