ســــ🌙ــــراج
#انسان_شناسی_قرآن #قسمت_سوم همانطور که در قسمت قبل گفته شد برخی تصور کردهاند که اعتقاد به خدا با ا
اما قرآن چنین دیدگاهی ندارد. ❌
قرآن میفرماید:
☘وَاللَّهُ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ
🌸ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁبی ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﭘﮋﻣﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ﺑﺎﺭﻳﺪﻥ ﻭ ﺭﻭﻳﻴﺪﻥ] ﺑﺮﺍی ﮔﺮﻭهی ﻛﻪ [ﺳﺨﻦ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺩﻝ] میﺷﻨﻮﻧﺪ، ﻧﺸﺎﻧﻪای ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ. (۶۵ نحل)
✅👆🏻 این آیه و شبیههای آن به ما نشان میدهد که قرآن نظام اسباب و مسببات را به رسمیت میشناسد و برای سببها ارزش و اصالت قائل است.
✨ما باید به این نکتهی مهم دقت کنیم که خدا در کنار سببها و عوامل دنیایی نیست که اگر تاثیر سببها را بپذیریم وجود خدا زیر سوال برود.✨
میتوان با یک مثال ساده این را توضیح داد:
👨🏻⚕️ ما گاهی میگوییم من این نامه را نوشتم
🖊 و گاهی میگوییم با خودکار این نامه را نوشتم.
همین قدر که جملهی دوم نمیتواند به این معنا باشد که من در نوشتن نامه تاثیر نداشتم👆🏻
📍💡وجود سببها و علتهای مادی هم نمیتواند نشاندهندهی این باشد که خدا در پدیدهها نقشی ندارد.
@seraj_135
❤️💛💚💙💜
💠قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ...(۱۳/حجرات)
بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست میدارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد...
❤️محبت خدا در صورتی کارساز است که در مقام "عمل" نمودارگردد؛
✅یعنی محب و عاشق واقعی کسی است که اراده و خواست محبوب را بر خواست خویش مقدم بدارد.
👌به همین خاطر است که امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
🔥محبت خدا آتشی است که برنمیخورد به چیزی جز آنکه سراپا سوز و گداز می شود...(مصباح الشریعه،باب ۹۶)
☝️در این صورت لایق خواهیم شدکه
⬅️ "وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ"
@seraj_135
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر
⚘آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره
@seraj_135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋بیستوچهارم ذیالحجه روز مباهله نام گرفته
این روز نزول آیه «تطهیر» هست🦋
خداوند بر ارزشها و فضیلتهای اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد
💕 آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.💕
#روزمباهله
@seraj_135
ســــ🌙ــــراج
اما قرآن چنین دیدگاهی ندارد. ❌ قرآن میفرماید: ☘وَاللَّهُ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَ
#انسان_شناسی_قرآن
#قسمت_چهارم
در قسمت قبل متوجه شدیم که قرآن نظام اسباب و مسببات را به رسمیت میشناسد.
❌و بر خلاف تصور برخی خداباوران و کافران که اعتقاد به توحید را منافی با پذیرش اثرگذاری عوامل طبیعی میدانند،
✅قرآن برای سببها ارزش و اصالت قائل است.
💯و همانطور که عرض شد نکتهی مهمی که باید به آن توجه کنیم تا چنین شبههای در ذهنمان ایجاد نشود این است که خدا در کنار و در عرض سایر عوامل نیست.
💡بنابراین پذیرش اثرگذاری عوامل و اسباب منافاتی با این ندارد که تمام اتفاقات هستی به خواست و ارادهی خداوند انجام میشود.
✅و از همین جهت است که میتوان تمام افعال را به خدا نسبت داد و به توحید افعالی معتقد بود.
👈🏻مثلا در قرآن کریم نسبت گمراه کردن و اضلال کافران به خدا داده شده.
❓ممکن است این سوال پیش آید که چگونه و چرا خداوند افراد را گمراه میکند؟؟
وقتی در آیات قرآن کریم دقت میکنیم میبینیم که تمام گمراه شدنها مجازات است.
ســــ🌙ــــراج
#انسان_شناسی_قرآن #قسمت_چهارم در قسمت قبل متوجه شدیم که قرآن نظام اسباب و مسببات را به رسمیت میشنا
💡درواقع گمراهی افراد به این دلیل رخ میدهد که آنها گناه میکنند. و اثر و عکسالعمل واقعی این گناه این است که بر روح و قلب انسان اثر میگذارد و ایمانش را دچار خلل میکند.
📍بنابراین اضلال و گمراهی توسط خدا به این معنا نیست که خداوند جداگانه و خارج از قوانین و عوامل، برخی افراد را گمراه میکند.
