eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.7هزار دنبال‌کننده
536 عکس
84 ویدیو
25 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
استفتاء از مراجع عظام درباره در امتحان 🔹 آیت الله ❓تقلّب در موارد درسى چه حکمى دارد؟ ✅ تقلب مطلقاً جايز نيست. آیت الله ❓تقلب در امتحانات و همچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟ اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند؛ در حکم مذکور تأثیری دارد؟ ✅با توجه به آنچه نوشته اید، هیچ کدام جائز نیست. آیت الله ❓آیا در مدارس و دانشگاه ها تقلب جایز است؟ ✅ به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟ ✅ غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
امر پدر و مادر برای شرکت در نماز جماعت اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند: امام خمینی: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند. امام خامنه ای و سیستانی: در این فرض اطاعت واجب نیست مگر اینکه موجب اذیت ایشان شود. مکارم: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و اگر مخالفت او، موجب اذیت آنان شود، باید از او اطاعت کند. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش @seraaj
استفتاء از مراجع عظام درباره های وضو آیت الله ✅ كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسلهاى ديگر نمى‏شود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت. آیت الله ❓آیا انجام غسل چه واجب و چه مستحبی کفایت از وضو می کند؟ ✅تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبّى كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است، البته احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرند. آیت الله ❓آیا با غسل های مستحبی می توان نماز خواند؟ و چه غسلهایی هستند که استحباب آنها ثابت شده است؟ ✅غسلهای مستحب که کفایت از وضو میکنندعبارت‌اند از : غسل جمعه غسل شب ۱ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ ماه رمضان غسل روز عید فطر و عید قربان غسل روز ۸ و ۹ ذی حجه غسل مس میتی که غسلش داده اند غسل احرام غسل دخول حرم مکه و دخول مکه غسل زیارت خانه کعبه و دخول کعبه غسل برای نحر و ذبح غسل برای حلق غسل داخل شدن حرم مدینه منوره و داخل شدن مدینه منوره غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله غسل برای مباهله با خصم غسل برای استخاره غسل برای استسقاء کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار می‌دهند؟ ✅ سال خمسی، قراردادی نيست بلکه يک امر قهری و واقعی است (۱) يعنی تاريخ دريافت اولين درآمد، ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست و آنچه از درآمد بين سال در زندگی مورد نياز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسی باقی مانده به اضافه جنس‌های مصرفی از قبيل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چيزهای خريداری شده که مورد نياز نبوده يا بيش از حدّ شأن بوده، متعلّق خمس هستند؛ البته مهريه، ارث، هديه، عيدی و پاداش، خمس ندارد با اين وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی داريد می‌توانيد به دفتر يا يکی از نمايندگان مجاز مقام معظم رهبری «دام ظله» در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نماييد. (1) معنای جمله مذکور اين است که ابتدای سال خمسی با تعيين از جانب مكلّف مشخص نمی‌‏شود، بلكه يك امر واقعی است كه برای كسی كه ‏شغل او كاسبی ‏است با شروع كاسبی و برای كشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و برای كارگر و كارمند با دستيابی به اولين ‏درآمد، ‏آغاز می‏‌شود.