۱. برای طرح ولایت، هیچ بدیل و جایگزینی نمیشناسم. منحصربهفرد است و با مختصات تفکر رهبران انقلاب، اتحاد و اشتراک کامل دارد. دیگرانی که امروز مدعی هستند، بیشوکم، فاصله و زاویه دارند اما معارف طرح ولایت، ریشه در متن انقلاب دارد و ناب و اصیل است. مختصر است و منظومهوار. روزآمد است و کارساز. عقلی است و پیشبرنده.
۲. اگر این بنیانهای نظری را ندانیم، حتی در تداوم راه خویش نیز گرفتار تزلزل میشویم؛ چه رسد به هدایت فرهنگی دیگران. کار فرهنگی بدون زیربنای معرفتی، پوچ است و حاصلی نخواهد داشت. بدونشک، نقطهی آغاز همین طرح است و باید به معارف علامه مصباح متصل شد تا استحکام هویتی یافت.
۳. تجربهی عینی دو دههی گذشته نشان میدهد که چرخشها و دگردیسیها، بیشتر برآمده از کسانی بوده که بهجای این بنیانهای فکری و فلسفی، سرگرم رویکردهای دیگر بودهاند. طرح ولایت، شرط کافی و تمام راه نیست، اما بهقطع، شرط لازم و نقطهی عزیمت است.
۴. من صادقانه و دلسوزانه، فهم و برداشتم را از پیشنیاز کنشگری فرهنگی و فکری با شما دوستان جوان، در میان نهادم. مسیر معرفت اصیل اسلامی و انقلابی، این است و نباید گرفتار بیراههها شد. در همهی مواجهات و تقابلاتم، دریافتم که بازگشت همهی پاسخها به همین معارف است و اگر در این نقطه و مرحله، پخته و کامل شویم، ضربهها و تکانهها بر ما مؤثر نخواهند شد. باید قدر دانست و عاشقانه و عمیق، به مطالعه پرداخت. رحمت خدا بر علامه مصباح که چنین سنت معرفتیای نجاتبخش و گرهگشایی را بهجا نهاد.
📍اینجا را ببینید:
http://Hamzevasl.ir
https://eitaa.com/joinchat/1843658842Cb2da399c6e
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714131213454636911
🗒 سی و دو «نهاد فرهنگی» دربارهی حجاب، مسئولیت قانونی داشتهاند. چرا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» بهعنوان قوهی عاقله، گزارش آسیبشناسانهای دربارهی کارنامهی نهادهای فرهنگی به مردم نمیدهد؟ و مسألهی مهمتر این است که نهادهای فرهنگی، چه «طرح فرهنگی»ای برای دورهی پسااغتشاش دارند؟! یکونیم سال گذشت!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒 امروز به عیان میبینیم که «لیبرالیسم» در بخش مهمی از جبههی انقلاب نفوذ کرده و «استدلالهای لیبرالی» بر جای «استدلالهای انقلابی»، تکیه زدهاند. منطقی که در اثر «واگراییهای دههی هفتاد» از سوی دگراندیشان بیان شد، امروز به نیروهای جبههی انقلاب راه یافته؛ چنانکه «صورت مشترک» و «مخرج مشترک» میان این دو، نمایان شده است. استحالهی نیروها، یک واقعیت معرفتی است که از «ریزش نامحسوس»، حکایت میکند.
این ریزش از همان «بنیانهای نظری»ای آغاز شد که کسانی، آنها را بیفایده و غیرکاربردی و انتزاعی و خشک میشمردند. به مواضع بخشی از جریان انقلابی دربارهی اغتشاش سبک زندگی بنگرید و اشتراک استدلالهای آنها را با نیروهای سکولار دریابید؛ در «فلسفهی اخلاق» و «فلسفهی حقوق» و «فلسفهی سیاست»، یک سخن را میگویند. روشن است که اینان تغییر کردهاند و نه دگراندیشان سکولار. لیبرالیسم به منطق تفکر و تدبیر تبدیل شده و انقلابیگری، ترور شخصیت میشود. اختلافات در درون جبههی انقلاب، در سطح «سلیقه» نیست، بلکه برآمده از «چرخش فکری» بخشی از نیروها به سوی لیبرالیسم است. «مذهبیهای لیبرال»، از اصالتهای دههی شصت عبور کردهاند و طوطیوار، لیبرالیسم تعدیلشده را تکرار میکنند. معارف شش ضلعی علامه مصباح میتواند در برابر این افولها و انحطاطها، سنگر مقاومت معرفتی بسازد. این او بود که همهی بنیانهای فکری ضروری را در کنار یکدیگر نشانید و یک هندسهی معرفتی کوچک اما پیشبرنده تولید کرد.
🖇 راه اینجاست:
http://www.tvelayat.ir
@tvelayat_ir
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714203288355806005
🗒 یک سال و نیم از اغتشاش گذشته، اما همچنان در نهادهای فرهنگی، خبری از «نقشه» و «برنامه» و «کار باقاعده» در مواجهه با کشف حجاب و برهنگی نیست. متأسفانه اکنون در مرحلهی «خونریزی فرهنگی» قرار گرفتهایم و چارهای جز بهرهگیری از ترکیب «تذکر_اقتدار» نداریم. ازاینرو، منطق نیروی انتظامی، معقول و بهنگامست.
🖇 تعلیقه:
سیاهنمایی این است که بگوییم: دچار مرگ فرهنگی شدهایم؛ حجاب، دیگر قابل علاج نیست؛ فرهنگ از ریل خارج شده است؛ جامعه از حجاب عبور کرده است؛ و ... . اما دلالت تعبیر «خونریزی فرهنگی» این است که باید به صورت «فوری» و «اضطراری»، بازدارندگی ایجاد کرد تا آسیب، گسترش نیابد و تبدیل به جریان اجتماعی سخت نشود.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714225443953010086
🗒 امروز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۷، از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را پیمودم؛ جاییکه از نظر کشف حجاب، مانند لانهی زنبور است. اما شگفتزده شدم که حتی یک مورد کشف حجاب هم ندیدم! چرا؟!
چون در طول این مسیر، حضورِ مردمیِ خواهرانِ تذکردهنده در کنار نیروی انتظامی، «سپهر اقتدار مؤمنانه» ایجاد کرده بود.
🖇 تعلیقه:
در ادبیات علوم اجتماعی، میان «قدرت» و «اقتدار» تفاوت وجود دارد. قدرت، زور عریان و بیرونی است ولی اقتدار، هیبت و شوکت و جلالت است. در فضای مقتدرانه، کاربست قدرت (زور آشکار و سخت) لازم نیست. برای همین نوشتم «فضای مقتدرانه» ایجاد شده بود. در آنجا، تنها تذکر زبانی بود ولی با حضور جمعیت گستردهی خواهران که خودش اقتدار مشهود و الزامآور ایجاد کرده بود. «تذکر زبانی» به ضمیمهی یک «عامل اقتداربخش»، اینچنین تأثیری دارد. درعینحال، باید این اقدام را فقط جزئی از یک طرح کلان دانست و مواجههی چندلایهای معطوف به «الزام هویتی» و «الزام اقتداری» را صورتبندی کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714330626352102344
🗒 همیشه جامعۀ اسلامی را خطر از داخل خودش تهدید میکند؛ از ناحیۀ یک «اقلیّتِ منافقِ زیرک» و یک «اکثریّتِ جاهلِ سادهدل». اگر این جاهلها نباشند، از آن زیرکها کاری ساخته نخواهد بود(مرتضی مطهری، پانزده گفتار، ص۷۰).
بازی روایت نیز کار همین «اقلیّتِ منافقِ زیرک» است که موجب شکست طرحهای انقلابی میشود.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
منطق روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی.pdf
168.4K
🔻فهم استاد مطهری از نبرد روایتها:
روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ کرسی حکمت حجاب در رویکرد جنسیت اندیشانهی استاد مطهری
🔰 گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🎙 با حضور:
#مهدی_جمشیدی
#مسعود_اسماعیلی
#آزاده_محمودیان
✍️ دبیرعلمی: #محمدمهدی_جهان_پرور
📅 سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hejab-3
#کرسی
🆔 @iictchannel
گلولهای که بر مغزِ «عقلِ انقلاب» نشست.pdf
275.4K
🔻انگیزههای ناپیدای گروهک فرقان از ترور استاد مطهری:
گلولهای که بر مغزِ «عقلِ انقلاب» نشست
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714481680942320374
🗒 یازدهم اردیبهشت سال ۵۸، استاد مطهری به دست فرقان، ترور شد؛ او کمتر از «سه ماه» پس از پیروزی انقلاب، حذف شد!
مطهری از لحظهای که هواپیمای امام خمینی بر زمین نشست تا شهادتش، مانع نفوذ لیبرالها و مارکسیستها به درون انقلاب بود. مغزِ «مغزِ متفکّر انقلاب» را هدف گرفتند تا «نفوذ التقاطیها»، میسّر شود.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒در لحد، ماهِ کمانابرویِ من منزل کرد
به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری، تفألی به دیوان حافظ زدم. شعری برآمد که حافظ در رثای رحلت فرزندش سروده است. این ابیات، بسیار به تعابیر و حال امام خمینی نسبت به استاد شهید، نزدیک است. چنین مینماید که این شهادت جانگداز، ابتلائی برای امام خمینی بود و اعتلائی برای استاد مطهری. آنچه در بطن اینچنین رویدادی پنهان است، بر ما آشکار نیست، اما همین اندازه میتوان حدس زد که تقدیر اهل معنا و توحید، حکایتی فراتر از ظواهر دارد...
بلبلی، خونِ دلی خورد و گلی حاصل کرد
بادِ غیرت به صدش خار، پریشاندل کرد
طوطیای را به خیالِ شکری، دل خوش بود
ناگَهَش سیلِ فنا، نقشِ اَمَل، باطل کرد
قُرَّةُ الْعینِ من آن میوهٔ دل، یادش باد
که چه آسان بشد و کارِ مرا مشکل کرد
ساروان، بارِ من افتاد، خدا را مددی
که امیدِ کَرَمَم، همرهِ این مَحمِل کرد
رویِ خاکیّ و نمِ چشمِ مرا خوار مدار
چرخ فیروزه، طربخانه از این کَهگِل کرد
آه و فریاد که از چشمِ حسودِ مهِ چرخ
در لحد، ماهِ کمانابرویِ من منزل کرد
نزدی شاهرخ و فوت شد امکان حافظ
چه کنم؟ بازی ایام، مرا غافل کرد
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi