eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.7هزار دنبال‌کننده
536 عکس
84 ویدیو
25 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ حضور در مجالس جشن به همراه مشروبات الکلی ❓در جلسات و انجمن هایی که در بعضی از کشورهای غیر اسلامی تشکیل می شود، طبق عادت برای پذیرایی حاضران از مشروبات الکلی استفاده می شود، آیا شرکت در این جلسات و انجمن ها جایز است؟ ✅ جواب: 🔹 : حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می شود جایز نیست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اکتفا شود. 🌷 بیان احکام به روشی آسان و زیبا: 👇 🆔 @Seraaj
حکم استفاده از نظر 🌷 بیان احکام به روشی آسان و زیبا: 👇 🆔 @Seraaj
🔻 سؤال: آیا استفاده غیر حرام از جایز است؟ 🔸 آیت الله : اگر خلاف مقررات و قوانین نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست. 🔸 آیت الله شیرازی: این کار در صورتیکه مخالف قوانین و مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست. 🌷 بیان احکام به روشی آسان و زیبا: 👇 🆔 @Seraaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نسخۀ برای درمان غدۀ سرطان اینستاگرام و واتس‌اپ و گوگل و امثالهم که به جان کشور افتاده است… #⃣
جبههٔ  اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزیر ارتباطات: استفاده و فروش فیلترشکن ها غیر مجاز است ولی جرم انگاری نشده است تلاش هایی صورت میگیرد تا استفاده از فیلترشکن ها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری هم شود. ⬇️ کلا ِفیلترشکن(ابزاری‌ که‌ بشه‌ باهاش‌ فیلتر‌‌ رو‌ شکست و از سدش عبور کرد) غیرمجازه از نظر جمهوری اسلامی ایران مراجع هم که قبلاً نظرشون رو دیدیم و گفتن حکمش طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
📚 چند استفتا از امام خامنه‌ای درباره 1⃣ کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن سوال: ۱. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ جواب : ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. https://www.leader.ir/fa/content/25074/ 2⃣ کسب درآمد از کاشت ناخن سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن، جایز است؟ ✅ جواب : اگر ناخن مصنوعی، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. https://www.leader.ir/fa/content/25410/ 🔹 فرق بین جایز نبودن و حرام چیست؟ جواب : در مقام عمل بین آنها فرقی نیست. (اجوبه الاستفتائات، س ۵۱) 👈 به کانال گلبرگی از احکام بپیوندید.
📚 چند مساله و استفتا از آیت الله مکارم درباره کاشت ناخن مصنوعی 1⃣ حکم کاشت ناخن و وضو و غسل با آن: چنانچه ضرورتی برای این کار نباشد آن را ، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد یا بسیار مشقت دارد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای می‌گیرند یعنی اطراف آن را بشویند و روی آن را دست بکشند. (ت.م، با استفاده از م 338؛ استفتائات موجود در سایت مکارم، عدم وجود مانع، حکم ناخن مصنوعی در وضو و غسل.) 2⃣ کاشت ناخن و کسب در آمد از این طریق چه حکمی دارد؟: در صورت ضرورت کاشت ناخن ، انجام این کار و درآمد حاصل از آن مانعی ندارد. (استفتائات موجد در سایت مکارم، حکم درآمد حاصل از کاشت ناخن) 3⃣ اگر کسی کاشت ناخن ضرورتی نداشته ولی این کار را انجام داده, حالا چطور نماز بخونم؟: اگر به راحتی قابل جدا کردن باشد باید جدا کنید و الا به همین صورت وضو وغسل را انجام دهید و حکم جبیره را دارد. (استفتائات موجود در سایت مکارم، وضو و غسل کسی که کاشت ناخن بدون ضرورت انجام داده) 4⃣ کاشت ناخن یا مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد؟: همانطور که بارها گفته ایم این کار جز در حال ضرورت جایز نیست. (استفتائات موجود در سایت مکارم، حکم کاشت ناخن و مژه مصنوعی) 👈 به کانال گلبرگی از احکام بپیوندید.
