eitaa logo
سیر الی الله
435 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🕯 || از جمله وصایای مولی امیرالمومنین علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام ❖. و اگر میتوانی بین خود و خدای خویش واسطه ای از مردم دنیا قرار ندهی، حتما به کار ببند! و نفس خود را گرامى بدار از دست يازيدن به هر كار پست و دور از شأن و شرافت انسانى، گرچه آن امر دَنى و پست، تو را به نعمت‏ها و غنائم قابل توجّه دنيوى برساند؛ زيرا تو هيچ‏گاه نخواهى توانست در قبال از دست دادن شرافت انسانى خود و زير پا گذاشتن مناعت طبع و كرامت خويش، به متاعى كه بتواند اين نقصان و فقدان را جبران نمايد، دسترسى پيدا كنى و عوض آن حيثيت و آبروى از دست رفته را به چنگ آورى. ✍🏼. ترجمه: قدس سره 📚. منبع : جنگ خطی، ج۵ ، ص ۱۲۵ || حیات جاوید، ص ۱۵۶ و ۱۶۱ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت‏ ❖. شرط هشتم دعا: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت است. مراد از خشوع، شكستن دل و ذلّت قلب است؛ و مراد از تضرّع، ناله و زارى كردن؛ و مراد از رغبت اميد داشتن و ميل نمودن؛ و مراد از رهبت خوف و ترس داشتن در مقابل مقام عظمت حقّ جلّ شأنه: إِنَّهُمْ «كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً || و ما را از روى رغبت و خواهان بودن ثواب و پاداش و ترس و بيم از عقاب و كيفر مى‏ خواندند، و براى ما خشوع و فروتنى مى‏ نمودند. - انبیاء / آیه ۹۰ » و همچنين می فرمايد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً.» و در ضمن دعاى چهل و هشتم از صحيفه سجاديّه عليه السّلام كه دعاى روز جمعه و أضحى است وارد است كه: " ولا يُنجِينِى مِنكَ إلّا التَّضَرُّعُ إلَيكَ! || و هيچ چيز مرا از عذاب تو نجات نمى‏ دهد، مگر تضرّع بسوى تو. " | ۱ | ❖. و خداى علىّ أعلى به حضرت موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السّلام خطاب فرمايد: " اى موسى وقتى كه مرا می خوانى خود را خائف و در بيم و هراس و مضطرب بنما و صورتت را بخاطر من بر خاك بگذار، و براى من مواضع با ارزش بدنت را سجده‏گاه قرار ده، و هنگام ايستادن دستانت را در حال قنوت قرار ده و وقتى كه با من مناجات می كنى، با حال خشيت و خوف از قلب مضطرب باش. و زندگانيت را به تورات من و عمل به دستورات آن زنده بدار و به نادانان مواقع حمد و موارد ستايش مرا تعليم نما و بخشش ها و نعمت هاى مرا بر آنان يادآور شو. و به آنها بگو: اينقدر در مسايل دنيا و هواهاى نفسانى غوطه‏ ور نشوند زيرا اين گرفتار كردن من ايشان را براى آنها گران تمام خواهد شد. | ۲ | ❖. و خداوند به حضرت عيسى بن مريم فرمايد: " اى عيسى! مانند غريق غمگين كه هيچ فريادرسى ندارد مرا بخوان. اى عيسى! اشك از ديدگانت براى من ببار و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى قلبت را به واسطه خشيت ذليل گردان و هميشه به پائين‏ تر از خود بنگر نه به بالاتر از خودت و بدان كه اصل و بالاى هر كار خطا و گناه محبّت دنيا است. پس دنيا را دوست نداشته باش، زيرا من آن را دوست ندارم. اى عيسى قلبت را براى من پاك گردان و ياد مرا در خلوت‏ هاى خودت زياد گردان و بدان كه خوشحالى من در اينست كه همچون مساكين كه با الفاظ و عبارات در صدد به دست آوردن دل مولاى خود هستند، با من اينطور باش. در اين مورد بسيار سرزنده و با جدّيت باش نه مانند مردگان. | ۳ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الصحيفة السّجاديّة، دعاى ۴۸ ۲. الكافى، ج۸ ، ص۴۴ ۳. الکافی، ج۸، ص ۱۳۸ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 سلمه الله همه عبادات و تلاش های آدمی برای آن است که جذبه ای از سوی حق تعالی، دل را به خود جذب کند! این همه کوشش برای یک کشش است. وقتی جذبه الهی آمد انسان راه صد ساله را در یک لحظه طی می کند! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❖. قبر انسان افكارش است؛ اين قبرى كه ما را مى ‏برند درآن مى‏ گذارند، اين قبر ما نيست، اين قبرِ بدن ماست، بدن ما از خاك بوده و مى ‏رود در خاك؛ نفس ما هر درجه‏ اى از علوّ كه داشته باشد در همان مى ‏ماند؛ اگر نفس ما آلوده باشد، ما را  در روحانيّت نفس  نمى‏ برند؛ قبر ما همان افكار ماست، قبر ما همين خيالات ماست، قبر ما همين تو و منى هاست، از تو و منى بايد گذشت و تو و منی را فدای خدا کرد ، آن عالمی که خدا انسان را در آن جا می دهد ، مناسب با یک حقیتی است که انسان با آن حقیقت در هنگام مرگ مُنطوی است.. قدس سره 📚 آیین رستگاری ، ص ۳۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره: توصیه به رفقا من خیلی به رفقا توصیه می کنم که مطالب مرحوم آقا (علامه طهرانی) را شوخی نگیرند؛ سخنان و کتاب های ایشان همگی حائز اهمیت هستند. می دانم که یک چیزی هست و نمی خواهم کسی را سر کار بگذارم. والله و بالله که آنچه را که می گویم روز قیامت پایش می ایستم که اگر کسی به مطالب ایشان دقت و تأمل کند، عِناد را کنار بگذارد، دنیا و هوای نفس را کنار بگذارد، از مطالب ایشان برای امیال خودش استفاده نکند و ایشان را به دنبال امیال خودش نکشاند، خداوند برای او قطعا "فتح باب" خواهد کرد، خودشان فرمودند، این حرف هم از من نیست و بارها به بنده فرمودند.1 🌸 مرحوم علامه طهرانی می فرموند: این کتابهای من مقدمه برای ظهور حضرت است. 2 💿 1_ شرح دعای ابوحمزه ثمالی،1438،مجلس3. 💿 2_ مبانی سیر و سلوک الی الله ، مجلس،23🕰آخر 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔺. استدراج ... 🔹.تمام بزرگان و تمام اولیاء نسبت به مسأله استدراج هشدار می‌دادند و یكی از مهمترین مسائلی كه سالكین راه خدا باید مورد توجه قرار دهند، مسئلۀ استدراج است [که پیش نیاید]. 🔹. به این صورت که انسان دائماً خودش را با گذشتۀ خویش قیاس كند و تطبیق نماید. انسان در مواجهه با حقّ‌ باید كاملًا‌ آرام و راحت باشد. حق هر چیزی كه می‌خواهد باشد، باشد. اگر آن آرامش وجود داشته باشد، مسائل بر قلب او به صورت صاف و روشن و شفّاف برمی‌خورد، اگر آن آرامش نباشد مسائل مُعوَج و كج و شبهه‌ناک برمی‌خورد و از این‌طرف و آن‌طرف وارد می‌آید. 🔸. مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: «نفوسِ افراد در قبال حق و در تلقّیِ حق مختلف است. بعضی از نفوس شفّاف و صافند. وقتی انسان مطلبی را به آنها می‌گوید، به همان صورت كه می‌گوید، به همان صورت هم می‌گیرند.» 🔺. ولی دیده‌اید که بعضی‌ها هستند که جنبۀ منفیِ مسأله را همیشه مورد لحاظ قرار می‌دهند. آدم یك حرفی را راحت می‌زند، امّا وقتی كه مخاطب مطلب را به انسان پس می‌دهد می‌بینید یك جور دیگر و به قسم دیگری فهمیده است. همیشه جهات منفی‌اش را مورد نظر قرار می‌دهد و منفی بافند. چون دل و قلب او دست خورده است. 🎙.حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ۳۵ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
﷽ 🕯. | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __ 📌. عنوان: اميدوارى به اجابت‏ ❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى‏ خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد. ❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم‏ هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينه‏هايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمى‏آوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ » ❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت‏ تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد. ❖. بنابراين گرچه تمام اراده‏ ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد. ❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى‏ كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون‏ درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ | ❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده‏ اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ | __ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳ ۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش چهاردهم: علت خستگی و کسالت ما در هنگام عبادت چیست؟ چه عاملی ما را از عبادت کردن محروم می‌کند؟ قوای ما محدود است و با مشغول شدن به چیزی، از دیگر چیزها باز می‌ماند. تا وقتی مشغول به چیزهایی باشیم که ما را از عالم ملکوت و عالم نور دور می‌کند، قوۀ گیرایی ما در اُنس با خداوند از کار می‌افتد. برای کسب لذت مناجات با خداوند: 1. باید درون خود را از شلوغی‌های بیرون خالی کرد. 2. خدا را بهتر شناخت و عقاید و معارف خود را اصلاح کرد. 3. علاوه بر رعایت ظاهر عبادت، شرایط باطنی عبادت را نیز رعابت نمود. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💠. اعتراف به اشتباه و رفع آن وجوب شرعی دارد ؟! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1434، دقیقه 33:51 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔸 _این کتابهایی که مرحوم آقا نوشتند، همان کلام امام زمان است که دارد برای مردم بیان می کند. همین است، راه همین است.! اگر شما پیش امام زمان بودید از این کتاب‌های موجود فعلی، امام زمان کدام کتاب را به شما توصیه می کرد که آقا بخوانید؟! کدام کتاب است؟! حالا ما هم آن کار را بکنیم! 🔸 _ اگر شما پیش امام زمان بودید و امام زمان می خواستند به شما دستور العمل بدهد، دستورالعمل اخلاقی بدهد، دستورالعمل سلوکی بدهد، ذکر بدهد امام زمان به شما نمی گفت قران بخوان؟! خوب الان هم بخوانید؛ حتماً باید او بیاید بگوید تا این که سندیَّت پیدا کند تا امضا بشود! 🔸 _آن کلامی را که اولیای خدا نوشتند و گفتند و بیان کردند و به دست ما رسیده است، همین را اگر امام علیه السلام بود می‌گفتند، همین را انجام بدهید، اگر غیر از این باشد پس باید شک کرد! در حالتی که اطمینان داریم، درست شد؟ اگر ما در آنجا باشیم و به امام زمان علیه السلام بگوییم آقا: شما باید دست ما را بگیرید، آقا: ما شما را رها نمی کنیم، ما را باید از نفس بیرون بیاورید، حضرت می‌گوید: بنده از این کارها بلد نیستم! صاف به شما می گوید: می خواهید از نفس بیرون بیایید، بروید و به اینها عمل کنید، خودت از نفس در می آیید، بروید به این مطالب عمل کنید، خودتان از نفس بیرون می آیید؟! مطلب دیگری...، بنده، بی بنده! این حرف‌ها نیست؟! 🔸 _ به پیر به پیغمبر به آن کتاب رساله لب اللباب عمل بکنید می‌رسید این مطلب خیلی دقیق است ها رفقا! پس بنابراین ما بدانیم راه عبارت است از عمل و مراقبه و صبر بر آنچه که در درون می‌گذرد و تحمل نسبت به آنچه که برای انسان حاصل می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۲۶ مجلس ۴ برگرفته از دقیقه ۴۱ تا ۵۰ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه ... 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔹. ❖. حتی الامکان شب های ماه مبارک رمضان خصوصا دهه سوم را بهتر است که تا صبح بیدار باشند و به جایش بعد از ظهر و قبل از ظهر بخوابند چون خیلی نسبت به این تاکید شده است. 🎙. جلسه ٢١١ شرح حدیث عنوان بصری قدس سره 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
4_5920062850700674589.mp3
478.7K
