eitaa logo
سراج منیر
553 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کج‌فهمی از سه روایت مشهور و تصحیح آن: ☀️روایت شده است که یکبار ابن ام مکتوم [درب خانه پیامبر ص را زد و] از پیامبر اجازه ورود خواست و عایشه و حفصه نزد پیامبر ص بودند. پیامبر ص به آن دو فرمود: بلند شوید و داخل اتاق بروید. آن دو گفتند: او نابیناست. فرمود: اگر او شما دو نفر را نمی‌بیند شما که او را می‌بینید. 📚الكافي، ج‏5، ص534 ☀️ شبیه این واقعه در منابع شیعه و سنی در خصوص ام سلمه نیز روایت شده است. ☀️ از امام صادق ع از پدرانشان از امام حسین ع روایت شده است: یکبار فاطمه دختر رسول الله ص نزد ایشان بود و نابینایی برای ورود به منزل اجازه خواست؛ و حضرت زهرا در پس پرده رفت. پیامبر ص فرمود: چرا در پس پرده رفتی، او که تو را نمی‌بیند؟ فرمود: یا رسول الله ص! اگر او مرا نمی‌بیند من که او را می‌بینم؛ و او بو را متوجه می‌شود. پیامبر ص فرمود: شهادت می دهم که تو را پاره تن من هستی. 📚الجعفريات (الأشعثيات)، ص95 ❌ بسیاری از متاخران این روایات را از جنس توصیه به رعایت پوشش زن دانسته‌اند؛ گویی توصیه شده است که زن حتی در مقابل نابینا حجاب بر سر کند❗️ ⭕️ اما به نظر می‌رسد عدم دقت در تفاوت کاربرد کلمه «حجاب» در قرآن و روایات با ادبیات عمومی متاخر موجب این سوء‌ برداشت شده است. کلمه در قرآن و روایات به معنای است، نه زن. در سوره احزاب خداوند درباره زنان پیامبر ص می‌فرماید: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ: و هنگامی که از زنان او متاعی می‌خواهید از پشت پرده درخواستتان از آنها را مطرح کنید که این برای پاک ماندن دلهای شما و دلهای آنها بهتر است». 🤔این آیه به خاطر وجود کلمه «حجاب» از همان صدر اسلام، به معروف شده است؛ و حجاب در این آیه قطعا به معنای پرده، دیوار، و هر چیزی است که فاصله‌ای بین دو کس یا دو چیز بیندازد؛ و با «حجاب» در ادبیات امروز، که به معنای پوشش خاصی است که رعایتش بر زنان واجب است، متفاوت می‌باشد. در ادبیات دینی، غالبا به جای کلمه که ما امروز به کار می‌بریم از کلمه : پوشش استفاده می‌شود و وقتی در ادبیات امروزی می‌گوییم ، منظورمان آیاتی است مانند: «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ ...: به زنان با ایمان بگو ... زینت‌هایشان را جز آنچه ظاهر است، آشکار نسازند و با روسری‌هایشان گریبان را نیز بپوشانند و ...» (نور/۳۱) یا «قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِن ...: به همسرانت و دخترانت و زنان مومنین بگو چادرهایشان را به خویش نزدیک کنند ...» (احزاب/۵۹). با این توضیح معلوم می‌شود که روایات فوق می‌گویند هنگام ورود شخص نابینا پیامبر ص به زنان خود دستور می‌دهند که در این مورد هم در پشت پرده قرار بگیرند، نه اینکه چادر بر سر کنند؛ و بر پرده‌نشینی زنان پیامبر ص و عدم اختلاط آنان با مردان بیگانه اصرار دارد؛ زیرا برخلاف پوشش واجب زن، که هدفش مانع شدن از مشاهده مردان است و اگر مردی نابینا باشد دیگر ضرورتی ندارد، این آیه محدودیت ارتباط را در دو طرف برقرار می‌کند؛ چنانکه در پایان آیه هم صرفاً نمی‌فرماید: «این حکم برای نلغزیدن دلهای مردان» بهتر است؛ بلکه می‌فرماید هم برای دلهای مردان است و هم برای دلهای شما زنان پیامبر ص. به نظر می‌رسد این حکم، بیش از اینکه از جنس حکم پوشش ضروری برای زنان باشد، یک نوع حرمت خاص قرار دادن برای زنان پیامبر ص، در عین محدود کردن نقش‌آفرینی اجتماعی آنان است، که در جریان جنگ جمل، اهمیت این حکم و مضرات تخطی از آن بر همگان آشکار شد؛ و احتمالا این پاک ماندن قلوب طرفین، بیشتر ناظر به پاک ماندن از سوءاستفاده سیاسی است، تا سوءاستفاده شهوانی. 🤔 برخي از اعلام فقه و تفسير اين حکم را حکم واجب براي زنان پيامبر اکرم ص دانسته اند. اما به نظر مي‌رسد اين برداشت نيز صحيح نيست، زيرا در حديث امام صادق ع از امام حسين ع هم همچنان که در ابتداي کلام نقل کرديم آمده است که حضرت زهرا س هم بدون اين که دستور خاصي از جانب پيامبر به او صادر شده باشد بدین کار اقدام کرده و مورد تحسين پيامبر ص نيز واقع شده است. و اين حاکي از آن است که آن حضرت نيز اين حکم را مختص به زنان پيامبر ص نمي دانسته است. بله، ممکن است بگوييم اين کار لا اقل براي غير زنان پيامبر واجب نيست، بلکه مستحب است. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شبهه سوم درباره مجازاتهاى اخروى ♻️ با عنایت به این که تناسب میان جرم و مجازات امر مسلم عقلى است چگونه خداوند براى گناهان کوچک و محدود، مجازاتهاى بزرگ و سنگین و گاه نامحدود وضع مى ‏کند؟ ✅ پاسخ: 1️⃣◀️ اولاً تناسب میان جرم و جریمه هر چند یک امر عقلى و عقلایى است اما باید توجه داشت که در اندازه ‏گیرى اهمیت جرم نمى‏ توان تنها به کمیت و تعداد آن و مقدار زمانى که در انجام آن به کار رفته نگاه کرد بلکه باید به ماهیت و کیفیت جرم نیز توجه داشت. گاه یک جرم که در یک دقیقه و یا کمتر از آن انجام مى‏ گیرد از صدها و هزارها جرم دیگر که روزها و هفته ‏ها در انجام آن صرف شده است، اهمیت بیشترى دارد. آیا مى ‏توان جرم کسى که در یک دقیقه با بمبى هزاران نفر را قتل عام مى‏ کند نسبت به جرم کسى که در چندین فقره دزدى که ماه ها طول کشیده و چند کالاى نه چندان مهم را از افراد مختلف به سرقت برده کمتر و یا حتى برابر دانست؟ آیا در این گونه موارد در مقام مجازات به تعداد و کمیت گناه و جرم نگاه مى ‏کنند؟ در مجازات اخروى یقینا تناسب میان جرم و جریمه منظور مى ‏شود اما این که چه جرمى از اهمیت بیشترى برخوردار است و چه جریمه ‏اى متناسب با جرمى که شخص مرتکب شده است مى ‏باشد از حد درک و معرفت ما خارج است و خداوند بر اساس علم و احاطه کامل خود عمل خواهد کرد. 2️⃣◀️ ثانیا همانگونه که جواب از دو شبهه گذشته گفتيم، مجازات اخروى از نوع مجازات تکوینى و حقیقى و از نوع تجسم صورت هاى غیبى و ملکوتى و اعمال و اخلاق و نیت هاى ماست و ربطى به مجازات هاى قراردادى و اعتبارى ندارد. در مجازات هاى قراردادى جاى این است که مجازاتى که براى شخص مجرم مقرّر مى ‏شود مورد سؤال و یا اعتراض قرار گیرد اما در مجازات هاى تکوینى جایى براى این گونه اعتراضها نیست. در این گونه موارد گاهى یک لحظه بى احتیاطى، عواقب سنگین و غیرقابل جبرانى دارد؛ مثلاً یک لحظه خواب رفتن در موقع رانندگى ممکن است باعث افتادن شخص به اعماق دره و نابودى و هلاکت دائمى شود و یا یک غفلت و بى توجهى باعث افتادن از ارتفاع بالا و یا خوردن سم کشنده به جاى آب گردد که نابودى و یا معلولیت دائمى را به همراه دارد. ⏺ در ارتباط با مسأله خلود در جهنم باید گفت که مسأله از همین قبیل است. زیرا خلود در آتش، کیفر همه کسانى نیست که در دنیا مرتکب گناه شده ‏اند. شاید بتوان گفت اکثریت اهل نار مشمول کیفر خلود نیستند. اصحاب آتش به حسب مقدار و مرتبه گناه و جرمى که مرتکب شده‏اند در صورتى که مشمول مغفرت واقع نشوند و صلاحیت شفاعت را از همان آغاز نداشته باشند پس از مدتى هر چند بسیار طولانى از آتش خارج خواهند شد. خلود در آتش شامل حال عده‏اى از گنهکاران و کیفر برخى از گناهان است. این که چه کسانى مشمول این کیفر و چه گناهانى باعث خلود آتش است از دایره علم و اطلاع ما خارج است قرآن کریم م ى‏فرماید: «بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ» یعنى: آرى! کسانى که مرتکب گناه شوند و آثار گناه سراسر وجودشان را بپوشاند آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند بود و آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دهند آنان اهل بهشتند و همیشه در آن خواهند بود. معیارى که در این آیه براى خلود در آتش داده شد این است که شخص، گناه و یا گناهانى انجام دهد که آثار سوء گناه تمام وجود او را در بر گیرد و روزنه‏هاى نجات را بر او ببندد. در تفسیر شریف المیزان در ذیل این آیه آمده است: «کلمه خطیئه به معناى آن حالتى است که بعد از ارتکاب کار زشت به دل انسان دست مى‏دهد... احاطه خطیئه باعث مى ‏شود که انسان محاط آن، دستش از هر راه نجاتى بریده شود گویا آنچنان خطیئه او را محاصره کرده که هیچ راه و روزنه ‏اى براى این که هدایت به وى روآورد باقى نگذاشته، در نتیجه چنین کسى جاودانه در آتش خواهد بود و اگر در قلب او مختصرى ایمان وجود داشت و یا از اخلاق و ملکات فاضله که منافى با حق نیستند از قبیل انصاف و خضوع در برابر حق و نظیر این دو پرتوى مى‏بود قطعا امکان این وجود داشت که هدایت و سعادت در دلش رخنه یابد پس احاطه خطیئه در کسى فرض نمى ‏شود مگر با شرک به خدا که قرآن درباره ‏اش مى‏گوید: «خداوند شرک را نمى ‏آمرزد و پایین‏تر از آن را از هر کس که بخواهد مى ‏آمرزد» (انبیاء / 48) و مگر با کفر و تکذیب آیات خدا(بقره / 39) پس در حقیقت کسب سیئه و احاطه خطیئه به منزله معیار جامعى است براى هر فکر و عملى که باعث خلود در آتش است.»
آیاتى که بر مسأله خلود در نار براى عده ‏اى از اهل نار دلالت دارد فراوان است. تعابیر متعددى در قرآن به کار رفته است که بر جاودانگى عذاب براى عده‏ اى از اهل جهنم دلالت دارد تعبیراتى مانند: «خالدین فیها» «یخلد فیه» «دار الخلد» «عذاب الخلد» «عذاب مقیم» «لا یخفّف عنهم العذاب» «ما هم بخارجین من النّار» و دیگر تعابیر مشابه که در این رابطه مى ‏توان به سوره بقره / 39، 81ـ80، 162ـ161، مائده / 37 و یونس / 52 مراجعه کرد. ⬅️ با این همه تصریحات قرآنى، برخى از عرفا و فلاسفه براى فرار از اشکال، مسأله خلود در عذاب را به گونه ‏اى منکر شده و یا مورد تردید قرار داده ‏اند. برخى از آنها خلود را به معناى زمان طولانى دانسته ‏اند. و بعضى دیگر، بر این عقیده ‏اند که آیات مزبور در حد وعید است و چون عمل به وعید لازم نیست نمى ‏توان سرنوشت کفار را در جهنم پیش‏بینى کرد و برخى نیز بر این باورند که هر چند از صراحت قرآن فهمیده مى ‏شود که عده ‏اى از جهنمیان از جهنم هرگز خارج نمى ‏شوند اما این آیات بر جاودانگى عذاب دلالت ندارد، زیرا پس از مدتى طولانى اهل جهنم با آتش خو مى ‏گیرند و عذاب به عذب و شیرینى بدل خواهد شد. ⬅️ ولى انصاف این است که همه این توجیهات بر خلاف آیات و روایات فراوان است. تعریف خلود به زمان طولانى با آیاتى که به صراحت از عدم خروج اهل نار از آتش دلالت دارد منافى است. در مورد این که آیات خلود در حد وعید است و تخلف از وعید، قبیح نیست باید گفت که اولاً آیات قرآن درباره خلود، از حد وعید بالاتر است. برخى از آیات، اِخبار از خلود در عذاب مى ‏دهد و برخى از آیات از حال جهنمیان که خلود در آن دارند گزارش مى ‏دهد و مى ‏دانیم کذب در خبر قبیح است و خداوند از آن منزه است. در این رابطه مى ‏توان به سوره بقره / 162ـ161 ـ مائده / 37 ـ آل ‏عمران / 88 ـ فاطر / 36 و بیّنه / 6 مراجعه کرد. ⬅️ ثانیا این که تخلف از وعید قبیح نیست خصوصا آنجایى که تخلّف فراگیر باشد به این معنا که حتى یک مورد از آن تحقق پیدا نکند، مورد تردید و اختلاف جدّى است. ⬅️ در مورد توجیه سوم (دوام در نار غیر از دوام عذاب است) باید گفت که با صراحتهاى آیات و روایات منافات دارد؛ زیرا آیات مزبور تنها بر خلود در نار دلالت ندارند بلکه بر خلود در عذاب و درد و رنج دلالت دارند. شاهد این معنا آن است که در برخى از آیات براى عذاب، وصف الیم (دردناک) آورده شد. در این رابطه مى ‏توان به برخى از آیات پیشین مراجعه کرد. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 امیرالمومنین علی علیه‌السلام: ✨دنیا در حال انتقال از یکی به دیگری است و از کف رفتنی است. 🌿گیرم که دنیا برای تو بماند، تو برای آن نمی‌مانی‼️ 📙غررالحکم ح ۱۸۰۳ @serajemoniir
❓پرسش: اگر از خون بیاید و با مخلوط شود فرو بردن آن چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ همه مراجع: اگر به حدی کم باشد که به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، پاک است و فرو بردن آن اشکال ندارد. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
➖ معناى غيبت دست 🤚: بسيار تذكر خوبى داديد، غيبت يعنى انسان در پشت سر ديگرى حرفى زند كه اگر طرف بشنوند ناراحت شود، تعريفات ديگرى هم براى او كرده اند كه اجمالا به همين معنى برگشت مى كند. ⭐️ ابوذر مى گويد: از پيامبر پرسيدم غيبت چيست ؟ فرمود: اين كه ياد كنى برادرت را به چيزى كه آن را دوست ندارد، گفتم : اى رسول خدا (ص ) اگر آن چيز در او باشد چه ؟ فرمود: بدان كه اگر تو او را به آن چه در وجود او هست ، ياد كنى او را غيبت كرده اى ، و اگر يادش كنى به چيزى كه در آن نيست ، همانا او را بهتان زده اى . (وسائل الشيعة ج 8 ص 599) چشم👀 : متشكرم ، به دليل بپردازيد. 👈 ادله حرمت غيبت دست 🤚: دليل بر حرمت آن ، قرآن ، روايات ، اجماع علما و عقل مى باشد. هر انسان عاقلى اعم از مسلمان و غير مسلمان ، زن و مرد، كوچك و بزرگ ، طينت و فطرتش طورى است كه اگر پشت سر او حرفى بزنند كه به ضرر او باشد، آن را محكوم خواهد نمود و از گوينده آن ناراضى مى شود، و جدا اگر اين غيبت از ميان مردم رخت بر بندد، و آقاى زبان تو خودت را حفظ كنى ، بسيارى از كارها اصلاح مى گردد و خيلى از مفاسد ترك خواهد شد و گرفتاريها برطرف خواهد گرديد. با همين غيبت ، خونها ريخته شده ، و ناموسها به باد فنا مى رود و قتل و غارت ها و هرج و مرجها و هزاران مفسده ديگر پديد خواهد آمد، پس بر لازم است خود را كنترل كرده و اين مفسده را بكلى ترك نموده و جامعه را از بدبختى هائى كه بر اثر غيبت به وجود مى آيد، محافظت كنى . 