📚 چند استفتا از آیت الله سیستانی درباره کاشت ناخن مصنوعی 1⃣ حکم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعی که در حال حاضر قابل کندن می­‌باشد چیست؟ در چه صورتی می توان جبیره انجام داد؟: باید کنده شود مگر اینکه کندن آن مستلزم حرج باشد که در این صورت باید بین وضو و تیمم جمع کند. (ت.م، با استفاده از م 338؛ استفتائات جامعۀ الزهرا، وضو، وضو و غسل با ناخن مصنوعی کاشته شده.) 2⃣ حکم وضو و غسل و تیمم با ناخن مصنوعی که در حال حاضر قابل کندن می­‌باشد چیست؟ در چه صورتی می توان جبیره انجام داد؟: جایز نیست (استفتائات موجود در سایت جامعه الزهرا، کاشتن ناخن و مژه مصنوعی) 3⃣ اگر آرایشگر یقین دارد شخصی که برای کاشت ناخن و مژه مراجعه کرده، قصد برداشتن آن را برای وضو و غسل ندارد؛ آیا برای آرایشگر عمل مذکور جایز است؟ در صورت عدم جواز، حکم اجرت او چیست؟: اجاره باطل است و اجرت را مالک نمی‌شود؛ علاوه بر اینکه این کار جایز نیست. (استفتائات موجود در سایت جامعه الزهرا، کسب درآمد از راه کاشت ناخن) 4⃣ در آرایشگاه کار می‌کنم و کار کاشت ناخن انجام می‌دهم آیا کار من اشکال دارد و حقوقی که دریافت می‌کنم چی؟: مزد گرفتن برای این کار که مانع از صحت وضو وغسل می شود صحیح نیست ولی آرایشگر اگر می داند که طرف در هر حال راضی به تصرف او در ﭘول ﭘرداختی است می تواند در آن تصرف کند. در ضمن وظیفه دارد حکم شرعی در مسأله را به او تذکر دهد در صورتیکه احتمال دهد مؤثر واقع شود. (استفتائات موجود در سایت سیستانی، بخش اجرت، س ۴) 👈 به کانال گلبرگی از احکام بپیوندید.
وقت نماز آیات در خورشید گرفتگی: از موقعی است که خورشید شروع به گرفتن کرده است و بنابراحتياط واجب (مکارم و سیستانی: احتیاط مستحب) به قدری تاخیر نیندازد که خورشید شروع به باز شدن کند؛ بنابراین اگر خواندن نماز آيات را به قدري تأخير بيندازد كه خورشید شروع به باز شدن كند: 🔹 و : بايد نيت ادا و قضا نكند 🔹 و : نیت ادا مانعی ندارد ✅ اگر فردی بعد از باز شدن تمام خورشید، نماز بخواند بايد نيت قضا نمايد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
Data Solar Eclipse 1401_08_03.pdf
246.7K
🔅 توضیحاتی در مورد فردا سه‌شنبه سوم آبان
📚 خورشید گرفتگی 💠 امام خامنه ای: یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
🔴 شریکِ خون در این آتش هر آن‌ کس هیزمی ریخت شریک خون شیراز است امروز طراح: امین زاده تقی
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام @seraaj
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم) ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام @seraaj
📚 آیة الکرسی 💠 سؤال: در جایی که قرائت آیة الکرسی وارد شده است (مانند نماز وحشت) تا کجا باید تلاوت گردد؟ تا عبارت «و هو العلی العظیم» یا تا عبارت «هم فیها خالدون»؟ ✅ : در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد. @leader_ahkam 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ پاسخ در تصویر👆 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
❓تصاویری که در برخی مکان ها زده می شود و آن تصاویر به ائمه علیهم السلام نسبت داده می‌شوند، چه حکمی دارند؟ ✅ جواب: 🔹 و : انتساب اين عکس‌ها به حضرات معصومين علیهم السلام ثابت نيست، اگر چه هتك حرمت هم جايز نيست. 🔹 : این عکس‌ها واقعیت ندارد؛ ولی اگر تصاویر نامناسبی نباشد و نسبت قطعی به آن بزرگواران ندهند، اشکالی ندارد؛ اما چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد. 🔹 : اگر مشتمل بر هتک نباشد، اشکال ندارد. ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
