eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.4هزار دنبال‌کننده
522 عکس
146 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗒 دشواری «امتحانات آخرالزمان» که به معنی دشواری «حفظ دیانت» است، مؤمن را مبتلا به خوف می‌کند. ازاین‌رو، او توقع و طلبش از خدا را به «ثبات قلب و قدم در دین» فرومی‌کاهد. امروز مسلمانانی را می‌بینیم که دین‌شان دچار «فرسایش» و «خوردگی» شده، ازجمله اینکه با توجیهاتی اباحه‌گرانه، موافق «اجرای شریعت» نیستند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒 رهبر انقلاب، امروز شش نکته را درباره‌ی حجاب مطرح کردند. برآیند نکات ایشان این است که هیچ «عقب‌نشینی‌»ای در این باره وجود نخواهد داشت و حجاب با همان منطق و حدود پیشین، همچنان «خط قرمز فرهنگی» است. بنابراین، هیچ ملاحظه‌ی اجتماعی‌ای برای تساهل در این زمینه، معتبر نیست، از جمله ادعای غلط قطبی‌شدن جامعه. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712246117306426061 🗒 رهبر انقلاب در بخشی از سخنرانی اخیرشان که به‌ کشف‌حجاب اشاره کردند، در ابتدا گفتند: «بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض می‌کنم ...». تحریف‌گری‌های ضدتبیینی برخی نیروهای فکری، موجب شد که ایشان با تعبیر «نظر قاطع»، به بهانه‌تراشی‌های اینان برای کنار آمدن با کشف‌حجاب، «پاسخ صریح» بدهند. دریافتند؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712322663835194989 🗒 رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان، تعبیر دقیق «چالش تحمیلی» را درباره‌ی کشف‌حجاب مطرح کردند؛ یعنی این مسأله، از «منطق فرهنگی جامعه‌ی ما» برنخاسته و «واکنش اینجایی» و «انتخاب بومی» نیست، و همچنین ریشه در «عملکرد حاکمیت» نیز ندارد، بلکه حاصل اختلال شناختی بخشی از جامعه نسبت به «کج‌روایت‌های وارداتی» است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712599818981073293 🗒 اینکه کسانی برای «حرمت علوی»، یقه‌ چاک بدهند و فریاد برآورند، اما برای «حجاب فاطمی»، از واکنش قاطع دریغ بورزند و حتی دعوت به تساهل کنند، نشانگر آن است که «غرض سیاسی» دارند نه «غیرت دینی». نباید به آنان که صداقت ندارند، اعتماد دینی داشت. گویا ماکیاولیسم از سیاست‌ورزی به دین‌فهمی نیز راه یافته است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712638451426659815 🗒 رهبر انقلاب، باز هم از علامه مصباح به‌عنوان «استاد فکر» یاد کردند. ایشان معتقدند که علم با فکر تفاوت دارد؛ چنان‌که حساسیت نسبت به فکر، به‌معنی اهتمام به «اندیشه‌ورزی» و «عقلانیت» است. تفکر، در مقابل «جوزدگی» و «تعصب» و «نوپرستی» است. علامه مصباح در برابر این مقولات، سرآمد مواجهه‌ی ساختارشکنانه بود. 🖇 تعلیقه: چه‌بسا عالمان جوزده. علم، مانع جوزدگی نیست، بلکه این قدرت تفکر است که انسان را به مقاومت تحلیلی و تشخیص مستقل وامی‌دارد.