﷽ 🎵شب بیست هفتم ماه مبارک جز لیالی قدر، در یک مجموعه است... 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1435،م13🕰45 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ سید بن طاووس با سلسله سند خود از زید بن علی بن الحسین علیهم السلام روايت کرده است كه گفت : شنیدم پدرم حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را «اللَهُمَّ ارزُقنا التَّجافَى عَن‏ دارِ الغُرورِ، و الإنابَةَ إلَى دارِ الخُلودِ، و الاستِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفُوت‏.» در شب 27 رمضان از اول شب تا آخر شب مكرّر مى خواند. 📚 ، ص116. ✍...حضرت علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش پانزدهم: اثر دعای همگانی به مراتب بیشتر از دعای شخصی است. قلبهای انسانها مانند درب‌های متصل به‌یکدیگر است که همدیگر را تکمیل می‌کنند. یاد کردن از بندگان مؤمن خدا، سبب انتقال نور آنها به قلب ما می‌گردد. با دعا کردن نور خداوند در قلب ما جا می‌گیرد، حال اگر این دعا برای دیگران باشد، علاوه بر اینکه آن شخص نورانی می‌شود،‌ نورانیت او نیز به ما منتقل می‌گردد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎬. | آسیب گفت و شنود بی فایده در نفس انسان 🎙. سخنران: عالم ربانی و حکیم متأله آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 🗃. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۸ ه.ق ، جلسه ۱ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ⭕️. تكرار مبانىِ بزرگان، مبانی سلوك و مسائلِ اخلاقىِ سلوك براى انسان در شبانه روز جهت تصحيحِ مواضع و براى اصلاحِ نواقص و معايب، خيلى مفيد است. 🔹انسان در طول شبانه روز آن مبانى و توصيه‏‌های بزرگان را دائماً در نفسش مرور کند و آنها را بر نفسش عبور دهد. 🔹 آن وقت خدا هم كمك می‌کند. بله اگر انسان در اين مقام باشد، خدا كمك می‌كند و آنچه كه حق و واقع هست بر ذهن و نفسش ابقاء می‌كند. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج ‏۱۷، ص ۱۳۳ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __ 📌. عنوان: اميدوارى به اجابت‏ ❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى‏ خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد. ❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم‏ هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينه‏هايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمى‏آوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ » ❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت‏ تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد. ❖. بنابراين گرچه تمام اراده‏ ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد. ❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى‏ كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون‏ درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ | ❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده‏ اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ | __ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳ ۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❖. یهودیان خیال اسرائیل صغیر و سپس اسرائیل کبیر را با خود، با شمشیر امام ما : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گور خواهند برد و اگر نوبت حیات به ما برسد در رکاب آن حضرت و گرنه بطور مسلم فرزندان و ذراری ما با آن حضرت پس از سرنگونی این مردم متجاوز و متعدی و حرف حق نشنو بطرف انگلستان سالخوره حرکت می کنند و مالتوس گرایان متجاوز را به حق و حقوق اولیه بشریت را به خاک هلاک در می افکنند. قدس سره 📚 رساله نکاحیه ، ص ۳۳۴ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
