eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.5هزار دنبال‌کننده
531 عکس
148 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻زبان مقاومت در زمین غزه (زمانه‌ی پیچ تاریخی و ایدئولوژی مقاومت) 🖇 بخش پنجم: صهیونیسم به مثابه یک ایدئولوژی شبه‌دینی https://eitaa.com/geraatv
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1700532675839646850 ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ۱. من در مترو ولیعصر حضور داشتم و روند و مراتب و لحن و فضای تذکرات را مشاهده کردم. تذکرها اخلاقی بودند و با شیب منطقی و تدریجی، تند می‌شدند. اکثریت هم توجه می‌کردند. ۲. چه‌بسا درصد بالای از کشف حجاب به اجرای لایحه هم نرسد و در همین نقطه با ترکیب «زبان» و «اقتدار»، حل شود. هیچ بعید نیست. ۳. جرایم سنگین در لایحه‌، تنش‌زاست، ولی این برخوردهای مقدماتی و نرم و زبانی که حداکثر به محرومیت استفاده از مترو می‌انجامد می‌تواند فضا و جو را به نفع حجاب تغییر دهد. اگر احساس کنند که حاکمیت، «اراده‌ی قاطع واحد» دارد، عقب می‌نشینند و‌ چه‌بسا کار به دادگاه و جریمه نخواهد رسید. اقتدار - که با قدرت، تفاوت دارد - یعنی ایجاد همین «احساس معطوف به حرمت» و «ادراک معطوف به هراس» در مکشفه‌ها از طریق مداخله‌ی رسمی در زمینه‌ی فضاپردازی اجتماعی. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻گفتگوی تلویزیونی با عنوان استیصال در قامت آتش‌بس: تنها مقاومت می‌تواند ۱ آذر ۱۴۰۲ - جریان | شبکه ۱ 🖇 در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0x9d9697e
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1700921783936752494 ،،،،،،،،،، استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۱۲۷-۱۲۶: پوشش زن، در حد پوشش نماز است؛ یعنی هرچه در نماز باید بپوشاند، از نامحرم هم باید بپوشاند. پیامبر فرمود در معراج دیدم زنانی را که از سینه‌ها و موهای سرشان آویخته و تازیانه می‌زدند! جبرائیل گفت اینان زنانی هستند که موها و بدن‌های‌شان را از نامحرم نمی‌پوشاندند.
🔻بازخوانی عباس عبدی از کتاب ناخوانده: علوم انسانیِ اسلامی چه می‌گوید؟ 🖊 مهدی جمشیدی 🗒 در اینجا بخوانید: http://fna.ir/3gft6c (در یادداشت هزار و پانصد کلمه‌ای که نوشتم، حتی نامی هم از حداد عادل نبردم و فقط از «علوم انسانی اسلامی» دفاع کردم. نه سکولاریسم عباس عبدی، نه بوروکراتیسم حداد عادل. شورای تحول در علوم انسانی، کارنامه‌ی قابل‌دفاع ندارد و مدیریت حداد عادل بر آن، نمره‌ی قبولی نمی‌گیرد.) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
تلخ‌ترین جمله‌ی حضرت زهرا در خطبه‌ی فدکیه این است: «دَسَعْتُمُ الَّذی تَسَوَّغْتُمْ»؛ آنچه را که پیامبر به گوارایی به شما نوشانده بود، یکجا بالا آوردید! جامعه‌ی پساپیامبر، از ارزش‌های نخستین، تهی گشت و استحاله شد. مبادا ما چنین نسبتی با اسلام و انقلاب بیابیم و‌ دچار «کفران نعمت» بشویم! https://virasty.com/Mahdijamshidi/1701087989341798668