‌ اگر قدرت تفکر در میان نباشد، علم به خدمت جوزدگی و عوام‌زدگی در خواهد آمد. می‌بینیم صاحب‌نظرانی را در دانشگاه و حوزه که صاحب‌فکر نیستند و اقتضایی و موقعیتی نظر می‌دهند. امروز که لیبرالیسم همچون یک موج فکری، به اندرونی جبهه‌ی انقلاب رسیده، هستند نیروهای علمی‌ای که پوست‌اندازی کرده و به ضرورت عرف و اجتماع، جانب اسلام رحمانی را گرفته‌اند. به‌هرحال، فکر با علم تفاوت دارد و جامعه‌‌ی ما به علم، بهای بیشتری می‌دهد، درحالی که رهبر معظم انقلاب، خصوصیت تفکر را از یک شخصیت علمی بی‌نظیر همچون علامه مصباح بیرون می‌کشد و برجسته می‌کند تا نشان بدهد که علم، همه‌ی راه نیست، بلکه این تفکر است که اصالت دارد. علامه مصباح، همواره جوشکن بود. نظام آموزشی ما، غافل از فکر است و تنها به علم می‌پردازد. ازاین‌رو، بخش‌هایی از جامعه در بزنگاه‌ها و تلاطم‌ها، دچار تمایل به کج‌روایت‌ها و تحریف‌ها می‌شود و طوطی‌وار، تکرار می‌کند. حتی برخی از عالمان نیز این‌چنین‌اند و خویش را از تفکر، تهی می‌کنند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712733025590019875 🗒 رهبر انقلاب در خطبه‌ی نماز عید فطر: یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را «به زور»، وادار به دینداری کند، اما در مقابل «هنجارشکنی دینی» هم وظیفه دارد. نباید «کوتاهی» کنیم و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر در این زمینه، «وظیفه‌»ی خودشان را انجام باید بدهند. ۱۴۰۳/۱/۲۲ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻همبستگی و قطبیدگی اجتماعی (بازسازی امروزین موضع شهید آوینی) در گفتگو با: مهدی جمشیدی نویسنده و پژوهشگر مسائل انقلاب اسلامی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712824031324257151 🗒 رهبر انقلاب، معتقد به «اولویت اقتصاد» هستند، اما به نظریه‌ی «اصالت فرهنگ» نیز باور دارند. ازاین‌رو، هزینه‌ی اجتماعی «مواجهه‌ی صریح» با چالش‌های سبک زندگی _ از جمله کشف‌حجاب _ را می‌پذیرند و بر سر ارزش‌های فرهنگی، «تساهل» نمی‌ورزند. تحریف و تعلل چه کسانی، ایشان را وادار به «صراحت» و «تکرار» می‌کند؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712922774966327574 🗒 عادی‌سازیِ کشف حجاب و برهنگی در نظام اسلامی، «محال» است. در برابر این «حرامِ شرعی و سیاسی» که نقطه‌ی آغاز رخنه‌ی فرهنگی و استحاله‌ی هویتی است، هرگز نباید عقب‌نشینی و مدارا کرد. حجاب، یک «خط‌ قرمزِ فرهنگی» است و فتنه‌انگیزی و اغتشاش خیابانی نمی‌تواند توجیه‌گرِ عبور از آن باشد. محکم و قاطع می‌ایستیم. ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ۱. تکلیف فرهنگی ما این است که از حرکت جدید نیروی انتظامی در مواجهه با کشف‌حجاب، حمایت کنیم. این حرکت، محتاج موج اجتماعی و رسانه‌ای نیز هست. تاکنون گفتیم و نوشتیم و اینک نیز باید فضای عمومی را به دست گرفته و جهت بدهیم. نباید جنبش اجتماعی را در میانه‌ی راه، رها کنیم و دوباره دچار شکست روایتی بشویم. ۲. وقتی سخنی از‌ طرف رهبر انقلاب «تکرار» می‌شود که گوش شنوایی نباشد، و وقتی سخنی «صریح» از سوی ایشان گفته می‌شود که کسانی تحریف کنند. لیبرال‌های مذهبی، هم «گوش کر» دارند و هم «زبان تحریف‌گر». خیانت‌های فرهنگی‌شان را فراموش نمی‌کنیم. البته تعبیر ظاهرسازانه‌ی «حضرت آقا» هم از دهان‌شان نمی‌افتد... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1712983136727907157 🗒 حجت‌الاسلام صدیقی، بسی زلال‌تر و بی‌تعلق‌تر از آن است که بتوان دست‌اندازی به اموال عمومی را به او نسبت داد. ایشان در مقابل تخلف یکی از زیردستانش _ که توأم با غفلت ایشان بود _ هم داوطلبانه از قوه‌ی قضائیه، درخواست «عدالت» کرد و هم صادقانه در نماز جمعه از مردم «عذر» طلبید.‌ غرض، «ترور شخصیت» بود. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713074361194400110 🗒 آنچه حیرت جهان را برانگیخته، «واکنش جسورانه‌»ی ایران در طراحیِ حمله‌ی نظامیِ مستقیم و سنگین به اسرائیل است. اسرائیل نیز تصور نمی‌کرد که با «پاسخ سخت» مواجه شود. این حمله‌ی کوبنده، یک نقطه‌ی عطفِ تاریخی در حیات اسرائیل است؛ زیرا آن‌را دچار «زلزله‌ی حیثیتی» کرده است. اینک «گسل فروپاشی‌»اش، فعال شده است. ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ۱. ظاهر واقعه، پرتاب موشک و پهپاد است که صدالبته مهم‌اند، اما باطن، پیدایشِ زمینه‌ی «ظهورات تمدنی» و «تجلیات ابرقدرتی» ایران در منطقه‌ی غرب آسیا است. نظم کنونیِ قدرت، شکسته شده و ایران در حال تبدیل‌شدن به «گرانیگاه عهدِ تاریخیِ جدید» است. اسرائیل در لابه‌لای این «گذارِ ناگزیر» و «چرخش تمدنی»، زائل خواهد شد. ۲. نشان دادیم که نه ما بلوف‌زن هستیم و نه اسرائیل، سخت‌جان است. دوران بزن و در رو گذشته و ما در مسائل ناموسی، تعارف نداریم. نظام جمهوری اسلامی، دیوارِ در حال فروریختن نیست، بلکه قدرتِ فزاینده‌ای است که باید از اتصال اراده‌اش به عمل هراسید. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻چالش‌سازی تحمیلی از حجاب 🖇 ۲۵ فروردین، ساعت ۲۰ شبکه یک، برنامه جریان 🖇گفتگو با مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه) 📍در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0xc7d5217
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713099664170109086 🗒 منطق تمدنی ایران، فقط تنبیه و تأدیب اسرائیل نیست و نمی‌خواهد بازدارندگی ایجاد کند، بلکه حمله‌ی تمام‌عیار و واکنش اعجاب‌آور ایران را باید پیش‌درآمدی بر «اثبات امکانِ برچیدنِ اسرائیل» دانست. این حمله، نوعی «دست‌گرمی» و «سیاه‌مشق» برای نبرد نهاییِ جبهه‌ی متکثرِ مقاومت بود که در آن، اسرائیل ساقط خواهد شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
💢 صورت‌بندی یک تاریخ جدید در تقابل فاتحانه: ◽️ پاسخ ایران و ساختارشکنی در روایت اسرائیل ✍️ نوشتاری از عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه؛ 🔹 انقلاب ایران در طول دهه‌های گذشته، در مسیر اندیشیدن به «شدن‌ها» و «امکان‌ها» حرکت کرده و کنش و عملش، بهترین دلیل برای شکنندگیِ واقعیّت‌های تجدّدی و سستیِ نظم‌های تحمیلی بوده است؛ ➕ تنها باید از ورطۀ هراس و تزلزل رها شویم و ارادۀ مؤمنانه را در خویش پدید بیاوریم تا دگرگونی‌های آرمانی، جامۀ واقعیّت به تن کنند و فاعلان و عاملان نظم تجدّدی، در حیرت فرو برند. 🔅 مصداق اخیر این‌چنین جسارت و شهامتی، حملۀ جانانه و قاطعانۀ ایران به اسرائیل بود که شگفتی‌ساز شد. اسرائیل در دیدۀ دیگران، هیبت و شوکتی برای خویش بافته بود که اقدام علیه آن، نوعی «ندانم‌کاری با پیامدهای ناگوار» انگاشته می‌شد. ازاین‌رو، دهه‌ها بود که اسرائیل در سایۀ ساختن این کج‌روایت از خودش، بقا و اقتدارش را بر هراس و مصلت‌اندیشیِ دیگران بنا نهاده بود. ✅ پاسخ آنچنانیِ ایران به تعدّی اسرائیل، تار و پود این کج‌‎روایت را از هم گشود و اسرائیل را دچار فروپاشیِ حیثیّتی کرد؛ چنان‌که پرده فروافتاد و «امکان‌های معطوف به مقاومت»، نمایان شدند. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/pasokhiran 🆔 @iictchannel
