eitaa logo
سراج منیر
575 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تناسب یاری خدا با نیاز انسان ❣️امير المومنين (ع) فرمود: تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ. يارى خداوند به مقدار رنج و زحمت هر كس برسد. 📒نهج البلاغه حکمت 139 ✳️ امام(ع) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره اى به رابطه مواهب الهى با نيازها و مصرف ها مى‌کند. 🔸این سخن در واقع دو پیام دارد: 🔹پیام نخست این است که هرچه هزینه انسان بیشتر شود به طور طبیعى تلاش و کوشش وى بیشتر مى گردد و مواهب فزون ترى نصیبش مى شود و این که در احادیث آمده است: «روزى همراه همسران به خانه شوهران مى آید» 📗کافى ج 5 ص 330 ، روايات باب «أَنَّ التَّزْوِيجَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق»‏ 🔺نیز ممکن است اشاره به همین معنا باشد که انسان مجرد تلاش زیادى براى زندگى نمى کند; اما هنگامى که احساس کرد بار مسئولیت نفقه همسر بر عهده اوست و آبرویش در خطر است بر تلاش و فعالیت خود مى افزاید و روزى به خانه او سرازیر مى شود. همچنین هر زمان فرزند یا فرزندان بیشترى پیدا مى کند این احساس و آن تلاش بیشتر حاصل مى گردد. 🔹پیام دوم پیام معنوى و الهى است که خداوند روزى رسان به افرادى که براى زندگى هزینه بیشترى مى کنند و سخت گیرى به همسر و فرزند ندارند و دست و دل آنها براى بخشش به نیازمندان و کارهاى خیر و پذیرایى مهمان باز است، رزق و روزى وسیع ترى عنایت مى کند. 🔺این گفتار حکیمانه در واقع مى خواهد مردم را از بخل و تنگ گرفتن بر عیال و کسانى که نان خور او هستند بر حذر دارد و به شرکت در کارهاى خیر تشویق کند و امیدوار سازد که هر اندازه بیشتر به سراغ این امور رود خداوند هم روزى او را وسیع تر مى کند. 👌قرآن مجید به کسانى که در عصر جاهلیت عرب فرزندان خود را از ترس فقر مى کشتند خطاب کرده و مى فرماید: «وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَق نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ» «و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانید، ما آنها و شما را روزى مى دهیم» 🔗و در آیه 22 و 23 سوره «ذاریات» مى فرماید: «وَفِى السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ * فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالاَْرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ» «و روزى شما در آسمان است و نیز آنچه شما وعده داده مى شوید * سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حق است همان گونه که شما سخن مى گویید». ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه داستانى از بعضى از ثروتمندان نقل مى کند که تقسیم سالانه اى براى جمعى از فقرا داشت. ناگهان به نظرش آمد که این هزینه زیادى مى برد. به حساب دار خود دستور داد که آن را قطع کند. شبى در خواب دید که اموال زیادى در خانه دارد و گروهى آنها را از درون خانه اش به آسمان مى برند و او جزع و بى تابى مى کند و عرضه مى دارد: پروردگارا! روزى من چه شد؟ روزى من چه شد؟ ناگاه این پیام به او رسید که ما اینها را به تو روزى دادیم که آن را درباره فقرا مصرف کنى هنگامى که آن را قطع کردى ما هم آنها را از تو گرفتیم به دیگران دادیم. صبح گاهان هنگامى که بیدار شد به حساب دارش دستور داد تمام آن کمک ها را ادامه دهد. 📘شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج 18 ص 337 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
☑️ علامه عسکری رحمه الله علیه 💠 فتح شام با سر مبارك امام حسين عليه ‏السلام‏ 🔘 معاويه چهل سال مردم شام را مبغض اهل بيت عليهم‏ السلام بار آورد و اجازه نمی ‏داد كه صحابى پيامبر صلى الله عليه و آله به شام بيايند، حضرت على عليه ‏السلام با شصت هزار نفر نتوانست شام را فتح كند؛ اما حضرت امام حسين عليه‏ السلام با سر مباركش شام را فتح كرد. 📕مرزدار مکتب اهل بیت (علیهم السلام): سیری در احوال و افکار و آثار مرحوم علامه عسکری(ره) ص ٢٥٦ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 18 ذوالقعده سالروز وفات راغب اصفهانی (502 ه.ق) 🔻ابوالقاسم حسین بن محمد بن مفضل، معروف به راغب اصفهانی لغت‌شناس و از ادیبان و حکیمان اهل اصفهان بود. 🔹وی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی است که در دوران آل‌بویه در قرن چهارم که اصفهان در اوج تمدن اسلامی و علم بوده است. 🔸راغب اصفهانی یکی از قرآن پژوهان به نام ایرانی در سده چهارم و پنجم قمری است که دارای آثار فراوان قرآن‌پژوهی بوده و بزرگ‌ترین اثر او یعنی مفردات الفاظ القرآن، یکی از مهم‌ترین آثار ماندگار قرآنی بوده که در همه کتابخانه‌های شخصی و عمومی حضورش نمایان است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/راغب_اصفهانی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
اول عدالت بعد ایثار.mp3
1.08M
🟢 مهمان‌نوازی یا ظلم به همسر؟! فرازی از صوت بالا: 🔸بعضی از ما خصلتی داریم و یا به خودمان می‌بندیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: ما مرد هستیم و درِ خانه مرد باز است! همیشه یک مهمان می‌آید و دیگری می‌رود. برای ناهار و شام، مهمان دارد و مهمان شبْ‌خواب هم به خانه‌اش دعوت می‌کند. 🔹این فی حدذاته خوب است، ولی از طرف دیگر یک ملاحظه‌ای را نمی‌کنیم. بسا هست که به آن زنی که در خانه ما هست - که ما شرعاً حق نداریم به او فرمان بدهیم و او آزاد و مختار است که اگر میلش باشد، در خانه ما کار کند - فشارها و زحمت‌هایی را تحمیل می‌کنیم و اسمش را «مهمان‌نوازی» می‌گذاریم و می‌گوییم: درِ خانه ما باز است و ما مهمان‌نواز هستیم! مهمان‌نوازی‌ای که مستلزم ظلم به یک انسان باشد، مهمان‌نوازی نیست. 📝 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲۶۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 بهانه جويي براي ترک حج گفتيم (در اينجا) که متاسفانه، به رغم اهمیت و جایگاه بلندی که فریضه حج دارد، برخی می‌خواهند در این واجب بزرگ، به بهانه‌های مختلف تردید ایجاد کنند؛ چنان‌که گاهی به دلیل حوادث ناگواری که در ایام حج در عربستان پیش آمده است، گاهی به دلیل فقر و نداری قشری از جامعه، گاهی به این دلیل که فرقه‌ای افراطی و خشن به نام وهابیت بر حرمین شریفین حاکم است یا به بهانه‌های واهی دیگر، هجمه و تبلیغاتی سوء علیه این واجب الهی به راه می‌اندازند و رفتن زائران به بیت‌ الله‌ الحرام را منع می‌کنند و جایگزینی عمل خیر دیگری مانند احسان و دستگیری از مستمندان و... را پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که افرادی که چنین پیشنهادهایی را می‌کنند، معمولاً نه اهل عبادت‌اند و نه برای رفع حوایج گرفتاران و مستمندان اقدام می‌کنند؛ درحالی‌که افراد متدین و باایمان، معمولاً ضمن توجه به تکالیف شرعی، اهل گره‌گشایی از مشکلات دیگران و رسیدگی به امور مستمندان نیز هستند؛ زیرا همه این امور، مورد توجه و سفارش دین و شریعت اسلام است. 🔹به علاوه، به این نکته نیز باید توجه داشت که برخلاف برخی عبادات که باید در زمانی خاص انجام شود، به دلیل مانع، عمل دیگری جایگزین آن می‌شود؛ اما حج از تکالیفی است که هیچ عمل دیگری جایگزین آن نمی‌شود و هزینه‌ کردن مخارج آن برای عمل خیر دیگری، خلأ آن را در پرونده، اَعمال انسان پُر نمی‌کند. امام صادق (ع) در این ‌باره می‌فرماید: «لَمَـَّا أَفَاضَ رَسُولُ الله (ص) تَلَقَّاهُ أَعْرَابِیٌّ فِی الْأَبْطَحِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللِه، إِنِّی خَرَجْتُ أُرِیدُ الْحَجَّ فَعَاقَنِی عَائِقٌ وَ أَنَا رَجُلٌ مَلِیءٌ کَثِیرُ الْمَالِ فَمُرْنِی أَنْ أَصْنَعَ فِی مَالِی مَا أَبْلُغُ مَا بَلَغَ الْحَاجُّ. قَالَ: فَالْتَفَتَ رَسُولُ اللِه إِلَى أَبِی قُبَیْسٍ فَقَالَ: لَوْ أَنَّ أَبَا قُبَیْسٍ لَکَ زِنَتَهُ ذَهَبَةٌ حَمْرَاءُ أَنْفَقْتَهُ فِی سَبِیلِ الله مَا بَلَغْتَ مَا بَلَغَ الْحَاج...» زمانی که رسول با کرامت اسلام به حج خود پایان داد، شخصی در سرزمین مکه با حضرت روبه‌رو شد و گفت: ای پیامبر خدا، از منزلم به نیت حج بیرون آمدم، ولی مانعی بر سر راهم قرار گرفت و مرا از زیارت بیت و مناسک آن بازداشت، در حالی‌ که دستم از ثروت و مکنت پُر است. اکنون مرا امر کن که مالم را در برنامه‌ای هزینه کنم تا به ثوابی که حاجیان به آن رسیده‌اند، دست یابم. حضرت رو به جانب کوه ابوقبیس کرد و فرمود: اگر به وزن اين کوه طلای سرخ در راه خدا انفاق کنی، به آنچه حاجیان از ثواب رسیدند، نمی‌رسی.» 📙ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 48 📔بحار الانوار ج 96 ص 26 این محرومیت، به دلیل ترک غیر عمدی حج است؛ در حالی‌ که ترک عمدی این واجب، به طریق اولی آثار و تبعات سوئی به دنبال دارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚫مخالفت اسلام با ماکیاولیسم ▪️ماکیاولیسم عبارت است از مجموعه اصول و روش‌های دستوری که نیکولو ماکیاولی سیاست‌مدار و فیلسوف ایتالیایی برای زمامداری و حکومت بر مردم ارائه داد. 👆ماکیاولی که بنیاد این نظریه خود را پیرامون روش و هدف در سیاست قرار داده، در کتاب خود به نام «شهریار» هدف عمل سیاسی را دستیابی به قدرت می‌داند و بنابراین، آن را محدود به هیچ حکم اخلاقی نمی‌داند و در نتیجه به کار بردن هرچیزی را در سیاست برای پیشبرد اهداف مجاز می‌شمارد و بدین گونه سیاست را به کلی از اخلاق جدا می‌داند. 🔺ماکیاولی معتقداست، زمامدار اگر بخواهد باقی بماند و موفق باشد نباید از شرارت و اعمال خشونت‌آمیز بترسد، زیرا بدون شرارت، حفظ دولت ممکن نیست. این مکتب بر این باور است که سیاستمداران باید کاملاً واقع‌بین و مادی و جدی باشند. آنگونه سخت‌گیر باشند که اگر تکالیف دینی، اخلاقی و احساسات سد راه آنان شود، از آنها صرف‌نظر کرده و هدفی جز رسیدن به مقصود نداشته باشند. ✅ در منطق اسلام، مصلحت‌اندیشی به معنای منفی آن که نتیجه‌ای جز ماکیاولیسم ندارد، انکار شده است؛ هیچگاه اسلام برای رسیدن به قله‌های نیکی و خوشبختی، پیمون مسیرهای خلاف شرع را توصیه نمی‌کند. به دست آوردن تمام مصالح و دور ساختن تمام مفاسد و بدی‌ها خواه از خویشتن و خواه از جامعه، تنها از مسیر احکام شریعت عبور می‌کند و نه خارج از آن و پیروی از مصلحت اندیشی نتیجه‌ای جز دوری از احکام شریعت نخواهد داشت. 💯 این مطلب چنان اهمیت دارد که حتی هنگام اختلاف دیدگاه میان مسلمانان، خداوند به پیامبر اعظم (ص) دستور داده تا معیار قضاوت و دادرسی را احکام الهی قرار دهد و نه هوا و هوس مردم: «وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ» (مائده/49) «ميان ايشان به آنچه خدا بر تو فرو فرستاده داورى كن، و پيرو هواهاى ايشان مباش.» ❎ متاسفانه پس از شهادت خاتم الانبیاء (ص) که جایگاه خلافت و امامت به انحراف کشیده شد، مصلحت اندیشی در میان خلفای خودخوانده و مسلمانان دنیاپرست به شدت رواج پیدا کرد به گونه‌ای که پیروان آنها در نسل‌های پسین، از آن به عنوان «استحسان» و «مصالح مرسله» یاد کرده و جزء اساسی‌ترین دلایل استخراج و استنباط احکام شریعت قرار دادند. 📍پس از جریان سقیفه هنگامی که امیرالمومنین (ع) به غصب خلافت اعتراض کرده و خود را تنها شخص شایسته برای این مقام معرفی می‌کند، طرفداران خلیفه غاصب در پوشش مصلحت‌سنجی، جوان بودن امام (ع) را مهم‌ترین دلیل بر این وضعیت عنوان کردند. 🔹مواجهه امیرالمومنین (ع) با تفکری که مصلحت‌سنجی را سرلوحه کار خود قرار داده بود، در دوران خلافت ظاهری نیز ادامه داشت؛ هنگامی ایشان اجرای عدالت را شعار اصلی حکومت خویش معرفی کرد و زمزمه‌های مخالفت از برخی صحابه معروف پیامبر به گوش می‌رسید، به امام (ع) پیشنهاد سازش با این صحابه داده شد، اما از آنجایی که یکی از وظائف اصلی امام (ع) پاسداری و اجرای دقیق احکام شریعت است، این مصلحت‌سنجی را موافق دستورات اسلام ندانست و به صراحت فرمود: «أ تأمروني أن أطلب النّصر بالجور؟» «آيا به من می‌گوييد تا پيروزى را با ستم به دست آورم؟» 📓الغارات ج ‏1 ص 75 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (65) 📖 وَ اللهُ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (يونس/25) 📖 و خداوند به سراى صلح و آرامش دعوت مى‌كند؛ و هركس را بخواهد [و شايسته ببيند]، به راه راست هدايت مى‌نمايد. 📍عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: «وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ» يَعْنِي بِهِ الْجَنَّةَ، «وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» يَعْنِي بِهِ وَلَايَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع‏) از عبد الله بن عباس روایت شده است که نقل شده که مقصود از «وَاللَّهُ یَدْعُوا إِلَی‏ دَارِ السَّلاَمِ» بهشت است و مقصود از «وَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَی‏ صِرَاطِ مُسْتَقِیمٍ » این است که خداوند هدایت می کند به ولایت علی بن ابی طالب است. 📒شواهد التنزیل ج 1 ص 346 📗تفسیر فرات کوفی ص 178 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ نحوه خواندن نماز احتیاط ➖می‌توان گفت تقریبا برای همه افراد هنگام خواندن نمازهای یومیه، در تعداد رکعات، سجده، رکوع و یا ذکر سوره ها اتفاق افتاده که شک کنند. برخی از شک هایی که در حال نماز ایجاد می شود اهمیت چندانی ندارند اما برخی دیگر وظایفی را برای نمازگزار تعیین می کنند. تعدادی از این شک ها نماز احتیاط را بر انسان واجب می‌کنند. 🔹برای خواندن نماز احتیاط قیام کرده و نیت می‌کنیم، سپس تکبیر گفته و سوره حمد را خوانده و به رکوع و دو سجده می‌رویم. سپس تشهد و سلام را گفته و نماز را تمام می‌کنیم. اما اگر نماز احتیاط دو رکعتی بر انسان واجب شده باشد پس از دو سجده رکعت اول ایستاده و حمد را می‌خوانیم سپس به رکوع و سجود رفته و در نهایت تشهد و سلام را خوانده و نماز را تمام می‌کنیم. 🚨نکات: ▫️در نماز احتیاط اذان و اقامه وجود ندارد. ▫️بعد از خواندن حمد، سوره را نمی‌خوانیم. ▫️این نماز قنوت ندارد. ▫️سوره حمد باید بصورت آهسته خوانده شود. ▫️نماز احتیاط را بلافاصله پس از اتمام نماز اصلی و پیش از کاری که حالت نماز را به هم بزند باید خواند. ▫️رعایت کردن شروط واجب در نمازهای یومیه یا واجب در این نماز نیز بنا بر احتیاط واجب است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 حکم شرعی تقاص از بدهکار ❓اگر بدهكار در پرداخت بدهى خود كوتاهى نمايد، آيا جايز است طلبكار از مال او تقاص نمايد؟ ✅ پاسخ (آیت الله خامنه ای): اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی که شخص مزبور خود را بدهکار نمی داند و یا نمی داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السلام فرمود: اِنَّما شيعَةُ عَلىٍّ مَنْ عَفَّ بَطْنَهُ وَفَرْجَهُ وَاشْتَدَّ جهادُهُ وَعَمِلَ لِخالِقِهِ وَرَجا ثَوابَهُ وَخافَ عِقابَهُ همانا شيعه على (ع) كسى است كه شكم و شهوت خويش را عفيف نگهدارد و جهاد و تلاش او شديد باشد، براى آفريدگارش كار كند، به ثواب خدا اميدوار باشد و از كيفر او بترسد. 📘كافى ج 2 ص 233 📜شخصي به پيغمبر اکرم (ص) عرض کرد: فلاني به ناموس همسايه (خائنانه ) نگاه مي کند و اگر امکان آن را داشته باشد از اعمال خلاف عفت نيز پروا ندارد. رسول خدا (ص) از اين قضيه سخت بر آشفت و فرمود: او را نزد من بياوريد! شخص ديگري گفت: او از شيعيان شما مي باشد و از کساني است که به ولايت شما و ولايت علي (ع) معتقد است و از دشمنان شما بيزار است. پيامبر (ص) فرمود: نگو او از شيعيان شما است ، زيرا که اين سخن دروغ است، چون شيعيان ما کساني هستند که پيرو ما بوده و عملشان همانند عمل ما مي باشد. ولي آنچه درباره اين مرد گفتي از اعمال و کردار ما نيست. 📕بحار الانوار ج 65 ص 155 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
🏴 تسلیت تا کِی! بسیاری از مردم، تا مدت ها برای اموات مجالس ختم برپا نموده و مدام به داغ‌دیدگان تسل
بسیاری از ورثه، بدون توجه به وصیت میت درخصوص خمس مالش، به تقسیم ارث می پردازند؛ در حالی که نمی‌دانند اگر میت وصیت کند که مقداری از دارایی او به عنوان خمس پرداخت شود، یا ورثه یقین پیدا کنند که وی مقداری خمس بدهکار است، تا وصیت میت و یا خمسی را که بر عهده دارد از ماتَرک او ادا نکنند، نمی‌توانند در تَرکه‌ی او تصرف نمایند! و تصرفات آنان قبل از عمل به وصیت وی یا پرداخت دین او نسبت به مقدار وصیت یا دِین، در حکم غصب است و نسبت به تصرفات قبلی نیز ضامن هستند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازى از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «وانْ ضَحِك لم يَعْلُ صَوتُه» ♦️پرهيزگار اگر بخندد، صداى خنده او بلند نمى‌‏شود. ⭐️رسول گرامى اسلام (ص) به جبرئيل فرمود: چرا هرگز ميكائيل را خندان نديده‌‏ام؟ گفت: «ما ضحك ميكائيل مُنْذُ خُلِقَتِ النار» «ميكائيل از وقتى آتش خلق شده نخنديد». 📔مجموعة ورام ج 1 ص 66 ▫️امام باقر (ع) مى‌‏فرمايد: حضرت داود (ع) به (فرزندش) حضرت سليمان (ع) فرمود: «يا بُنَىّ ايّاك و كثرةَ الضحك فَانّ كثرة الضحك تترك العبد حقيراً يوم القيامة» «اى فرزندم بپرهيز از خنده زيادى، زيرا زيادى خنده بنده را در روز قيامت حقير دست مى‏‌كند». 📙قرب الاسناد ص 69 ▫️در روايت ديگرى از امام باقر (ع) آمده كه: هرگاه قهقهه زديد بعد از آن بگوئيد: «اللهم لا تَمقتنى» (خدايا مرا مورد غضب خود قرار مده) 📓کافى ج 2 ص 664 🔺اين روايت به خوبى نشان مى‌‏دهد كه‏ خنده بلند انسان را در معرض غضب خداوند رحمان قرار مى‌‏دهد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ‏✨ ✳️ خلقت انسان از يک نفس (3) 📖يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً سوره نساء آيه 1 📖 ای مردم! پروای پروردگارتان را داشته باشید، همان که شما را از نفس واحدی آفرید، و از او زوجش را خلق کرد، و از آن دو مردانی فراوان و زنانی را پراکند؛ و پروای خدایی را داشته باشید که به [حقِ/واسطه‌ی] او [از هم] درخواست می‌کنید [همدیگر را به او سوگند می‌دهید] و نیز [پروای] ارحام [= خویشاوندان] را [داشته باشید]؛ همانا خداوند همواره بر شما مراقب بوده است. 📌در مورد نفس آدمی، چهار کلمه روح، نفس، مهجة و ذات به کار می‌رود. در تفاوت اینها گفته‌اند: ➖«مهجة» به معنای خون خالص انسان است که با خروجش روح از بدن خارج شود؛ و نظر خلیل این است که مهجة، خونی است که در قلب جریان دارد. ➖«نفس» به معنای مطلق «خود» است که هم برای اشاره به روح (در موجودات دارای روح) و هم برای اشاره به ذات و هم برای تاکید بر خویشتن هرچیزی به کار می‌رود؛ که این از قرائن کلام فهمیده می‌شود مثلا وقتی گفته می‌شود «خرجت نفسه» یعنی روحش از بدن مفارقت کرد؛ اما وقتی گفته می‌شود «جائنی زیدٌ نفسه» یعنی زید، خودش نزد من آمد؛ و در واقع، وقتی تعبیر نفس به کار می‌رود که به یک نحوه، بُعد اختصاصی چیزی مد نظر باشد. ➖اما کلمه «ذات» به کلمه «شیء» (چیز) خیلی نزدیک است با این تفاوت که اصل در ذات آن بوده که به صورت مضاف به کار رود (ذات انسان، ذات جوهر، و …) ➖و در کلمه «روح» مفهوم حیات خیلی پررنگ است (الفروق في اللغة، ص۹۶-۹۷) 📌ماده «نفس» و مشتقات آن جمعاً ۲۹۸ بار در قرآن کریم به کار رفته است. 📌ماده «زوج» در اصل بر مقارنت و اینکه چیزی قرین چیز دیگری شود به کار می‌رود و به همین مناسبت به هریک از زن و شوهر، وقتی در قبال همسرش در نظر گرفته شود «زوج» گفته می‌شود و در واقع به هر یک از دو چیزی که قرین همدیگر شوند و همتا، شبیه ویا حتی ضد همدیگر باشند «زوج» گفته می‌شود، خواه دو جنس مذکر و مونث در قبال هم باشد؛ و خواه دو لنگه کفش و … . 📌نکته جالبی که اغلب اهل لغت تذکر داده‌اند این است که «زوج» به «واحد» اطلاق می‌شود نه به «دوتا»؛ یعنی اگرچه در حساب، زوج در مقابل فرد و به معنای عددی است که قابل تقسیم بر دو باشد. اما در استعمالات رایج زبان عربی، به یکی از دو چیزی که قرین همدیگرند «زوج» گفته می‌شود (اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ؛ بقره/۳۵) و وقتی بخواهند به هر دو با هم اشاره کنند باید از تعبیر «زوجین» استفاده کنند (فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‏؛ قيامت/۳۹)؛ مثلا وقتی گفته شود زوجِ کبوتری را دیدم، به معنای این نیست که دوتا کبوتر را دیدم، بلکه به معنای آن است که کبوتری را دیدم که می‌دانم کبوتر دیگری هست که همسرِ اوست؛ پس زوج نه به معنای «دو چیز» بلکه به معنای هر چیزی است که قرینی و همتا [یا مقابل] ای داشته باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔘 ‏ترس همیشگی مومن ❤️ امام صادق علیه السلام فرمود‏: ✴️ الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ: 💮 ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ 💮 وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ ☸️ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. ✴️مؤمن میان دو ترس قرار دارد 💮 ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، 💮و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، ☸️ پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📒 کافی ج ۲ ص ۷۱ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌷حدیث ادب🌷 🔷 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: 🔸كُلُّ شَىْ‏ءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَدَبِ 🔸هر چيزى و هر کاری به عقل و خرد نياز دارد و عقل نیز به ادب نياز دارد. 📗غرر الحکم و در رالکلم ص 510 👌بزرگی گفته: هنوز هم كه هنوز است اظهار ادب در مقابله با يك فرد بي ادب مطمئن ترين راه تحقير است... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🤲 شکر، راه تداوم نعمت‌ها 💠 اميرالمومنين (ع) فرمود: 🔹 إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. 🔹هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید ❇️ نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود ♦️به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند: هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. 💯این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» «به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است». ❓حقیقت شکر چیست؟ شکر سه مرحله دارد: ▪️مرحله قلبى که انسان از نعمت هاى خدا خشنود و راضى و سپاسگزار باشد ▪️و مرحله زبانى که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جارى سازد. ▪️ولى از همه مهم تر مرحله عملى شکر است و آن به طور شفاف این است که از نعمت هاى الهى درست بهره بردارى کند و اهداف این مواهب را در نظر گیرد و به سوى آن اهداف حرکت کند؛ اگر خدا عقلى براى درک نیک و بد به او داده از این عقل در مسیر شیطنت استفاده نکند و اگر او را مشمول موهبت آزادى کرده از این آزادى براى پیشرفت و تکامل بهره گیرد نه در مسیر بى بند و بارى و گناه و فساد همچنین در مورد اعضاى بدن که هر کدام موهبتى عظیم است و در مورد مال و ثروت و فرزند و همسر. بسیارند کسانى که شکر قلبى و زبانى دارند; ولى در مرحله شکر عملى مقصرند. 🚨اگر در مفهوم شکر به آن گونه که در بالا گفته شد دقت کنیم فلسفه آن نیز روشن مى شود، زیرا این مواهب مال ما نیست، از سوى دیگرى است و آن را براى اهداف خاصى آفریده و اگر در غیر آن اهداف به کار گرفته شود خیانت در آن نعمت است، و طبعا دست خائن از آنچه به آن خيانت کرده کوتاه مى شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗝گــــــــناهـان کــــــــــلیـدی 📍همان گونه که پیری و ضعف، زمینه هجوم کسالت و بیماری‌ های گوناگون می‌گردد، گاهی یک گناه، کلیدی است یعنی زمینه ساز انواع گناهان دیگر است، گناهانی مثل: 🔑 حسادت: حسد، انسان را به انواع گناهان مانند کارشکنی، تهمت، دروغ و سوء قصدها و… وادار می‌کند. 🔺امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: اِنَّ الحَسَدَ یَأکُلُ الایمانَ کَما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ. همانگونه که آتش، هیزم را می بلعد، حسادت ایمان را می بلعد. 📘کافی ج 2 ص 306 🔑بُخل و حرص: بخل سبب ندادن زکات و خمس و ترک انفاق می‌شود، به علاوه مردم از بخیل خوششان نمی‌آید و همین موجب بدگویی ها و سوء ظن‌ها می‌گردد. 🔺امیر المؤمنین علیه السّلام می‌فرماید: البُخلُ جامِعٌ لِمساوی العُیُوب و هو زِمامٌ یقادُ بِه الی کُلِّ سُوء. بخل، جامع و گردآورنده همه‌ بدی هاست، و افساری است که همه‌ بدی‌ها را به سوی خود می‌کشاند. 📕کافی ج 8 ص 19 ➖حرص نیز سبب گناهانی مانند: کم فروشی، احتکار، گرانفروشی، رشوه خواری، تملق و انواع بی‌تقوایی‌ها می‌شود. 🔑دروغ: انسان با دروغ گفتن خود را توجیه می‌کند و زیر پوشش توجیه‌های دروغین، صدها گناه دیگر بروز می‌کند. 🔺امام حسن عسکری علیه السّلام می‌فرماید: جُعِلَت الخَبائثُ کُلّها فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الکِذبَ. تمام زشتی ها در اتاقی قرار داده شده، و کلید آن، دروغ است. 📔جامع الاخبار ص 148 🔑خشم خشم گناهی است که سبب فحش، غیبت، دشمن تراشی و انواع زشتی‌ها می‌شود. 🔺امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: الغَضَبُ مِفتاحُ کُلِ شَرّ. خشم (بی کنترل) کلید هر بدی است. 📙خصال ج 1 ص 7 🚨البته عیوب و گناهان دیگری نیز وجود دارند که زمینه ساز گناهان دیگر می‌شوند، مانند: بدگمانی، شراب خواری، ستیزه جویی، ترس، تکبر و ... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ حدود آزادی در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام ❌ برخی چنین پنداشته اند که در زمان حکومت امیرالمومنین علی بی ابی طالب (ع) مقوله آزادی به صورت گسترده وجود داشته و افراد از جبهه‌های مختلف فکری می‌توانستند فعالیت‌های سیاسی حتی بر خلاف مصالح جامعه اسلامی و احکام اسلام انجام دهند و با مخالفت امیرالمومنین نیز مواجه نمی‌شدند. ✅ اما بايد توجه شود که: ⬅️ نسبت به امور سیاسی و شیوه حکومت‌داری، روش و سنت امیرالمومنین بر مبنای شایسته‌سالاری و حق‌مداری بود. پس از آنکه مردم با ایشان بیعت کردند، از اولین اقدامات ایشان عزل و برکناری برخی کارگزاران در نواحی متعدد مملکت اسلامی بود. حتی ایشان در این رابطه مورد اعتراض نیز قرار گرفت، اما چنان بر این مطلب پافشاری داشت که اجازه نداد برخی اصحاب و یاران خاتم الانبیاء که در میان مردم معروف و مشهور بودند اما دچار انحرافاتی شده بودند، نیز به مقام و منصب برسند و همین نکته باعث ایجاد فتنه جنگ جمل شد. ⬅️ اما آزادی‌های غیر سیاسی مثل آزادی عقیده و اندیشه، بر خلاف آنچه در شیوه و سنت خلفای پیشین وجود داشت، در زمان حکومت امیرالمومنین دیده می‌شود. امیرالمومنین همواره تلاش کردند که گره‌ها و شبهات عقیدتی را به بهترین وجه پاسخگو باشد، حتی در میدان جنگ اگر کسی سوال عقیدتی مطرح می‌کرد، ایشان مانعی برای پاسخگویی نداشت. (اينجا) 👌بنابراین لازم است که اگر سخن از آزادی در زمان حکومت امیرالمومنین بیان می‌شود، با دقت مرزبندی‌ها در مورد این آزادی مشخص شود تا در مقام مقایسه حکومت‌‍‌های امروز یا حکومت امیرالمومنین شک و شبهه ایجاد نشود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 تجربه تلخ انتخاباتی شهید مطهری؛ سبحان الله! بشر چه موجودی است! 🔸من یک درس شخصی را برای شما می‌‌گویم. در سال ۱۳۲۵ که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم. آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را می‌شناختم که آدم‌های خوبی بودند. 🔹در آن چند روز یک‌مرتبه می‌خواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ. من یک‌مرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیر و رو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد. حال، هر کسی گرایشی به یک آقا داشت. 👈 در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان همه چیز فراموش شده بود. 👉 مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنون‌آمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل می‏‌کرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس. 🔸گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، می‏‌بیند آن عادل‌ترین عادل‌ها تبدیل می‌‏شود به فاسق‌ترین فاسق‌ها. 🔹از امتحان‌هایی که در زمان حاضر برای بشر پیش می‌‏آید انسان می‌‏تواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که می‌فهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها می‌کردیم. چیز عجیبی نیست که انسان فکر می‌کند آدم‌های خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را می‌کردیم. 📓فلسفه تاریخ (شهيد مطهری) ج ۱ ص ۱۸۰ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌷 لطف حق با چشاندن تلخی ظلم پسر جوانی نزد پدر آمد و گفت: پدر، نزد نجاری کار کردم که مزد مرا کامل نداد، چه کنم؟ مگر من چه گناهی کرده ام؟ پدر گفت: تو گناهی نکرده‌ای، این لطف خدا در حق توست که می‌خواهد تلخی ظلم را بچشی و زمانی که بزرگ شدی، بدانی ظلم چه اندازه سنگین است. ای پسرم، می‌دانی که من هر زمان به سائلی که دستش را به طرف من دراز کند، کمک می‌کنم. دلیل آن را می‌دانی چیست؟ چون روزی در دیار غربت پول‌های خود گم کردم و دست به هر کسی دراز کردم دست مرا رد کرد. این لطف خدا بود در حق من. اکنون دست کسی را رد نمی‌کنم چون تلخی آن را چشیده‌ام. 🔺عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (بقره/216) چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 آثار دنیوی ترک حج: 1️⃣ محروم شدن از خیر بنابر روایات، حج‌گزاری فقر را می‌زداید و نیازهای دنیوی را برآورده می‌سازد: «إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى الله سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِه... وَ حَجُّ الْبَیْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ» برترين وسيله تقرّب به سوى خداوند سبحان (ده چيز است، اوّل:) تصديق و اعتراف بيگانگى خداوند و رسالت فرستاده او است، ..... و (هفتم) حجّ نمودن خانه خدا و بجا آوردن عمره آن كه حجّ و عمره فقر و پريشانى را مى ‏زدايد و گناه را مى ‏شويد و پاك مى ‏سازد. 📒 نهج البلاغه خطبه 110 اما ترک عمدی حج، باعث می‌شود که خیری در امور دنیوی نباشد. ♨️ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که ترک بی‌دلیل فریضه حج، موجب می‌شود کارهای دنیوی و مادی که برای آنها حج ترک شده است، خیر و برکتی نداشته باشند. 👇 ✴️ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ: قَالَ لِی: مَا لَکَ لَا تَحُجُّ فِی الْعَامِ؟ فَقُلْتُ: مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ قَوْمٍ وَ أَشْغَالٌ وَ عَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ فَقَالَ: لَا وَالله، مَا فَعَلَ الله لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَةٍ ثُمَّ قَالَ: مَا حُبِسَ عَبْدٌ عَنْ هَذَا الْبَیْتِ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ مَا یَعْفُو أَکْثَرُ ✴️ سماعه از امام صادق (ع) نقل می‌کند که: امام صادق (ع) به من فرمود: چرا امسال به حج نمى‌روى؟ گفتم: میان من و قومى، داد وستد و کارهایى بوده و امیدوارم که در آن خیرى باشد. حضرت فرمود: نه به خدا سوگند! خداوند در آن براى تو خیرى قرار نمى‌دهد. سپس فرمود: «هیچ بنده‌اى از زیارت این خانه محروم نمى‌شود؛ مگر به خاطر گناهى و آنچه خداوند مى‌بخشاید، بیشتر است.» 📗کافی ج 4 ص 270 🚨در این روایت، سخن از این نیست که راوی بی‌اعتنا به حج بوده و نگاه منفی به آن داشته؛ بلکه سخن در این است که حتی اگر شخصی، در عین اعتقاد و توجه به حج، آن را برای کار مادیِ دیگری ترک کند و آن را به‌موقع انجام ندهد، خداوند در آن کار مادی، خیری برای او قرار نخواهد داد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📆 19 ذوالقعده سالروز تولد حضرت اسحاق علیه‌ السلام 🔻حضرت اسحاق (ع)، فرزند کوچک حضرت ابراهیم (ع) و برادر حضرت اسماعیل (ع)، از پیامبران الهی که دین‌اش همان دین حضرت ابراهیم یعنی اسلام ذکر شده است. 🔹اسحاق معرب کلمه‌ عبرانی "ایصحاق" به معنای ضاحک و خندان است. ایشان را اسحاق نامیدند بدان‌جهت که زیاد می‌خندید، یا به این دلیل که مردم هنگام تولد وی از پدر و مادری مسن، خندیدند. 🔸اسحاق یکی از پیامبران الهی بود که خدای متعال او را در سن پیری به ابراهیم و همسرش عنایت فرمود و برکات و رحمت خود را بر این خاندان نازل نمود. 🔹هنگامی که فرشتگان الهی برای مجازات قوم لوط نازل شدند، نزد حضرت ابراهیم رفتند و او را به ولادت اسحاق بشارت دادند. 🔸حضرت اسحاق از جمله انبیاء الهی است که خداوند عنایت ویژه‌ای به وی داشت. 🔹در قرآن کریم درباره ولادت، نبوت، دین و شریعت، برخی از مسئولیت‌ها، برخی از ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای که خداوند به او داده، اشاره شده است. 🔸از جمله امتیازات اسحاق نبی، برکت و داشتن کتاب آسمانی و مقام قضاوت بود. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/حضرت_اسحاق 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آيا شکستن تخم مرغ درزيرچرخ خودرو وماليدن خون به خودرو مبناي شرعي دارد؟ ✅ در عصر پیامبر (ص) میان قبیله بنی اسد بد چشمانی بودند که چشمان شان اثرات به خصوصی در اشیا می‌‏گذاشت. اینان تصمیم گرفتند با چشم خویش پیامبر را صدمه و زیان بزنند که آیه: «و إنْ یکاد الّذین...» نازل شد. ➖حضرت یعقوب نيز به فرزندانش فرمود: «ای فرزندانم! از یک در داخل نشوید و از درهای گوناگون وارد شوید».(يوسف/67) مفسران نقل نموده‌‏اند که وي بیم آن داشت که مردم به فرزندانش رشک برده و مورد چشم زخم واقع شوند، زیرا احتمال می‏‌داد که وقتی یازده برادر جوان و رشید با هم وارد بر عزیز مصر شوند، مورد چشم زخم قرار گیرند. ➖امیرمؤمنان نيز می‌‏فرماید: «چشم زخم حق است . توسّل به دعا برای دفع آن نیز حق است». 📘نهج البلاغه، حکمت 400 حقیقت این مسئله از دیدگاه دانش بشری به طور دقیق و کامل مشخص نمی‌‏باشد، اما جایی برای انکار اصل این عامل وجود ندارد . 👌راهكارهاي مقابله با اين امر خطرزا: در روایات وارد شده که پیامبر اکرم (ص) برای دفع اين خطرات از امام حسن و امام حسین عليهما السلام این دعا را خواند: «أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ «2» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَد» شما را به کلمات تامه و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد می‌‏سپارم». 📕كافي ج 2 ص 569 🔹حضرت امام صادق (ع) فرمود: « چشم [زخم] حق است .... اگر در این مورد ترسیدی ، پس سه بار بگو: مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم‏» 📔بحار الانوار ج ‏60 ص 26 👈 در هر صورت پذیرش وجود چشم زخم، نباید آدمی را به دامان خرافه و امور عوامانه سوق دهد. 👆در خصوص تخم مرغ شکستن هم مدرکی در منابع دینی وجود ندارد. این قبیل کارهای اسراف گونه با تعالیم و فرهنگ دینی و عقل هم فاصله دارد . پناه بردن به برخی امور خرافی برای دفع چشم زخم موجب توهین به دین و خلاف شرع است . ✅ اما در مورد قربانی کردن در امور مختلف وارد شده که قربانی حج و عقیقه نوزاد از آن قبیلند؛ اما در خصوص قرباني به جهت دفع بلا و صدقات بايد گفت: بر اساس پاره اي روايات ريختن خون حيوانات و صدقه دادن گوشت آن يا اطعام مومنان امري مطلوب و محبوب خداوند است. در برخي روايات آمده : «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ إِرَاقَةَ الدِّمَاءِ- وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِغَاثَةَ اللَّهْفَانِ» «خداوند ريختن خون (قرباني) و طعام دادن و دستگيري از دردمندان را دوست مي دارد ». 📙محاسن ج 2 ص 388 ✔️ در نتيجه اين نوع خون ريختن و قرباني نمودن مخصوصا اگر با صدقه دادن گوشت قرباني باشد، امري بسيار مطلوب است . هر صدقه اي موجب دفع بلا خواهد بود. ❌اما ماليدن خون و ... رفتارهايي عوامانه و غير مستند است که مشابه این کار در دوران جاهلیت انجام می شد، امري نادرست محسوب مي‌شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (66) 📖 وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزينَ (يونس/53) 📖 از تو مى‌پرسند: «آيا آن [وعده‌ي مجازات الهى] حقّ است»؟ بگو: «آرى، به پروردگارم سوگند، قطعاً حق است؛ و شما نمى‌توانيد [از مجازات الهى] فرار كنيد». 📍عَنِ الْبَاقِرِ (ع) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ» قَالَ: يَسْأَلُونَكَ يَا مُحَمَّدُ أَ عَلِيٌّ وَصِيُّكَ؟ قُلْ: إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَوَصِيِّي‏ امام باقر (ع) در تفسیر این آیه فرمود: ای محمّد، از تو سؤال می‌کنند آیا علی (ع) وصیّ تو است؟ بگو: «آری! به خدا قسم او وصیّ من است». 📓بحار الأنوار ج 24 ص 351 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آب فواره! ❓آیا با آب فواره می توان آب نجسی را پاک نمود؟! ✅پاسخ (آیت الله وحید خراسانی): آب فوّاره اگر متّصل به كرّ باشد آب نجس را پاك مى كند، ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آن را پاك نمى كند، مگر آن كه چيزى روى فوّاره بگيرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متّصل شود، و بنابر احتياط مستحبّ بايد آب فوّاره با آن آب نجس مخلوط گردد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