eitaa logo
سراج منیر
430 دنبال‌کننده
875 عکس
113 ویدیو
23 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🩸شهادت با لبان خشکیده مسلم بن عقيل همانند مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با لب خشکیده و در حال عطش به شهادت رسید. 🔺نقل است که وی را در حالی که خون، چهره و لباسش را فرا گرفته و مجروح و بسیار تشنه بود اسیر کردند. در داخل قصر ابن‌زیاد کوزه آب سردی نیز در کنار درگاه به چشم می‌خورد. مسلم رو به آن‌ها کرد و گفت: قدری از این آب به من بدهید. مسلم بن عمرو گفت: می‌بینی که چقدر سرد است؟ به خدا قسم هرگز از آن نخواهی چشید، مگر آن که پیش از آن، آب جوشان جهنم را بنوشی. مسلم بن عقیل گفت: وای بر تو، کیستی؟ گفت: من فرزند کسی هستم که حقّی را که تو انکار می‌کنی می‌شناسد و نصیحت پیشوایی را که تو با او دشمنی می‌ورزی می‌پذیرد و در حالی که تو با او مخالفت می‌کنی، از او اطاعت می‌کند. من مسلم بن عمرو باهلی هستم. مسلم بن عقیل گفت: چه چیز تو را چنین ستم‌پیشه و سنگ‌دل کرده است؟ ‌ای فرزند باهله، تو برای رفتن به جهنم و نوشیدن آب جوشان سزاوارتری. سپس مسلم به دیوار تکیه داد و نشست. عمارة بن عقبه غلامش را فرستاد و کوزه آبی آورد و قدری به مسلم داد. مسلم سه بار ظرف آب را بالا برد، ولی هر بار ظرف پر از خون شد. بار آخر دو دندان ثنایای مسلم در ظرف افتاد و او هرگز نتوانست آب بنوشد. آنگاه گفت: الحمدللّه، اگر این آب روزی من بود آن را می‌نوشیدم. ابن زیاد به ابن حمران که در جنگ با مسلم مجروح شده بود دستور داد تا برای تشفّی دل خود کشتن مسلم را بر عهده بگیرد. بُکیر، مسلم را به بالای قصر برد. مسلم بن عقیل در آن حال تکبیر می‌گفت و استغفار می‌کرد و بر انبیا و ملائکه درود می‌فرستاد و می‌گفت: خداوندا، میان ما و این گروه که بر ما ستم روا داشتند، ما را تکذیب کردند و کشتند تو خود حکم بفرما. در بالای دار الاماره بکیر سر از بدن نازنیش جدا کرد و پیکرش را از بالای قصر به پائین‌ انداخت. سپس وحشت‌زده نزد عبیدالله بازگشت و گفت: هنگامی که مسلم را به قتل رساندم، ناگهان دیدم مردی سیاه چهره و زشت در برابرم ایستاده و انگشتان خود را به دهان گرفته است؛ من با مشاهده آن بسیار ترسیدم! 🩸سر مبارکش را همراه با سر هانی بن عروه به شام فرستادند. یزید دستور داد تا آن‌ها را بر سردر یکی از دروازه‌های شهر دمشق آویختند. پیکرش را نیز در بازار قصاب‌های کوفه بر روی زمین کشاندند و سپس در همان جا به دار آویختند. 🤲 در قسمتی از زیارت‌نامه مسلم می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَیک ایهَا الفادی بِنَفسِهِ وَ مُهْجَتِهِ الّشهیدُ الْفَقیهِ المَظلُومِ الْمَغصُوبِ حَقُّهَ المُنتهِک حُرَمَتُهُ. الَّسلامُ عَلَیک یا فادی‌ بِنَفسِهِ ابْنَ عَمِّهِ وَ فَدی‌ بِدَمِهِ دَمْهُ. السَّلامُ عَلَیک یا اوَّلَ الشُّهَداءِ وَ امام السُّعداء ... السُّلامُ عَلَیک یا وَحیداً غَریباً عَنْ اهلِهِ بَینِ الاعْداءِ بِلا ناصرٍ وَ لا مُجیبَ» «سلام بر تو‌ ای جان‌نثار، ‌ای شهید فقیه و مظلوم، ‌ای کسی که حقّش غصب گردید و حرمتش شکسته شد. سلام بر تو که جانت را فدای پسر عمومیت کردی و برای حفظ او خون دادی. سلام بر تو‌ ای اوّلین شهید و‌ ای پیشوای سعادتمندان، سلام بر تو که میان دشمنان، تنها و بی‌کس بودی و یار و یاوری نداشتی.» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ثمره حق و حق‌مداری 🔻امام عسكری عليه السلام: 🔹«ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ» 🔸هيچ عزّتمندى حق را ترك نکرد مگر آن كه خوار شود و هيچ خوارى حق را نگرفت مگر آن كه عزّت يابد. 📔تحف العقول ص ۴۸۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 ۱۶ تیر شهادت شیخ «محمد خیابانی» (۱۳۳۸ ش) محمد خیابانی (۱۲۹۷-۱۳۳۸ق)، معروف به شیخ محمد خیابانی، از علمای مبارز دوران مشروطیت در آذربایجان بود که در تبریز قیام کرد و سرانجام به شهادت رسید. او از شاگردان سید ابوالحسن انگجی و میرزا عبدالعلی بود. 🕌 در مسجد کریم خان، واقع در محله خیابان، نماز جماعت می‌خواند و مردم مسلمان را ارشاد می‌کرد و آنان پس از اقامه نماز، مشتاقانه پای صحبت و موعظه حکیمانه و بیدارگر او می‌نشستند. (این مسجد هنوز هم به همان نام در چهار راه منصور تبریز موجود است) 🔷 یکی از علمای بزرگ تبریز در آن روزگار، مرحوم آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای، مشهور به سید حسین پیشنماز (پدر بزرگ مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای) بود که در مسجد جامع تبریز اقامه نماز می‌کرد. خیابانی هم به سبب همشهری بودن با وی و هم اینکه او اندیشه‌های روشن و انقلابی و اجتماعی داشت، با ایشان زود آشنا شد و همین آشنایی زمینه را برای ازدواج او با دختر آن فقیه بزرگ، یعنی «خیر النساء» فراهم کرد. 🔺از آن پس خیابانی گاهی در مسجد جامع تبریز به جای پدر زنش، حاج سید حسین خامنه‌ای، نماز جماعت اقامه می‌کرد و از همانجا نیز مشهورتر گردید. می‌گویند معمولا هزار نفر در نمازش شرکت می‌کردند. ✅ وی علاوه بر اقامه نماز جماعت، موعظه و تبلیغ احکام الهی، ارشاد مردم، تدریس در حوزه علمیه و فعالیت‌های فرهنگی، در مسائل سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کرد و از جمله فعالیت‌هایش تاسیس و رهبری انجمن ایالتی آذربایجان، نماینده مجلس شورای ملی در دوره دوم، رهبری فرقه دموکرات آذربایجان، انتشار روزنامه تجدد و سرپرستی آن، نماینده مجلس در دوره دوم، تشکیل مجلس محلی تبریز بود. 💯 بیشترین شهرت وی قیام علیه وثوق الدوله بود که با شهادت ایشان قیام به پایان رسید. متن کامل مقاله: 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/محمد_خیابانی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ کوفه مناسب‌ترین شهر برای ورود سیدالشهدا ⚜️ یزید مدعی خلافتی شد که نه تنها صلاحیت لازم برای آن منصب را نداشت، حتی صلاحیت برای یک مسلمان عادی بودن را نیز دارا نبود؛ زیرا عملا شراب خواری می‌کرد و مقدسات دین را انکار می‌نمود. هنگامی که به خلافت رسید به حاکم مدینه دستور داد از امام حسین (ع) بیعت بگیرد و در صورتی که ایشان بیعت نکردند، حضرت را به قتل برساند. ❇️ امام (ع) که می‌دانست اعمال یزید، اساس اسلام را از بین می‌برد با او بیعت نکرد و راه مبارزه را در پیش گرفت و برای پیشبُرد مبارزه از مدینه به مکه رفت؛ زیرا خوب می‌دانست اگر در مدینه بماند، او را به بیعت مجبور کرده و یا از بین می‌برند. هنگامی که امام حسین (ع) از نقشه شوم دشمنان مبنی بر ترور ایشان مطلع شد، مکه را به سمت کوفه ترک کرده و فرمودند: «اگر در جای دیگر کشته شوم، بهتر است که در مکه و حرم امن الهی کشته شوم و حرمت آن از بین برود» 📙مروج الذهب ج 3 ص 65 ❓حال این سوال پیش می‌آید که چرا حضرت، کوفه را به شام، مصر و یا یمن ترجیح داد؟! ⬅️ شام: منطقه شام از زمان فتح آن، تحت سلطه بنی امیه بود و مردم آن مطیع حاکم شام، یزید لعنه الله بودند، در نتیجه حرکت امام به سمت شام، حرکت به سمت دشمن و افتادن در هلاکت بود. ⬅️ مصر: منطقه مصر نیز از زمان حکومت امیرالمومنین (ع) با زهر دادن به مالک اشتر و قتل محمد بن ابی‌بکر در اختیار و تحت سلطه کامل معاویه قرار داشت و از این جهت مناسب برای رفتن حضرت نبود. ⬅️ یمن: گروهی عافیت طلبان ساکن مکه یا خیر‌خواهان بی‌بصیرت نسبت به علم و جایگاه امامت، به حضرت پیشنهاد می‌کردند که عازم یمن شوند؛ زیرا بیشتر بافت یمن، به صورت کوه‌ و بیابان‌ بوده است؛ ولی نامه و یا استقبالی عمومی از طرف یمن برای بیعت با حضرت در تاریخ ثبت نشده است؛ از همین رو پیشنهاد یمن منتفی می‌شود. 🔺البته تعداد اندکی از یاران یمنی حضرت، بعد از شنیدن خبر خروج ایشان، خودشان را به حضرت رساندند. 📓جمل من انساب الاشراف ج 3 ص 374 ⬅️ اما کوفه: مردم کوفه یک ماه پس از حضور امام در مکه، ایشان را به کوفه دعوت کردند. نامه‌های مردم کوفه در دهه اول رمضان سال 60 هجری به مکه رسید. نماینده حضرت در کوفه، مسلم بن عقیل نیز شدت استقبال مردم کوفه را، برای حضرت بیان کرد. از این جهت کوفه پذیرای حضرت بود. 📒إبصار العین فی انصار الحسین ص 132 ✅ درنتیجه اگر امام حسین (ع) جز کوفه، منطقه دیگری را بر می‌گزید، ممکن بود مردم عذر بیاورند که ما شما را دعوت نکرده و یا پیشنهاد بیعت به شما نداده بودیم. حضرت می‌دانست که در یمن کسی به یاری وی نخواهد آمد و اگر کشته شود، مورد سرزنش واقع خواهد شد که چرا پاسخ مثبت به آن همه نامه و طومار مردم کوفه نداده است. حتی وقتی خبر پیمان شکنی مردم با مسلم به گوش حضرت رسید، یاران گفتند: به تحقیق به خدا سوگند تو مانند مسلم بن عقیل نیستی و اگر به کوفه وارد شوی، مردم به سوی تو می‌شتابند. 📗الارشاد ج 2 ص 75 👈 جلوگیری عبیدالله‌ بن‌ زیاد از ورود امام حسین (ع) به کوفه و دستور وی در متوقف کردن کاروان حسینی در بیابانی خشک نیز حکایت از نگرانی شدید از حضور حضرت در کوفه و ارتباط وی با مردم دارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚫️ کارنامه سیاه یزید بدون حتی یک نقطه سفید 🔹لعن و نفرین بر یزید، فرزند معاویه لعنة الله علیهما در میان اهل تسنن جایز و حتی واجب است؛ زیرا وقتی دستور قتل سیدالشهداء را صادر کرد. این جنایت چنان سنگین بود که برای توجیه کار او، هیچ راهی پیدا نشد. اما همچنان کسانی با تحلیل نادرست تاریخ، برای یافتن نقاط سفید در کارنامه سیاه یزید، تلاش می‌کنند. 🔘 بی‌رحمی سپاه کوفه در زیارت عاشورا به صراحت اعلام شده مصیبتی که در کربلا بر سر اهل بیت وارد آمد، در آسمان‌ها و زمین نمونه و مشابه نداشته و با بی‌رحمی هرچه تمام‌تر صورت پذیرفته است. از این رو هیچگاه نمی‌توان شمشیر نکشیدن سپاهیان کوفه بر زنان و کودکان را نشانه دلرحمی آنها قلمداد کرد؛ زیرا برخی گزارش‌ها از شهادت دو زن در حادثه عاشورا خبر می‌دهند و این نیز به دلیل آن بود که آنها در مقابل سپاه دشمن شمشیر کشیدند. 📕 إبصار العين ص 227 👈 جالب آنکه در میانه جنگ هیچ کسی نگفت چون آنها زن هستند، پس رهایشان کنید، بلکه آنها را نیز از دم تیغ گذراندند. از این رو در خیمه‌های امام حسین (ع) نیز اگر کسی شمشیر می‌کشید، بی‌شک کشته می‌شد. ⬅️ پیش از اسلام، ماه محرم را ماه جنگ و جدال قرار نمی‌دادند و یک ماه صبر می‌کردند. در سنگدلی سپاهیان کوفه همین بس که حتی به قوانین عرب جاهلی نیز پایبند نبودند، با اینکه امام حسین (ع) به قصد جنگ از مدینه خارج نشد، اما کوفیان به طمع کسب غنیمت به مقابله با امام زمان خود برخواستند. 💢 افتخار به جنایت سخنرانی‌های طوفانی و اثرگذار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کوفه و شام بسیاری از مردم را به پشیمانی و توبه وادار ساخت. کاخ یزید به ماتم‌خانه تبدیل شد،‌ تا آنجا که یزید چاره‌ای جز توقف رفتار ظالمانه با اهل بیت را نداشت و آنها را برای رفتن به مدینه آزاد گذاشت، اما فرماندهان دشمن هیچگاه از کرده خویش پشیمان نشدند. پس از عاشورا، جانیان کوفی به نیت چاپلوسی و خودنمایی نزد یزید و ابن مرجانه، سرهای بریده شهدای نینوا را در میان قبیله‌های خود تقسیم کردند تا شاید برای هر قبیله افتخاری باشد. 📔اللهوف (ابن طاووس) ص 143 ⬅️ دلیل دیگری که نشان می‌دهد سپاهیان دشمن و فرماندهان آنها از جنایت خود پشیمان نبودند، رها کردن جنازه مطهر شهدای کربلا به حال خود بود. حتی پس از دفن اجساد، حکومت مانع از زیارت قبور شهدا نمی‌شد؛‌ زیرا مخفی نگه داشتن قبر شهدای کربلا در آن برهه نه تنها به سود یزید و ابن مرجانه نبود، بلکه آشکار بودن قبور افتخار به شمار می‌آمد؛ زیرا به گمان آنها یزید در مقابل شورشیان ایستاده و پیروز شده بود، از این رو دلیلی برای مخفی نگه داشتن قبور نبود. ⬅️ مصیبت اسارت امام سجاد (ع) با الگو گرفتن از نیاکان معصوم خویش به ویژه امام حسین (ع)، هیچگاه از مرگ در راه خدا ترس و واهمه‌ای نداشته و شهادت را برای خود کرامت و بزرگی می‌دانست (بحار الأنوار ج‏45 ص 118) اما تا آن زمان، به اسارت بردن خاندان رسول الله (ص) سابقه نداشته و این مصیبت برای اهل بیت بسیار دردناک بود و حضرت زینب (س) اعتراض خویش را در این مورد به یزید اعلام داشت. 📙بلاغات النساء ص 35 ❎ اما با این حال، هر بار که جانیانی همچون عمر سعد و ابن مرجانه و یزید، با اهل بیت به ویژه حضرت زینب سخن می‌گفتند، سرافکنده و خوار می‌شدند. هدف دشمن از آغاز گفت و گو با اسیران، نه تنها احترام به حقوق اسیران نبود،‌ بلکه می‌خواست آنها نزد مردم بیش از پیش خار و خفیف شوند، اما هیچگاه توقع روحیه‌ای قوی و با صلابت از اهل بیت را نداشتند و این خودشان بودند که بی‌آبرو گشتند. ⬅️ تزویر دشمن با اهل بیت گرچه یزید و ابن مرجانه برای برخی یاران امام حسین مانند حضرت علی اکبر و حضرت عباس امان نامه دادند و درصدد آزادی آنان بودند،‌ اما این رفتار هیچ افتخاری برای آنها به شمار نمی‌آید؛ زیرا امام معصوم و حجت خدا در امان نبود. اینکه دیگران در امان باشد و انسان معصوم مورد ستم قرار گیرد، چیزی جز رفتار منافقانه و تزویر نیست. ✔️ تمام بنی امیه نیز به جنایت روز عاشورا راضی بودند و به همین خاطر مشمول لعن و نفرین قرار گرفتند. 🔺همانگونه که در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً» «خداوند تمام افراد دودمان بنی‌امیه را نفرین کند.» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 محرّم، زیباترین نگارخانه در قلب هستی است که زمین و آسمان و ملک و ملکوت و عرش و فرش را شگفت زده کرده است. 😭 فانوس اشک هایتان را روشن کنید که ماه غریبی شهید نینواست. ❣️فرا رسیدن ماه محرم ماه پيروزی خون بر شمشير بر شما تسلیت باد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ ادب عزاداری ... 🖤 امام رضا عليه السلام : ✔️ كانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا . . . فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ✔️ چون ماه محرّم مى رسيد ، كسى پدرم را خندان نمى ديد . . . چون روز دهم فرا مى رسيد آن روز ، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود . 📗 امالى (صدوق) ص 128 🖤 امام رضا عليه السلام : ☑️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيرا ☑️ اگر بر حسين بگريى ، چندان كه اشك هايت بر گونه ات جارى شود ، خداوند تمام گناهانت را مى آمرزد، گناه کبيره باشند يا گناه صغيره، کم باشند يا زياد. 📓بحار الانوار ج 44 ص 286 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻عمل مهم روز اول محرم 🦋 روزه + دعا = استجابت ✍️دستورالعمل امام رضا علیه السلام برای روز اول ماه محرم 🔅 از ریّان بن شَبیب نقل شده است: در اولین روز محرم نزد امام رضا علیه‌السلام رفتم. حضرت فرمودند: ای پسر شبیب روزه‌ای؟ عرض کردم: خیر. فرمودند: امروز روزی است که زکریّا پروردگارش (عزّوجلّ) را خواند و عرض کرد: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةًظض طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ»؛ ( آل‌عمران/۳۸۱۲) «پروردگارا! به من نسلی پاک عطا فرما. تو شنونده دعاها هستی.» 🔺آن‌گاه خداوند دعایش را مستجاب فرمود و به فرشتگان دستور داد تا هنگامی که زکریا در محراب به نماز ایستاده بود، به او بگویند: خداوند تو را به (فرزندی به نامِ) یحیی بشارت می‌دهد. 👈 پس هرکس این روز (اول محرم) را روزه بگیرد، سپس خداوند را بخواند، خداوند دعایش را مستجاب می‌فرماید، همان‌طور که دعای زکریا را مستجاب فرمود. 📚 عيون‌ أخبار الرضا عليه السلام ج ‏۱ ص ۲۹۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (16) ♻️ عوامل و راه‌های شناخت منافقان ♻️ ب: بهانه تراشی در هنگام جهاد یکی از عوامل مهم در شناخت چهره‌های دوروی منافقان، زمانی است که پیامبر (ص) بسیج عمومی اعلام می‌کرد و باید همه آنانی که عذر شرعی ندارند، راهی میدان نبرد با مشرکان و کفّار شوند. 🔸منافقان که بعد از جنگ «احد» چهره و عملکرد منافقانه‌شان شناخته شده بود دیگر نمی توانستند با نیرنگ و حیله از شرکت در جهاد خودداری کنند. از این جهت هر گاه ندای جهاد را می‌شنیدند، گویا فرشته مرگ بر آنان نازل شده و می‌خواهد جان آنان را بگیرد. بهانه‌گیری‌هایی از این دست که جنگ و خونریزی افساد در روی زمین است و ما نباید با ارحام و قبایل خود نبرد کنیم، و نگاه‌های مرگ‌آلود آنان به پیامبر (ص) همه حکایت از وحشت و دلهره‌ای بوده است که بر وجود آنان چیره شده بود. ☝️ خداوند در آیه 20 سوره محمد (ص) این وضعیت روحی منافقان را بیان می‌کند: 📖 «وَ یَقُولُ الّذِینَ آمَنُوا لَوْلاَ نُزّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُحْکَمَْةٌ وَ ذُکِرَ فِیهَا الْقِتَالُ رَأَیْتَ الّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَرَضٌ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ الْمَغْشِىّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى‏ لَهُمْ» 📖 «افراد با ایمان می‌گویند چرا سوره‌ای که در آن حکم مبارزه (کشتن و کشته شدن) با کافران باشد، نازل نشده است، آنگاه که سوره محکم و صریحی فرود آمد و در آن جنگ ذکر شد آنان که در دل‌هایشان بیماری است (منافقان) مانند افرادی که از ترس به حالت بیهوشی افتاده‌اند به تو می‌نگرند، پس این حالت بر آنها سزاوارتر است». 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 ده روز ديگر .... 🥀 ده روز دیگر گریه‌ی ما فرق دارد 🥀 ده روز دیگر روضه اما فرق دارد 🥀 ده روز دیگر ماجراها فرق کرده 🥀 ده روز دیگر قصه‌ی ما فرق کرده 🥀 ده روز دیگر نه حبیبی، نه زهیری 🥀 ده روز دیگر نه سعید و نه بریری 🥀 ده روز دیگر خواهرش در اضطراب است 🥀 ده روز دیگر در حرم قحطی آب است 🥀 ده روز دیگر در تب و تاب است زینب 🥀 ده روز دیگر، دور از ارباب است زینب 🥀 ده روز دیگر این حرم سقا ندارد 🥀 ده روز دیگر دختری بابا ندارد 🥀 ده روز دیگر اکبرِ لیلا نمانده 🥀 ده روز دیگر قاسمِ زیبا نمانده 🥀 ده روز دیگر مادری در التهاب است 🥀 خیمه به خیمه در پی یک جرعه آب است 🥀 ده روز دیگر زینِ اسبی واژگون است 🥀 سالار زینب پیکرش در خاک و خون است 🥀 ده روز دیگر راهی گودال گشته 🥀 ده روز دیگر پیکرش پامال گشته 🥀 ده روز دیگر روی سینه می‌نشیند 🥀 از روی تل هم خواهرش زینب ببیند 🥀 ده روز دیگر صورتش بر خاک صحراست 🥀 ده روز دیگر رأس او بالای نی‌هاست 🥀 ده روز دیگر خواهرش ماتم گرفته 🥀 ده روز دیگر زیر نعل تازه رفته 🥀 ده روز دیگر روی پیکر سر ندارد 🥀 ای وای من ... انگشت و انگشتر ندارد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (99) 📖 وَعَدَ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (نور/55) 📖 خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند وعده داده است كه به‌يقين، خلافت روى زمين را به آنان خواهد داد، همان‌گونه كه به پيشينيان آن‌ها خلافت بخشيد؛ و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، بر ايشان پابرجا و ريشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنيّت و آرامش مبدّل مى‌كند، [به‌گونه‌اى] كه فقط مرا مى‌پرستند و چيزى را همتاى من قرار نخواهند داد. و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آن‌ها همان فاسقانند. 📍عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: وَقَعَتِ الْخِلَافَةُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْقُرْآنِ لِثَلَاثَةِ نَفَرٍ: لآِدَمَ (ع) لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ... وَ الْخَلِيفَةُ الثَّانِي دَاوُدُ (ع) لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ» ... وَ الْخَلِيفَةُ الثَّالِثُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع) لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى فِي السُّورَةِ الَّتِي يَذْكُرُ فِيهَا النُّورَ: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع) ..... وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) «فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» يَعْنِي الْعَاصِينَ لِلَّهِ وَ رَسُولِه‏ از ابن مسعود روایت شده که گفت: خلافت در قرآن برای سه نفر مقرر شده است: برای آدم (ع) آنجا که می­فرماید: «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائکَهِ إِنیّ ِ جَاعِلٌ فیِ الْأَرْضِ خَلِیفَه» (بقره/30) .... و دوّمین خلیفه در قرآن داود (ع) است آنجا که می­فرماید: «یَادَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فیِ الْأَرْض » (ص/ 26) .... و خلیفه سوم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است به دلیل آیه­ای که در آن به ذکر نور پرداخته و می­فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ ْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَات» (نور/ 55) در این آیه مقصود از «الَّذِینَ ْ عَمِلُواْ الصَّالِحَات » علی بن ابی طالب (ع) .... و هر کس که کفر ورزد به ولایت علی بن ابی طالب (ع) «فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَاسِقُون » یعنی نافرمانند از دستور خدا و رسولش. 📒 بحار الانوار ج 6 ص 96 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکم روزه گرفتن در دهه اول محرم ❓حکم روزه گرفتن در ماه محرم چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹طبق نظر مشهور فقهاء روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است. 🔹اما روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است. 🌷آیت الله وحید خراسانی: روزه گرفتن روز عاشورا بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 🥀آیت الله فاضل: روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است؛ ولی مستحب است بدون نیت روزه، تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تخمه و آجيل در ایام عزاداری ❓استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟ ⁦✅⁩ پاسخ: 🌷 آيت الله خامنه ای: گرچه از نظر شرعی فی نفسه اشکال ندارد، مناسب است شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراعات شود. 🌷آیت الله مکارم شيرازی: اشکالی ندارد؛ اما اگر در عرف محل، این کار را نشانه شادی می دانند، بهتر است از این کار پرهیز شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علی عليه السّلام فرمود: اقوی النّاس ايماناً اكثرُهُم توكُّلاً علی اللهِ سبحانه. قويترين مردم در ايمان، با توكل ترين آنها به خداوند سبحان است. 📗غرر الحکم ص 202 📜مفضل مى گويد: محضر امام صادق عليه السلام رسيدم و از مشكلات زندگى شكايت كردم. امام عليه السلام به كنيز دستور داد كيسه اى كه چهارصد درهم در آن بود، به من داد و فرمود: با اين پول زندگيت را سامان بده. عرض كردم: فدايت شوم منظورم از شرح حال اين بود كه در حق من دعا كنى. امام صادق عليه السلام فرمود بسيار خوب دعا هم مى كنم. و در آخر فرمود: مفضل از بازگو كردن شرح حال خود براى مردم پرهيز كن اگر چنين نكنى نزد مردم ذليل و خوار مى شوى . بنابراين براى دورى از ذلت هر چه در دلت هست را به كسى نگو . 📘بحار الانوار ج 47 ص 34 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از مردم فکر می کنند که قضای نمازهای جهری (نمازهايی که بايد با صدای بلند خوانده شوند) را می توان آهسته خواند در حالی که بايد بلند خوانده شوند به قول معروف: اقض ما فات کما فات يعنی: «نمازی که از دست رفته بايد همانگونه که از دست رفته است قضا شود»: اگر کامل قضا شده کامل قضا شود و اگر شکسته قضا شده شکسته قضا شود اگر جهری قضا شده جهری قضا شود و اگر اخفاتی (آهسته) قضا شده اخفاتی قضا شود 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