از همین جهت خداوند گمراهی توسط شیطان را هم به خودش نسبت میدهد.
🌻بنابر این ما باید به این نکته دقت کنیم که 🍃توحید افعالی🍃 نشاندهندهی این نیست که هیچ عامل و سببی در پدیدهها اثرگذار نیست.
🌻ولی از جهت دیگر باید بدانیم هیچ عاملی جز خدا به صورت مستقل در دنیا اثر ندارد.
@seraj_135
🔮دیدگاه امام محمد باقر- علیه السلام-به قرآن 🔮
📖قرآن کتابی است که دارای ظاهر و باطن است
جابر بن یزید جعفی می گوید از تفسیر آیه ای از حضرت سوال کردم،جوابی فرمودند،دوباره در مورد همان آیه از حضرت سوال نمودم و این بار امام چیز دیگری فرمود
علت را پرسیدم،آن حضرت فرمود:« یَا جَابِرُ إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً [وَ لِلْبَطْنِ بَطْناً] وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْرٌ…»
📌( حر عاملی، وسائل، ج ۲۷ ،ص ۱۹۳)
ای جابر! به راستی قرآن دارای باطنی است و برای باطن آن نیز باطنی
📍 و دارای ظاهری و برای ظاهر آن نیز ظاهری است.حضرت در روایت دیگری می فرماید:« إِنَّ لِلْقُرْآنِ ظَاهِراً وَ بَاطِناً»
📌(حر عاملی،همان، ج ۲۷ ،ص ۱۹۲)
به درستی قرآن دارای ظاهر و باطن است.
❇️@seraj_135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بـــہ تو تـــوڪل مــے ڪنم
ڪـہ خــــودت وعــده داده اے
✨تا تـــو هـــستے✨
شــرق و غـــرب عــالـــم
نـــمے تــوانـــند بــﻪ مـــن آســیـــب زنـــند
❤خداے مـــن❤
@seraj_135
ســــ🌙ــــراج
#تفسیر_اجتماعی #شبهات_قرآنی #برده_داری۱ ❓سوال : با توجه به این موضوع که برده داری سنتی منسوخ شده می
#تفسیر_اجتماعی
#شبهات_قرآنی
#برده_داری_2
❓❓سوال : با توجه به این موضوع که برده داری سنتی منسوخ شده می باشد، چرا در بسیاری از آیات قرآن مطرح شده است؟
❓❓آیا بعضی آیات قرآن مسائلی را مطرح کرده که گرفتار حصار زمان و مکان هستند و برای بشر امروز کاربردی ندارد؟
در ادامه قسمت اول آیات برده داری به نظرات سایر مفسرین در پاسخ به سوالات مطرح شده می پردازیم:
✅دیدگاه دوم: برده داری نوین
مفسرین معاصر در تفسیر آیات برده داری با محوریت مسائل سیاسی اجتماعی به آیه نگاه کرده اند.🔍
ایشان با بیان مصداق آن در عصر حاضر به برده داری نوینی که دولتهای امروزی مانند ایالات متحده انجام می دهند اشاره کرده و
لغو برده داری توسط دولتهایی که با رنگین پوستان خود مانند حیوان رفتار میکنند را، بسیار عجیب دانسته اند. 🤔
علاوه بر آن، این دولت ها نقشه هایی برای یاری حکومتهای نژاد پرست در تمام دنیا کشیده اند.💵💰
چنانکه رژیم اشغالگر و تجاوزگر اسراییل را بنیان نهادند تا اعراب را تحت سلطه خود در آورد. 💰✡️🕎
در تایید این مطلب می توان به حوادثی که در سال گذشته میلادی در آمریکا اتفاق افتاد اشاره کرده
و رفتار وحشیانه پلیس این کشور با رنگین پوستان را مورد توجه قرار داد؛
آنها حتی با ادامه اعتراضات و محکوم کردن بد رفتاری و اعمال خشونت علیه سیاه پوستان⚔️
از این اعمال دست برنداشته و حتی وقیحانه آنرا تکرار نمودند.
این موضوع ناشی از دیدگاه سردمداران دولت آمریکا نسبت به سیاه پوستان بوده
که سیاستهای حاکم بر جامعه و نوع عملکرد نیروهای وابسته به آنها را تعیین می کند.
دردیدگاه و عمل دولت آمریکا و سایر دولتهایی که مانند آنها عمل میکنند به وضوح آثار برده داری نوین قابل مشاهده است.🔍
منبع: ترجمه تفسير كاشف، ج2، ص: 473
@seraj_135