eitaa logo
سراج منیر
553 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️مشروعیت الهی حکومت در بیان امیرالمؤمنین ❌ شبهه: برخی با باور به جدايی دين از سیاست و حکومت ، امور حکومتی را خارج از گستره‌ رسالت اسلام برشمرده و اعتقاد دارند حل‌وفصل این‌گونه امور به مردم واگذارشده است؛ ازاین‌رو بر این عقیده‌اند مشروعيت حکومت، بر اساس خواست و رضايت مردم است. 🔺آنها برای توجیه این مدعا از بيانات امیرالمؤمنین (ع) نیز شاهد می‌آورند که حضرت، اعتبار و مشروعيت تصميمات حاکم را، وابسته به بيعت مردم دانسته‌اند. 👈به عنوان نمونه، در نامه‌ای از حضرت علی (ع) خطاب به معاويه چنین آمده است: «همانا، کسانی با من بيعت کردند که پيش از آن، با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کرده بودند. در اين صورت، برای حاضر در مدينه حق انتخاب امام ديگر و برای غایب از مرکز شورا، حق رد نظريۀ آنان نيست. عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاق‌نظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود...» 📓نهج‌ البلاغه، نامه 6 ✅ پاسخ شبهه: در پاسخ به باور جدایی سیاست از دیانت و استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین (ع) برای اثبات آن، باید به این دو نکته توجه داشت؛ ⬅️ اسلام کامل و سیاسی در مورد جدایی دین از سیاست باید گفت اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین آسمانی، دینی جامع است که افزون بر احکام فردی، مشتمل بر احکام سياسی و حکومتی نيز است. جهاد، امربه‌معروف و نهی از منکر، صدور و اجرای احکام قضايی اسلام و اجرای بسياری از دستورات شرعی مربوط به اموال از قبيل خراج، بيت‌المال، خمس و زکات تنها بخشي از احکام اسلامند که در سايۀ حکومت اسلامی می‌توانند بهتر اجرا شوند. همچنین نقش حکومت اسلامی در اجرای برخی احکام اسلامی مانند قصاص بسیار روشن و غیر قابل انکار است. ⬅️ مشروعیت مردمی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) اما برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست؛ به‌بیان‌دیگر نسبت دادن این مدعا به حضرت، با توجه به یک مورد، منطقی و صحیح نیست. 👈 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاین‌رو امیرالمؤمنین (ع) وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمود: «هم‌اکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.» 📒 نهج‌ البلاغه خطبه 2 🔺همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايد: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آن‌ها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آن‌ها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتاده‌اند به حال خود واگذار.» 📗کشف المحجة لثمره المهجة ص 180 🔺حضرت در جاهای دیگر نيز به نکوهش مردم زمانه‌شان به دليل غفلت از حقيقت و نيز فاصله گرفتن از اصول و ارزش‌های الهیِ پذيرفته‌شده در زمان پيامبر (ص) پرداخته است. 📘برای نمونه: نهج‌ البلاغه، خطبه‌های 97 و 120 و 144 ✔️ ازاین‌رو با توجه ساير فرموده‌های ايشان معلوم می‌شود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانه‌جويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تولی و تبری درانتخاب اصلح ♨️ در زمان انتخابات لازم است انسان جهت گیری های ذهنی شفاف و روشنی نیز در حوزه عمل داشته باشد تا در گرد و غبارهای فتنه و تزویر، هدف و مقصد گم نشود. این نوع نگاه در ادبیات اسلامی و غیرت دینی به تولی و تبری تعبیر می شود. 👈امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: لایَجتَمع حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا فی جَوْفِ انسانٍ، إنَّ اللَّهَ لَمْ یَجعَلْ لِرَجُلٍ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ فَیُحِبُّ بِهذا و یُبغِضُ بِهذا دوستی ما با دوستی دشمن ما در یک دل نمی گنجد، چرا که خداوند برای یک انسان دو تا دل قرار نداده است که با یکی دوستی کند و با دیگری دشمنی بدارد . 📕بحار الانوار ج 31 ص 5 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📥انتخاب صحیح ، ذخیره ای برای قیامت 📌رفتار و اعمال انسان در حوزه اجتماعی تنها محدود به خودِ وی نیست، از این رو در روایات ما تأکید شده است که برخی اوقات امکان دارد، از فعل یک شخص، ده ها بلکه قرن ها گذشته باشد، ولی آثار و نتایج آن فعل برای چنین شخصی نوشته شود. 📌انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنا نیست، از این رو اگر شخصی در انتخابات شرکت نکند و یا اگر شرکت کرد بر طبق معیارهای اصلح رأی ندهد، در روز قیامت مورد بازخواست قرار می گیرد، ولی اگر حضوری آگاهانه داشته باشد روز قیامت از ثواب حضور خویش بهره مند می شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (8) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ گفته شد اولین و مهم‌ترین صفت منافقان دروغگویی است که در ابعاد مختلف بروز و ظهور دارد، و به سه نمونه تاریخی آن اشاره شد و الان به چهارمين و پنجمين مورد اشاره می‌شود: 4️⃣ وعده‌های دروغ از دیگر ویژگی‌های منافقان که از صفت دروغ‌گویی آنان منشعب است، وعده دروغین آنان است که حتی به دوستان و هم‌پیمانان خودشان نیز می‌دهند. چنان که در قضیه یهودیان «بنی نضیر» به آنان چنین وعده‌هایی دادند (حشر/11): 🔺چهار نفر از سران نفاق با رؤسای بنی نضیر تماس گرفته و به آنان گفتند که خانه‌های خود را ترک نکنید، ما تا آخر با شما هستیم و در کنار شما می‌جنگیم و اگر هم به زور از مدینه بیرون بروند با آنان خواهند رفت. بنی نضیر هم فریب وعده‌های توخالی و دروغین منافقان را خوردند و هرچه صبر کردند خبری نشد تا آن که ترس و وحشت زندگی آنان را فرا گرفت و نمی‌دانستند چه کنند. 📔 سيره ابن هشام ج 3 ص 201 5️⃣ سوگند دروغ بر ایمان به خدا منافقان برای رسیدن به اهداف خود می‌بایست نظر پیامبر (ص) و اکثریت جامعه «مؤمنان» را جلب می‌کردند، چون با ظاهر مسلمانی بهتر می‌توانستند مانع پیشرفت اسلام شوند. به همین منظور پیوسته بر ایمانشان به خدا و تعلق خود به گروه مؤمنان سوگند دروغ می‌خوردند، چنان که آیه 56 سوره توبه به همین موضوع اشاره دارد: «وَیَحْلِفُونَ بِالله إِنّهُمْ لَمِنکُمْ وَمَا هُمْ مِنکُمْ وَلکِنّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ» و به خدا سوگند می‌خورند که آنها از شما هستند در حالی که از شما نیستند ولی آنها گروهی هستند که می‌ترسند (و به خاطر همین وحشت دروغ می‌گویند). 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (91) 📖 إِنَّ الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ (انبياء/101) 📖 كسانى‌كه [صالح بودند و] از قبل، وعده‌ نيك از سوى ما به آن‌ها داده شده از آن (جهنم) دور نگاهداشته مى‌شوند 📍عَنْ رَسُولِ الله (ص) : یَا عَلِیُّ، أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ عَلَی الْحَوْضِ تَسْقُونَ مَنْ أَحْبَبْتُمْ وَ تَمْنَعُونَ مَنْ کَرِهْتُمْ وَ أَنْتُمُ الْآمِنُونَ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ یَفْزَعُ النَّاسُ وَ لَا تَفْزَعُونَ وَ یَحْزَنُ النَّاسُ وَ لَا تَحْزَنُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنی أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الملائکةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ». پیامبر اکرم (ص) فرمود: يا علی! تو و شیعیانت بر روی حوض قرار می‌گیرید و هرکه را که بخواهید می‌نوشانید و هرکه را ناپسند بدارید، محروم می‌کنید و شما در روز ترس و اضطراب بزرگ، در زیر سایه‌ عرش، ایمن خواهید بود و مردم مضطرب و اندوهگین می‌شوند و شما دچار هیچ اضطراب و اندوهی نمی‌شوید. این آیه در مورد شما نازل شده است: «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَی أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ، لَا یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ، لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ المَلَائِکَةُ هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» يا علی! تو و شیعیانت در موقف مورد درخواست قرار می‌گیرید [و همه برای شفاعت به‌دنبال شما هستند] و در بهشت از نعمت برخوردار می‌گردید ... 📙بحار ا لأنوار ج ۸ ص ۲۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓به طور کلى حکم طهارت و نجاست انواع الکل ها چیست؟ ✅ پاسخ: 🌷آیات عظام امام، صافى، فاضل و نورى: هر کدام از این الکل ها، اگر اصلشان مایع مست کننده باشد، نجس است. 🌷آیات عظام تبریزى و خامنه اى: هر کدام از این الکل ها، اگر اصلشان مایع مست کننده باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است. 🌷آیات عظام سیستانى و وحید: تمامى انواع الکل ها پاک است. البته اگر اصل آن مایع مست کننده باشد، بنابر احتیاط مستحب نجس است. 🌷آیت اللّه مکارم: هر الکلى که به صورت فعلى آن قابل نوشیدن نباشد و باید آن را رقیق کرد، نجس نیست ؛ ولى اگر به صورت کنونى آن قابل نوشیدن باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است. 🥀 آيت الله بهجت: الكل مطلقا مورد احتياط در نجاست است، مگر به گونه اى به دست بيايد كه از ابتدا مسموم كننده باشد نه مست كننده. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ملاک تشخیص موسیقی حلال 🌷به نظر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی و سیستانی: ◀️ اول:‌ موسیقی که مطرب نباشد. ◀️دوم: مناسب مجالس لهو و لعب نباشد. ◀️سوم: شامل مضامین زشت و زننده است که باعث گرایش انسان به سوی فساد و فحشا می شود . ⛔️ گوش دادن به موسیقی هایی که یکی از این سه مشخصه را داشته باشد حرام است هر چند در شنونده تاثیر خاصی نداشته باشد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود: أيُّما رَجُلٍ مِنْ شِيعَتِنا أتي رَجُلاً مِنْ إخْوانِهِ فَاسْتَعانَ بِهِ فِي حاجَتِهِ فَلَمْ يَعِنْهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ إلّا ابْتَلاهُ اللهُ بِأنْ يَقْضِيَ حَوائِجَ عِدَّةٍ مِنْ أعْدائِنا يُعَذِّبُهُ اللَّهُ عَلَيْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. هر کس از شيعيان ما در برابر يکي از برادران خود، اظهار حاجت کند و او در حالي که مي تواند به دست گيري او بپردازد، کوتاهي نمايد خداوند او را مبتلا مي کند به بر آوردن حاجت دشمنان ما، که خداوند به خاطر اين کار او را در روز قيامت عذاب خواهد کرد. 📓کافي ج 2 ص 366 📜علي بن يقطين در عين حال که وزير مقتدر هارون الرشيد بود، از شيعيان مخلص امام موسي بن جعفر (ع) به شمار مي رفت. با اينکه امام همکاري با ستمگران را جايز نمي دانست، اما اشتغال بعضي افراد مورد اطمينان را در دستگاه ظالمان ضروري مي دانست. يکي از آنها علي بن يقطين بود، وي بارها از امام کاظم (ع) اجازه خواست که از دستگاه خلافت بیرون آید ولی امام می فرمود: اين کار را نکن ! ما به شما علاقه داريم، اشتغال تو در دربار خليفه مايه عزت برادران ديني تو (شيعه ) است. اميد است خداوند ناراحتي ها را به وسيله تو برطرف کند و آتش کينه دشمنان را خاموش سازد. اي علي بن يقطين ! کفاره خدمت در دربار ظالم ، نيکي به برادران ديني است. سپس به وي فرمود: 🔺تو يک چيز را براي من ضمانت کن ! من در مقابل سه چيز را ضمانت مي کنم. ▫️اما آنچه تو بايد ضمانت کني اين است که هر وقت يکي از دوستان ما به تو مراجعه کرد، هر حاجتي داشت برطرف کني و براي او احترام و عزت قايل شوي. ▪️و اما آنچه من بايد ضامن شوم عبارتند از: 1. هيچوقت زنداني نشوي. 2. هرگز با شمشير دشمن کشته نشوي. 3. هيچ وقت فقر و تنگدستي نبيني. اي علي ! هر کس مؤمني را شاد کند، مرحله اول خدا، مرحله دوم پيغمبر (ص) و در مرحله سوم همه ما را خوشحال نموده است. 📒 بحار الانوار ج 48 ص 136 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی از مردم فکر می‌کنند که اگر بچه‌ای از همسر صیغه‌ای به دنیا آمده باشد، از پدرش ارث نمی‌برد! در حالی که این درست نیست، و فرزندی که مادرش عقد موقت بوده، هیچ فرقی با بچه‌های دیگر ندارد. 👈 در عقد موقت فقط زن و شوهر از هم ارث نمی‌برند، بقیه ارث‌ها همچنان به قوت خودش باقی است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض تبريک ايام عيد سعيد غدير و ولادت امام موسی بن جعفر عليهما السلام همراهان گرامی لطف کنند به نيت شفای پسر 15 ساله ای که از جمعه گذشته به علت تصادف به کما رفته است يک حمد قرائت نمايند ان شاء الله که به برکت دعای شما عزيزان، خداوند عيدی والدين اين عزيز را شفای او قرار دهد. اجرکم عند الله
✨﷽ ‏✨ ✳️ سفارش به ايتام (12) 📖 و إِنْ خِفْتُمْ أَلّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامی‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنی‏ أَلاَّ تَعُولُوا سوره نساء آيه 3 📖 و اگر ترسیدید که در مورد یتیمان [= ازدواج با دختران یتیم] به قسط رفتار نکنید، پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، ویا سه‌تایی، و یا چهارتایی؛ ولی اگر ترسیدید که به عدالت رفتار نکنید، پس [اکتفا کنید به] یکی، یا آنچه تحت ملکیت شماست [= کنیزان]؛ این امر نزدیکتر است که ستم و کجروی نکنید. 📌شبهات تعدد زوجات ❌ شبهه دوم: غیرت زنان چرا اسلام برای احساسات مرد به نام غیرت احترام قائل است، اما همان احساسات در زن را حسادت می‌نامد؟ مثلا از امام باقر ع روایت شده است: آنچه در زنان به اسم غیرت معروف شده، حسد است، و حسد مبنای کفرورزی است. همانا زنان این گونه‌اند که وقتی [در مقابل شوهرانشان] غیرتی شوند، عصبانی می‌شوند و این عصبانیت آنان را به کفر ورزیدن می‌کشاند؛ مگر آن زنانی که واقعا مسلمان [= تسلیم خداوند] هستند. 📗كافی ج ‏۵ ص ۵۰۵ ✅ پاسخ: حسادت و غیرت، هر دو از این جهت که مشتمل بر نوعی انحصارطلبی‌ هستند، مشترکند؛ اما تفاوت در آن است که در غیرت، این انحصارطلبی مبتنی بر اقتضائات فطرت بوده، و لذا موجه است؛ اما در حسادت، مبتنی بر خودخواهی صرف است و لذا ناموجه است. 🔺اما تطبیق آن بر مرد و زن: علت موجه بودن غیرت (انحصارطلبی) در مردان آن است که شکل‌گیری خانواده در گرو معلوم بودن نسبت پدر-فرزندی است؛ و اگر زن با مردان دیگران مراوده داشته باشد، این نسبت حاصل نمی‌شود. اما چنین وضعیتی برای زن وجود ندارد. و از این رو، اگر عدالت متعارف (نه عدالت آرمانی‌ در مودت و محبت که در وسع هیچ کس نیست، و آیه ربطی بدان ندارد (كافی، ج‏۵، ص۳۶۲-۳۶۳) توسط مرد رعایت شود، آنچه از این پس وجود دارد، مصداق حسادت است، نه غیرت. 👆برای این که مفهوم حسادت بهتر معلوم شود از کودکان مثالی می‌زنيم. غالبا وقتی فرزند دوم به دنیا می‌آید، فرزند اول نسبت به محبتی که والدین در حق فرزند دوم ابراز می‌دارند حساس می‌شود. در اینجا وظیفه والدین آن است که عدالت را رعایت کنند و ورود بچه دوم مانع توجه آنها به بچه اول نشود؛ و اگر رعایت نکردند، اعتراضات فرزند اول بجاست. اما گاه علی‌رغم رعایت والدین، فرزند دوم اصرار دارد که هیچ توجهی به فرزند اول نشود، و اینجاست که همه اذعان دارند «حسادت» رخ داده است. 👈 در خصوص زوجین، اگر مرد با آمدن زن دوم، به زن اول بی‌توجهی کند واقعا محکوم است، اما اگر همچنان به هر دو توجه لازم را مبذول دارد ولی زن اول باز بر طرد زن دوم اصرار ورزد، این انحصارطلبی توجیهی جز حسادت ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام كاظم (ع) فرمود: اَلْمَغْبُونُ مَن غَبَنَ مِنْ عُمْرِهِ ساعَةً. زيـانـكار، كسى است كـه ساعتى از عمر خويش را باخته است. 📘 نزهة الناظر و تنبيه الخاطر ص ۱۲۳ 🌷ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام مبارک باد🌷 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟠 مختصری از زندگی امام کاظم عليه السلام 🔶 حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام (۱۲۸ـ۱۸۳ ه.ق) ملقب و مشهور به «امام کاظم»، امام هفتم شیعیان است که پس از شهادت پدرش امام جعفر صادق علیه السلام به امامت رسید و از سال ۱۴۸ تا ۱۸۳ قمری به مدت ۳۵ سال رهبری شیعه را بر عهده گرفت. 🔶 پدر بزرگوار ایشان، امام صادق علیه السلام و مادر آن حضرت، حمیده خاتون علیها السلام معروف به حمیده بربریه یا حمیده مصفاة (پاک) است.‏ 🔶 کنیه آن جناب ابو الحسن اول و ابو ابراهیم و ابو على است. و القاب ايشان عبارتند از: کاظم، عبد صالح، نفس زکیه، زین المجتهدین، وفىّ، صابر، امین و زاهر شد. «کاظم» به واسطه کظم غیظ و چشم‌ پوشى که از ستمگران می کرد. و لقب «زاهر» را از آن جهت یافت که اخلاق پسندیده و بخشش فراوانش درخشید. 🔶 حضرت ابوالحسن موسى (علیه السلام) سى و هفت فرزند پسر و دختر داشت که عبارتند از: ۱- امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) ۲- ابراهیم ۳- عباس ۴- قاسم ۵- اسماعیل ۶- جعفر ۷- هرون ۸- حسن ۹- احمد ۱۰- محمد ۱۱- حمزه ۱۲- عبداللَّه ۱۳- اسحق ۱۴- عبیداللَّه ۱۵- زید ۱۶- حسن ۱۷- فضل ۱۸- حسین ۱۹- سلیمان ۲۰- فاطمه کبرى ۲۱- فاطمه صغرى ۲۲- رقیه ۲۳- حکیمه ۲۴- ام ابیها ۲۵- رقیه صغرى ۲۶- ام جعفر ۲۷- لبابه ۲۸- زینب ۲۹- خدیجه ۳۰- علیه ۳۱- آمنه ۳۲- حسنه ۳۳- بریهه ۳۴- عایشه ۳۵- ام سلمه ۳۶- میمونه ۳۷- ام کلثوم. 🔸 در میان تمام فرزندان حضرت ابو الحسن (علیه السلام) فرزند بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (علیه السلام) از همه بزرگوارتر و عالیقدرتر و داناتر و فاضلتر بوده است. احمد بن موسى (شاهچراغ) نیز مردى کریم و بزرگوار و پرهیزکار بود و حضرت موسى بن جعفر این فرزند بزرگوار را دوست می داشت و بر سایر فرزندان مقدم می داشت و بستان یسیر خود را به او بخشیده بود. همچنین در میان دختران امام، حضرت معصومه علیها السلام، از با فضیلت ترین بانوان خاندان اهل بیت علیهم السلام به شمار می رود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