🔻بخشی از یادداشت‌هایم درباره‌ی علامه 🗒 تحلیل تعامل علامه مصباح با احمدی‌نژاد بخش یک: https://www.bultannews.com/000bkP بخش دو: https://www.bultannews.com/000btw بخش سه: https://www.bultannews.com/fa/news/146853 بخش چهار: https://www.bultannews.com/000cgA 🗒 سودای محاصره‌‌ی مصباح بخش یک: http://rajanews.com/node/260511 بخش دو: http://rajanews.com/node/261862 🗒 تطابق نظرات امام خمینی و آیت‌الله مصباح دربارۀ مشروعیت ولی‌فقیه بخش یک: http://old.alef.ir/vdcbazbagrhbw8p.uiur.html?487140 بخش دو: http://old.alef.ir/vdcco1q0m2bqo18.ala2.html?493397 🗒 جمهوریت در اندیشه‌ی علامه مصباح https://toluehagh.ir/course/%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD/ 🗒 حاشیه‌ی دیدار با علامه mshrgh.ir/1166206 🗒 تأمّلی در مفاهیمِ پیامِ رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله مصباح https://khl.ink/f/47043 ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتار کوتاه: مسأله‌ی نظام‌سازی دینی (تولد، تعلیق و تکاپوی دوباره) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تحلیلی بر موضع اخیر رهبر انقلاب: برادران و نابرادران 🖊 مهدی جمشیدی ۱. اختلاف‌های اجتماعی در جامعۀ اسلامی بر دو نوع هستند: «اختلاف‌های عقیده‌ای» و «اختلاف‌های سلیقه‌ای». رهبر انقلاب بر این باور است که اختلاف‌های مبتنی بر «عقیده»، همچنان حجّت و اعتبار دارند و نباید تصوّر کرد که زمانۀ داوری بر اساس عقاید به سر آمده و دیگر نباید ارزش‌ها را معیار و محک انگاشت. برخی گفته‌اند که باید دامنۀ مرزبندی‌ها را به فراتر از ارزش‌ها گستراند و از جمله باید ملّیّت (به معنای تجدّدی و مستقل از دین) را مبنا انگاشت، اما بیان اخیر رهبر انقلاب نشان می‌دهد که باید خودی و غیرخودی و دوست و دشمن و بومی و بیگانه را از دریچۀ «ارزش‌های دینی» تعریف کرد و به سوی معیارهای سکولار نچرخید. این ارزش‌ها که وصل و فصل اجتماعی، برآمده از آنهاست عبارتند از «اسلام» و «انقلاب» و «ولایت فقیه». آنان که این ارزش‌های بنیادی را باور دارند و هویت خود را ذیل آنها تعریف می‌کنند، برادر ما هستند. پس ملاک برادری و نابرادری، «ارزش‌ها» هستند و نظر رهبر انقلاب این نیست که باید ایدئولوژی و لایه‌بندی‌های ایدئولوژیک را کنار نهاد و شهروندی و ایرانیّت، ملاک است. آری، خدمات اجتماعی و عمومی، از آنِ همه هستند و شکاف‌های ارزشی در آنها دخالتی ندارند، اما پیوندها و اتصال‌ها و اتحادها و ولایت‌های اجتماعی، باید «ماهیّت ارزشی» داشته باشند. جامعۀ اسلامی، خنثی و بی‌جهت و بی‌هویّت نیست، بلکه حتی در درون خود، حامل ولاء‌های ایمانیِ مثبت و منفی است و همبستگی‌هایش بر ارزش‌ها تکیه دارد. این وضع، خواه‌ناخواه، نوعی لایه‌بندی اجتماعی ایجاد می‌کند که البته حالت حداکثری و گسترده ندارد. ۲. اما دربارۀ «اختلاف‌های سلیقه‌ای» باید گفت که حضورشان در زندگی اجتماعی، طبیعی است و این قبیل تنوّع‌ها و تکثّرها، قابل زدودن نیستند. در این قلمرو باید تحمل و سعۀ صدر داشت و برتابید و همدلی کرد و حس غیریّت و دیگری نداشت. سلایق، در گسترۀ درون ارزش‌ها تعریف می‌شوند و برخاسته از خصوصیّت «پیوستاری» و «طیفیِ» زندگی اجتماعی هستند. معتقدان به اسلام و انقلاب و ولایت فقیه، همگی در یک «سطح» نیستند، بلکه برخی اعتقاد راسخ دارند و عاملیّت عالی، و برخی فروتر هستند و دچار ضعف و کاستی. جامعۀ اسلامی به این اعتبار، جامعۀ یک‌دست نیست که در آن، همه همانند یکدیگر باشند و اثری از «درجات» و «مراتب» در آن به چشم نخورد. «مسائل بی‌خود» که در سخن رهبر انقلاب، نسبت به جبهه‌بندی و غیریّت‌سازی پیرامون‌شان اعتراض شد، از همین اختلاف‌های سلیقه‌ای حکایت می‌کنند. باید در مقابل این اختلاف‌ها، با دیدۀ اغماض نگریست و برآشفته نشد و طرد و حذف نکرد. از این جمله، می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که هر چند برترین و بهترین پوشش در منطق فرهنگیِ انقلاب، چادر است، اما این ارزش‌گذاری به آن معنی نیست که پوشش‌های دیگری که می‌توانند بخش عمدۀ کارکرد چادر را برآورده سازند، ضدّارزش هستند و کسانی که در این جریان و جبهه قرار می‌گیرند، دیگری‌های فرهنگیِ ما هستند. ۳. نکتۀ مهم دیگر این است که «معنا» و «مقوّمات» و «مرزها»ی اسلام و انقلاب و ولایت فقیه، دلخواهانه نیستند و این‌گونه نیست که کسی بتواند ادعا کند به اسلام اعتقاد دارد اما خواهان حاکمیّت ارزش‌های اسلامی بر جامعه نیست، یا انقلابی است اما نمی‌خواهد میان جهان فرهنگیِ انقلاب و جهان فرهنگیِ غرب، فاصله و حائل قرار بدهد، یا به ولایت فقیه باور دارد اما آن را زمینی و دوره‌ای و وکالتی می‌انگارد. اعتقاد به این بنیان‌ها به معنی اعتقاد به معنایی است که امام خمینی از آنها ارائه کرده است، نه هر «تفسیر رقیق» و «برداشت فروکاهیده‌شده»‌ای که مرزبندی را موهوم و سیّال می‌سازد. کسی که می‌گوید به اسلام اعتقاد دارد اما نسبت به کشف حجاب، دل‌نگران نیست و معتقد است باید الزام را کنار نهاد و حجاب را به انتخاب‌های شخصی وانهاد، جامعۀ اسلامی را به سوی ولنگاری سوق می‌دهد و از این جهت، اعتقاد راستین و مؤمنانه به اسلام ندارد. همچنین کسانی که می‌گویند باید آرمان‌های انقلابی را کنار گذاشت و در نئولیبرالیسم جهانی، هضم شد و جهان را همچون یک خانواده انگاشت و از جمله باید فضای مجازیِ غربی را پذیرفت، به آموزۀ بنیادین استقلال فرهنگی و هویّتی که جوهرۀ انقلاب را تشکیل می‌دهد، باور ندارند. به هر اندازه که اعتقاد واقعیِ دیگران به این ارزش‌های بنیادین، بیشتر باشد، حس برادرانۀ ما به آنها نیز بیشتر خواهد شد و هرچه این اعتقاد، کمتر باشد، این حس نیز کمتر خواهد شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نظام باید ... به جای تقسیم به خودی و غیرخودی، مفهوم شهروند را احیاء کرده و حقوق شهروندی را در عمل به رسمیت شناسد. سیاست‌هایی که در کشور موجب دوقطبی‌شدن جامعه شده و مردم را به شیعه و سنی، قومیت‌های مختلف، مذهبی و غیرمذهبی، حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی، انقلابی و غیرانقلابی، زن و مرد، ایران و اسلام و مانند آن تقسیم کند، حس یکی‌شدن را از مردم می گیرد. ... در این صورت، تعلق به یک واحد مشترک به نام وطن از بین می‌رود.» https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1615426 🖇 تعلیقه: ۱. نویسنده - که عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه است - در مقام تعریض به اصطلاحات رهبری نوشته «خودی و غیرخودی» و «انقلابی و غیرانقلابی» را کنار بگذارید و به همه به چشم «شهروند» نگاه کنید. ۲. می‌خواهد بگوید دین و انقلاب، ملاک و معیار نباشد؛ چون جامعه از این ارزش‌ها عبور کرده و تأکید بر آنها، شکاف‌ساز است. پس «جوان مؤمن انقلابی»، «دولت جوان حزب‌اللهی»، «انقلابی‌گری» و ... همگی جامعه را دوقطبی می‌کنند. ۳. حال‌آن‌که خود امام می‌گفت «مکتبی»، «متعهد» و ... و در هر نظر و‌ اظهارش، سخن از «خداوند تبارک‌وتعالی» و «انبیای الهی» و «اسلام» و «قرآن کریم» بود. ۴. خدا نگذرد از سیدحسن خمینی بابت انتشار این مواضع خائنانه و سکولاریستی در سایت جماران که کم هم نیستند. کافی بود همین یک یادداشت به اطلاع امام خمینی می‌رسید. او که برای لغزش زبانی یک زن که در مصاحبه‌‌اش گفته بود اوشین الگوی من است، آن پیام قاطع را صادر کرد، در برابر تلاش سایت نوه‌اش برای بی‌اعتبارسازی اسلام و زوال حجیت انقلاب چه می‌کرد؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴۰۲ 🖇 نسخه‌ی کامل تصویری این مناظره را مشاهده کنید. متأسفانه با وجود اصرار بنده به دوستان اصلاح‌طلب سایت کافه خبر، نسبت به‌ این‌که تیزر را «بی‌طرفانه» تولید کنند، چنین نکردند؛ همچنان‌که عنوان مناظره را نیز بدون هماهنگی با من تغییر دادند. برخلاف بازنمایی تیزری که به‌صورت «غیرحرفه‌ای» و «غیراخلاقی» منتشر شده است، هم آقای عبدالکریمی در برابر بسیاری از تناقض‌یابی‌ها و ابطال‌گری‌های من، سکوت اختیار کرد یا به حاشیه زد، و هم مخاطب و مضمون سخنم آن نبوده که در این تیزر تقطیع و تحریف شده، وانمود شده است. ترجیح دادند با «تکه‌بندی» و «برجسته‌سازی»، از من یک فاشیست مذهبی بسازند.‌ 📍فیلم کامل مناظره را در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ
🔻حکم حجاب، ضروری اسلام است 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۸۱، سؤال ۸۵۵: آیا حجاب از ضروریات اسلام است؟ منکر آن و کسانی که به این دستور الهی،‏‎ ‎‏مخصوصاً در جامعه اسلامی، بی‌اعتنایی می‌کنند چه حکمی دارند؟‏ بسمه تعالی. اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن، حکم منکر‏‎ ‎‏ضروری را دارد و منکر ضروری، محکوم به کفر است؛ مگر این که معلوم‏‎ ‎‏باشد که منکر خدا یا رسول نیست.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۸۸، سؤال ۸۷۲: بسمه تعالی. کسی که توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین را انکار‏‎ ‎‏نماید کافر و نجس است.‏ 🖇 ‏‏استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۸، سؤال ۸۹۳: بسمه تعالی، اگر کسی خدا یا رسول یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد‏‎ ‎‏محکوم به کفر و نجاست است.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۲، سؤال ۸۸۰: نفی عدل و امامت و ولایت علی (علیه السلام) جزء ضروری دین است؟ و آیا منکر‏‎ ‎‏مسائل فوق، از جرگۀ مسلمین خارج می شود؟ بسمه تعالی. اگر خدا و رسول را قبول دارد، مسلِم است.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۲، سؤال ۸۸۳: اگر کسی به اصول دین و... ایمان داشته باشد ولیکن فریضۀ نماز را به جای‏‎ ‎‏نیاورد، آیا این شخص مسلمان است یا خیر؟ و آیا حق دارد در بین جمع، خود را‏‎ ‎‏مسلمان معرفی کند یا خیر؟ بسمه تعالی. مسلمان است، ولی فاسق است.‏ (سند سخنی که در بخشی از مناظره بیان کردم). http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_64845/
🔘نوشته‌ی مهدی جمشیدی به‌بهانه مناظر با دکتر بیژن عبدالکریمی در موضوع حجاب: ☑️ او در جغرافیای هویّتیِ ما نیست/ سنت‌اندیشیِ متجددانه عبدالکریمی ▪️در مناظره‌ام با‌ آقای دکتر بیژن عبدالکریمی، در پی مناظره به معنی تقابلی و چالشی‌اش نبودم و نمی‌خواستم زورآزمایی معرفتی کنم و در مقام ابطال و انکار باشم، بلکه به دنبال «هم‌افزایی» و «هم‌گرایی» بودم و قصدم این بود که یک «زمینة مشترکِ حداکثری» بیابم. که با تعابیری که با فریاد و خشم و خشونت بیان می‌شدند دربارۀ جبهه‌ای که به آن تعلّق داشتم روبرو شدم که شنیدنش از زبان یک فلسفه‌دان، تلخ و انگیزه‌کُش بود: «خوارج»، «طالبانی‌ها»، «جاهلان»، «کوتوله‌ها»، «غضنفرها» و ... . ▪️آقای عبدالکریمی، به‌نهایت، وجود و هویّت و خواسته‌ها و معرفت‌هایش را «ذیل تاریخ تجدّد» تعریف کرده است؛ هرچند در مقام سخن، خود را «در برابر تجدّد» می‌نمایاند. او بخش عمده‌ای از مبادیِ معرفتی‌اش را از متفکّران تجدّدی برگرفته و استقلال نظری ندارد و حتی می‌خواهد سنّت تاریخیِ ما را از این زاویه بنگرد و بخواند. روشن است که این «رویکرد مستشرقانه»، حاصلی جز زوال و انهدام سنّت ما ندارد و کمترین کمکی به بسط و استقرار آن نمی‌کند. 🔸تماشای فایل کامل مناظره 🔸مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🖇 بعضی‌ها داستان را از «سطر نخست» نمی‌خوانند تا رسوا نشوند... در مناظره، آقای عبدالکریمی گفت: حجاب، حکم تاریخی است نه حکم دینی. گفتم: اصل حجاب و حد آن، نص قرآن است. گفت: نص هم تفسیرپذیر است. گفتم: حکم حجاب، جزو محکمات و ضروری دین است و تعدد تفسیر برنمی‌دارد و انکار ضروری دین، خروج از اسلام است. https://virasty.com/Mahdijamshidi/1701545556458835933
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴۰۲ (نسخه‌ی کامل صوتی) 📍فیلم کامل مناظره را در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ پرسشهای بی‌پاسخ ✅ شمایی که بیست سال عمر معرفتی داشتید، نباید من نسل سومیِ دهه شصتیِ به سوال شما جواب بدم! چرا به سنّت تاریخی پایبند نیستید؟ از چه می‌خواهید دفاع کنید؟ از تجدّد دفاع می‌کنید؟ مهدی جمشیدی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻واقعیت را ببینید -۱ چرا در این مناظره، سخن از حجاب به‌عنوان «ضروری دین» به میان آمد؟! طرف مقابل چه گفت که چنین پاسخی شنید؟! این سخن، خطاب به «روشنفکری تاریخی‌اندیش» بود که دینی‌بودن حکم حجاب را انکار کرد، یا «بی‌حجاب‌ها»یی که از چنین مباحثی بی‌خبرند و اغلب، فقط در عمل، التزام ندارند؟! اگر نیروهای روشنفکری شبه‌دینی تلاش کردند که «زیربنای دینی حجاب» را متزلزل کنند و اعتبار و ارزش وحیانی آن را سست سازند، چاره‌ای جز ارجاع به ضروری‌بودن این حکم داریم؟! آیا «ضروری مذهب»، ضروری دین است و برادران اهل سنت، از اسلام خارج هستند؟! ما زیدیان یمن را نه‌فقط مسلمان، بلکه شیعه نمی‌دانیم؟! ضروری دین یعنی «اجزای قطعی دین در مقام اثبات» یا «اجزای بنیادین دین در مقام ثبوت»؟! ضروری دین، معطوف به «معارف مبنایی» است یا «معارف مشهور»؟! ضروری دین، ناظر به «اسلام ظاهری» است یا «اسلام باطنی»؟! 