﷽
✳️ خداوند فقير نيست (2)
📖 لقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ
سوره آل عمران آيه 181
📖 بهدرستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را به ناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که میسوزاند و اثر از خود برجای میگذارد] را بچشید.
📌شأن نزول:
از امام صادق ع روایت شده است: هنگامی که رسول الله (ص) برتری امیر المومنین (ع) را بيان کرد منافقان باهم علیه وی نجوی کردند و از ترس رسول الله (ص) این را مخفی نگه داشتند تا زمانی که بزرگان قریش از حضرت فاطمه (س) خواستگاری کردند و برای ازدواج با وی حاضر شدند پولها خرج کنند، ولی رسول الله (ص) وی را به همسری کسی درنیاورد تا اینکه حضرت علی (ع) از او خواستگاری کرد و رسول الله (ص) فرمود: یا علی! تو خواستگاری نکردی مگر اینکه خداوند او را در آسمان به همسری تو درآورد چرا که خداوند این را در مورد تو و دخترم فاطمه به من وعده داده بود …
اما منافقان و حسودان شروع کردند به طعنه زدن، به طوری که خبر این طعنهها به حضرت فاطمه (س) برسد، به اینکه افراد پولداری به خواستگاریت آمدند ولی پیامبر تو را به ازدواج مردی فقیر درآورد که دستش چنان از دنیا خالی است کل مهریهات را از فروش زرهاش تامین کرده و …
وقتی این سخنان طعنهآمیز در شهر پر شد و به گوش پیامبر رسید، فرمودند:
به من خبر رسیده که جماعتی از شما میگویند که من فاطمه را به همسری فقیرترینِ قریش درآوردهام؛ در حالی که بسیاری از مردم میدانند که خداوند متعال به جبرئیل دستور داد که گنجینههای زمین و گنجها و کوهها و دریاها و رودهایش را بر من عرضه کند؛ پس – در حالی که برادرم علی هم میدید آنچه می دیدم و شاهد بود به آنچه شاهدش بودم- به جبرئیل گفتم، دوست من! گفت: بله. گفتم: آنچه از مُلک زوالناپذیر و تغییرناپذیر آخرت – که سرای قرار است – نزد خداست، برایم دوستداشتنیتر است از این دنیای فانی؛ آنگاه انتظار دارید حال و روز من و فاطمه و علی چگونه باشد؟ خداوند بین من و منافقان امتم داوری خواهد کرد. پس خداوند عز و جل نازل فرمود: 👈 «بهدرستی که کفرورزیدند* سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم»👉
📚 الهداية الكبرى ص۱۱۲-۱۱۶
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
مگر برای چه می جنگیم!!!
حضرت علی (ع) روزى در جنگ صفين كه آتش جنگ روشن بود و زبانه ميكشيد خورشيد را تماشا ميكرد!
ابن عباس عرض كرد:
يا امير المؤمنين چرا خورشيد را تماشا ميفرمائيد؟!
فرمود: براى اينكه بدانم كى وقت زوال خورشيد مىشود تا نماز بخوانم!
ابن عباس عرض كرد: آقا مگر اكنون كه ما سرگرم پيكاريم وقت نماز خواندن است؟
✅ على عليه السّلام فرمود:
مگر براى چى ميجنگيم همانا ما براى نماز پيكار ميكنيم.
🔺كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَوْماً فِي حَرْبِ صِفِّينَ مُشْتَغِلاً بِالْحَرْبِ وَ اَلْقِتَالِ وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ بَيْنَ اَلصَّفَّيْنِ يُرَاقِبُ اَلشَّمْسَ
فَقَالَ لَهُ اِبْنُ عَبَّاسٍ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا هَذَا اَلْفِعْلُ
قَالَ أَنْظُرُ إِلَى اَلزَّوَالِ حَتَّى نُصَلِّيَ
فَقَالَ لَهُ اِبْنُ عَبَّاسٍ وَ هَلْ هَذَا وَقْتُ صَلاَةٍ إِنَّ عِنْدَنَا لَشُغُلاً بِالْقِتَالِ عَنِ اَلصَّلاَةِ
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى مَا نُقَاتِلُهُمْ إِنَّمَا نُقَاتِلُهُمْ عَلَى اَلصَّلاَةِ.
📕 ارشاد القلوب ج ۲ ص ۲۱۷
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 غذای روح و اشتباه فرزندان آدم
🔹 انسان در ناحیه روح و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر میشود؛ اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان میشود. غذای روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح ، علم و عشق و امید و ایمان است.
🔸 اشتباه اصلی فرزند آدم که در جستجوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را میخواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند، یعنی جستجوی امر محالی را میکند. درست مثل این است که یک نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یک نفر دیگر نان بدهیم.
🔹 آری، آنچه احتیاج روح را رفع میکند و به او قوت و نیرو میبخشد و آرامش و اطمینان میدهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است.
📗 حکمتها و اندرزها (شهيد مطهری) ج ۲ ص ۱۴۸
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌴 گوشهای از وصف بهشت
⚡️عبْدُاللَّه بن سِنان يكى از ياران امام صادق (ع) ماجراى شنيدنى زير را چنين بيان مى دارد:
🔸«از امام صادق (ع) پرسيدم: نهر كوثر چيست؟
🔸حضرت توضيحاتى داد؛ سپس فرمود: آيا دوست دارى آن را ببينى؟
🔹گفتم فدايت شوم؛ آرى. فرمود: دستم را بگير تا از اين شهر بيرون رويم.
🔹امام پايش را به زمين كوفت؛ در اين هنگام، پرده ملكوتى كنار رفت و عالم برزخى نمايان شد.
