استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی بهطور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟
✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانىاش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ مشغول نماز خواندن بودم میخواستم به سجده بروم که پسر کوچکم مهر مرا برداشت و من از روی اجبار وقتی به سجده رفتم پیشانی را بر دو تا از انگشتانم گذاشتم آیا نمازم درست است؟
✅ اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده بنا بر احتیاط واجب باید نماز را اعاده نمایید و در این گونه موارد وظیفه این است که اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک و سنگ و چوب) در دسترس باشد باید بر همان سجده کند و اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد اگر وقت وسعت دارد نماز را بشکند و دوباره با چیزی که میتوان بر آن سجده کرد نماز بخواند و اگر وقت تنگ است و نماز قضا میشود چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است باید بر آن سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند. و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره بازی کردن با #پاسور و... بدون #شرط_بندی
آیت الله #خامنه_ای
❓ آیا استفاده از ورقهای پاسور در صورتی که برای بازیهای فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورقهایی که با چیدن آنها به نحو خاصی، بعضی از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد میشود و در عین حال استفاده از آنها برای شرطبندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟
✅ بازى با ورقهايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورقهايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و بهطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست.
و بازى با هر وسيله اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓آیا ورق بازی کردن با دوستان یا فامیل در خانه و فقط برای تفریح بدون مطرح بودن برد و باخت، حرام است؟
✅در صورتی که از آلت قمار بودن خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله تفریحی یا ورزشی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد.
آیت الله #سیستانی
❓اگر در بازی پاسور غالب مردم شهر فقط برای سرگرمی بازی می کنند آیا ما بدون برد و باخت بازی کنیم اشکال دارد؟
✅ حتی اگر بدون برد و باخت بازی کنند به احتیاط واجب جایز نیست.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
⚠️«حق الناس» های رانندگی که کمتر بدان توجه می کنیم❗️
(بسیاری از موارد زیر مصداق واقعی حق الناس و برخی دیگر احتمالی است و جای احتیاط)
۱. بوغ زدن بی جا در خیابان و بوق زدن برای فامیل و همسایه و آشنایان در ساعتی که دیگران در حال استراحت و خواب هستند.
۲. رعایت نکردن حق تقدم
۳. رد شدن از چراغ قرمز
۴.پارک کردن مقابل پارکینگ دیگران
۵. دوبله پارک کردن
۶. استفاده از چراغهای زنون و نورهایی که چشم دیگر رانندگان را اذیت می کند
۷. سبقت در مکان هایی که سبقت ممنوع است و موجب اذیت شدن راننده جلویی میشود
۸. رعایت نکردن حق عابر پیاده
۹. تند رفتن در مکانی که سرعت مجاز مثلا۴۰ تا است و سبب می شود عابرین نتوانند راحت از خیابان رد می شوند
۱۰. عبور از سمت رانندگان دیگر که سبب ترسیدن یا اذیت آنها شود
۱۱. ترساندن عابرین پیاده یا رانندگان دیگر
۱۲. تجاوز به محور دیگران
۱۳. بین خطوط نراندن و تنگ شدن جا برای دیگران
۱۴. نور بالا دادن بی جا
۱۵. سد معبر و ایجاد راه بندان و اتلاف وقت
۱۶. پاشیدن گل و لای به روی عابرین در فصل بارندگی
۱۷. استفاده کردن از اتومبیلهای دود زا و آلوده کردن هوا
۱۸. ریختن آشغال از خودرو به خیابان
🔹وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا، http://hadana.ir
@bayan_14
کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://rubika.ir/seraaj3
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
↙ اگر کسی بدون عذر تا رمضان، قضای روزه را به تاخیر اندازد، چه حکمی دارد؟
✅ #جواب:
باید به ازای هر روزه، یک #کفاره_تاخیر (750 گرم گندم و مانند آن) به فقیر بپردازد و قضا نیز همچنان بر عهده او باقی است.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای درباره شرایط مکان نمازگزار
✅ شرایط مکان نمازگزار:
۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد).
