💢 وقف برای عزاداری
🏴 امام صادق علیه السلام فرمود:
🚩 عنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ لِی اَبِی:
یَا جَعْفَرُ اَوْقِفْ لِی مِنْ مَالِی کَذَا وَ کَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنًی اَیَّامَ مِنًی .
🚩 یونس بن یعقوب از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود:
ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان در ایام حج در منی به مدت ده سال برایم نوحه سرایی کنند.
📔بحار الانوار ج ۴۶ ص ۲۲۰
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯برکات و آثار مجالس عزاداری امام حسین (ع)
امام حسين (ع) فرمود:
«أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ»
«من كشته اشک هستم، هيچ مؤمنى مرا ياد نمیكند، مگر آنكه اشک در چشمانش می آيد.»
📙كامل الزيارات ص 108
🔺از این رو، برخی افراد، هدف از شهید شدن امام حسين را در گریه کردن مردم با یاد ایشان و هدایت یافتگی در مسیر صحیح منحصر کردند.
❎ بیشک این سخنان ناشی از محبت و علاقه به سیدالشهداء و عزاداری برای ایشان میباشد و در جای خود بسیار مفید و با ارزش است، اما اهداف قیام در این مطلب خلاصه نمیشود و سخنان گوهربار امام حسین (ع) بهترین شاهد بر مطلب است:
✅ اهداف سیدالشهداء (ع) در ادعیه و روایات
از بهترین منابع تاریخی و روایی برای مرور اهداف عالی و مهم حرکت امام حسین (ع)، انس با بسيارى از روايات و دعاهايى است كه از امامان شيعه در این زمینه بر جاى مانده است.
در این متون مقدس به طور مرتب این نکته تكرار میشود كه آن حضرت، براى خدا و برپا كردن احكام اسلامى همچون نماز و امر به معروف و نهى از منكر قيام كرده است:
✨ ... إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) ...
✨ ... تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و مي خواهم به معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم على بن ابيطالب عمـل کنم ...
📓بحار الانوار ج 44 ص 329
از این رو، سنت آغاز شدن مجالس عزاداری با این گونه روايات میتواند تاثیر بسیار مثبتی در معرفت صحیح به مقام سیدالشهداء (ع) ایجاد کند.
✅ غفلتزدایی در مجالس عزاداری
از اهداف امامان شيعه در برپایی مجالس عزاداری امام حسين (ع) تلاش برای اثبات حقانيت آن امام همام و باطل بودن ادعاهاى يزيد و امويان بود.
اين، نشان دهنده مسموم بودن فضای عمومى جامعه اسلامى در آن دوران است كه حتى برخى از ياران ائمه نیز از اين موضوع غافل بودند.
👈 با این وجود، امروزه و در دورههای معاصر، همچنان این غفلت و ناآگاهی در تودههای مردم مسلمان و نامسلمان وجود دارد، مجالس عزاداری بهترین مکان و فرصت برای غفلتزدایی از جوانان و حقجویان میباشد.
✅ مظلومیت اهل بیت با یاد کربلا
امامان شيعه با برپايى عزاى امام حسين (ع) و منسوب كردن خويش به ايشان، سعى در اثبات حقانيت خود و ستمگرى و بطلان دشمنان و حكومت زمان خود داشتند و برپايى عزاى امام حسين (ع) را بهترين و مؤثرترين شيوه مبارزه در زمان خويش میدانستند؛ چنانكه امام رضا (ع) برای یاد کردن از مصيبتهاى سیدالشهداء (ع) و يارانش از واژه «ما» استفاده میکنند:
⚜️ «فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا»
⚜️ «اين امت جفاكار، در ماه محرم خون ما را حلال و احترام ما را ضايع و اهل بيت ما را اسير كردند و خيمههاى حرم ما را سوختند و اموال ما را به غارت بردند و هيچ حرمتى از براى رسول اللّه درحق ما لحاظ نكردند.»
📒امالى (صدوق) ص 128
🔺از این رو در هیچ برههای از زمان نباید از برگزاری مجالس عزاداری با هدف تبیین مظلومیت اهل بیت علیهمالسلام غفلت ورزید.
✅ مجالس عزاداری و یاری نیازمندان
تاریخ گواه میدهد که نوع كمک و يارى خواستن امام حسین (ع) از مردم، پيكار با حكومت استبدادى يزيد و از جان گذشتن بود، اما امروز میتوان با گردآوردن عاشقان امام حسین (ع) در مجالس عزاداری، آنها را به یاری رساندن به نیازمندان و مستمندان ترغیب کرد.
⬅️ افرادی که شاید در طول سال هیچگونه دغدغهای برای کمکرسانی به شیعیان فقیر ندارند، اما با آغاز ماه محرم و نوای شور حسینی، به مجالس و هیئتهای عزا میپیوندند و از انجام کارهای خیرخواهانه و نوعدوستانه دریغ نمیکنند. از این رو، تقویت چنین مجالسی باید در دستور کار شیعیان و محبان سیدالشهداء (ع) قرار داشته باشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ آشنايی با شخصيت قيس بن مسهّر صيداوی
✅ هنگامی که امام حسین (ع) در مکه حضور داشت، کوفیان به ایشان نامه نوشتند و حمایت و آمادگی خود را اعلام کردند.
به نقل سيد ابن طاووس، تعداد نامهها به ۱۲ هزار رسید.
📗اللهوف ص ۳۵
البته با اين که امضای شیعیان برجستهای مانند؛ سلیمان بن صرد یا حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و رفاعة بن شداد پای نامهها بود، اما امام (ع) به نامهها بسنده نکرد و مسلم بن عقیل را در ۱۵ رمضان، به کوفه فرستاد، تا به امام (ع) گزارش کند، که اگر کوفیان همانگونه هستند که در نامههایشان نوشتهاند، راهی کوفه شود.
👈 نامههای کوفیان به امام حسین (ع) توسط قیس بن مسهر و تنی دیگر از کوفیان، به دست حضرت (ع) می رسید.
نام قیس در کنار مسلم بن عقیل به عنوان فرستاده و پیک امام حسین (ع) مشهور شد.
✳️ قیس از قبیله بنی اسد بود و به همین جهت در بعضی از منابع، او را جزء شهدای بنی اسد به شمار آورده اند.
قیس با مسلم در سفر مکه به کوفه و رساندن نامه مسلم به امام حسین (ع) در جریان بیعت کوفیان نقش داشت.
👈 مرحوم شیخ مفید مینویسد:
امام حسین (ع) مسلم بن عقیل را فراخواند و او را به همراه قیس بن مسهر صیداوی به کوفه فرستاد.
📘الارشاد ج ۲ ص ۳۹
👈 همچنین طبری مینویسد:
امام حسین(ع) در محلی به نام حاجز برای کوفیان نامه نوشت و آن نامه را قیس بن مسهر صیداوی به کوفه برد.
📕تاريخ طبری، ج۴، ص۲۹۷
🔺که این اعزام قیس بعد از شهادت مسلم بن عقیل بود.
♨️ در طول مسیر، هنگامی که قیس به قادسیه رسید، حصین بن نمیر او را دستگیر نمود.
قیس قبل از دستگیری؛ نامهای که به همراه داشت را پاره کرد تا به دست دشمن نیافتد.
حُصَین، قیس را پیش ابن زیاد فرستاد تا ابن زیاد درباره او تصمیم گیری کند.
پس از آن که قیس را نزد ابن زیاد به دار الاماره بردند، مناظرهای بین آندو صورت گرفت.
ابن زیاد گفت : تو کیستی؟
قیس گفت : گفت : مردیام از شیعیان علی (ع) و پسرش!
ابن زیاد گفت : چرا نامه را پاره کردی؟
قیس گفت : برای آنکه تو ندانی در آن چه نوشته است.
ابن زیاد گفت : از جانب که بود و سوی که نوشته؟
قیس گفت : از جانب امام حسین (ع) به گروهی از مردم کوفه که نام ایشان را نمیدانم.
ابن زیاد خشمگین شد و گفت :
▪️وَ اللّهِ لَا تُفَارِقنِي حَتَّى تُخبِرنِي بِأَسمَاءِ هَؤلاءِ القَومِ أَو تَصعَدُ المِنبِرَ فَتَلعَنُ الحُسَينَ بنَ عَلِي(ع) وَ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ إِلَّا قَطَعتُكَ إربَاً إربَاً
▪️به خدا قسم! از من جدا نشوی تا نام آنان را به من بگویی یا بالای منبر روی و حسین بن علی (ع) و پدرش و برادرش را لعن کنی وگرنه تو را قطعه قطعه میکنم.
قیس گفت : نام آن گروه را نمیگویم اما لعن را میکنم.
به دستور ابن زیاد، قیس به بالای منبر رفت تا امام علی (ع) و دو فرزندش را لعن کند.
📔اللهوف ص ۶۶
♦️او وقتی بر فراز منبر رفت ابتدا خدا را سپاس گفته و ستایش کرد.
سپس درود بر حضرت رسول اکرم (ص) فرستاد و امام علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فراوان مدح نموده و بر آنان رحمت فرستاد.
او در ادامه، عبیدالله بن زیاد و پدرش و ستمکاران بنی امیه را از اول تا آخر لعن و نفرین کرد.
آنگاه گفت: ای مردم! من فرستاده حسین (ع) به سوی شمایم و در فلان موضع از او جدا شدم، به سوی او بروید.
⚜️ابن زیاد از افشاگری های قیس مطلع شد و دستور داد او را از بالای بام قصر پایین انداخته و به شهادت رساندند و سپس بدن وی را قطعه قطعه کردند.
📙الارشاد ج ۲ ص ۶۶
⬅️ طبق بعضی از گزارشها، خبر شهادت قیس در منزل عذیب الهجانات به امام حسین (ع) رسید.
هنگامیکه خبر شهادت قیس توسط طرماح بن عدی به امام رسید اشک در چشمانش جاری شد و فرمود:
«... فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (احزاب/۲۳)
«... برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند».
بار خدایا، برای ما و آنها بهشت مقرّر فرما و میان ما و آنها در قرارگاه رحمتت و ذخیرهگاه نهان ثوابت فراهم آور.
📓موسوعة التاریخ الإسلامی ج ۶ ص ۱۲۴
🤲 در فرازی از زیارت الشهداء به قیس بن مسهر اینگونه سلام داده شده است:
❣️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا قَیسَ بنَ مُسَهَّر الصَیدَاوِی
📒المزار الکبیر ص۵۰۴
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🖤 مذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ (نساء/۱۴۳)
🖤 [منافقان] میان کفر و ایمان متحیّر و سرگردانند، نه [با تمام وجود] با مؤمنانند و نا با کافران.
☝️بعضیها عادت دارند بین حق و باطل بایستند. بعضیها اما نه، با خودشان رو راستند.
👌 یکی از زیباییهای عاشورا این است که در این تابلو، کسی خاکستری نیست، کسی وسط نیست.
💯 عاشورایی باشیم 💯
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 بخشش ، همراه با تعليم و تربيت
مرحوم مجلسي از كتاب مقتل آل الرّسول حكايت کرده است که:
🗯 روزى يك نفر عرب بيابان نشين به محضر مبارك حضرت اباعبداللّه الحسين (ع) شرفياب شد و اظهار داشت :
🍁 اى پسر رسول خدا! من ديه كامله اى را تضمين كرده ام ؛ و ليكن از پرداخت آن ناتوانم، با خود گفتم: بهتر است نزد بخشندهترين و بزرگوارترين افراد برسم و از او تقاضاى كمك نمايم؛ و از شما اهل بيت رسالت گرام تر و بخشنده تر نيافتم .
🌺 حضرت فرمود: اى برادر عرب! من از تو سه مطلب را سؤ ال مى كنم، چنانچه يكى از آنها را جواب دهى، يك سوّم ديه را مى پردازم. و اگر دوتاى آن سؤالات را پاسخ صحيح گفتى دوسوّم آن را خواهم پرداخت؛ و در صورتى كه هر سه مسئله را پاسخ درست دادى تمام ديه و بدهى تو را پرداخت مىنمايم.
🍁 اعرابى گفت: يا ابن رسول اللّه! آيا شخصيّتى چون شما كه اهل فضل و كمال هستى از همانند من بيابان نشين سؤال مى كند؟!
🌺 حضرت فرمود: از جدّم رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود:
نيكى و احسانى را كه به ديگرى مى كنى ، بايد به مقدار شناخت و معرفت آن شخص باشد.
🍁 اعرابى عرضه داشت: پس آنچه دوست دارى سؤال فرما، چنانچه توانستم پاسخ مىدهم؛ وگرنه از شما مىآموزم، و در همه امور از خداوند متعال كمك و يارى مىطلبم.
🌺 حضرت سؤال نمود: كدام كار افضل اعمال است؟
🍁 اعرابى پاسخ داد:
همانا ايمان و اعتقاد به خداوند سبحان ، افضل اعمال و برترين كارها است .
🌺 حضرت فرمود: راه نجات از هلاكت چگونه است؟
🍁اعرابى در جواب گفت:
توكّل و اعتماد بر خداوند متعال، بهترين وسيله نجات و رستگارى است .
🌺 سوّمين سؤ ال اين بود: چه چيز موجب زينت مرد خواهد بود؟
🍁 اعرابى در پاسخ اظهار داشت:
علم و دانشى كه همراه با صبر و شكيبائى باشد.
🌺سپس امام حسين عليه السّلام اظهار نمود: چنانچه براى انسان اشتباهى رخ دهد؟
🍁اعرابى گفت:
مال و ثروتى كه همراه با مروّت و وجدان باشد.
🌺 و پس از آن حضرت فرمود: چنانچه باز هم اشتباه كند؟
🍁 اعرابى اظهار داشت:
تنها راه نجات او اين است كه صاعقهاى از آسمان فرود آيد و او را بسوزاند و نابودش كند.
🌺 حضرت در اين لحظه تبسّمى نمود و کيسهاى را جلوى اعرابى قرار داد كه در آن هزار دينار بود؛ و همچنين انگشترش را كه نگين آن صد درهم ارزش داشت به اعرابى اهداء نمود و فرمود:
اى اعرابى ! اين مبلغ را بابت بدهى خود بپرداز؛ و انگشتر را هزينه زندگى خود كن .
🌴 وقتى مرد آن هدايا را گرفت از حضرت تشكّر و قدردانى كرد و گفت:
اللهُ يَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ
خداوند متعال مىداند خلافت و رسالت خود را به چه كسانى واگذار نمايد.
📗بحار الانوار ج 44 ص 196
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📍مرحوم سید ضیاء دری از سخنرانهای تهران بود، يک بار که میخواست منبر برود جوانی میپرسد: حاج آقا معنی این شعر چیه؟
🌴مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
🌴چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد
➖گفت:
«پیر مغان» امیرالمومنین است
و «شیخ» حضرت آدم،
چرا که وقتی خدا به حضرت آدم فرمود سراغ گندم نرو ... حضرت آدم وعده کرد که گندم نخورد ولی امیرالمومنین گندم نخورد و یک عمر از نان جو خورد و به وعده ای که آدم داده بود عمل کرد.
🔳 سید ضیاء را سال بعد به همان مجلس دعوت کردند و همان سال از دنیا رفت، اما جوانی که این سوال رو کرده بود گفت:
من شب عاشورا سید ضیاء را در خواب دیدم، به من گفت: اشتباه کردم گفتم که آدم است و علی، اینجا که آمدم دیدم که منظور شاعر چیز دیگری است:
مرید پیر مغانم یعنی "آقا سید الشهداء"
ز من مرنج ای "حضرت ابراهیم"،
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد "وَ فَدَينَٰهُ بِذِبحٍ عَظِيم"
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ شبهه
یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی مطرح میشود، این است که میگویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین (ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بودهاند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشتهاند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری میکنند و اشک میریزند!
✅ پاسخ
✍️ محمدحسین رجبی دوانی
بیشک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بودهاند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهجالبلاغه این مطلب را میگوید و سپس تصریح میکند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛
البته عقل سلیم حکم میکرد که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته میشود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق میشود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سهگانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعتهای خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمیگفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند!
👈 حالا چگونه میتوان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آنها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دورهای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعتهایشان پیروی میکردند، لذا در نهجالبلاغه میبینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آنها گلایهها کردهاند.
✔️ بنابراین اگر میبینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون میشد.
⬅️ درست است که نهضت نامهنگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان بن صرد، حبیب بن مظاهر، و مسلم بن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنیامیه با آن مواجه شده بودند و آنها میخواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛
⬅️ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهلبیت که میخواهند اینطور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر میدانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهلبیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند.
✅ بر این اساس با قاطعیت میتوان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمیتوان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبودهاند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 ما از اول محرم عزاداري مي کنيم تا .....
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌙شب و روز سوم محرم متعلق به حضرت رقیه (س)
شب و روز سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه (س) دختر خردسال حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نامگذاری شده است که در روز عاشورا در کربلا حضور داشت و شاهد آن مصیبتهای عظیم بود.
👈 گرچه حضرت رقیه (س) در روز سوم یا پنجم صفر سال 61 هجری قمری در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفتند اما نامگذاری سوم محرم به اين جهت است که در عزاداری های محرم مظلومیت طفل سه ساله امام حسین (ع) که در اسارت و با دیدن سر مبارک پدرش به شهادت رسیدند، فراموش نشود.
✨نام اصلی و نسب رقیه (س)
نام اصلی رقیه خاتون دختر سه ساله سرور شهیدان امام حسین (ع) در منابع، «فاطمه» یا «فاطمه صغری» گزارش شدهاست و «رقیه»، یکی از القاب این دختر است.
قصه کربلا (نظری منفرد) ص 646
❇️ نام مادر ایشان را برخی چون «اربلی» در «کشف الغمه» و «مفید» در «الارشاد»، «ام اسحاق» دانسته اند که پیشتر همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (ع) به عقد امام حسین (ع) درآمده است.
اما گروهی دیگر چون «حائری» در «معالی السبطین»، «شهربانو» مادر امام سجاد (ع) را مادر رقیه (س) می دانند.
💢 تاریخ ولادت حضرت رقیه (س)
برخی منابع تاریخ ولادت رقیه خاتون را پنجم شعبان سال 57 ه.ق دانسته اند.
📘المجالس النقیه ص 35
🩸شهادت دختر امام حسین (ع) در خرابه های شام
روز بعد از عاشورا اسیران نبرد کربلا را به کوفه و سپس به شام منتقل کردند. محل نگهداری اسیران در دمشق، خرابات شام بود که اسیران در آن از سرما و گرما در امان نبودند؛ رقیه یکی از این اسیران بود که «عمادالدین طبری» در «کامل بهایی» میگوید:
یک شب در خرابههای شام سراغ پدرش را گرفت و صدای ناله و زاری او به گوش یزید رسید؛ او دستور داد تا سر حسین را به محل اسیران ببرند. رقیه پس از دیدن سر پدرش، درگذشت.
📕ریاحین الشريعة ج 3 ص 312
🗓 تاریخ شهادت حضرت رقیه (س)
«بیرجندی» در «وقایع الشهور» و «واعظ قزوینی» در «ریاض القدس» تاریخ شهادت وی را پنجم صفر سال 61 ه.ق گزارش کردهاند.
گروهی از راویان حضرت رقیه (س) را در هنگام شهادت، سه یا چهار ساله و گروه دیگر همچون «حائری»، پنج سال و هفت ساله گزارش کردهاند.
🕌 مرقد حضرت رقیه (س)
تمام منابعی که از آن حضرت یاد کردهاند، محل دفن پیکر مطهر رقیه خاتون را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند.
این مقبره امروزه در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی واقع شدهاست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓چگونه توسل به کودک سه ساله ممکن است؟
✅ برای روشن شدن پاسخ چند نکته را باید در نظر داشت:
⬅️ بر اساس آیات قرآن درجات و مقامات انسانها یکسان نیست؛ برخی از افراد در دوران کودکی و شیرخوارگی به مقامات بالای معنوی یعنی نبوت میرسند؛ مانند حضرت یحیی (ع) که خداوند به او میفرماید:
«يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» (مريم/12)
«اى یحیى کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما به یحیى در کودکى فرمان نبوّت و عقل و درایت دادیم».
🔺همچنین در مورد حضرت عیسی (ع) در قرآن کریم چنین آمده است که وی در گهواره با مردم سخن گفت و نبوت خود را اعلام کرد:
«قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» (مريم/30)
«وی گفت: من بنده خدایم که بر من کتاب نازل کرده و مرا پیامبر قرار داده است».
✔️بنابراین، از نظر قرآن برخورداری کودک سه ساله از مقامات معنوی امتناعی ندارد و نیاز به تکامل برزخی ندارد؛ در نتیجه توسل به او نیز معقول و مورد پذیرش است.
⬅️ رها شدن روح انسان از کالبد جسم توانایی افزونتری به انسان میبخشد؛ زیرا بدن و جسم به دلیل مادی بودن برای روح قید و بند محسوب میشود و محدودیتهایی را ایجاب میکند. رها شدن روح از جسم در حقیقت رها شدن از قید و بند و به منزله برداشته شدن برخی از محدودیتها است.
⬅️ اين در حالی است که بسياری از محققان و اندیشمندان اسلامی معتقد به تکامل برزخی (تکامل بعد از مرگ) هستند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 روح الهی حضرت رقیه سلام الله علیها
➖مصائب و سختیها را انسانهایی میتوانند تحمل کنند و از دایره شکرگزاری خارج نشوند که روح بزرگی داشته باشند.
بلاء و ابتلاء را اهل معرفت نعمت میبینند و با آن دل و جان خود را پالایش میکنند. به گزافه نیست و بلکه عین حقیقت و از سر حساب و کتابی درست است و اگر زینب کبری (س) در مجلس ابن زیاد در مقابل این سخن او که گفت: «كار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه دیدی؟» فرمود: «مَا رَأَيْتُ إِلاَّ جَمِيلاً»، حکایت از همین دقت و آگاهی و معرفت دارد.
👌 انسانی که خدایی باشد خدایی تربیت میکند، و در تربیت فرزندان خود از همان سنین کودکی خدا را محور تربیت قرار میدهد؛ چنانکه در جای جای ارتباطی که حضرت سید الشهداء (ع) با فرزندان خود داشتهاند به محور قرار دادن خدا در زندگی آنان توجه ویژه داشتهاند.
💯 زیباست وقتی انسان مشاهده میکند از بزرگترین فرزند امام حسین (ع) تا کوچکترین فرزندی که میتواند زبان به سخن باز کند این نگاه عارفانه را درک میکنند و در کلمات خود آن را به زیبایی هر چه تمامتر به نمایش میگذارد.
👆خدا محوری را میتوان در زندگی حضرت رقیه (س) به وضوح مشاهده نمود در آن ساعات آخری که سید الشهداء (ع) میخواهد به دختر خود اطمینان قلب بدهد که این سختیها میگذرد، اینگونه با هم سخن میگویند:
♦️«یا ابه ! انظر الىَّ فانى عطشان ...»
«بابا جان، به من بنگر، من تشنهام ...»
امام حسین (ع) در جواب دخترش میفرماید:
🔹«الله یسقیک فانه وکیلى»
[دخترم ، مى دانم تشنه هستى] خدا تو را سیراب مىکند، زیرا او وکیل و پناهگاه من است.»
📔الوقایع و الحوادث (محمد باقر ملبوبى) ج 3 ص 192
❇️ سید الشهداء (ع) حتما میداند در این زمان حساس و بلای عظیم دختری که سالیان اندکی پای تربیت ایشان نشسته است با چه سخنی آرام میشود که میفرماید: خدا وکیل و پناهگاه من است و چه سخنی زیباتر از این سخن برای اینکه بی بی رقیه (س) آرام شود و آنچنان تابآوری داشته باشد که پس از شهادت پدر گرامیشان که آب باز میشود از دست دشمن او آب نگیرد و ننوشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
دانلود کتاب آفتاب در مصاف بر گرفته از بیانات حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی)
لينک دانلود
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (18)
♻️ عوامل و راههای شناخت منافقان
♻️ د: مخالفت با رسول خدا (ص)
یکی دیگر از عوامل شناخت چهرههای نفاق، مخالفتهای آنان با رسول خدا است:
این مخالفتها در اشکال گوناگون و در موارد مختلفی بروز میکرد:
🔸گاهی مخالفت و سرپیچی از فرمان پیامبر (ص) در رابطه با جنگ و جهاد بود:
📖 «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلاَفَ رَسُولِ الله ...»
📖 «خوشحال شدند (منافقان) از مخالفت با رسول الله (ص) [در نرفتن به جنگ «تبوک» و ...] (توبه/81)
🔸گاهی هم مخالفت با داوری و قضاوت ایشان بود:
خداوند متعال در آیات متعددی به این روش اشاره دارد از جمله در آیه 61 سوره نساء می فرماید:
📖 «وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنَافِقِینَ یَصُدّونَ عَنکَ صُدُوداً»
📖 «وقتی به آنان گفته میشود که به سوی قرآنی که خدا نازل کرده و سوی پیامبر او بشتابید، منافقان را میبینی که از تو روی بر میگردانند».
⬅️ اصولاً منافقان نمیتوانند حکمیت و اطاعت از رسول خدا را بپذیرند، چون ایمان در دل آنان رسوخ نیافته و تربیت ایمانی پیدا نکردهاند.
👆در شأن نزول آیات 47 تا 50 سوره نور آمده است که در رابطه با مسئلهای بین یک منافق با یک یهودی اختلاف پیدا شد، یهودی راضی به قضاوت و داوری پیامبر (ص) بوده اما منافق خواهان داوری «کعب بن اشرف» یهودی شده است.
📙 مجمع البيان ج 5 ص 62)
♨️ این مخالفتها، شکل آزار و اذیّت و در نهایت دشمنی با خدا و رسولش را به خود میگرفت:
📖 «وَ مِنْهُمُ الّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىِّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُُمْ وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» (توبه/61)
📖 «از آنها (منافقان) کسانی هستند که پیامبر را آزار میدهند و میگویند او خوشباور است بگو خوشباور بودن او به نفع شماست ولی بدانید او ایمان به خدا دارد و مؤمنان را تصدیق میکند و رحمت است برای کسانی که ایمان آوردهاند و برای آنها که فرستاده خدا را آزار میدهند، عذاب دردناکی است
☝️این آیه زمانی نازل شد که عدهای از منافقان گرد هم آمده و درباره پیامبر (ص) سخنان زشت میزدند و «به اخلاق عظیم و شمایل و سیمای زیبا و گرامی ایشان طعنه میزدند و اعمال و افعال آن حضرت (مثل تقسیم صدقات) را زیرسؤال میبردند»
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