📌 سوگند دادن زبان اندامها: اى زبان !براى خدا بيا و خودت را نگهدار؛ كمتر راضى شو كه با غيبت و تهمت و افتراء و دروغ و مانند آن ، جامعه به فساد و ملت به تباهى كشيده شوند، براى خدا از خواب غفلت بيدار شو، ساعتى به خود آى ، لحظه اى در خطرات خود بنگر، نتايج غيبت و دروغ و ساير آفات را در نظر گير، مجالس و شب نشينى ها و جلسه هاى بيهوده را ترك كن ، و اگر در مجلسى حاضر مى شوى خويشتن دار باش ، براى خدا دلت بحال امت و ملت بسوزد، بسيارى از افراد نادانند و خطرات تو را احساس نمى كنند، نمى دانند تو چه بلاى خانمانسوزى هستى ، توجه ندارند كه تو چه عضو فعال ، و چه شمشير برنده و چه عضو هزار كاره اى مى باشى ، غافلند از ضرر تو، بى خبرند از زيان و خسارت تو، بى اطلاعند از سركشى و طغيان تو، تو را نمى شناسند، درباره ماهيت تو معرفتى ندارند، لذا آزادت مى گذارند و نمى فهمند كه با آزادى تو چه ويرانى هايى به بار مى آيد. و چه جناياتى توسط تو صورت مى گيرد!بك جمله از تو صادر مى شود ميليونها نفر بر خاك هلاكت مى افتند، پس براى خدا خود را نگهدار، غيبت اين و آن از تو صادر نشود، كه از زنا هم گناهش بالاتر است ، تو همانى كه در حقت گفته شده : جرم تو كوچك و جرمت بزرگ مى باشد. به قول شاعر: بر خلق هر چه مى رسد از اين زبان رسد. زبان👅 : من خيلى از شما گله مندم كه هر چه مى خواهيد جسارت مى كنيد. اندامها: جسارت نكرديم ، اگر جسارتى باشد از زبان پيامبر و آل صادر شده است . ادامه دارد ...... به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
برخي از مردم تصور مي کنند بايد نيت عبادات را به زبان بياورند در حالي که ضرورت ندارد نيت را به زبان جاري کنند بلکه همين که متوجه باشند چه کاري انجام مي دهند و اگر سوال شود که چه مي کني؟ بتواند جواب دهد که براي خدا فلان عمل عبادي را انجام مي دهم، کافي است. تذکر: تلفظ نيت نماز به زبان سبب باطل شدن اقامه مي شود و کسي که نيت نماز را به زبان بياورد ثواب اقامه را از دست مي دهد. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ شاهدي از کلام حضرت زينب سلام الله عليها شاهد بر اين که پرده نشيني زنان مختص به همسران پيامبر نبوده و عموم مسلمين پايبند به اين حکم (و لو حکم مستحبي) بوده اند، فرمايش حضرت زينب کبري س خطاب به يزيد در خطبه معروف ايشان در شام است. حضرت زينب در اين خطبه خطاب به يزيد مي‌فرمايد: «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَ سَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم سَبايا»؟ يعني: اى پسر كفّار آزاد شده! آيا اين از عدالت است كه تو زنان و كنيزان خود را پشت پرده ها بنشانى، ولى دختران رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را اسير كرده و به اين سو و آن سو بكشانى ؟ از اين خطاب معلوم مي‌شود که حتي زنان و کنيزان فرد فاسق و فاجري مثل يزيد هم غالبا در پس پرده بوده اند. و اينکار هيچ دليل شرعي ديگري نداشت مگر همين آيه شريفه «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ» و دو روايتي که از طريق اهل سنت نقل شده است. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ 📖 قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ سوره نور آيه 30 📖 به مؤمنان بگو چشم‌هاى خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گيرند، و دامان خود را [از بى‌عفّتى] حفظ كنند؛ اين براى آنان پاكيزه‌تر است؛ خداوند به آنچه انجام مى‌دهند آگاه است. 📌 امير المومنين عليه السلام فرمود: خداوند متعال برای هریک از اعضاء و جوارح انسانی وظیفه‌ای را معیّن کرده است که این وظیفه به عضوی دیگر ارتباط ندارد. 🔘 امّا واجبات چشم یکی از آن‌ها نگاه‌کردن در آیات خداوند و پوشیدن دیده از آنچه خداوند حرام کرده است، در قرآن مجید می‌فرماید: آیا به شتر نمی‌نگرند که چگونه آفریده شده؟ و به آسمان که چسانش برافراشته‌اند؟ و به کوه‌ها که چگونه برکشیده‌اند؟ و به زمین که چسان گسترده شده؟. (غاشیه/۲۰ -۱۷) در آیه دیگری فرمود: آن‌ها به ملکوت آسمان‌ها و زمین توجّه ندارند و به مخلوقات خدا نگاه نمی‌کنند. (اعراف/۱۸۵) در جای دیگر فرموده: به میوه‌های درخت هنگامی‌که می‌رسد توجّه کنید. (انعام/۹۹) در آیه‌ی دیگر فرمود: هرکس بصیرت پیدا کند به نفع خودش می‌باشد و هرکس کور شد به زیان او خواهد بود. (انعام/۱۰۴) این آیه در بینایی دل‌ها و چشم‌ها بسیار جامعیّت دارد و حقیقت را روشن می‌کند. در آیه‌ی دیگری فرمود: دیده‌ها کور نیستند ولی دل‌های سینه کور می‌باشند و حقیقت را دریافت نمی‌کنند. (حج/۴۶) 🔺در جای دیگر فرمود: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ معنای آیه این است که به عورت دیگری نگاه نکند و اگر توانست به عورت خود هم نگاه نکند. 