۲. بی حرکت باشد.
۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است.
۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد.
۵. محل سجدهی نمازگزار پاک باشد.
۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود.
۷. میانزنو مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد.
۸. مسطح باشد.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 جهاد تبیین، واجب کفایی و فوری
💠 سؤال: آیا جهاد تبیین و مبارزه با جنگ نرمی که دشمنان اسلام در رسانه ها، فضای مجازی و ... راه انداخته اند، واجب شرعی است؟
✅ جواب: اگر در فضای حقیقی و مجازی و در رسانه ها، منکری انجام شده یا معروفی ترک شود، مانند این که باورهای دینی و اعتقادات حق را تضعیف کنند یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر کرده یا به آن توهین کنند، بر همه کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند، واجب #کفایی و #فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
#جهاد_تبیین #جنگ_نرم
🔹 حکم اسب سواری بانوان؟
پاسخ مراجع عظام تقلید:
🔸 امام خامنه ای (مد ظله العالی): بهطور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد.
🔸 مکارم شیرازی: این کارها در محیط هاى #مخصوص بانوان اشکالى ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانى نگردد.
🔸 صافی گلپایگانی: چنانچه در معرض نامحرم نباشد فی نفسه مانعی ندارد.
منبع
🌷🌷🌷
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره #غسل و #وضو با #خالکوبی
آیت الله #خامنه_ای
❓ بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی شده است، گفته میشود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمیشود. امیدوارم مرا در اینباره راهنمایی فرمایید.
✅ اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است.
آیت الله #سیستانی
❓آیا غسل و وضو با خالکوبی اشکال دارد و آیا پس از مرگ باید آنها را بتراشند؟
✅ خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمی شود، و تراشیدن لازم نیست.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ کسی که همیشه در وضویش شک میکند، چگونه میتواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن کریم و زیارت معصومین(علیهمالسلام) بپردازد؟
✅شک در بقاى طهارت بعد از وضو اعتبار ندارد، و تا يقين به باطل شدن وضو پيدا نکرده، می تواند با آن نماز بخواند و قرآن قرائت کند و به زيارت برود.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
↙ اگر انسان بواسطه #عذر_ديگري غیر از بیماری (مثلاً مسافرت) روزه ماه رمضان را نگرفته و #عذر_او تا رمضان بعد باقي بماند
✅ #جواب:
در این حالت روزه هايي را كه نگرفته بايد قضا كند و بنابر احتياط مستحب (مکارم و سیستانی: بنابر احتیاط واجب) براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره #رد_مظالم و کیفیت پرداخت آن
آیت الله #خامنه_ای
❓ مظالم چيست و کيفيت پرداخت آن چگونه است؟
✅ مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهايى گفته مىشود که انسان از روى ظلم و بىعدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مىشناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمىشناسد و معلوم نيستند، جایز است که خودش آنها را به فقرای متدین و عفیف از طرف صاحب آنها صدقه بدهد، هرچند مطابق احتیاط، آن است که با اذن حاکم شرع باشد.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓منظور از رد مظالم چیست؟
✅ منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند.
❓آیا باید تورم را هم در پرداخت رد مظالم حساب کرد؟
✅ تورم را باید حساب کنند.
آیت الله #سیستانی
❓رد مظالم را توضیح دهید؟
✅ اموال و بدهیهایی است که شخص از روی ظلم از دیگران گرفته یا ضایع نموده و به آنها نپرداخته و حکم شرعی آن این است که چنانچه صاحب آن را بشناسد باید به او برگرداند ، و اگر نمی شناسد یا از پیدا کردن او مأیوس است به فقیر متدین صدقه بدهد و برای این کار بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید اجازه بگیرد
برای پرداخت رد مظالم اجازه مجتهد لازم است؟
پاسخ: بله به احتیاط واجب.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓ مشغول نماز خواندن بودم میخواستم به سجده بروم که پسر کوچکم مهر مرا برداشت و من از روی اجبار وقتی به سجده رفتم پیشانی را بر دو تا از انگشتانم گذاشتم آیا نمازم درست است؟
✅ اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده بنا بر احتیاط واجب باید نماز را اعاده نمایید و در این گونه موارد وظیفه این است که اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک و سنگ و چوب) در دسترس باشد باید بر همان سجده کند و اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد اگر وقت وسعت دارد نماز را بشکند و دوباره با چیزی که میتوان بر آن سجده کرد نماز بخواند و اگر وقت تنگ است و نماز قضا میشود چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است باید بر آن سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند. و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره بلعیدن باقیمانده غذا در هنگام نماز
آیت الله #خامنه_ای
❓با توجه به اینکه خوردن و آشامیدن در نماز، مبطل نماز است، بلعیدن غذای لای دندان یا مکیدن شیرینی باقی مانده در دهان جایز است؟
✅ فرو دادن خردههای غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن خرده های قند یا شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓آیا خوردن و آشامیدن در هر حالی نماز را باطل می کند؟
✅خوردن و آشاميدن به گونهاى كه صورت نماز را به هم زند موجب باطل شدن نماز است، ولى اگر ذرّاتى از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى كند.
آیت الله #سیستانی
✅اگر در بین نماز، غذایی را که در دهان یا لای دندانها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمیشود، و نیز اگر کمی قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کمکم آب شود و فرو رود، اشکال ندارد
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره #تقلب در امتحان
🔹 آیت الله #خامنه_ای
❓تقلّب در موارد درسى چه حکمى دارد؟
✅ تقلب مطلقاً جايز نيست.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓تقلب در امتحانات و همچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟ اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند؛ در حکم مذکور تأثیری دارد؟
✅با توجه به آنچه نوشته اید، هیچ کدام جائز نیست.
آیت الله #سیستانی
❓آیا در مدارس و دانشگاه ها تقلب جایز است؟
✅ به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟
✅ غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
امر پدر و مادر برای شرکت در نماز جماعت
اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند:
امام خمینی: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند.
امام خامنه ای و سیستانی: در این فرض اطاعت واجب نیست مگر اینکه موجب اذیت ایشان شود.
مکارم: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و اگر مخالفت او، موجب اذیت آنان شود، باید از او اطاعت کند.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش
@seraaj
استفتاء از مراجع عظام درباره #غسل های #جانشین وضو
آیت الله #خامنهای
✅ كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسلهاى ديگر نمىشود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓آیا انجام غسل چه واجب و چه مستحبی کفایت از وضو می کند؟
✅تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبّى كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است، البته احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرند.
آیت الله #سیستانی
❓آیا با غسل های مستحبی می توان نماز خواند؟
و چه غسلهایی هستند که استحباب آنها ثابت شده است؟
✅غسلهای مستحب که کفایت از وضو میکنندعبارتاند از :
غسل جمعه
غسل شب ۱ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ ماه رمضان
غسل روز عید فطر و عید قربان
غسل روز ۸ و ۹ ذی حجه
غسل مس میتی که غسلش داده اند
غسل احرام
غسل دخول حرم مکه و دخول مکه
غسل زیارت خانه کعبه و دخول کعبه
غسل برای نحر و ذبح
غسل برای حلق
غسل داخل شدن حرم مدینه منوره و داخل شدن مدینه منوره
غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی الله علیه و آله
غسل برای مباهله با خصم
غسل برای استخاره
غسل برای استسقاء
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله #خامنهای
❓ مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار میدهند؟
✅ سال خمسی، قراردادی نيست بلکه يک امر قهری و واقعی است (۱) يعنی تاريخ دريافت اولين درآمد، ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست و آنچه از درآمد بين سال در زندگی مورد نياز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسی باقی مانده به اضافه جنسهای مصرفی از قبيل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چيزهای خريداری شده که مورد نياز نبوده يا بيش از حدّ شأن بوده، متعلّق خمس هستند؛ البته مهريه، ارث، هديه، عيدی و پاداش، خمس ندارد با اين وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی داريد میتوانيد به دفتر يا يکی از نمايندگان مجاز مقام معظم رهبری «دام ظله» در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نماييد.
