⚫️ کارنامه سیاه یزید بدون حتی یک نقطه سفید
🔹لعن و نفرین بر یزید، فرزند معاویه لعنة الله علیهما در میان اهل تسنن جایز و حتی واجب است؛ زیرا وقتی دستور قتل سیدالشهداء را صادر کرد. این جنایت چنان سنگین بود که برای توجیه کار او، هیچ راهی پیدا نشد.
اما همچنان کسانی با تحلیل نادرست تاریخ، برای یافتن نقاط سفید در کارنامه سیاه یزید، تلاش میکنند.
🔘 بیرحمی سپاه کوفه
در زیارت عاشورا به صراحت اعلام شده مصیبتی که در کربلا بر سر اهل بیت وارد آمد، در آسمانها و زمین نمونه و مشابه نداشته و با بیرحمی هرچه تمامتر صورت پذیرفته است. از این رو هیچگاه نمیتوان شمشیر نکشیدن سپاهیان کوفه بر زنان و کودکان را نشانه دلرحمی آنها قلمداد کرد؛ زیرا برخی گزارشها از شهادت دو زن در حادثه عاشورا خبر میدهند و این نیز به دلیل آن بود که آنها در مقابل سپاه دشمن شمشیر کشیدند.
📕 إبصار العين ص 227
👈 جالب آنکه در میانه جنگ هیچ کسی نگفت چون آنها زن هستند، پس رهایشان کنید، بلکه آنها را نیز از دم تیغ گذراندند. از این رو در خیمههای امام حسین (ع) نیز اگر کسی شمشیر میکشید، بیشک کشته میشد.
⬅️ پیش از اسلام، ماه محرم را ماه جنگ و جدال قرار نمیدادند و یک ماه صبر میکردند. در سنگدلی سپاهیان کوفه همین بس که حتی به قوانین عرب جاهلی نیز پایبند نبودند، با اینکه امام حسین (ع) به قصد جنگ از مدینه خارج نشد، اما کوفیان به طمع کسب غنیمت به مقابله با امام زمان خود برخواستند.
💢 افتخار به جنایت
سخنرانیهای طوفانی و اثرگذار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کوفه و شام بسیاری از مردم را به پشیمانی و توبه وادار ساخت.
کاخ یزید به ماتمخانه تبدیل شد، تا آنجا که یزید چارهای جز توقف رفتار ظالمانه با اهل بیت را نداشت و آنها را برای رفتن به مدینه آزاد گذاشت، اما فرماندهان دشمن هیچگاه از کرده خویش پشیمان نشدند.
پس از عاشورا، جانیان کوفی به نیت چاپلوسی و خودنمایی نزد یزید و ابن مرجانه، سرهای بریده شهدای نینوا را در میان قبیلههای خود تقسیم کردند تا شاید برای هر قبیله افتخاری باشد.
📔اللهوف (ابن طاووس) ص 143
⬅️ دلیل دیگری که نشان میدهد سپاهیان دشمن و فرماندهان آنها از جنایت خود پشیمان نبودند، رها کردن جنازه مطهر شهدای کربلا به حال خود بود.
حتی پس از دفن اجساد، حکومت مانع از زیارت قبور شهدا نمیشد؛ زیرا مخفی نگه داشتن قبر شهدای کربلا در آن برهه نه تنها به سود یزید و ابن مرجانه نبود، بلکه آشکار بودن قبور افتخار به شمار میآمد؛ زیرا به گمان آنها یزید در مقابل شورشیان ایستاده و پیروز شده بود، از این رو دلیلی برای مخفی نگه داشتن قبور نبود.
⬅️ مصیبت اسارت
امام سجاد (ع) با الگو گرفتن از نیاکان معصوم خویش به ویژه امام حسین (ع)، هیچگاه از مرگ در راه خدا ترس و واهمهای نداشته و شهادت را برای خود کرامت و بزرگی میدانست (بحار الأنوار ج45 ص 118) اما تا آن زمان، به اسارت بردن خاندان رسول الله (ص) سابقه نداشته و این مصیبت برای اهل بیت بسیار دردناک بود و حضرت زینب (س) اعتراض خویش را در این مورد به یزید اعلام داشت.
📙بلاغات النساء ص 35
❎ اما با این حال، هر بار که جانیانی همچون عمر سعد و ابن مرجانه و یزید، با اهل بیت به ویژه حضرت زینب سخن میگفتند، سرافکنده و خوار میشدند. هدف دشمن از آغاز گفت و گو با اسیران، نه تنها احترام به حقوق اسیران نبود، بلکه میخواست آنها نزد مردم بیش از پیش خار و خفیف شوند، اما هیچگاه توقع روحیهای قوی و با صلابت از اهل بیت را نداشتند و این خودشان بودند که بیآبرو گشتند.
⬅️ تزویر دشمن با اهل بیت
گرچه یزید و ابن مرجانه برای برخی یاران امام حسین مانند حضرت علی اکبر و حضرت عباس امان نامه دادند و درصدد آزادی آنان بودند، اما این رفتار هیچ افتخاری برای آنها به شمار نمیآید؛ زیرا امام معصوم و حجت خدا در امان نبود. اینکه دیگران در امان باشد و انسان معصوم مورد ستم قرار گیرد، چیزی جز رفتار منافقانه و تزویر نیست.
✔️ تمام بنی امیه نیز به جنایت روز عاشورا راضی بودند و به همین خاطر مشمول لعن و نفرین قرار گرفتند.
🔺همانگونه که در زیارت عاشورا میخوانیم:
«لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً»
«خداوند تمام افراد دودمان بنیامیه را نفرین کند.»
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 محرّم، زیباترین نگارخانه در قلب هستی است
که زمین و آسمان و ملک و ملکوت و عرش و فرش را شگفت زده کرده است.
😭 فانوس اشک هایتان را روشن کنید که ماه غریبی شهید نینواست.
❣️فرا رسیدن ماه محرم ماه پيروزی خون بر شمشير بر شما تسلیت باد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
◼️ ادب عزاداری ...
🖤 امام رضا عليه السلام :
✔️ كانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ
✔️ چون ماه محرّم مى رسيد ، كسى پدرم را خندان نمى ديد . . . چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز ، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود .
📗 امالى (صدوق) ص 128
🖤 امام رضا عليه السلام :
☑️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيرا
☑️ اگر بر حسين بگريى ، چندان كه اشك هايت بر گونه ات جارى شود ، خداوند تمام گناهانت را مى آمرزد، گناه کبيره باشند يا گناه صغيره، کم باشند يا زياد.
📓بحار الانوار ج 44 ص 286
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔻عمل مهم روز اول محرم
🦋 روزه + دعا = استجابت
✍️دستورالعمل امام رضا علیه السلام برای روز اول ماه محرم
🔅 از ریّان بن شَبیب نقل شده است:
در اولین روز محرم نزد امام رضا علیهالسلام رفتم. حضرت فرمودند: ای پسر شبیب روزهای؟ عرض کردم: خیر.
فرمودند: امروز روزی است که زکریّا پروردگارش (عزّوجلّ) را خواند و عرض کرد: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةًظض طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ»؛ ( آلعمران/۳۸۱۲)
«پروردگارا! به من نسلی پاک عطا فرما. تو شنونده دعاها هستی.»
🔺آنگاه خداوند دعایش را مستجاب فرمود و به فرشتگان دستور داد تا هنگامی که زکریا در محراب به نماز ایستاده بود، به او بگویند: خداوند تو را به (فرزندی به نامِ) یحیی بشارت میدهد.
👈 پس هرکس این روز (اول محرم) را روزه بگیرد، سپس خداوند را بخواند، خداوند دعایش را مستجاب میفرماید، همانطور که دعای زکریا را مستجاب فرمود.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱ ص ۲۹۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (16)
♻️ عوامل و راههای شناخت منافقان
♻️ ب: بهانه تراشی در هنگام جهاد
یکی از عوامل مهم در شناخت چهرههای دوروی منافقان، زمانی است که پیامبر (ص) بسیج عمومی اعلام میکرد و باید همه آنانی که عذر شرعی ندارند، راهی میدان نبرد با مشرکان و کفّار شوند.
🔸منافقان که بعد از جنگ «احد» چهره و عملکرد منافقانهشان شناخته شده بود دیگر نمی توانستند با نیرنگ و حیله از شرکت در جهاد خودداری کنند. از این جهت هر گاه ندای جهاد را میشنیدند، گویا فرشته مرگ بر آنان نازل شده و میخواهد جان آنان را بگیرد. بهانهگیریهایی از این دست که جنگ و خونریزی افساد در روی زمین است و ما نباید با ارحام و قبایل خود نبرد کنیم، و نگاههای مرگآلود آنان به پیامبر (ص) همه حکایت از وحشت و دلهرهای بوده است که بر وجود آنان چیره شده بود.
☝️ خداوند در آیه 20 سوره محمد (ص) این وضعیت روحی منافقان را بیان میکند:
📖 «وَ یَقُولُ الّذِینَ آمَنُوا لَوْلاَ نُزّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُحْکَمَْةٌ وَ ذُکِرَ فِیهَا الْقِتَالُ رَأَیْتَ الّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَرَضٌ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ الْمَغْشِىّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ»
📖 «افراد با ایمان میگویند چرا سورهای که در آن حکم مبارزه (کشتن و کشته شدن) با کافران باشد، نازل نشده است، آنگاه که سوره محکم و صریحی فرود آمد و در آن جنگ ذکر شد آنان که در دلهایشان بیماری است (منافقان) مانند افرادی که از ترس به حالت بیهوشی افتادهاند به تو مینگرند، پس این حالت بر آنها سزاوارتر است».
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥 ده روز ديگر ....
🥀 ده روز دیگر گریهی ما فرق دارد
🥀 ده روز دیگر روضه اما فرق دارد
🥀 ده روز دیگر ماجراها فرق کرده
🥀 ده روز دیگر قصهی ما فرق کرده
🥀 ده روز دیگر نه حبیبی، نه زهیری
🥀 ده روز دیگر نه سعید و نه بریری
🥀 ده روز دیگر خواهرش در اضطراب است
🥀 ده روز دیگر در حرم قحطی آب است
🥀 ده روز دیگر در تب و تاب است زینب
🥀 ده روز دیگر، دور از ارباب است زینب
🥀 ده روز دیگر این حرم سقا ندارد
🥀 ده روز دیگر دختری بابا ندارد
🥀 ده روز دیگر اکبرِ لیلا نمانده
🥀 ده روز دیگر قاسمِ زیبا نمانده
🥀 ده روز دیگر مادری در التهاب است
🥀 خیمه به خیمه در پی یک جرعه آب است
🥀 ده روز دیگر زینِ اسبی واژگون است
🥀 سالار زینب پیکرش در خاک و خون است
🥀 ده روز دیگر راهی گودال گشته
🥀 ده روز دیگر پیکرش پامال گشته
🥀 ده روز دیگر روی سینه مینشیند
🥀 از روی تل هم خواهرش زینب ببیند
🥀 ده روز دیگر صورتش بر خاک صحراست
🥀 ده روز دیگر رأس او بالای نیهاست
🥀 ده روز دیگر خواهرش ماتم گرفته
🥀 ده روز دیگر زیر نعل تازه رفته
🥀 ده روز دیگر روی پیکر سر ندارد
🥀 ای وای من ... انگشت و انگشتر ندارد
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (99)
📖 وَعَدَ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ
(نور/55)
📖 خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند وعده داده است كه بهيقين، خلافت روى زمين را به آنان خواهد داد، همانگونه كه به پيشينيان آنها خلافت بخشيد؛ و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، بر ايشان پابرجا و ريشهدار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنيّت و آرامش مبدّل مىكند، [بهگونهاى] كه فقط مرا مىپرستند و چيزى را همتاى من قرار نخواهند داد. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها همان فاسقانند.
📍عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ:
وَقَعَتِ الْخِلَافَةُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْقُرْآنِ لِثَلَاثَةِ نَفَرٍ:
لآِدَمَ (ع) لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ...
وَ الْخَلِيفَةُ الثَّانِي دَاوُدُ (ع) لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ» ...
وَ الْخَلِيفَةُ الثَّالِثُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع) لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى فِي السُّورَةِ الَّتِي يَذْكُرُ فِيهَا النُّورَ: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع) ..... وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) «فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» يَعْنِي الْعَاصِينَ لِلَّهِ وَ رَسُولِه
از ابن مسعود روایت شده که گفت: خلافت در قرآن برای سه نفر مقرر شده است:
برای آدم (ع) آنجا که میفرماید:
«وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائکَهِ إِنیّ ِ جَاعِلٌ فیِ الْأَرْضِ خَلِیفَه» (بقره/30) ....
و دوّمین خلیفه در قرآن داود (ع) است آنجا که میفرماید:
«یَادَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فیِ الْأَرْض » (ص/ 26) ....
و خلیفه سوم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است به دلیل آیهای که در آن به ذکر نور پرداخته و میفرماید:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ ْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَات» (نور/ 55)
در این آیه مقصود از «الَّذِینَ ْ عَمِلُواْ الصَّالِحَات » علی بن ابی طالب (ع) .... و هر کس که کفر ورزد به ولایت علی بن ابی طالب (ع) «فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَاسِقُون » یعنی نافرمانند از دستور خدا و رسولش.
📒 بحار الانوار ج 6 ص 96
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم روزه گرفتن در دهه اول محرم
❓حکم روزه گرفتن در ماه محرم چیست؟
✅ پاسخ:
🔹طبق نظر مشهور فقهاء روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است.
🔹اما روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است.
🌷آیت الله وحید خراسانی:
روزه گرفتن روز عاشورا بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
🥀آیت الله فاضل:
روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است؛ ولی مستحب است بدون نیت روزه، تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 تخمه و آجيل در ایام عزاداری
❓استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🌷 آيت الله خامنه ای:
گرچه از نظر شرعی فی نفسه اشکال ندارد، مناسب است شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود.
🌷آیت الله مکارم شيرازی:
اشکالی ندارد؛ اما اگر در عرف محل، این کار را نشانه شادی می دانند، بهتر است از این کار پرهیز شود.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام علی عليه السّلام فرمود:
اقوی النّاس ايماناً اكثرُهُم توكُّلاً علی اللهِ سبحانه.
قويترين مردم در ايمان، با توكل ترين آنها به خداوند سبحان است.
📗غرر الحکم ص 202
📜مفضل مى گويد: محضر امام صادق عليه السلام رسيدم و از مشكلات زندگى شكايت كردم.
امام عليه السلام به كنيز دستور داد كيسه اى كه چهارصد درهم در آن بود، به من داد و فرمود: با اين پول زندگيت را سامان بده.
عرض كردم: فدايت شوم منظورم از شرح حال اين بود كه در حق من دعا كنى.
امام صادق عليه السلام فرمود بسيار خوب دعا هم مى كنم.
و در آخر فرمود: مفضل از بازگو كردن شرح حال خود براى مردم پرهيز كن اگر چنين نكنى نزد مردم ذليل و خوار مى شوى . بنابراين براى دورى از ذلت هر چه در دلت هست را به كسى نگو .
📘بحار الانوار ج 47 ص 34
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
برخی از مردم فکر می کنند که قضای نمازهای جهری (نمازهايی که بايد با صدای بلند خوانده شوند) را می توان آهسته خواند در حالی که بايد بلند خوانده شوند به قول معروف: اقض ما فات کما فات يعنی:
«نمازی که از دست رفته بايد همانگونه که از دست رفته است قضا شود»:
اگر کامل قضا شده کامل قضا شود
و اگر شکسته قضا شده شکسته قضا شود
اگر جهری قضا شده جهری قضا شود
و اگر اخفاتی (آهسته) قضا شده اخفاتی قضا شود
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ مهريه (6)
📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً
سوره نساء آيه 4
📖 و به زنان مهریههایشان را بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان!
📌«مهریه» هدیه مرد است به زنی که میخواهد با او ازدواج کند؛ و اصلا وجه تسمیه «مهریه»به «صدُقه» را این دانستهاند که نشانه راستین بودن علاقه مرد به زن است.
✨ در واقع، در اسلام مقرر شده مرد به علامت اینکه به زن نشان دهد که من تو را دوست دارم و واقعا خواهان توأم در همان ابتدای ازدواج یک هدیه ارزشمندی به او بدهد؛ و با افزودن کلمه «نحله» (که به معنای هدیهای است که انسان کاملا با طیب خاطر میدهد و به ازایش چیزی نمیخواهد) بر اینکه این اقدام جز هدیه و پیشکشی و عطیه وجه دیگری ندارد تاکید کرده است.
👌چنین هدیه دادنی بقدری در شکلگیری و تقویت محبت بین زن و شوهر موثر است که حتی در روابط غیرشرعی نیز، غالبا این پسر است که ابتدا به دختر ابراز محبت میکند، هدیهای میدهد، و سعی میکند برای او هزینه کند.
❎ نقدی جامعهشناختی بر وضعیت ما
هدف اصلی اسلام از وضع قانون مهریه، تشدید محبت بین زن و شوهر و تقویت پیوند زناشویی بوده است. مساله این است در نگاه عمیق انسانی- اسلامی، نظام خانواده با تمام نظامات اجتماعی متفاوت است و منطق و معیار ویژهای دارد جدا از منطقها و معیارهایی که در سایر تاسیسات اجتماعی به کار میرود.
🔺هدف از ایجاد هر سازمان و نهاد اجتماعی، انجام شراکت به منظور رسیدن به نفع و فایده بیشتر برای طرفین است، از این رو، منطق اصلیِ حاکم بر نظامات اجتماعی عدالت است، افراد باید حد و مرز خود را از ابتدا دقیقا مشخص کنند که اگر در فرایند همکاری مشکلی پیش آمد براحتی و بدون اینکه ظلمی بشود بتوانند از هم جدا شوند؛
👆اما هدف از خانواده، صرفا یک شراکت برای نفع بیشتر نیست؛ بلکه تکمیل هریک از زن و مرد و رسیدن به وحدت روحیای است که از آن به عشق تعبیر میشود: ابتدا بین زوجین، و سپس تجربه کردن محبت بیدریغ در خصوص فرزندان؛ که تجربه عشق ورزیدن و محبت کردن شکوفاییای برای روح انسان میآورد که جای دیگر به دست نمیآید.
به تعبیر قرآنی، قانون اصلی حاکم بر خانواده، تحقق «مودت و رحمت» است:
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُون» (روم/۲۱).
✔️ بدین ترتیب، میزان اصلی در مطلوبیت روابط خانوادگی، تحقق مودت و رحمت، و برداشته شدن مرزهای منیت بین زوجین و والدین و فرزندان است؛ نه تحقق عدالت، که در گروی تثبیت حد و مرزهای بین افراد میباشد.
👈 البته عدالت، به عنوان کف وضعیت خانوادگی قابل قبول است؛ یعنی اسلام رویهای در پیش گرفته و قوانینیش را به گونهای قرار داده که اگر مودت و رحمت (عشق) در فضای خانواده حاصل نشد، دست کم کسی به دیگری ظلم نکند؛
💯اما تفاوت بسیار است بین اینکه دغدغه اصلی در خانواده (همچون سایر نظامات اجتماعی) این باشد که ظلمی رخ ندهد، با اینکه دغدغه اصلی این باشد که مودت و رحمت حاصل شود.
☝️مثلا وقتی دغدغه اولی عدالت، و نه عشق، باشد، «جنگ اول به از صلح آخر» میشود، در هنگام تاسیس شرکت سختگیری میشود، قراردادهای با وسواس نوشته و بر آن شاهد گرفته میشود؛ ولی در مقام به هم زدن شرکت، صرف توافق طرفین کافی است؛ زیرا خود این شرکت هیچ قداست و ارزشمندی خاصی نداشته؛ اما وقتی دغدغه اصلی تحقق مودت و رحمت میباشد، در شکلگیری نهاد خانواده بنا بر آسان گرفتن میباشد، و صرفا در اصل انتخاب (مناسب بودن همسر) تاکید میشود، و وقتی این مقدار رعایت شد، بنا بر سهلگیری است، حتی تاسیس خانواده نیاز به شاهد ندارد؛ اما در مقابل، برای به هم زدن آن سخت گیری میشود، افراد به مدارا و تحمل همدیگر توصیه میشوند و طرفین به آوردن شاهد و حَکَم الزام میشوند، تا بلکه شاید به میانجیگری آنها این نهاد مقدس از هم نپاشد.
❌در غرب مدرن، به دلایل تاریخی، نهاد خانواده به عنوان یک سازمان اجتماعی فهمیده شد که هدف اصلی آن، شراکت برای نفع بیشتر طرفین است و قانون اصلی آن هم عدالت و صرفاً ظلم نشدن به همدیگر قلمداد شد؛ و ثمرهاش تضعیف قداست و ارزشمندیِ نهاد خانواده بود، و فروکاستن آن در حد یک شرکت عادی، با تعهداتی بسیار اندک (حتی طرفین در مسائل جنسی هم مختص همدیگر نیستند) که براحتی قابل به هم خوردن است. متاسفانه این رویکرد ناصواب چنان در فرهنگ ما رسوخ کرده، که برخی قوانین کاملا اسلامی که اصلا در غرب وجود ندارد (مانند مهریه) را به نحو کاملا غربی و خلاف آموزههای اسلام پیاده میکنیم!
ادامه 👇👇👇
❌ مهریه – چنانکه در بالا بیان شد – هدفش صرفاً ایجاد مودت و رحمت در شروع زندگی بوده، اما نزد بسیاری از افراد تبدیل به قانونی صرفاً ناظر به عدالت و جلوگيری از ظلم شده است؛ 👈بیش از اینکه علامت صدق و نشانه علاقه مرد به زن باشد، ضمانت اجرایی برای تحت فشار قرار دادن مرد در آینده شده است؛ و طبیعی است که نهتنها کارکرد اولیه خود (کمک به تحقق مودت و رحمت)را از دست داده، بلکه کارکرد معکوس پیدا کرده، و خود چنین مهریههایی عامل نزاع و درگیری زن و شوهر و مداخلههای ناصواب اطرافیان شده است.
شاید این گونه مواجهه با مهریه در کشور ما، از بارزترین نمونههای استفاده بسیار بد از قانونی بسیار خوب باشد!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