4_5944854471380042331.mp3
468.3K
﷽ 🎵ماه مبارک را نگذارید به این راحتی از دستتان برود. آثار ماه مبارک را نگه دارید...👆 💿شرح دعای ابوحمزه ثمالی ،1438 مجلس18🕰آخر 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📄. 🗃. 📌. عنوان: 💠. تفاوت اشعار مولانا و حافظ با جناب سعدی 🎙. حضرت آیة اللہ حاج سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره در سخنرانی شرح دعای ابوحمزه ثمالی سنه ۱۴٢۶ ، جلسه ۴،دقیقه ٢٣"مے فرمایند: ... اشعار حافظ[علیه الرحمه] عبارت است از معارفی که آن معارف، خود باطن و مغزای روایت اهل بیت علیهم السلام است، که دارد از این سینه بیرون می آید! چرا؟ چون این به ولایت وصل است! ❖فرق بین این جناب و جناب سعدی در این است که: سعدی جمع آوری کرده است، حافظ از درون سخن گفت و مطالب درون را بلا واسطه بیان کرد. خیلی حرف است ها! او جمع آوری کرده، گاهی یک اشکال هم در اشعار هست! اما در اشعار حافظ شما نمی توانید یک اشکال بگیرید، در کلام مولانا[رحمة الله علیه] نمی توانید یک اشکال پیدا کنید، چرا؟ چون او متصل به ولایت است. اما بقیه نه! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
46.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 💠. چرا فضای ماه مبارک رمضان، معنویت بیشتری دارد؟ 💠. چگونه می توان معنویت رمضان را به تمامی روزها منتقل کرد؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 201، دقیقه 36:47 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش شانزدهم: گناه عملی است که انسان را از طاعت خدا محروم و از رسیدن به سعادت بازمی‌دارد. گناه امری است که سبب بسته شدن درهای نعمت‌های دنیوی و اخروی به روی انسان می‌شود. گناه کاری است که علاوه بر کم کردن عُمر، سبب تاریکی نفس انسان می‌شود. گناه همان مواردی است که خداوند از روی رحمت و محبت خود، به بندگانش معرفی کرده تا از آنها پرهیز کنند. 🤲🏻 پس خدایا بین من و اعمالی که مرا از تو دور می‌کند، فاصله بینداز. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ⁉️ چرا بعد از پایان ماه رمضان عید می گیریم؟ 💠 در دين مقدّس اسلام روز فطر و روز قربان، عيد است. اما در فطر به جهت‏ آنكه در يك ماه تمام مردم دست از زياده‏‌ روى در شهوات برداشته، روزها روزه و شب ‏ها به قيام مشغول، و با بهره‏‌ هائى بيش از ساير ايام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بيشترى از كلام خدا، و چشم ‏‌پوشى از محرّمات و مكروهات، نفسِ أمّارۂ خود را تزكيه و تطهير نموده ‏‌اند. 💠حالت روحانيّت و معنويّت در ايشان بالا رفته است، و سبكى و تجرّد و امكان عروج به عوالم قُدس براى آنها امكان بيشترى پيدا كرده است، زيرا طعام و شهوت و غضب، كليد جهنم و سلطۂ شيطان است. 💠و در اين ماه كه خداوند مائدۂ آسمانىِ ميهمانان خود را جُوع و گرسنگى قرار داده است معلوم می ‌شود كه بهترين تُحفه از جانب ربّ الأرباب است. 💠اندرون از طعام خالى دار تا در او نورِ معرفت بينى‏ 🔺در اين موقع كه موقعِ گرفتن نتيجه و مزد است، آن روز را بايد عيد گرفت، و از خداوند كريم و رحيم عيدى دريافت كرد.🔻 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. ، ج 9، ص 153. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
🕯. | قسمت ۱۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: الحاح و اصرار در دعا ❖. شرط دهم: إلحاح و إصرار در دعاست؛ به طورى كه انسان تا مطلب خود را نگيرد دست بر ندارد، دو بار و سه بار و يا بيشتر دعا كند. ❖. الوَلِيدِ بنِ عُقبَة الهَجَرِىّ روايت مى‏ كند كه: شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه فرمود: قسم به خدا كه هيچگاه بنده مؤمن در درخواستش نسبت به خداى عزّوجلّ اصرار نمی كند مگر اينكه خداوند حاجتش را برآورده میسازد. " و أبى الصَّبّاح از حضرت صادق عليه السّلام حديث می كند كه: " به درستى كه خداوند خوش ندارد مردم براى مسايل مادّى به يكديگر اصرار كنند امّا اين اصرار را نسبت به خود روا میدارد. به تحقيق خداوند دوست دارد اينكه از او درخواست شود و از آنچه نزد اوست مردم بخواهند. " و حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: " قسم به خدا در هيچ موردى بنده در درخواست خود از خداوند اصرار نمی ورزد مگر اينكه خداوند اجابت می كند. | ۱ | ❖. و ابن قدّاح روايت مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " خداوند رحمت كند بنده‏ اى را كه از خدا حاجتى بطلبد و در دعا اصرار ورزد چه اينكه مستجاب شود يا نشود و اين آيه را تلاوت فرمودند : وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا - مریم/آیه۴۸ " | ۲ | ❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه: " إنَّ اللهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحُوحَ || خداوند سائل اصرار كننده را دوست دارد. " | ۳ | ❖. و در «محجّة البيضاء» آورده است: " در وحى براى پيامبران گذشته آمده است: هيچگاه از دعا كردن خسته نشو، زيرا من هيچگاه از اجابت خسته نمى‏ شوم. " | ۴ | ❖. و اسحاق بن عمّار حديث مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، که فرمودند: "مؤمن از خدا در حاجتى درخواست میكند، خداوند به ملائكه‏ خطاب میكند اجابت دعاى او را به تأخير اندازيد، به جهت اينكه میخواهد بيشتر صدا و درخواست او را بشنود. و هنگامى كه روز قيامت رسيد، خداوند به آن بنده خطاب میكند اى بنده من! من اجابت درخواست تو را در دنيا به تأخير انداختم و اكنون بيا و ثواب و اجر آن تأخير را مشاهده كن. و در آن مورد ديگر اجابت را به تأخير انداختم، اكنون بيا و ثواب آن را ببين، در اين هنگام مؤمن آرزو میكند اى كاش هيچ درخواست من از خداوند در دنيا اجابت نمیشد تا در عوض از اين ثواب محروم نمیشدم." | ۵ | ❖. بلكه از روايات استفاده میشود كه زود از دعا دست برداشتن و نوميد شدن حزازت و منقصت دارد و مكروه است. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه، فرمود: " بنده زمانى كه عجله كند براى درخواستش از پروردگار، خداوند تبارك و تعالى مى‏ فرمايد: آيا بنده من نمى‏ داند كه من آن خدائى هستم كه حوائج را به انجام مى‏ رسانم؟ " و همچنين أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه، قال: " پيوسته مؤمن در خير و اميد به رحمت خدا بسر میبرد تا مادامى كه عجله نكند و نااميد از اجابت دعا نشود و دعا را ترك نكند. عرض كردم: چگونه عجله میكند؟ حضرت فرمودند: با خود میگويد: مدّتى است كه دعا میكنم امّا اجابت نمیشود " | ۶ | ❖. شايد يك علّت اصرار بر دعا همان تقويت جنبه يقين باشد؛ چون در هر مرتبه كه انسان دعا مى‏ كند، روحى به او دميده میشود و نشاطى الهى پيدا مى‏ كند و اين معنى چنانچه مكرّر شود ايجاد يك يقين ثابت نموده و بر قلب او مُهر میخورد، و اين يقين داراى حسن و ثوابى است كه هيچ چيز به او نمیرسد. و لذا مؤمن در روز قيامت تمنّى میكند كه اى كاش دعاى من در دنيا مستجاب نشده بود تا دائماً دعا میكردم و به اين نتايج مهم میرسيدم! ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص۴۷۵ ۲. الكافى، ج۲، ص۴۷۵ ۳. عدّى الداعى، ص۱۸۹ ۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۶ ۵. الكافى، ج۲، ص۴۹۰ ۶. الکافی، ج۲، ص۴۷۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔹آغاز به کارِ وبلاگ کتابخانه سیر الی الله به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر. ⬇️⬇️⬇ http://seireelallahbook.blog.ir/ 🌸🌸🌸