📚 بازی های رایانه ای 💠 سؤال: آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ ✅ جواب: به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست: ۱. صحنه های محرک شهوت دارد. ۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی - مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن - را ترویج می کند. ۳. در آن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود. ۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود. ۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است. @leader_ahkam ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
✳️ حکم بازی مافیا ❓ حکم بازی هایی مانند مافیا که مبنای بازی بر دروغ گفتن و مخفی کردن میباشد چیست ؟ لازم به ذکر است تمامی حضار و مخاطبین از دروغ گفتن ها و مخفی کاری ها مطلع هستند، زیرا شیوه بازی اینچنین است. ✅ جواب 🔹 : بازي مافيا اگر مفسده اي دارد (مثل اينكه باعث ترويج و عادت به دروغگويي شود) و يا همراه با شرط بندي (برد و باخت به گونه اي كه از بازنده چيزي به برنده داده شود) باشد، جايز نيست. 🔹 : بنابر احتياط واجب بايد از دروغ به شوخى كه شوخى بودن آن معلوم است اجتناب گردد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان سوال: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟ جواب امام خامنه ای. این گونه امور وجه شرعی ندارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء شخصی از امام سلام علیکم ❓ بنده تولید کننده و عرضه کننده محصولاتی برای کشاورزان هستم و محصولاتی را تولید می کنم که کیفیت بسیار مناسبی را دارند. برای جهت فروش محصولاتم روش زیر به ذهنم رسیده است: فرد یا افرادی را اجیر می کنم تا به مغازه یا مغازه هایی در روستا مراجعه کند و بگوید آیا فلان محصول را دارید؟ با این کار مغازه دار را ریسک پذیر نموده و او را مشتاق به خرید و عرضه محصول می کنم و بعد وقتی مغازه دار با چند سفارش خرید مواجه شد، به کارخانه ما مراجعه می کند. بعد از مراجعه مغازه دار برای خرید، به او محصول را می فروشیم و حتی می گوییم اگر نتوانستی آن ها را بفروشی مرجوعی از تو را می پذیریم. اما مغازه دار نمی داند که مشتری را ما برای او فرستادیم و بعد مشتری، برای خرید به آن مغازه دار مراجعه نمی کند و مغازه دار تلاش می کند با صرف وقت محصول را بفروشد و اگر تا مدتی نتوانست بفروشد به ما مراجعه می کند و مرجوعی او را می پذیریم. اما محصول ما به قدری کیفیت دارد که پیش بینی می کنیم که همه یا بسیاری از آن را خواهد فروخت. حال سوال ما این است که آیا این کار ما مصداق یا دادن مشتری یا اتلاف وقت مشتری و ... هست یا خیر و آیا این کار ما است یا خیر؟ در صورت عدم جواز، آیا درآمدی که از این راه به دست می آید است؟ ✅ سلام علیکم و رحمة الله و برکاته فرض مذکور نوعی فریب و‌ خدعه بوده و ولکن خرید و فروش اشکال ندارد. موفق و موید باشید. 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 @seraaj
استفتاء از مراجع عظام درباره تعلق گرفتن به جهیزیه آیت الله ✅ اگر انسان نتواند یک جا جهیزیة دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید، یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیة دختر را تهیه می‌کنند، به‌طوری که تهیه نکردن آن عیب است، چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ❓ اگر به عنوان شیربها برای داماد اجناسی را تعیین كنند كه به عنوان جهیزیه بخرد آیا بر این اجناس كه بیشتر از یك سال بدون استفاده می‌مانند خمس تعلّق می‌گیرد؟ ✅ اگر اجناس مذکور را خريده و به عروس يا خانواده آنها تحويل داده است، خمس آن بر هيچ يک واجب نيست. آیت الله ❓آیا به جهیزیّه ای که برای دختر تهیّه می شود خمس تعلّق می گیرد؟ ✅ در ميان بسيارى از خانواده ‏ها معمول است كه جهيزيّه دختران را تدريجاً تهيّه مى‏ كنند، چنانچه سال بر آن جهيزيّه بگذرد خمس آن واجب است؛ ولى در مناطقى كه اگر جهيزيّه را قبلًا تهيّه نكنند عيب محسوب می شود و يا اين كه تهيّه آن جز به صورت تدريجى مشكل است، خمس ندارد. بنابراین اگر در جايى خريد جهيزيه و كنار گذاشتن خود آن يا حتى پول عرفا مؤونه به حساب بيايد خمسى ندارد. آیت الله ✅ اگر در منطقه‌ای متعارف چنین باشد كه انسان جهیزیه دخترش را در سال‌های متعدّد به طور تدریجی تهیه كند و تهیه نكردن جهیزیه به این صورت با شأن فرد منافات داشته باشد - هرچند از جهت اینكه نتواند آن را در وقتش تهیه كند - و این موجب صدمه آبرویی به او می‌گردد، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری از جهیزیه مورد احتیاج را بخرد كه از شأنش زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، لازم نیست خمس آن را بدهد. امّا فردی که توانایی مالی دارد و می‌تواند جهیزیه دخترش را یک دفعه در همان سال نیاز فراهم کند و تهیه نکردن تدریجی جهاز، کسر شأن برای او نیست، اگر جهاز دخترش را به تدریج تهیه نماید و سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد و حكم تهیه لوازم مورد احتیاج زندگی آینده برای پسر نيز همانند تهيه جهيزيه دختر است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 عمل نکردن به نذر به جهت کرونا 💠 سوال: فردی برای دهه سیصد پرس غذا نذر کرده و را هم خوانده است، ولی با توجه به شرایط فعلی کرونا قصد دارد نذری ندهد، آیا تکلیفی بر عهده دارد؟ ✅ جواب امام خامنه ای: تا زمانی که امکان عمل به با رعایت قوانین مربوطه و توصیه های بهداشتی، وجود داشته باشد، نمی تواند عمل به نذر را ترک کرده و یا آن را تغییر دهد. ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء از مراجع عظام درباره استفاده مردان از آیت الله ❓با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زینت کردن با طلا بر مردان، خواهشمندیم به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف: آیا مقصود از زینت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هرچند برای جراحی استخوان و دندانسازی باشد؟ ب: با توجه به این که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلای زرد توسط جوانانی که تازه ازدواج می‏کنند، مرسوم است و این امر از نظر عموم مردم برای مرد زینت محسوب نمی‏شود، بلکه علامت آغاز زندگی زناشویی فرد است، نظر حضرتعالی در این‌باره چیست؟ ✅ الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشيدن يا به گردن آويختن توسط مردان، صدق زينت نيست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هرچند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندان‌سازى اشکال ندارد. ✅ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است. ❓ ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمی‏کنند، چه حکمی دارد؟ ✅ ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خريد و فروش آن به اين قصد جايز نيست. آیت الله ❓استفاده ی طلا برای مردان چه حکمی دارد؟ ✅ زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتّى طلاى سفيد) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد. آیت الله ❓بدست کردن انگشتر طلای سفید برای مرد در نماز و غیر از آن چه حکمی دارد؟ و همچنین حکم پلاتین چیست؟ ✅ پوشیدن طلای سفید برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است، ولی پلاتین اشکال ندارد. نماز با انگشتر طلا باطل است مگر اینکه شخص جاهل و ناشی باشد . و فرقی بین طلای سفید و زرد نیست. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e