🌿وقتى چشم گشودم، نهرى بسيار بزرگ ديدم كه آغاز و پايانش پيدا نبود. از چشمه هاى آن، آب و شير سفيدتر از برف و شراب نيكوتر از ياقوت روان بود.
🌱گفتم: فدايت شوم؛ اين نهر و چشمه ها از كجا مى آيند و به كجا مى ريزند؟
🍃فرمود: اين از چشمه هايى است كه خداى تعالى در قرآن نويدش را داده است: چشمه اى از آب، چشمه اى از شير، چشمه اى از شراب. (محمد/15)
🎋در كنار آن نهر، درختهايى ديدم كه زيرسايه آنها حوريانى گيسو به سرآويخته، آرميده بودند كه هرگز بدين زيبايى كسى را در دنيا نديده بودم!
🌾 حضرت به يكى از آنها اشاره فرمود آب بده! آن ماهرو، قدحى از آب پر كرد.
🌲حضرت، ظرف آب را از او گرفت و به من داد. هرگز ظرفى به آن زيبايى نديده بودم (درقرآن هم به ظرفهای زیبایی بهشتی اشاره شده است) و شربتى به آن گوارايى نچشيده بودم!
🍁 گفتم: فدايت شوم؛ چنين چيزهايى را نه ديده بودم و نه تصورش را مى كردم.
🍂 حضرت فرمود: «اين كمترين چيزهايى است كه خداوند به پيروان ما نويدش را داده است و مؤمن هرگاه بميرد، او را به اين محل آورند. در باغستانهاى اطراف، گردش مى كند و از شرابهاى اينجا مى آشامد».
📒الاختصاص (شيخ مفيد) ص 321
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 انسان برتر است، یا ملائکه؟
🟢 شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید ملائکه برترند یا بنی آدم؟ حضرت فرمودند: امیرالمؤمنین علیه السلام در پاسخ به این سوال فرموده اند:
🔺خداوند به ملائکه عقل بدون شهوت داده و به حیوانات شهوت بدون عقل داده و به انسان عقل همراه با شهوت داده است.
🔺هر انسانی که عقلش بر شهوتش غالب شود، از ملائکه برتر است و هر انسانی که شهوتش بر عقلش غلبه کند، از حیوانات پست تر است.
📚 علل الشرایع ج1 ص 4
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ خرافه و خرافات
➖ در کتاب منتهی الارب آمده است:
خرافات جمع خرافه است. و در اصل به سخنان بیهوده، باطل اسطوره، افسانه، خرافات میگویند. در قدیم به حکایتهای شب که واقعی نبود، خرافه میگفتند.
➖ دهخدا در لغتنامه خود ذیل واژه «خرافه» مینويسد:
خرافه در لغت نام مردی پری زده از قبیله عذره بوده است. او آنچه از پریان میدید نقل میکرد و مردم او را دروغگو میپنداشتند و میگفتند: «هذا حدیث خرافة و هی حدیث مستملح کذب» «این سخن خرافه و سخنی دروغ [اما دروغ بانمک] است».
🔺خرافه ، در زمان پیامبر میزیسته؛ ولی باورهای بیپایه از همان آغاز آفرینش انسان پدید آمده و رواج یافته است. خرافات انواع گوناگونی دارد. دایره برخی، گسترده و شامل ملل مختلف میشود، برخی محدودتر و به ملتی خاص میرسد و در مواردی ممکن است باور خرافی حتی به شخصی واحد ختم شود!
❇️ امروزه خرافات به اعتقادات غیر منطقی و ثابت نشدهای گفته میشود که بدون دليل مدعی تاثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی هستند.
معمولا خرافات ریشه در گرایش های درونی یا باطنی در زندگی بشر داشته اند و به مرور تبدیل به خرافه شده اند. فیلسوفان معتقدند هیچ تعریف مشخص و همه پسندی درباره خرافه وجود ندارد. تعریفی که از خرافه به معنای امر موهوم در ذهن مردم است بسیار نامشخص و گنگ به نظرمی رسد.
👌بهترین تعریفی که می توان برای خرافه ارائه داد، چنین است:
ترس بیهوده از عوامل و مرتبط دانستن پدیده هایی نامربوط به یکدیگر، که رابطه بین آنها نه از نظر علم و عقل ثابت شده و نه از سوی دین تایید شده است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ احادیث خرافات گونه شیعه
عدهای با استناد به بعضی از روایات شیعه، به طور کلی حکم به خرافات بودن احادیث شیعه میکنند.
به عنوان مثال در روایت معتبری آمده است، اگر انسان بعد از عطسه، ذکر خاصی را بگوید، خداوند پرنده کوچکی خلق میکند که تا روز قیامت براى او استغفار کند. عدهای این روایت را خرافه و خلاف منطق میپندارند و معتقدند، روایاتی که شیعه از ائمه و پیامبر علیهم السلام نقل میکند، غیرمنطقی و غیرقابل قبول هستند.
✅ اعتبار روایات شیعه
اندیشمندان شیعه حساسیت های بسیاری در نقل و ذکر احادیث دارند به طوری که دو علم رجال و درایه، با مباحث بسیار زیادی، در جهت تشخیص روایت معتبر از غیرمعتبر تدوین شده است. هیچ یک از اندیشمندان شیعه بر این باور نیست که هر روایتی، صحیح و قابل استناد است. عالمان شیعه روایات را هم از جهت سند و هم از جهت مفهوم و دلالت، مورد بررسی قرار می دهند، آنگاه حکم به صدور آن از معصوم می کنند.
اگر حدیثی مخالف نص صریح قرآن کریم باشد و یا مقابل حکم عقل و بنای عقلاء باشد، مردود و غیر قابل پذیرش است.