🔺در آیه‌ی دیگری فرموده: به زنان مؤمن بگویید دیدگان خود را بپوشانند، و عورت‌های خود را نگه دارند. (نور/۳۱) یعنی همان‌گونه که دامن‌ها را نگه می‌دارند، دیدگان خود را هم از نگاه‌کردن به این و آن حفظ کنند؛ زیرا نگاه‌کردن به صورت‌ها موجب زنا و چیزهای دیگر می‌گردد. 📕 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۱۸ 📘بحارالأنوار، ج۶۶، ص۷۶ 📗مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۱۴۶ به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔮 اميرالمؤمنين علی عليه السلام : 🔅الاستِغفارُ مَع الإصرارِ ذُنوبٌ مُجَدَّدَةٌ . 🔅آمرزش خواهى‌ها با وجود ادامه دادن به گناه، خودشان گناهانى تازه هستند. 🖊تحف العقول : ۲۲۳ @serajemoniir
🌹 مشهودات شبانه پیامبر اکرم (ص) از قبر و قيامت ❣️عبد الرحمان بن سمره مي‌گويد: روزى نزد رسول اللّه صلى الله عليه و آله بوديم حضرت فرمودند: من ديشب چيزهاى عجيبى ديده ام. عرض کرديم: يا رسول اللّه چه ديده ايد؟ جان و مال و فرزندان ما فداى شما به ما خبر دهيد. 👌حضرت فرمود: 👈۱. مردى از امت خود را ديدم كه فرشته مرگ براى گرفتن جان او آمد دوستى پدر و مادرش باعث شد كه جانش را نگيرد. 👈۲. ديدم مردى از امت من دچار عذاب قبر بود ولى وضوى او مانع عذاب قبر مى شود. 👈۳. ديدم مردى از امتم را شياطين مى ترسانند ولى اذكار او مانع آنان مى شود. 👈۴. ديدم مردى از امت مرا فرشتگان عذاب احاطه كرده اند ولى نماز او مانع آنان مى شود. 👈۵. ديدم مردى از تشنگى رنج مى برد، هرچه مى خواهد از حوض بنوشد نمى تواند. روزۀ او آمد و به او آب داد و سيراب كرد. 👈۶.ديدم مردى از امت من در حالى كه پيامبران حلقه حلقه بودند هرگاه مى خواست وارد حلقۀ پيامبران شود كنار زده مى شد. آن گاه غسل جنابت دست او را گرفت و در كنار من نشاند. 👈۷. ديدم مردى از امت من گرفتار ظلمت است كه از چپ و راست و جلو و عقب و بالا و پائين او را محاصره كرده است، آن گاه حجش و عمره‌اش آمدند و او را از ظلمت نجات دادند و وارد نور كردند. 👈۸. ديدم مردى از امت من با مؤمنان سخن مى گويد ولى آنان با او سخن نمى‌گويند. آن گاه صله رحم آمد و گفت: اى مؤمنان با او سخن بگوييد او به خويشان خود صله رحم كرده است. مؤمنان با او ديده بوسى كرده و سخن گفتند. 👈۹. ديدم مردى از امت من كه از شعله و شرر آتش به دست و صورتش مى ترسد آنگاه صدقه‌اى كه داده بود آمد و بر سر و صورت او سايه انداخت. 👈۱۰. ديدم مردى از امت من كه از همه جا آتش او را فرا گرفته، امر به معروف و نهى از منكرش او را خلاص كرد و نزد فرشتگان رحمت برد. 👈۱۱. ديدم مردى از امت من روى زانو ايستاده و بين او و رحمت خدا فاصله افتاده بود، خوشرفتارى او دستش را گرفت و وارد رحمت خدا كرد. 👈۱۲. ديدم مردى از امت من نامۀ عملش از طرف چپ به او نزديك مى‌شود، ترس از خدا آمد و نامه‌اش را به دست راست او داد. 👈۱۳. ديدم مردى از امت من كفّۀ ميزان او سبك است، زيادى نمازش ميزان او را سنگين كرد. 👈۱۴. ديدم مردى از امت من در پرتگاه جهنم ايستاده است، اميد او به خدا او را نجات داد. 👈۱۵. ديدم مردى از امت من در حال افتادن به دوزخ است، اشك‌هايى كه از خوف خدا ريخته بود آمد و او را از اين حال خارج كرد. 👈۱۶. ديدم مردى از امت من در صراط چون شاخ درختان در باد شديد به خود مى‌لرزد، گمان نيك او به خدا او را آرامش داد و از صراط گذراند. 👈۱۷. ديدم مردى از امت من در صراط گاهى به عقب بر مى‌گردد و گاهى جلو مى‌رود و گاهى‌مى افتد. صلوات او بر من او را بر پا داشت و از صراط گذراند. 👈۱۸. ديدم مردى از امت من به سوى هر در از درهاى بهشت مى‌رود به روى او بسته مى‌شود، شهادت صادقانۀ «لا اله الّا اللّه» درهاى بهشت را برايش باز كرد و وارد بهشت شد. 📔امالى صدوق ص ۲۳۰ به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شستن فرش و سرامیک نجس با آب قلیل (آب آفتابه یا کاسه و...) 💬متن سوال: سلام من مقلد رهبری هستم ،سرامیک نجس را با آب قلیل چه جور تطهیر کنم؟ فرش نجس را با اب قلیل چگونه تطهیر کنیم؟ @serajemoniir
💠امیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام) : 🔸افعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ. 🔹كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار. 📚 نهج البلاغه، ص ۵۵۰ @serajemoniir
