eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
8.4هزار دنبال‌کننده
441 عکس
141 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مقاله‌ی پژوهشی: روایت علامه طباطبایی از مبادی انسان‌شناسانۀ منطق هویّتی جامعه نویسنده: مهدی جمشیدی (پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دوفصلنامه فلسفه و علوم انسانی (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🖇 متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید: https://www.philosophyandhumanities.ir/article_182881.html
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درس‌گفتار: بازاندیشی در روایت حجاب (گفته‌های مفهوم‌پردازانه برای گفتمان‌پردازی اجتماعی) ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
◽️اوصافِ اجتماعِ تمدّنی در خوانش هویّت‌اندیشانه 🔸 عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد: 🔹 تمدّن به‌مثابه یک نظام اجتماعی، دربردارندة سه خُرده‌نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. نظام‌های سیاسی و اقتصادی، لایة سخت‌افزاری تمدّن را تشکیل می‌دهند و نظام فرهنگی، لایة نرم‌افزاری آن را. بنابراین، فرهنگ را باید «روح تمدّن» قلمداد کرد. ➕ با پانهادن به یک تمدّن، در واقع به یک عالَم معنایی و هویّتیِ خاص وارد شده‌ایم که مرزهایش با دیگری‌هایش، بسیار پُررنگ و برجسته است. در تمدّن، یک عالَم تاریخیِ خاص رقم می‌خورد و این امر، خصوصیّت مهم و منحصربه‌فرد تمدّن است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/oussaf 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو درباره‌ی امکان‌های استقرار حجاب - ۱ (ظرفیت‌های حل مسأله‌ی حجاب) 🖇 ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ شبکه‌ی افق، برنامه‌ی خیابان آزادی 📍در اینجا ببینید: https://pwa.telewebion.com/episode/0xb6382c5 @khiyabaneazadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو درباره‌ی امکان‌های استقرار حجاب - ۲ (ظرفیت‌های حل مسأله‌ی حجاب) 🖇 ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ شبکه‌ی افق، برنامه‌ی خیابان آزادی 📍در اینجا ببینید: https://pwa.telewebion.com/episode/0xb6382c5 @khiyabaneazadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو درباره‌ی امکان‌های استقرار حجاب - ۳ (ظرفیت‌های حل مسأله‌ی حجاب) 🖇 ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ شبکه‌ی افق، برنامه‌ی خیابان آزادی 📍در اینجا ببینید: https://pwa.telewebion.com/episode/0xb6382c5 @khiyabaneazadi
🔻کارآمدسازی یا خالص‌سازی؟! (حاشیه بر سخن اخیر رهبر انقلاب دربارۀ انتخاب اصلح) 🖊مهدی جمشیدی ۱. در بند دهمِ «سیاست‌های کلی انتخابات»، رهبری تأکید دارد که شاخص‌های حکمرانی را در مقام «تشخیص و احراز صلاحیت»، تعیین و تدقیق کنید تا داوطلبان در «تراز انقلاب» انتخاب شوند. رهبری برای «بعد از انتخاب مردم» شاخص تعیین نکرده‌اند. همچنین ایشان برای مردم، «سیاست‌های کلی انتخابات» را ننوشته‌اند، بلکه خطاب به نهادها نوشته‌اند. پس این پالایش، «قبل از انتخاب مردم» باید صورت بگیرد. مجلس باید در راستای سیاست‌ها، «تقنین» می‌کرد و آنگاه شورای نگهبان «اجرا» می‌کرد. پنج سال گذشته و مطالبه رهبری، تحقق نیافته‌ است. حال آیا معنی عمل به «سیاست‌های کلی نظام» که رهبری ابلاغ کرده، دخالت‌دادن «سلیقه» یا «تشخیص شخصی» هست؟!! مگر رهبری ننوشته‌اند «شاخص‌سازی» کنید؟ شناسایی «داوطلب تراز شایسته نظام» که رهبری آن را از نهادها مطالبه کرده‌اند، ممکن نیست؟! شخصی است؟! مخالف مشارکت حداکثری است؟ مخالف رشد مردم است؟ اینکه رهبری از نهادها، توقع «شاخص‌گذاری» داشته، نشانگر بی‌اعتمادی ایشان به «فهم مردم» است؟! علامه مصباح در بسیاری از گفتارهای خویش، هنگامی‌که به عملکرد ناصواب برخی مسئولان اشاره می‌کرد، می‌گفت «باور» ندارند. حتی ایشان تصریح می‌کرد که برخی نیروهای سیاسی در درون قدرت، به ولایت فقیه نیز «باور» ندارند.