برای نمونه: شیخ مفید در کتاب «تصحیح اعتقادات الإمامیة» در تبیین معیارهای نقد حدیث میگوید: « اگر حدیثی مخالف با قرآن باشد، به سبب حکم قرآن و اجماع مردود است و همچنین حدیثی که مخالف احکام عقلایی باشد، به سبب حکم عقل به فسادش، رد خواهد شد».
⚠️ البته ذکر این نکته لازم و ضروری است؛ عقل انسان نمیتواند در مورد همه احادیث داوری و قضاوت کند؛ زیرا موضوع بعضی از معارف، خارج از دسترس عقل است و یک سری محدودیتهایی برای عقل وجود دارد، ولی در بعضی از موضوعات که به طور کلی عقلانی هستند، مانند اوصاف واجب الوجود، عقل قادر است احادیث خلاف عقل را تشخیص دهد. همچنین در مواردی هم، اگر یک روایتی متضاد با حکم عقل دیده شد، به حکم همان عقل، نمی توان بیان کرد، همه روایاتی که شیعیان نقل میکنند، خرافات و بدون منطق هستند.
✳️ بررسی حدیث مذکور
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرمود:
«هر که عطسه کند و سپس دستش را بر استخوان بینى نهد و بگوید:
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً کَثِیراً کَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ»
«از سوراخ چپ بینى او پرندهاى کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس بیرون آید و برود تا به زیر عرش رسد و تا روز قیامت براى او استغفار کند».
📗 کافى ج 2 ص 657
🔺با بررسی راویان این حدیث، روشن میگردد که این حدیث از جهت سندی معتبر است، اما از حیث محتوی میگوییم:
در نگاه مادی و طبیعی، این اتفاق؛ یعنی خروج چنین موجودی از بدن، بعد از گفتن الحمدلله توسط عطسه زننده، غیر قابل پذیرش است؛ اما علل و اسباب در جهان آفرینش، منحصر در علل مادی نیست. بعضی از پدیده ها دارای علت معنوی هستند. خلق چنین موجودی میتواند علت غیر مادی داشته باشد. خداوند قادر است چنین موجودی را خلق کند و این امر با مسائل اعتقادی ما هیچ منافاتی ندارد.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ تنبلی و خیالبافی، ریشه گسترش خرافات
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که جمعی را در حال بحثوجدل درباره مسئلهای دیده باشید، در حالی که با مراجعه کوتاه به یک منبع اصیل، تمام نزاع آنها خاتمه پیدا میکند. همه افراد حاضر در این جمع، نسبت به یک مراجعه ساده، تنبلی میکنند؛ لذا به آسایش مطلوب نمیرسند و دچار مباحثهای طولانی و عذابآور میشوند. شاید بتوان ادعا کرد، بسیاری از آدمها، خستهتر از آناند که تحقیق کنند؛ برای همین است که به خرافات و خیالات خودشان پناه میبرند.
⚜️ تخیل یا تعقل
انسان، تخیلی بسیار نیرومند دارد؛ بهطوریکه بسیاری از اندیشمندان اسلامی درباره غلبه تخیلات بر اندیشه و تفکر انسان هشدار دادهاند. جولان تصاویر در ذهن و دلخوشی به خیالات، برای عموم مردم لذتبخش است و رسیدن به تفکر عمیق و انتزاعی، کاری دشوار و طاقتفرسا محسوب میشود. طبیعی است در مواجهه با مشکلات، استفاده از قوه تخیل ذهن برای پاسخگویی راهی راحت و ساده به نظر میآید.
در طول تاریخ برای پاسخ به پرسشهای سخت از پاسخهای خیالی، اسطورهای و دروغین کم استفاده نشده است. زمانی که علت اتفاقی را نمیدانستند، آن را به خشم بُتان یا روح طبیعت نسبت میدادند و بین حوادث اتفاقی و اعداد، رابطه واقعی را قائل میشدند.
👈 عصر مدرن، رؤیاسازی و خرافات فروشی
اختراعات، کار بشر امروز را بسیار راحتتر کرده است و ممکن است برخی انتظار داشته باشند با گسترش جریان اطلاعات و امکان تحقیق بیشتر، خرافات در جهان کمتر شود؛ اما نکتهای که نباید از آن غفلت کرد، گسترش و تنومند شدن درخت خیالبافی و رؤیاپردازی است. امروز کارخانههای رؤیاسازی مانند 🔸هالیوود🔸 و توجه ویژه به اهداف تجاری و مصرفگرایی، باعث شده نسل جدید با انبوهی از تخیلات مواجه شوند و قوه خیال تقویت مضاعفی بیابد.
جنون سرعت و حاکمیت کمیت و عدد، جلوی عمق و کیفیت دیدها را گرفته و به هیچوجه با افول خرافات مواجه نیستیم. جنبش ری استارتیها، انبوه نوجوانان طرفدار پدیده تتلیتی و رفتارهای جنونآمیز در اغتشاشات مرتبط با مرگ مهسا امینی، همگی نشان از این دارد که با هجوم اعتقادات خرافی بر اثر عادت به تنبلی و حاکمیت خیال مواجهیم. در برابر عرفانهای انحرافی، نوظهور و خرافات متعدد، تنها کار علمی و فکری، پاسخگو نیست و باید برای کنترل و جهتدهی قوه خیال و مبارزه با راحتطلبی، کار روانشناسانه و پرورشی جدی، همراه با برنامهریزی در پیش گرفت.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢راهكارهاى دشمن در مقابله با مسلمانان (13)
♻️ مقابله نظامى
📖 يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره/217)
📖 (ای پیغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنهگری، فساد انگیزتر از قتل است. و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود.
🍃 شأن نزول:
آيه در مورد سريّه عبدالله بن حجش مىباشد.
پيش از جنگ بدر، پيامبر اکرم (ص) عبدالله بن حجش را طلبيدند و نامهاى سربسته به او دادند و فرمودند كه به سمت دشمن حركت كند و پس از آنكه دو روز راه پيمود نامه را بگشايد و طبق آن عمل كند.
او پس از دو روز راه پيمودن نامه را گشود و چنين يافت كه پيامبر اسلام (ص) فرمودند: پس از آنكه نامه را باز كردى تا نخله (سرزمينى كه بين مكه و طايف است) پيش برو و در آنجا وضع قريش را زير نظر بگير و جريان را به ما گزارش بده.
عبدالله جريان را براى همراهانش نقل نمود و اضافه كرد: پيامبر مرا از مجبور ساختن شما در اين راه منع كرده است، بنابراين هر كس آماده شهادت است همراه من بيايد. اما همه با او حركت كردند.
هنگامى كه به نخله رسيدند به قافلهاى از قريش برخوردند كه عمرو بن خضرمى در آن قافله بود. چون روز آخر رجب (يكى از ماههاى حرام) بود درباره حمله به آنها با يكديگر مشورت كردند.
بعضى گفتند اگر امروز از آنها دست برداريم وارد حرم خواهند شد و ديگر نمىتوانيم به آنها حمله كنيم. سرانجام شجاعانه به آنها حمله كردند عمرو بن خضرمى را كشتند و قافله را با دو نفر نزد پيامبر (ص) آوردند.
پيامبر (ص) فرمودند: من به شما دستور جنگ نداده بودم كه در ماههاى حرام نبرد كنيد!
مجاهدان ناراحت شدند و خودىها نيز آنان را سرزنش كردند. مشركان نيز زبان به لعن گشودند كه در آن هنگام اين آيه نازل گرديد.
♦️در ابتداى آيه تأكيد مىكند كه خونريزى و جنگ در ماههاى حرام گناه بزرگى است ولى جلوگيرى از راه خدا و كفر ورزيدن به او و هتك حرمت خانه او و تبعيد ساكنان آن نزد خداوند مهمتر است.
در ادامه مىفرمايد: ايجاد فتنه از قتل هم مهمتر است.
سپس از مسلمين مىخواهد كه تحت تأثير تبليغات دشمن قرار نگيرند كه هر كس بر اثر تبليغات سوء دشمن از دين خود برگردد اعمال نيك او در دنيا و آخرت نابود خواهد شد.
💢 توضيح:
مفاد اين آيه به صراحت عزم كفار و مشركين را نشان مىدهد كه هميشه در صدد جنگ با مسلمانان هستند تا مگر بتوانند از اين طريق مسلمانان را از دين (حق) برگردانند.
🔺حبط عمل (نابودى عمل) در واقع به معناى باطل شدن عمل و از تأثير افتادن آن است. اعمال انسان براى او هم در دنيا و هم در آخرت داراى آثار است به طور مثال ايمان به خدا داراى اثرى است كه هم دنيا و هم آخرت انسان را پاكيزه مىگرداند.
به عبارت ديگر همچنان كه قرآن مىفرمايد به مؤمنان حيات طيّبه عطا مىكنيم، شرك و كفر نيز آثار عمل كفار را در دنيا و آخرت نابود مىكند.
💦 پيامها
1- كافران پيوسته درصدد اقدام نظامى عليه مسلمانان هستند.
2- اگر افراد با ايمان در راه مقابله با كفّار دچار اشتباهاتى مىشوند، خداوند گناهان آنان را بخشيده و كوتاهى آنان را جبران مىكند.
3- جنگ در ماههاى حرام از سوى خداوند تحريم شده است، اما در صورتى كه دشمن ابتدا اقدام كند دفاع اشكالى ندارد.
4- نبايد تحت تأثير تبليغات دشمن قرار گرفت.
5- هر كسى از دين خود برگردد آثار اعمالش نابود مىشود.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#روزه_قضا
🍀 کسی که از سال پیش #روزه قضا بر عهده دارد، چنانچه تا قبل از رمضان سال جدید، قضای روزههای خود را بدون عذر نگیرد، باید برای هر یک روز، #کفاره_تاخیر بدهد.
🍀 کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نمیتواند روزه #مستحبی بگیرد.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ بعضی از صورتهایی که #حیوان حلال گوشت، حرام میشود عبارتند از:
‼️ حیوانی که #مدفوع انسان بخورد به مقداری که در عرف صدق کند که غذای حیوان شده است.
با نجاست خوار شدن حیوان، #شیر و #تخم حیوان نیز مانند #گوشت آن حرام میشود.
‼️ خوردن گوشت حیوانی که توسط انسان وطی شده باشد حرام است.
‼️ مردار شدن حیوان به اين معنا که آن حيوان را به وجه معتبر شرعی ذبح نکرده باشند..
‼️ به #ذبح و کشته شدن غیر شرعی. قرآن کریم در آیه سوم سوره مائده، به چند نمونه از حیوانات حرام شده اشاره نموده و میفرماید:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ...
و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده مگر آنکه (به موقع به آن حیوان برسید، و) آن را سر ببرید، و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح میشوند، همه بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبههای تیر مخصوص بخت آزمایی.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
لَا تُضَيِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَيَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ وَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ فَالْوَيْلُ لِمَنْ لَمْ يُحَافِظْ صَلَاتَه
نماز خودتان را ضایع نکنید، به حقیقت هر کس نماز خویش را ضایع کند،خداوند عز و جل او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، وبر خدا لازم است آنها را با منافقها به آتش داخل کند، پس وای بر کسی که به نمازش مواظب نباشد.