💪 قويترين مردم چه کساني هستند؟ 🌿 روزی رسول خدا (ص ) از جایی می گذشت که در آنجا گروهی از جوانان به بلند کردن و حرکت دادن سنگ (سنگینی ) اشتغال داشتند. آن حضرت پرسید: چه کار می کنید؟ گفتند: می‌خواهیم بفهمیم از بین ما چه کسی از همه نیرومندتر و قوی تر است! فرمود: آیا مایلید من به شما بگویم کدام یک از شما از همه نیرومندتر است؟ عرض کردند: البته يا رسول الله. آن گاه فرمود: شدیدترین و قوی ترین شما کسی است که: 👈 وقتی راضی و خشنود شد، رضایتش او را در گناه و باطلی داخل نسازد. 👈 و هنگامی که خشمگین و ناخشنود گشت، خشمش او را از گفتار حق خارج ننماید. 👈 و زمانی که به قدرت رسید به زور، آنچه را که حق او نیست نمی گیرد (و به رفتار ناروا نمی پردازد). 📗 من لا يحضره الفقيه ج 4 ص 407 🌿 همچنین آن حضرت در ماجرای مشابهی، چنین قضاوت فرمودند: 👈 قوی ترین شما کسی است که به هنگام خشم و غضب، خویشتن داری کند، 👈و بردبارترین شما کسی است که پس از قدرت (و دست یافتن بر حریف ) عفو نماید. 📘 تحف العقول ص 45 🌿 و در جایی دیگر فرمودند: 👈 نیرومند کسی نیست که بر مردم غلبه نماید، نیرومند کسی است که بر خویشتن غالب آید. 📕 مجموعه ورام ج 2 ص 10 به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴عوامل از بين رفتن آبرو در قرآن 1.👈استكبار؛ «فأما عاد فاستكبروا فى الارض بغير الحق لنذيقنهم عذاب الخزى فى الحياة الدنيا و لعذاب الآخرة اخزى». «سوره مبارکه فصلت آيات 15- 16» 2.👈سرعت ورزيدن در كفر؛ «يا ايّها الرسول لا يحزنك الذين يسارعون فى الكفر ... لهم فى الدنيا خزى و لهم فى الآخرة عذاب عظيم». «سوره مبارکه مائده آيه 41» 3.👈مجادله با حق و بدون علم؛ «و من الناس من يجادل فى اللَّه بغير علم و لا هدى و لا كتاب منير. ثانى عطفه ليضل عن سبيل اللَّه له فى الدنيا خزى و نذيقه يوم القيمة عذاب الحريق». «سوره مبارکه حج آيات 8- 9». 4.👈ممانعت از ذكر خدا در مساجد؛ «و من اظلم ممن منع مساجد اللَّه أن يذكر فيها اسمه و سعى فى خرابها ... لهم فى الدنيا خزى و لهم فى الآخرة عذاب عظيم». «سوره مبارکه بقره آيه 114» 🔴عوامل از بين رفتن آبرو در روايات: الذُّنُوبُ‏ الَّتِي‏ تَكْشِفُ‏ الْغِطَاءَ : گناهانى كه باطن آدميان را آشكار مينمايند ( و باعث آبرو ریزی انسان می شود ) عبارتند از: 1)👈الِاسْتِدَانَةُ بِغَيْرِ نِيَّةِ الْأَدَاءِ كسانى كه وام ميگيرند و قصد ندارند آن را برگردانند. 2)👈و الْإِسْرَافُ فِي النَّفَقَةِ عَلَى الْبَاطِلِ آنهائى كه در راه باطل اموال خود را اسراف مي‌كنند. 3)👈و الْبُخْلُ عَلَى الْأَهْلِ وَ الْوَلَدو ذَوِي الْأَرْحَامِ و نسبت به زن و فرزندان و خويشاوندان بخل مي‌كنند. 4)👈 و سُوءُ الْخُلُقِ و يا بد اخلاق هستند. 5)👈و قِلَّةُ الصَّبْرِ و صبر ندارند. 6)👈و اسْتِعْمَالُ الضَّجَرِ و همواره خسته و ناراحت و نگران. 8)👈و الْكَسَلِ وَ و همواره كسل و تنبل مي‌باشند. 9)👈الِاسْتِهَانَةُ بِأَهْلِ الدِّينِ و به اهل ديانت به نظر خفت نگاه مي‌كنند. 📚بحار الأنوار ج ‏70ص 376 باب 138 به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال آیا در هر کاری استخاره جایز است. در صورتی که استخاره گرفته شود و نتیجه کار عکس نتیجه استخاره باشد دلیل چیست؟ ❗️پاسخ استخاره گرفتن در هر کاری جایز است و هیچ مانعی در این کار وجود ندارد. اما بايد قبل از استخاره گرفتن، نزد اهل خبره و یا دوستان و فامیل، در مورد کار مورد نظر مشورت شود، چرا که هر کاری در ابتدا به تعقل، تدبر و مشورت نیاز دارد و در صورتی که به نتیجه نرسید استخاره بگیرد. ‼️ اما در مورد استخاره ای که کار آن عکس استخاره باشد، دلایل زیادی در این رابطه خواهد بود که به بعضی از آنها اشاره می کنیم: 🔅 با توجه به معصوم نبودن شخص استخاره کننده، ممکن است اشتباهی در استخاره صورت بگیرد 🔅یا اینکه نیت استخاره درست و دقيق نباشد. 🔅دیگر اینکه برای استخاره گرفتن باید به وقت و زمان آن توجه داشت، یعنی هر استخاره ای وقت و زمانی دارد که باید در آن زمان استخاره گرفته شود اما اگر در غیر زمان تعیین شده استخاره ای گرفته شود امکان اشتباه بودن استخاره وجود خواهد داشت. پس شرایط زمان و مکان را باید لحاظ کرد. 🔆 اما نکته مهمی که لازم است بدانيم این است که استخاره پیشگوئی نمی‌کند، مثلا شخص برای کاری استخاره می کند که آیا در این کار سود زیاد می کند یا خیر؟ یعنی این شخص برای سود کلان استخاره کرده نه برای خیر بودن کار خود و مصلحت و خيری که در آن کار است. چه بسا سود کلانی برای شخص داشته باشد اما این سود کلان برای آن شخص خیر نباشد و چه بسا چیزی را ما بد بدانیم اما فی الواقع خوب باشد یا بالعکس، که خیلی گمان می کنند آنچه در جواب استخاره برای آنها آمده برعکس است در صورتی که ما از آنچه خیر و شر است بی اطلاعیم. ⚜️ پس در استخاره گرفتن همه چیز را به خدا محول کنید. ♻️ در آخر باید بگوییم در امر استخاره به کسانی مراجعه شود که در این کار خبره و مورد وثوق باشند. به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ غيبت از زنا بالاتر است زبان 👅: چطور؟ دست🤚 : براى اين كه اين گونه تعبيرات در بعضى از روايات وارد شده چنان كه گذشت و از روايات بعدى هم استفاده خواهد شد. ⚡️ نقل شده كه پيامبر اكرم به ابى ذر غفارى كه از اصحاب بزرگ آن حضرت است ، مى فرمايد: بر حذر باش از غيبت كردن ، كه غيبت از زنا شديدتر است ، ابوذر مى پرسد: كه علت آن چيست ؟ حضرت مى فرمايد: براى اين كه مرد زنا مى كند سپس توبه مى نمايد، خدا هم تو به او را مى پذيرد، ولى غيبت بخشيده نمى شود، مگر اين كه صاحب غيبت او را ببخشد. (وسائل الشيعة ج 8 ص 598) پا 🦵: طبق اين روايت پس تكليف غيبت كننده چيست ؟ چون گاهى ممكن است انسان بعد از غيبت پشيمان شود و اگر به صاحب غيبت بگويد، ناراحت شود، و يا آن كه فسادى از آن برخيزد. دست 🤚: تذكر بسيار به جائى داديد. آرى ، از روايت چنين استفاده مى شود كه بايد طرف ببخشد تا خداوند از او بگذرد، ولى علما و مراجع فرموده اند: اگر مفسده اى ندارد به طرف بگويد و حليت بخواهد و اگر گفتن آن ، سبب اذيت او مى شود و ناراحت مى گردد و يا مفسده اى دارد، فقط براى او استغفار نمايد و استغفار او هم واقعى باشد، البته خداوند سبحان بخشنده است . ⚡️و از امام صادق (ع ) روايت شده كه پيامبر اكرم (ص ) فرمود: سرعت ، غيبت در از بين بردن دين مرد مسلمان ، از سرعت مرض خوره در بدن او بيشتر است . (وسائل الشيعة ج 8 ص 598) ⚡️ و نيز از آن بزرگوار نقل شده كه فرمود: بهشت بر سه طايفه حرام است : بر منّان (منت گذارنده ) و بر مغتاب (غيبت كننده) و بر مدمن خمر (کسي که دائم شراب بنوشد و يا هر زمان دستش به آن رسد، كوتاهى در شرب نكند) (وسائل الشيعة ج 8 ص 598) ⭐️ نوف بكالى از شاگردان على (ع ) و مونس آن بزرگوار است مى گويد: به آن حضرت عرض كردم : مرا پندى ده ، پس فرمود: نيكى نما تا به تو نيكى شود...، گفتم : بيشتر نصيحت فرما، فرمود: دروغ مى گويد كسى كه گمان مى كند حلال زاده است و حال آن كه گوشتهاى مردم را بسبب غيبت مى خورد (وسائل الشيعة ج 8 ص 600) ⚠️ غيبت كننده از ولايت خدا بيرون مى رود پا 🦵: اگر اجازه بفرمائيد حديث عجيبى در نظر من مى باشد. دست🤚 : خواهش مى كنيم ! پا🦵: آن روايت ، از امام صادق (ع ) است . روايت، مفصل است يك فراز آن چنين است : پس كسى كه نديدى او را به چشمت كه مرتكب گناهى شده و در نزد تو دو شاهد بر ضرر او گواهى ندهند، او از اهل عدالت و پوشش است ، و گواهيش پذيرفته مى باشد، گر چه در پيش نفس خود گناهكار باشد، و هر كه او را غيبت كند به آن چه در اوست ، پس از ولايت خداى تعالى خارج گشته و در ولايت شيطان داخل گرديده است ، و پدرم مرا حديث كرده از پدرانش از رسول خدا (ص ) كه فرمود: هر كه مومنى را به آن چه در اوست غيبت نمايد، خداوند هرگز در بهشت ميان آنها جمع نخواهد فرمود ، و كسى كه مومنى را به چيزى كه در او نيست غيبت نمايد، پس در حقيقت عصمت در ميان آنها قطع گرديده (و عقد اخوت و برادرى و ريسمان وحدت آنها از هم گسيخته شده ) است (وسائل الشيعة ج 8 ص 602) دست🤚 : جدا استفاده شد. زبان 👅: تمام اين روايات كه شما ذكر كرديد گوش 👂را هم شامل مى شود. دست🤚 : چطور؟ زبان 👅: براى اين كه من غيبت مى كنم و گوش هم مى شنود و من در در بحث سابق ثابت كردم كه تا گوش مرا تشويق نكند و حرفهاى مرا به گرمى به جان نخرد، هيچگاه من به چنين عمل حرامى دست نخواهم زد. بعلاوه ، بنابر اكثر روايات : گناه هم ، شامل من خواهد شد و هم شامل گوش ، بنابراين ، هم غيبت كردن آن عذابها را دارد و هم غيبت شنيدن ، پس تنها عذاب و حرمت مخصوص من (زبان ) نيست . گوش👂 : ممكن است بعضى از آن روايات را بيان نمائيد؟ ادامه دارد ...... به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
