❇️ نحوه خواندن نماز احتیاط
➖میتوان گفت تقریبا برای همه افراد هنگام خواندن نمازهای یومیه، در تعداد رکعات، سجده، رکوع و یا ذکر سوره ها اتفاق افتاده که شک کنند.
برخی از شک هایی که در حال نماز ایجاد می شود اهمیت چندانی ندارند اما برخی دیگر وظایفی را برای نمازگزار تعیین می کنند. تعدادی از این شک ها نماز احتیاط را بر انسان واجب میکنند.
🔹برای خواندن نماز احتیاط قیام کرده و نیت میکنیم، سپس تکبیر گفته و سوره حمد را خوانده و به رکوع و دو سجده میرویم. سپس تشهد و سلام را گفته و نماز را تمام میکنیم.
اما اگر نماز احتیاط دو رکعتی بر انسان واجب شده باشد پس از دو سجده رکعت اول ایستاده و حمد را میخوانیم سپس به رکوع و سجود رفته و در نهایت تشهد و سلام را خوانده و نماز را تمام میکنیم.
🚨نکات:
▫️در نماز احتیاط اذان و اقامه وجود ندارد.
▫️بعد از خواندن حمد، سوره را نمیخوانیم.
▫️این نماز قنوت ندارد.
▫️سوره حمد باید بصورت آهسته خوانده شود.
▫️نماز احتیاط را بلافاصله پس از اتمام نماز اصلی و پیش از کاری که حالت نماز را به هم بزند باید خواند.
▫️رعایت کردن شروط واجب در نمازهای یومیه یا واجب در این نماز نیز بنا بر احتیاط واجب است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 حکم شرعی تقاص از بدهکار
❓اگر بدهكار در پرداخت بدهى خود كوتاهى نمايد، آيا جايز است طلبكار از مال او تقاص نمايد؟
✅ پاسخ (آیت الله خامنه ای):
اگر بدهکار بدهی خود را انکار کند و یا بدون عذر در پرداخت آن کوتاهی نماید، طلبکار می تواند از اموال او تقاص نماید. لکن در صورتی که شخص مزبور خود را بدهکار نمی داند و یا نمی داند که طلبکارش واقعاً حقّی بر گردن او دارد یا نه، در این صورت تقاص طلبکار از او محلّ اشکال است بلکه جایز نیست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام صادق عليه السلام فرمود:
اِنَّما شيعَةُ عَلىٍّ مَنْ عَفَّ بَطْنَهُ وَفَرْجَهُ وَاشْتَدَّ جهادُهُ وَعَمِلَ لِخالِقِهِ وَرَجا ثَوابَهُ وَخافَ عِقابَهُ
همانا شيعه على (ع) كسى است كه شكم و شهوت خويش را عفيف نگهدارد و جهاد و تلاش او شديد باشد، براى آفريدگارش كار كند، به ثواب خدا اميدوار باشد و از كيفر او بترسد.
📘كافى ج 2 ص 233
📜شخصي به پيغمبر اکرم (ص) عرض کرد: فلاني به ناموس همسايه (خائنانه ) نگاه مي کند و اگر امکان آن را داشته باشد از اعمال خلاف عفت نيز پروا ندارد.
رسول خدا (ص) از اين قضيه سخت بر آشفت و فرمود: او را نزد من بياوريد!
شخص ديگري گفت: او از شيعيان شما مي باشد و از کساني است که به ولايت شما و ولايت علي (ع) معتقد است و از دشمنان شما بيزار است.
پيامبر (ص) فرمود: نگو او از شيعيان شما است ، زيرا که اين سخن دروغ است، چون شيعيان ما کساني هستند که پيرو ما بوده و عملشان همانند عمل ما مي باشد. ولي آنچه درباره اين مرد گفتي از اعمال و کردار ما نيست.
📕بحار الانوار ج 65 ص 155
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
🏴 تسلیت تا کِی! بسیاری از مردم، تا مدت ها برای اموات مجالس ختم برپا نموده و مدام به داغدیدگان تسل
بسیاری از ورثه، بدون توجه به وصیت میت درخصوص خمس مالش، به تقسیم ارث می پردازند؛
در حالی که نمیدانند اگر میت وصیت کند که مقداری از دارایی او به عنوان خمس پرداخت شود، یا ورثه یقین پیدا کنند که وی مقداری خمس بدهکار است، تا وصیت میت و یا خمسی را که بر عهده دارد از ماتَرک او ادا نکنند، نمیتوانند در تَرکهی او تصرف نمایند! و تصرفات آنان قبل از عمل به وصیت وی یا پرداخت دین او نسبت به مقدار وصیت یا دِین، در حکم غصب است و نسبت به تصرفات قبلی نیز ضامن هستند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازى از خطبه متقين (خطبه همام):
🔷 «وانْ ضَحِك لم يَعْلُ صَوتُه»
♦️پرهيزگار اگر بخندد، صداى خنده او بلند نمىشود.
⭐️رسول گرامى اسلام (ص) به جبرئيل فرمود:
چرا هرگز ميكائيل را خندان نديدهام؟
گفت: «ما ضحك ميكائيل مُنْذُ خُلِقَتِ النار»
«ميكائيل از وقتى آتش خلق شده نخنديد».
📔مجموعة ورام ج 1 ص 66
▫️امام باقر (ع) مىفرمايد:
حضرت داود (ع) به (فرزندش) حضرت سليمان (ع) فرمود:
«يا بُنَىّ ايّاك و كثرةَ الضحك فَانّ كثرة الضحك تترك العبد حقيراً يوم القيامة»
«اى فرزندم بپرهيز از خنده زيادى، زيرا زيادى خنده بنده را در روز قيامت حقير دست مىكند».
📙قرب الاسناد ص 69
▫️در روايت ديگرى از امام باقر (ع) آمده كه:
هرگاه قهقهه زديد بعد از آن بگوئيد: «اللهم لا تَمقتنى» (خدايا مرا مورد غضب خود قرار مده)
📓کافى ج 2 ص 664
🔺اين روايت به خوبى نشان مىدهد كه خنده بلند انسان را در معرض غضب خداوند رحمان قرار مىدهد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ خلقت انسان از يک نفس (3)
📖يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً
سوره نساء آيه 1
📖 ای مردم! پروای پروردگارتان را داشته باشید، همان که شما را از نفس واحدی آفرید، و از او زوجش را خلق کرد، و از آن دو مردانی فراوان و زنانی را پراکند؛ و پروای خدایی را داشته باشید که به [حقِ/واسطهی] او [از هم] درخواست میکنید [همدیگر را به او سوگند میدهید] و نیز [پروای] ارحام [= خویشاوندان] را [داشته باشید]؛ همانا خداوند همواره بر شما مراقب بوده است.
📌در مورد نفس آدمی، چهار کلمه روح، نفس، مهجة و ذات به کار میرود. در تفاوت اینها گفتهاند:
➖«مهجة» به معنای خون خالص انسان است که با خروجش روح از بدن خارج شود؛ و نظر خلیل این است که مهجة، خونی است که در قلب جریان دارد.
➖«نفس» به معنای مطلق «خود» است که هم برای اشاره به روح (در موجودات دارای روح) و هم برای اشاره به ذات و هم برای تاکید بر خویشتن هرچیزی به کار میرود؛ که این از قرائن کلام فهمیده میشود مثلا وقتی گفته میشود «خرجت نفسه» یعنی روحش از بدن مفارقت کرد؛ اما وقتی گفته میشود «جائنی زیدٌ نفسه» یعنی زید، خودش نزد من آمد؛ و در واقع، وقتی تعبیر نفس به کار میرود که به یک نحوه، بُعد اختصاصی چیزی مد نظر باشد.
➖اما کلمه «ذات» به کلمه «شیء» (چیز) خیلی نزدیک است با این تفاوت که اصل در ذات آن بوده که به صورت مضاف به کار رود (ذات انسان، ذات جوهر، و …)
➖و در کلمه «روح» مفهوم حیات خیلی پررنگ است (الفروق في اللغة، ص۹۶-۹۷)
📌ماده «نفس» و مشتقات آن جمعاً ۲۹۸ بار در قرآن کریم به کار رفته است.
📌ماده «زوج» در اصل بر مقارنت و اینکه چیزی قرین چیز دیگری شود به کار میرود و به همین مناسبت به هریک از زن و شوهر، وقتی در قبال همسرش در نظر گرفته شود «زوج» گفته میشود و در واقع به هر یک از دو چیزی که قرین همدیگر شوند و همتا، شبیه ویا حتی ضد همدیگر باشند «زوج» گفته میشود، خواه دو جنس مذکر و مونث در قبال هم باشد؛ و خواه دو لنگه کفش و … .
📌نکته جالبی که اغلب اهل لغت تذکر دادهاند این است که «زوج» به «واحد» اطلاق میشود نه به «دوتا»؛ یعنی اگرچه در حساب، زوج در مقابل فرد و به معنای عددی است که قابل تقسیم بر دو باشد.
اما در استعمالات رایج زبان عربی، به یکی از دو چیزی که قرین همدیگرند «زوج» گفته میشود (اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ؛ بقره/۳۵) و وقتی بخواهند به هر دو با هم اشاره کنند باید از تعبیر «زوجین» استفاده کنند (فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى؛ قيامت/۳۹)؛ مثلا وقتی گفته شود زوجِ کبوتری را دیدم، به معنای این نیست که دوتا کبوتر را دیدم، بلکه به معنای آن است که کبوتری را دیدم که میدانم کبوتر دیگری هست که همسرِ اوست؛ پس زوج نه به معنای «دو چیز» بلکه به معنای هر چیزی است که قرینی و همتا [یا مقابل] ای داشته باشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔘 ترس همیشگی مومن
❤️ امام صادق علیه السلام فرمود:
✴️ الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ:
💮 ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ
💮 وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ
☸️ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.
✴️مؤمن میان دو ترس قرار دارد
💮 ترس از گناهی که انجام داده و نمیداند خدا در باره او چه میکند،
💮و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمیداند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد شد،
☸️ پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمیکند او را مگر همین ترس.
📒 کافی ج ۲ ص ۷۱
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌷حدیث ادب🌷
🔷 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
🔸كُلُّ شَىْءٍ يَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ يَحْتاجُ اِلَى الاَدَبِ
🔸هر چيزى و هر کاری به عقل و خرد نياز دارد و عقل نیز به ادب نياز دارد.
📗غرر الحکم و در رالکلم ص 510
👌بزرگی گفته:
هنوز هم كه هنوز است
اظهار ادب در مقابله با
يك فرد بي ادب مطمئن ترين
راه تحقير است...
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🤲 شکر، راه تداوم نعمتها
💠 اميرالمومنين (ع) فرمود:
🔹 إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.
🔹هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید
❇️ نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود
♦️به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.
همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند: هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
💯این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید:
«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ»
«به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».
❓حقیقت شکر چیست؟
شکر سه مرحله دارد:
▪️مرحله قلبى که انسان از نعمت هاى خدا خشنود و راضى و سپاسگزار باشد
▪️و مرحله زبانى که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جارى سازد.
▪️ولى از همه مهم تر مرحله عملى شکر است و آن به طور شفاف این است که از نعمت هاى الهى درست بهره بردارى کند و اهداف این مواهب را در نظر گیرد و به سوى آن اهداف حرکت کند؛ اگر خدا عقلى براى درک نیک و بد به او داده از این عقل در مسیر شیطنت استفاده نکند و اگر او را مشمول موهبت آزادى کرده از این آزادى براى پیشرفت و تکامل بهره گیرد نه در مسیر بى بند و بارى و گناه و فساد همچنین در مورد اعضاى بدن که هر کدام موهبتى عظیم است و در مورد مال و ثروت و فرزند و همسر. بسیارند کسانى که شکر قلبى و زبانى دارند; ولى در مرحله شکر عملى مقصرند.
🚨اگر در مفهوم شکر به آن گونه که در بالا گفته شد دقت کنیم فلسفه آن نیز روشن مى شود، زیرا این مواهب مال ما نیست، از سوى دیگرى است و آن را براى اهداف خاصى آفریده و اگر در غیر آن اهداف به کار گرفته شود خیانت در آن نعمت است، و طبعا دست خائن از آنچه به آن خيانت کرده کوتاه مى شود.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗝گــــــــناهـان کــــــــــلیـدی
📍همان گونه که پیری و ضعف، زمینه هجوم کسالت و بیماری های گوناگون میگردد، گاهی یک گناه، کلیدی است یعنی زمینه ساز انواع گناهان دیگر است، گناهانی مثل:
🔑 حسادت:
حسد، انسان را به انواع گناهان مانند کارشکنی، تهمت، دروغ و سوء قصدها و… وادار میکند.
🔺امام صادق علیه السّلام میفرماید:
اِنَّ الحَسَدَ یَأکُلُ الایمانَ کَما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.
همانگونه که آتش، هیزم را می بلعد، حسادت ایمان را می بلعد.
📘کافی ج 2 ص 306
🔑بُخل و حرص:
بخل سبب ندادن زکات و خمس و ترک انفاق میشود، به علاوه مردم از بخیل خوششان نمیآید و همین موجب بدگویی ها و سوء ظنها میگردد.
🔺امیر المؤمنین علیه السّلام میفرماید:
البُخلُ جامِعٌ لِمساوی العُیُوب و هو زِمامٌ یقادُ بِه الی کُلِّ سُوء.
بخل، جامع و گردآورنده همه بدی هاست، و افساری است که همه بدیها را به سوی خود میکشاند.
📕کافی ج 8 ص 19
➖حرص نیز سبب گناهانی مانند: کم فروشی، احتکار، گرانفروشی، رشوه خواری، تملق و انواع بیتقواییها میشود.
🔑دروغ:
انسان با دروغ گفتن خود را توجیه میکند و زیر پوشش توجیههای دروغین، صدها گناه دیگر بروز میکند.
🔺امام حسن عسکری علیه السّلام میفرماید:
جُعِلَت الخَبائثُ کُلّها فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الکِذبَ.
تمام زشتی ها در اتاقی قرار داده شده، و کلید آن، دروغ است.
📔جامع الاخبار ص 148
🔑خشم
خشم گناهی است که سبب فحش، غیبت، دشمن تراشی و انواع زشتیها میشود.
🔺امام صادق علیه السّلام میفرماید:
الغَضَبُ مِفتاحُ کُلِ شَرّ.
خشم (بی کنترل) کلید هر بدی است.
📙خصال ج 1 ص 7
🚨البته عیوب و گناهان دیگری نیز وجود دارند که زمینه ساز گناهان دیگر میشوند، مانند: بدگمانی، شراب خواری، ستیزه جویی، ترس، تکبر و ...
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ حدود آزادی در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام
❌ برخی چنین پنداشته اند که در زمان حکومت امیرالمومنین علی بی ابی طالب (ع) مقوله آزادی به صورت گسترده وجود داشته و افراد از جبهههای مختلف فکری میتوانستند فعالیتهای سیاسی حتی بر خلاف مصالح جامعه اسلامی و احکام اسلام انجام دهند و با مخالفت امیرالمومنین نیز مواجه نمیشدند.
✅ اما بايد توجه شود که:
⬅️ نسبت به امور سیاسی و شیوه حکومتداری، روش و سنت امیرالمومنین بر مبنای شایستهسالاری و حقمداری بود.
پس از آنکه مردم با ایشان بیعت کردند، از اولین اقدامات ایشان عزل و برکناری برخی کارگزاران در نواحی متعدد مملکت اسلامی بود.
حتی ایشان در این رابطه مورد اعتراض نیز قرار گرفت، اما چنان بر این مطلب پافشاری داشت که اجازه نداد برخی اصحاب و یاران خاتم الانبیاء که در میان مردم معروف و مشهور بودند اما دچار انحرافاتی شده بودند، نیز به مقام و منصب برسند و همین نکته باعث ایجاد فتنه جنگ جمل شد.
⬅️ اما آزادیهای غیر سیاسی مثل آزادی عقیده و اندیشه، بر خلاف آنچه در شیوه و سنت خلفای پیشین وجود داشت، در زمان حکومت امیرالمومنین دیده میشود. امیرالمومنین همواره تلاش کردند که گرهها و شبهات عقیدتی را به بهترین وجه پاسخگو باشد، حتی در میدان جنگ اگر کسی سوال عقیدتی مطرح میکرد، ایشان مانعی برای پاسخگویی نداشت. (اينجا)
👌بنابراین لازم است که اگر سخن از آزادی در زمان حکومت امیرالمومنین بیان میشود، با دقت مرزبندیها در مورد این آزادی مشخص شود تا در مقام مقایسه حکومتهای امروز یا حکومت امیرالمومنین شک و شبهه ایجاد نشود.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 تجربه تلخ انتخاباتی شهید مطهری؛
سبحان الله! بشر چه موجودی است!
🔸من یک درس شخصی را برای شما میگویم. در سال ۱۳۲۵ که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم.
آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را میشناختم که آدمهای خوبی بودند.
🔹در آن چند روز یکمرتبه میخواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ.
من یکمرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیر و رو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد. حال، هر کسی گرایشی به یک آقا داشت.
👈 در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان همه چیز فراموش شده بود. 👉
مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنونآمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل میکرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس.
🔸گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، میبیند آن عادلترین عادلها تبدیل میشود به فاسقترین فاسقها.
🔹از امتحانهایی که در زمان حاضر برای بشر پیش میآید انسان میتواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که میفهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها میکردیم. چیز عجیبی نیست که انسان فکر میکند آدمهای خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را میکردیم.
📓فلسفه تاریخ (شهيد مطهری) ج ۱ ص ۱۸۰
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌷 لطف حق با چشاندن تلخی ظلم
پسر جوانی نزد پدر آمد و گفت: پدر، نزد نجاری کار کردم که مزد مرا کامل نداد، چه کنم؟ مگر من چه گناهی کرده ام؟
پدر گفت: تو گناهی نکردهای، این لطف خدا در حق توست که میخواهد تلخی ظلم را بچشی و زمانی که بزرگ شدی، بدانی ظلم چه اندازه سنگین است.
ای پسرم، میدانی که من هر زمان به سائلی که دستش را به طرف من دراز کند، کمک میکنم. دلیل آن را میدانی چیست؟
چون روزی در دیار غربت پولهای خود گم کردم و دست به هر کسی دراز کردم دست مرا رد کرد. این لطف خدا بود در حق من. اکنون دست کسی را رد نمیکنم چون تلخی آن را چشیدهام.
🔺عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (بقره/216)
چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 آثار دنیوی ترک حج:
1️⃣ محروم شدن از خیر
بنابر روایات، حجگزاری فقر را میزداید و نیازهای دنیوی را برآورده میسازد:
«إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى الله سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِه... وَ حَجُّ الْبَیْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ»
برترين وسيله تقرّب به سوى خداوند سبحان (ده چيز است، اوّل:) تصديق و اعتراف بيگانگى خداوند و رسالت فرستاده او است، ..... و (هفتم) حجّ نمودن خانه خدا و بجا آوردن عمره آن كه حجّ و عمره فقر و پريشانى را مى زدايد و گناه را مى شويد و پاك مى سازد.
📒 نهج البلاغه خطبه 110
اما ترک عمدی حج، باعث میشود که خیری در امور دنیوی نباشد.
♨️ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که ترک بیدلیل فریضه حج، موجب میشود کارهای دنیوی و مادی که برای آنها حج ترک شده است، خیر و برکتی نداشته باشند. 👇
✴️ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ:
قَالَ لِی: مَا لَکَ لَا تَحُجُّ فِی الْعَامِ؟
فَقُلْتُ: مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ قَوْمٍ وَ أَشْغَالٌ وَ عَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ
فَقَالَ: لَا وَالله، مَا فَعَلَ الله لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَةٍ
ثُمَّ قَالَ: مَا حُبِسَ عَبْدٌ عَنْ هَذَا الْبَیْتِ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ مَا یَعْفُو أَکْثَرُ
✴️ سماعه از امام صادق (ع) نقل میکند که:
امام صادق (ع) به من فرمود: چرا امسال به حج نمىروى؟
گفتم: میان من و قومى، داد وستد و کارهایى بوده و امیدوارم که در آن خیرى باشد.
حضرت فرمود: نه به خدا سوگند! خداوند در آن براى تو خیرى قرار نمىدهد.
سپس فرمود: «هیچ بندهاى از زیارت این خانه محروم نمىشود؛ مگر به خاطر گناهى و آنچه خداوند مىبخشاید، بیشتر است.»
📗کافی ج 4 ص 270
🚨در این روایت، سخن از این نیست که راوی بیاعتنا به حج بوده و نگاه منفی
به آن داشته؛ بلکه سخن در این است که حتی اگر شخصی، در عین اعتقاد و توجه به حج، آن را برای کار مادیِ دیگری ترک کند و آن را بهموقع انجام ندهد، خداوند در آن کار مادی، خیری برای او قرار نخواهد داد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📆 19 ذوالقعده سالروز تولد حضرت اسحاق علیه السلام
🔻حضرت اسحاق (ع)، فرزند کوچک حضرت ابراهیم (ع) و برادر حضرت اسماعیل (ع)، از پیامبران الهی که دیناش همان دین حضرت ابراهیم یعنی اسلام ذکر شده است.
🔹اسحاق معرب کلمه عبرانی "ایصحاق" به معنای ضاحک و خندان است. ایشان را اسحاق نامیدند بدانجهت که زیاد میخندید، یا به این دلیل که مردم هنگام تولد وی از پدر و مادری مسن، خندیدند.
🔸اسحاق یکی از پیامبران الهی بود که خدای متعال او را در سن پیری به ابراهیم و همسرش عنایت فرمود و برکات و رحمت خود را بر این خاندان نازل نمود.
🔹هنگامی که فرشتگان الهی برای مجازات قوم لوط نازل شدند، نزد حضرت ابراهیم رفتند و او را به ولادت اسحاق بشارت دادند.
🔸حضرت اسحاق از جمله انبیاء الهی است که خداوند عنایت ویژهای به وی داشت.
🔹در قرآن کریم درباره ولادت، نبوت، دین و شریعت، برخی از مسئولیتها، برخی از ویژگیها و امتیازات ویژهای که خداوند به او داده، اشاره شده است.
🔸از جمله امتیازات اسحاق نبی، برکت و داشتن کتاب آسمانی و مقام قضاوت بود.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/حضرت_اسحاق
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آيا شکستن تخم مرغ درزيرچرخ خودرو وماليدن خون به خودرو مبناي شرعي دارد؟
✅ در عصر پیامبر (ص) میان قبیله بنی اسد بد چشمانی بودند که چشمان شان اثرات به خصوصی در اشیا میگذاشت. اینان تصمیم گرفتند با چشم خویش پیامبر را صدمه و زیان بزنند که آیه: «و إنْ یکاد الّذین...» نازل شد.
➖حضرت یعقوب نيز به فرزندانش فرمود: «ای فرزندانم! از یک در داخل نشوید و از درهای گوناگون وارد شوید».(يوسف/67)
مفسران نقل نمودهاند که وي بیم آن داشت که مردم به فرزندانش رشک برده و مورد چشم زخم واقع شوند، زیرا احتمال میداد که وقتی یازده برادر جوان و رشید با هم وارد بر عزیز مصر شوند، مورد چشم زخم قرار گیرند.
➖امیرمؤمنان نيز میفرماید: «چشم زخم حق است . توسّل به دعا برای دفع آن نیز حق است».
📘نهج البلاغه، حکمت 400
حقیقت این مسئله از دیدگاه دانش بشری به طور دقیق و کامل مشخص نمیباشد، اما جایی برای انکار اصل این عامل وجود ندارد .
👌راهكارهاي مقابله با اين امر خطرزا:
در روایات وارد شده که پیامبر اکرم (ص) برای دفع اين خطرات از امام حسن و امام حسین عليهما السلام این دعا را خواند:
«أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ «2» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَد»
شما را به کلمات تامه و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد میسپارم».
📕كافي ج 2 ص 569
🔹حضرت امام صادق (ع) فرمود:
« چشم [زخم] حق است .... اگر در این مورد ترسیدی ، پس سه بار بگو: مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم»
📔بحار الانوار ج 60 ص 26
👈 در هر صورت پذیرش وجود چشم زخم، نباید آدمی را به دامان خرافه و امور عوامانه سوق دهد.
👆در خصوص تخم مرغ شکستن هم مدرکی در منابع دینی وجود ندارد. این قبیل کارهای اسراف گونه با تعالیم و فرهنگ دینی و عقل هم فاصله دارد . پناه بردن به برخی امور خرافی برای دفع چشم زخم موجب توهین به دین و خلاف شرع است .
✅ اما در مورد قربانی کردن در امور مختلف وارد شده که قربانی حج و عقیقه نوزاد از آن قبیلند؛ اما در خصوص قرباني به جهت دفع بلا و صدقات بايد گفت:
بر اساس پاره اي روايات ريختن خون حيوانات و صدقه دادن گوشت آن يا اطعام مومنان امري مطلوب و محبوب خداوند است. در برخي روايات آمده :
«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ إِرَاقَةَ الدِّمَاءِ- وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِغَاثَةَ اللَّهْفَانِ»
«خداوند ريختن خون (قرباني) و طعام دادن و دستگيري از دردمندان را دوست مي دارد ».
📙محاسن ج 2 ص 388
✔️ در نتيجه اين نوع خون ريختن و قرباني نمودن مخصوصا اگر با صدقه دادن گوشت قرباني باشد، امري بسيار مطلوب است . هر صدقه اي موجب دفع بلا خواهد بود.
❌اما ماليدن خون و ... رفتارهايي عوامانه و غير مستند است که مشابه این کار در دوران جاهلیت انجام می شد، امري نادرست محسوب ميشود.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (66)
📖 وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزينَ
(يونس/53)
📖 از تو مىپرسند: «آيا آن [وعدهي مجازات الهى] حقّ است»؟ بگو: «آرى، به پروردگارم سوگند، قطعاً حق است؛ و شما نمىتوانيد [از مجازات الهى] فرار كنيد».
📍عَنِ الْبَاقِرِ (ع) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ» قَالَ: يَسْأَلُونَكَ يَا مُحَمَّدُ أَ عَلِيٌّ وَصِيُّكَ؟ قُلْ: إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَوَصِيِّي
امام باقر (ع) در تفسیر این آیه فرمود: ای محمّد، از تو سؤال میکنند آیا علی (ع) وصیّ تو است؟ بگو: «آری! به خدا قسم او وصیّ من است».
📓بحار الأنوار ج 24 ص 351
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آب فواره!
❓آیا با آب فواره می توان آب نجسی را پاک نمود؟!
✅پاسخ (آیت الله وحید خراسانی):
آب فوّاره اگر متّصل به كرّ باشد آب نجس را پاك مى كند، ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آن را پاك نمى كند، مگر آن كه چيزى روى فوّاره بگيرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متّصل شود، و بنابر احتياط مستحبّ بايد آب فوّاره با آن آب نجس مخلوط گردد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفرین کردن در نماز
❓آیا دعا علیه مؤمن (نفرین) در نماز، نماز را باطل می کند؟
✅پاسخ (آیت الله خامنهای):
نفرین کردن مؤمن در نماز اگر مستحق آن نباشد، حرام بوده و بنا بر احتیاط واجب موجب بطلان نماز است؛ البته اگر جهل به موضوع داشته مانند این که شخصی را کافر و ظالم می دانست و نفرین کرد و پس از مدتی معلوم شد او مسلمان و مؤمن بوده، نمازش باطل نیست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود:
اذا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ ، الَّا فِي ثَلَاثٍ: صَدَقَةُ جَارِيَةٍ ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدُ صَالِحُ يَدْعُو لَهُ
هر گاه فرزند آدم بميرد عمل او قطع مي شود مگر از سه چيز: صدقه جاريه (وقف به عنوان نمونه اي از صدقه جاريه)، علمي که از آن سود برده شود يا فرزند صالحي که براي او دعا کند.
📒ارشاد القلوب ج 1 ص 14
📜حضرت عيسى عليه السلام از كنار قبرى گذر كرد كه صاحب آن را عذاب مى كردند. اتفاقا سال ديگر گذرش بر آن قبر افتاد.
ديد كه عذاب برداشته شده و صاحب قبر در شكنجه نيست . عرض كرد:
- خدايا! سال گذشته از كنار اين قبر گذشتم ، صاحبش در عذاب و شكنجه بود و امسال عذاب ندارد. علتش چيست؟
خداوند به آن حضرت وحى فرمود:
يا روح الله ! اين شخص فرزند صالحى داشت كه وقتى بزرگ شد و تمكن يافت راهى اصلاح كرد و يتيمى را پناه داد و من او را به خاطر كار نيك پسرش آمرزيدم.
📗بحار الانوار ج 6 ص 220
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
بسیاری از ورثه، بدون توجه به وصیت میت درخصوص خمس مالش، به تقسیم ارث می پردازند؛ در حالی که نمیدانند
برخی از افراد تصور می کنند که استفاده بانوان از چادر مشکی مکروه است؛ در حالی که فقهای برجسته شیعه فتوا به کراهت لباس و پوشش مشکی بانوان ندادهاند، بلکه برعکس تصریح به عدم کراهت و بالاتر از آن نمودهاند.
✅ نظر مراجع معظم تقليد:
🌷آیت الله خامنه ای:
کراهت لباس سیاه در مورد عبا و چادر صدق نمی کند. لذا چادر مشکی بانوان مطلقاً کراهت نداشته و بی اشکال است؛ بلکه پوشیدن چادر مشکی به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است و اگر لباس رنگی موجب جلب توجه نامحرم می گردد، جایز نیست.
شایان ذکر است نماز خواندن با چادر مشكى، عبا و عمامه سیاه مانعى ندارد و کراهت آن ثابت نيست.
🌷آيات عظام سيستانى و مكارم:
به طور كلى پوشيدن لباس سياه مكروه نيست؛ افزون بر آن كه چادر مشكى داخل عنوان عبا است و عبا استثناء شده است.
🥀 آيات عظام امام و بهجت:
پوشيدن لباس سياه، هر چند مكروه است؛ ولى عبا از آن استثناء شده و چادر مشكى نيز داخل عنوان عبا است و مكروه نيست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازى از خطبه متقين (خطبه همام):
🔷 «وانْ ضَحِك لم يَعْلُ صَوتُه»
♦️پرهيزگار اگر بخندد، صداى خنده او بلند نمىشود.
⭐️عواقب زياد خنديدن در روايات
1️⃣ موجب حقارت انسان در قيامت مىشود:
در حديث امام باقر (ع) آمده است كه فرمود:
«كَثْرَةُ الضّحكِ تَتْركُ العَبد حقيراً يومَ القيامة».
زيادى خنده بنده را در روز قيامت حقير مىكند
📘قرب الاسناد ص 69
2️⃣ موجب مرگ قلب مىشود:
رسول گرامى اسلام (ص) فرمود:
«ايّاك وَ كَثْرَةَ الضّحكِ فانّه يُميتُ القلب»
«از خنده زيادى بپرهيزيد كه قلب را مىميراند».
📕خصال ج 2 ص 526
3️⃣ موجب محو ايمان مىشود:
رسول گرامى (ص) فرمود:
«كَثْرَةُ الضِّحَكِ يَمحُو الايمان»
«خنده زياد ايمان را محو مىكند».
📔امالى (صدوق) ص 270
4️⃣ موجب از بين رفتن هيبت و وقار انسان مىشود:
مولى على (ع) مىفرمايد:
«مَنْ كَثُرَ ضِحْكُه ذَهَبَتْ هِيْبَتُه»
«كسى كه خنده او زياد شود، هيبت و ابهّت او مىرود».
📙کافى ج 8 ص 22
5️⃣ خنده زياد موجب وحشت همنشين و زشت كردن رهبر و رئيس مىشود:
امام متقيان على (ع) مىفرمايد:
«كثرة الضحك يوحش الجليس و يَشين الرئيس»
خنده زيادى اعتماد دوست و همنشين انسان را نسبت به انسان كم و موجب وحشت او در همنشينى مىشود [زيرا زياد خنديدن مناسب انسان عاقل و متين نيست] و موجب بى وقارى [بزرگان قوم] و رئيسان مىگردد.
📓غرر الحکم ص 526
6️⃣ خنده مستانه موجب گريه در قيامت و گريه بر گناه مايه سرور و خنده در قيامت است:
امام صادق (ع) فرمود:
«كم ممّن اكثر ضحكه لاعبا يكثر يوم القيامة بكاؤه و كم ممّن اكثر بكائه على ذنبه خائفا يكثر يوم القيامه فى الجنَّة سروره و ضحكه»
«چه بسيار از كسانى كه خنده را از روى بازى و شوخى زياد كردند و روز قيامت گريه آنها زياد است و چه بسيار از كسانى كه گريه بر گناهشان را از روى ترس از مقام خداوندى زياد كردند و در روز قيامت در بهشت، سرور و خنده آنها زياد مىشود».
📒 بحار الانوار ج 73 ص 59
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ خلقت انسان از يک نفس (4)
📖يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً
سوره نساء آيه 1
📖 ای مردم! پروای پروردگارتان را داشته باشید، همان که شما را از نفس واحدی آفرید، و از او زوجش را خلق کرد، و از آن دو مردانی فراوان و زنانی را پراکند؛ و پروای خدایی را داشته باشید که به [حقِ/واسطهی] او [از هم] درخواست میکنید [همدیگر را به او سوگند میدهید] و نیز [پروای] ارحام [= خویشاوندان] را [داشته باشید]؛ همانا خداوند همواره بر شما مراقب بوده است.
📌نکته مهم دیگر درباره ماده «زوج» این است که اگرچه «زوجة» (جمع آن: زوجات) برای اشاره به زنی که شوهر دارد، در زبان عربی به کار رفته، اما بسیاری از اهل لغت تذکر دادهاند که این یک کاربرد غیرفصیح است و در کاربرد فصیح، همان گونه که برای مرد تعبیر زوج به کار میرود برای زن هم تعبیر زوج به کار میرود.
👆و شاید از این روست که در قرآن کریم کلمات «زوجة» و «زوجات» وجود ندارد؛ و این هم که در کلمات فقها رایج شده، برای این است که آنها میخواهند با این تعبیرمنظور دقیق خود را معین کنند که در مواردی که احکام و وظایف زن و مرد متفاوت است این احکام با هم خلط نشود.
♦️و جالب اینجاست که اگرچه غالبا کلمه «تزویج» به معنای «ازدواج برقرار کردن» و «زنی را به همسریِ مردی درآوردن» (زوّجتُهُ إمراةً) به نحوی است که اسم زن به عنوان مفعول دوم میآید (فَلَمَّا قَضى زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها؛احزاب/۳۲) اما در قرآن کریم در مورد حور العین هیچگاه تعبیر «زوّجناهم حوراً» نیامده، بلکه همواره با حرف «بـ» آمده (زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عينٍ؛ دخان/۵۴؛ طور/۲۰) و برخی این را نشانه آن دانستهاند که قرآن کریم با این تعبیر میخواهد نشان دهد که این زوجیت با حورالعین، نکاح مرسوم و متداول بین ما تفاوتی دارد.
📌جمع کلمه «زوج» ، «أزواج» است که با توضیحات فوق معلوم میشود که به معنای «دوتا دوتا»ها نیست، بلکه یا به معنای «همسر»ها (رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا، فرقان/۷۴؛ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَديثاً، تحریم/۳) و یا به عنوان مطلقِ «قرین»ها میباشد؛ چنانکه در مورد آیه «احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ» (صافات/۲۲) گفتهاند به معنای «قرینها»ی [=همنشینانِ] آنهاست که در کارهایشان بدانها اقتدا میکردند.
✅ بدین ترتیب در مورد کاربردهای «زوج» در قرآن باید دقت ویژهای مبذول داشت، چنانکه برخی بر این باورند که در آیه «أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ» (حج/۵) زوج به معنای «رنگ» است از این جهت که همواره قرین هر چیزی است و یا در آیه «أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ شَتَّى»([طه/۵۳) به معنای انواع متشابه و در آیه «مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ» (لقمان/۱۰) و آیه «ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» (أنعام/۱۴۳) به معنای اصناف (صنفهای گوناگون) است و یا در آیه «وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ»(تكوير/۷) به معنای آن است که هر پیروی قرین و همنشنی بهشتی یا جهنمیِ آن کسی میشود که پیرویش را میکرده است.
🔺و این توضیح ایشان نشان میدهد که این واژه، ظرفیتهای معنایی فراوانی دارد و همان طور که ایشان به برخی از ظرفیتهایی معنایی این واژه در برخی آیات اشاره کردند، شخص میتواند با یافتن شواهد کافی، در همین آیات، برخی دیگر از ظرفیتهای معنایی این کلمه را پیاده کند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏡خانه های بهشتی!
امام باقر علیهالسلام:
🌷چهار خصلت در هر کس باشد خداوند خانهای در بهشت برای او بنا کند:
1️⃣ منْ آوَى الْيَتِيم
کسی که یتیمی را پناه دهد
2️⃣ و رَحِمَ الضَّعِيف
و بر ناتوانی دلسوزی کند
3️⃣ و أَشْفَقَ عَلَى وَالِدَيْه
و به پدر و مادر خود مهر ورزد
4️⃣ و رَفَقَ بِمَمْلُوكِه
و با بردگان (و زیردستان) خود مدارا کند.
📗خصال ج 1 ص 223
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#سعادتمند کيست؟
🌺 امیرالمومنین علی علیه السلام:
🍃عبَادَ اللَّهِ، إِنَّ أَنْصَحَ النَّاسِ لِنَفْسِهِ أَطْوَعُهُمْ لِرَبِّهِ وَ إِنَّ أَغَشَّهُمْ لِنَفْسِهِ أَعْصَاهُمْ لِرَبِّهِ، وَ الْمَغْبُونُ مَنْ غَبَنَ نَفْسَهُ
🍃اى بندگان خدا! آنها که خالصانه تر و خيرخواهانه تر، با خود برخورد مى کنند، از همه در برابر پروردگار مطيع ترند و کسى که از همه بيشتر خود را مى فريبد، از همه بيشتر مرتکب معصيت پروردگار مى شود. فريب خورده كسى است كه خود را بفريبد.
📘نهج البلاغه، قسمتى از خطبه 86
❇️ امام (ع) در اين قسمت از خطبه، پس از هشدارهايى که نسبت به طرق نفوذ شيطان در آدمى داشت، دستورالعملهايى در چند جمله کوتاه و پرمعنا در ارتباط با آن هشدارها، بيان مى کند و آن را کامل تر مى سازد.
💢 نخست مىفرمايد: «اى بندگان خدا! آنها که خالصانه تر و خيرخواهانه تر با خود برخورد مى کنند، از همه در برابر پروردگار مطيع ترند.»
معناى اين سخن آن است که انسان خود را نفريبد و به خويشتن دروغ نگويد; نقاط ضعف خود را، نقاط قوّت به خودش معرّفى نکند و بر عيوب خويش پرده نيفکند، بلکه خالصانه و مخلصانه به نقد خويشتن بپردازد. چنين کسى به يقين در طريق اطاعت پروردگار گام برمى دارد.
💢 و در جمله دوم، دقيقاً اشاره به عکس آن کرده و مىفرمايد: «کسى که از همه بيشتر خود را مى فريبد، از همه بيشتر مرتکب معصيت پروردگار مى شود.»
بديهى است آن کس که خويشتن را مى فريبد و عيوب خود را پنهان مى سازد، گناه در نظرش مباح و حتّى گاهى به صورت يک امر واجب جلوه مى کند و به اين ترتيب، زمينه ارتکاب هرگونه گناه را براى خود، فراهم مى سازد.
💢 در سومين جمله مى فرمايد: «مغبون واقعى کسى است که خويشتن را مغبون سازد»
اشاره به اينکه، گاه شخص ديگرى بر سر انسان کلاه مى گذارد و او را مغبون مى کند و سرمايه اش را از دستش مى گيرد و گاه انسان درباره خويشتن دست به چنين کارى مى زند و با خود فريبى، سرمايه هاى وجودى خويش را از کف مى دهد; سرمايه هايى که مى توانست در سايه آن، سعادت دنيا و آخرت را به چنگ آورد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