(1) معنای جمله مذکور اين است که ابتدای سال خمسی با تعيين از جانب مكلّف مشخص نمیشود، بلكه يك امر واقعی است كه برای كسی كه شغل او كاسبی است با شروع كاسبی و برای كشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و برای كارگر و كارمند با دستيابی به اولين درآمد، آغاز میشود.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
هدایت شده از ابرفقه
📚 بررسی فقه ولایی مماشات در اغتشاشات کنونی
◀️ درآمدی بر تبیین فقه ولایی (حکومتی)
دو فقه داریم؛ فقه الهی (اطیعوا الله) که قضایای کلی و حقیقیه را تبیین میکند و فقه ولایی (اطیعوا الرسولَ و اولیالامر) که قضایای جزئی و واقعیه (خارجیه) را تبیین میکند. بخشی از فقه الهی، فقه سیاسی است که قواعد کلی و عام کشورداری را روشن میکند. ولی حکم واقعیتهای جاری در نظام، لزوماً با قواعد فقه سیاسی یکسان نیست و پیرو شرایط و چیزهای گوناگونی است که تشخیص آن با ولیّ امر و نهادهایی است که مشروعیتشان در امتدادبخشی به رهنمود ولیّ امر است. به اینها حکم ولایی (حکومتی) گفته میشود. اکنون «حکم ولایی» درباره شیوه برخورد با اغتشاشات کنونی را بررسی میکنیم.
◀️ نسبت «سنت الهی» با «قواعد فقه سیاسی» و «حکم ولایی»
اغتشاشات کنونی یک واقعیت خارجی است که فقه الهی (فردی یا سیاسی) نمیتواند حکم آن را نشان دهد؛ ولی برخی از قواعد فقه سیاسی که «سنت جاوید» الهی به شمار میرود، تا اندازه بسیار زیادی میتواند «حکم ولایی» این آشوبهای کنونی را نشان دهد؛ هر چند که همارز حکم ولایی نیست. یعنی اگر دستور قطعی و آشکار ولیّ امر یا حکم ساختار قانونیِ مشروع و امتدادبخش به فرمان ولیّامر، برای کنارگذاشتن این سنت الهی نباشد باید به آن عمل کرد.
◀️ سنت الهی در برخورد با شایعهپراکنی و شهرآشوبی
«لئن لم يَنتَهِ المنافقون و الذین فی قلوبِهم مرض و المُرجِفون فی المدینة لَنُغریَنَّک بهم ثم لايجاورونک فیها إلا قلیلا؛ ملعونین أَينما ثُقِفوا أُخِذوا و قُتِّلوا تقتیلا؛ سُنَّةَ الله فی الذین خَلَوا مِن قبلُ و لن تَجِدَ لسنةِ اللَّه تبدیلا» احزاب، ۶۰ تا ۶۲.
🔺«موضوع حکم» که سه دسته اند: «منافقها، بیماردلان، و شایعهافکنان»
🔺«سه حکم برای آنها»: «برشوریدن سرسختانه بر آنان، ملعون بودن آنان، دستگیری آنان در هر کجا که بشود و کشتن سرسختانه آنان»
🔺«ضرورت کاربست حکم»: این حکم، تنها یک قاعده فقه سیاسی نیست؛ بلکه یک سنت قطعی همیشگی و دگرناپذیر در گذشته و آینده است.
◀️ بررسی کنارگذاشتن یا نگذاشتن این سنت جاوید
در اینجا کار ولیّ امر و حاکمیت این است که این سنت دگرناپذیر و سرسخت خدا را بکار بگیرند، مگر این که ولیّ امر یا کارگزارانی که حُکمشان در راستای رهنمود رهبری است، این سنت الهی را کنار بگذارند.
🔺بررسی فرمایش ولیّ امر درباره اغتشاشات
آیا ولیّامر به عنوان مرجع صدور حکم ولایی و نیز مرجع چارچوبدهی برای صدور حکم از سوی کارگزاران نظام، چیزی درباره شیوه برخورد با این آشوبها فرمودهاند؟
آ. اعتراض رهبری در ۲۰ مهر به تخلف از سنت الهی
«اینکه حالا کسی بگوید که آقا فضا را امنیّتی نکنید، بله، ما هم موافقیم. تا آنجایی که ممکن است، فضای کشور نباید امنیّتی بشود؛ امّا کار فرهنگی در جای خودش، کار قضائی و #امنیّتی هم در جای خودش» خب چه کسانی این روش روشنفکری به خود گرفته اند که نظام را در فشار بگذارند و رهبری نیاز دیدند که این فشار را علناً افشا کنند؟
ب. پافشاری ولیّامر در ۵ آبان بر «اقدام قاطع و خردمندانه» و وظیفه «دستگاههای #حافظ_امنیت، قوه قضائیه، و ... در برابر رخدادهای اخیر.
در اینجا نیز رهبر، قید «قاطع» که نشانگر همان «سنت الهی در برخورد با اغتشاش» است را مقدم میدارند و سپس به «خردمندی» اشاره میکنند. یعنی باز هم اصل بر برخورد «قاطع» است که البته باید خردمندانه هم باشد.
🔺 مواضع شمخانی، دبیر شعام
شمخانی سالها پرورده هاشمی، خاتمی و روحانی بوده و مواضع عجیب وی درباره فتنه ۸۸ را میدانیم. آیا صلاحیت چنین کسی برای چنان جایگاه احراز میشود؟ آیا کارهای وی همسو با «سنت سرسخت و جاوید خدا» و در چارچوب فرمایش رهبری است؟ آیا آنچه قوای سهگانه میکنند «قاطع» است؟ بنده چنین چیزی را احراز نمیکنم و دلیل روشن بر رد آن نیز ندارم؛ ولی آنچه ما میتوانیم دریابیم، قاطعیت چندانی نیست و جای مطالبه سنجیده هست.
◀️ قرائنی بر کاستی در قاطعیت
🔺فرمانده سپاه پاسداران، ۷ آبان: امروز روز پایان اغتشاشات است! دیگر به خیابانها نیایید!
🔺معاون رئیس جمهور، ۱۳ آبان: مماشات با اغتشاشگران به صلاح مردم و کشور نیست و هر سه قوه باید بصورت منسجم وارد میدان شوند!
🔺نیز سخن استاندار البرز در ۱۲ آبان، انتقاد جمعی از نمایندگان مجلس و نوشته آقای شریعتمداری و پیام رهبر درباره برخرد قاطع و نفی مماشات با مجرمان و عوامل ناامنی در سیستان و بلوچستان و آزادی زودهنگام فریبخوردگان.
📚 امامی، خبره فقه سیاسی
هدایت شده از ابرفقه
🔺 خبرگزاری فارس | فرمانده سابق سپاه: #حاکمیت با اغتشاشگران #مماشات نکند/ #مردم پایان دادن به #مماشات را #مطالبه کنند. ۲۸ آبان ۱۴۰۱
💠 مهمترین چیز بستن درست اینستا و تلگرام است. اینگونه بستن کنونی، در واقع بستن دست نظام است.
📚 نوشته همسو: بررسی فقه ولایی مماشات در اغتشاشات کنونی
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
❓برای تفریح به بیرون شهر رفته بودیم در مسیر انگشتری را پیدا کردیم و آن را برداشتیم، چه وظیفه ای داریم؟
✅ اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، می توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا صدقه دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
❇️وضو و غسل با وجود لاک ناخن
❓ استفاده از لاک توسط خانمها در ناخن های دست و پا هنگام وضو و غسل چه حکمی دارد؟
✅جواب:
تمام ناخن های دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند.
🌷🌷🌷
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.😊
🖍 استفتائات جدید از محضر مقام معظم #رهبری (مدظله العالی):
🌀 جواب سلام پیامکی
❓س: اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟
👈 ج: جواب سلام جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست.
🌷🌷🌷
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.😊