📗 بحار الانوار ج 79 ص 202
📜خفه کردن بچه در خمره سرکه
پیغمبر خدا (ص) و جمعی از اصحاب نشسته بودند که ناگهان زنی صیحه زنان دیوانهوار وارد شد و عرض کرد:
یا رسول الله سخنی محرمانه دارم اطرافیان بروند با شما کار دارم.
اصحاب رفتند آن زن گریه کرد و گفت: یا رسول الله ، گناه کردم گناهم خیلی بزرگ است!
رسول خدا (ص) فرمود : رحمت خدا از آن بزرگتر است.
گناه هرچه بزرگ باشد نباید از رحمت خدا ناامید شد. هرچه گناه بزرگ و طولانی باشد اگر توبه کند گناهش آمرزیده می شود در اسلام بن بست نیست.
سپس فرمود: گناهت چیست؟
عرض کرد: یا رسول الله زنا کردم آبستن شدم بچه به دنیا آمد او را در خمره سرکه خفه کردم بعد هم سرکه های نجس را به مردم فروختم . گناه خیلی بزرگ است.
پیغمبر خیلی متأثر شد خیلی ناراحت شد حکمش را فرمود.
سپس فرمود: میخواهی به توبگویم چر ادر این چاه افتاده ای؟
خیال می کنم نماز عصرت را نخواندهای
اِنَّی ظَنَنْتُ اَنَّکِ تَرکَتِ صَلواةَ اَلعَصْر.
📙 تفسیر فخر رازی ذيل آيه اول سوره عصر
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
نگاه زن باردار به خسوف برخی از مردم نگاه زن باردار به پدیده خسوف یا ماه گرفتگی را مکروه می دانند و
بعضی از مردم فکر میکنند که اگر بوی غذایی به دماغ زن حامله برسد حتما باید از آن غذا بخورد وگرنه نوزادش غیرطبیعی و یا علیل به دنیا میآيد، در حالی که چنین چيزی صحيح نیست، و جزء خرافات است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام):
🔷 «مَنْزوراً أكلُه»
♦️(او را مىبينى که) بهرهاش از دنيا اندك است..
⭐️ فوائد كمخورى و مضرات پرخورى
7️⃣1️⃣ كمخورى و گرسنگى سبب لذّت بردن از طعام است به خلاف پرخورى.
به تجربه اثبات شده كه اگر انسان گرسنه باشد هميشه با اشتهاء است و غذا به دهان او طعم مىكند، ولى اگر سير باشد، و بخواهد چيزى خورد آنقدر احساس لذّت نمىكند لذا لقمههاى آخر انسان كه در حال سيرى است، لذتى مانند لقمههاى اول را ندارد.
8️⃣1️⃣ انسانى كه كم خوراك است و خود را گرسنه نگاه مىدارد به ياد گرسنگى فقراء و مساكين نيز هست، وقتى درد گرسنگى را كشيد، درد گرسنگان را احساس مىكند و انگيزهاى بر يارى آنها و دعوت آنها بر سر سفره و اطعام كردن آنها مىشود به خلاف فرد سير و پرخورى كه بىدرد است و احساس رنج و درد گرسنگان را ندارد.
به همين جهت بود كه وقتى به حضرت يوسف (ع) گفتند: چرا گرسنگى مىكشى، در حالى كه كليد خزينههاى زمين در دست تو است و خزانهدار پادشاه مصر هستى؟ گفت: «اخافَ ان اشْبَعَ فَانسى الجائع» «مىترسم از اين كه سير باشم و گرسنه را فراموش كنم».
📘جامع الاخبار ص 183
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽
✳️ خداوند فقير نيست (3)
📖 لقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ
سوره آل عمران آيه 181
📖 بهدرستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را به ناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که میسوزاند و اثر از خود برجای میگذارد] را بچشید.
📌کسانی که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم» یهودیان هستند و هر زمانی میتواند سخن منافقان هم باشد اما منظورشان از این سخن چه بوده است؟
👈 الف. هنگامی که دعوت شدند به اینکه از اموالشان به نیازمندان کمک کنند و قرض الحسنه بدهند، این تعبیر را گفتند از باب کنایه، که مگر خدا از ما قرض میگیرد؛ تا به عوامشان چنین القا کنند که آنان چنین وظیفهای ندارند. (مجمعالبیان، ج۲، ص۸۹۹) و این که در آیه قبل از بخل آنان سخن گفت نیز موید این معناست. (الميزان، ج۴، ص۸۳)
👈 ب. وقتی که فقر عامه مومنان را دیدند، این را از باب تعریض گفتند که این چه خدایی است که اینان را که به او ایمان آوردهاند ثروتمند نمی کند. (الميزان، ج۴، ص۸۳)
👈 ج. جهل و غرور، مرز و نهايت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نيازمند مىگويد: خداوند فقير است و ما غنى هستيم. (تفسير نور، ج۲، ص۲۱۲)
👈 د. طعنهای است بر دینداران و خداپرستیشان، که این چه خدایی است که خداوند بندگانش را به لحاظ رزق و روزی در تنگنا قرار میدهد اما ما با خانوادهمان چنین نمیکینم! (به نقل از مجمعالبیان، ج۲، ص۸۹۹)
👈 ه. وقتی دیدند اولیاء الله فقیرند و خودشان ثروتمندند، طعنه زدند که گویی خدا فقیر است که فقر اولیای خودش را رفع نمیکند. (تفسير القمي، ج۱، ص۱۲۷)
👈 و. کسانی که خمسشان و وجوهات شرعی را پرداخت نمیکنند، با چنین تعبیری، طعنه به امامان میزنند، گویی امام در آنچه به نزد او میآورند بدانان محتاج و نیازمند است.
🔗 همچنان که درباره اين آيه از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمودند: آنان میپندارند که امام در آنچه به نزد او میآورند [خمس و سایر وجوهات شرعی] بدانان محتاج و نیازمند است.
📓مناقب آل أبي طالب (ع) (ابن شهرآشوب) ج ۴ ص ۴۸
⚠️ آنچه در اين پست گفته شد منافاتی با شأن نزول اين آيه ندارد و چه بسا ممکن است آياتی دارای دو يا چند شأن نزول باشند و به همين مناسبت دو يا چند مرتبه هم نازل شده باشند که ما در (اينجا) توضيح دادهايم.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ صاحبان سه خصلت در دنيا مجازات می شوند
امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل مىكند كه فرمود:
«ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ: الْبَغْيُ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا»
«سه خصلت است كه دارندگان آنها از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم كردن، قطع رحم كردن و قسم خوردن به دروغ كه به وسيله آن با خدا مبارزه شود».
📚کافی ج 2 ص 347
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
اهمیت نماز صبح در سیره امام زمان (عج)
✅محمد بن یعقوب از زهری[زهرانی] نقل می کند که؛
سال ها آرزوی ملاقات صاحب الامر امام زمان (ع) را داشتم و در این راه زحمت فراوان کشیدم و پول زیادی خرج کردم، اما موفق نشدم.
تا این که به محضر محمد بن عثمان، نائب دوم امام زمان (ع) رفتم و مشغول خدمت شدم.
روزی از ایشان درباره امام زمان (عج) و ملاقات ایشان پرسیدم.
او آیا می توانم امام (ع) را ملاقات کنم؟
او به من گفت :
برای من رسیدن به این مقصود ممکن نیست.
من از فرط نا امیدی و اندوه به پای ایشان افتادم و او وقتی حال مرا دید، گفت :
صبح اول وقت بیا!
به این ترتیب صبح هنگام به نزد او رفتم.
در همان حال جوانی را دیدم که چهره ام به زیبایی او ندیده و عطری خوشبوتر از رایحه وجودش به مشامم نرسیده بود. لباسی مانند تجار به تن کرده و چیزی در آستین نهاده بود.(چنان که تجار معمولا اشیاء گران بهای خود را در آستین می نهند)
وقتی نظرم به او افتاد، به سمت محمد بن عثمان برگشتم.
او با اشاره تمام وجود مرا به آتش کشید و به من فهماند که آن که را سالیان او را می جستی اکنون در مقابلت نشسته است.
از امام (ع) سوالاتی نموم و ایشان پاسخ فرمود و بسیاری از آنچه را که می خواستم بپرسم، نپرسیده جواب فرمود.
آن گاه برخاستند و خواستند که وارد اتاقی دیگر شوند که در این مدتی که در نزد محمد بن عثمان بودم، اصلا متوجه آن اتاق نشده بودم.
در این حال، محمد بن عثمان گفت :
اگر می خواهی چیز دیگری بپرسی، بپرس که بعد از این دیگر امام (ع) را مشاهده نخواهی کرد.
به طرف حضرت (ع) شتافتم تا سوالاتی دیگر کنم، اما امام (ع) توجه نکرد و داخل اتاق شد و آخرین جمله ای که فرمود این بود:
♦️«مَلْعُونٌ! مَلْعُونٌ! مَنْ أَخَّرَ اَلْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِكَ اَلنُّجُومُ.
مَلْعُونٌ! مَلْعُونٌ! مَنْ أَخَّرَ اَلْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ اَلنُّجُومُ»
🔹ملعون است، ملعون است کسی که نماز مغرب را آن قدر به تأخیر اندازد که ستارگان در آسمان آشکار شوند.
و ملعون است، ملعون است کسی که نماز صبح را آن قدر به تأخیر اندازد که ستارگان در آسمان ناپدید شوند.
سپس حضرت (ع) وارد خانه شدند.
📕الغیبة (شیخ طوسی) ص ۲۷۱
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📜پیر مردی که صد سال منتظر امام زمان بود
🖋مسعَده می گوید:
خدمت امام صادق (ع) بودم که پیرمرد خمیده ای در حالیکه به عصایش تکیه زده بود وارد شد و سلام کرد ؛
حضرت جوابش را دادند ; سپس عرض کرد:
ای فرزند رسول خدا دستت را به من بده تا ببوسم .
حضرت دست خود را به او دادند ، او دست ایشان را بوسید ؛ پس به گریه افتاد . امام فرمودند:
ای پیرمرد , چرا گریه می کنی؟
عرضه داشت:
فدایت شوم ، صد سال است که به پای قائم شما (وفادار) مانده ام ؛ میگویم : همین ماه , همین سال (ظهور خواهد کرد) ولی اکنون سن من بالا رفته و استخوانهایم سست گردیده و مرگم نزدیک است ؛
اما آنچه را دوست دارم در مورد شما نمیبینم و شما را کشته شده و آواره می بینم و دشمنان شما را میبینم که با بالها پرواز میکنند ؛ چطور گریه نکنم؟!
اینجا بود که چشمان مبارک امام علیه السلام گریان شد و فرمود:
یا شَیخُ ، إن أبقاکَ اللّهُ حَتّی تَری قائِمَنا ، کُنتَ فی السَّنامِ الأعلی و إن حَلَّت بِکَ المَنِیَّهُ ، جِئتَ یَومَ القِیامَهِ مَعَ ثَقَلِ محمّدٍ ؛ و نَحنُ ثَقَلُهُ ، فقالَ:
إنّی مُخَلِّفٌ فیکُمُ الثَّقَلینِ فَتَمَسَّکوا بِهِما لَن تَضِلّوا: کِتابَ اللّهِ و عِترَتی ، أهلَ بَیتی.
ای پیرمرد , اگر خداوند تو را زنده بدارد تا آنکه قائم ما را ببینی , در مرتبه بلندی خواهی بود , و اگر مرگ تو فرا رسد (و قائم علیه السلام را درک نکنی) روز قیامت با ثقل حضرت محمد (ص) محشور خواهی شد و ما ثقل او هستیم که فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما بر جای می گذارم , پس به آن دو تمسک کنید تا هرگز گمراه نشوید:
کتاب خدا و عترتم که اهل بیت من هستند.
پیرمرد گفت:
بعد از شنیدن این خبر ديگر باکی ندارم و خاطرم آسوده شد.
📗بحار الانوار ج 36 ص 408
📘كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ج 1 ص 264
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 برادرانی نيكوكار باشيد
امام صادق عليه السلام:
🍃 «تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و كُونُوا إخوَةً بَرَرَةً كَما أمَرَ كُمُ اللَّهُ».
🍃 با يكديگر پيوند داشته باشيد و به هم نيكی كنيد، و با يكديگر مهربان باشيد و همچنان كه خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نيكوكار باشيد.
📓 كافی ج 2 ص 175
💐14 اسفند روز احسان و نیکوکاری💐
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 نیکی کن چون خدا .....
حضرت موسی (ع) به سراغ قارون رفت تا موعظهاش کند. قارونی که ثروتی هنگفت به هم زده و دارایی بسیاری دارد.
حضرت موسی (ع) به قارون نگفت که همه اموالت را وقف کن یا در راه خدا انفاق کرده و به نیازمندان ببخش؛ بلکه فرمود:
برای دنیایت خرج کن! اما به فکر آینده و آخرتت هم باش. مگر آینده نگری چیز بدیست؟!
حضرت به او گفت: نمک خوردی نمکدان نشکن؛ در زمینی که خداوند تو را قدرت بخشیده؛ فساد و طغیان گری و ظلم نکن.
به او گفت: به دیگران نیکی کن همچنان که خدا به تو نیکی کرده است.
🔺این ماجرا و تبلیغ موسی کلیم الله (ع) با قارون در قرآن هم آمده و خداوند بیانات این پیامبر الوالعزم را اینگونه بازگو کرده است:
«وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ» (قصص/۷۷)
«و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنان که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمىدارد.»
خواسته این پیامبر بزرگ، یک خواسته کاملاً منطقی و شدنی و البته آسان است و ای کاش قارون گوشی شنوا داشت تا خودش و ثروتش به اعماق زمین فرو نمیرفت. چه سرانجام بدی و چه ثروت بی برکتی.
👈 فیض و نیکیهای خدا به ما کم نبوده، از قدرت بدنی و سلامت جسمانی گرفته تا بینیازی مالی. از آبرو و جایگاه اجتماعی گرفته تا هوش و ذکاوت فردی. شاخصههایی که ابزاری در دست ماست تا خدایی عمل کرده و عشق بیافرینیم و در مسیر خدمت آن را خرج کنیم؛ که اگر چنین نشود چه فرقی بین ما و قارون و چه انتظاری که به هنگام نیازمندی، دستگیری شویم؟!
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ کسانی که باید به آنها نیکی کنیم
خداوند عزیز در قرآن بعد از امر به توحید و بندگی خدا و نهی از شریک گرفتن برای او، به سلسله مراتب افرادی را که باید مورد نیکی واقع شوند، برشمرده و بندگان را به نیکی به آنها دستور داده است.
📖 «وَ اعْبُدُواْ اللّهَ وَ لاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ بِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَ الْجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا» (نساء/ ۳۶)
📖 «و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.»
♦️ در این آیه مواردی از سبک زندگی اسلامی بیان شده است و مراتب و درجاتی که خداوند در این آیه امر فرموده، باید مورد توجه قرارگیرد:
خداوند در این آیه شریفه ابتدا به نیکی به والدین و سپس نیکی به خویشاوندان و ایتام و مستمندان و در مراحل بعد، نیکی به همسايگان نزدیک و همسايه های دور و همنشينان و در راه ماندگان و برده ها فرمان داده است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 کسی که در این عصر ماشینی و آخرالزمانی میخواهد دچار افول و افسردگی نشود باید در چرخه احسان و نیکی قرار گیرد.
🔺وقتی ما از نانوا نانی دریافت میکنیم، از او تشکر میکنیم؛ با وجود اینکه او در قبال این خدمتی که به ما کرده، هزینه دریافت میکند؛ اما این پرداخت هزینه باز هم مانع سپاسگزاری ما در قبال خدمت او نمیشود. این نشان میدهد که جواب نیکی، نیکی است و این معادله در اعماق دل و جان انسان نهادینه شده است.
♦️ گاهی نیکیکننده کسی مثل خود ماست. از اینرو خداوند در قرآن کریم ما را با این قاعده انسانی متذکر میکند که در قبال حتی کوچکترین احسانی مثل سلام و تحیّت دیگران باید معادل آن یا بهترش را جوابگو بود:
«وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا»
«هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا [لااقل] به همانگونه پاسخ گویید».
♦️ اما گاهی نیکیکننده، خود خداوند متعال است که نعمتهایش در حق انسان قابل شمارش نیست:
«وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا»
«و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمیتوانید آنها را احصا کنید».
⬅️ نیکی خداوند به انسان، طبق همان قاعده پیشگفته، نیکی کردن متقابل میطلبد؛ اما از آنجا که خداوند نیازی به نیکی ندارد، از انسان خواسته است که قطعکننده این زنجیره احسانی نباشد:
«وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»
«همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن».
👆نتیجه این احسان، دوستی و محبت خداست:
«وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
«و نیکی کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست میدارد».
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️ آقت نیکوکاری
همیشه شیطان در کمین است که کارهای خیر ما را به سود خود مصادره کند، کسی که که از بند شیطان گریخته و اموال خود را به دیگران اهدا می کند؛ ممکن است در اثر وسوسه بعدی شیطان، در خود احساس غرور نموده و فکر کند که:
⚜️ این منم که به دیگران کمک می نمایم و اگر من نباشم معلوم نیست کار دیگران به کجا بکشد ⚜️
در حالی که قرآن از زبان حضرت شعیب (علی نبینا و آله و علیه السلام) می فرماید:
«وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّه» (هود/88])
«توفیق من بجز از خدا نیست».
وقتی پیامبر الهی که معصوم است، توفیق خود را از خدا می داند؛ ما انسانها که معصوم نبوده و مدام در معرض وسوسه های شیطانیم باید حساب کار، دستمان بیاید.
کسی که توفیقات خود، در کمک به همنوعان را از جانب خدای بزرگ میداند؛ پیوسته شکر گزار خداست، چون اعتقاد دارد که این کمک نمودنها برای روز واپسین به درد میخورد.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 این زن نجیب است!
⬅️ زنانی که در محیط کار از پوشش مناسب استفاده می کنند، نه تنها محدودیتی برای آنها ایجاد نمی شود؛ بلکه امنیت روانی و شخصیتی خود را نیز حفظ می نمایند.
👌 «جودیت میل» (1) در این زمینه معتقد است، پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخت که بتواند در شهرهای شلوغ به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که «این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید».
(1) «جودیت میل» خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» است و اين مطلب را در مقالهای با عنوان «زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می یابند» آورده است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓پرسش:
چطور در ابتدای تشرف به دین اسلام از ما میخواهند که شهادت به یگانه معبود بودن خدا بدهیم در حالی که او را ندیدهایم؟
✅ پاسخ:
بنا بر آنچه که اهل لغت بيان کردهاند واژه «شهادت» به معنای گواهی دادن است.
این واژه با مشاهده و اطلاع از نزدیک و آگاهی روشن و مطمئن ارتباط دارد و در اصطلاح حقوقی تنها موارد خبر دادن از امری محسوس را شامل میشود.
✨شهادت 👈 در اصطلاح حقوقی 👉 یعنی «انتقال حقیقت امری از ناحیه فردی واجد شرایط که آن را دیده و شنیده به قاضی محکمه، به ضرر یکی از اصحاب دعوی به نفع دیگری، با ادای سوگند و التزام به راستگویی».
🔺پرسشگر گرامی با توجه به این مقدمه سوال میکند: اگر شهادت به معنای گواهی به چیزی است که دیده یا شنیدهایم، چطور در ابتدای تشرف به دین اسلام از ما میخواهند که شهادت به یگانه معبود بودن الله جلجلاله بدهیم؟ خداوندی که از دسترس حواس دور است قابل مشاهده و گواهی دادن نیست؛ پس آیا میشود ادعا کرد که ورود به اسلام با دروغ همراه است؟!
👈 این شبهه را درباره شهادت به رسالت حضرت محمد مصطفی (ص) و ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) نیز میتوان تکرار کرد؛ زیرا رسالت و ولایت اموری محسوس از جنس دیدنی و شنیدنی نیستند.
✅ شهادت به معنای درک و شناخت
همانگونه که اشاره شد معنای لغوی شهادت به معنای گواهی دادن است و گواهی منحصر در امور حسی نیست و گواهی درباره هر چیزی که از آن مطلع هستیم را شامل میشود.
➖روشن است که در «شهادتین» اصطلاح حقوقی و قضایی شهادت مدنظر نیست. گواهی در اموری که از آن با دلیل عقلی و استدلالی آگاه شدهایم امری مرسوم است. مثلا پزشکی که گواهی فوت صادر میکند، گاه در گواهی خود ادعا مینماید که این شخص بین ساعات 8 تا 10 شب از دنیا رفته است؛ در حالی که او تنها جنازه را میبیند و به ساعت فوت از روی استدلال عقلی و حدس آگاه است. در برخی مواقع ممکن است ما در گواهی خویش به خبر شخصی دیگر اعتماد کرده باشیم و این نیز با معنای لغوی گواهی منافاتی ندارد.
✅ شهادت به مثابه اقرار
در زبان عربی گاه شهادت به معنای اقرار و اعتراف به کار میرود و منظور از آن گواهی دادن یا خبر دادن به دیگران نیست. وقتی در خلوت خود با خداوند متعال نجوا میکنیم و میگوییم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰه» آیا در حال آگاه کردن کسی هستیم؟ یا اقرار درونی و قلبی خود را تکرار میکنیم.
✅ اقرار به ندای فطرت و عقل هنگام تشرف به اسلام
علاوه بر اين که ورود به جرگه مسلمانی با اقرار به ندای فطرت و عقل همراه است و نهتنها اقرار به امری دروغ نیست؛ بلکه روشنترین حقیقت هستی که نشانههای آن در نفس انسان و تمام جهان پراکنده است، موضوع اقرار و گواهی است.
همه انسانها در درون خود به فقر خویش و احساس نیازشان به امری متعالی علم حضوری دارند و توحید از امور فطری است؛ علاوه بر این که برخی دلایل عقلی وجود خدا و یگانگی او روشن و عمومی است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