🔻صورت‌بندی یک تاریخ جدید در تقابل فاتحانه: پاسخ ایران و ساختارشکنی در روایت اسرائیل 🖊مهدی جمشیدی ۱. «نظم‌های جهانی» از نقطه‌ای در هم شکسته می‌شوند که یک «فکر متفاوت» سر بر می‌آورد و فکر رایج و مرسوم را به چالش می‌کشد و خود، بر جای آن تکیه می‌زند یا دست‌کم در کنار او می‌نشیند. روشن است که نظم‌های کلان و پهن‌دامنه، باید به ناگزیر از چشمه‌های معرفتی بنوشند و خویش را توجیه کنند تا جوامع، غلبۀ آن را بپذیرند و آن را مشروع قلمداد کنند. این ایدئولوژی‌های حامی، هم مولّد نظم هستند و هم عامل تداوم آن. ازاین‌رو، جابجایی‌هایی در بُعد نظم‌های فربه و فراگیر، محتاج بازاندیشی‌های نظری و تولید مفاهیم ساختارشکنانه هستند تا از رهگذر این «ساختارشکنی معرفتی»، «ساختارشکنی عینی» نیز رخ بدهد و دیگری یا دیگری‌های پا به صحنه بگذارند. بر همین اساس، امام خمینی نیز از اوایل دهۀ چهل که روند نهضت و قیام اجتماعی را در پیش گرفت و در برابر نظم موجود شورید، نه سخن و ادّعای خود را به لایۀ ملّی و وطنی محدود کرد و نه از آفرینش معانی و مفاهیمی که بتوانند این‌چنین خیزشی را توجیه کنند و توضیح بدهند، غفلت ورزید. الهیّات مقاومت در چهارچوب ایدئولوژی اسلامی، با انقلاب اسلامی متولّد نشد و متفکّران و مصلحانی پیش از آن، پاره‌ای مقدّمات و زمینه‌ها را فراهم کرده بودند، امّا این انقلاب ایران بود که الهیّات مقاومت را بسط هویّتی بخشید و در واقعیّت اجتماعی و جهانی، متجلّی ساخت. انقلاب ایران، چه در دورۀ ده سالۀ زعامت امام خمینی و چه پس از آن را در دورۀ زعامت آیت‌الله خامنه‌ای، همواره در مسیر تولید و بازتولید ادبیّات مقاومت و همچنین تحقّق و تعیّن آن گام برداشت و بدون‌شک، بیشترین و عالی‌ترین فتوحات جهانی و تمدنّی، از آنِ انقلاب ایران است. ۲. آنچه که این انقلاب را به پیشروی‌های حیرت‌آور در عرصۀ جهانی سوق داد و آن را به قدرت یکه‌تاز و پیش‌آهنگ تبدیل کرد، فقط «شهامت نظری» نبود، بلکه «جسارت عملی» نیز بود و غرض از این نوشته، پرداختن به این لایۀ از کنشگری تمدّنیِ انقلاب اسلامی است. انقلاب ایران در فضایی متولّد شود که به‌طور کامل در محاصرۀ عالَم تجدّد قرار داشت و ازاین‌رو، بسیاری از تحلیل‌گران گمان نمی‌کنند که امکان برای رخ‌دادن انقلابی با این اوصاف وجود دارد، امّا یک عامل تعیین‌کننده، همۀ محاسبات را در هم ریخت و شرایط امکان را فراهم نمود. این عامل، قاطعیّتِ ناشکنندۀ شخص امام خمینی بود که در برابر هیچ دشواری و مانعی، پا پس نمی‌کشد و دچار انفعال نمی‌شد. او انقلاب را در چهارچوب چنین سلوکِ قاطعانه‌ای محقّق کرد و در دورۀ پس از آن نیز این «ارادۀ انقلابی» در او نه‌فقط رنگ نباخت، بلکه فزونی یافت. او در پی آن بود که ریشه‌های طاغوت‌های سه‌گانۀ «کمونیسم»، «سرمایه‌داری» و «صهیونیسم» را در جهان بخشکاند و عالَم و آدم را به سوی مقاصد قدسی و الهی، متحوّل سازد. او در برابر غرب و شرق، کمترین ملاحظه‌ای نداشت؛ چنان‌که به گورباچف نامه نگاشت و او را به تجدیدنظر ایدئولوژیک فراخواند و نسخۀ اسلامی را پیش روی او نهاد، و آمریکا را نیز شیطان بزرگ معرفی کرد. امّا مسألۀ صهیونیسم، حسّاس‌تر و برجسته‌تر بود؛ به‌طوری‌که ایشان آشکارا گفت که اسرائیل – به ‌عنوان یک غدۀ سرطانی - باید از صفحۀ روزگار، محو شود. این‌چنین «آرمان‌های حداکثری» و «انتظار‌های تمدّنی» در میان متفکّران و مصلحان مسلمان در دورۀ معاصر، سابقۀ چندانی نداشت و امام خمینی از این جهت، یک شخصیّت استثنایی و منحصربه‌فرد بود. ۳. حس «ساختارشکنیِ تمدّنی» و «انقلابی‌گریِ حداکثری» را ایشان در میان ایرانیان پرورانید و نهادینه کرد؛ وگرنه در آن دورۀ تاریخی، در