📍فیلم کامل مناظره را در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻واقعیت را ببینید -۲ آیا تأدیب بر تعلیم، تقدم دارد؟! و جلال بر جمال؟! و سیف بر قلم؟! و میسم بر مرهم؟! و یا باید به تعبیر علامه حسن‌زاده، میان این دو، «توازن» و «تناسب» باشد و هیچ‌یک را نادیده نگرفت؟! پیامبر فقط موعظه و نصیحت می‌کرد یا به «دولت» و «قانون» و «اجرای حدود اسلامی» نیز اهتمام داشت؟! آیا تصریح به این که حجاب باید «جنبه‌ی قانونی» نیز داشته باشد به معنی بگیروببند است ؟! 📍فیلم کامل مناظره را در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻به جایی دیگر کانال‌هایم را در بله و ویراستی و ایتا حذف کردم. یکباره و راحت. بی‌دغدغه و بی‌فریاد. آن‌همه زحمت و همت را یکجا به خاطره سپردم و عبور کردم. حالم شبیه آوینی در اسفند هفتادویک هست؛ هر چند خاک کف پای آوینی هم نمی‌شوم. حالم شبیه اوست نه خودم که بی‌مایه‌ام. دلم برای آقامرتضی، خیلی تنگ شده است؛ بسیار بیشتر از گذشته. چقدر دشوار است بی‌او ماندن. محاصره‌اش کردند از هر سو و در نهایت او را به مسلخ فرستادند. تنها مانده بود در میانه‌ی موج تهاجم‌ها. رفت به فکه که برنگردد. و امروز، چقدر شبیه دیروز است. زمانه را می‌گویم و نه خود بی‌مقدارم را. تلخ است شمشیر زدن در برابر دشمن و از پشت، خنجر سمی خوردن. جهاد تبیین بماند برای همین منفعلان واداده و صورتی‌های مبتذل که عادت به تحریف و وادادگی دارند.‌ روح لیبرالیسم، فاتح سنگرهایی شده که به‌ظاهر در جبهه‌ی انقلاب هستند. این جبهه، خودش بخشی از جبهه‌ی آن سو است. گفتم جبهه‌ی انقلاب. خیر، جبهه‌ای در کار نیست. تعارف می‌کنیم. به قلب سکولاریسم و روشنفکری شبه‌دینی حمله می‌کنی ولی از درون شبه‌جبهه‌ی انقلاب، انکار و‌ ملامت می‌شوی. نود درصد توانم سرگرم مواجهه با هم‌اینان بوده. اینک این گوی و این میدان. مزاحمی از جهاد تبیین کنار کشید؛ شما بگویید و بنویسید. کلافه شدم از چرند شنیدن. یاوه می‌بافند و جاهلانه و مغرضانه به کسی می‌تازند که قدرت به‌عقب‌راندن دشمن را دارد.‌ بس است حمله و تعارض و تحریف و دروغ. خودتان هر روایتی از انقلاب را که دوست دارید پیش ببرید. بگذار اینان هنرنمایی کنند؛ هر چند هنرشان جز استحاله‌ی انقلاب نیست. زمانه، زمانه‌‌ی اینان است. در بر پاشنه‌ی تساهل می‌چرخد و تیغ منطق انقلابی، کند شده است. باید قدری نفس کشید در فقدان تخطئه‌ و ملامت این جماعت مذبذب و پرنوسان. باید پرچم جهاد تبیین و تبلیغ و روشنگری را به دست اینان سپرد تا نشان دهند که می‌توانند ذاتیات انقلاب را دستکاری کنند.‌ موفق شدند صدایی را خاموش کنند که اصالت‌های انقلاب در جانش نشسته بود... مهدی جمشیدی ۱۴ آذر ۱۴۰۲ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻علیه حقیقت دل‌شکسته‌ام از تحریف‌ها و تحقیرها؛ آن هم از جبهه‌ی خودی یا به‌ظاهر خودی. دروغ می‌بافند و خدعه می‌کنند. با تکه‌بندی و برجسته‌سازی، قصد جان حقیقت کرده‌اند. ... احساس کردم حضورم مفید نیست، یا دست‌کم اینجا، جای من نیست. دلم را مکدر می‌کنند. ترور شخصیتم تمامی ندارد. حربه‌ی تقطیع و تحریف در دست دارند. دیشب در نهایت به این نتیجه رسیدم که این میدان را ترک کنم. ازاین‌رو، کانالم را که به مرکز نشر فکر و استدلال تبدیل شده بود حذف کردم. هر چند مراحل را به درستی تا پایان رفته بودم ولی صبح دریافتم که حذف نشده. صبح هم دو بار اقدام به حذف کردم اما نشد. از دوستان پرسیدم گفتند مراحل همین بوده که رفتی. پس از سه بار، این نشدن را حمل بر تقدیر کردم و تسلیم شدم. حتی تیغ تیز ذبح، در برابر اراده‌ی تقدیر، کند می‌شود. دست جذبه مرا آورده و شاید خود نیز ببرد. گمان اختیار داشتم اما دیدم زبانم و نه عقل. مبارز و مجاهد، خسته نمی‌شود و میدان را رها نمی‌کند اما حق دارد آسمان دلش ابری شود و در غربت و بی‌چاهی، سر به خلوت بیابان بگذارد تا شاید کمتر نعره‌ی جماعت جاهل و مغرض را بشنود. به خدا قسم، اینان که تک‌گویی می‌کنند و خدعه‌ی تحریف را در پیش گرفته‌اند، در میدان و معرکه‌ی مناظره، از موش هم لرزان‌تر و ترسان‌تر خواهند بود. انبان‌شان از معرفت تهی‌ست و دل‌شان از کینه، آکنده. برخی نیز چوب جهالت و خطای‌ تحلیلی‌شان را می‌خورند. هرچه که هستند، عاجزند از مواجهه.‌ بر آن بودم که برخی را به میدان فرابخوانم اما ناصحانی گفتند اصحاب نام را به مرادشان نرسان. مهدی جمشیدی ۱۵ آذر ۱۴۰۲ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻نقدِ منهای دقت 🖊 مهدی جمشیدی یادداشت آقای فرهاد فتحی در نقد موضع من در مناظره‌ی حجاب، گرفتار بی‌دقت‌هایی است که آن را هم نسبت به سخنم در مناظره، دچار «تحریف» ساخته و هم نسبت به سخن خود ایشان، دچار «تناقض». چند سطری درباره‌ی این نقد پریشان می‌نویسم. ۱. ایشان می‌گوید من ادعا کرده‌ام که «الزام به حجاب»، ضروری دین است. در فیلم، چنین جمله‌ای نیست. من گفتم اصل «حکم حجاب»، ضروری دین است نه الزام‌ به آن. در این مقطع از بحث، هنوز سخن به روش اجرای حکم نرسیده بود، بلکه طرف مقابل، آشکارا به انکار دینی‌بودن «اصل حکم حجاب» پرداخت. ۲. ایشان به‌گونه‌ای تصویرسازی کرده که گویا من درباره‌ی «زنان بی‌حجاب» سخن از ضروری دین گفتم، حال‌آن‌که روی سخن من با «طرف مناظره» بود که در مقام متفکر و روشنفکر، بحث نظری می‌کرد و تصریح نمود که حجاب، «حکم دینی» نیست. ازاین‌رو، به ایشان تذکر دادم که معنی کلامش، انکار ضروری دین است و در این اصل، تردید روا ندارد. بااین‌حال، ایشان متنبه نشد و به انکارش ادامه داد. ۳. بنده گفتم منکر حکم حجاب، به «شرط» اینکه انکارش با انکار نبوت تلازم داشته باشد، از اسلام خارج می‌شود. پس برخلاف ادعای ایشان، مطلق سخن نگفتم و «قید» را بیان کردم. ۴. ایشان در اواسط مقاله، به طور «مطلق» می‌گوید ولایت حضرت امیر -علیه‌السلام- ضروری دین است اما در انتهای مقاله، به سخنی از امام خمینی استناد می‌کند که نشان می‌دهد این امر «فقط در صدر اسلام»، ضروری بوده است و اکنون نیست.‌ همین نقل ایشان، ناقض و مبطل سخن‌شان است و نشان می‌دهد دست‌کم از نظر امام خمینی، حکم ولایت از ضروری دین به «ضروری مذهب» تغییر کرده است. ۵. من حتی برای ملاحظه‌‌ی وضع مخاطب، هرگز از تعابیر «مرتد» و «کافر» استفاده نکردم و تنها گفتم کسی‌که ضروری دین را انکار کند از اسلام، خارج است. ۶. دیگر اینکه ایشان به مخاطب خود القا می‌کند که من حجاب را «مهم‌تر» از ولایت علی -علیه‌السلام- می‌دانم. در اوج حماقت و کج‌فهمی‌ام اگر چنین نظری داشته باشم. ولایت او، «جان دین» و «روح ایمان» است؛ چنان‌که نبوت بدون امامت، «نبوت ناتمام» است. حال آیا آنچه نبوت را دچار نقصان بنیادین می‌کند «مهم» نیست؟! اما سخن درباره‌ی ضروری دین بود و در ضروری دین، «حکم مشهور» ملاک است نه «حکم مهم»؛ یعنی ممکن است حکمی از دین، فرعی و دست‌چندم باشد اما به سبب اینکه «مقبول عامه‌ی مسلمین» است، ضروری دین باشد ولی حکمی به عظمت و اهمیت امامت، ضروری مذهب باشد و نه ضروری دین؛ چون مورد توافق همه‌ی فرق مسلمین نیست. اقتضای معنا و چهارچوب اصطلاح فقهیِ ضروری دین، این‌چنین است؛ نه این که من در پی سبک‌ساختن حکمی باشم که مایه‌ی «اکمال» و «اتمام» اساس نبوت است. اصطلاح ضروری دین، از «زاویه‌ی اثباتی» - و نه ثبوتی - به احکام می‌نگرد و دامنه و دایره‌ی دیانت را این‌گونه تعریف می‌کند تا غیرشیعیان، نامسلمان انگاشته نشوند. به پاسخ حکیمانه و هوشمندانه‌‌ی امام خمینی به یک استفتاء حساس بنگرید که توحید و نبوت را اصل می‌شمارد: «عدل و امامت و ولایت علی -علیه‌السلام- جزء ضروری دین است؟ و آیا منکر‏‎ ‎‏مسائل فوق، از جرگۀ مسلمین خارج می شود؟ بسمه تعالی. اگر خدا و رسول را قبول دارد، مسلِم است.»(استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۲، سؤال ۸۸۰). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻واقعیت را ببینید -۳ منطق فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی، تک‌خطی و تک‌لایه است که بتوان آن را طالبانیسم خواند یا «پیوستاری» و «طیفی» است؟! نظام، «تکثر» و «تنوع» را در چهارچوب حداقل‌های دینی، به رسمیت شناخته یا حداکثری و تنگ‌نظرانه به فرهنگ نگریسته است؟! نظام در تجربه‌ی فرهنگی‌اش از سازوکارهای «نرم» و «جوششی» و «باطنی»، بهره برده، یا تنها نگاه امنیتی و پلیسی به فرهنگ داشته است؟! ،،،،،،،،،، 📍«ما می‌خواهیم مردم، متدیّن بشوند. این حرف، گاهی تکرار شده که ما مردم را نمی‌خواهیم به زور به بهشت ببریم؛ خب این به نظر ما یک تعبیر صحیحی نیست، تعبیر مغالطه‌آمیزی است. هیچ‌کس به زور کسی را به بهشت نمی‌خواهد ببرد امّا بایستی ما راه بهشت را به روی مردم باز کنیم، مردم را تشویق کنیم. اصلاً پیغمبران برای این آمدند؛ آمدند که مردم را به بهشت ببرند، نگذارند مردم به جهنّم بروند؛ اصلاً تمام ارسال رسل و انزال کتب و این‌همه زحمت و مجاهدت برای این بوده که نگذارند مردم، دچار جهنّم بشوند. این وظیفه‌ی ما است، باید این کار را انجام بدهیم، مردم باید متدیّن بشوند؛ در این شکّی نیست. البتّه از طریق درست و به شکل درست. این‌هم که حالا کسی بگوید در اسلام در این زمینه، زور وجود ندارد، حرف درستی نیست؛ [پس] این حدود شرعیّه چیست؟ این فَاجْلِدُوا... مِائَةَ جَلدَة یا فَاجلِدوهُم ثَمانینَ جَلدَة پس چیست؟ اینها همان زور است.» 🖇 بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=37721 📍فیلم کامل مناظره را در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ ،،،،،،،، https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi