https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. حجتالاسلام سرلک، متعلق به جبههی انقلاب است و هیچ زاویه و شکافی با آن ندارد.
۲. اظهارنظر اخیر ایشان، از منظر خاصی بود که با توضیح بعدی ایشان، مسألهی برآمده از سوءتفاهم، حل شد.
۳. انتظار جبههی انقلاب از ایشان که هویت فرهنگی و اصالت انقلابی دارند، حضور هرچه بیشتر در عرصهی تبیین و روشنگری است.
،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
باید از حاجآقای سرلک بخواهیم که؛
۱. در بزنگاهها و بحرانها، بیشتر و پررنگتر باشند،
۲. صریحتر و شفافتر سخن بگویند،
۳. در پی تربیت آدمهای منحط و شیطانی نباشند،
۴. جنبهی غلظت و قاطعیت اسلام را بیشتر در نظر داشته باشند.
در عین حال، نقش میانجیگری صمیمانه و مهربانانهی خود را نیز ادامه بدهند.
،،،،،،،،،
میتوان و میباید در چهارچوب ارزشها و خطوط قرمز انقلاب، «توقعهای متنوع» از نیروهای فرهنگی داشت، چراکه «طبایع» و «سلایق»، یکسان نیستند: برخی «جلالی»اند و برخی «جمالی»؛ برخی «خوفی»اند و برخی «رجایی».اگرچه مؤمن انقلابی، هم «جاذبه» دارد و هم «دافعه»، اما ضرایب و درجات این دو در افراد، یکسان نیست.
«بدنهی انقلابی»، گلایهمند است از «رؤس انقلابی». میگویند چرا در تلاطم اخیر، تأخیر و تعلل داشتند و میدانداری نکردند و هزینه نپرداختند؟! بر اساس معیار و ادبیات رهبر انقلاب نیز داوری میکنند و چون شکافها و فاصلهها با مطالبههای رهبر انقلاب را میبینند، برافروخته و ناخشنود میشوند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
مجلس در پارهای جهات، گرفتار «تعارض منافع» است؛ تعبیری که رهبر انقلاب در دیدار با مجلس به کار بردند. «تعهد ارزشی» نیز در نقطهی تعارض منافع، آشکار میشود؛ آنجاکه که نماینده باید از «سود شخصی»اش درگذرد و «خیر عمومی» را برگزیند. وگرنه در جایی که تعارض منافع نیست، هر نمایندهای جانب مردم را میگیرد.
،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. اگر نیروهای فکری انقلاب، پرده از عطش «تداوم قدرت» در مجلس برمیداشتند، شاهد تهدید آشکار وزارت کشور از سوی مجلس نمیبودیم.
۲. از «انضباط سیاسی» میگریزند چون «ساختار مناسبات پنهان» که در سه سال گذشته ایجاد کردهاند، فلج میشود؛ آن هم اکنون که در آستانهی انتخابات، باید میوهاش را بچینند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻نقد روایت ناصواب مهدی نصیری:
مردمِ پنج درصدی یا خطشکنان پنج درصدی؟!
🖊مهدی جمشیدی
۱. مدعای مهدی نصیری در یادداشت اخیرش این است که رهبر انقلاب در نشستهای خصوصی گفتهاند که اگر نظام، حتی حمایت «پنج درصد از مردم» را نیز داشته باشد، کفایت میکند و دیگر خطری، تداوم نظام را تهدید نمیکند. این سخن بدان معنی است که آیتالله خامنهای، رهبر «همۀ مردم» نیست؛ چنانکه نه اکثریت مردم، ایشان را رهبر خویش قلمداد میکنند و نه خود ایشان با اکثریت مردم، همدلی و همراهی میکند. بنابراین، شکاف میان ملت و دولت، بسیار فزونی گرفته و حاکمیت با علم به اینکه از بدنۀ اجتماعی و رضایت مردمی، تهی شده است، تنها به همین جمع اندک پنج درصدی بسنده کرده است و میخواهد از طریق هواداری و حمایت اینان، خود را حفظ کند. بهاینترتیب، نصیری با یک «نقل خصوصی» کوشیده است سخن خود را به عنوان پیشفرض در ذهن مخاطب بنشاند.
۲. اما دربارۀ نقل خصوصی وی باید گفت آیتالله خامنهای هیچگاه بر این باور نبوده که «اکثریت مردم» با حاکمیت، همراهی ندارند و میان او و مردم، شکاف و انشقاق رخ داده، بلکه معتقد است که وجود نارضایتیهای اجتماعی نسبت عملکردها و کارگزاران، «طبیعی» و «همیشگی» است و مردم، میان «اصل نظام» و «امور اجرایی در نهادهای حاکمیتی»، تفاوت مینهند؛ چنانکه «مخالفتهای مردمی با برخی عملکردها»، هر اندازه نیز که شدت داشته باشد، باز نباید به معنی «صفآرایی در برابر نظام»، تفسیر شود. وجود نارضایتیهای اجتماعی، قابلانکار نیست، اما مسأله، «تفسیر نارضایتیها» است. نصیری با مصادرهبهمطلوبکردن، میکوشد «معنای ساختارشکنانه» به نارضایتیها و مخالفتها نسبت بدهد و موضعگیریهای چالشی و انتقادیِ بخشهایی از مردم را به معنی مخالفت با رهبر انقلاب تفسیر کند. چنین تفسیری، ناسازگار با ذهنیت مردم است. مردم در عین هر اعتراض و انتقادی، از نظام و رهبر آن «عبور» نکردهاند. وقتی رهبر انقلاب، به تصویری که نصیری از جامعه و ذهن مردم آفریده، هیچ اعتقادی ندارد، نباید نیز «حلقۀ حامیانش» را پنج درصدی بشمارد و بکوشد فقط آنها را حفظ کند. از نظر ایشان، اعتراضهای اجتماعی در میان مردم، جنس «ساختارشکنانه» ندارد و از «گسست» و «عبور» حکایت نمیکنند.
۳. نکتۀ دیگر اینکه تحلیلگرانی همچون نصیری، همواره رهبر انقلاب را به «بیخبری از واقعیت اجتماعی» و «بسندگی به برخی نمودهای اجتماعی» متهم میکردند و میگفتند صدای جامعه، در جهت حاکمیت نیست و حاکمیت باید به خود بیاید و فاصلهگیری مردم از خود را دریابد. اینان ادعا میکردند که رهبر انقلاب، همۀ حرکتهای مردمی از قبیل شرکت در انتخابات را به نفع نظام و خود، تفسیر میکند و این امر، با «واقعبینی» تعارض دارد. اما اکنون برخلاف رویکرد گذشته، نصیری از «باخبرشدن رهبر انقلاب» خبر میدهد و میگوید ایشان از زوال بدنۀ اجتماعیِ نظام، مطلع است، بلکه حتی ادعا میکند اندیشۀ بسندگی به هواداران پنج درصدی، از «دهۀ هفتاد» در ذهن رهبر انقلاب وجود داشته است. این دو برداشت از ذهنیت رهبر انقلاب با یکدیگر تعارض دارند؛ ایشان از واقعیت اجتماعی، باخبر است یا بیخبر؟!
۴. نگاه رهبر انقلاب به مردم، «طیفی» و «پیوستاری» است؛ به این معنی که ایشان از همۀ مردم، توقع یکسان ندارد و میداند «رفتارهای سیاسی مردم»، مشابه نیست. در عین اینکه اکثریت مطلقِ مردم، همدل و همداستان با انقلاب هستند، اما از نظر رفتار سیاسی، درجات و مراتب متنوّع دارند. ازاینرو، نه باید از همۀ مردم توقع داشت که «رفتارهای سیاسیِ حداکثری» و «حمایتهای آنچنانی» داشته باشند، و نه باید از «رفتارهای سیاسیِ متوسط و حداقلی»، تضاد و تعارض را نتیجه گرفت. این خصوصیت جامعۀ اسلامی است که مردمانش در عین وحدت در جهتگیریها و غایات، «سطح هزینهدهی» و «قابلیت کنشگری»شان با یکدیگر تفاوت دارد. برایناساس، رهبر انقلاب معتقد است که چنانچه تنها «بخشی از جامعه»، حاضر به رفتارهایی باشند که از حمایت «حداکثری» و «تمامعیار» و «پُرهزینۀ» آنها حکایت کند، انقلاب به حیات خود ادامه خواهد داد. حتی تحلیل ایشان از دهۀ شصت و دوران دفاع مقدس نیز این است که با وجود اهمیت فراوان جنگ، اینگونه نبود که اکثریت مردم در آن شرکت داشته باشند، بلکه یک اقلیت، بار حضور مستقیم و میدانی را در جنگ عهدهدار شدند و طیفهای دیگر مردم در سطوح فروتر، همراهی و همدلی کردند. روشن است که این قاعده، خاص جنگ نظامی نیست، بلکه در نسبت با هر چالشی، مردم با «ضرایب مختلف»، کنشگری خواهند داشت. پس مسأله این است که در میان مردم، اقلیتی وجود داشته باشند که «هزینههای حداکثری» بدهند، نه اینکه مردم، فقط اینان هستند.
🖇 منتشرشده در فارس:
http://fna.ir/3dgnav
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
حضور روحالله مؤمننسب در ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر، دو جریان سیاسی را غضبناک کرده:
۱. «اصولگرایی لیبرال» در روزنامههای «صبح نو» و «فرهیختگان» که ریشه در قالیباف و ولایتی دارند.
۲. «اصولگرایی محافظهکار» که ماهیت محفلی دارد.واکنش منفی اینان، مرا به «اصالت انقلابی مؤمننسب»، مطمئنتر کرد.
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. امام خمینی، «بازرگان مسلمان نمازشبخوان» را لیبرال نامید! مواضع اینان دربارهی «فضای مجازی» و «حجاب»، تکرار حرفهای پدر لیبرالیسم کلاسیک است؛ مرحوم جان لاک! این بخش از اصولگرایان، دچار «انحراف فکری» شدهاند. بهشدت عملگرا و مایل به مداهنه و مخالف قاطعیت انقلابی و تداوم ارزشها است.
۲. از الک اینان «انقلابیها» رد نمیشوند و از الک من، «لیبرالها و محافظهکاران»!حمله دستهجمعی به انتصاب یک فرد انقلابی، حذف و قلعوقمع و دفع نیست؟! جهتگیری اینان، ماهیت لیبرال دارد. نسل جدیدی از «مهندس بازرگان»ها پدید آمدهاند. درباره این آدمها و مخالفتهایشان و پدران فکریشان تحقیق کنید. قرار نیست طوری «ارزشها» را تعریف کنیم که «جریانها» بمانند یا نمانند. این جریان، عقبهی شبهروشنفکری دارد.
۳. پس از ایشان «حمایت» کنیم که به دلیل فشار این بخش از رسانههای اصولگرا، ستاد دچار تزلزل نشود. میخواهند با تحریف و ترور شخصیت، بازیسازی کنند. هر اندازه بدنهی انقلابی، قویتر ظاهر شود، این «جریانهای قدرتنشین» زودتر جابجا خواهند شد. میهراسند که ستاد به کانون حمله به آنها تبدیل شود.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
۱. فرزند شهید بهشتی گفته است برخی جملهها از شهید بهشتی که در تابلوهای شهرداری تهران درج شدهاند، بیسند هستند.
۲. خیر! مشکل این است که پس از چهل سال، همچنان فرزندان شهید بهشتی، چهار سخنرانی ایشان را که در نقد «آزادی لیبرالی» و شامل توصیه به «مواجههی قاطع با بیحجابی» است چاپ نمیکنند! عجیب نیست؟!
،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. در دورهی اصلاحات، انتشارات «بقعه» که ناشر خانوادگی آثار شهید بهشتی است، برای تضعیف موقعیت اجتماعی علامه مصباح، بیدرنگ کتاب «شریعتی؛ جستجوگری در مسیر شدن» را چاپ کرد تا از ظرفیت بهشتی برای ترور شخصیت مصباح، بهرهبرداری کند. بهشتی نباید برای «تثبیت حجاب» خرج شود اما خرج او برای «تخریب مصباح»، رواست!
۲. باید بر این پرسش اصرار ورزید که چرا فرزند شهید بهشتی میکوشد با چاپنکردن بخشهای «ضدلیبرالی» از تفکر فرهنگی شهید بهشتی، او را بایکوت و به نوعی، سانسور کند؟! نباید تیغ سانسور خانوادگی از «بهشتی انقلابی»، یک «بهشتی لیبرال» بسازد. گویا نزدیکان بهشتی میخواهند ما را از اصالتهای انقلابی او دور کنند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
روایت اصلاحطلبانهی «روزنامهی فرهیختگان» از صحنهی داخلی، اینگونه است: یک طرف حامی نظام و عقلانی است، یک طرف ادعای انقلابیگری و حمایت از نظام دارد اما «عقدهای»، «تندرو»، «ضداجتماعی»، «هزینهتراش بیفایده»، «ناهنجار» و «غیرنرمال» است.
در اینجا بخوانید:
https://farhikhtegandaily.com/page/238722/
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. تلختر، مصادرهبهمطلوب کردن رهبر انقلاب به نفع خود است؛ آن هم با ساختن دوگانهی اصلاحطلبانهی عقلانیت/ تندروی.
همچنین برشمردن مصادیق نازل و سخیف از کنشگری فرهنگی را بهعنوان کارنامهی نیروهای انقلابی، باید به این تصویرسازی وارونه افزود.
۲. شاید به نظر برسد که تعبیر انقلابی صورتی، نادرست و سطحی باشد، اما متأسفانه واقعیت دارد. بخشی از افراد، دچار زوال یا فرسودگی هویتی شدهاند و منطق جریان اصلاحات را بازتولید میکنند، با این تفاوت که سعی دارند رهبر انقلاب را نیز به نفع خود، تفسیر کنند. احسان نراقی در توصیف جریان مارکسیسم اسلامی میگفت کیک مارکسیسم با سس اسلام! دربارهی اینان نیز باید گفت کیک لیبرالیسم با سس انقلاب!