‏ کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 بررسی فقه ولایی مماشات در اغتشاشات کنونی ◀️ درآمدی بر تبیین فقه ولایی (حکومتی) دو فقه داریم؛ فقه الهی (اطیعوا الله) که قضایای کلی و حقیقیه را تبیین می‌کند و فقه ولایی (اطیعوا الرسولَ و اولی‌الامر) که قضایای جزئی و واقعیه (خارجیه) را تبیین می‌کند. بخشی از فقه الهی، فقه سیاسی است که قواعد کلی و عام کشورداری را روشن می‌کند. ولی حکم واقعیت‌های جاری در نظام، لزوماً با قواعد فقه سیاسی یکسان نیست و پیرو شرایط و چیزهای گوناگونی است که تشخیص آن با ولیّ امر و نهادهایی است که مشروعیت‌شان در امتدادبخشی به رهنمود ولیّ امر است. به اینها حکم ولایی (حکومتی) گفته می‌شود. اکنون «حکم ولایی» درباره شیوه برخورد با اغتشاشات کنونی را بررسی می‌کنیم. ◀️ نسبت «سنت الهی» با «قواعد فقه سیاسی» و «حکم ولایی» اغتشاشات کنونی یک واقعیت خارجی است که فقه الهی (فردی یا سیاسی) نمی‌تواند حکم آن را نشان دهد؛ ولی برخی از قواعد فقه سیاسی که «سنت جاوید» الهی به شمار می‌رود، تا اندازه بسیار زیادی می‌تواند «حکم ولایی» این آشوب‌های کنونی را نشان دهد؛ هر چند که هم‌ارز حکم ولایی نیست. یعنی اگر دستور قطعی و آشکار ولیّ امر یا حکم ساختار قانونیِ مشروع و امتدادبخش به فرمان ولیّ‌امر، برای کنارگذاشتن این سنت الهی نباشد باید به آن عمل کرد. ◀️ سنت الهی در برخورد با شایعه‌پراکنی و شهرآشوبی «لئن لم يَنتَهِ المنافقون و الذین فی قلوبِهم مرض و المُرجِفون فی المدینة لَنُغریَنَّک بهم ثم لايجاورونک فیها إلا قلیلا؛ ملعونین أَينما ثُقِفوا أُخِذوا و قُتِّلوا تقتیلا؛ سُنَّةَ الله فی الذین خَلَوا مِن قبلُ و لن تَجِدَ لسنةِ اللَّه تبدیلا» احزاب، ۶۰ تا ۶۲. 🔺«موضوع حکم» که سه دسته اند: «منافقها، بیماردلان، و شایعه‌افکنان» 🔺«سه حکم برای آنها»: «برشوریدن سرسختانه بر آنان، ملعون بودن آنان، دستگیری آنان در هر کجا که بشود و کشتن سرسختانه آنان» 🔺«ضرورت کاربست حکم»: این حکم، تنها یک قاعده فقه سیاسی نیست؛ بلکه یک سنت قطعی همیشگی و دگرناپذیر در گذشته و آینده است. ◀️ بررسی کنارگذاشتن یا نگذاشتن این سنت جاوید در اینجا کار ولیّ امر و حاکمیت این است که این سنت دگرناپذیر و سرسخت خدا را بکار بگیرند، مگر این که ولیّ امر یا کارگزارانی که حُکمشان در راستای رهنمود رهبری است، این سنت الهی را کنار بگذارند. 🔺بررسی فرمایش ولیّ امر درباره اغتشاشات آیا ولیّ‌امر به عنوان مرجع صدور حکم ولایی و نیز مرجع چارچوبدهی برای صدور حکم از سوی کارگزاران نظام، چیزی درباره شیوه برخورد با این آشوبها فرموده‌اند؟ آ. اعتراض رهبری در ۲۰ مهر به تخلف از سنت الهی «اینکه حالا کسی بگوید که آقا‌ فضا را امنیّتی نکنید، بله، ما هم موافقیم. تا آنجایی که ممکن است، فضای کشور نباید امنیّتی بشود؛ امّا کار فرهنگی در جای خودش، کار قضائی و هم در جای خودش» خب چه کسانی این روش روشنفکری به خود گرفته اند که نظام را در فشار بگذارند و رهبری نیاز دیدند که این فشار را علناً افشا کنند؟ ب. پافشاری ولیّ‌امر در ۵ آبان بر «اقدام قاطع و خردمندانه» و وظیفه «دستگاههای ، قوه قضائیه، و ... در برابر رخدادهای اخیر. در اینجا نیز رهبر، قید «قاطع» که نشانگر همان «سنت الهی در برخورد با اغتشاش» است را مقدم می‌دارند و سپس به «خردمندی» اشاره می‌کنند. یعنی باز هم اصل بر برخورد «قاطع» است که البته باید خردمندانه هم باشد. 🔺 مواضع شمخانی، دبیر شعام شمخانی سالها پرورده هاشمی، خاتمی و روحانی بوده و مواضع عجیب وی درباره فتنه ۸۸ را می‌دانیم. آیا صلاحیت چنین کسی برای چنان جایگاه احراز می‌شود؟ آیا کارهای وی همسو با «سنت سرسخت و جاوید خدا» و در چارچوب فرمایش رهبری است؟ آیا آنچه قوای سه‌گانه می‌کنند «قاطع» است؟ بنده چنین چیزی را احراز نمی‌کنم و دلیل روشن بر رد آن نیز ندارم؛ ولی آنچه ما می‌توانیم دریابیم، قاطعیت چندانی نیست و جای مطالبه سنجیده هست. ◀️ قرائنی بر کاستی در قاطعیت 🔺فرمانده سپاه پاسداران، ۷ آبان: امروز روز پایان اغتشاشات است! دیگر به خیابان‌ها نیایید! 🔺معاون رئیس جمهور، ۱۳ آبان: مماشات با اغتشاشگران به صلاح مردم و کشور نیست و هر سه قوه باید بصورت منسجم وارد میدان شوند! 🔺نیز سخن استاندار البرز در ۱۲ آبان، انتقاد جمعی از نمایندگان مجلس و نوشته آقای شریعتمداری و پیام رهبر درباره برخرد قاطع و نفی مماشات با مجرمان و عوامل ناامنی در سیستان و بلوچستان و آزادی زودهنگام فریبخوردگان. 📚 امامی، خبره فقه سیاسی
🔺 خبرگزاری فارس | فرمانده سابق سپاه: با اغتشاشگران نکند/ پایان دادن به را کنند. ۲۸ آبان ۱۴۰۱ 💠 مهمترین چیز بستن درست اینستا و تلگرام است. اینگونه بستن کنونی، در واقع بستن دست نظام است. 📚 نوشته همسو: بررسی فقه ولایی مماشات در اغتشاشات کنونی
استفتاء از آیت الله ❓برای تفریح به بیرون شهر رفته بودیم در مسیر انگشتری را پیدا کردیم و آن را برداشتیم، چه وظیفه ای داریم؟ ✅ اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، می ‌توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا صدقه دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
❇️وضو و غسل با وجود لاک ناخن ❓ استفاده از لاک توسط خانم‌ها در ناخن های دست و پا هنگام وضو و غسل چه حکمی دارد؟ ✅جواب: تمام ناخن های ‌دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.😊
🖍 استفتائات جدید از محضر مقام معظم (مدظله العالی): 🌀 جواب سلام پیامکی ❓س: اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ 👈 ج: جواب سلام جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.😊
🇮🇷 🎥 غیرت کار خودش را کرد ⚽️ طارمی به انگلیس دو گل زد ✅ البته گل اصلی را پدرش عالیشاه طارمی در ۱۳ آبان به انگلیس زد.... ━━━━━✤✤✤━━━━ 
استفتاء از آیت الله ❓آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ❓کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یکبار برای همیشه 🔺 مهم‌ترین موضوع فضای مجازی از نگاه امام چیست؟ ‌@meybode_ma
فيلترينگ؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها.pdf
1.06M
💥انتشار برای اولین بار💥 📚 نسخه PDF ⁉️ پاسخ به شبهات داغ فيلترنگ ✍️کتاب الکترونیک | به قلم کارشناسان فضای مجازی ✔️ پاسخ مستند به سوالات جنجالی فیلترینگ (اينستاگرام و واتساپ) 🔻 1️⃣ آیا واقعا فيلترينگ، روشي نادرست، ناکارآمد و منسوخ است یا در کشورهای مهم دنیا جریان دارد؟ 2️⃣ آیا مفاسد گوناگون فضاي مجازي صرفاً با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مهار می‌شود یا نیاز به فيلترينگ هم دارد؟ 3️⃣ آیا فيلتر کردن، در تضاد با آزادي خدادادي و دين‌داري آگاهانه است یا خیر؟ 4️⃣ آیا واقعا فيلترينگ، موجب عقب‌ماندگي کشور و محروميت از فوايد بي‌شمار فضاي مجازي مي‌شود؟ 6️⃣ با وجود رشد تکنولوژي و ساخت فیلترشکن‌ها، فيلترينگ چگونه امکان‌پذير است؟ 7️⃣ آیا فيلترينگ، عملا موجب استفاده از فيلترشکن است و مفاسد بیشتر می‌شود یا خیر؟ 8️⃣ چگونه فیلترینگ با کسب و کار ميليون‌ها نفر قابل جمع است؟ 👈 و پاسخ سوالات مهم دیگر را در این کتاب الکترونیک بخوانید. •┈┈••✾••┈┈•
استفتاء از آیت الله ❓ آيا قرائت عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای يکديگر اشکال دارد؟ ✅ اگر آنها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگويد، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگی صحيح هستند، ولی ذکر مخصوص آن را نیز باید بگوید. 🌺🌺 رهبری ❓ اگر شخصی سهواً در سجده ذکر رکوع را بگوید و یا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگوید و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نماید، آیا نماز او باطل است؟ ✅ اشکال ندارد و نمازش صحيح است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 خرید و فروش وام 💠 سؤال: آیا خرید یا جایز است؟ ✅ جواب امام خامنه ای: پس از دریافت وام، خريد و فروش آن جايز نيست ولى اگر بر اساس مقررات قانونى كشور، امتياز دريافت ، قابل واگذارى باشد، قبل از دریافت وام، فروش یا مصالحۀ امتیاز آن، اشکال ندارد. @leader_ahkam کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓اگر نمازگزار بعد از رکوع و قبل از رفتن به سجده متوجه اشتباه گفتن ذکر رکوع شود وظیفه چیست؟ ✅ محل آن گذشته است و نباید توجه کند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله درباره شرایط مکان نمازگزار ✅ شرایط مکان نمازگزار: ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد. ۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است. ۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد. ۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد. ۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود. ۷. میان‌زن‌و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد. ۸. مسطح باشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📸 اقامه نماز جماعت بیرون استادیوم احمد بن‌علی پیش از شروع بازی ایران - ولز ما یک ملت مسلمان و معتقد و خداپرست هستیم . کاش نمایندگان کشورمان در همه عرصه های هنری و ورزشی و علمی امانتدار و پاسدار این ارزش‌ها و اعتقادات ملت ایران باشند 🔴 👇 @bidariymelat
استفتاء از آیت الله ❓ مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار می‌دهند؟ ✅ سال خمسی، قراردادی نيست بلکه يک امر قهری و واقعی است (۱) يعنی تاريخ دريافت اولين درآمد، ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست و آنچه از درآمد بين سال در زندگی مورد نياز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسی باقی مانده به اضافه جنس‌های مصرفی از قبيل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چيزهای خريداری شده که مورد نياز نبوده يا بيش از حدّ شأن بوده، متعلّق خمس هستند؛ البته مهريه، ارث، هديه، عيدی و پاداش، خمس ندارد با اين وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی داريد می‌توانيد به دفتر يا يکی از نمايندگان مجاز مقام معظم رهبری «دام ظله» در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نماييد. (1) معنای جمله مذکور اين است که ابتدای سال خمسی با تعيين از جانب مكلّف مشخص نمی‌‏شود، بلكه يك امر واقعی است كه برای كسی كه ‏شغل او كاسبی ‏است با شروع كاسبی و برای كشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و برای كارگر و كارمند با دستيابی به اولين ‏درآمد، ‏آغاز می‏‌شود.‏ کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓برای تفریح به بیرون شهر رفته بودیم در مسیر انگشتری را پیدا کردیم و آن را برداشتیم، چه وظیفه ای داریم؟ ✅ اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، می ‌توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا صدقه دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره دریافت در برابر سپرده گذاری در ها آیت الله ❓بانکها به سپرده‌های مردم بین سه تا بیست درصد سود می‌دهند، آیا با توجه به سطح تورم، صحیح است این مبلغ اضافی را به عنوان عوض کاهش قدرت خرید سپرده‏های مردم در روز دریافت آن نسبت به روز سپرده‏گذاری محاسبه کرده تا بدینوسیله از عنوان ربا خارج شود؟ ✅ اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‏دهد از درآمد حاصل از بکارگيری سپرده به وکالت از سپرده‏گذار در ضمن يکی از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. آیت الله ❓دریافت سود در برابر سپرده گذاری در بانک ها چه حکمی دارد؟ ✅سپرده‏ هاى كوتاه‏ مدّت و درازمدّت مردم، نزد بانكها و سودى كه بانك به آن مى ‏دهد، در صورتى حلال است كه طبق موازين شرعى و از طريق قراردادها و عقود اسلامى (از قبيل مضاربه و شركت و امثال آن) باشد و دهنده پول يقين داشته باشد يا احتمال قابل ملاحظه دهد كه بانك بعنوان وكالت از طرف مشترى اين قراردادها را به صورت شرعى انجام مى‏دهد، امّا اگر يقين دارد كه اين امور جنبه ظاهرى و صورى دارد و فقط روى كاغذ است، آن سود حرام است. ایت الله ❓سپرده گذاری نزد بانک برای گرفتن سود چه حکمی دارد؟ ✅ بانکها و مؤسسات دولتی از نظر معظم له اموالشان مجهول المالک است و تصرف در آن با اجازه حاکم شرع جایز است بنا بر این در فرضی که سپرده گذار شرط سود نکند اگر سودی به او داده شود ، ایشان اجازه می دهند که آن سود مجهول المالک را تملک کنند مشروط بر این که نصف سود را به فقرای متدین صدقه بدهند . و اما سود بانکها و مؤسسات غیر دولتی را به هیچ عنوان نمی توان مالک شد ولی اگر انسان بداند که اصحاب سرمایه راضی به تصرف او در این مال اند هرچند شرعا مالک نباشد - که غالبا چنین است - می تواند تصرف کند و اگر با ان چیزی خرید مالک می شود. و این در صورتی است که بانک با سپرده گذار معامله شرعی انجام ندهد ولی اگر معامله شرعی صحیح با رعایت شرایط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعی انجام می دهد سود حلال است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره کشیدن نظر آیت الله ❓استفاده بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ (اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.) 🔹ج. فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.( و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است آیت الله ❓سرمه کشیدن برای زنان در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟ 🔹پاسخ :در صورتی که ملایم باشد و آرایش تند محسوب نشود مانعی ندارد مگر اینکه منشأ مفسده ای گردد. آیت الله ❓سرمه کشیدن دو صورت دارد 🔹1ـ سرمه کشیدن به سرمه سیاه ، یا هر سرمه ای که کشیدن آن عرفاً زینت باشد ، و این صورت بنابر اظهر حرام است ، در صورتی که مقصود محرم از آن زینت باشد ، بلکه بنابر احتیاط واجب هر چند مقصودش زینت نباشد حرام است ، بلی کشیدن این سرمه به چشم در حال ناچاری برای معالجه اشکالی ندارد . 2ـ سرمه کشیدن بسرمه ای که نه سیاه باشد و نه زینت شمرده شود عرفاً ، و این صورت اشکالی ندارد ، در صورتی که قصد زینت نداشته باشد ، و امّا اگر قصد زینت داشته باشد، بنابر احتیاط واجب ترک کند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره‌ی نمازی که آن خوانده نشده باشد. ایت الله ❓ نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟ ✅ بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند. اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله آهسته بخوانند، نماز صحيح است، ولی اگر از روی عمد باشد، نماز باطل است. آیت الله ❓اگر نمازگزار سهوا یا به خاطر ندانستن مساله، بر خلاف وظیفه قرائت را بلند یا آهسته بخواند حکم چیست؟ ✅هرگاه در جايى كه بايد قرائت را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نمازش باطل است، ولى اگر از روى فراموشى، يا ندانستن مسأله باشد، صحيح است، مگر اين‏كه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد كه بنابر احتياط واجب اعاده مى‏كند. در جايى كه بايد حمد و سوره را بلند بخواند اگر عمداً يك كلمه را آهسته بخواند نماز باطل است، همچنين در جايى كه بايد آهسته بخواند اگر يك كلمه را بلند بخواند نماز باطل مى‏شود. آیت الله ✅ اگر در جائی که نمازگذار باید نماز را بلند بخواند عمداً آهسته بخواند ، یا در جائی که باید آهسته بخواند عمداً بلند بخواند ـ بنابر احتیاط واجب ـ نمازش باطل است . ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد ، صحیح است . و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده ، لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله فراموش کردن در نماز ✅ اگر عمدا قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش كند و پيش از آن كه به‏اندازه ركوع خم شود يادش بيايد مستحب است بايستد و بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد مستحب است بعد از ركوع قضا كند و اگر در سجده يادش بيايد مستحب است بعد از سلام نماز قضا نمايد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e