‌ این «ناباوران» - به تعبیر رهبر انقلاب - همان «جریان غیرانقلابیِ درون نظام» هستند. ۲. مسأله، حضور ناکارآمدهاست که مردم را دلسرد از تحوّل کرده‌اند. نظام، هیزم «متوسطان ناکارآمد» شده است. مشکلات، حل‌شدنی هستند ولی نه توسط متوسطان. نظام، «مرد میدان» می‌خواهد نه «کوتاه‌قامتانِ محافظه‌کار». در فلسفۀ تاریخ می‌گویند نظریۀ مردان بزرگ. به مردم می‌گوییم نتیجۀ «رأی خودتان» است، می‌گویند ما شناخت نداریم اما «شورای نگهبان»، تأیید کرده است. در ذهن مردم، معنی تأیید شورای نگهبان، این است. این امر به خصوص از آن جهت اهمیت دارد که: «مسئلۀ احیای اعتماد مردم و امید مردم بسیار مهم است؛ ... البتّه این متأسّفانه مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد.»(در دیدار هیئت دولت سیزدهم، ۱۴۰۰/۶/۶). ۳. «گام دوّم» و «تحوّل»، کارگزاران قوی و کارآمد و متعهد می‌طلبد: «این مشکلات را با یک حرکت عادّی نمی‌شود برطرف کرد، با این حرکت معمولیِ عادّی که در کار ادارۀ حکمرانی کشور هست نمی‌شود، یک حرکت فوق‌العاده لازم است، یک حرکت جهشی لازم است، یک حرکت ابتکاری لازم است. باید نوآوری وجود داشته باشد و این کار باید انجام بگیرد. این جزو مسلّماتِ این دورۀ از انقلاب است برای گام دوّم.»(در دیدار تشکل‌های دانشجویی، ۱۴۰۰/۲/۲۱). متوسطان، اهل تحوّل نیستند. مدعای من «کارآمدسازی» است نه «خالص‌سازی». نگاه حداقلی یعنی ناکارآمدی و ناکارآمدی یعنی دلسردی سیاسی مردم از نظام. رهبری با صراحت، هم بر اصلح تأکید داشته‌اند و هم بر تحوّل: «راه ایجاد تحوّل عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحوّل و معتقد به عنصر تحوّل‌آفرین، یعنی عنصر جوان نخبۀ مؤمن انقلابی.»(بیانات در دیدار تشکل‌های دانشجویی، ۱۴۰۰/۲/۲۱). مشکل، وحدت «تاکتیکی» و «عمل‌گرایانه» و «پدرسالارانه» و «ناگفتمانی‌» است. نظریۀ «مردم‌سالاری دینی»، این‌چنین اقتضایی ندارد. به دلیل حضور متوسطان در حاکمیّت، زبان ما در «جهاد تبیین»، کُند شده است. نمی‌توانیم بگوییم خودِ مردم رأی دادند؛ چون «عملکردهای ضعیف یا متوسط»، به پای «نظام» نوشته می‌شود. رهبری، «تحوّل» و «جهش» و «کار جهادی» می‌خواهد و اینها از متوسطان برنمی‌آید. مسألۀ کنونی انقلاب، «کارآمدسازی» است نه «خالص‌سازی». اما کسانی‌که کارنامه‌شان ناکارآمد است، صورت مسأله را تغییر می‌دهند تا بی‌عرضه‌گی خویش را بپوشانند و به درون قدرت راه یابند. من در مقام «اثبات ضرورت کارآمدی» هستم نه «نفی مشارکت حداکثری». مشارکت حداکثری، «یک اصل» است اما فقط «یک راه» ندارد. و تازه تأثیرِ تکثّر نامزدها در مشارکت حداکثری، «اندک» است. ۴. بنابراین، ضعف مشارکت مردم، مهم است و اصل مشارکت حداکثری، قابل‌انکار نیست؛ و این امر به دلیل نارضایتی مردم و وضع مَرَضی است؛ و نارضایتی هم به دلیل ضعف در کارآمدی است که خودش حاصل غلبۀ متوسطان است؛ و این، موجب افول اعتماد سیاسی شده است؛ و باید علّت مشکلات را آشکار ساخت که ضعف عاملان است نه فساد ساختار. «نوشتن» و «مطالبۀ‌» ما، خودش بخشی از «زمینه‌سازی» است؛ چون «گفتمان» ایجاد می‌کند برای استقرار نیروهای کارآمد در حاکمیّت. زمینه‌سازی یعنی تفهیم کنید که نظام باید از لحاظ «کارآمدی مدیران»، روند تکاملی داشته باشد تا نارضایتی مردمی کاهش یابد. رهبری می‌گوید «بگویید» تا «تحقّق» بیابد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709003860918290934 جریان لیبرال‌-تکنوکرات، در مرداب «ضعیف‌ترین» و «فروپاشیده‌ترین» موقعیت سیاسی و اجتماعی‌شان فرو رفته‌اند: ۱. نه سخن ناگفته و نسخه‌ی آزموده‌نشده‌ای دارند، ۲. نه چهره‌ی مقبول و خوش‌نامی که رأی‌ساز باشد، ۳. نه توان و انگیزه‌ای برای استحاله، ۴. نه جبهه‌ی هماهنگ و منسجمی. از درون، «پوک» و «تهی» شده‌اند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709347701324853928 🗒 نیروهای انقلابی اصیل در این انتخابات، «چرخش‌های ساختاری» آفریدند: ۱. شکستن انحصار فهرست پدرخوانده‌های سیاسی، ۲. احیای رأی گفتمانی و هویتی، ۳. نمایش چهره‌ی عدالت‌گرا و ضدفساد از خویش، ۴. ایجاد شور و شوق انتخاباتی، ۵. تثبیت بیرون‌افتادگی لیبرال‌-تکنوکرات‌ها از دامنه‌ی انتخاب مردم، ۶. امکان راه‌یابی مستقل به مجلس. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709390205790264704 ۱. هر چند «مشارکت حداکثری» تحقق نیافت اما «مشارکت متوسط»، حاکی از این واقعیت است که نظام، همچنان بدنه‌ی اجتماعی وفادار دارد که در اثر فشار، عقب‌نشینی نمی‌کند. ۲. مسأله بخش عمده‌ی غایبان انتخابات نیز، «گلایه‌ی معیشتی» است نه «گسست سیاسی». اقتصاد که به‌سامان شود، به‌صورت طبیعی، باز خواهند گشت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi