📍مرحوم سید ضیاء دری از سخنرانهای تهران بود، يک بار که میخواست منبر برود جوانی میپرسد: حاج آقا معنی این شعر چیه؟
🌴مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
🌴چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد
➖گفت:
«پیر مغان» امیرالمومنین است
و «شیخ» حضرت آدم،
چرا که وقتی خدا به حضرت آدم فرمود سراغ گندم نرو ... حضرت آدم وعده کرد که گندم نخورد ولی امیرالمومنین گندم نخورد و یک عمر از نان جو خورد و به وعده ای که آدم داده بود عمل کرد.
🔳 سید ضیاء را سال بعد به همان مجلس دعوت کردند و همان سال از دنیا رفت، اما جوانی که این سوال رو کرده بود گفت:
من شب عاشورا سید ضیاء را در خواب دیدم، به من گفت: اشتباه کردم گفتم که آدم است و علی، اینجا که آمدم دیدم که منظور شاعر چیز دیگری است:
مرید پیر مغانم یعنی "آقا سید الشهداء"
ز من مرنج ای "حضرت ابراهیم"،
چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد "وَ فَدَينَٰهُ بِذِبحٍ عَظِيم"
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ شبهه
یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی مطرح میشود، این است که میگویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین (ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بودهاند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشتهاند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری میکنند و اشک میریزند!
✅ پاسخ
✍️ محمدحسین رجبی دوانی
بیشک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بودهاند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهجالبلاغه این مطلب را میگوید و سپس تصریح میکند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛
البته عقل سلیم حکم میکرد که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته میشود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق میشود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سهگانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعتهای خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمیگفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند!
👈 حالا چگونه میتوان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آنها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دورهای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعتهایشان پیروی میکردند، لذا در نهجالبلاغه میبینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آنها گلایهها کردهاند.
✔️ بنابراین اگر میبینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون میشد.
⬅️ درست است که نهضت نامهنگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان بن صرد، حبیب بن مظاهر، و مسلم بن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنیامیه با آن مواجه شده بودند و آنها میخواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛
⬅️ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهلبیت که میخواهند اینطور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر میدانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهلبیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند.
✅ بر این اساس با قاطعیت میتوان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمیتوان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبودهاند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 ما از اول محرم عزاداري مي کنيم تا .....
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌙شب و روز سوم محرم متعلق به حضرت رقیه (س)
شب و روز سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه (س) دختر خردسال حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نامگذاری شده است که در روز عاشورا در کربلا حضور داشت و شاهد آن مصیبتهای عظیم بود.
👈 گرچه حضرت رقیه (س) در روز سوم یا پنجم صفر سال 61 هجری قمری در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفتند اما نامگذاری سوم محرم به اين جهت است که در عزاداری های محرم مظلومیت طفل سه ساله امام حسین (ع) که در اسارت و با دیدن سر مبارک پدرش به شهادت رسیدند، فراموش نشود.
✨نام اصلی و نسب رقیه (س)
نام اصلی رقیه خاتون دختر سه ساله سرور شهیدان امام حسین (ع) در منابع، «فاطمه» یا «فاطمه صغری» گزارش شدهاست و «رقیه»، یکی از القاب این دختر است.
قصه کربلا (نظری منفرد) ص 646
❇️ نام مادر ایشان را برخی چون «اربلی» در «کشف الغمه» و «مفید» در «الارشاد»، «ام اسحاق» دانسته اند که پیشتر همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (ع) به عقد امام حسین (ع) درآمده است.
اما گروهی دیگر چون «حائری» در «معالی السبطین»، «شهربانو» مادر امام سجاد (ع) را مادر رقیه (س) می دانند.
💢 تاریخ ولادت حضرت رقیه (س)
برخی منابع تاریخ ولادت رقیه خاتون را پنجم شعبان سال 57 ه.ق دانسته اند.
📘المجالس النقیه ص 35
🩸شهادت دختر امام حسین (ع) در خرابه های شام
روز بعد از عاشورا اسیران نبرد کربلا را به کوفه و سپس به شام منتقل کردند. محل نگهداری اسیران در دمشق، خرابات شام بود که اسیران در آن از سرما و گرما در امان نبودند؛ رقیه یکی از این اسیران بود که «عمادالدین طبری» در «کامل بهایی» میگوید:
یک شب در خرابههای شام سراغ پدرش را گرفت و صدای ناله و زاری او به گوش یزید رسید؛ او دستور داد تا سر حسین را به محل اسیران ببرند. رقیه پس از دیدن سر پدرش، درگذشت.
📕ریاحین الشريعة ج 3 ص 312
🗓 تاریخ شهادت حضرت رقیه (س)
«بیرجندی» در «وقایع الشهور» و «واعظ قزوینی» در «ریاض القدس» تاریخ شهادت وی را پنجم صفر سال 61 ه.ق گزارش کردهاند.
گروهی از راویان حضرت رقیه (س) را در هنگام شهادت، سه یا چهار ساله و گروه دیگر همچون «حائری»، پنج سال و هفت ساله گزارش کردهاند.
🕌 مرقد حضرت رقیه (س)
تمام منابعی که از آن حضرت یاد کردهاند، محل دفن پیکر مطهر رقیه خاتون را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند.
این مقبره امروزه در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی واقع شدهاست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓چگونه توسل به کودک سه ساله ممکن است؟
✅ برای روشن شدن پاسخ چند نکته را باید در نظر داشت:
⬅️ بر اساس آیات قرآن درجات و مقامات انسانها یکسان نیست؛ برخی از افراد در دوران کودکی و شیرخوارگی به مقامات بالای معنوی یعنی نبوت میرسند؛ مانند حضرت یحیی (ع) که خداوند به او میفرماید:
«يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» (مريم/12)
«اى یحیى کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما به یحیى در کودکى فرمان نبوّت و عقل و درایت دادیم».
🔺همچنین در مورد حضرت عیسی (ع) در قرآن کریم چنین آمده است که وی در گهواره با مردم سخن گفت و نبوت خود را اعلام کرد:
«قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» (مريم/30)
«وی گفت: من بنده خدایم که بر من کتاب نازل کرده و مرا پیامبر قرار داده است».
✔️بنابراین، از نظر قرآن برخورداری کودک سه ساله از مقامات معنوی امتناعی ندارد و نیاز به تکامل برزخی ندارد؛ در نتیجه توسل به او نیز معقول و مورد پذیرش است.
⬅️ رها شدن روح انسان از کالبد جسم توانایی افزونتری به انسان میبخشد؛ زیرا بدن و جسم به دلیل مادی بودن برای روح قید و بند محسوب میشود و محدودیتهایی را ایجاب میکند. رها شدن روح از جسم در حقیقت رها شدن از قید و بند و به منزله برداشته شدن برخی از محدودیتها است.
⬅️ اين در حالی است که بسياری از محققان و اندیشمندان اسلامی معتقد به تکامل برزخی (تکامل بعد از مرگ) هستند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 روح الهی حضرت رقیه سلام الله علیها
➖مصائب و سختیها را انسانهایی میتوانند تحمل کنند و از دایره شکرگزاری خارج نشوند که روح بزرگی داشته باشند.
بلاء و ابتلاء را اهل معرفت نعمت میبینند و با آن دل و جان خود را پالایش میکنند. به گزافه نیست و بلکه عین حقیقت و از سر حساب و کتابی درست است و اگر زینب کبری (س) در مجلس ابن زیاد در مقابل این سخن او که گفت: «كار خدا را نسبت به برادر و خاندانت چگونه دیدی؟» فرمود: «مَا رَأَيْتُ إِلاَّ جَمِيلاً»، حکایت از همین دقت و آگاهی و معرفت دارد.
👌 انسانی که خدایی باشد خدایی تربیت میکند، و در تربیت فرزندان خود از همان سنین کودکی خدا را محور تربیت قرار میدهد؛ چنانکه در جای جای ارتباطی که حضرت سید الشهداء (ع) با فرزندان خود داشتهاند به محور قرار دادن خدا در زندگی آنان توجه ویژه داشتهاند.
💯 زیباست وقتی انسان مشاهده میکند از بزرگترین فرزند امام حسین (ع) تا کوچکترین فرزندی که میتواند زبان به سخن باز کند این نگاه عارفانه را درک میکنند و در کلمات خود آن را به زیبایی هر چه تمامتر به نمایش میگذارد.
👆خدا محوری را میتوان در زندگی حضرت رقیه (س) به وضوح مشاهده نمود در آن ساعات آخری که سید الشهداء (ع) میخواهد به دختر خود اطمینان قلب بدهد که این سختیها میگذرد، اینگونه با هم سخن میگویند:
♦️«یا ابه ! انظر الىَّ فانى عطشان ...»
«بابا جان، به من بنگر، من تشنهام ...»
امام حسین (ع) در جواب دخترش میفرماید:
🔹«الله یسقیک فانه وکیلى»
[دخترم ، مى دانم تشنه هستى] خدا تو را سیراب مىکند، زیرا او وکیل و پناهگاه من است.»
📔الوقایع و الحوادث (محمد باقر ملبوبى) ج 3 ص 192
❇️ سید الشهداء (ع) حتما میداند در این زمان حساس و بلای عظیم دختری که سالیان اندکی پای تربیت ایشان نشسته است با چه سخنی آرام میشود که میفرماید: خدا وکیل و پناهگاه من است و چه سخنی زیباتر از این سخن برای اینکه بی بی رقیه (س) آرام شود و آنچنان تابآوری داشته باشد که پس از شهادت پدر گرامیشان که آب باز میشود از دست دشمن او آب نگیرد و ننوشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
دانلود کتاب آفتاب در مصاف بر گرفته از بیانات حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی)
لينک دانلود
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (18)
♻️ عوامل و راههای شناخت منافقان
♻️ د: مخالفت با رسول خدا (ص)
یکی دیگر از عوامل شناخت چهرههای نفاق، مخالفتهای آنان با رسول خدا است:
این مخالفتها در اشکال گوناگون و در موارد مختلفی بروز میکرد:
🔸گاهی مخالفت و سرپیچی از فرمان پیامبر (ص) در رابطه با جنگ و جهاد بود:
📖 «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلاَفَ رَسُولِ الله ...»
📖 «خوشحال شدند (منافقان) از مخالفت با رسول الله (ص) [در نرفتن به جنگ «تبوک» و ...] (توبه/81)
🔸گاهی هم مخالفت با داوری و قضاوت ایشان بود:
خداوند متعال در آیات متعددی به این روش اشاره دارد از جمله در آیه 61 سوره نساء می فرماید:
📖 «وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنَافِقِینَ یَصُدّونَ عَنکَ صُدُوداً»
📖 «وقتی به آنان گفته میشود که به سوی قرآنی که خدا نازل کرده و سوی پیامبر او بشتابید، منافقان را میبینی که از تو روی بر میگردانند».
⬅️ اصولاً منافقان نمیتوانند حکمیت و اطاعت از رسول خدا را بپذیرند، چون ایمان در دل آنان رسوخ نیافته و تربیت ایمانی پیدا نکردهاند.
👆در شأن نزول آیات 47 تا 50 سوره نور آمده است که در رابطه با مسئلهای بین یک منافق با یک یهودی اختلاف پیدا شد، یهودی راضی به قضاوت و داوری پیامبر (ص) بوده اما منافق خواهان داوری «کعب بن اشرف» یهودی شده است.
📙 مجمع البيان ج 5 ص 62)
♨️ این مخالفتها، شکل آزار و اذیّت و در نهایت دشمنی با خدا و رسولش را به خود میگرفت:
📖 «وَ مِنْهُمُ الّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِىِّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُُمْ وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» (توبه/61)
📖 «از آنها (منافقان) کسانی هستند که پیامبر را آزار میدهند و میگویند او خوشباور است بگو خوشباور بودن او به نفع شماست ولی بدانید او ایمان به خدا دارد و مؤمنان را تصدیق میکند و رحمت است برای کسانی که ایمان آوردهاند و برای آنها که فرستاده خدا را آزار میدهند، عذاب دردناکی است
☝️این آیه زمانی نازل شد که عدهای از منافقان گرد هم آمده و درباره پیامبر (ص) سخنان زشت میزدند و «به اخلاق عظیم و شمایل و سیمای زیبا و گرامی ایشان طعنه میزدند و اعمال و افعال آن حضرت (مثل تقسیم صدقات) را زیرسؤال میبردند»
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 محزونِ روز عاشورا، مسرور روز قیامت
امام رضا علیه السلام:
🚩 ... وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ وَ قَرَّتْ بِنَا فِي اَلْجِنَانِ عَيْنُهُ... .
🚩 هركس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى دهد و و در بهشت چشمش به ما روشن شود.
📓بحار الأنوار ج ۹۸ ص ۱۰۲
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
☑️ وقتى که عرش الهى به لزره درمىآيد
🌷رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
🔶 يا عَلىُّ إِذا بَكَى اليَتيمُ اهتَزَّ العَرشُ، فَيَقولُ اللّه عَزَّوَجَلَّ لِجَبرَئيلَ: وَسِّع فِى النّارِ لِمَن أَبكاهُ فَإِنّى اُبكيهِ، وَ وَسِّع فِى الجَنَّةِ لِمَن أَضحَكَهُ فَإِنّى اُضحِكُهُ
🔷 اى على هرگاه يتيم بگريد، عرش به لرزه مى افتد، سپس خداوند عزوجل به جبرئيل مى فرمايد: آتش دوزخ را براى كسى كه او را گرياند، گسترش بده كه من او را خواهم گرياند. و براى كسى كه او را خنداند در بهشت جايى باز كن كه من او را خندان سازم.
📒نظم درر السمطين ج 1 ص 154
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ حضرت حسین (ع) در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر
🌘 شب عاشورا سخن از «نمیخواهم» «احتیاج ندارم» «بروید» «بیعتم را برداشتم» بود
🌔 ولی روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید» «آیا یاور و مددکاری هست»؟ «هل من ناصر ینصرنی»؟
🌒 شب صحبت میکند تا مبادا «خبیثی» در بین «طیب»ها باشد
🌖 و روز سخن میگوید تا مبادا «طیبی» در بین «خبیث»ها مانده باشد.
🌘 شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند
🌖 و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
آن که در عرفه آنچنان میگرید، میتواند در عاشورا جهانی را اینچنین بگریاند.
🗣 مرحوم آیت الله حائری شیرازی
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (101)
📖 وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً
(فرقان/74)
📖 و كسانى كه مىگويند: «پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مايهی روشنى چشم ما قرار ده، و ما را پيشوايى براى پرهيزگاران گردان»
📍عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ:
قَوْلِهِ تَعَالَی «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا الْآیَهًَْ» قَالَ: نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ وَ اللَّهِ خَاصَّهًًْ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع)
قَالَ: کَانَ أَکْثَرُ دُعَائِهِ یَقُولُ «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا» یَعْنِی فَاطِمَهًَْ «وَ ذُرِّیَّاتِنا» الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ قُرَّةَ أَعْیُنٍ.
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): وَ اللَّهِ مَا سَأَلْتُ رَبِّی وَلَداً نَضِیرَ الْوَجْهِ وَ لَا سَأَلْتُهُ وَلَداً حَسَنَ الْقَامَهًْ وَ لَکِنْ سَأَلْتُ رَبِّی وُلْداً مُطِیعِینَ لِلَّهِ خَائِفِینَ وَجِلِینَ مِنْهُ حَتَّی إِذَا نَظَرْتُ إِلَیْهِ وَ هُوَ مُطِیعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ بِهِ عَیْنِی
قَالَ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً قَالَ نَقْتَدِی بِمَنْ قَبْلَنَا مِنَ الْمُتَّقِینَ فَیَقْتَدِی الْمُتَّقُونَ بِنَا مِنْ بَعْدِنَا.
از سعیدبن جُبَیر نقل شده:
آیه «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا» مخصوص حضرت علیّ بن ابیطالب (ع) است.
اکثر دعاهای حضرت امیر (ع) این بود که میفرمود: «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا» که منظورش حضرت فاطمه (س) «و ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ» منظورش حضرت حسنین (ع) بود».
حضرت علیّ بن ابیطالب (ع) میفرمود: «به خدا قسم! من از خدا نخواستم که فرزندانی خوشقامت به من بدهد. بلکه خواستم فرزندانی به من ببخشد که مطیع خدا باشند، از خدا بترسند. که هرگاه من در موقع خداپرستی آنان به آنان نظر کنم چشمم روشن شود».
منظور از اینکه میفرماید: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» این است که ما به پرهیزکاران قبل از خود اقتدا کنیم و پرهیزکاران بعد از ما به ما اقتدا نمایند.
📘بحار الأنوار ج ۲۴ ص ۱۳۲
📗بحار الأنوار ج ۴۳ ص ۲۷۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