قرائت نماز بعضي از مردم اشتباه است و به آن توجه نمي کنند، در حالي که بايد قرائت نماز صحيح باشد و اگر نمازگزار يکي از کلمات حمد يا سوره را بدون عذر شرعي (مثل عدم توانايي به دليل لکنت زبان يا پيري يا بيسوادي و ....) اشتباه کند يا غلط بخواند نمازش باطل است. نمونه هايي از کلماتي که در سوره حمد معمولا اشتباه خوانده مي شود: ✅ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ❌ بِسْمِ اللَّهِ رَحْمَنِ رَحِيمِ ✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ❌ الْحَمْدُ رِ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ✅ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ❌ الرَّحْمَنِ رَحِيمِ ✅ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ❌ إِيَّا كَنَعْبُدُ وَ إِيَّا كَنَسْتَعِينُ ✅ «نَسْتَعِينُ» اهْدِنَا الصِّرَاطَ ❌ «نَسْتَعِينِ» اهْدِنَا الصِّرَاطَ ✅ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ❌ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِينَ ✅ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ ❌ أَلعَمْتَ عَلَيْهِمْ ✅ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ ❌ قَيْرِ الْمَغْضُوبِ ✅ وَلَا الضَّالِّينَ ❌ وَلَا الزَّالِّينَ به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹 الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ. 🌹 همان‌هایی که و را دین و هدف خود قرار داده بودند و زندگی و زرق‌وبرقش گولشان زده بود. امروز فراموششان می‌کنیم؛ همان‌طورکه آن‌ها دیدار امروزشان را به بادِ فراموشی سپرده بودند و آیه‌های ما را انکار می‌کردند. ♦️ سوره اعراف آیه 51 @serajemoniir
🕋نماز تکرار نیست! حجت الاسلام و المسلمين قرائتی: 🔸بعضی ها فکر می کنند نماز تکراری است!! نماز تکراری نیست؛ کسی که چاه می کند، در نگاه اول کندن او و کلنگ زدنش تکراری به نظر می‌آید، ولی این کار حقیقتا تکرار نیست... 🔹چون با این تکرار هربار یک مقدار عمق چاه بیشتر می شود. کسی هم که از نردبان بالا می رود، هر قدم که بر می دارد،بالاتر می رود؛ این قدم ها هیچگاه تکرار نیست... نمازهم تکرار نیست. اگر در نماز توجه داشته باشیم، نماز ‌هجدهم ما غیر از نماز هفدهم خواهد بود و یک پله بالا خواهیم رفت. معراج و نردبان مومن است برای رسیدن به کمالات. با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌عاقبت فحش دادن با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♦️امیرالمؤمنین علی(ع) : هر کس چشم خویش را آزاد گذارد همیشه اعصابش ناراحت بوده و به حسرت دائمی گرفتار می‌شود🚫 📚غررالحکم ، ج۲ ، ح ۳۰۴ با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌒 خوابیدن آدابی دارد، به دو نمونه از آنها اشاره می‌شود: 1️⃣ رعایت پاکیزگی رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : لا يَبيتَنَّ أحَدُكُم و يَدُهُ غَمرَةٌ ، فإن فَعَلَ فأصابَهُ لَمَمٌ لِلشَّيطانِ فلا يَلُومَنَّ إلاّ نَفسَهُ . هیچ یک از شما با دست‌های چرب (از ) نخوابد. پس اگر چنین کرد و آسیبی از شیطان به او رسید جز خودش کسی را سرزنش نکند. 2️⃣ با وضو خوابیدن امام صادق علیه السلام فرمود: مَن تَطَهَّرَ ثُمّ أوى إلى فِراشِهِ ، باتَ وفِراشُهُ كمَسجِدِهِ. هر کس طهارت () بگیرد و سپس به بسترش برود، در آن بستر او چون مسجدش می‌باشد. با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جراحی زیبایی بینی ✍️با توجه به اینکه این روزها عمل بینی رواج زیادی پیدا کرده است،حکم جراحی زیبایی بینی از نظر شرعی چیست؟ با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥 فحش ناموسی و واکنش امام صادق (ع) 🔥 ✍🏻 عمروبن نعمان جعفی می گوید: امام صادق (ع) دوستی داشت كه هر جا می رفت هیچ گاه از او جدا نمی شد! روزی همراه امام (ع) در بازار كفشدوزان حركت می كرد و غلام خود را كه اهل سند (هند) بود همراه داشت و پشت سر آن دو در حركت بود. ▪️آن مرد سه بار [برگشت و] نگاه كرد ولی غلام را ندید ، در مرتبه چهارم كه نظر انداخت [از سر ناراحتی] گفت : كجایی تو ، مادر فلان؟ ▫️می گوید: [با شنیدن این سخن] امام صادق (ع) دست خود را بلند كرد و پیشانی خویش را در دستان گرفت و سپس فرمود : «سبحان الله! تو به مادرش تهمت می زنی؟!!!! من [تا كنون] می پنداشتم كه تو از پارسایی بهره ای داری ، اما اكنون می بینم كه تو را هیچ بهره ای از پارسایی نیست». ▪️آن مرد گفت: «فدایت گردم ، مادر او زنی هندی و مشرك است» ▫️امام فرمود : «مگر نمی دانی كه هر ملتی شیوه خاصی برای ازدواج دارند [كه آن شیوه بر اساس باورهای خودشان پسندیده و قابل احترام است] از من دور شو!» ♨️ عمرو بن نعمان حجفی می گوید: «دیگر هیچ گاه ندیدم كه آن مرد همراه امام صادق (ع) حركت كند تا آن كه مرگ میان آنان جدایی انداخت». 📚اصول كافی ج 2 ص 324 با آيدي زير در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