بر پاشنۀ سازش و انفعال و وادادگی می‌چرخید و در نظرها و ذهن‌ها، امکان‌ها به امتناع‌ها تبدیل شده بود. کسی که در عمل نشان داد که ما دچار «فقر امکان‌ها» نیستیم، بلکه «گشودگی تاریخی» یک واقعیّت است، ایشان بود. آری، ساختارهای طاغوتیِ عالَم تجدّد، ما را فراگرفته‌اند و می‌خواهند انقلابی‌گری را ذهنیّت‌زدگی و خام‌اندیشی و آرزوپردازی معرفی کنند، اما «واقعیّت‌ها» و «عینیّت‌ها»، سخن متفاوتی از این «روایت‌ها» و «برداشت‌ها» دارند. باید ابتدا، این حس القاییِ «نشدن» و «امتناع» و «فروبستگی» را از دل و جان خویش شست و آن‌گاه پا به عرصۀ میدان نهاد و نظم‌های به‌ظاهر متصلب و منجمد را برانداخت. امتناع، حکم «انفس» است و نه «آفاق»؛ چراکه آفاق از انفتاح و امکان سخن می‌گویند و از شکنندگی عالَم تجدّد و طلوع و تجلّیِ یک عهد تاریخیِ قدسی، امّا انفس، گرفتار ضعف و سستی و خوف هستند. باید هراس را پس زد و «ارادۀ انقلابی» را در درون خویش پدید آورد. این‌چنین اراده‌ای - که برآمده از تحوّل باطنی است - می‌تواند در گسترۀ جهانی، طرحی نو درافکند.
۴. انقلاب ایران در طول دهه‌های گذشته، در مسیر اندیشیدن به «شدن‌ها» و «امکان‌ها» حرکت کرده و کنش و عملش، بهترین دلیل برای شکنندگیِ واقعیّت‌های تجدّدی و سستیِ نظم‌های تحمیلی بوده است؛ تنها باید از ورطۀ هراس و تزلزل رها شویم و ارادۀ مؤمنانه را در خویش پدید بیاوریم تا دگرگونی‌های آرمانی، جامۀ واقعیّت به تن کنند و فاعلان و عاملان نظم تجدّدی، در حیرت فرو برند. مصداق اخیر این‌چنین جسارت و شهامتی، حملۀ جانانه و قاطعانۀ ایران به اسرائیل بود که شگفتی‌ساز شد. اسرائیل در دیدۀ دیگران، هیبت و شوکتی برای خویش بافته بود که اقدام علیه آن، نوعی «ندانم‌کاری با پیامدهای ناگوار» انگاشته می‌شد. ازاین‌رو، دهه‌ها بود که اسرائیل در سایۀ ساختن این کج‌روایت از خودش، بقا و اقتدارش را بر هراس و مصلت‌اندیشیِ دیگران بنا نهاده بود. پاسخ آنچنانیِ ایران به تعدّی اسرائیل، تار و پود این کج‌‎روایت را از هم گشود و اسرائیل را دچار فروپاشیِ حیثیّتی کرد؛ چنان‌که پرده فروافتاد و «امکان‌های معطوف به مقاومت»، نمایان شدند. مهم، «نخستین کنش» است؛ اگر کسی بتواند بر پایۀ ارادۀ انقلابی، گام اوّل را بردارد و در عمل نشان بدهد که سیلی‌نواختن بر گونۀ اینان، دشوار و نشدنی نیست و عواقب مهلک نیز ندارد، دیگران نیز می‌آموزند و این تجربۀ شیرین را تکرار می‌کنند. «ساختارشکنیِ روایتی»، همان مرحلۀ نخست است که نیرویی به عرصۀ نزاع و کشمکش پا می‌گذارد و هراس را از دل به در می‌کند و تقابل فاتحانه را رقم می‌زند. زین‌پس، قواعد بازی جهانی تغییر می‌کند و زنجیره‌ای از رویدادهای فزاینده و رو به پیش، رخ می‌دهند و تا غایت برچیدن نظم کنونی به حرکت خویش ادامه می‌دهند. کاری که ایران انجام داد، فقط پرتاب تعدادی پهپاد و موشک نبود، بلکه صورت‌بندی یک «تاریخ جدید» در مواجهۀ صریح و سرسختانه با یکی از زاده‌های خبیث عالَم تجدّد بود؛ تاریخی که به تولّد و تحقّق خویش، امیدوار گشته و می‌داند دیگریِ هویّتی و تمدّنی‌اش در بستر احتضار فرو افتاده است و هرگز، بیست‌وپنج سال آینده را نخواهد دید. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713211760737636505 🗒 ما درصدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد «صهیونیزم»، «سرمایه‌داری» و «کمونیزم» در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم، به لطف خداوند، نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند «نابود» کنیم و نظام اسلام رسول‌الله را ترویج نماییم. دیر یا زود ملت‌های دربند، شاهد آن خواهند بود. (صحیفه‌ی امام خمینی، ج۲۱، ص۸۱). ،،،،،،، 🖇 تعلیقه: شاید اسرائیل برای ترمیم اعتبار سوخته‌اش، به ما پاسخ بدهد اما مسأله این است که پاسخش، با «پاسخ سخت‌تر» ما مواجه می‌شود و چه‌بسا این دور نزاع در پاسخ سوم یا چهارم ما، به «نابودی اسرائیل» خواهد انجامید. ازاین‌رو، باید پاسخ احتمالی اسرائیل را بخشی از «چرخه‌ی سقوط»ش در کوتاه‌مدت انگاشت و نه یک بحران برای ما.‌ اسرائیل آنچنان پریشان و سرگردان شده که با تحرکات حماقت‌بارش، موعد مرگش را شتاب داده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713276575062795695 🗒 تذکّرِ جدّی و رسمی از سوی نیروی انتظامی به مکشفه‌ها، «اثرگذاری اجتماعی فراوان» داشته است. «اکثریّت مخاطبان» به این تذکرها عمل می‌کنند؛ بدون جریمه و دادگاه! این یعنی کاربست اقتدار به جای قدرت. پس نه حضور نیروی انتظامی، «بحران‌آفرین» است و نه باید این حضور را با تعبیر ناروای «بگیروبند» نام‌گذاری کرد. ،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ۱. ظرفیت و بضاعتِ بخشِ تجدّدیِ جامعه در زمینه‌ی اغتشاشِ معطوف به حجاب، تخلیه شده و چیزی از آن باقی نمانده است. ازاین‌رو، خطری در میان نیست. اکنون مخاطره از سبک زندگی به اقتصاد منتقل شده است. در زمینه‌ی کشف حجاب، شاهد یک هوا و هوسِ القائی بودیم که تجربه شد و امروز، امکان عبور قطعی از آن وجود دارد. این لایه‌ی اجتماعی، دیگر «کشش اغتشاش‌سازی» ندارد. با ترکیب «اقتدار» و «تبیین»، می‌توان موج را فرونشاند. ۲. این طرح، بخشی از کار هست و نه همه. باید کار ترکیبی و چندضلعی انجام داد. در ضمن، بسیاری از افراد در همان تذکر اول و دوم، تبعیت می‌کنند و کار به انتقال نمی‌رسد. دریافتیم که حضور میدانی و عینی نیروی انتظامی، اقتدار پیش‌گیرانه و هیبیت بازدارنده‌ای می‌آفریند که هیچ‌چیز، جایگزین آن نمی‌شود. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713379111153087782 🗒 گاهی آنچه که مهم است، «جرأت چکاندن ماشه» است نه «اصابت گلوله به هدف». ایران، «شجاعت حمله» داشت، درحالی‌که چند دولت در برابرش صف‌آرایی کرده بودند. شهامت ایران در مواجهه‌ی مستقیم و قاطع، هم در «گنبد آهنین اسرائیل»، رخنه افکند و هم در «هیبت آهنین اسرائیل»؛ آشکار شد که هر دو، پوشالی هستند نه پولادی. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی»، عملکرد محسوسی درباره‌ی حجاب نداشته. ۲. «دولت» از لحاظ فرهنگی، منفعل و گاه منحرف است. ۳. «مجلس»، بیش از یکسال است که سرگرم لایحه‌ است. ۴. «لیبرال‌های مذهبی» در حوزه و دانشگاه و فضای مجازی، خودشان منبع شبهه‌پراکنی هستند. ۵. بنابراین، باید آن‌ نهادی که اقدام می‌کند _ نیروی انتظامی _ متهم ردیف اول باشد! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713467131176469472 🗒 برخی بندهای لایحه‌ی حجاب، «چالش تحمیلی» را به «گره کور» تبدیل می‌کنند. دیروز، «اغتشاش ترکیبی» به جان حجاب افتاد و امروز، «قانون‌گذاری منفعلانه». این لایحه، یک گام به پیش است و دو گام به پس. گویا معنی ضدمحافظه‌کارانه‌ی انتخابات اخیر را درنیافته‌اند. سرانجام، این مجلس در مدیریت حجاب، شکست خورد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi