eitaa logo
سراج منیر
573 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🩸شهیدی که دو بار به شهادت رسید طبق گفته مورخان، آخرین‌ شهدای کربلا "سُوَید‌بن‌عمرو بن ابی مُطاع‌" و "هفهاف بن مُهند راسبی بصری" بودند. ❤️ داستان شهادت «سوید» را می‌شود در صدر عاشقانه ترین روایت‌های یاران امام حسین (ع) در ظهر عاشورا گذاشت. ماجرایی که شاید خیلی‌ها کمتر راجع به آن چیزی شنیده باشند. 👌 شیرمرد ۷۰ ساله کارزار سوید بن عمرو مثل حبیب بن مظاهر در دسته یاران ریش سفید سیدالشهدا در میدان رزم بود. او پیش از حضور در میدان نبرد در تیرباران صبح عاشورا چندین چوبه تیر بر بدنش نشست اما خم به ابرو نیاورد. وی بعد از «عابس» با اذن امام وارد میدان نبرد شد. در وصف جنگیدن او نوشته‌اند که این شیرمرد ۷۰ ساله همچون شیری غران بر سپاه عمربن سعد حمله می‌کرد و این رجز را می‌خواند: «پیش بیا ای حسین! که امروز در باغ بهشت، پیامبر (ص) و پدر نیکوکار و بخشنده ات را ملاقات می‌کنی؛ و حسن ماه سیما که نیک بختان را ملاقات کرد و عموی بزرگوار شجاع و با سخاوتت حمزه که در راه حقیقت گام برداشت و شیر خدا نامیده می‌شود و جعفر طیار که مقامش بالا می‌رود.» 💯 جان گرفتن دوباره با صدای «حسین کشته شد» سوید در نبرد ظهر عاشورا تعداد زیادی از اشقیا را به هلاکت رساند و صف‌های سپاه دشمن را مورد هدف قرار داد تا در نهایت با پیکری پوشیده از زخم و جراحت میان کشته‌های غرق در خون افتاد و با ضربه یک نیزه بیهوش شد. دشمن که خیال می‌کرد سوید کشته شده از او دست کشید. اما او از پا افتاده بود و دیگر توان و رمقی برای برخاستن نداشت، ولی هنوز جان در بدن داشت. در آخرین لحظات جنگ که هنوز نایی در بدن داشت کمی به هوش آمد و در همان حال شنید که دشمنان به همدیگر مژده می‌دهند و فریاد شادمانی سر می‌دهند و می‌گویند که «حسین کشته شد!» ♨️ ابن عمرو در همین حال با همه بی رمقی اش از شنیدن این خبر سهمگین به خود تکانی داد و از میان پیکرهای غرق در خون به پا خاست؛ و چون شمشیرش را بُرده بودند، خنجری را که در چکمه‌اش داشت درآورد و دوباره به لشکر دشمن تاخت، و آنقدر به کارزار ادامه داد تا سرانجام دو نفر به نام عروة بن بطان ثعلبی و زیدبن رقاد الجنبی (جُهَنی) سوید را به شهادت رساندند. ✅ «سُوید» این درس را آموخت که حتی اگر اکثریت مردم از حق دوری کنند، باید همچنان بر مدار حق چرخید؛ او به یقین با تربیت‌ مربی و معلمِ عالم و آدم دریافته بود که هدایت و رشد تنها از مسیر خلیفة الله و امام حیّ میسر خواهد بود؛ لذا تا پای جان باید بر سر ارزش‌ها ایستاد و تمام هستی و زندگی خود را فدای امام عصر خود کرد. 📗ابصار العین ص ۱۶۹ 📘تاریخ الامم و الملوک ج ۵ ص ۴۴۶ 📕انساب الاشراف ج ۳ ص ۲۰۴ 📔تسمیة من قتل مع الحسین ص ۲۸ 📙اعیان‌ الشیعه ج ۷ ص ۳۲۵ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️آخرین شهید کربلا هفهاف بن مُهند راسبی بصری، از تیره راسب، از قبیله ازد و از اهالی بصره بود. تبارنامه راسب چنین است: راسب بن جدعان بن مالک بن نصر بن ازد بن الغوث. هفهاف یکی از مردان قبیله ازد و از شیعیان مخلص و شجاع بصره بود. او از اصحاب و یاران امیرالمؤمنین علی (ع) بود و پیوسته ملازم رکاب حضرت در جنگ­هایش بود. هفهاف در جنگ صفین حاضر شد و از سوی امام علی (ع) امیر قبیله ازد در این پیکار بود. پس از شهادت حضرت علی (ع) به خدمت امام حسن (ع) در آمد و پس از شهادت آن حضرت (ع) ساکن شهر بصره گردید. او زمانی که خبر حرکت امام حسین (ع) به سوی کوفه را دریافت کرد کوشید تا خود را به لشکر امام (ع) برساند؛ اما چون به کربلا رسید، امام (ع) شهید شده بود. هفهاف با دیدن لشکر عمر سعد که در حال غارت خیام و اهل بیت امام حسین (ع) بودند به شدت خشمگین و ناراحت شد. او تیغ از نیام بیرون کشید و به دل سپاه عمر سعد زد و رجز خود را که بسیار مشهور هم بود و همه او را با آن می‌شناختند خواند: ▫️یا ایُّهاالجُندُ المُجَنّد ▫️أنَا الهَفهافُ بنُ المُهَنّد ▫️أبغی عِیالَ مِحمّد" 🔺"ای سپاهیان فراهم آمده، من هفهاف بن مهنّدم، در جست و جوی خاندان محمّدم" ❇️ هفهاف آنگاه بر لشکریان دشمن حمله‌ور شد، دلیرانه جنگید و افراد زیادی را از پای درآورد تا آنکه افراد سپاه دشمن او را محاصره کرده و به شهادتش رساندند. ✔️ تمجید امام سجاد (ع) از شجاعت فهاف بنابر نقلی امام سجاد (ع) که شاهد جنایات لشکریان دشمن در آتش زدن خیام و همچنین جنگ دلاورانه و شهادت هفهاف بود شجاعت او در روز عاشورا را ستوده است. امام زین العابدین (ع) درباره هفهاف بن مهند فرمود: "از زمان بعثت پیامبر تاکنون، مردم هیچ مبارزی را بعد از علی (ع) همچون او ندیدند." 📓 تسمیة من قتل مع الحسین ص۱۵۶ 📒الحدائق الوردية ج ‏۱ ص ۲۱۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔉 حسین تورا می خواند ... روزی که یزید و همراهانش با بی رحمی ابا عبدالله و یارانش را در دشت کربلا مظلومانه به شهادت رساندند و اهل بیت پاکش را به اسارت بردند، هرگز فکر نمی‌کردند که سال‌ها بعد در سرتاسر این عالم خیمه های عزای ایشان برپا می‌شود و زنان و مردان حسینی بر این مصیبت دردناک عزاداری می کنند و اشک می ریزند. 🏴 با حضور خود در مجالس معنوی و پرفیض روضه ابا عبدالله (ع) به ندای «هل من ناصر» امام حسين (ع) لبيک بگوييم. خواند 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 شب هشتم محرم اختصاص دارد به حضرت علی اکبر (ع) شهید بزرگ حماسه عاشورا و فرزند با فضیلت سیدالشهدا (ع) 🌺 حضرت علی اکبر (ع) پسر بزرگ امام حسین (ع) و مادرش لیلی بنت ابی‌مرة بن عروة بن مسعود، از قبیله بنی‌ ثقیف بود. بیشتر منابع کهن تاریخی از او با لقب علی‌ اکبر یاد کرده‌اند. اين منابع سن او را هنگام شهادت، ۱۸، ۲۳ یا ۲۵ سال ضبط کرده‌اند. 🌷شباهت به پیامبر حضرت علی‌ اکبر از نظر ظاهر و خُلق و خوی بسیار شبیه پیامبر (ص) بود، به‌طوری که هر وقت اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام مشتاق دیدار پیامبر (ص) می‌شدند، به او می‌نگریستند. 🔺او چنان به پیامبر (ص) شباهت داشت که امام حسین (ع) هنگام وداع با وی رو به آسمان کرده و فرمود: «اَللّهُمَّ اشْهَدْ عَلی هؤُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ اِلَیْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ کُنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلی نَبِیِّکَ نَظَرْنا اِلی وَجْهِهِ» «خداوندا! تو بر این قوم گواه باش، جوانی به مصاف آنان می‌رود که از نظر خلقت و خُلق و خُوی و سخن گفتن شبیه‌ترین مردم به رسول توست، ما هرگاه مشتاق دیدار پیامبر تو می‌شدیم به سیمای این جوان می‌نگریستیم» 📓بحار الانوار ج 45 ص 42 💢 اولین مبارز بنی‌هاشم بنابر گزارش اکثر منابع تاریخی، علی‌ اکبر نخستین کس از بنی‌هاشم بود که در کربلا به میدان رفت و شهید شد، چنانکه در زیارت‌نامه حضرت علی اکبر (ع) آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَوَّلَ قَتیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیْرِ سَلیلٍ مِنْ سُلالَةِ اِبْراهیمَ الْخَلیلِ صَلَّی اللّه ُ عَلَیْکَ وَ عَلی اَبیکَ» «سلام بر تو‌ای اولین شهید از نسل بهترین سلاله پاک از سلسله ابراهیم خلیل (ع). درود خداوند بر تو و پدرت باد» ✅ اذن جهاد از میان جوانان بنی‌هاشم، پیش از همه، حضرت علی اکبر (ع) آماده جنگ شد؛ نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و با ناامیدی از بازگشت او، نگاهی مأیوسانه به قامتش‌انداخت و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. سپس رو به آسمان کرد و گریست؛ آنگاه فرمود: «اللهم اشهد فقد برز الیهم غلام اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسولک (ص) و کنّا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه» 👆سید بن طاووس گوید: کسی جز دودمان حسین (ع) با او نمانده بود. علی اکبر (ع) که از زیباترین مردم بود بیرون آمد و از پدرش اذن میدان گرفت. آن حضرت هم اجازه داد. آنگاه به او نگریست؛ نگاه کسی که از او ناامید شده است. «ثم نظر الیه نظر ائس» آنگاه به آواز بلند این آیه را تلاوت کرد: «اِنَّ اللَّهَ اصْطَفی‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ•••ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آن‌ها فرزندان و (دودمانی) بودند که از نظر پاکی و تقوا و فضیلت، بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛ و خداوند، شنوا و داناست و از کوشش‌های آن‌ها در مسیر رسالت خود، آگاه می‌باشد.» 📒لهوف ص 112 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ عطش در میدان نبرد علی بن الحسین علیهما‌ السّلام بعد از اذن از پدر بر سپاه دشمن تاخت در حالی که این رجز را می‌خواند: ⭕️ انا علیّ بن الحسین بن علیّ ⭕️ نحن و بیت اللّه اولی بالنّبیّ‌ ⭕️ من شبث و شمر ذاک الدّنیّ ⭕️ اضربکم بالسّیف حتّی انثنی‌ ⭕️ ضرب غلام‌ هاشمیّ علویّ ⭕️ و لا ازال الیوم احمی عن ابی‌ ⭕️ تاللّه لا یحکم فینا ابن الدّعی‌ ☝️ يعنی من علی پسر حسین پسر علی (ع) هستم، سوگند به خانه خدا ما به نبی (ص) اولی‌تریم از شبث و شمر دون، آن قدر به شمشیر بر شما می‌زنم تا شمشیر بپیچد و بتابد؛ زدن جوان‌ هاشمی علوی، امروز از پدرم حمایت می‌کنم، قسم به خدا که نباید پسر زیاد دعی درباره ما حکم کند» 💢 وی مدتی جنگید. پیکار سخت او را تشنه کرد؛ به سوی خیمه آمد و عرضه داشت: «یا اَبَةُ! اَلْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنی وَ ثِقْلُ الْحَدیدِ اَجْحَدَنی فَهَلْ اِلی شَرْبَةٍ مِن ماءِ سَبیلٍ اَتَقَوّی بِها عَلَی الْاَعْداءِ» «پدر جان! تشنگی مرا هلاک می‌کند و سنگینی سلاح مرا به زحمت‌ انداخته. آیا امکان دارد برای من شربت آبی تهیه کنید تا نفسی تازه کرده و در دفع دشمنان نیرو بگیرم؟» هوای گرم، حرارت جنب و جوش در میدان نبرد با اسب و تشنگی، همه و همه بر علی اکبر سخت بود، به این جهت از امام با ادب تمام آب خواست. امّا امام حسین (ع) با شنیدن این تقاضای علی، گریه کرد و فرمود: پسرم بر من دشوار است که تقاضایی کنی و نتوانم آن را بر آورده سازم. امام (ع) انگشتر خودش را به او داد و فرمود: آن را در دهان بگذار و به سوی دشمن باز گرد، امیدوارم به زودی به دست جدّت سیراب شوی. ⚜️بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید ⚜️خاتم ز قحط آب، سلیمان کربلا 🩸شهادت علی‌اکبر وی با وجود تشنگی شدید جنگ نمایانی کرد و تعداد زیادی از دشمنان را به هلاکت رساند. علی اکبر (ع) بار دیگر به دشمن حمله کرد و با شمشیرش آن‌ها را می‌زد تا آنکه مرة بن مُنقذ عبدی ضربتی بر او زد و او را نقش زمین کرد و آن گروه او را محاصره کرده، پیکر مطهرش را با شمشیر قطعه قطعه کردند. ♦️خوارزمی بعد از ضربت مرة بن منقذ چنین اضافه می‌کند که: در این هنگام او دست به گردن اسبش گرفت و اسب او را به سوی لشکر دشمن برد و دشمنان، او را با شمشیر قطعه قطعه کردند. 📗مقتل الحسین (ع) ج ۲ ص ۳۵ ⬅️ در مقاتل آمده است که وی چون در آستانه شهادت قرار گرفت، ندایش بلند شد: «یا اَبَتاه هذا جَدّی رَسُولُ اللّه ِ (ص) قَدْ سَقانی بِکَاْسِهِ الْاَوْفی شَرْبَةً لا اَظْمَاُ بَعْدَها اَبَداً» «بابا! این جدّم رسول الله (ص) است که مرا با کاسه‌ای از آب گوارا سیراب کرد که هرگز بعد از آن تشنه نخواهم شدم» امام سریعاً به بالین علی اکبر آمد و با چشمانی اشکبار فرمود: «قَتَلَ اللّه ُ قَوْماً قَتَلُوک» «پسرم! خداوند بکشد آنانی را که تو را کشتند» آنگاه خم شد، صورت بر چهره خون‌آلود علی نهاد «فَوَضَعَ خَدَّهُ عَلی خَدِّهِ» سپس اضافه کرد: «علَیَ الدُّنیا بَعْدَکَ الْعَفا؛ بعد از تو خاک بر سر این دنیا.» ❇️ در ماجرای شهادت علی اکبر (ع) حضرت زینب (س) با سرعت از خیمه‌ها بیرون آمد و فریاد زد: «وای برادرم، وای فرزند برادرم» و خود را بر پیکر آن جوان‌ انداخت. حسین به سوی او آمد و او را به خیمه برد. آن‌گاه به جوانان بنی‌هاشم گفت: «احملوا اخاکم» «برادرتان را به خیمه‌گاه ببرید.» جوانان، او را بردند و در جلوی خیمه‌ای که در مقابل آن می‌جنگیدند بر زمین نهادند. گروهی از قبیله بنی‌اسد، جسد او را در کنار پدرش امام حسین (ع) به خاک سپردند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 منع آب بر امام حسین(علیه‌السلام) ▪️ بر اساس منابع تاریخی منع آب از کاروان امام حسین (علیه‌السّلام)، سه روز پیش از عاشورا، در روز هفتم یا هشتم محرم بوده است. ▪️ اهداف دشمن از این اقدام را می‌توان این‌گونه بیان کرد: 1️⃣ اولاً اردوی امام با مشکل دسترسی به آب روبه‌رو شود و مبارزه، برای او سخت‌تر گردد. 2️⃣ دوم اینکه این حربه می‌توانست اطفال و زنان را بیشتر بیازارد و چه بسا دشمن تصور می‌کرد بتواند به این وسیله، راهی برای فشار داخلی بر امام بیابد و مثلاً کودکان و زنان، آن حضرت را ناچار به تسلیم کنند، که البته چنین نشد. 3️⃣ سوم و مهم‌تر اینکه به نظر می‌رسد منع آب، اقدامی سیاسی و تبلیغی از سوی حزب عثمانی (بنی‌امیه) بر ضد علویان و بنی‌هاشم بود. آنها می‌خواستند با تکرار اتهام جلوگیری امام علی (علیه‌السّلام) از رسیدن آب به عثمان در هنگام محاصره خانه او، کینه‌های دیرینه خود را زنده، و طرفداران خود را تحریک کنند. اینکه ابن زیاد در نامه‌اش به عمر بن سعد، از عثمان و نرسیدن آب به او یاد می‌کند، به همین انگیزه بوده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇👇👇 📤 fa.wikifeqh.ir/هدف_دشمن_از_منع_آب_بر_امام_حسین 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امام به گریه نیاز نداره!!! ❌عده ای با ژست می گویند: امام حسین (ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و توی سر و کله بزنیم باید راه حسین را شناخت حسین به این عزاداری ها نیاز نداره!!! ✅ پاسخ شبهه: این حرف درستی است که امام حسین (ع) به گریه ما نیاز ندارد. خداوند هم به نماز و عبادت ما احتیاجی ندارد پس انجام ندهیم!؟ اصلا اینجا حرف از نیاز امام حسین (ع) به عزاداری ما نیست. این شبهات با حرفهای قشنگ دینی مخلوط می‌شود. 🔹کسانی که ادعای روشنفکر دینی دارند. به این سوال جواب دهند، چرا امام موسی کاظم (ع) که خودشان امام معصوم هستند برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کردند؟ 🔺امام رضا (ع) فرمود: هرگاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. 📘امالى (صدوق) ص 128 👆یا چرا امام صادق (ع) از قول پدرشان می فرمایند: پدرم امام باقر (ع) به من فرمود: ای جعفر ! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند. 📕بحار الانوار ج 46 ص 220 ✔️گریه بر حسین (ع)، گریه اعتراض به ظلم است.🔺 ✔️ گریه بر محبت حسین (ع) راه ثرب به خداوند است. 🔻 ❓مگر در زیارت عاشورا نمی خوانیم که با محبت حسین (ع) به خدا نزدیک می شویم؟ 🔴 وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ النَّاصِبِینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَشْیَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ ⚪️ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ وَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَی فَاطِمَةَ وَ إِلَی الْحَسَنِ وَ إِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِک 🟢 اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی مَوْقِفِی هَذَا وَ أَیَّامِ حَیَاتِی بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَیْهِمْ وَ بِالْمُوَالَاةِ لِنَبِیِّکَ وَ آلِ نَبِیک (علیهم السلام) ☑️ با حرفهای به ظاهر قشنگ، دنبال تحریف و تخریب روضه امام حسین (ع) هستند و تازه خود را اسلام شناس و امام شناس هم معرفی می‌کنند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲 و الوتر الموتور 🔸در زیارت عاشورا، امام حسین (ع) را این گونه خطاب می‌کنیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ» 🖋 حد اقل دو معنا برای «وِتر» گفته شده است با توجه به اين دو معنا ممکن است معنای «مَوتور» نيز متفاوت باشد. ♦️«وتر» به معنای فرد و طاق است در مقابل زوج و جفت. به معنای خون هم آمده است. اگرچه بیش‌تر متناسب با معنای اوّل است. معانی ديگری هم برايش گفته شده که کمتر استعمال می‌شوند. 👆با توجه به معنای «وتر» «موتور» نيز که از مشتقات آن است چند معنا پيدا می‌کند: 💢 طاق و فرد شده (يعنی کسی که يگانه و بی همتا آفريده شده است) 💢 کسی که وابستگان او کشته‌شده و يا او را رها کرده اند و الان بی يار و ياور شده است. 💢 کسی که کشته شده و انتقام خون او گرفته نشده است. ✅ بنابراین «الوتر الموتور» را می‌توان به سه صورت معنا کرد: ♨️ وتر به معنای یگانه و فرد باشد و «موتور» صفت به معنای خودش و تأکید برای آن باشد. ♨️ وتر به معنای فرد و «موتور» به معنای کسی که افرادی از او کشته‌شده باشد، یعنی‌ امام حسین یگانه‌ای که یارانش کشته‌ شده‌اند و تنها مانده است. ♨️ وتر به معنای خون ریخته باشد، و موتور به معنای کسی که تنها مانده است: یعنی‌ کشته‌ای که اصحابش را کشته‌اند. ⬅️ از مرحوم علامه طباطبائی (ره) نقل شده است که فرمود: همه کتاب وسایل الشیعه را از اول تا آخر مطالعه کردم تا ببنیم چند روایت فقهی از سیدالشهدا (ع) نقل شده سه روایت بیشتر پیدا نکردم»! معنای این حرف این است که سبط پیامبر (ص) به قدری تنها شده که مردم اباعبدالله را در حد یک مسئله‌گو هم قبول نداشتند، در حالی که ابوهریره ها به اسم صحابی صاحب فتوا شده بودند. تاریخ گواهی می دهد که ولیّ خدا به یکباره تنها نشده است برنامه ریزی و نقشه ای سازمان دهی شده سیدجوانان اهل بهشت را در این دنیای خاکی تنها کرده بوده است. کربلا به ما یاد می دهد بشناسیم نقشه های شیاطین، منافقین و کفار را که ولیّ خدا را تنها می کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ حضرت علی اکبر (ع) الگوی جوان امروزی 💢 انسان در طول زندگی خود نسبت به برخی از امور آگاهی و تجربه ندارد و از آنجا که فقط یک بار زندگی می کند و در صورت اشتباه و تباهی عمر، حق و فرصت بازگشت ندارد، برای آگاهی از این امور و زندگی شایسته و خداپسند می تواند الگوی بایسته اخلاقی برای خود انتخاب نماید. از طرفی، انسان نمی تواند هر کسی را برای خود الگو قرار بدهد. به همین خاطر خداوند خودش افرادی را برای انسان الگو قرار داده است؛ افرادی که سراسر زندگی آن ها مورد رضایت خدا بوده است. البته نمی توان چنین افرادی را در جایی جز خانه اهل بیت پیامبر (ص) پیدا کرد. اهل بیتی که برای هر سنی از افراد جامعه، الگویی دارند. 👈به عنوان نمونه برای نسل جوان می توان حضرت علی اکبر را به عنوان یک الگوی برتر معرفی کرد که زندگی سرشار از ادب، شجاعت و علم داشتند. ✅ آراسته به اخلاق نبوی رسول خدا (ص) زیبنده ترین سجایای اخلاقی را دارا بود. از هـمین رو خداوند متعال می فرماید: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» «و به یقین تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری» 🔸حضرت علی اکبر نیز این فضایل اخلاقی را از رسول خدا (ص) به ارث برده است. ایشان از لحاظ صورت و سیرت اخلاقی و منطق، کاملاً به پیامبر شباهت داشتند؛ به طوری که هر وقت کسی مشتاق دیدار رسول خدا می شد به چهرۀ مبارک ایشان نگاه می کرد. این شباهت به رسول خدا (ص) در میدان جنگ، زمانی که امام حسین (ع) می خواست ایشان را بـه میدان بفرستد نمایان شد؛ هنگامی که فرمود: «اللَّهـُمَّ اشْهَدْ عـَلی هـَؤُلاءِ الْقـَوْمِ، فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلامٌ اشْبَهُ النـَّاسِ خـَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ محمد(ص)، کُنَّا إِذَا اشْتَقْنا إِلی نَبِیِّکَ نَظَرْنا إِلی وَجْهِهِ» «خدایا! بر این گروه ستمگر گواه بـاش کـه اینک جوانی به مبارزه بـا آنان می رود که از نظر صورت و سیرت و گفتار، شبیه ترین مردم بـه رسول تو، حضرت محمد است. ما هر زمان که مشتاق دیدار پیامبرت می شدیم، به چهره او می نگریستیم» ✅ بصیرت جهت دیگری که ما می توانیم از زندگی حضرت علی اکبر (ع) الگو بگیریم بصیرت ایشان می باشد. جوان امروزی می تواند با الگوپذیری از حضرت در سخت ترین شرایط زندگی بصیرت داشته باشد و بهترین تصمیم ها را بگیرد. 👈به عنوان نمونه: «وقتی امام حسین در کربلا لحظه ای به خواب رفتند و بیدار شدند فرمودند: شنیدم هاتفی می گوید: شما می شتابید و مرگ، شما را به سوی بهشت می شتاباند. در این هـنگام، حضرت علی اکبر سؤالی بسیار تأمل برانگیز پرسید: پدر جان! آیا ما بر حق نیستیم؟ حضرت پاسخ داد: آری پسرم! بـه آن خدایی که بازگشت بندگان به سوی اوست، ما در راه حقّ و عدالت و در اندیشه نجات و آزادی مردم و زنده ساختن حقوق پایمال شده آنان و شرایط و روابط آزاد منشانه و خداپسندانه هستیم و برای خدا این رنجها را به جان می خریم. حضرت علی اکبر عرضه داشت: در این صورت پس چه باک از مرگ پرافتخار و شهادت در راه خدا؟!» 📔مثیر الأحزان ص 47 📓مقتل الحسين (خوارزمى) ج 1 ص 226 🔺حضرت علی اکبر با بصیرت نافذ سوالی را پرسید که حق مداری او را اثبات می‌کند. ایشان به همه حاضران فهماند که ملاک سعادت و شقاوت، بر حق بودن است و باید در این مسیر پافشاری کرد حتی اگر منجر به شهادت شود. ✅ عزت نفس در هدف عزت نفس، فضیلت اخلاقی است که باید در زندگی از حضرت الگو بگیریم؛ زیرا عزت نفس انسان را از عقب نشینی درباره هدف والا بازمی دارد و انسان بابصیرت هرگز عزت نفس و اهداف والای خویش را رها نمی کند؛ بلکه با شجاعت بسیار در این مـسیر و برای رسیدن به آن اهداف گام برمی دارد. ☝️از این رو وقتی در عاشورا به خاطر قرابت جد مادری حضرت با ابوسفیان به ایشان پیشنهاد امان داده شد. حضرت با عزت نفس کامل به قرابت خود با رسول خدا اشاره کرد و به خاطر امان، عزت نفس و قرابت خود با رسول خدا را زیر پا نگذاشت و فرمود: «به خدا سوگند رعایتِ خویشاوندی پیامبر خدا، لازم تر از رعایت خویشاوندی ابوسفیان است.» 📙سرّ السلسلة العلویة ص 40 ✔️در نتیجه، حضرت علی اکبر الگو و نمونه خوبی برای جوانان در زندگی دینی می باشد. جوان امروزی می تواند با الگو گیری از ایشان خود را مزین به صفات اخلاقی نماید که چراغ راه او برای سعادت و رستگاری شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا امام حسین سر جنازه حضرت علی اکبرمی‌فرماید: ای علی بعد از تو خاک بر سر این دنیا؟ 👆حضرت سلیمان پس از فوت فرزندش در هنگام ورود این مصیبت چنین دعا می‌کند: « قَالَ رَبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ هَبْ لىِ مُلْکاً لَّا یَنبَغِى لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِى إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّاب‏»؛ یعنی بدون اظهار نگاه ناامیدانه به دنیا تقاضای ملک و فرمانروایی می‌نماید. اما در جریان کربلا شاهد آنیم که امام حسین (ع) که اسوه و الگوی صبر و استقامت هستند و در عین افضلیت مقام نسبت به پیامبران حتی اولوالعزم، بر سر جنازه حضرت علی اکبر (ع) می‌گویند: «یا علی! علی الدنیا بعدک العفی، یعنی ای علی بعد از تو خاک بر سر این دنیا». اگر طبق فرمایش قرآن در آیه یاد شده گفتار و رفتار حضرت سلیمان(ع) یک فضیلت است، این تناقض گفتاری و رفتاری امام حسین(ع) را چگونه توجیه می‌کنید؟ لطفاً با استنادات کافی نقلی و عقلی پاسخ دهید. ✅ پاسخ: هر چند این سخن حضرت سلیمان (ع) حکایت از عظمت روحی و مقام یقین به رحمت بی کران الهی دارد که نسبت به انسان های عادی بسیار برتر است ولی نسبت به حالات خاص امام حسین(ع) قابل مقایسه نیست، چون این آیات: 🔹اولاً: به نوعی حکایت از این می کند که حضرت سلیمان در یک لحظه دچار لغزش (البته به معنای ترک اولی ) شده است، و از دست دادن فرزند نوعی عقوبت محسوب می شده است. 🔹ثانیاً: فرزندی که از دست داده ناقص الخلقه و در بدو تولد بوده است، معمولاً از دست دادن چنین فرزندی موجب تحریک عاطفه انسانی نمی شود. ⬅️ اما امام حسین (ع) در روز عاشوراء این سخنان را در حالی بیان کردند که: 🔸اولاً: در اوج کمال معرفت و عشق به خداوند است. 🔸ثانیاً: فرزندی را در راه خداوند هدیه می کند که شبیه ترین فرد از جهت جسمی، اخلاقی و گفتاری به نبی خاتم (ص) بود. گریه و اظهار ناراحتی برای از دست دادن چنین فرزندی با آن وضعیت دل خراش که قلب هر سنگ دلی را منقلب می کند؛ کاملاً طبیعی است، 🔸مضافا بر اين که بیانگر جامعیت وجودی امام است که در عین شجاعت، قوت قلب و استقامت در مبارزه، دارای قلبی پر از عاطفه و محبت است. 🔸علاوه بر اين که این جمله حکایت از اوج فداکاری امام می کند که با ارزش ترین چیزی که در اختیار دارد را در راه خداوند هدیه می کند. 🔸گذشته از همه، کسی که در اوج سلامتی خود و فرزندانش، برای خشنودی خداوند از همه آنها چشم پوشی می کند آیا او به رحمت خداوند امیدوار تر است یا کسی که فرزند ناقص الخلقه را از دست داده و در آن حال از خداوند سلطنت جهانی را طلب می کند؟ ✔️ بنابراین؛ سخنان امام نه تنها حکایت از یأس و نا امیدی از رحمت الهی ندارد بلکه حکایت از امید و ایمان بسیار بالا نسبت به زندگی برتر و پایدارتر اخروی دارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (23) ♻️ شیوه‌های مقابله منافقان با حق ♻️ ب: جاسوسی به نفع کفّار و مشرکین منافقان از هر وسیله و شیوه‌ای که در ضمن حفظ چهره به ظاهر مسلمان آنان بتواند ضربه‌ای به پیکره اسلام وارد کند، استفاده می‌کردند. ⬅️ یکی از این شیوه ها جاسوسی برای دشمنان بود؛ در قرآن می خوانیم: 📖«یُخادِعُونَ الله وَ الّذِینَ آمَنُوا وَ مَا یَخْدَعُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ...» (بقره/9) 📖 «می‌خواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند؛ در حالی که جز خودشان را فریب نمی‌دهند و ...» «خدعه، اگرچه در لغت به معنای فريب و نيرنگ است اما همانگونه که فخر رازی در تفسير خود بيان کرده، منظور از آن جاسوسی برای دشمن و دادن اسرار مسلمانان به کفّار و مشرکین است. 📒مفاتيح الغيب (تفسير کبير) ج 2 ص 303 💢 خداوند در آیه 47 سوره توبه پرده از این عمل کثیف و خائنانه آنان برداشته و رسوایشان می‌کند: 📖 «... وَ فیکُم سَمّاعُونَ لَهُمْ وَ الله عَلِیمٌ بِالظّالِمِینَ» 📖 «... و در میان شما عده‌ای از افراد هستند که برای گروه منافقان جاسوسی می‌کنند و خداوند همه ستمگران را می‌شناسد» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 امام حسين (ع) معيار خوشبختی و بدبختی 💭 عبدالله بن عمر از رسول خدا (ص) نقل مى‌کند که فرمود: ♥️ بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم ... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ ♥️ به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على هدايت مى يابيد و به وسيله حسن احسان مى شويد و به وسيله حسين خوشبخت مى گرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند. 📗بحار الانوار ج 35 ص 405 📘البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 232 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 علی بن عقبه از پدرش نقل می کند: «خدمت امام صادق (ع) رسیده و عرض کردم: ما خادمی در منزل داریم که مانند ما معتقد به امامت شما اهل بیت (ع) نیست؛ ولی هرگاه تقصیری از او سر می‌زند و می‌خواهیم او را مؤاخذه کنیم، ما را چنین قسم می‌دهد: "لَا وَ حَقِ الَّذِی إِذَا ذَکَرْتُمُوهُ بَکَیْتُمْ؛" "به حق کسی که وقتی او را یاد می‌کنید و گریه می‌کنید، مرا مؤاخده نکنید." آن حضرت در حق اهل این خانه دعا کرده و فرمود: رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ. 📕 اختیار معرفه الرجال (رجال کشی‌) ج 2 ص 634 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