سراج منیر
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (2) ♦️سرگذشت بنیاسرائیل پرکارب
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (3)
♦️برتریطلبی؛ مشکل اصلی فرعون
خداوند در سوره قصص ابتدا داستان را از ویژگیهای فرعون آغاز کرده و میفرماید:
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ»
👆مثل اين که میخواهد بفرماید مشکل اصلی فرعون برتریطلبی بود. این خوی شیطانی که میخواست از همه بالاتر باشد، همه تحتالشعاع او قرار بگیرند، مطیع او باشند، دستور او را عمل کنند، به نفع او حرکت کنند و طبق میل او رفتار کنند.
♦️تفاوت کمالطلبی و برتریطلبی
البته برتریطلبی غیر از این است که انسان درصدد پیشرفت، تکامل و رشد و ترقی برآید. کمالطلبی فطریِ انسان است و خدا آن را قرار داده است. اگر این فطرت نبود، انسان دنبال کمال و ایمان هم نمیرفت.
🔸اما کمالطلبی غیر از برتریطلبی است. در برتریطلبی انسان خود را با دیگران مقایسه میکند و میخواهد بر آنها برتری داشته باشد. اما کمالطلبی اینگونه نیست. اگر روی زمین فقط یک انسان زندگی میکند، میتواند کمالطلب باشد و وقتی احساس میکند که نقصی دارد، دلش میخواهد که این نقص برطرف شود. اگر احساس میکند که میتواند پیش خدا مقام عالیتری داشته باشد، دلش میخواهد این کمال را بهدست آورد.
🔺ممکن است انسانی با اینکه بالاترین کمالات را دارد، در عین حال بیشترین تواضع را هم داشته باشد. انبیاء و اولیاء همینطور بودند. ممکن است انسان در مقابل دیگران، حتی شاگردان و خادمانش تواضع کند، اما بهدنبال این باشد که نقصهایش را برطرف کند و به کمال برسد. میشود انسان به بالاترین مراتب کمال برسد، اما در عین حال متواضع هم باشد.
✳️ برتریطلبی، استکبار و طغیان سه واژهای است که در قرآن درباره فرعون به کار رفته است.
این سه واژه در مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند. استکبار به معنای خودبزرگبینی، بزرگیفروشی و بزرگنمایی است؛ اینکه فرد بخواهد بزرگیاش را به رُخ دیگران بکشد. عُلُوّ به این معناست که انسان خودش را بالاتر از دیگران ببیند، و طغیان این است که از مرز خودش تجاوز کند.
🔸ما در این عالَم، موجود نامحدود نداریم و هر موجودی حدّی دارد. اگر کسی به حدّ خودش قناعت کرد، عدالت است، ولی اگر خواست از حدّش تجاوز کند، طغیان کرده است.
👆این مشکلِ اصلیِ فرعون بود. روشن است که فرعون از ابتدای تولد اینگونه نبود. پدیدههای این عالَم همه تدریجی است و هیچچیزی به یکباره به نقطهی نهایی نمیرسد. در فرعون این میل قوی بود. دلش آن را میخواست و تلاش کرد که این را تحقّق ببخشد و طوری شود که ملت بزرگی در مقابلش به خاک بیافتند. او برای این کار سیاستگذاری و برنامهریزی کرد.
💤 ادامه دارد ....
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شکرگزاری مرد نابینا در بدترین حالت
🟢 روزی حضرت عیسی علیه السلام از کنار مردی نابینا و مبتلی به جذام و پیسی که اعضای بدنش نیز فلج بود، عبور کرد. این پیامبر الهی با کمال تعجب دید که زبان این مرد به شکر خدا باز است و می گوید: خدا را شکر که مرا از بلایی که اکثر مردم به آن مبتلا هستند، نجات داد.
🔻 عیسی علیه السلام به او فرمود: [بنده خدا] دیگر چه بلا و مصیبتی بوده که به تو نرسیده باشد؟ او در پاسخ گفت: خدا مرا از بزرگترین بلا که کفر است، نجات داد.
🔻 پس حضرت دستی بر روی او کشیده و او شفا یافت و پس از آن، از همراهان و ملازمان ایشان شد.
📕مسکن الفؤاد ص 87
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 سخنی از استاد مطهری درباره غرب که امروزه با حمایت از جنایات صهیونیستها کاملا ملموس است
🔹 در زندگی اروپایی فقط تا حد عدالت اجتماعی پیش آمدهاند یعنی افراد آن ملت به حقوق یکدیگر تجاوز و خیانت نمیکنند - که البته این هم به طور کامل نیست - اما این موضوع محدود به ملت خودشان است و با ملت دیگر مثل گرگ خونخوار رفتار میکنند.
🔸 آنچه که از تمدن تعریف و توصیف میکنند همین مقدار است، يعنی عدالت در روابط افراد ملت با یکدیگر، نه بیشتر. همه توصیفها، توجیهها و مداحیها همین است.
🔹 من چقدر متأثر میشوم وقتی میبینم برخی کسانی که از اروپا برمیگردند این همه غبطه اخلاق و روش آنها را میخورند. آن دزد درجه اول هم که به خانهاش میروی نه تنها عادل است بلکه ایثار میکند، ولی همین شخص وقتی که پایش را از خانواده بیرون میگذارد دزد درجه اول است.
🔸 در داخل ممکن است دروغ نگوید [ولی در خارج بهگونه دیگری است.] اروپایی محال است دروغ کوچک بگوید، بلکه دروغی میگوید که تاریخ بشریت را عوض کند.
📙برگرفته از کتاب «تناسب حقوق مرد و زن در اسلام» که به زودی توسط انتشارات صدرا منتشر میشود
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
❎ آثار زیانبار ریاستطلبی از آثاری که در اسلام برای ریاستطلبی و منصب و مقامخواهی بیان شده است میت
❎ آثار زیانبار ریاستطلبی
از آثاری که در اسلام برای ریاستطلبی و منصب و مقامخواهی بیان شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
♦️تفاخر:
یکی از مهمترین آفاتی که ریاست حق را نیز دچار بحران میکند تفاخر است. این که کسی به حق در جایی نشسته است ولی باید خیلی مواظب باشد که این ریاست او را از هستی ساقط نکند؛ زیرا برای هر کاری به ویژه کارهای مهمی چون نقشهای مثبت و ارزشی اجتماعی آفات بسیاری است.
🔺امام علی (ع) میفرماید:
✨آفة الرئاسة الفخر
✨آفت ریاست، فخر فروشی است.
📗غرر الحکم و درر الکلم ص 279
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
♦️عظمت معنوی مهم ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برابری فضیلت زیارت
❓با اين همه فضيلتی که برای زيارت امام حسين عليه السلام در روايات آمده است چگونه است که زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام با زيارت آن حضرت برابر است ولی زيارت ساير ائمه اينچنين نيست؟
✅ پاسخ:
بی تردید، مقصود امام هادی علیه السّلام در حدیث یاد شده ، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السّلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مبالغه نماید .
🔸بنابراین در پاسخ به سؤالی که مطرح شد میتوان گفت: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهل بیت علیهم السّلام در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند: متوکّل، مُعتـّز و معتمد عبّاسی، سختترین دوران های تاریخیِ خود را سپری میکرد.
👆در چنین شرایطی، امام هادی علیه السّلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت، شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین علیه السّلام برابر دانسته است .
⬅️ به تعبیر روشنتر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برای کسانی که آمادگی خطر پذیری برای زیارت امام حسین علیه السّلام را داشته باشتند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام شعبهای از حرم سیّد الشهدا علیه السّلام است. و این خود ، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل بیت علیهم السّلام و عظمت معنوی ایشان است .
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⁉️ فرزند کمتر از مهمان است؟!
پیامبر صادقِ عالمِ به حقائق فرموند: مهمان که وارد منزل صاحبخانه می شود، روزیِ خود را به همراه می آوَرَد
آیا تحقّقِ این حقیقت به اعتقادِ میزبان هم مربوط است یا نه؟ نمی دانم
ولی قطعاً نوزادی که متولد می شود و پا به منزل ما می گذارد، کمتر از مهمان نیست
مهمانی از جانبِ خدا
و مهمان هم که حبیب خداست
نمی دانم این مهمان چگونه روزیِ خود را به همراه می آورد
ولی این را می دانم که خانواده های یکی دو فَرزنده، بیش از هفت هشت فرزندی ها نگرانِ حال و آینده ی فرزندانشان هستند!
برای فرزندانشان معلم خصوصی می گیرند و به مدارسِ خاص می فرستند و ... ولی با اين حال، بسیاری از علما و دانشمندان، یتیم بوده اند!
اصولاً آیا فرزند، نان خور است یا نان آور؟
شاید بتوانیم بگوییم: بستگی دارد
بستگی دارد به این که پدر و مادر خود را نان آور بپندارند یا این که خود و فرزندشان را نان خورِ خداوندِ روزی رسان بدانند
در صورت اول در اداره ی یک فرزند هم می مانند ولی در صورت دوم هشت فرزند را هم به راحتی بزرگ می کنند.
عجیب است که غالباً پولدارها کمتر از فقیران فرزند دارند!
و این نشان می دهد که مسائل اقتصادی چندان که تصوّر می شود، در فرزندآوری نقش ندارد
حتی اگر نگاه جوانان به ازدواج نیز تغییر کند و به زن به چشم مهمان نگاه کنند، خواهند دید که زن هم نان آور است
از بسیاری از قدیمی ها که می پرسی، می گویند: قبل از ازدواج هیچی نداشتیم ولی بعد از ازدواج صاحبِ شغل و درآمد و خانه و ماشین شدیم
ولی حالایی ها می گن: تا شغل و درآمد و خانه و ماشین نداشته باشیم، تصمیمِ ازدواج نداریم!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ داستان زن علويه و شیخ سمرقند
🔹در بلخ مردی علوی (از سادات منتسب به امیرالمؤمنین علی عليه السلام) زندگی میکرد تا اینکه بیمار شد و بعد از دنیا رفت.
🔸همسرش گفت: با دخترانم به سمرقند رفتم، تا مردم کمتر ما را سرزنش کنند و در سرمای شدید وارد این شهر شدم و دخترانم را به مسجد بردم و خودم برای تهیّه چیزی بیرون آمدم.
🔹دیدم مردم در اطراف شیخی اجتماع کرده اند، پرسیدم: او کیست؟ گفتند: شیخ شهر است. من نیز نزد او رفتم و حال و روزم را شرح دادم ولی او گفت: دلیلی بر سیادتت بیاور؟ و توجّهی به من نکرد و من هم به مسجد بازگشتم.
🔸در راه پیر مردی را در مغازهای دیدم که تعدادی در اطرافش جمعاند،
پرسیدم: او کیست؟ گفتند: او شخصی مجوسی است،
🔹با خود گفتم: نزد او بروم شاید فرجی شود؟ لذا نزد وی رفته و جریان را شرح دادم.
او خادم را صدا زد و گفت: برو و همسرم را خبر کن، تا به اینجا بیاید،
پس از چند لحظه بانویی با چند کنیز بیرون آمد. شوهرش به او گفت: با این زن به فلان مسجد برو و دخترانش را به خانه بیاور؟
🔸سیده میگوید: این زن به منزل او آمدیم و جایی را در خانهاش به ما اختصاص داد و به حمام برد و لباسهای فاخر بر ما پوشاند
و انواع خوراکها را به ما داد و آن شب را به راحتی سپری کردیم.
🔹در نیمه های شب شیخ مسلمان شهر در خواب دید، قیامت برپاست و پرچم پیامبر (ص) بر بالای سرش بلند شد.
در آنجا قصری سبز را دید و پرسید: این قصر از آن کیست؟
پیامبر (ص) فرمود: از آن یک مسلمان است. شیخ جلو میرود و پیامبر (ص) از او روی میگرداند
عرض میکند: یا رسول اللَّه (ص) من مسلمانم چرا از من اعراض میکنی؟
فرمود: دلیل بیاور که مسلمانی؟ شیخ سرگردان شد، و نتوانست چیزی بگوید.
پیامبر (ص) فرمود: فراموش کردی، آن کلامی را که به آن زن علویه گفتی؟ این قصر از آن آن مردی است که این زن در خانه او ساکن شده؟
در این موقع شیخ از خواب بیدار شد و بر سر و صورت خود میزد و میگریست. آنگاه خود و غلامانش برای یافتن زن علوی در سطح شهر به تجسّس پرداختند، تا اینکه فهمیدند، او در خانه یک مجوسی است.
🔸شیخ نزد مجوسی رفت و تقاضای دیدن وی را نمود، مجوسی گفت: نمیگذارم او را ببینی؟ شیخ گفت: این هزار دینار را بگير و او را به من بده.
گفت: نه، اگر صد هزار دینار هم بدهی نمیپذیرم. وقتی اصرار شیخ را دید، گفت: همان خوابی را که دیشب تو دیدهای من هم دیدهام من رسول خدا (ص) را در خواب دیدم که فرمود: این قصر منزل آینده تو است.
سوگند به خدا من و همه اهل خانه به دست او مسلمان شده ایم
📒تذكرة الخواص ص 330
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓ حکم کارکردن در مغازه فلافلی که از روغن سوخته و مواد غیر بهداشتی استفاده میکند چيست؟
✅ پاسخ:
🌷 آيت الله خامنهای:
اگر عمل شما کمک و اعانه بر کار خلاف مقررات باشد، جايز نيست و کسب درآمد هم جايز نيست ولى در مواردی مثل مسئولیت صندوق، اگر کمک بر امر حرام به حساب نیاید، مانعی ندارد.
🌷 آیت الله مکارم:
چنانچه از روغنی که ضرر مهمی برای مصرف کنندگان دارد و استفاده از آنها خلاف قوانین است، استفاده کنند، نمیتوانید در حقوق دریافتی بابت پختن مواد غذایی در آن روغن یا دریافت پول از مشتریان بابت آن غذا، تصرف نمایید و باید در فکر کار دیگری باشید و در مدتی که مجبورید اشتغال در آنجا مانعی ندارد.
🌷 آیت الله سیستانی:
فورا بايد به مسؤولين اطلاع بدهيد و تمام حقيقت را بگوييد و اگر مفيد نبود مردم را آگاه سازيد و كار كردن در چنين جايى به هيچ عنوان جايز نيست.
🌷 آیت الله شبیری زنجانی:
مراعات قانون بنابر احتیاط لازم است ولی حقوق دریافتی مانعی ندارد.
🥀 آیت الله فاضل:
استفاده روغن غیر قابل مصرف و سوخته که بر خلاف بهداشت است در صورتی که ضرر مهمی وارد کند حرام است و پولی که در برابر آن گرفته می شود نیز حرام می باشد و اگر شما مسئول پخت باشید کار شما و حقوقی شما حرام می شود.
اما اگر ضرر مهمی نداشته باشد و مشتری نمی داند که با روغن غیر بهداشتی فلافل درست می شود این کار حرام است و غش در کار حساب میشود لیکن پولی که گرفته می شود اشکال ندارد.
اما اگر مسئول پخت نباشد بلکه مسئول صندوق یا مشغول کار دیگری باشد در صورتی که یقین ندارید که از عین پول حرام حقوق شما را میدهد، حقوق شما حلال است.
و اگر مشتری بداند که نان مانده از شب قبل را به او میدهد و قبول کنند، اشکال ندارد. اما اگر نمیدانند و به عنوان نان تازه به آنها فروخته شود، حرام است.
🚨احکام مذکور، منحصر به شغل فلافلی نيست، بلکه شامل ساير شغلها نيز میباشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 احکام و مسائل وصیت (11)
❓شخص وصی، در عمل به وصیت، باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کند یا مرجع تقلید متوفی؟
✅ نظر اکثر مراجع تقلید در اینباره بر آن است که وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، اما برخی از فقهاء میگویند عمل وصی باید بر طبق نظر مرجع تقلید شخص وصیت کننده باشد.
🔺 ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🌷آیت الله خامنهای:
وصى باید طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند.
🌷آیت الله مکارم شیرازی:
باید به تکلیف خود عمل کند، یعنی دستورات را مطابق حکم مرجع تقلید خود به جا آورد.
🌷آیت الله سیستانی:
وصی باید طبق تقلید موصی عمل کند مگر در مواردی که عین واقع و آثار آن مورد نظر باشد مانند این که مورد اختلاف از ارکان ( مثل رکوع یا رکعت ) باشد، که در این موارد باید رعایت تقلید طرفین را بکنید.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخی از مومنین در هنگام اقتدا به امام جماعت، به جزئیات توجهی ندارند؛ مثلا: 💠 اگر مأموم نداند امام ج
امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیتهای مختلف، لباسهایی با طرح، رنگ و مدلهای بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر میشوند و این را حق و سلیقه خود میدانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است:
۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛
۲. نازک و بدن نما نباشد؛
۳. برجستگیهای بدن را بپوشاند؛
۴. لباس شهرت نباشد؛
«پوشیدن لباس شهرت، (لباسی است که انسان را انگشت نما کند) چه برای مرد و چه برای زن، جایز نیست. در نتیجه تفاوتی میان لباسهایی که موجب شهرت میشود نیست، چه از نظر جنس یا رنگ آن -تند و زننده- و چه از نظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ آنچه به همسرانتان دادهايد را پس نگيريد (2)
📖 و إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبينا
سوره نساء آيه 20
📖 و اگر خواستید همسری را جایگزین همسری کنید و به یکی از آنها مال فراوانی داده باشید پس چیزی از آن را باز نستانید! آیا [میخواهید] آن را به بهتان و به عنوان گناهی آشکار بگیرید
📌در آیه اول همین سوره (اينجا و اينجا) درباره ماده «زوج» بحث شد و بیان شد که به هریک از زن و شوهر، وقتی در قبال همسرش در نظر گرفته شود «زوج» گفته میشود.
📌«قنطار» به معنای پول هنگفتی است که درباره مقدار آن اختلاف نظر است:
آن را چهل اوقیه (هر اوقیه، هفت مثقال است) از طلایی که رویش نقره باشد دانستهاند، تا هشتاد هزار درهم (ابنعباس) یا یک رطل از طلا که رویش هم نقره باشد (سدی) و یا اینکه در زبانهای سریانی به اندازه یک پوست گاو پر از طلا و نقره؛ و در زبان بربری، هزار مثقال از طلا که رویش را نقره بریزند؛ و … (كتاب العين، ج۵، ص۲۵۶[۷])
و نیز رقمهایی مثل چهار هزار دینار طلا؛ صد من و صد رطل و صد مثال و صد درهم برایش مطرح است؛ و نیز مال فراوانی که روی هم انباشته شده باشد (المصباح المنير، ج۲، ص۵۰۸)[۸]
👈 اینکه اصل این کلمه ثلاثی است یا رباعی بین اهل لغت اختلاف است. برخی همچون خلیل (كتاب العين، ج۵، ص۲۵۶) و ابن منظور (لسان العرب، ج۵، ص۱۱۸) صریحا باب جداگانهای برایش باز کرده و آن را در کنار کلمه «قنطرة» (که به معنای «پُل» میباشد) کلمهای رباعی به حساب آوردهاند؛ و در همین راستا مرحوم طبرسی میگوید: «قنطار» از «قنطرة» (پُل ویا ساختمان خیلی بزرگ) گرفته شده و از همین باب است کلمه «قنطر» به معنای «بلاء» (الداهية) که از جهت بزرگیاش به قنطره تشبیه شده است و تعبیر «قنطر في الأمر» در جایی گفته میشود که با سخن مطلبی بسیار بزرگتر از آنچه هست جلوه داده شود. (مجمع البيان، ج۳، ص۴۱)
👈 اما برخی مانند فیومی (المصباح المنير، ج۲، ص۵۰۸) و طریحی (مجمع البحرين، ج۳، ص۴۶۱) و مصطفوی (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۹، ص۲۸۹) آن را ذیل ماده «قطر» بحث کردهاند هرچند برخی از آنها مانند فیومی تصریح کردهاند که وزن «فنعال» در زبان عربی نظیری ندارد.
👆اگر از ماده «قطر» باشد:
ماده «قطر» در معانی متعددی به کار میرود، از «قُطر» (در هندسه) گرفته تا «قطره» باران و «قِطر» به معنای مسِ [یا آهن یا هر فلز] گداخته و «قَطار» (پشت سر هم ردیف شدن چیزهایی از یک سنخ) و «أقطار» به معنای جوانب و نواحی (جمعِ قُطر) (إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، الرحمن/۳۳؛ وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها، أحزاب/۱۴).
🔺با توجه به چنین تنوعی، برخی از اینکه این معانی را به معنای واحدی برگردانند اظهار عجز کردهاند؛ و حداکثر برخی از اینها را در معنای «پشت سر هم بودن» مشترک دانستهاند (معجم المقاييس اللغة، ج۵، ص۱۰۵-۱۰۶)
اما برخی دیگر معنای مشترک در همه کاربردهای این ماده را «پشت سر هم آمدن قطعاتی محدود و جدا شدن اجزاء از کل» دانستهاند (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۹، ص۲۸۹؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص۶۷۷) و مس [یا آهن یا سرب] مذاب را هم از این جهت «قِطر» گفتهاند همچون قطرات آب پشت سر هم سرازیر میشود (مجمع البيان، ج۶، ص۷۶۲)”
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 روزی که امیرمان بیاید از راه
چون شیر بر این شُغالها میغرّیم ...
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:
♨️ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ نَزَعَ الْخَوْفَ مِنْ قُلُوبِ أَعْدَائِنَا وَ أَسْكَنَهُ فِي قُلُوبِ شِيعَتِنَا،
خدای متعال، خوف را از دل دشمنان ما گرفته و آن را در دل شيعيان ما افكنده است.
♨️ فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا نَزَعَ الْخَوْفَ مِنْ قُلُوبِ شِيعَتِنَا،وَ أَسْكَنَهُ فِي قُلُوبِ أَعْدَائِنَا،
و چون امر (قيام) ما فرا رسد، خدای متعال خوف را از دلهاى شيعيان ما میگیرد و آن را به دل دشمنان ما مىافكند.
♨️ فَأَحَدُهُمْ أَمْضَى مِنْ سِنَانٍ،وَ أَجْرَى مِنْ لَيْثٍ،يَطْعُنُ عَدُوَّهُ بِرُمْحِهِ،وَ يَضْرِبُهُ بِسَيْفِهِ،وَ يَدُوسُهُ بِقَدَمِهِ.
و هر يك از شیعیان ما در آن روز، بُرّندهتر از نيزه و شجاعتر از شير خواهند شد و دشمنان خود را با نيزه، زخم و با شمشير، ضربه مىزنند و با پا لگدمال مىكنند.
📔مختصر البصائر الدرجات ص 319
📓الخرائج و الجرائج ج 2 ص 840
📘الاختصاص ص 26 (با اندکی تفاوت)
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 امام علی علیه السلام:
🔹منْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ اَلْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ اَلْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ اَلسَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ اَلضَّلاَلَةِ
🔸 هر كه از روى نادانى، بسيار بستيزد، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى، مست شود
📕نهج البلاغه، حکمت 31
🗯 منظور از تنازع در اینجا همان جدال و نزاع در مباحث مختلف است که هرگاه ادامه یابد و هر یک از دو طرف بخواهند سخن خود را به کرسى بنشانند و نسبت به دیگرى برترى جویى کنند تدریجاً حق در نظر آنها پنهان مى شود و خودخواهىها و برترىجویىها مانع مشاهده حق مىگردد و چه بسیار هیچ کدام در آغاز بحث به گفته خود چندان مؤمن نباشد، ولى با ادامه جدال و نزاع کم کم باور مىکند که آنچه مىگوید عین حق و سخن طرف مقابل عین باطل است.
♦️حال هرگاه این جداع و نزاع در مسائلى مربوط به خداشناسى و سایر عقاید دینى صورت گیرد، سبب مىشود که از راه راست منحرف گردد و گاه منجر به کفر گردد و گاه مىشود که نسبت به عقاید اصیل شک و تردید به خود راه مىدهد، زیرا هنگامى انسان مىتواند در راه راست گام بگذارد که این گونه حجابها را از خود دور سازد و مخلصانه بیندیشد و به مصداق «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» به سرمنزل مقصود برسد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📌درس عبرتی برای تضعیف کنندگان قدرت نظامی کشور
حَنظَلة بن رَبیع، که جزو لشکریان امیرمؤمنان علی (ع) در جنگ صفین بود، هنگام حرکت سپاه اسلام به سوی جنگ با معاویه، روحیه مردم را متزلزل میکرد و حتی حضرت را از جنگ با معاویه برحذر میداشت.
امام در مرحله اول به او فرمود:
آیا بر ضد ما هستی یا با ما؟
او اظهار داشت:
نه بر ضد شما و نه با شما هستم.
امام با توجه به زمان خاص و موقعیتی که برای حرکت به سوی معاویه تشخیص داده بود، حنظله را به رُها (شهری بین موصل و شام) تبعید کرد، ولی وی از اجرای حکم تخلف کرد و شبانه از کوفه گریخت و به معاویه پیوست.
امیرمؤمنان علی (ع) نیز با قاطعیت دستور داد که خانه او را در کوفه خراب کنند، تا درس عبرتی برای دیگران باشد.
📙وقعة صفین ص 97
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (3) ♦️برتریطلبی؛ مشکل اصلی فرع
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (4)
♦️خواری و ذلّت؛ پیامد اختلاف
بخش دیگر درسهای قرآن از همینجا شروع میشود. این تعالیم بیشتر جنبه اجتماعی دارد:
☀️«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا»
🔺او برای این که بتواند کشور بزرگی مثل مصر را بهگونهای مدیریت کند که دیگر کسی در مقابلش نایستد به ایجاد اختلاف در بین مردم پرداخت.
👈 درسی که میتوان از اين آيه گرفت اين است که اگر میخواهید قدرت داشته باشید، و اگر میخواهید هویّتتان محفوظ باشد و زیردست دیگران قرار نگیرید و ذلیل نشوید، باید وحدتتان حفظ شود.
عاملی که موجب ذلّت ملتها میشود اختلاف است. فرعون این را خوب فهمیده بود و برای اینکه مردم را ذلیل و در مقابل خودش تسلیم کند بین آنها اختلاف ایجاد کرده بود؛ او اهل کشورش را گروه گروه کرد و اطرافیان خودش را تقویت و در مقابل، عدهای را ضعیف کرد:
☀️«یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ»
عدهای را تقویت کرد و ثروتها و پُست و مقامها را در اختیارشان گذاشت. در مقابل، عده دیگری زیردست آنها میشوند و برای اینکه آنها را تسلیم کند بنا گذاشت با آنها با درشتی، خشونت و ظلم و تجاوز رفتار کند:
☀️یذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَ یَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ.
💤 ادامه دارد ....
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎راهِ همراهی با اهلبیت علیهم السلام در دنیا و آخرت
در بيان نورانی ابن الرّضا علیهما السلام...
🔸اسماعيل بن سَهل گويد:
📜 کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام عَلِّمْنِی شَیْئاً إِذَا أَنَا قُلْتُهُ کُنْتُ مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ
🔺خدمت امام جواد عليه السلام نامه نوشتم که چيزى به من تعليم فرماييد كه اگر آن را بگويم، در دنيا و آخرت با شما اهل بیت علیهم السلام باشم!
👈 امام جواد عليه السلام به خط خود نوشتند:
📜 اَكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ «إنّا أنزَلْناهُ» وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالأسْتِغْفارِ؛
🔺سـوره «قدر» را زياد بخوان و همیشه لبهايت را به گفتن استغفار «تَر» کن. (بسيار استغفار كُن).
📗ثواب الاعمال ص 165
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ ديوانه واقعى از ديدگاه پيامبر اسلام (ص)
روزى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله از كوچه اى عبور مىكرد. به ظاهر ديوانهاى را مشاهده كرد كه مردم گرد او جمع شدهاند.
فرمود: «عَلَى مَا اجتَمَعَ هَؤّلَاءِ»؟
اينها براى چه جمع شده اند؟
عرض كردند: «عَلَى المَجنُونِ يَصرَعُ»
براى ديوانهاى كه دچار حملههاى عصبى شده است.
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله، اين معلم انسانيت كه از هر لحظه حساس براى تربيت نفوس با استعداد استفاده مىكند، مناسب ديد كه همين حالت را براى مردم به كلاس درسى تبديل كند؛ لذا فرمود:
«مَا هَذَا بِمَجنُونٍ. اَلَا اُخبِرُكُم بِمَجنُونٍ حَقَّ المَجنُونِ؟
اين شخص، ديوانه نيست. مىخواهيد ديوانه واقعى را به شما معرفى كنم؟
عرض كردند: آرى يا رسول الله.
حضرت فرمود: «إِنَ الْمَجْنُونَ الْمُتَبَخْتِرُ فِي مَشْيَتِهِ النَّاظِرُ فِي عِطْفَيْهِ الْمُحَرِّكُ جَنْبَيْهِ بِمَنْكِبَيْهِ فَذَاكَ الْمَجْنُونُ وَ هَذَا المُبْتَلَى»
ديوانه واقعى كسى است كه متكبرانه گام برمىدارد، دائماً به پهلوهاى خود نگاه مىكند، پهلوهاى خود را به همراه شانه ها تكان مىدهد [و كبر و غرور از تمام وجود او مىبارد] اين ديوانه واقعى است، اما آن را كه ديديد، بيمار است.
📒بحار الأنوار ج 70 ص 234
📘معانى الاخبار ص 237
📓تفسير نمونه ج 17 ص 58
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ دیدگاه اسلام پیرامون شیطانپرستی
🔸با مراجعه به فرمایشات قرآن کریم و احادیث معصومان علیهمالسلام مشخص میشود که اصطلاح شیطانپرستی دارای سه معنا و کاربرد است:
1️⃣ شیطانپرستی به معنای پذیرش شیطان به عنوان یک معبود و خدا
ریشه و اساس این معنا و کاربرد را باید در فطرت کمالگرای انسان جستجو کرد. انسان موجودی است که همواره به دنبال پیشرفت و رسیدن به نقاط بالاتر و بهتر است، خواه در زمینههای دنیوی و خواه در مسائل معنوی و ویژگیهای درونی.
▫️هر انسانی علاقه دارد تا یک موجود برتر و بالاتر از خود را به عنوان معبود قرار داده و او را بپرستد و از وی پیروی کند.
👈 البته همیشه چنین نیست که انسان به داشتن یک خدا و معبود اعتراف کند؛ بلکه گاهی رفتار و باورهایش نشان از این معنا دارد.
ملحدان و خداستیزان نمونهای از این گروه میباشند که هرچند با صدای بلند، بیخدایی و انکار خدا را فریاد میزنند، اما در همان لحظه، تمام باورهای خود را وامدار و مدیون «دانش تجربی» میدانند و هر روز در انتظار یافتههای جدید تجربی برای انکار خدا و مسائل معنوی نشستهاند، بنابراین آنها را نیز میتوان در زمره پرستشگران قرار داد.
💢شیطانپرستان نیز به درستی فهمیدهاند نیاز به یک موجود برتر و بالاتر از خود دارند که از او پیروی کنند، اما بر اساس یک اشتباه فاحش و به دور از عقل، گمان میکنند که «شیطان» میتواند خدا و راهنمای آنها باشد.
💢نکته جالب توجه در شیوه شیطانپرستی آن است که انجام تمام رفتارهای نادرست و غیراخلاقی و همچنین انواع گناهان، عبادت و سلوک نامیده میشود و شخص شیطانپرست با انجام این کارها، در حال عبادت شیطان میباشد.
☝️در قرآن کریم نیز به این نکته اشاره شده و خداوند به انسانها هشدار داده است:
⚡️أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ* وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ
⚡️اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را نپرستيد، زيرا وى دشمن آشكار شماست؟ و اينكه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست!
2️⃣ شیطانپرستی به معنای اطاعت و پیروی موقت از شیطان
این کارکرد و معنا در زندگی برخی خداباوران و دینداران قابل مشاهده است. خداوند در قرآن کریم میفرماید:
💥وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ
💥و بيشتر مؤمنان به خدا ايمان نمیآورند مگر آنکه همراه با خدا شریک قرار میدهند
⭐️ با توجه به احادیث معصومان علیهمالسلام در توضیح این آیه شریفه مشخص میگردد که گاه انسانهای مؤمن و خداباور به خطا و گناه دچار میگردند، از اینرو، در همان لحظه ارتکاب گناه، در حال اطاعت از شیطان میباشند که در قرآن از آن به «شرک» تعبیر شده است.
📕تفسیر القمی ج 1 ص 358
3️⃣ شیطانپرستی به معنای زندگی در دوران جاهلیت پیش از اسلام
بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین علیهالسلام انسانها تا پیش از ظهور اسلام در قلمرو عبادت بتها و اطاعت از شیطان قرار داشتند و خداوند با بعثت خاتم الانبیاء (ص) مردم را به قلمرو عبادت خویش فراخواند.
📙نهج البلاغة، خطبه 147
با توجه به این حدیث مشخص میگردد که هر چند ممکن است مردم در دوران جاهلیت پیش از اسلام دارای بعضی از ویژگیهای اخلاقی مثبت بودند، اما با توجه به آنکه در سایه بتپرستی زیست میکردند، میتوان آنها را شیطانپرست به شمار آورد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ خودکشی، ارمغان دینگریزی و دینستیزی
برخی تصور میکنند هر چه در علم و تکنولوژی پیشرفت کنند و لایههای پیچیده علم را کشف کرده و به تازههایی از علم برسند، زندگی انسان راحتتر و با آرامش بیشتری خواهد بود؛ ولی گویا این توهمی بیش نیست؛ زیرا آنچه در حال حاضر از علم و تکنولوژی دیده میشود، با همه تلاشی که در راستای آرامش و آسایش انسان انجام داده است؛ و حتی آسایش ظاهری انسانها را تامین کرده است؛ ولی هنوز نتوانسته انسانها را از ورطههای هولناک گمراهی نجات دهد؛ چرا که این همان علم بدون ایمان و اعتقاد است و در بعضی موارد علمی دینستیز است.
♦️احساس بیشتر به دین با پیشرفت علم و تکنولوژی
بر این اساس هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت میکند، احساس به دین و آموزههای دینی بیشتر احساس میشود؛ زیرا آن چیزی که علم و دانش را هدفمند میکند و آن را در مسیر خدمت به بشریت قرار میدهد، دین است. بدون وجود دین و آموزههای آن، علم در مسیر اهداف پلید شیطانهای انس و جن قرار میگیرد.
👆دین به انسان میآموزد، وجودش نعمت است، (امالی طوسی ص 492) پس انسان به هیچ وجه حق از بین بردن [خودکشی] آن و بی احترامی به آن را ندارد.
👆دین میآموزد، کمک کردن به دیگران، به خصوص انسانهای ضعیف و از پا افتاده؛ و حتی احتیاج انسانها به شما، از نعمتهای خداست و باعث رشد معنوی انسان میشود (نزهة الناظر ص81) و آرامش و آسایش کامل در پرتو پذیرش دین و عمل به آموزههای دین است. (انعام/82)
🚨آموزه های غربی ماشین خودکشی
تنها دین است که انسان را از محدوده [تولد تا مرگ] دنیا خارج میکند و او را انسانی فراتر از دنیا و جاودان معرفی میکند، بر اساس همین باور است که انسان کارهایش را در راستای قیامت قرار میدهد؛ ولی گزارههای غربی، همسو با شیطان، با ایجاد روابط نامشروع جنسی، ترویج مشروبات الکلی، ساخت فیلم و بازیهای مخرِّب، ترویج خشونت، مدیریت فضای مجازی و تبلیغات علیه دین، باعث ضعف خانواده، افسردگی و در پایان باعث ناامیدی جامعه شده و به این ترتیب ماشین خودکشی را برای انسانها به ارمغان آورده است، تا جایی که حتی برای نجات از گرفتاریها، نسخهای به نام «خودکشی»، پیچیده است که برخی آن را نسخه راحتی تصور کردند؛ در حالیکه خودکشی، مرگی سخت و دهشتآور است و علاوه بر آن آثار و تبعات وحشتناکی در انتظار اوست. (نساء/29 و 30 و 93) در اسلام نیز از گناهان کبیره شمرده شده است، گویا تمام مردم را کشته است. (مائده/32)
⬅️ آنها حتی کشتن دیگران را با نام «اتانازی؛ مرگ از روی ترحم و با رضایت شخص» صحیح میدانند، در حالی که این کار در اسلام جرم و قتل عمد به حساب آمده و مجازات مربوط به خود را در پی دارد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ هیتلر حدود 100 سال پیش پیرامون رژیم صهیونیستی در خاطراتش که با عنوان نبرد من چاپ شده نوشته است:
🔸آنها خود را مانند یک ملت بیگناه قلمداد میکنند و در آن ماهر هستند، آنها چیزی نمیخواهند جز اینکه یک روز با ضعیف کردن دولتها موفق شوند یک دولت صهیونیستی تشکیل دهند، آنها دولت مستقل نمیخواهند بلکه میخواهند فلسطین را برای خود مرکزی قرار دهند تا بتوانند با فعالیتهای بین المللی جهان را در اختیار گرفته و سیاست تخریبی خود را در همه جا توسعه دهند! به این ترتیب بهتر در دولتها نفوذ میکنند و در واقع فلسطین برای آنها یک مرکز تربیت جنایتکاران است.
🔸آنها دشمن خود را در محاصره میگیرند و حلقهای از دشمنان را اطراف ملتهایی که در برابر حملاتشان مقاومت میکنند، شکل میدهند.
📚 نبرد من ص ۲۱۳
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