۳. «در بعضی از خیابانها، چهار نفر آدم شریر یا فریبخورده وارد شدند و اغتشاش درست کردند ... اینهایی که در صحنه هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام، آسیب بزنند. ... یک عدّۀ معدود به خواستۀ آمریکا، داخل خیابانها آمدند. ... [دشمنان] یک امتدادی هم متأسّفانه در داخل دارند؛ ... فلان روزنامه، فلان فعّالِ فضای مجازی ...؛ اینها هم امتداد آنها هستند.»(در دیدار مردم اصفهان، ۱۴۰۱/۸/۲۸).
https://virasty.com/Mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻کرسی علمی-ترویجی:
طراحی رویکرد تحولی برای بخش فرهنگی لایحهی هفتم
(استخراج چهارچوب برنامهنویسی فرهنگی از تفکر رهبر انقلاب)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مناظره با موضوع:
حجاب قانونی از زاویهی امکان اجتماعی
🖇 در اینجا نیز مشاهده کنید:
https://www.aparat.com/v/ZUC2T
🖇 «به معیارها معتقدیم و در مورد آنها اهل سازش و تخفیف نیستیم. معیارها، سازشبردار نیست. ملت ما جنگیده تا به نظام اسلام با معیارهای اسلامی برسد. از ما تقاضای تخفیف نفرمایید. ... در نظام اسلامی، وحدت بر اساس مکتب است. ... بر اساس این معیارها، متحد باشیم.»
(شهید سیدمحمدحسینی بهشتی، حزب جمهوری اسلامی، ص۶۶).
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. به علامه مصباح اعتراض میکردند که او در مقابل وحدت سیاسی، «حساسیتهای خلوصطلبانه» به خرج میدهد؛ درحالیکه دغدغهاش همچون شهید بهشتی بود. هر دو معتقد بودند که نسبتمان را با جریانهای دیگر، فقط در چهارچوب «معیارهای مکتبی» تعریف میکنیم، نه «ملاحظههای عملگرایانه» و «ائتلافهای سهمخواهانه».
۲. باید به «اصالتهای آغازین انقلاب» بازگردیم و سایهی «لیبرالیسم» را از مناسبات و ذهنیتهایمان کنار بزنیم. غبارهای غیرانقلابی بر خواستهها و مطلوبهایمان نشسته است. با «خویشتن انقلابی»مان، بیگانه شدهایم. شهید بهشتی، یکی از نابترین و غنیترین سرچشمهها برای پالودن خویش از زنگارهای عملگرایی است.
۳. چون مبنای ائتلافها و اتحادهای کنونی، وصول به قدرت سیاسی است، در آنها معیارهای مکتبی به حاشیه رفتهاند. در این منطق سیاسی، «صالح مقبول» و حتی «ناصالح نامقبول» بر «اصلح» ترجیح دارد، چون اولی، امکان رأیآوری بیشتری دارد و دومی نیز تحمیل اصحاب پنهان قدرت است. عملگرایی یعنی ترجیح «قدرت» بر «حقیقت».
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 گلایههای دردمندانهی دیروز شهید حسن باقری، همان زخم های امروز ماست. او به فرماندهان و نیروهایش میخروشد که مبادا اسیر عادات و تعلقات شوند و از جنگ و مواجهه و مرگ بهراسند. اگر ممکن است که تا لبهی صحنهی جنگ پیش آمد اما در این نقطه از تقابل سخت، پا پس کشید، در جنگ فرهنگی نمیتوان چنین کرد؟! آری، محافظهکاران و مصلحتاندیشان، حتی در میدان جنگ نیز گرفتار خوف و احتیاط هستند و به بازگشت میاندیشند.
،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. شهید حسن باقری پس از شکست عملیات رمضان، موضع انتقادی گرفت و به آسیبشناسی درونی رو آورد. او احساس کرد که مشکل ما، درونی است. بهشدت تند و ناخشنود میشد و برمیآشفت. میخواست با یک عملیات جدید، وضع را از شکست به پیروزی تغییر دهد. خودش به شناسایی در خط مقدم رفت و در اینجا نیز شهید شد.
۲. شهید حسن باقری، پس از مدت اندکی به این نتیجه رسید که از اساس، «راهبرد جنگی» ما خطاست و به همین دلیل، چندان پیش نمیرویم. وی میخواست از طریق «تغییر راهبرد جنگ»، سرنوشت جنگ را تغییر بدهد. درک او، فراتر از روزمرگیها بود. چهبسا امروز در «جنگ فرهنگی» نیز، محتاج «تغییر راهبرد» باشیم درحالیکه غافلیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مناظره با موضوع «بررسی ابعاد لایحهٔ حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب»
۱۰ تیر ۱۴۰۲
🖇 همچنین نسخهٔ کامل تصویری این برنامه را در پیوند زیر تماشا کنید:
https://tv4.ir/episodeinfo/385569